Alhainen perävälitys 2.42:1 ja potkurivalinta sekä nelilapamietteitä
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Alhainen perävälitys 2.42:1 ja potkurivalinta sekä nelilapamietteitä
Tarkoitus on valita liukuvaan veneeseen toimiva potkuri Mercury 9,9 Command Thrust malliin, jossa on alhainen välitys 2.42:1 ja johon sopii samat potkurit kuin 20hp malliin.
Vakiona siinä on nelilapainen 10x7 joka sopii hitaisiin raskaisiin veneisiin. 5,4 metrin hailuotolainen liikkuu sillä hienosti 9-10 solmun nopeutta.
(Kokeilen lähettää jo vaikka kaikkea en vielä laittanut, että meneekö tiedostot läpi.)
Vakiona siinä on nelilapainen 10x7 joka sopii hitaisiin raskaisiin veneisiin. 5,4 metrin hailuotolainen liikkuu sillä hienosti 9-10 solmun nopeutta.
(Kokeilen lähettää jo vaikka kaikkea en vielä laittanut, että meneekö tiedostot läpi.)
Viimeksi muokannut KMan, 10:25:59 10.06.2019. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Alhainen perävälitys 2.42:1 ja potkurivalinta
Välitys on siis 2.42:1 eikä 20hp Mercuryssa oleva tavallisempi 2.15:1. 20-mallissa ilmeisesti vakio on 9,25x10. Tässä 9,9CT mallissa nyt tämän vakio 10x7.
Olen kokeillut tätä kevyttä liukuvaa järvivenettä Yamaha F20b moottorilla ja sen 9,25x11 potkurilla toiminta on mitä parhainta. Huiput 20 solmun tietämillä ja liukukynnystä ei juuri tunnu. Vene on ihmeen suippokeulainen ja pitkä, 5,2x1,72m.
Olen kokeillut tätä kevyttä liukuvaa järvivenettä Yamaha F20b moottorilla ja sen 9,25x11 potkurilla toiminta on mitä parhainta. Huiput 20 solmun tietämillä ja liukukynnystä ei juuri tunnu. Vene on ihmeen suippokeulainen ja pitkä, 5,2x1,72m.
Re: Alhainen perävälitys 2.42:1 ja potkurivalinta
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... ib2OkytCBs
Yleisiä kysymyksiä.
1. Mitä välityksen ero suunnilleen vastaa potkurin nousussa? 2.42:1 vs 2.15:1
2. Kun nelilapaisessa lukee 10x7 niin onko tuo nousu (7) vastaava kuin kolmilapaisessa 10x7 potkurissa? Toisin sanoen onko jokaisen erillisen siiven nousu nelilapaisessa silloin pienempi kuin kolmilapaisessa.
3. Milloin kannattaa suosia nelilapaista?
Potkurivalintaani. Kun kerran Yammulla pelaa noin hyvin, tuntumani on että pienemmällä moottorilla vene toimisi myös kivasti ehkä 15 solmun huipuilla. Kevyt kuorma. Jos tuohon panisi sen kakskymppisen vakion, 9,25x10, niin mahtaisiko alhainen perävälitys kompensoida kymppiheppaiselle sopivaksi?
Jenkeissä tää CT Command Thrust on Bigfoot/ProKicker nimikkeillä.
F9.9 ELH CT
Potkurista nelilapaisen vaatimatonta nousua katsellen voisi päätellä kysymyksen 2 vastauksen olevan on. Kuvassa siis 10x7 nelilapa.
Yleisiä kysymyksiä.
1. Mitä välityksen ero suunnilleen vastaa potkurin nousussa? 2.42:1 vs 2.15:1
2. Kun nelilapaisessa lukee 10x7 niin onko tuo nousu (7) vastaava kuin kolmilapaisessa 10x7 potkurissa? Toisin sanoen onko jokaisen erillisen siiven nousu nelilapaisessa silloin pienempi kuin kolmilapaisessa.
3. Milloin kannattaa suosia nelilapaista?
Potkurivalintaani. Kun kerran Yammulla pelaa noin hyvin, tuntumani on että pienemmällä moottorilla vene toimisi myös kivasti ehkä 15 solmun huipuilla. Kevyt kuorma. Jos tuohon panisi sen kakskymppisen vakion, 9,25x10, niin mahtaisiko alhainen perävälitys kompensoida kymppiheppaiselle sopivaksi?
Jenkeissä tää CT Command Thrust on Bigfoot/ProKicker nimikkeillä.
F9.9 ELH CT
Potkurista nelilapaisen vaatimatonta nousua katsellen voisi päätellä kysymyksen 2 vastauksen olevan on. Kuvassa siis 10x7 nelilapa.
Re: Alhainen perävälitys 2.42:1 ja potkurivalinta
Tässä on Solas potkurien vaihtoehdot poislukien Saturn-teräspotkurit. Nykyinen Mercuryn potkuri vastaa tuota 'High Trust' tyyppiä.
Re: Alhainen perävälitys 2.42:1 ja potkurivalinta
Hiljaista on. Meneekö tää näin:
Kierrosluku 6000rpm ja tuuma nousussa isommaksi niin 5700rpm. (Suunnilleen nyrkkisääntö muistelen.)
Kierrosluku kertaa välitys = potkurin kierrokset. 2.42:1 kerroin on käänteisluku 2.42:sta eli 0,41 ja 2,15 vastaavasti 0,47. (Näinköhän?)
