jerkkikalastus: suosituksia kelaksi+vavaksi

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
Invincible
Viestit: 25
Liittynyt: 13:07:37 27.09.2006
Paikkakunta: K:ala

jerkkikalastus: suosituksia kelaksi+vavaksi

Viesti Kirjoittaja Invincible »

Ajattelin tuota jerkkausta ruveta harrastamaan enemmänkin... ensi kesäksi ehdotuksia hyväksi setiksi..

Olen ajatellut kelaksi Calcutta B 200GT tai Pflueger Presidenttiä..
vavaksi joko Shakespearen Ambidex Titanium Plus tai Shimanon Beast Master..

Mikä olisi paras setti? Parasta olisi jos voisin käyttää yhdistelmää myös isojen vaappujen ja peltien heittoon (15cm nilsut yms.) Kalastan lähinnä haukea..

Eli soveltuvatko jerkkivavat VAIN ja ainoastaan jerkkikalastukseen vai onnistuuko muidenkin kapuloiden heittely hyvin????


Kiitos ja kumarrus.
Avatar
taemen
rekeeneekeri
Viestit: 1961
Liittynyt: 17:27:24 20.03.2006
Paikkakunta: Kuopio/Stadi

Re: jerkkikalastus: suosituksia kelaksi+vavaksi

Viesti Kirjoittaja taemen »

Invincible kirjoitti: Eli soveltuvatko jerkkivavat VAIN ja ainoastaan jerkkikalastukseen vai onnistuuko muidenkin kapuloiden heittely hyvin????
varsinaiset jerkkivavat eivät sovi kevyiden haukivieheiden heittoon.
jerkeillä voi kalastaa normaalillakin ''pitkällä'' haukikepillä, jos vapa kestää jerkin painon (50g-200g). uittaminen on tällaisella vavalla erilaista kuin jerkkikepillä.
Calcuttasta minulla ei ole kokemusta, mutta jos tuo mainitsemasi malli omaa sopivan siimakapasiteetin, niin kyllä pärjää. joidenkin mielestä calcutta onkin paras vaihtoehto juuri jerkkauksessa.
mainitsemasi vavat tuntuvat asiallisilta, ottaen huomioon halusi kalastaa muillakin kuin jerkeillä.
siimaksi suosittelen jerkkisettiisi powerpro:ta n. 0.35mm paksuisena.
asiasta lisää täällä
ja täällä

tervetuloa foorumille, ja iloisia hetkiä kalastuksen parissa!
Niinkö?
Avatar
selenius
Yliliimapää
Viestit: 1839
Liittynyt: 14:20:30 25.04.2005
Paikkakunta: Stadi / Hagis

Viesti Kirjoittaja selenius »

Keloista Shimano, omaa molemmat takasalvat - juttua piisaa tästä muuallakin...

Vavoista mielummin Shimano, tai oikeastaan joku ihan muu - mielipiteeni löytynee jostain. Mutta ehdoton ei Ambidexille, ultimate jäykkä kanki joka on mun mielestä melkeinpä jopa kelvottoman jäykkä jerkkaukseen (jos sama ruoto kuin ilman plussaa)
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Mul on molemmat mainitut kelat... jerkkikäytössä 5600 Döörit...
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Itse tekisin näin: Ostaisin vakio 200B:n, joka on enemmän kuin hyvä jerkkailuun. Säästyneet rahat laittaisin johonkin oikeasti tomivaan keppiin, esim. Edgeen tms, vaihtoehtoja löytyy, kokeile hakua.

Ja Seleniusta peesaten: Ehdoton ei Ambidexille!
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Niin, nyt menin sekaisin: Tarkoitatko CTE200GT:tä vaiko CT200B:tä? Tuota mainitsemaasi B200GT:tä ei ilmeisesti ole olemassa? Vai sekoilenko minä, ei olis eka kerta? herää pahvi
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Deep
kirjuri
Viestit: 3313
Liittynyt: 11:40:21 13.01.2006
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Deep »

"Ajattelin tuota jerkkausta ruveta harrastamaan enemmänkin.."
tulet sokeaksi.
ensimmäinen vastaus: älä vaan ala.. kaikki raha ja järki menee (siimat, jerkit ja perukkeet maksaa hunajaa). osta vaappuja saat kaikki mahdolliset värit. :)
Toinen: jos joudut venymään tuohon harrastukseen, niin osta oikeasti hyväksi havaittuja tuotteita (+ tietty hypisteltynä), kun se on vaan helpompaa sillä tavalla (nim. merkillä monterrat kokeillut).
Avatar
selenius
Yliliimapää
Viestit: 1839
Liittynyt: 14:20:30 25.04.2005
Paikkakunta: Stadi / Hagis

Viesti Kirjoittaja selenius »

