Sivu 1/1

Lynxi hytyy

Lähetetty: 13:22:32 16.03.2019
Kirjoittaja muikero
Terve kaikille,
Osaako asiantuntijat sanoa, mikä vaivaa vm. 91 Lynx 3900 syncroa seuraavanlaisessa tapauksessa: ajan kakkosvaihteella pitkää taivalta palttiarallaa 60-70km vauhtia ja kone alkaa hyytyä. Konepellin alta alkaa kuulua ylimääräistä "rahisevaa", "särisevää" ääntä ja vauhti tippuu selvästi, ei auta kaasun painaminen. Kettumaisia tilanteita on tullut pahoissa ja pitkissä sohjokohdissa, jossa vauhtia pitäisi olla tarpeeksi. Yhtäkkiä kone saatta herätä ja ottaa taas kierroksia kunnolla. Joskus (kuten tänään) auttaa, kun pysäyttää kelkan, jos et ole sohjossa, ja vaihdat vaihteen ykköselle ja matka jatkuu reippaasti. Pensapumpun olen vaihtanut muutama vuosi sitten. Vaiva on ollut itse asiassa jo useita vuosia, jo ennen pensapumpun vaihtamista.

Re: Lynxi hytyy

Lähetetty: 18:41:48 16.03.2019
Kirjoittaja Fuso
Meillä oli firmassa aikoinaan Lynxin Rangeri, jossa vastaavat "ominaisuudet". Käytettiin sitä useamman kerran Kehä Kolmosen varrella, nykyisen Yamaha Centerin kulmilla sijainneessa Lynx merkkihuollossa.

Useampi eri diagnoosi tuosta saatiin, mutta viimeinen oli sitten, että ei ole vika vaan ominaisuus.

Nimenomaan pahoissa paikoissa, mm leveiden avorailojen ylityksissä kaksipäällä välillä hirvitti, mutta aina selvittiin. Ajetut kilometrit tuolla kelkalla olivat ihan mitättömät.

Käsittääkseni kelkka on edelleen vapaa-ajankäytössä.

Toinen tarpeeton ominaisuus tuossa kelkassa oli joidenkin osien nopea ruostuminen vaihtokuntoon.

Jotain hyvääkin sentään on mainittava. Peilijäälle ja kuivalle hangelle se soveltui huomattavasti nykykelkkoja paremmin.

Re: Lynxi hytyy

Lähetetty: 22:57:40 16.03.2019
Kirjoittaja muikero
Kiitos kommentista Fuso. Ajetut kilometrit on omassa kelkassanikin pienet ikään nähden, n. 6000km. Variaattorin hihnan vaihdoin pari vuotta sitten, mutta miten on ne "lautaset" jonka välillä hihna pyörii? Onko niin, että sieltä pitäisi rakennelma avata joskus ja suorittaa huoltotoimenpide, jotta homma pelittää niinkuin pitäisi?

Re: Lynxi hytyy

Lähetetty: 16:28:19 17.03.2019
Kirjoittaja timstyr
Kyllähän kytkin kannattaa huoltaa aika ajoin, tuon Nordtrak kytkimen painovarsien rullat jumittuu hihnapölyn ja ruosteen vaikutuksesta, puhdistus kannattaa tehdä ennenkuin rullat hajoaa. 2-variaattori on melko huoltovapaa.
Tuo rutiseva ääni voi viitata laakeriongelmiin moottorissa tai vaihdelaatikossa. Jos vaidelaatikon öljyt on kuin elohopeaa, laakereita ja kenties rattaita on jo rikki.
Ilmavuoto moottorissa voi aiheuttaa myös sivuääntä, mutta yleensä silloin kelkka leikkaa lopulta kiinni. Tai mäntä sulaa...

Kyllä ammattilaisen pitäisi pystyä löytämään tuollaisen vian syy, oletko käyttänyt kelkkaa huollossa?

Re: Lynxi hytyy

Lähetetty: 09:48:05 18.03.2019
Kirjoittaja muikero
Kiitos timstyrille hyvistä huomioista.
Kelkka huoleettiin viime syksynä telaston osalta, laakereita ja liukupintoja uusittiin, mutta koneeseen ei kajottu. Mielestäni em. oire esiintyy koneen ollessa kuuma ja kun ajat staattista pitkää matkaa. En tiedä kuvittelenko vain, mutta helpommin/vain kakkosvaihteelle ajettaessa. Taidan viedä kauden loputtua kapistuksen huoltoukolle, toivottavasti ei leviä ennen sitä.

Re: Lynxi hytyy

Lähetetty: 13:46:17 18.03.2019
Kirjoittaja Fuso
Kuuman koneen kanssa nämä oireet meilläkin ilmenivät. Huollossa, ainakin Eteläsuomessa Kehä Kolmosen varrella oli hiukkasen vaikeaa/mahdotonta saada kelkka samaan "tilaan".

