Jerkki hyrrä

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
stento_z
Viestit: 245
Liittynyt: 09:47:46 27.05.2005
Paikkakunta: uusikaupunki

Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja stento_z »

Olisko kellään tietoa hyvästä hyrrästä jerkkailuun.Olisin kokeilemassa.ja joku on kai ostanut sopimattoman kelan jotenvoisin välttyä virheiltä ja hommata heti oikean kelan.Ja osaajat vähän vinkkiä mikä/mitkä kelat olis sopivia Pliis :oops:
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Mun Calcutta 251 ei ainakaan tykännyt jerkkauksesta, ilmeisesti IAR otti takkiin. Jiihoolla on ilmeisesti samanlaisia kokemuksia? Erään toisen tutun Ambassadeur 5601 osoittaa myös väsymisen merkkejä, ilmeisesti laakerit paskana.

Osta 5601JB niin ei pitäisi tulla ongelmia.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
JiiHoo
HaggiMatti tahtoo naista, heh
Viestit: 3299
Liittynyt: 19:08:14 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadi

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Huomenta

Sakkeuksella on ongelmia oman 251 kanssa. Se käytti sitä Tanskassa ja laakerit ei tykännyt niin suolasesta vedestä.

Sakkeus hankki uudet laakerit ja nyt pelittää.
Mun YV ei toimi, käytä sähköpostia.
Avatar
stento_z
Viestit: 245
Liittynyt: 09:47:46 27.05.2005
Paikkakunta: uusikaupunki

Viesti Kirjoittaja stento_z »

mikey kirjoitti:Mun Calcutta 251 ei ainakaan tykännyt jerkkauksesta, ilmeisesti IAR otti takkiin. Jiihoolla on ilmeisesti samanlaisia kokemuksia? Erään toisen tutun Ambassadeur 5601 osoittaa myös väsymisen merkkejä, ilmeisesti laakerit paskana.

Osta 5601JB niin ei pitäisi tulla ongelmia.
KIiitos Mikey,käyn kyllä juttelemassa myyjän kanssa on luultavasti juurituo 5601JB mutta on hienoa saada vahvistus pelimieheltä :lol:
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Höh, unohdin kirjautua. Edellinen viesti oli siis minun kirjoittama.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
selenius
Yliliimapää
Viestit: 1839
Liittynyt: 14:20:30 25.04.2005
Paikkakunta: Stadi / Hagis

Viesti Kirjoittaja selenius »

Mä en omaan käyttööni JB huolisi, juuri painon takia...
Uudet (B) kalkutat olisivat vahvoilla, Daiwan TD-G (tai jotain, musta-kulta Team Daiwa) ja miksei 200 cardiffinkin vaikka on hiukan kevyempää tekoa kuin kalkkuna.
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Tuo 201 Cardiff vähän aikaa sitten tulikin hankittua mutta vielä ei ole päässyt oikein raskaaseen käyttöön. Normi haukivaappujen (Zalt, Zam, Nilsut) nakkeluun kuitenkin ihan kelpo laite. Mutta jotenkin en usko sen kestävän normi Calcuttaa paremmin jerkkien kanssa. Pian se tosin nähdään...
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
stento_z
Viestit: 245
Liittynyt: 09:47:46 27.05.2005
Paikkakunta: uusikaupunki

perhana äijät

Viesti Kirjoittaja stento_z »

voi hittolainen nyt on pönttö sekasin.Itselläni on toi eon:e5600. mutta se iar,takaliikkeetön kampi mutta kirjaan muistiin kaikki ehdotukset ja otan selvää :roll:
Avatar
selenius
Yliliimapää
Viestit: 1839
Liittynyt: 14:20:30 25.04.2005
Paikkakunta: Stadi / Hagis

Viesti Kirjoittaja selenius »

Noissa shimanoissa on molemmat takasalvat, eli se kunnossa...
Daiwoissa ei taas ole ollut mitään ongelmia iar:n kanssa ainakaan omassa kaveripiirissä. Liekö eri laatuinen osa vai mitä, en tiedä. Samoissa käsissä shimanoiden ja abujen iarrit ovat lipsuneet, eli käyttö ei ole ollut erilaista.
Avatar
Koivisto
Viestit: 1516
Liittynyt: 17:38:00 26.04.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Koivisto »

Mulla on ollut käytössä vuoden verran Daiwa Procaster 100hsd ja ei ole ollut mitään valittamista. Toiseksi kelaksi hommasin juuri Shimano 200B Calcutan, joka myös tuntuu varsin hyvältä.

