Kalojen käsittely, vapautusohjeet, SHS

Alueen säännöt
Täällä keskustellaan kaikesta säähän, kalastonhoitoon, kalojen suojeluun, kalatalouteen, kalastuslakiin ja kalastusasetuksiin, ympäristöön ja luonnonsuojeluun jne liittyvistä asioista.
Kunnostus-uutiset - Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
Haukkivesku
Viikonloppusavolainen
Viestit: 4968
Liittynyt: 17:10:08 26.04.2005
Paikkakunta: hellsinki
Viesti:

Kalojen käsittely, vapautusohjeet, SHS

Viesti Kirjoittaja Haukkivesku »

Rupee vaan meitä C&R hörhöjä olemaan
siinä määrin että kyllä noita rupee
kaislikoissa olemaan.

Mutta rapatessa roiskuu vaikka kuinka
varovasti vapauttelisi.
"En minäkään ole aina oikeassa, mutta silloinkin muut ovat enemmän väärässä."
stequ78
Viestit: 172
Liittynyt: 04:54:19 22.10.2013
Paikkakunta: Bjöörnebori

Re: Haukea 2013

Viesti Kirjoittaja stequ78 »

Itse en päästä vapaaksi jos suupieli tms on mennyt ruvelle hauelta tai koukku menee esim silmän tienoille, c&r touhu on musta hyväksi mutta vammautuneita kaloja ei sais enää laittaa takas uimaan koska mielestäni menee eläinrääkkäysen puolelle.
''Till the fucking wheels come off baby..''
pikepetteri
Viestit: 928
Liittynyt: 08:04:42 10.09.2013

Re: Haukea 2013

Viesti Kirjoittaja pikepetteri »

Monella on tosiaan homma 100% C&R touhua ja jopa pahasti vammautuneet vapautetaan. Itse olen saanut 3 selkeää kiduskaarivaurioista (kiduskaaren katkennut pää pilkottaa) ihan parissa reissussa.
Voi sanoa että tälläkin palstalla jeesustellaan kalojen vapauttamisen puolesta, mutta kun omalle kohdalle käy vaurio niin takaisin laitetaan vaikka kala hukkuisi vereensä. Ruokakalaahan eräät eivät ota edes väkisin...
Huudellaan valikoivan kalastuksen perään ja itse vapautetaan kuolevat kalat :nuija:
Se täältä tällä erää...
Avatar
Ezbe
Musta Hämähäkki
Viestit: 768
Liittynyt: 16:39:46 11.06.2005
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Haukea 2013

Viesti Kirjoittaja Ezbe »

Tämän takia on saitti käytännössä kuolemaisillaan szeko
”Jumalat eivät ota ihmisen lasketusta elinajasta niitä tunteja, jotka on omistettu kalastukselle”.
(Babylonialainen kirjoitus v. 2000ekr.)
Avatar
Jyrikuu
Viestit: 2119
Liittynyt: 20:15:36 13.07.2006
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Haukea 2013

Viesti Kirjoittaja Jyrikuu »

Karppikone kirjoitti:Onko se bogalla huulten rikkominen välttämätöntä?
Satoja reiluja haukia Bogan kanssa käsitelleenä, voin todeta, että yhtään kalaa ei ole papituskuntoon "hajonnut", yhdeltäkään ei ole leukaluut hajonneet, yksikään ei ole veteen jäänyt... Boga on äärimmäisen hyvä käsittelyväline, kun sitä käyttää oikein - veneen viereen koukkujen irroitusta varten, ei tarvitse kidanavaajia, kun "tukee" bogalla kalaa veneen kylkeä vasten. Bogan varaan kalan voi jättää veteen punnitusta odottamaan, kun kaivat säkkejä jne.

Mun täytyy sanoa, että huomattavasti enemmän huolissani olen liplockin käytöstä - itse olen valitettavasti ainakin kahdelta isolta kalalta onnistunut leukaluun poikkaisemaan, kun yllättävään rimpuiluun ei oltu valmiita. Lisäksi olen kuullut useita hajonneita isomuksia ja jos joku väittää olevansa aina täysin valmiina kalan rimpuiluun, niin se on kyllä bullshittiä. Boga tekisi pienen reijän leuankärkeen ja antaisi kalan pyöriä rimpuilun ajan. Ja leuankärki on todella vahva paikka - se ei helpolla hajoa.

