Elektroniikan asennus pulpettiin

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Fishless
Viestit: 142
Liittynyt: 20:14:14 11.06.2012
Paikkakunta: Pirkanmaa

Elektroniikan asennus pulpettiin

Viesti Kirjoittaja Fishless »

Onko joillain hyviä käytännön vinkkejä elektroniikan asentamiseen veneen pulpettiin? Haaste on siis luontevien asennuspaikkojen puuttuminen ja uutta elektroniikkaa olisi tarve asentaa jokseenkin laadukkaasti ja siististi. Kyseessä Faster 525 cc, jossa ei itseasennettavaa elektroniikkaa ole pulpetin osalta mietitty käytännössä lainkaan.

Plotteriasennukset eivät juuri tuottaneet päänvaivaa muutoin, kuin sulakerasian paikan suhteen, joka sekin on toistaiseksi väliaikaisella ratkaisulla sijoitettu pulpettiin ja sillekin pitää uusi pysyvä paikka löytää. Nyt on tarve asentaa keväällä ainakin autopilotin ohjausyksikkö pulpetin sisään.

Pulpettiin on hankala tehdä mitään siistejä asennuksia, koska ruuvi ja pulttikiinnitykset tulevat sitten näkyviin ulkopuolelle. Jokin asennuslevy pitää johonkin kuitenkin saada ja kun liimaus tuntuu ehkä vähän kömpelöltä ratkaisulta (?), niin mahdollisesti pulpetin ulkonäöstä pitää vähän uhrata.
Yhtenä vaihtehtona mietin uuden asennusaukon tekemistä esim. pulpetin kylkeen ja siihen luukku. Tällöin asennuslevyn saisi periaatteessa pohjalevyyn kiinni ja nopean reitin päästä sulakerasiaan kiinni.

Löytyistköhän tähän jotain "been there done that" -tyyppistä ratkaisua?
Huono päivä kalassa on huomattavasti parempi kuin hyvä päivä töissä!
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Elektroniikan asennus pulpettiin

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

En ihan kaikesta nyt päässyt jyvälle. Mutta nuo Fasterilla on kyllä innokkaita engineeraajia, että uskoisin sieltä löytyvän apuja siistiin asennukseen.
- Jukka
k113635
Viestit: 6
Liittynyt: 12:26:13 01.08.2017

Re: Elektroniikan asennus pulpettiin

Viesti Kirjoittaja k113635 »

Itse olen juuri asentemassa 525 cc:hen pilottia ja haasteet on ketjun aloittajan postauksessa hyvin kuvattu. Itse pulttasin/liimasin asennuslevyn konsolin etuseinään ja uhrasin hieman ulkonäköä kestävyyden nimissä. Olen vähän mallaillut aurinkopaneelia samaan kohtaan ulkopuolelle, joten ruuvit jäis silloin näppärästi piiloon.

Fasterin alkuperäinen NME2k väyläratkaisu on kauniisti sanottuna karu (2+1 paikkainen jömppä joka on nipparilla kiinni plotterin kiinnitysraudassa.

Oma vielä vaiheessa oleva viritys, jossa paikat kahdelle plotterille, pilotille kauko-ohjauksineen ja varaus tutkalle ja/tai VHF:lle. Pumppu löysi paikkansa akkukotelon katolta, varmuuden vuoksi kumityynyillä vaimennettuna. EV-1:stä meinasin kokeilla konsolin sisällä vasemmalla laidalla toivoen että pumppu ja AC-100 purkin ollessa toisella laidalla välttyisin häiriöiltä. Vielä en ole päässyt kokeilemaan että miten käy.
Kuva

Sulakkeet ratkaisin käyttämällä samanlaisia painonappisulakkeita mitä alkuperäisetkin ovat, itse tykkään että kaikki sulakkeet on näkösällä, siinäkin käytännöllisyys menee ulkonäön edelle.

Sinänsä 525 cc:n konsoli oli yllättävän ahdas. Olin alunperin mielitellyt sinne sisään jopa toista akkua, mutta järkevin paikka lisäakulle lienee keulapiikki. Johtojen vedosta vaan tulee ikävän pitkät ja pitäis melkein käyttää jo 35mm2:sta piuhaa -> kalliit.
Vastaa Viestiin