Piiitkälle heittävä?

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
wanha_hauki
Viestit: 64
Liittynyt: 09:53:47 07.01.2009

Piiitkälle heittävä?

Viesti Kirjoittaja wanha_hauki »

Joo

Heittelen hyrrällä 20-25 grammasia lusikoita ja kevennettyjä. Nyt ens kaudelle suunnittelen piiitkälle heittävää vapaa em. painoisille vieheille. Vavan mitta 8 - 10 jalkaa.

Suosituksia?

Kiitos
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Piiitkälle heittävä?

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

https://mistpool.com/en/product/2622/daiwa-whisker.html : Daiwa WH902MHB-AS; ei ole ainakaan lyhytheittoinen, olen oppinut pitämään tosta vavasta itse asiassa tosi paljon.

Ensin alkuun tyhjänä hötkytellessäni en tykännyt tuosta yhtään, lievästi kärkipainoinen ja muutenkin painava, joku Berkleyn Skeletori tuntui tyhjänä hötkytellessä paljon paremmalta. Mutta pistin palautukseen Berkleyn, ja pidin Whiskerin, ja katua ei ole täytynyt. (Ei noita mainitsemiani hapatuksia edes huomaa kalavesillä kun kela on kiinni ja siiman päässä viehe. Enkä ole käyttänyt edes painavaa kelaa, Daiwa Tatula Type-R on ollut kiinni.) Whiskerin takakahva tuntui ensi alkuun turhankin lyhyeltä (kerrankin niinkin, yleensä takakahvat on hirveen pitkiä), mutta ei se ole yhtään liian lyhyt, kyllä saa taimenuistimeen aivan riittävästi kammettua vauhtia, taimenuistimet kun ei ole mitään 100 gr useimmilla meistä...

Yhtään taimenta en ole tuolla saanut, mutta tutun tuttu on saanut ja paljonkin, joten luotan hänen sanaansa, että on se kalankin kanssa hyvä vapa.

Hieman raskaasti toi on tehty, mutta on laadukas ja oletettavasti kestävä. Vahvasti lakattu ja kaikki vaparenkaat on tuplajalalla.

Hauelle en ole tota vielä kokeillut (vai raaskinut kokeilla) mutta toiminee siinäkin, kun ei ole mikään rimpula. Mutta 20 - 25 gr on hyvinkin kohdillaan viehepainona, jos on tarkoitus heittää pitkälle, sehän tarkoittaa että silloin heitetään täysiä, joka taas tarkoittaa ettei viehepaino saakaan olla ylärajalla, mitä vavalla pystyy heittämään. Ja onhan tossaa suositus 10 - 40 gr. Itse olen heittänyt tolla lähinnä 27 gr Sandeeliä.
- Jukka
Herring
Viestit: 190
Liittynyt: 22:27:48 17.09.2011
Paikkakunta: Kehä Ykkösen sisältä
Viesti:

Re: Piiitkälle heittävä?

Viesti Kirjoittaja Herring »

Avatar
wanha_hauki
Viestit: 64
Liittynyt: 09:53:47 07.01.2009

Re: Piiitkälle heittävä?

Viesti Kirjoittaja wanha_hauki »

Ok. Kiitos kommenteista.

Tämän topic:n aloituksen jälkeen meni tilaamaan Abu Veritas V2 kymppi jalakasena. Viehesuositus max 30 grammaa. Tämä oli pettymys.

Pitää tutustua noihin ehdotuksiin.
Vastaa Viestiin