Mikään ei voita hyvää isoa kumihavashaavia, eli jos oikeasti pyytäjä on saaliistaan huolissaan, niin haavi on varmasti paras. Mulla on molemmissa veneissä savagearin isot haavit ja kajakissa hoitelen hommat "bogaillen", jättäen liplockin vain tarvittaessa pönöihin... 8-)

Tämä avautuminen siis vaan kyllästyneenä bogan mustamaalaamiseen... Ennemmin kannattaisi käyttää energia laadukkaiden haavien puffaamiseen. :juu:
Haukihemmon höpinöitä... www.jyrikuu.fi
fermee
Viestit: 544
Liittynyt: 17:48:28 22.10.2009

Re: Haukea 2013

Viesti Kirjoittaja fermee »

Bogat, liplock ja suosikkini SG:n haavi kaikki käytössä sulassa sovussa, mutta eilen ei ollut millekään niistä tarvetta. Ne pari puikkaria, jotka saatiin, pärjäsivät ilmankin. Keli oli kohillaan, mutta meillä taisi olla väärät paikat. Vesi oli mestoilla aika sameaa ja siinä varmaan syy kalattomuudelle. Huomenna uudelleen...
PFCompany
Viestit: 1721
Liittynyt: 04:37:07 14.05.2009

Re: Haukea 2013

Viesti Kirjoittaja PFCompany »

Minusta tuo Savagen XLNT haavi on siitä hyvä, että kalan voi jättää heti haaviamisen jälkeen sinne pussin pohjalle veteen, kun taittaa vaan kehikon kaksinkerroin ja siitä taitetusta kehikosta haavi roikkumaan johonkin (vaikka vapatelineen esim. Scotty) uraan ja kun laittaa sen lukituksen kääntäen siihen vielä niin haavi pysyy siinä! Kala toipuu vedessä sen aikaa, jos kaivaa kameraa/puntaria, mittaa jne. Kalat on kyl olleet siellä pussissa todella rauhallisina, jos vertaa vaik siihen mitä tapahtuu kun nostaa kyytiin.
Karppikone
Viestit: 1142
Liittynyt: 23:52:31 03.10.2009
Paikkakunta: 00840

Re: Haukea 2013

Viesti Kirjoittaja Karppikone »

Jokaiselta bogatulta kalalta rikkoutuu "huuli" Sitä ei kannata kieltää. En puhuhu leukaluista, ne rikkoutuu kalaa roikottaessa niin bogatessa kuin liplockillakin, jos väärin toimii. Samoin bogalla voi taitava kaveri irrottaa kaloja vedessä erittäin mukavasti, niinkuin jyri jo selvensikin. Boga tekee jokatapauksessa yhden ylimäääsen reiän kalaan vaikkapa haaviin verrattaessa. Mutta kuten sanottu jokainen pohtikoon harrastustaan ja tapojaan. Ite en bogaa siedä ja jos joku yrittää bogaa käyttää mun veneessä, ni ei tarvi jatkossa tulla. Sama spinnereiden kanssa oksettavia härveleitä. Hiukan kärjistettyä ehkä mut tää on mun tapa toimia, samoin väkäset pois tai ei asiaa.

Noi isot kumihavakset on hienoja, toivottavasti löytyy ens vuonna jokaisen haukimiehen veneestä. Aijai pitkästä aikaa viikonloppukalaan. Huomenna merelle
Avatar
lapamato
Mr. KePu
Viestit: 1174
Liittynyt: 18:44:43 11.01.2006
Paikkakunta: Monaco

Re: Haukea 2013

Viesti Kirjoittaja lapamato »

Mitä vikaa spinnereillä kalastuksessa on ? Jos kärjistys liittyy traikkukoukkuun, niin sen voi aina poistaa.

Kireitä siimoja viikonlopulle!
Karppikone kirjoitti:Jokaiselta bogatulta kalalta rikkoutuu "huuli" Sitä ei kannata kieltää. En puhuhu leukaluista, ne rikkoutuu kalaa roikottaessa niin bogatessa kuin liplockillakin, jos väärin toimii. Samoin bogalla voi taitava kaveri irrottaa kaloja vedessä erittäin mukavasti, niinkuin jyri jo selvensikin. Boga tekee jokatapauksessa yhden ylimäääsen reiän kalaan vaikkapa haaviin verrattaessa. Mutta kuten sanottu jokainen pohtikoon harrastustaan ja tapojaan. Ite en bogaa siedä ja jos joku yrittää bogaa käyttää mun veneessä, ni ei tarvi jatkossa tulla. Sama spinnereiden kanssa oksettavia härveleitä. Hiukan kärjistettyä ehkä mut tää on mun tapa toimia, samoin väkäset pois tai ei asiaa.

