Heittokalastajan aurinkolasit

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
riihis
Kielimuuri - Hieliholmu
Viestit: 1625
Liittynyt: 12:45:24 16.05.2006
Paikkakunta: Vaasa

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja riihis »

Tuallaaset Rapala Sportman´s Bifocal RGV 041A ikänäkö laseilla mennään.
Liitteet
Sportman´s Bifocal RGV 041A.jpg
Sportman´s Bifocal RGV 041A.jpg (7.76 KiB) Katsottu 11951 kertaa
"Laiskuus on suuri lahja, kun sen osaa oikeen käyttää."
Avatar
Hilarius
Monninleipuri
Viestit: 1185
Liittynyt: 08:47:06 24.04.2005
Paikkakunta: Wellcity
Viesti:

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja Hilarius »

Tuolla olisi loput aurinkolasit poistossa kun lopettavat edustuksen --> http://www.easyfishing.net/kesakalastus ... rinkolasit

Itse olen menossa sieltä muutamat hakemaan.
Tars tehrä vissiin jotain...
kokki2
Viestit: 79
Liittynyt: 17:22:55 22.01.2010
Paikkakunta: turku

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja kokki2 »

moi.
mulla on jo käytössä toistakesää sellaiset kuin vuarnet xp.t( ranskalaiset)
kantsii kokeilla on paremmat kui rayban polarisoidut.
suosittelen mut hieman vaikee saada.
pikeBoy
Viestit: 893
Liittynyt: 20:02:24 03.05.2010

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja pikeBoy »

Nyt olis semmonen että aurinkolasit tarvis saada, mutta ongelma on se, että yhdet lasit on jo naamalla. Miten te kaikki nelisilmät olette asian hoitaneet? En keksi oikein muita järkeviä vaihtoehtoja kuin vahvuukselliset arskat, fitoverit tai semmoset läpät mitä kaikki papat pitää. Etenkin nuo fitoverit kiinnostaisivat, koska veikkaan että näköni tästä menee vielä huonommaksi.

Niin mitään oukleja en tarvitse, pari vuotta menty tiesmillä 3ämmän suojalaseilla :roll:
jurppe
Viestit: 213
Liittynyt: 09:52:02 20.12.2009

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja jurppe »

pikeBoy kirjoitti:Nyt olis semmonen että aurinkolasit tarvis saada, mutta ongelma on se, että yhdet lasit on jo naamalla. Miten te kaikki nelisilmät olette asian hoitaneet? En keksi oikein muita järkeviä vaihtoehtoja kuin vahvuukselliset arskat, fitoverit tai semmoset läpät mitä kaikki papat pitää. Etenkin nuo fitoverit kiinnostaisivat, koska veikkaan että näköni tästä menee vielä huonommaksi.

Niin mitään oukleja en tarvitse, pari vuotta menty tiesmillä 3ämmän suojalaseilla :roll:
Tänään hain optikolta arskat vahvuuksilla. Päivitettyjen 275€ normirouskujen päälle tekivät 100€ extraa Nisseniltä. Ei paha, kun piti vielä hioa taittoja.

Olen käyttänyt kalassa isoja Rapalan rillien päälle tulevia arskoja, mutta onhan ne hankalat.
Avatar
Apena
Viestit: 47
Liittynyt: 17:35:55 05.12.2011
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja Apena »

Tuolta:http://www.favoptic.fi/ tilasin viime kesänä edulliset aurinkolasit vahvuuksilla.
Lasit ja maksulomake tulee kotio jotta voi sovittaa lasit ennen maksamista.
Mikä on suurempi paha, ansaitseminen vaiko menettäminen?
Avatar
Sohvalahna
Viestit: 287
Liittynyt: 10:01:56 16.09.2010
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja Sohvalahna »

Kylällä poiketessa tuli haettua Bollen Kingit,tumma turtle ja ruskealla polaroid-linssillä.Ihan hyviltä vaikuttavat ja kuvanlaatu on terävä! :D
Pari kertaa olen vesillä käynyt lasit mukana ja ei kaduta hankinta.
Toisena vaihtoehtona oli kans Bollen Marinet mutta niissä oli senverran tummempi linssi että tuntui ainakin sisällä testatessa liian tummalta ruskean linssin jälkeen.
Kun synnyin, itkin, ja jokainen päivä opettaa minua ymmärtämään, miksi.
MiniMii
Viestit: 124
Liittynyt: 15:52:16 20.12.2011

