daiwa lexa

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
JackDaniels
Viestit: 11
Liittynyt: 15:49:52 14.05.2013

daiwa lexa

Viesti Kirjoittaja JackDaniels »

iltaa.uudelle haukihyrrälle olis tarvetta ja daiwaa tekis mieli kokeilla vaihteeksi.elikkä meniskö 100 koon lexa keskiraskaassa haukikäytössä (50-100g),vai pitäiskö olla 300 malli,onko niissä muuta eroa kuin koko/siimatilavuus?hinnassa ainakin on eroa.
Gunnar
Viestit: 47
Liittynyt: 23:03:21 26.11.2007

Re: daiwa lexa

Viesti Kirjoittaja Gunnar »

Mulla käytössä kevyemmässä haukisetissä 30-80g vavan kanssa pari
reissua kerkesin heittää niin meni puolanakselin laakeri muuten ihan ok
kela,saa nähdä miten jatkossa kestää eihän toi maksanutkaan kuin noin100€.

Aika samaa koko luokkaa 200 guradon kanssa niin ja jos jerkkaat
vavalla niin mangettijarrun onnistuin itse saamaan nollille mystisesti
ja seuraava jerkki lensikin tosi pitkälle ja oli vielä jio:n hyvin toimiva
spesiali eikä saa uutta tilalle. :cry:
henkk@
Viestit: 114
Liittynyt: 16:18:24 09.01.2013
Paikkakunta: Lahti

Re: daiwa lexa

Viesti Kirjoittaja henkk@ »

Gunnar kirjoitti:Mulla käytössä kevyemmässä haukisetissä 30-80g vavan kanssa pari
reissua kerkesin heittää niin meni puolanakselin laakeri muuten ihan ok
kela,saa nähdä miten jatkossa kestää eihän toi maksanutkaan kuin noin100€.

Aika samaa koko luokkaa 200 guradon kanssa niin ja jos jerkkaat
vavalla niin mangettijarrun onnistuin itse saamaan nollille mystisesti
ja seuraava jerkki lensikin tosi pitkälle ja oli vielä jio:n hyvin toimiva
spesiali eikä saa uutta tilalle. :cry:
Itse juurikin ajattelin tuota hyrrää tulevaan haukisettiini.. Max 100 g vieheille..
Eikö sitten kestä isommilla vieheillä hyrrän osat...?
Gunnar
Viestit: 47
Liittynyt: 23:03:21 26.11.2007

Re: daiwa lexa

Viesti Kirjoittaja Gunnar »

Mulla yli 100g jerkkien kanssa käytössä pari 300 curadoa joten en ole heittänyt
lexalla yli 80g uistimia koska siima myös ohuempaa.

(Multa voisit saada lexan sopivasti) kiinnostaisi toi uusi metanium.
Avatar
tupe
ebayn myhäilevä thutri
Viestit: 1234
Liittynyt: 19:28:12 20.02.2007
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: daiwa lexa

Viesti Kirjoittaja tupe »

300 Lexa ainakin asiallinen peli jerkkisettiin. Löytyy myös mekaaninen takasalpa, jos kylmillä keleillä IAR laakeri antaa vastareissa tms hieman periksi.

Ensimmäiset Lexa 100:t tuli Suomeen ihan hetki sitten, joten niistä tuskin hirveästi vielä kokemuksia löytyy. Muutamat toki tilanneet jo viime syksynä ulkomailta..
Avatar
Jawa
Viestit: 869
Liittynyt: 14:33:42 05.05.2008
Paikkakunta: Kouvola

Re: daiwa lexa

Viesti Kirjoittaja Jawa »

300 Lexalla ehdin kaksi reissua heittää ja asiallisen oloiselta työkalulta tuntui. Herkkyys ei aivan huipputasoa mutta eiköhän se siitä herkisty kun "sisäänajo" tehty ja käyttötunteja +100h. Eipä noilla 50-100g painoilla mitään huippuherkkyyttä tarvitakaan, ainakaan heittopituuksien kannalta.
Hyvän väittelyn tunnistaa humanistin itkusta.
JackDaniels
Viestit: 11
Liittynyt: 15:49:52 14.05.2013

Re: daiwa lexa

Viesti Kirjoittaja JackDaniels »

kiitokset vastauksista.taidan kokeilla tota 100 kokoa.saako daiwaan helposti varaosia?jostain jäänyt sellanen mielikuva että huolto tökkii.
JackDaniels
Viestit: 11
Liittynyt: 15:49:52 14.05.2013