Noi isot kumihavakset on hienoja, toivottavasti löytyy ens vuonna jokaisen haukimiehen veneestä. Aijai pitkästä aikaa viikonloppukalaan. Huomenna merelle
-Nälkä lähtee syömällä ja nainen juomalla-

Matti Nykäsen sanoin: "Jos mies on lomalla, naiset pitää turpansa kiinni"
Avatar
djuza
Viestit: 129
Liittynyt: 09:03:04 02.07.2011
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Re: Haukea 2013

Viesti Kirjoittaja djuza »

Karppikone uskoakseni tarkoittaa niitä paksuja 8/0 ankkureita mitä niissä usein on.
Karppikoneelta muutenkin mielestäni hyvä pointti tuo että jokaisen kannattaisi miettiä omaa tekemistään tuolla vesillä.Itsekin lopetin spinnerien käytön tänä vuonna juuri niiden kauhean kokoisten paksujen koukkujen takia ja muutenkin yritän oppia hyvästä hauen käsittelytavasta koko ajan enempi,niin kauan kun koukkuja pyydössä on sattuu myös vahinkoja,sitä ei voi kieltää mutta kokeneempien neuvoja kuuntelemalla ja hieman itse miettimällä nämä asiat voidaan minimoida.
Bogaa en itsekkään käytä enkä veneeseeni semmoisen käyttäjää huoli.kielteisestä kannastani bogaa kohtaan en niin intohimoisen ankara käyttäjiä kohtaan ole mitä esim Irlannissa.Skotlannissa ollaan,siellä ne ovat monissa vesistöissä kielletty,Skoteissa muuten kidanavaajat on lailla kielletty.Boga rajoituksia perustellaan kalastuspaineella,samaa kalaa pyytää niin moni kalastaja että vahinko on melko todennäköinen ja se todellakin sen reijän siihen nahkaan tekee,ennemmin tai myöhemmin mikä vuorostaan alkaa mätänemään ja kala kuolee nälkään kun se ei enää pysty syömään.
Itse olen Facebookissa toimivan ryhmän E.P.P.A (European pike protection alliance) jäsen ja ikävän usein multa kysytään miksi Suomalaisilla nettisaiteilla on poikkeuksellisen paljon bogan nokassa roikkuvia verisiä hauenraatoja,ja pikaisella vilauksella ainoastaan muutamilla entisen itäblokin maiden saiteilla niitä näkee enemmän,mistäköhän moinen johtuu ???? En tiedä... voiskp olla että kanta on hyvä,toivoisin vain että se myös pysyy hyvänä ettei käy niin kuin lohen,taimenen jne kanssa,sitten kun ollaan kuilun partaalla ruvetaan miettimään että mites tässä nyt näin kävi.
Meni jo hieman pelkästä bogasta juttu ohi mutta hauen hyvinvoinnista oli kuitenkin kyse :)
Mielestäni on hyvä että näistä asioista keskustellaan,vaikka jo vuosia olenkin kalastanut haukea niin näistä keskusteluista saa usein jotain uutta miettimisen aihetta millä parantaa omaa kalastusta sekä parantaa kalankäsittelytaitojaan.
Avatar
Haukkivesku
Viikonloppusavolainen
Viestit: 4968
Liittynyt: 17:10:08 26.04.2005
Paikkakunta: hellsinki
Viesti:

Re: Haukea 2013

Viesti Kirjoittaja Haukkivesku »

Mä melkeen väittäsin että suurimmat
vauriot tulee jo tartutuksessa ja väsytyksessä...

Perhostellessa useasti perho imastu perseeseen asti
Ja lähes aina kiinni kiduskansissa....

Toki yks väkäsetön koukku auttaa asiassa...

Ja aina kuvausta varten nostettu kala on huomattavasti
huonommassa asemassa kuin nostamaton...

Mutta jokainen tyylillään, en ole koskaan
ymmärtänyt että miks se kala pitää repiä rantaan
että saa hyvän kuvan...:)
"En minäkään ole aina oikeassa, mutta silloinkin muut ovat enemmän väärässä."
Avatar
Jyrikuu
Viestit: 2119
Liittynyt: 20:15:36 13.07.2006
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Haukea 2013

Viesti Kirjoittaja Jyrikuu »

Haukkivesku kirjoitti:Mä melkeen väittäsin että suurimmat
vauriot tulee jo tartutuksessa ja väsytyksessä...
Tässä on se homman pointti... Koko asia perustuu ihmisen turhamaisuudelle ja halulle pyytää kalaa muutenkin kuin vain saaliiksi. Luonto on opettanut tietyt lajit leikkimään saaliillaan ja me valitettavasti kuulumme niihin.