Mikey kirjoitti:Niin, nyt menin sekaisin: Tarkoitatko CTE200GT:tä vaiko CT200B:tä? Tuota mainitsemaasi B200GT:tä ei ilmeisesti ole olemassa? Vai sekoilenko minä, ei olis eka kerta? herää pahvi
Sie oo hullu - hullu. On nimittäin myös Calcutta 200GT-B, jotain TE GT:n ja perus B:n väliltä...
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Viesti Kirjoittaja Mikey »

selenius kirjoitti:
Mikey kirjoitti:Niin, nyt menin sekaisin: Tarkoitatko CTE200GT:tä vaiko CT200B:tä? Tuota mainitsemaasi B200GT:tä ei ilmeisesti ole olemassa? Vai sekoilenko minä, ei olis eka kerta? herää pahvi
Sie oo hullu - hullu. On nimittäin myös Calcutta 200GT-B, jotain TE GT:n ja perus B:n väliltä...
Asia selvä, hullu mikä hullu. Noh, siinä tapauksessa seison tuon ekan kommenttini takana.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
Invincible
Viestit: 25
Liittynyt: 13:07:37 27.09.2006
Paikkakunta: K:ala

Viesti Kirjoittaja Invincible »

Juuri tuota 200GT-B ajattelin, enemmän laakereita yms. Mutta toisaalta varmaan Calcutta 201B kävisi myös. Ilmeisesti vasurikätinen on parempi jerkkikalastuksessa??..

Ja Deep: kiitos tiedosta, koitan olla "sokaistumatta", lähinnä kiinnostaisi juuri vavat joilla pärjäisi siedettävästi sekä jerkeillä että järeillä normi-vaapuilla...
Mutta saas nähdä...

Vai onko tekijämiehet sitä mieltä, että kannattaa ehdottomasti sijoittaa rahat erikseen normi- ja jerkkikeppiin? kompromissihan on aina kompromissi..



Ja kiitoksia vastauksista!
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Kyllä jerkkikepilläkin Zaltit, Nilsut yms kalikat tarvittaessa lentää, kunhan ei hanki sitä kaikista raskainta keppiä.

Ja laakerit ovat todella toissijaisia jerkkauksessa IMHO. Kelaa vaatii niiden lisääntyessä vain enemmän huoltoa, muuta eroa tuskin tulet huomaamaan. Osta ihan oikeasti mielummin kunnon keppi, jos se siitä on kiinni. Muistaakseni tuossa GT-B:ssä on kaiken lisäksi hitaahko välitys (joku muu osaa luultavasti tän homman varmistaa) ja ainakin ite tykkään jerkatessa nopeasta kelasta, pysyy tuntuma jerkkiin rekauksessakin.

Niin, se vasuri on makuasia, molemmat käy, se on siitä kiinni kumpi sopii sinulle paremmin. Mikäli heität oikealla kädellä ja kampi on oikealla puolella, joudut heiton päätteeksi vaihtamaan vavan vasempaan käteen, siinä ero.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
Invincible
Viestit: 25
Liittynyt: 13:07:37 27.09.2006
Paikkakunta: K:ala

Viesti Kirjoittaja Invincible »

Alustavasti tämmönen kalusto ensi kaudeksi:

Yleis-setiksi Calcutta 200GT-B + Shimano Beast Master

Jerkeille Calcutta 201B tai 5601c JB + RST-Jerk 2


ps. onko havaittu jotain erityisen hyvää Buster Jerkin tai Salmo Sliderin väriä sisämaahan suurille järville? Perusvärit kuten ahven ja FT taitavat toimi..
Deep
kirjuri
Viestit: 3313
Liittynyt: 11:40:21 13.01.2006
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Deep »

Noi ei sulla ainakaan ole PA. hyviä keloja varmasti. Mulla pelittää 5500 döörit ja hyvin/ halvalla menee. Mitä noihin väreihin tulee niin varmaan samat kuin vaapuissa järvellä.. tuskin siinä on mikään muuttunut. samaa savukalaa ja ahventa ne syönee tarjontatavasta riippumatta :)
Avatar
Walto
X - filée
Viestit: 810
Liittynyt: 14:25:47 30.12.2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Walto »

Calkkuna 200B välitys 5,8:1
Calkkuna 200BGT välitys 6,0:1

Voin lämpimästi suositella 200BGT mallia! Pehmeästi palveli tänäänkin...

BFT Stiffin kanssa oiva pari!
Ilman lihaskramppeja en saisi yhtään liikuntaa!
Avatar
Invincible
Viestit: 25
Liittynyt: 13:07:37 27.09.2006
Paikkakunta: K:ala

Viesti Kirjoittaja Invincible »

Calkkuna 200B välitys 5,8:1
Calkkuna 200BGT välitys 6,0:1
Eikös noissa ole kummassakin 6,0:1, ainakin Normarkin mukaan?!

Täytyy tuohon BTF Stiffiin tutustua, ainakin hinta taitaa olla huokeampi kuin RST- jerkillä..