Re: daiwa lexa

Viesti Kirjoittaja JackDaniels »

kiitokset vastauksista.taidan kokeilla tota 100 kokoa.saako daiwaan helposti varaosia?jostain jäänyt sellanen mielikuva että huolto tökkii.
Avatar
Ezbe
Musta Hämähäkki
Viestit: 768
Liittynyt: 16:39:46 11.06.2005
Paikkakunta: Riihimäki

Re: daiwa lexa

Viesti Kirjoittaja Ezbe »

Ei kokemusta Lexasta, mutta muista 100-kokoluokan Daiwoista. Puolan laakereita mennyt sekä yksi siimanohjaimen "veitsilevy". Kestäviä pelejä kunhan muistaa öljytä tarpeeksi usein laakereita. Kokoluokan 300 käyttöön en näkisi kyllä perusteita peru jergulaa heittäessä. Sillä ei saa muuta kuin lisää painoa settiin...
”Jumalat eivät ota ihmisen lasketusta elinajasta niitä tunteja, jotka on omistettu kalastukselle”.
(Babylonialainen kirjoitus v. 2000ekr.)
Avatar
riihis
Kielimuuri - Hieliholmu
Viestit: 1625
Liittynyt: 12:45:24 16.05.2006
Paikkakunta: Vaasa

Re: daiwa lexa

Viesti Kirjoittaja riihis »

Lexa 100 ollu käytös koko viime kauren. Tualla heitelly lähinnä vaappua ja kevyempiä jerkkejä, hyvin tua käy kyllä lipoolle ja jigeillekki. Ei mitää huanua sanottavaa tuasta :kelaa:
"Laiskuus on suuri lahja, kun sen osaa oikeen käyttää."
nuusk1s
Viestit: 61
Liittynyt: 12:00:22 26.08.2012

Re: daiwa lexa

Viesti Kirjoittaja nuusk1s »

300HSL lexa ollut syksystä pari reissua mukana, mahtava peli sen aikaa mitä kesti.. nyt huollossa.. se muovi pusla mikä noissa on tyyppivikana porsi ehkä kymmenen reissun jälkeen..
Avatar
Jarzi75
Viestit: 688
Liittynyt: 12:38:46 27.04.2005
Paikkakunta: Vaasa, tuo syvien ja kirkkaiden vesien valtakunta...

Re: daiwa lexa

Viesti Kirjoittaja Jarzi75 »

Ezbe kirjoitti:Ei kokemusta Lexasta, mutta muista 100-kokoluokan Daiwoista. Puolan laakereita mennyt sekä yksi siimanohjaimen "veitsilevy". Kestäviä pelejä kunhan muistaa öljytä tarpeeksi usein laakereita. Kokoluokan 300 käyttöön en näkisi kyllä perusteita peru jergulaa heittäessä. Sillä ei saa muuta kuin lisää painoa settiin...
Isompaan kokoon on mun mielestä perusteita siimatilavuuden takia. Jos ja kun joutuu lyhentämään siimaa, niin rupee noissa pienissä paistamaan äkkiä puolan pohja. Mä ainakin paiskon 100 g palikoita mieluiten öbaut 0.40 mm narulla...
Jarrut tappiin... Ja vielä napsu yli...

Jos tästä jotain positiivista hakee, niin ei tuu ihan heti mieleen...
Avatar
tupe
ebayn myhäilevä thutri
Viestit: 1234
Liittynyt: 19:28:12 20.02.2007
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: daiwa lexa

Viesti Kirjoittaja tupe »

Jarzi75 kirjoitti:
Ezbe kirjoitti:Ei kokemusta Lexasta, mutta muista 100-kokoluokan Daiwoista. Puolan laakereita mennyt sekä yksi siimanohjaimen "veitsilevy". Kestäviä pelejä kunhan muistaa öljytä tarpeeksi usein laakereita. Kokoluokan 300 käyttöön en näkisi kyllä perusteita peru jergulaa heittäessä. Sillä ei saa muuta kuin lisää painoa settiin...
Isompaan kokoon on mun mielestä perusteita siimatilavuuden takia. Jos ja kun joutuu lyhentämään siimaa, niin rupee noissa pienissä paistamaan äkkiä puolan pohja. Mä ainakin paiskon 100 g palikoita mieluiten öbaut 0.40 mm narulla...
Riippuen tietenkin hansikkaan koosta, mutta normaalin äijän käteen toi 300 ei ole vielä liian iso, vaikka 300 kokomerkintä ehkä niin voi antaa odottaakin. Siimatilavuus myös hyvä, reilusti isompi kuin 100 kokoluokan keloissa. Toki nämä Suomen hauet ottaa ylös 100 kokoisellakin, siitähän ei ole kysymys.
Avatar
Ezbe
Musta Hämähäkki
Viestit: 768
Liittynyt: 16:39:46 11.06.2005
Paikkakunta: Riihimäki