Mä en vaan jaksa näitä aika ajoin ylös putkahtavia "jeesusteluja" siitä, mikä on oikein ja mikä väärin. Oma filosofiani perustuu siihen, että pyydettävä ja vapautettavaksi aiottu kala on mahdollisimman paljon vedessä ja jos mä haluan pönökuvan, niin otan sen. Minimoin kärsimykset, mutta tuotan niitä joka tapauksessa pyyntitapahtuman aikana.

Ja mitä tulee tuohon Bogattimen aiheuttamaan reikään ohueen leukaluun takaiseen "lihaskudoksettomaan" nahansiivuun, niin jos se on homman ongelma, niin mennään kyllä "päivittelyissä" ihan omille leveleille... Olen saanut sovitella Bogaa tänäkin syksynä toistametrisen kalan leukaan samaan reikään, minkä joku toinen oli Bogallaan tehnyt ja kovin virkeä oli otus. :)

Ja ihan kuriositeettina, kun mösjöö Karppikone ilmoittaa "että Bogat on saatanasta", niin millä sinä itse nostat kalat renkaaseen?? Ilmeisesti Liplockilla - huomattavasti enemmän olisin huolissani tuosta tavasta, kuin siitä, että käyttäisit sen sijaan joustavaa/pyörivää nostinta kalan vedessä pitämisen ajan...

Mut ny mulle riittää tältä osalta... Kiitos ja anteex! :mulko:
Haukihemmon höpinöitä... www.jyrikuu.fi
Avatar
Haukkivesku
Viikonloppusavolainen
Viestit: 4968
Liittynyt: 17:10:08 26.04.2005
Paikkakunta: hellsinki
Viesti:

Re: Haukea 2013

Viesti Kirjoittaja Haukkivesku »

Sikojahan me ollaan kaikki ...:)
Vaikka kuinka asiaa kääntelisi.
"En minäkään ole aina oikeassa, mutta silloinkin muut ovat enemmän väärässä."
pikepetteri
Viestit: 928
Liittynyt: 08:04:42 10.09.2013

Re: Haukea 2013

Viesti Kirjoittaja pikepetteri »

Eipä se liplock ole välttämättä sen parempi kuin Boga niin kuin aiemmin mainittiin.
Toki suurikin hauki voi toipua kiduskannen katkeamisesta (niskan kiinnityskohdasta) ja jatkaa elämäänsä "normaalisti".
Pahimmat vauriot omalla kohdalla kaloille on kyllä tullut väsytyksessä jossa mahdollisesti toinen 3-haara tarttuu silmäkulmiin, vatsaan jne. Toki moni kala on kiduskaarista kiinni ja mahdollinen kiduskaari vaurio on todennäköinen.
Moraalisesti C&R on epäilyttävää, mutta luonnonsyötillä homma menee jotenkin siitäkin yli.

Ennen liplockilla kalat nousi veneeseen, mutta nykyään käytössä on Savagen haavi ja oikeastaan mitään negatiivista ei siitä löydy. Ehkä tilaavievänä veneessä, mutta käyttö ja kalan pito vedessä on helpottunut. Tarkoitushan on isojen kalojen kohdalla pyyntirasituksen minimointi jos pönöä ja punnaamista harjoitetaan.


Ezben kommentti kertoo jo kaiken kyseisen kaverin moraalista ja keskustelutaidoista: mikä on omaa käsitystä vastaan on täyttä paskaa ja haihattelua ilman perusteluita. Keskustelutaidot on nollassa. Todellinen haukimies ;) respect
Avatar
Ezbe
Musta Hämähäkki
Viestit: 768
Liittynyt: 16:39:46 11.06.2005
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Haukea 2013

Viesti Kirjoittaja Ezbe »

Alla Pikepetterille esimerkkiä Ezben moraalista, tosin kala on väärän merkkinen. Niin ja tuo on kuvattu VALIKOIVASTA kalareissusta.

https://www.youtube.com/watch?v=tk1RxxrxmQs

Voin keskustella yksityisesti tai vaikka puhelimitse, jos näet sen tarpeelliseksi. Täällä, missä on tarkoitus kirjoittaa reissuraportteja on turha jeesustella aiheesta, joka käsitelty monellakin saitilla useasti. Petteri on näköjään myös taitava leimaamaan ihmisiä parin lauseen vuoksi.

