Potkurin valintaa

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
arousi
Viestit: 410
Liittynyt: 21:00:19 06.06.2012

Re: Potkurin valintaa

Viesti Kirjoittaja arousi »

Silver Eaglen moottori vaihtui Honda 130:sta Suzuki 140:een, enkä ole lainkaan tyytyväinen koneen suorituskykyyn.

Ventilaatiolevy on nyt n. 30mm kölilinjan yläpuolella ja täyskaasulla koneessa on trimmivaraa. Pidon menetyksen rajoilla ventilaatiolevy jää pari cm veden alle. Koneella on nostovaraa 1 reikä ja laskuvaraa useampi reikä. Hondassa levy viisti vedenpintaa, kuten kuuluukin.

Tähän mennessä testattu alumiinista orkkispotkuria 3x14x21, jolla 35,5kts @6250rpm ja aivan hirvittävä luisto sekä Solas:n Titan rst 3x13,9x21, jolla luisto edelleen 22% ja 34,7kts @6200rpm.

Kummallakin potkurilla "hole shot" n. 10 sekuntia ja matkanopeus 24,2kts @4700rpm, kun Hondalla vastaavasti 3 sekuntia ja 25,2kts @4000rpm.

Minkälaista potkuria kannattaa lähteä testaamaan? 4-lapainen rst vai edelleen 3-lapainen pienemmällä nousulla?
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Potkurin valintaa

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Niin, siinä Suizassa on iso välityssuhde. Mitä pyörittelin Merrcury prop calculaattoria, niin vaikutti siltä, ettei kyseiseen koneeseen saa Spitfirea kuin 19", mitä olisin lähtenyt ehdottamaan jos siitä olis löytynyt isompaa nousua. 21":kin olisi todennäköisesti ollut parannus noihin kokeilemiisi. Mutta niin, Suizassa on iso välityssuhde ja suht isohalkaisijaisia potkureita käytetty ja ajettu 35 knots. Jotainhan tuolla on haettu, mutta jos vauhtia haluaa, niin iso välityssuhde ei yleensä ole oikea lääke, eikä liioiteltu halkaisijakaan. Jos jonkun 4 lavan löytäisit kokeiluun, niin eiköhän se jouheemmin toimis ainakin, ja jos hyvän 4-lavan niin tuskin se hitaampi ainakaan olis. Joo, empä tiiä, toi perävaihde tosiaan tekee sen, että potkurivaihtoehdot rajautuu aika vähiin. Ei näköjään Michigan Wheel Vortex 4:ääkään ole tehty kuin 19" nousulla. Menee ihan puhtaaks veikkailuks, mutta jos jostain löytäsit 22" Ballistic XL:n, niin sillä vois mennä paremmin. Todennäköisesti 4-lapa toimisi köytössäsi paljon mukavammin kuin 3-lapa.

Laser II:sta se Merc Prop calc tarjoaa jos huippunopeus olisi ykköskriteerinä:
Top Speed.JPG
Overall / midrange:
Overall mid-range.JPG
Lopuistakin taitaa tulla vaan Black Maxia eri nousuissa. Kun siitä 4 lapa Spitfiresta tosiaan ei riitä nousut.
- Jukka
matruus
Viestit: 28
Liittynyt: 18:58:48 22.06.2015

Re: Potkurin valintaa

Viesti Kirjoittaja matruus »

Osaiskohan joku neuvoa potkurivalinnassa?
Mulla on tommonen nyt kiinni https://www.propellerdepot.com/solas-ne ... 11-13-prop
Moottori on 50hv softattu mercury jossa kuulemma pitäis olla 67hv.
Kierrokset jää 5500 jollonka vauhtia on noin 45 ja vähä päälle. Liukuunlähtö on nihkeää.
Varsinki jos on vastatuuli niin liukuun ei pääse ilman jumppaa ollenkaan.
Roinaa ja rompetta on reilusti veneessä ja useimmiten kaksi ja joskus jopa kolme ukkoa.
Roinaa ei pysty vähentämään ja miehistöäki kuuluu olla 😂
Vaikuttaakohan paljon jos potkurin ulkohalkasijaa pienentää mutta nousu pysyy samana?
Esim tommosta oon miettiny https://wavemotor.fi/tuote/spitfire-10-3x13/

Huippunopeutta en hae vaan pikemminki että lähtis plaaniin helpommin. Nopeus on käytännössä se ja sama kunhan ei tarvii kyntää ja jurnuttaa eikä kyllä toisaalta tarvii ihan rajotintaka vasten hakata. Kiilapalan laittanu jo koneen väliin mutta sillä ei suurta vaikutusta ollu liukuun lähtöön
Avatar
smakine
Viestit: 559
Liittynyt: 12:05:18 26.04.2006
Paikkakunta: vlk

Re: Potkurin valintaa

Viesti Kirjoittaja smakine »

Mä hankkisin teräksisen 12" nousulla. Sulla on ilmeisen raskas vene. Serkkupojan L ht busteri kulkee vastaavalla softatulla merculla n.60km/h
PELASTAKAA SALAKAT Ry.
Vastaa Viestiin