Döörit on mun käteen liian isoja ja raskaita, käynnistä puhumattakaan.. Mikäli kelan valintakriteerinä on kestävyys, niin silloin kela on selkeästi JB dööri.
koivistojanne.kuvat.fi
Avatar
stento_z
Viestit: 245
Liittynyt: 09:47:46 27.05.2005
Paikkakunta: uusikaupunki

JB dööri

Viesti Kirjoittaja stento_z »

Olisin kllä JB;n kännalla ykkös sijalla on toi kestävyys olis kyllä noloa lopettaa kalastus kelan pettäessä kiitän hyvistä vinkeistä :lol:
Avatar
Jakob
Tunturikemisti
Viestit: 262
Liittynyt: 10:04:50 19.06.2005
Paikkakunta: Suur-Lohjan syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja Jakob »

Itselläkin on jerkkihyrrä hakusessa ja tässä kieli pitkällä kytätään alennusmyyntejä. Entuudestaan on tosin Abun 5000, kertokaapa fiksummat miten tuo soveltuisi jerkkaukseen, ilmeisestikin IAR siitä puuttuu?
Avatar
Jio
Pro Scroll User
Viestit: 684
Liittynyt: 20:22:19 21.04.2005
Paikkakunta: Hyvin kääk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jio »

Itselläni on jerkkikäytössä kaksi 5601-dööriä (C4 ja CB), 5001CA ja kevyeen/kevyempään puuhailuun Royal Express I (4601-kokoa) sekä Shimanon Chronarch 101.
Eniten käytössä varmastikkin nuo isoimmat enkä ole kokenut niitä mitenkään isoiksi tai painaviksi siinä vaiheessa kun siiman päässä roikkuu +/- 100gr puuta, muovia ja lyijyä.
JB:n ottaisin varmasti käyttöön ykkösketjuun heti kun taskunpohjalle kertyisivät ostorahat, koska nuo C4 ja CB (eikä kyllä nuo muutkaan mainitsemani CA:ta lukuunottamatta) eivät tosiaankaan ole niitä varmimpia jerkkikeloja.

Tottkai pienempää ja matalampaa kelaa on kivempi pitää kämmentä vasten mutta ei tuo ole mikään ongelma ollut 5600-sarjalaisillakaan vaikka omat kourani eivät tosiaankaan ole mitkään kaivuutyökalut.
Sup78
Vorsan vitjamuna
Viestit: 2742
Liittynyt: 17:17:31 22.04.2005
Paikkakunta: Tammela
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sup78 »

Kevät meni perus 5000 röörillä ihan ok. tosin kalastuspäiviä ehkä 10 täyttä päivää. Eli alkuun pääsee silläkin. Tän syksyn ainakin aion vielä käyttää tota, talvella vois katella vaihtoa kalliimpaa.
Ei riemulla rajaa kun Veradolla ajaa.
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Ostin tuossa kesällä Calcutta 201B:n, jospa tuo kestäisi vaikka paremmin kuin edeltäjänsä? Tähän mennessä käyttö on rajoittunut sporaadiseen kevyempään kesähauen kalastukseen, mutta ens viikolla pitäis avata kausi ihan oikeasti. Laitan kokemuksia kunhan kela pääsee kunnon töihin.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
Merirules
Viestit: 79
Liittynyt: 09:17:29 22.04.2005
Paikkakunta: Espoo

Calcutta 200b

Viesti Kirjoittaja Merirules »

Itse hommasin ko kelan pari viikkoa sitten ja tuntuu toimivan ihan mallikkaasti jerkkauksessa!
Jos tunnet itsesi minua fiksummaksi luettuasi tämän olet varmaankin oikeassa... sehän oli tarkoituskin!
Avatar
stento_z
Viestit: 245
Liittynyt: 09:47:46 27.05.2005
Paikkakunta: uusikaupunki

Epätietoinen

Viesti Kirjoittaja stento_z »

Jio kirjoitti:Itselläni on jerkkikäytössä kaksi 5601-dööriä (C4 ja CB), 5001CA ja kevyeen/kevyempään puuhailuun Royal Express I (4601-kokoa) sekä Shimanon Chronarch 101.
Eniten käytössä varmastikkin nuo isoimmat enkä ole kokenut niitä mitenkään isoiksi tai painaviksi siinä vaiheessa kun siiman päässä roikkuu +/- 100gr puuta, muovia ja lyijyä.
JB:n ottaisin varmasti käyttöön ykkösketjuun heti kun taskunpohjalle kertyisivät ostorahat, koska nuo C4 ja CB (eikä kyllä nuo muutkaan mainitsemani CA:ta lukuunottamatta) eivät tosiaankaan ole niitä varmimpia jerkkikeloja.