Edit: Lisätään vielä, että suosin kalan vapauttamista mahdollisimman nopeasti ja kivuttomasti. Jokainen käyttäköön vapautusvälineistöä, minkä parhaaksi näkee ja mitä osaa parhaiten käyttää. Itse käytän liplockia pääsääntöisesti. Haaville teen paikan veneeseen talven aikana ja sitä varmaan alan käyttämään. Eikös liplockilla haavista kala nosteta pönöä varten :roll:
”Jumalat eivät ota ihmisen lasketusta elinajasta niitä tunteja, jotka on omistettu kalastukselle”.
(Babylonialainen kirjoitus v. 2000ekr.)
pikepetteri
Viestit: 928
Liittynyt: 08:04:42 10.09.2013

C&R hörhöilyjä

Viesti Kirjoittaja pikepetteri »

Ezbe kirjoitti:Alla Pikepetterille esimerkkiä Ezben moraalista, tosin kala on väärän merkkinen. Niin ja tuo on kuvattu VALIKOIVASTA kalareissusta.
Edit: Lisätään vielä, että suosin kalan vapauttamista mahdollisimman nopeasti ja kivuttomasti. Jokainen käyttäköön vapautusvälineistöä, minkä parhaaksi näkee ja mitä osaa parhaiten käyttää. Itse käytän liplockia pääsääntöisesti. Haaville teen paikan veneeseen talven aikana ja sitä varmaan alan käyttämään. Eikös liplockilla haavista kala nosteta pönöä varten :roll:
Se että kerrot kuinka toimit noiden täpläkylkien kanssa ei kuitenkaan kerro toimintaasi haukien kanssa. Muutenkin kun katselet tuota lohen vatsan hinkaamista rantakiviin niin... Sama homma monien kellurenkailijoiden rantakivillä hinkkaamat hauet.
(En muuten kritisoinut toimiasi vaan sitä keskustelutaidon puutetta. Hymiö viestit kun sopivat vaikka Suoli24 paremmin herää pahvi herää pahvi Eikös joo?)

Se miten itse toimin ei välttämättä ole se ainut oikea ja osaan kyllä ottaa opiksi ( esim.liplockista haaviin siirtymisen kohdalla) jos parempia käytäntöjä tulee ilmi.
Monella vaan liplockilla nosto on yhdenkäden pystyroikko ilman toisen käden tukea. Siitä sitten pienet pystypainit ja kiduskansi paskaksi kun tukea ei ole, ainakin mahdollisuudet kalan vammauttamiseen on hyvät. Juutuupista löytyy useita videoita.
Omalla kohdalla kuvattavat kalat nostetaan haavilla veneeseen jossa liplock tuen kanssa on hieman helpompi (ainakin omalla kohdalla) suorittaa.

Moralisointi jokaisen C&R kalastajan suusta on perusteita vailla kun itse "pelleilee" kalojen kanssa sekä kiusaa ja rääkkää kaloja. Kenellä on varaa heittää se ensimmäinen kivi?
Keskustelua kyllä asiasta pitää olla, mutta omiin poteroihin kaivautuminen parin kk ravinnon kanssa ei kyllä asioita eteenpäin vie.
Montto
Viestit: 331
Liittynyt: 09:30:08 02.10.2011

Re: Haukea 2013

Viesti Kirjoittaja Montto »

pikepetteri kirjoitti:(En muuten kritisoinut toimiasi vaan sitä keskustelutaidon puutetta. Hymiö viestit kun sopivat vaikka Suoli24 paremmin herää pahvi herää pahvi Eikös joo?)
pikepetteri kirjoitti:Huudellaan valikoivan kalastuksen perään ja itse vapautetaan kuolevat kalat :nuija:
pikepetteri kirjoitti:Todellinen haukimies ;) respect
Sorry oli pakko, mutta palatkseni offtopicciin: Meidän paatissa on nyt testailtu myös sellasta lähestymistapaa, että kala uitetaan suoraan isoon karppisäkkiin jossa siis reunoissa tukiputket helpottamassa asiaa. Hauelle pelaa sama kikka mikä kallellekin että kun pehmeä, märkä ja kalaystävällinen matsku peittää kalan silmät ja muutenkin kroppaa niin se ottaa todellakin iisisti. Säkki nostetaan veneessä pehmeelle alustalle ja raotetaan vetoketjua punnaussäkin päästä että saadaan koukku / koukut irti. Kun koukut on irti niin kalan pinta on kunnossa eikä sitä ole roikoteltu mitenkään... Nopee pönö, mieluusti rikkomatta kalaa, kala takas säkkiin, säkki veteen ja varmistetaan kalan kunto ennen vapautusta.

Aluksi vähän hirvitti että rikkooko hauki jerkin kanssa ton säkin, mutta toistaiseksi ei ole ollut ainakaan mitään probleemia. n. 15 metriä ollaan kauden aikana noin hoideltu.