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja MiniMii »

Saako joensuusta mistään Oakleyn laseja???
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

kalastus kalastus kalastus kalastus kalastus kalastus kalast

Viesti Kirjoittaja Emppai »

Aika moni tuttu on päätynyt tilaamaan http://www.bokat.fi ja ei ole kuulunut kuin hyvää palautetta..
Viimeksi muokannut Emppai, 10:08:58 17.06.2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
pikeye
DR. Philli
Viestit: 1372
Liittynyt: 22:55:26 21.08.2006
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja pikeye »

Mulla rillipäänä on kahdet aurinkolasit, malliltaan silmälasien päällä pidettävät.

Ekat ovat Polaroid Suncovers ruskeilla linsseillä. Näissa on sivuikkunat, minkä vuoksi nämä päässä uskaltaa autoillakin, eivätkä ole soikean mallisina edes pahan näköiset tämän tyyppisiksi laseiksi. Näitä kehtaa käyttää ihmisten ilmoillakin.

Toka laseina on sitten Cocoons keltaisilla linsseillä, synkempiä kelejä varten varsinkin syksyllä. Nämä ovat puolestaan sen verran isommat, ettei näitä kehtaa pitää siviilissä, mutta eipä kaupunkimaastossa keltaisen linssin kelejä olekaan. Ellei satu olemaan U2:n laulaja.

--pikeye
Viimeksi muokannut pikeye, 15:53:29 13.06.2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sohvalahna
Viestit: 287
Liittynyt: 10:01:56 16.09.2010
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja Sohvalahna »

MiniMii kirjoitti:Saako joensuusta mistään Oakleyn laseja???
Ainakin tällä meidän pikkukylällä Silmäasemalla oli Oakleyn laseja myynnissä,luulis että Joensuun kokoisessa paikassa olisi vielä parempi valikoima.
Testasin Oakleytakin mutta olivat liian isot tähän naamaan,se hyvä puoli noissa tosin olisi että jäisi vähemmän tätäkin rumaa naamaa näkyviin! :lol:
Kun synnyin, itkin, ja jokainen päivä opettaa minua ymmärtämään, miksi.
pikeBoy
Viestit: 893
Liittynyt: 20:02:24 03.05.2010

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja pikeBoy »

pikeye, voitko hieman tarkemmin kertoa noitten cocoonssien toiminnasta kalavesillä. Tarkoitan siis lasien ominaisuuksia, käytännöllisyyttä jne. Tekisi mieli kallistua noihin koska pelkään että jos ostan vahvuukselliset lasit niin sijoitukseni menee vuoden parin päästä hukkaan..
Avatar
sursill
Pirkan pilaaja
Viestit: 1990
Liittynyt: 15:24:19 23.03.2006
Paikkakunta: Loviisa

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja sursill »

Tuli hommattua honkkarista nuo rapala visiongear proguide bifocal aurinkolasit
+2.00 lukuosalla, kun tuppaa tuota ikänäköä olemaan.
Ensi kokemukset ovat aika ok, sais vaan tuon lukuosan hionta olla aavistuksen korkeammalla.

Kuva
Avatar
pikeye
DR. Philli
Viestit: 1372
Liittynyt: 22:55:26 21.08.2006
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja pikeye »

pikeBoy kirjoitti:pikeye, voitko hieman tarkemmin kertoa noitten cocoonssien toiminnasta kalavesillä. Tarkoitan siis lasien ominaisuuksia, käytännöllisyyttä jne. Tekisi mieli kallistua noihin koska pelkään että jos ostan vahvuukselliset lasit niin sijoitukseni menee vuoden parin päästä hukkaan..
*Tässä linkkiä mallistoon: http://www.sunglassesshop.com/aurinkolasit/cocoons.aspx.