Re: daiwa lexa

Viesti Kirjoittaja Ezbe »

tupe kirjoitti:
Jarzi75 kirjoitti:
Ezbe kirjoitti:Ei kokemusta Lexasta, mutta muista 100-kokoluokan Daiwoista. Puolan laakereita mennyt sekä yksi siimanohjaimen "veitsilevy". Kestäviä pelejä kunhan muistaa öljytä tarpeeksi usein laakereita. Kokoluokan 300 käyttöön en näkisi kyllä perusteita peru jergulaa heittäessä. Sillä ei saa muuta kuin lisää painoa settiin...
Isompaan kokoon on mun mielestä perusteita siimatilavuuden takia. Jos ja kun joutuu lyhentämään siimaa, niin rupee noissa pienissä paistamaan äkkiä puolan pohja. Mä ainakin paiskon 100 g palikoita mieluiten öbaut 0.40 mm narulla...
Riippuen tietenkin hansikkaan koosta, mutta normaalin äijän käteen toi 300 ei ole vielä liian iso, vaikka 300 kokomerkintä ehkä niin voi antaa odottaakin. Siimatilavuus myös hyvä, reilusti isompi kuin 100 kokoluokan keloissa. Toki nämä Suomen hauet ottaa ylös 100 kokoisellakin, siitähän ei ole kysymys.
Totta kaikki yllä. Riippuu mitä hakee. Itse yritän pitää painon minimissään keskitason budjetilla. Jostain joutuu tinkimään pienemmän kelan kanssa, omissa mieltymyksissä kuitenkin edut voittaa. Meneehän tuonne kuitenkin pyöreesti 100m/0.36mm (nimellispaksuudella PP:tä)
”Jumalat eivät ota ihmisen lasketusta elinajasta niitä tunteja, jotka on omistettu kalastukselle”.
(Babylonialainen kirjoitus v. 2000ekr.)
Avatar
Jarzi75
Viestit: 688
Liittynyt: 12:38:46 27.04.2005
Paikkakunta: Vaasa, tuo syvien ja kirkkaiden vesien valtakunta...

Re: daiwa lexa

Viesti Kirjoittaja Jarzi75 »

Meneehän sitä joo, mutta muutaman kerran ku lyhennät rispaantunutta (Tuo toki on näissä kivikoissa ongelma, jota ei välttämättä joka paikassa ole.) siimaa kärjestä, niin sulla onki enää 70 metriä... Siitähän tietty selviää ostamalla uuden siiman, mutta itte tykkään, jos on edes vähä pelivaraa. Itte paasaan noita öbaut 100 grammasia 0,38 maailman parhaalla Sufixilla, jota menee Inshoreen kans liian vähän. Uutta kelaa vaan ei oo tuohon hommaan tullu hankittua, kun tuo toimii edelleen moitteetta. Seuraava on kuitenki joka tapauksessa isompi.

Mutta makunsa kullakin...

Muutenhan nuo ominaisuudet piisaa kyllä pienemmässäki täkäläisille kaloille.
Jarrut tappiin... Ja vielä napsu yli...

Jos tästä jotain positiivista hakee, niin ei tuu ihan heti mieleen...
Kuppi
Viestit: 29
Liittynyt: 14:25:30 30.09.2013
Paikkakunta: Vantaa

Re: daiwa lexa

Viesti Kirjoittaja Kuppi »

Itellä ollut yhden kauden Lexa 300 HSL ja ollut tosi tyytyväinen. Ei oikein moitittavaa, ostin toisen broidille wobblerin alesta.
Avatar
Staskiewicz
Viestit: 303
Liittynyt: 15:58:59 29.09.2010
Paikkakunta: Turku

Re: daiwa lexa

Viesti Kirjoittaja Staskiewicz »

Isosta lexastahan on myös 6.3 välityksinen jos se ketään kiinnostaa
Kuka pelkää mustaa miestä?
JackDaniels
Viestit: 11
Liittynyt: 15:49:52 14.05.2013

Re: daiwa lexa

Viesti Kirjoittaja JackDaniels »

ei tullutkaan lexaa.päädyin tatulaan lähinnä sen t-wing systeemin takia.saa nähdä miten skulaa.teoriassa ainaki vaikuttaa pätevältä keksinnöltä.huomenna pitäis tupsahtaa postiin...
Vastaa Viestiin