6000rpm x 0,41 = potkurissa 2460rpm
2460 / 0,47 = 5234
5234 x 0,47 = 2460
6000 - 5234= 766
766rpm olisi perävälityksen vaikutus moottorin kierroslukuun ja muistelemaani nyrkkisääntöön verraten 2,5 tuumaa potkurin nousussa kompensoisi tämän. (766/300=2,55)
Kierrosluku 6000rpm ja tuuma nousussa isommaksi niin 5700rpm. (Suunnilleen nyrkkisääntö muistelen.)
Kierrosluku kertaa välitys = potkurin kierrokset. 2.42:1 kerroin on käänteisluku 2.42:sta eli 0,41 ja 2,15 vastaavasti 0,47. (Näinköhän?)
6000rpm x 0,41 = potkurissa 2460rpm
2460 / 0,47 = 5234
5234 x 0,47 = 2460
6000 - 5234= 766
766rpm olisi perävälityksen vaikutus moottorin kierroslukuun ja muistelemaani nyrkkisääntöön verraten 2,5 tuumaa potkurin nousussa kompensoisi tämän. (766/300=2,55)
Re: Alhainen perävälitys 2.42:1 ja potkurivalinta
"yksilapainen potkuri olisi tehokkain mahdollinen" https://venetieto.fi/2008/01/18/potkuri/
https://www.uspartsmarine.fi/perustietoa_potkureista
En noita silmäilemällä kovin paljoa uusia oivalluksia saanut. Siitäkään en vielä saanut varmuutta, onko nelilapaisella kunkin lavan nousu sama vai vähäisempi kuin kolmilapaisessa.
https://www.uspartsmarine.fi/perustietoa_potkureista
En noita silmäilemällä kovin paljoa uusia oivalluksia saanut. Siitäkään en vielä saanut varmuutta, onko nelilapaisella kunkin lavan nousu sama vai vähäisempi kuin kolmilapaisessa.
Re: Alhainen perävälitys 2.42:1 ja potkurivalinta
"Suurempi (4-5) lapaiset potkurit ovat keski/matkanopeuksilla kolmilapaisia taloudellisempia, mutta suurilla nopeuksilla lapojen tuottama vastus kasvaa nopesti ja vähentää tehokkuutta 3-lapaisen eduksi."KMan kirjoitti: ↑23:06:31 09.06.2019 https://venetieto.fi/2008/01/18/potkuri/
https://www.uspartsmarine.fi/perustietoa_potkureista
Nythän vene on 10 hepalla keskinopeuksinen noin venevertailussa ja lisäksi perävälityksen johdosta potkurin kierrokset ovat tavallista alhaisemmat. Eiköhän nelilapainen ole juuri omiaan silloin.
Us-partsin jutussa aiheesta on varsin toisenlaiset asiat, ristiriitaisetkin tähän verraten.
Re: Alhainen perävälitys 2.42:1 ja potkurivalinta
Hitaan veneen potkuria (alle normaalien 20 - 30 knots liukunopeuksien) on hankala laskea, kun potkurin luisto on aina suurehkoa. Siksi 'oikeaa' vastausta on hankala antaa. Tai siis normaaliakin vaikeampaa. Koska kokeilematta ei tahdo tietää kuinka paljon mikäkin potkuri luistaa.
Riippumatta potkurin lapamäärästä, niin kyllä lapakulma on sama samalla nousulla. Käytännössä jotain pieniä eroja toki on, jo johtuen hankaluudesta määrittää potkurin lavan nousu tarkasti.
Silloin kun pitää mukavia käyttöominaisuuksia tärkeinä. Huippunopeus liukuvassa perämoottoriveneessä harvemmin kasvaa lapamäärää kasvattamalla, koska vain harvoin tulee vastaan tilanne, että potkurinhalkaisija ei voi olla riittävän suuri. Mutta ei hyvä monilapainen potkuri kyllä kovin paljoa häviä edes nopeudessa.
- Jukka
Re: Alhainen perävälitys 2.42:1 ja potkurivalinta sekä nelilapamietteitä
Meinaan kokeilla nelilapa 9,3x10. Amita 4 alumiinipotkuri 9,3 x 10. Kolmilapaisen olisi saanut vähemmällä rahalla, mutta menin sitten villityksen uhriksi.
Re: Alhainen perävälitys 2.42:1 ja potkurivalinta sekä nelilapamietteitä
No niin! Tuli isoon perään pieni potkuri. Amita 4 alumiinipotkuri 9,3 x 10. Kokemukset myöhemmin. (Jos törmään kierroslukumittariini niin nekin. Minnehän se on joutunut.)
Re: Alhainen perävälitys 2.42:1 ja potkurivalinta sekä nelilapamietteitä
No niin, hyvä tuli. Todella miellyttävä moottori tähän veneeseen. Ei huuda täysillä mutta kun löydän kierroslukumittarin, veikkaan että 5000rpm yltää kuitenkin. Ja yli 15 solmua. Keula ei nouse / perä ei uppoa yhtään liukuunnousussa ja 10 solmussakin liukuu vielä kevyesti. Tyhjäkäynnillä noin 2 solmua mikä riittää hitaimmillekin vedoille.
Re: Alhainen perävälitys 2.42:1 ja potkurivalinta sekä nelilapamietteitä
Oli vene painavampi ja ei tuullut niin kulki 13,8 solmua.