Deep: Aika PA tässä ollaan, mutta ens kauteen on onneksi vielä aikaa.. :D Ja voi olla, että hommaan ensin vain yhden Calcutan ja kaksi erilaista keppiä..voi tulla muuten kalalle liikaa kilohintaa.
Avatar
Walto
X - filée
Viestit: 810
Liittynyt: 14:25:47 30.12.2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Walto »

Jep, sama niissä onkin. 100 ja 50 sarjassa 5,8:1
Ilman lihaskramppeja en saisi yhtään liikuntaa!
Deep
kirjuri
Viestit: 3313
Liittynyt: 11:40:21 13.01.2006
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Deep »

"BFT Stiffin kanssa oiva pari!"
hirvee staga.. :) hypercastia voi sentään suositella..
Avatar
selenius
Yliliimapää
Viestit: 1839
Liittynyt: 14:20:30 25.04.2005
Paikkakunta: Stadi / Hagis

Viesti Kirjoittaja selenius »

Deep kirjoitti:"BFT Stiffin kanssa oiva pari!"
hirvee staga.. :) hypercastia voi sentään suositella..
Hyvä risu, siihen jostain syystä kolahtaa isompia haukia paremmin kuin muihin mun jerkkuvapoihin. Häviää tosin vielä perhostagalle... :roll:

siis BFT
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
Deep
kirjuri
Viestit: 3313
Liittynyt: 11:40:21 13.01.2006
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Deep »

mä olen kanssa etsinyt vapaa millä tulis paremmin :)
Joo, mut ei ole stiff kukkakepin vapa.. väsyy letkut ainakin meitsillä. Hypercast on mulle kuin tehty.. kevyt ja sopivan pituinen pienen sahauksen jälkeen. Tosin alkaa löystymään, mutta se kuulunee asiaan.
Avatar
Invincible
Viestit: 25
Liittynyt: 13:07:37 27.09.2006
Paikkakunta: K:ala

Viesti Kirjoittaja Invincible »

onko kenelläkään kokemuksia Jaxon Astral tai Orion - jerkkivavoista. 6-6,5 jalkaisia ja 2-osaisia.. Myydäänkö edes Suomessa?
Avatar
JiiHoo
HaggiMatti tahtoo naista, heh
Viestit: 3299
Liittynyt: 19:08:14 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadi

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Mulla oli joskus duunissa noita. Asiakkaat kehui aihiota, mutta haukkuivat kelakiinnikkeen. Astraali-malli.
Mun YV ei toimi, käytä sähköpostia.
Jarmoj
Viestit: 417
Liittynyt: 21:06:21 08.04.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jarmoj »

Mulla On Jaxon Astraali 2 osainen, muuten hyvä mutta kelankiinnike
huono, joutuu modaamaan;esim Calcutta 200B ei pysy kiinni lonksumatta.
dachase
Viestit: 9
Liittynyt: 11:39:28 22.06.2006
Paikkakunta: Jpää/JKL

Viesti Kirjoittaja dachase »

Mulla on jerkkikäytössä 6500 BIG GAME ja Ambidex PLUS 40-100g ja hyvin pelaa..

Ainoa miinus on se, että pienet hauet ei oikestaan tunnu setin päässä enää miltään...

Nyt kun löytäisi vielä perukkeita jotka kestää heitellä noita 100g jerkkejä.. vaijeriperukkeet menee heiton alkuvaiheessa poikki..
Avatar
Samthefisherman
Viestit: 2817
Liittynyt: 21:16:30 07.10.2005
Paikkakunta: Vantaa-Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Samthefisherman »

5601 JB + RST Premium Medium + PP 0.36-041 mm. Siitä ei "allround"-setti parane.
Stobe
Viestit: 397
Liittynyt: 07:16:39 22.04.2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Stobe »

5601 JB + RST Premium Medium + PP 0.36-041 mm. Siitä ei "allround"-setti parane
Kyllä paranee :)

Wobblerin Jaska, tuo suuri ja kunnioitettu välinetietäjä, suositteli mulle maan matoselle Edgen uutta TPR Jerk 6.6' up to 120g keppiä, kun kuvailin vaatimattomia tarpeitani ja vapamieltymyksiäni hänelle. Lupasi, että saan palauttaa jos en pidä. Tällä hetkellä harkinnassa toisen sellaisen hankkiminen. On meinaan just sellainen keppi josta minä pidän ja josta hauetkin tuntuvat kovin pitävän, sen verta kova tunku on ollut venhoon kun tuolla kepillä 'virvon'. Toi vapa on mun mielestä "saman henkinen" kuin wanha 8' Vulcan X, josta myös pidän. Kelana tossa on Calkkuna 201B, joka on ihan yhtä ok mun mielestä kuin ABUn JBkin.
Vastaa Viestiin