Kuten Karppikone tuossa aiemmin mainitsi niin ihan hyvä olisi jos jokainen ottaisi haasteen vastaan, että miten itse voisi toimia paremmin vesillä ja miten välttää ei toivottuja asioita. Jos jollain olisi vinkata vaikka sopivasta (väkäsettömästä) sinkkukoukusta 3/0 ja 4/0 ankkurin tilalle niin ensivuonna saattaisi olla sitten singelit alla. Myös uusi parempi vapautusalusta on hankintalistalla.

Aika vähissä on rapsat vaikka sesonkia je keliä olis...
Avatar
Ezbe
Musta Hämähäkki
Viestit: 768
Liittynyt: 16:39:46 11.06.2005
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Haukea 2013

Viesti Kirjoittaja Ezbe »

Niin tuossa mahan ja kiven välissä on tiheä kumihavas. Tekisi mieli provosoitua lisää, mutta saa osaltani jäädä. Petteri voi halutessaan laittaa vaikka minulle opetusmateriaalia, jos vaikka oppisin käsittelemään haukea oikein :wink:

Modeille heittäisin pientä vinkkiä siivoamiselle. Pidetään reissuraportit reissuraportteina ja tämän tyyppiset keskustelut toisella topikilla. Ei tänne kohta kukaan viitsi kirjoitella kun aina joku besserwisser löytää natisemista milloin mistäkin.
”Jumalat eivät ota ihmisen lasketusta elinajasta niitä tunteja, jotka on omistettu kalastukselle”.
(Babylonialainen kirjoitus v. 2000ekr.)
Karppikone
Viestit: 1142
Liittynyt: 23:52:31 03.10.2009
Paikkakunta: 00840

Re: Haukea 2013

Viesti Kirjoittaja Karppikone »

Jyrikuu kirjoitti:
Haukkivesku kirjoitti:Mä melkeen väittäsin että suurimmat
vauriot tulee jo tartutuksessa ja väsytyksessä...


Ja ihan kuriositeettina, kun mösjöö Karppikone ilmoittaa "että Bogat on saatanasta", niin millä sinä itse nostat kalat renkaaseen?? Ilmeisesti Liplockilla - huomattavasti enemmän olisin huolissani tuosta tavasta, kuin siitä, että käyttäisit sen sijaan joustavaa/pyörivää nostinta kalan vedessä pitämisen ajan...

Jaahas jos pieni vihreä kuula menee helposti jollakulla sieraimeen, niin kehotan suosiolla skippaamaan alla olevat löpinät.

Ne ketkä mun kanssa on ollu rengastelemassa tietää että yli 90% kaloista irrotetaan vedessä monesti pelkkään perhoon koskemalla jos kala on rohmassut perhon syvemmälle ni liplockilla kiinni. Katos Jyrgen ku kala tulee jalkojen välistä ylös se on erittäin rauhallinen siinä. Jos kala rimpuilee siitä tietysti päästetään irti eikä väkisin pidetä kii, se sit karkaa tai ei who cares. Sitten koukku irti ja pyrstöstä kii ja vapautus. Ei niitä juuri renkaaseen tarvi nostella. Ne kalat jotka kuvaan otan liplockilla ja AINA toisella kädellä tukien. Yhtään kalaa en oo kuvannu myöskään kuivalla maalla. Siis 2000luvulla, paitsi ehkä papitetun ruokakalan. Näin muistelisin toivottavasti en oo väärässä.

Edelleen jokainen toimii kuten haluaa, ite käyn vesillä paljon. En voi kuvitella omalla kohdalla bogaa enkä väkäsiä ja pahimpana niinkuin DJuza got the point spinnereiden jäätävän paksut koukut ja niihin liittyvän kalastuksen. Joka siis on monesti kudun jälkeistä rummutusta kutukaislikoissa, siinä mätimunat saa kyytiä. Näin oon itekkin joskus toiminut mutta ei enää kiitos.

Mä elän näiden valintojen kanssa ja viihdyn vesillä jos sydämessä ei tunnu pistoa bogatun kalan jälkeen ni siitä vaan. Tähän loppuun todetaan viellä että suomalainen kalamies on puuhastelija naapurimaihin verrattuna. Kaikki "kuumat metodit" kopioidaan tänne muutaman vuoden viiveellä. Ooon käyny kalastusharrastuksen parissa n. 20 kertaa mm-em kilpailuissa ja turisteja ollaan oltu joka vuos yhä enemmän ja enemmän. Joten mitäpä meillä murehtimaan kehityksestä mennään niillä millä aina ennenkin, eli laput silmillä. Mäkään en tän jälkeen offia kirjottele haukea 2013ketjuun.

