jigi kalastuksessa hyrrä vs haspeli

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Peter
Viestit: 167
Liittynyt: 01:08:00 08.08.2012

Re: jigi kalastuksessa hyrrä vs haspeli

Viesti Kirjoittaja Peter »

PFCompany kirjoitti:Nyt mua jäi mietityttämään... että mihin kohtaan umpparissa pitää laittaa öljyä, että heittopituudet siitä kasvaa?? :mitaviddua:
Asian voi lukea ja ymmärtää monin eri tavoin. Väärin, tarkoituksella väärin, lukematta osan, lukemalla kaiken, ymmärtämättä lukemaansa tai sit ihan ymmärtämällä oikein.

Kirjoitinko todella mielestäsi niin että umppariin pitää laittaa öljy jotta heittopituudet kasvaa ??
Jos kirjoitin mielestäsi näin, niin lueppa uudelleen ihan ajatuksen kanssa ja mieti mitä esim. puhdistus tarkoittaa. Puhdistus sanan voi korvata esim. sanalla huolto ja siinä voi käyttää ihan omaa mielikuvitusta mitä se pitää sisällään. jotta saa upparissa heittopituudet kohdilleen.
JSP
Viestit: 72
Liittynyt: 12:07:50 01.05.2013

Re: jigi kalastuksessa hyrrä vs haspeli

Viesti Kirjoittaja JSP »

Kiitoksia vinkeistä. Sitä vähän mietinkin että ovatko kelat niin kuin aseet että ensimmäisenä pitää laittaa osiin, putsata ja uudetä öljyt tilalle. Pitää katso saanko tuon purettua ja näkee sitte minkälaiset rasvat siellä on. Mulla taitaa olla jo sitä WD40:stä, mutta jos huomenna löytyis jotain parempaa keloihin tarkoitettua ainetta niin vois ostaa.
Pilkkikone
Viestit: 558
Liittynyt: 08:47:07 05.04.2006
Paikkakunta: Lohja

Re: jigi kalastuksessa hyrrä vs haspeli

Viesti Kirjoittaja Pilkkikone »

Kyllä tuo WD40 on ihan riittävää, ei se ole "mitä sattuu".
Joskus onnistuu, toisinaan myös paremmin.
JSP
Viestit: 72
Liittynyt: 12:07:50 01.05.2013

Re: jigi kalastuksessa hyrrä vs haspeli

Viesti Kirjoittaja JSP »

Purin tuota kelaa jonkin verran ja kyllä siellä paksumpaa rasvaa on joissain paikoissa, mutta ei se minun mielestä mihinkään herkkyyteen vaikuta mitään. Puolahan pyörii vaan akselin paissä olevien laakereiden varassa ja niissä on vissiin jotain ohutta öljyä. Silloin se vaikuttaisi jos siiman ohjain liikkuisi mukana kun heittää. Vai tekeekö se niin missään keloissa? Tuossa videolla 2.50 kohdalla näkyy tuollaiset punaiset "vivut" jotka saa kahteen asentoon. Mulla ne oli kaikki ulkona toisin kuin tuossa videolla. Säädetäänkö tuolla ne magneetit ja kyljessä olevasta kiekosta jokin pikasäätö? Laitoin ne toiseen asentoon niin sitten näkee vaikuttaako mitään.
Siimana mulla on vain reilu 110m punottua 0.17mm nanofiliä. Kumpi on parempi jos haluaa pitkiä heittoja, puola täynnä jolloin sen ei tarvi niin nopeasti pyöriä vai vähän siimaa ja silloin puola on kevyempi?
JSP
Viestit: 72
Liittynyt: 12:07:50 01.05.2013

Re: jigi kalastuksessa hyrrä vs haspeli

Viesti Kirjoittaja JSP »

Alkoi tuolla lentämään nyt ihan hyvin. On muuten mukavempi nakella entä avokelalla ja parempi väsytellä kaloja. Vieläkin vähän opettelua heitoissa, mutta harvoin enää tulee syrttyjä.
Prinssi
El Reino
Viestit: 5872
Liittynyt: 08:46:49 29.05.2006
Paikkakunta: Korpilahti

Re: jigi kalastuksessa hyrrä vs haspeli

Viesti Kirjoittaja Prinssi »

Purkautuvissa keloissa = haspeli/umppari puola aina täynnä siimaa jos lentämään meinaa saada.
Ja aina niin ohutta mitä kalastus vain sallii :wink:

Ainakin ensimmäinen vaparengas pitää yleensä tuunata isommaksi kuin alkuperäinen.
Ehkä hieman kauemmaksikin..
Jarrutteleepi ikävästi kun siima ei kulje vapaata linjaa renkaan läpi.

Ja tuulisolmut loppuu käytännössä tolla modauksella haspelissa kuitusiimoja käyttäessä.
nimim. kokemusta on
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
J!G!
Viestit: 85
Liittynyt: 20:15:11 02.07.2012

Re: jigi kalastuksessa hyrrä vs haspeli

Viesti Kirjoittaja J!G! »

Mitä + - 50€ kelaa suosittelisitte jigaukseen? Ja siihen jotain hyvää siimaa.
jigijig
Viestit: 17
Liittynyt: 23:13:12 25.05.2011

Re: jigi kalastuksessa hyrrä vs haspeli

Viesti Kirjoittaja jigijig »

Shimano Sedona 1000 + Sufix 832 0,10mm itellä toiminut mukavasti. Menee yhteishinnassa tuonne 100e tienoille, mutta niin, jättää pari keissiä kaljaa hakematta reissuun niin se onkin jo sillä kuitattu 50e kylkeen :)
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: jigi kalastuksessa hyrrä vs haspeli

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Havaintoja ja kommentteja jigihyrrästä. Pitkällehän tämä on makuasia. Mutta jos tykkää heitellä hyrrällä, niin jigaaminen onnistuu sillä aivan hyvin ja on nautittavaa. Vaatii tosin panostusta välineisiin jonkin verran. (Tai sitten ostaa jostain parilla kympillä Shakespeare Agilityn ja tuunaa sen jarrun ja käyttöönottohuoltaa.) Vapa on kyllä tärkeä, eli että se sopii kelalle ja heittäjän heittotyylille ja kyseiseen käyttöön muutenkin. Sellaista ei saa ihan halvalla kuin satumaisella tuurilla.