Mun lasit ovat noista mallia 3D Pilot L-kokoisena, jotka tuntuivat sopivan parhaiten mun naamaan. Lasit ovat isohkon näköiset mutta melko kevyet (kirjevaakalla 37 g) ja istuvat päähän oikein hyvin. Sankojen päitä voi vielä taivutella kylmiltään ihan sormilla, jos tuntuu että ne eivät kaareudu omaan päähän ihan just. Ovat ainakin minulle riittävän hyvät lasit, koska näihin ei tarvitse kiinnittää huomiota kalastuksen aikana. Polarisoivat keltaiset linssit näyttävät pinnan alle sen verran kuin kuuluukin, eli minkä veden ja kelin kirkkaus sallivat.

*Osastomme ylilääkäri otti ystävällisesti kuvan minusta Cocoonsit päällä, rillit alla:

Kuva


Vertailun vuoksi, tältä näyttävät ne Polaroid Suncoversit, joista mainitsin. Ovat hieman pienemmät ja kevyemmät (26 g) ja vähän halvemmatkin. http://www.lensway.fi/aurinkolasit/polaroid/PO8045A

Kuva


*Noin yleisesti sanoisin, että tämäntyyppisiä aurinkolaseja en ainakaan minä uskaltaisi ostaa sokkona ja sovittamatta. Noita Cocoonsejakin testasin alkuun paria kapeampaa mallia, jotka sopivat kyllä kaupassa rillieni päälle, mutta eivät sopineet päähäni tuntumatta ahdistavilta. Oma naama + omat silmälasit on yhdistelmä, jonka päälle tulevat käytössä mukavat aurinkolasit ovat hieman haastavammat löytää kuin tavalliset sporttiset aurinkolasit, jotka istuvat naamaan useimmiten hyvin mallista riippumatta.

Eli jos mahdollista, kannattaa ostaa päällepanolasit vasta sovittamisen jälkeen, eikä tyytyä jonkun kaupan ainoaan malliin, jos se ei tunnu omassa päässä oikein hyvältä. Kalastuksen mukavuus on usein pienten asioiden summa, ja esimerkiksi huonot aurinkolasit voivat olla koko reissun riesa. :)

--pikeye
pikeBoy
Viestit: 893
Liittynyt: 20:02:24 03.05.2010

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja pikeBoy »

^^Aika sexyt noi sun cocoonssit :hihihii: Joku vois ajatella että onpas muotitietonen kalastaja :mulko: Itse olin ajatellut hiukka slimmimpää mallia mutta katsotaan sitä sitten kun pääsen sovittamaan.
Avatar
pikeye
DR. Philli
Viestit: 1372
Liittynyt: 22:55:26 21.08.2006
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja pikeye »

pikeBoy kirjoitti:^^Aika sexyt noi sun cocoonssit :hihihii: Joku vois ajatella että onpas muotitietonen kalastaja :mulko: Itse olin ajatellut hiukka slimmimpää mallia mutta katsotaan sitä sitten kun pääsen sovittamaan.
Tai sitten mulla on vain pieni naama..? :) Mutta joo, onhan Cocoonsillakin kapeampiakin malleja, eli kannattaa kokeilla.

--pikeye
Beltsu
Viestit: 55
Liittynyt: 11:51:01 03.09.2010
Paikkakunta: Jämsä

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja Beltsu »

Oakleyn Hijinxit, polished black shallow blue polarized lähti tilaukseen!
Lajinsa viimeinen.
pikeBoy
Viestit: 893
Liittynyt: 20:02:24 03.05.2010

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja pikeBoy »

Niin tietysti unohdin kysyä sitä, että minkä värisillä linsseillä nuo lasit kannattaa ottaa? Pärjäänkö yksillä vai ostanko useammat? Ilmeisesti tuo "amber" on sellainen allroundväri, mutta suosituksia kuunnellaan 8)
Avatar
pikeye
DR. Philli
Viestit: 1372
Liittynyt: 22:55:26 21.08.2006
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja pikeye »

pikeBoy kirjoitti:Niin tietysti unohdin kysyä sitä, että minkä värisillä linsseillä nuo lasit kannattaa ottaa? Pärjäänkö yksillä vai ostanko useammat? Ilmeisesti tuo "amber" on sellainen allroundväri, mutta suosituksia kuunnellaan 8)
*Juuri ilmestyneessä Kalastus-lehdessä on artikkeli kalastuslaseista: http://www.kalamies.com/Nettilehdet/kal ... i0212.html

Mulla linssin värinä tavallinen ruskea on käytössä aina kirkkailla säillä. Näin kesällä ulkona on valoa aina niin paljon, että ruskea toimii mulla oikeastaan yleislinssinä lähes kelistä riippumatta. Ainoastaan umpipilvisen kesäillan myöhäisvaiheessa alkaa joskus tuntua, että kirkkaampi linssi olisi jo poikaa. Tottumuskysymyksiäkin nämä toki ovat.