Tottkai pienempää ja matalampaa kelaa on kivempi pitää kämmentä vasten mutta ei tuo ole mikään ongelma ollut 5600-sarjalaisillakaan vaikka omat kourani eivät tosiaankaan ole mitkään kaivuutyökalut.
Olen tietysti vähän tyhmä mutta valaise vähän (Royal Expert) minkälainen kela olisin itsekkin kiinostunut kevyemmästä jerkkauksesta ja miettinyt sopivaa kelaa :roll:
Avatar
Jio
Pro Scroll User
Viestit: 684
Liittynyt: 20:22:19 21.04.2005
Paikkakunta: Hyvin kääk
Viesti:

Re: Epätietoinen

Viesti Kirjoittaja Jio »

stento-z kirjoitti: Olen tietysti vähän tyhmä mutta valaise vähän (Royal Expert) minkälainen kela olisin itsekkin kiinostunut kevyemmästä jerkkauksesta ja miettinyt sopivaa kelaa :roll:
-Kyseessä on ihan "normaali" 4600-sarjan rööri jota on myyty halpa-lkelana ameriikassa. Luullakseni C3 on vastaava kotimaisista ja kestävämpikin. Vaikkakin hitaampi välitykseltään.
Kuva puhukoon puolestaan:
Liitteet
janroyex1fastb.jpg
janroyex1fastb.jpg (44.31 KiB) Katsottu 30869 kertaa
putkiperhot
www.apple.com/haukionkala
Viestit: 2704
Liittynyt: 19:53:44 21.04.2005
Paikkakunta: Äspåå
Viesti:

Viesti Kirjoittaja putkiperhot »

Abun uusin"Mörrum" korvaava mallisarja RCN jossa 4000,5000 ja 6000 mutta ei vasureita.
Siitä RCN40 tai RCN50 versio.6,3:1 välitys,merivesimalleja,pitkä takuu,tuplat rullalaakerit ja neljä kuugelia.
Aito Swedu ja veikkaan että juuri alle 200 tulee täällä alkuun maksamaan.
Ja varmasti tulee kestämään paremmin kuin eräs juuri uusittu B sarja.
Avatar
Merirules
Viestit: 79
Liittynyt: 09:17:29 22.04.2005
Paikkakunta: Espoo

Kalkkunassa vikaa?

Viesti Kirjoittaja Merirules »

Putkis on kovasti döörimiehiä eikä siinä mitään, mutta mikäs kalkkunassa on sitten ollut vikana jos ei kestä :?:
Jos tunnet itsesi minua fiksummaksi luettuasi tämän olet varmaankin oikeassa... sehän oli tarkoituskin!
Avatar
stento_z
Viestit: 245
Liittynyt: 09:47:46 27.05.2005
Paikkakunta: uusikaupunki

royal expres

Viesti Kirjoittaja stento_z »

Kiitti jio mistä saa vois käydä vilkaisemassa
Avatar
Jio
Pro Scroll User
Viestit: 684
Liittynyt: 20:22:19 21.04.2005
Paikkakunta: Hyvin kääk
Viesti:

Re: royal expres

Viesti Kirjoittaja Jio »

stento-z kirjoitti:Kiitti jio mistä saa vois käydä vilkaisemassa
-Jaa C3-malleja? Niitä on melkein kaikissa röörikaupoissa. Muita onkin sitten heikommin Suomesta saatavilla.
Ove
Viestit: 2
Liittynyt: 13:47:42 01.06.2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Ove »

Olen käyttänyt 4601 C4 sekä 5601 JB jerkkauksessa. C4 kesti ihan ok. JB on vähän iso ja olen harkinnut vaihtaa tilalle EON pro 4601 ja uskon ettei tule ongelmia kun mun jerkkaustyyli on sitä kela pyörii ympyrää ja kampi ei pahemmin liiku. Vähän aikaa on myös ollut uusi versio JB:stä myynnissä missä pitäisi olla sekä IAR että perinteinen takasalpa. Mutta jos vetkutta kuin minä niin silloin IAR kestää. Siis toistaiseksi on kestänyt...
Ove
Avatar
Varaani
Viestit: 1885
Liittynyt: 07:24:34 11.05.2005
Paikkakunta: Saari

Viesti Kirjoittaja Varaani »

Itse olen koittanut useampaa kelaa runkutuksessa.
5601 JB, vanha 5600CB, EON 3601 ja EON 3600.
Noista huomasin että en sovellu vasurilla runkutteluun.
EON istui pieneen kouraani mainiosti. IARin kanssa ei minun "pyörittely" tyylilläni tullut ongelmia. En hakkaa jerkkejä vaan vienosti ohjailen ja houkuttelen.
Ainoa ongelma minkä nyt olen huomannut, on EONin pieni siimatilavuus. Tuppaa 0.32 punottu käymään vähiin kun viskoo +80g jerkeillä myötätuuleen oikein olan takaa.
Nyt on sitten hommattu 200A Cardiffi. Sen luulisi toimivan mainiosti.
Avatar
Heikinheimo
Viestit: 253
Liittynyt: 14:05:49 17.09.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Heikinheimo »

On ollut vajaan vuoden käytösa Daiwa hsd100, ihan hyvin se pellitää ellei heitä juurikaan satasta painavempia kalikoita. Kaksi kertaa hajonnut M&E Dancing shadin 170g ja Smuttly Dogin 150g heittelyssä ihan kokonaan. Nyt tuli hankkittua Daiwa CV-Z joka tuntuu todella lupaavalta.
Vastaa Viestiin