Mut ny mulle riittää tältä osalta... Kiitos ja anteex! :mulko:
Avatar
Samthefisherman
Viestit: 2817
Liittynyt: 21:16:30 07.10.2005
Paikkakunta: Vantaa-Savonlinna

Re: Haukea 2013

Viesti Kirjoittaja Samthefisherman »

Joko tää loppui, kiitos.
Avatar
Jyrikuu
Viestit: 2119
Liittynyt: 20:15:36 13.07.2006
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Haukea 2013

Viesti Kirjoittaja Jyrikuu »

Samthefisherman kirjoitti:Joko tää loppui, kiitos.
Joo, tää loppui - melkein...Virallinen loppukevennys on aina saatava. Katos kun mun kaltainen setämies ei osaa vetää papua sieraimeen, eikä näköjään enää käsitellä haukia "uusimman trendin" mukaan... :lol:

Meillä on nää "uuden tulemisen airuet", jotka onneksi opettaa meille, miten homma pitää tehdä - tyyliin kellurenkaasta haarojen välistä kolmella kierteellä... No mennään Sami huomenna vesille ja jos tulee iso hauki, niin saat irroittaa sen jo vedessä ilman että mä edes näen sitä... Pitelet sit pyrstöstä ja jopa voit ratsastaa jos tuntuu siltä - etkä ees kerro mulle, voin sit illalla arvailla oliks se kuinka iso. röpesin

Sorry karppikone, mut kyl sun nyt pitäis varmaan kans vähän relata tän paatoksen osalta... Mä en nyt ihan pyyteettömästi luota sunkaan kompetenssiin ottaa kantaa ihan kaikkiin hauenkäsittelyyn liittyviin asioihin - maailmassa on tutkimuksia ja vastatutkimuksia, mut mä luulen, että kans empiirinen kokemus ja kokemus laajemmassakin mittakaavassa ympäröivien harrastajakollegoiden kanssa jaettuna voittaa mutun+netin mennen tullen. Ja onneks meidän ei tartte kalastaa samasta veneestä, sillä mulla on AINA Boga mukana... Ja ostin just Silikseltä vielä toisetkin, eli jatkossa saattaa olla TUPLABOGAT. :bigboss:
Haukihemmon höpinöitä... www.jyrikuu.fi
Karppikone
Viestit: 1142
Liittynyt: 23:52:31 03.10.2009
Paikkakunta: 00840

Re: Haukea 2013

Viesti Kirjoittaja Karppikone »

Pitäisköhän modejen siirtää tää omaks topiikiks missä voisi keskustella vapautusmenetelmistä yms?

No jos kevennyksiä kaipaillaan ni laitetaan toinenkin, tosin ei virrallinen sillä en onnekseni kuulu haukiseuraan :D Lisäksi kirjoitan erittäin heikolla äidinkielen osaamisella :D Tuntemattatta Jyrgeniä ja kavereita... En myöskään aio mainita yhtään henkilöä nimeltä seuraavassa tarinassa, olkoot vaikka keijoja ja seppoja. Samaa kastia mulle jokainen. Tossa vajaa kymmenen vuotta sitten kun innostuin uudestaan heittokalastuksesta ja ihan omaks iloks ilman kilpailemista. Innostus oli kova ja itselle uusia asioita oli mukava oppia. Kaveri joka silloin opasti suurhauenkalastuksessa sano älä sit sekaannu haukiseuraan ikinä millään tavalla, siellä on oma maailmansa minne muilla ei oo asiaa.
Ihmettelin mitäköhän tää nyt oli.
Siitä muutama vuosi eteenpäin sain kutsun saaristomerelle yhden suomen tunnetuimman, hmm haukiartikkelien kirjoittajan luokse. Kyseisenä viikonloppuna herran luona yöpyi myös pari itselle tuntematonta kalamiestä,nimiä en tänä päivänäkään tiedä,mutta myöhemmin illan aikana tuli selvästi ilmi kerran jos toisenkin et herrat ovat haukiseuran jäseniä. Toinen kai jonkinsortin puheenjohtajan hommiakin harrasti. Keuliminen oli kovaa ja tietämys no vaikkapa kohteliaasti ilmaistuna vähintäänkin sitä kohtalaista puuhastelutasoa. Yksi suurimmista puheenaiheista oli kuinka seurassa riidellään ja kinataan jäsenten kesken. Sinä syksynä sain muutaman kerran mukavat naurut kaverin kanssa ku toisteltiin: muistatko kun oppi isä lato totuuksia ja opetuslapset kuunteli monttu auki :D
Näin kymmenkunta vuotta myöhemmin oma käsitys hauenkalastuksesta on muuttunut ja paljon. Djuza tossa jo aiemmin kertoi kuinka mm bogat ja/tai kidanavaajat on kiellettyjä monissa maissa. Ei tietenkään suomessa. Mitään ei täällä tarvi muuttaa, kaikki on hyvin niinkuin ennenkin.