Vastaavasti syksyä kohden mentäessä päivänvalo vähenee ja sen sävykin muuttuu sen verran, että keltaiselle linssille alkaa olla enemmän käyttöä. Syksyn pimeissä tuhnukeleissä se on valoisana linssinä ilman muuta ruskeaa parempi.

Eli jos haluat nähdä hyvin läpi kauden, kannattaa minusta hommata kahdet kalastuslasit. Jos taas yksillä pitää pärjätä, tuo "amber" (meripihka) on tosiaan melko allround-linssiväri, samoin harmaa.

--pikeye
Avatar
migu
Viestit: 236
Liittynyt: 20:48:32 13.01.2006
Paikkakunta: Vaasa

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja migu »

Oakleyn shallow blue - minkä sävyinen linssi on kyseessä?


-Mika
Avatar
Samthefisherman
Viestit: 2817
Liittynyt: 21:16:30 07.10.2005
Paikkakunta: Vantaa-Savonlinna

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja Samthefisherman »

migu kirjoitti:Oakleyn shallow blue - minkä sävyinen linssi on kyseessä?


-Mika
Ruskea. Melko hyvä yleislinssi varsinkin mataliin vesiin.
Avatar
wishky
Kaappi-Insinööri
Viestit: 3920
Liittynyt: 06:58:37 06.03.2006
Paikkakunta: koti toistaiseksi

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja wishky »

Uudet Shallow blue linssit tulee Monster Dog:hin, pääsee testaa tunturiin kahden ja puolen viikon päästä.
Etiopiassa kaikki muu on paskaa paitsi kusi...
Avatar
JakkeL
Viestit: 99
Liittynyt: 17:34:07 19.10.2011
Paikkakunta: Lohja

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja JakkeL »

Oakleyn Pit bull lasit shallow Blue linsseillä hankittuna. Kumpa taimenen heittokausi alkaisi kohta, pääsee testaa laseja tositilanteessa.
Kalastus on aina mahtavaa, kalasaaliit valitettavasti eivät.
Nipa
Viestit: 674
Liittynyt: 13:40:08 15.12.2005

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Omassa käytössäni olleista ylivoimaisesti parhaat ovat Rapalan kelluvat ja fotokromaattiset eli auringonvalossa tummenevat lasit (oikeanpuoleinen pikkukuva).

Pilvisenä päivänä linssi pysyy fotokromaattisuuden ansiosta hyvin vaaleana. Kun keltainen linssi lisäksi vahvistaa valoa ja hyvä polarisointi poistaa heijastusta, pidän niitä päässä käytännössä kelistä riippumatta. Viimeksi tänä aamuna vesisateessa ajoin töihin ko. lasit päässä, koska näkyvyys on em. ominaisuuksilla parempi kuin paljaalla silmällä :shock:.

Aurinkoisissa olosuhteissa käytän joskus Aquan Fishermaneja ruskeilla linsseillä, mutta noiden Aquan linssien kestävyyden kanssa on ilmeisesti vähän niin ja näin. Ainakin mulla menivät molemmat linssit kummallisille mikromurtumille ja ne vaihdettiin jo kertaalleen. Kaverilla oli sama ongelma Aquan Cat Fisheissä.
Deep
kirjuri
Viestit: 3313
Liittynyt: 11:40:21 13.01.2006
Paikkakunta: Vantaa

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja Deep »

Olen kakkoslaseiksi katellut mm. Rapaloita, mutta epäilyttää tuo "automaatti" -tummennuksen kesto.. siis lähinnä se, että onko ääri-tummaa/ vaaleata enää kauden jälkeen jäljellä. Ennen kun nuo tuon tyyppiset lasit jämähtivät siihen keskitumman tienoille pienin muutoksin. Kelluvuus on kyllä plussaa, kun välillä humpsahtaa lasit mereen..
Vastaa Viestiin