Öljypropun tiivistemateriaalit

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
KMan
Viestit: 491
Liittynyt: 14:53:50 06.09.2007
Paikkakunta: Karjaa

Öljypropun tiivistemateriaalit

Viesti Kirjoittaja KMan »

Avasin 4-stroke öljynpoistoruuvin Yamahasta F20b -08 eikä siinä ollut lainkaan tiivistettä. Oli se pitänyt kuitenkin. Mitä materiaaleja se voi olla, voiko olla putkiliikkeen kumitiiviste, entä sellainen punainen kevyt kuitutiiviste vai kuparia? Varmaan on muitakin vaihtoehtoja mutta etten nyt ihan vääränlaista laittaisi mistä voisi tulla ongelmaa..

Perän ruuveissa (vaihteistoöljyt) oli sellaista punaista kevyttä matskua. Kaikissa ohjeissa käsketään vaihtamaan aina uusiin, mutta sopivien löytäminen käsiin juuri tarvitessa on usein este.
KMan
Viestit: 491
Liittynyt: 14:53:50 06.09.2007
Paikkakunta: Karjaa

Re: Öljypropun tiivistemateriaalit

Viesti Kirjoittaja KMan »

Ei näytä kuparilta. Kuin kaksikerros: https://www.marineparts.fi/varaosat/per ... -04000003/

Owner manual näyttää että siihen kuuluu tiiviste.
KMan
Viestit: 491
Liittynyt: 14:53:50 06.09.2007
Paikkakunta: Karjaa

Re: Öljypropun tiivistemateriaalit

Viesti Kirjoittaja KMan »

Läheisessä AD-centerissä käväisin ruuvien kanssa ja kuparitiiviste löytyi öljyproppuun. Hinta 20 c. Peräruuvin punaisine tiivisteineen nähtyään myyjä tokaisi että "tuota fibertiivistettä meillä ei ole". Menee sitten vanhalla.
KMan
Viestit: 491
Liittynyt: 14:53:50 06.09.2007
Paikkakunta: Karjaa

Re: Öljypropun tiivistemateriaalit

Viesti Kirjoittaja KMan »

Mercury 9,9 -17. Olikin alumiinia öljypropun tiiviste. Ainakin hyvin siltä se vaikutti.

Alumiinia alumiinirunkoon kiinni tai jotain kuitua onkin tietysti sähkökemiallisesti hyvä. Mites sen kuparin kanssa on näissä? Toisaalta mitähän metallia tai seosta nää moottorit oikein on? eikö kuggaan osaa
Avatar
Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
Viestit: 4437
Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo

Re: Öljypropun tiivistemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Fuso »

KMan kirjoitti: 15:50:48 07.06.2019 Avasin 4-stroke öljynpoistoruuvin Yamahasta F20b -08 eikä siinä ollut lainkaan tiivistettä. Oli se pitänyt kuitenkin. Mitä materiaaleja se voi olla, voiko olla putkiliikkeen kumitiiviste, entä sellainen punainen kevyt kuitutiiviste vai kuparia? Varmaan on muitakin vaihtoehtoja mutta etten nyt ihan vääränlaista laittaisi mistä voisi tulla ongelmaa..

Perän ruuveissa (vaihteistoöljyt) oli sellaista punaista kevyttä matskua. Kaikissa ohjeissa käsketään vaihtamaan aina uusiin, mutta sopivien löytäminen käsiin juuri tarvitessa on usein este.

Tulpat ja peräöljyjen ruuvien tiivisteet on kaksi juttua, joita kannattaa pitää yhden vaihtokerran kamat aina varastossa. Ei maksa paljon.
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
KMan
Viestit: 491
Liittynyt: 14:53:50 06.09.2007
Paikkakunta: Karjaa

Re: Öljypropun tiivistemateriaalit

Viesti Kirjoittaja KMan »

Fuso kirjoitti: 19:30:43 16.06.2019
Tulpat ja peräöljyjen ruuvien tiivisteet on kaksi juttua, joita kannattaa pitää yhden vaihtokerran kamat aina varastossa. Ei maksa paljon.
Nimenomaan kannattaisi, mutta pitäisi ottaa ruuvit mukaan niitten metsästyskierrokselle ja vielä keksiä kauppa jossa saattaisi tärpätä.
matruus
Viestit: 28
Liittynyt: 18:58:48 22.06.2015

Re: Öljypropun tiivistemateriaalit

Viesti Kirjoittaja matruus »

Tai sitte kannattaa etukäteen tilata ne kotiin venetarvikkeita myyvästä liikkeestä niin ei tarvitse lähtee kiertelee liikkeitä öljytulppa mukana.
Ei montaa euroa maksa ja tulee ihan kirjepostilla.
KMan
Viestit: 491
Liittynyt: 14:53:50 06.09.2007
Paikkakunta: Karjaa

Re: Öljypropun tiivistemateriaalit

Viesti Kirjoittaja KMan »

No nehän maksaa yllättävästi venetarvikkeena ja menee päivä etsiä kolmeen erimerkkiseen ja erikokoiseen moottoriin, jos löytyykään päivässä. https://palviranta.fi/category/48/vaiht ... tiivisteet

(Täytyy kattoo jostain muusta moottoritarvikeliikkeestä tai korjaamosta pino varastoon kun sopiva koko löytyy.)

Olisipa vaan kärpäsenä katossa kun niitä öljyjä vaihdetaan käytännössä. Huolloissa ja kotona. Ohje vaihtaa joka kerta uuteen on varmaan eniten ohitettu, väittäisin.
Avatar
Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
Viestit: 4437
Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo

Re: Öljypropun tiivistemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Fuso »

Itsekään en ole joka kerta noita tiivisteitä vaihtanut. Tulee kuitenkin mieleen tapaus jokunen vuosi sitten sain, kun sain veneeni vuodenvaihteessa vuokrahalliin tarkoituksena tehdä moottoriin makeavesihuuhtelu, tukehdutussammutus suojaöljy spraylla ja peräöljyjen vaihto.
Toisen peräöljyruuvin "bakeliittitiiviste" oli selvästi vaurioitunut, eikä sitä voinut ajatellakaan laitettavan takaisin. Alkoi uuden tiivisteen metsästys, mikä olisi jäänyt ajankohdasta johtuen yritykseksi, ellei yhdellä kaverillani olisi ollut paria tiivistettä varalla. Olisinhan tietysti voinut jättää uusien öljyjen laiton kevääksi, mutta tein sen mieluummin lämpimässä hallissa, kuin kenties pikkupakkasessa mertsarikauden alkaessa.
Tämän jälkeen olen pitänyt yhtä tiivisteparia varastossa.
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Vastaa Viestiin