Kuten ekassa postissa mainitsin ois varmaan hyvä tarkastella omia käytöstapojaan vesillä, monelta kantilta. Jos yhelläkin hauenkalastusta harratavalla nää kirjotukset herättää kysymyksiä, niin ei menny hukkaan.
En missään vaiheessa korostanut että oma tapani olisi ainoa oikea. Itselle se vain tuntuu tällä hetkellä mielekkäimmältä tavalta harrastaa.
Mullakin oli bogat joskus silloin ja muutaman kalan bogasin alle kymmenen about ja siinäkin oli se kymmenkunta liikaa. Omasta mielestäni. Olen ottanut ja aion jatkossakin ottaa kantaa hauenkalastukseen liittyviin asioihin, siks mä täällä foorumilla kirjottelen. Mun ei tarvi buustailla egoa, se saanko mä hauen tai ehkä kaks ei tee musta yhtään parempaa ihmistä missään mielessä. Onnellinen oon ku saan terveenä harrastaa.

Välillä silti unohdan yhden asian on vain yksi totuus hauenpuuhastelukalastuksessa ja se on SUOMEN HAUKISEURAN, sieltä löytyy luuloa ja empiiristä kokemusta oikein laajemmassakin mittakaavassa. Sitä tietämystä ei edes interneetinvaltakausi voi kaataa. Voi Jurgen luulo ei oo aina tiedon väärtti. Ennen ku oikeesti on meriittejä ni mun rispectejä ei saa, meriiteiks mä en lue kympin tai 15kilon mammoja, niitä saa jokainen kuhan vesillä käy.
Jos huomenna törmätään vesillä,heilatutetaan kättä ja toivotetaan kalaonnea 8-)
Avatar
Jyrikuu
Viestit: 2119
Liittynyt: 20:15:36 13.07.2006
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Haukea 2013

Viesti Kirjoittaja Jyrikuu »

Siis miten tää haukiseura tähän keskusteluun kuuluu... :mitaviddua: Mähän puhun koko ajan tiettävästi ihan omana itsenäni ja omien kokemusten pohjalta - mulla ei toisaalta mitään rapsattavaa olekaan, kun olen vaan ihan hauki"tavis"... :lol:

Mut siitä olen nyt samaa mieltä, että modejen kannattaa joo perustaa nyt tälle meidän karppikone=karppikeisari= tulevalle "The Karppijeesukselle" oma fishermän-doktor Phil-tyyppinen neuvontapalsta kaikkien vanhojen ja uusien netissä/livenä old school haukimiesten "henkisen hyväksikäytön" kohteiksi jääneiden aloittelijoiden mielenterveyden parantamiseksi... Sorry "karphesus", mut nyt oli vaan ihan pakko... :kippis:

Hymyillään ja tavataan joo... Ihan varmasti jossain vaiheessa kun samoilla hoodeilla liikutaan. 8-)
Haukihemmon höpinöitä... www.jyrikuu.fi
Deep
kirjuri
Viestit: 3313
Liittynyt: 11:40:21 13.01.2006
Paikkakunta: Vantaa

Re: Haukea 2013

Viesti Kirjoittaja Deep »

Aina joku on aallonharjalla ja valaistunut. Asiasta kolmanteen :millä ne britit availee/ kaivaa ne vieheet kurkusta, ilman avaajia? jossain tuoreehkossa pätkässä vielä mainitsi fiskaaja possun suosikkivieheeksi täyn ohella. Itse kokisin vaikeaksi ja hitaaksi.. mutta olenkin tavis.
Avatar
catch_a_fish
Väärin kalastaja
Viestit: 1947
Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
Paikkakunta: Aura

Re: Haukea 2013

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

Eipä olekaan pitkään aikaan ollut C&R-vääntöä tms. jeesustelua. En kyllä ole varsinaisesti kaivannut. Jeesustelun seuraamista hauskempaa on se, että lyhyen sisävesijääkauden jälkeen tuli tähän joulun välipäiviksi uudelleen sulat järvivedet ainakin tänne etelään. Toissapäivän vesisateessa kävi pari haukea kääntymässä melootin reunalla. Fyysisesti ei vahingoitettu ketään, mutta en tullut kysyneeksi tuliko kenellekään paha mieli.
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
Vastaa Viestiin