Re: Lynxi hytyy

Lähetetty: 16:14:57 18.03.2019
Kirjoittaja timstyr
Se on kyllä kieltämättä haasteellista saada tuollainen vika esiin, jos se tulee vasta pidemmän ajon jälkeen. Varsinkaan kauden päätyttyä koeajomahdollisuuksia ei juuri ole.
Laatikon laakereista kuuluu kyllä ääntä kylmänäkin, jos ne on rikki.

Voisko polttoaineseos kuumana mennä jostain syystä niin rikkaalle, että kone alkaa "turista" eikä ota kierroksia? Omassa 3900:ssa (vm.1992) piti yks pilkkireissu tehdä kaasarin puhdistusoperaatio pilkkireiällä, kun alko bensa haista ja kuomun avattuani huomasin kaasarin tulvivan. Tankki olis varmaan valunu tyhjäksi ilman toimenpiteitä. Avasin kaasarin ja säädin bensapintaa alemmaksi, että neula sulkee varmasti. On toiminu hyvin siitä saakka, jo reilu 10 vuotta (kop kop).

Pienempää pääsuutinta sisään, tai vielä helpompaa kokeilla, laske kaasuluistin neulaa pykälällä tai parilla. Eli siirrät lukkorengasta ylöspäin.

Re: Lynxi hytyy

Lähetetty: 09:53:46 19.03.2019
Kirjoittaja muikero
Kiitos ideoista taas timstyr, täytyy paneutua tuohon kaasarin toimintaan. Kävin eilen jäällä ajamassa ja kyllä oire tuli esille molemmilla vaihteilla ajaessa, joten se siitä teoriasta. Kireitä siimoja kaikille kevääksi, käykeehän pilkillä!

Re: Lynxi hytyy

Lähetetty: 10:57:21 19.03.2019
Kirjoittaja Sostakovits da Silva
Auttasko kelkkalehden keskustelupalsta, tulisko jotain vinkkiä lynxin hyytymiseen?
http://kelkkalehti.com/keskustelu/index ... ms/lynx.2/

Re: Lynxi hytyy

Lähetetty: 11:50:11 19.03.2019
Kirjoittaja MrQuis
"ajan kakkosvaihteella pitkää taivalta palttiarallaa 60-70km vauhtia"

Toi on melko murhaavaa hommaa 2-tahti vermeelle... eli tasakaasulla ajat lähes "tinni tiskissä" (ottaen huomioon rotax 377 suorityskyvyn). Veikkaan, että männät alkaa ahdistaan ja siksi meno hyytyy kun ollaan lähellä mäntien lämpöleikkaamista.

Kaasulla kun "lipusuttelee" aika ajoin matkan varrella niin kone jäähtyy bensalla ja meno maistuu. Siis -> älä aja tasakaasulla pitkiä matkoja!

Re: Lynxi hytyy

Lähetetty: 22:38:35 22.03.2019
Kirjoittaja muikero
Ehtoota kaikille, juttelin erään asioista perillä olevan kaverin kanssa, joka meinasi, että em. ilmiö on tuossa paljakassa tyyppioire. Sisään tuleva ilma on johdettu koneelle pakoputken vierestä ja näin ollen lämpenee jo alun perin liikaa, joka aiheuttaa kyseisen hyytymisen. Mitä mieltä olette tästä väittämästä?

Re: Lynxi hytyy

Lähetetty: 12:47:54 23.03.2019
Kirjoittaja muikero
MrQuis, tuo oli muuten hyvä vihje ja vahvistaa tuota edellisen viestini sisältöä.

Re: Lynxi hytyy

Lähetetty: 14:43:15 23.03.2019
Kirjoittaja timstyr
Jaa että ylikuumeneminen olisi ominaisuus?
Noh, meillä on ne kuomun etuosan ilmareiät tukittu, jottei pölylumi pääsisi konehuoneeseen. Eli konehuoneen tuuletusta on huononnettu.
Silti ei koskaan ole tehnyt kuvailemaasi oiretta. Toisinaan tulee kymmenenkin kilometrin siirtymiä järven selällä, juuri tuolla 60-70 km/h.

Pakoputkessa on kaksoiskuori, ja tuuletin puhaltaa ilmaa vaippojen väliin jäähdyttäen putkea. Lämpeneehän se hieman, mutta henkilökohtaisesti en usko sen olevan syynä. Ei se sentään hehku punaisena kuten jotkut nelitahtien putket.

Ota kuomu pois ja kokeile ilman... eihän sitä tiedä.
Esim. Yamahoissa on kuomussa kotelo joka ohjaa tuulettimen ottamaan tuloilman ulkoa, mutta niissä ei olekaan jäähdytettyä pakoputkea.
Tuo kaasun vaihtelu pitkällä siirtymällä on laajalti suositeltu tapa, kannattaahan sitä kokeilla.

Ylikuumenemisen syynä on yleensä tuuletinhihnan löysyys tai tuulettimen laakerien vauriot, niin että hihna luistaa.
Tai ilmavuoto imusarjassa tai stefoissa. Ilmavuoto sotkee kyllä tyhjäkäynninkin.