Mulla on nyt käytössä oleva ahvenjigisetti seuraava: Daiwa Zillion SV TW, jota on pimpattu Ray's Studio finessepuolalla. Siimana on toiminut Spiderwire Smooth Stealh 0.12 mm ja viime reissulla perukkeena oli alelaarista löytämääni Savage Gear Finezze HD4 0.06 mm siimaa noin 4:n metrin pätkä (solmu tuntui kestävän hyvin) + sitten 0.49 mm Fluorocarbonia 15 cm. Siima kyllä vaihtunee kokonaan 0.06 mm Spiderwire Smooth Stealth 0.06 mm. Vapana mulla on St.Croix AVC96MLF2 3,5 g - 17,7 g, siis light luokan pitkä meritaimenvapa - toimii ahvenen jigauksessa, koska heittää tarvittavat painot todella hienosti ja toimii kalan kanssa hienosti. Mähän en jigaa juurikaan vavalla, vaan kelalla, silloin kun jigaan hyrrällä. Siksi myös kelaan hyrrällä oikealla kädellä koska olen oikeakätinen. Vasen vaan lähinnä pitää sitä vapaa ja tarvittaessa vähän nostelee ja vastaiskuhan lähtee selkäytimestä.

Pari reissua on nyt tolla setillä tullut heitettyä. Ponttoonikatamaraanista olen heitellyt (ja lisäksi kerran rannalta testailin). Ok, ponttoonikatamaraanikalastuksessa noin pitkä vapa on ajoittain hankala, etenkin jos on kaksi pitkää vapaa (viimeks sain siimat sotkuun vapojen kärkien välillä). Mutta ne hankaluudet kestää, kunhan kalastus on muuten nautittavaa. Ja tolla yhdistelmällä tosiaan heittää. 5 g Jigipää alkaa olla mukavuuden kannalta aika rajamailla, ei kiva, mutta heittää pystyy. 7 g:sta ylöspäin on jo ihan nautittava ja 10 g lentää jo aika messevästi, itse asiassa yleensä jopa tarpeettoman pitkälle jigaustuntuman kannalta (tässä asiassa pitempi 0.06 mm peruke tai koko heittosiiman korvaaminen 0.06 mm:lla auttanisi). Toi vapa toimii jopa 30 g asti, joskaan niin painavia en ole kokeillut heittää kuin rannalta seisten (vaatii pitkän ja rauhallisen heittoliikkeen). Tuo yhdistelmä heitti 30 g käytännössä niin pitkälle, kuin noille painoille oikeasti tarkoitettu yhdistelmä. On siis todella hieno vapa. Tuossa ponttoonilautassa kun istutaan veden pinnassa, niin siinä sain kertaalleen takaheitossa vajaan 20 g painon läjähtämään veteen, mutta ei siitä silti mitään hirveää sotkua tullut. Ja jotain tuon yhdistelmän toimivuudesta kertoo se, että kummallakin reissulla minulla on ollut ilo olla kyytimiehenä joten olen juonut 18 kaljaa kalastuspäivän aikana, mikä nyt ei toki ole kovin paljoa, mutta pointti siis on että olen kalastanut jonkin verran motorisesti alentuneessa tilassa, mikä yleensä on omiaan aiheuttamaan ongelmia hyrrällä kalastaessa - ei kuitenkaan tässä tapauksessa, niin hienosti toi setti toimii. Ja tolla yhdistelmällä tosiaan näyttää heittävän normaalit jigityspainot (10 - 15 g) pitemmälle kuin broidin jigihaspelilla. Heitto-ominaisuudet siis on kunnossa.

Sananen siimoista: tuo Ray's Studio finesse puola on niin matalaprofiilinen, että ainakaan 0.12 mm ei aiheuta minkäänlaisia pureutumisongelmia (joskaan sitä ei mahdukaan kuin joku 60 m). Lisäksi tuon 0.06 mm / 4 m peruke tuntuu sekin toimivan aivan ongelmitta (vois kyllä varmaan kokeilla vielä 10 m perukkeenkin, siitä liitossolmusta tuleen niin pieni kuitenkin). Mielestäni nuo ohuet siimat nimenomaan näkyy toimivan hyrrässä hyvin tai ainakin paremmin kuin haspelissa, kunhan puola on matalaprofiilinen finessepuola. Hyvällä vavalla heittokin lähtee niin pehmeästi, ettei ohuetkaan siimat ole mikään ongelma hyrräkäytössä. Haspelillahan nuo ohuet siimat rupeaa käymään etusormen päälle kalastuspäivän edetessä.

Toki se haspeli on käyttökelpoisempi jigisetti keskimäärin, eikä haspelisettiin ole pakko panostaa juurikaan. Toimivaa jigihyrräsettiä ei sen sijaan yleensä saa ihan helpolla tai halvalla.
- Jukka
Vastaa Viestiin