Kiire!! Jigivapaa ostamassa

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Belalugosi

Kiire!! Jigivapaa ostamassa

Viesti Kirjoittaja Belalugosi » 00:10:11 18.09.2017

Olen huomena ostamassa elämäni ensimmäistä jigivapaa ja minulla on kaksi vaihtoehtoa. Tiedän jo, että kummatkin vavat on hyviä, mutta mietityttää tuo painosuositus. Toinen vapa on Shakespeare Ugly Stik, mutta siinä on tuo painosuositus 10-30g ja haluaisin kuitenkin välillä heitellä kevyempääkin, esim. 5g jigiä, niin onnistuuko se sitten tuolla vavalla? Mitä merkitystä noilla painosuosituksilla muutenkaan on?

Kiitos jo etukäteen.

kalaneuvos

Re: Kiire!! Jigivapaa ostamassa

Viesti Kirjoittaja kalaneuvos » 15:52:56 18.09.2017

On sillä painosuosituksella se merkitys että jos haluat viehettä pitkälle heittää, niin vieheen painon pitäisi aiheuttaa vavassa heitettäessä jonkinlaista taipumista. Monesti nuo viehesuositukset kyllä menee niin että 5 grmmainen juuri ja juuri lentää mikäli viehesuositus on viidestä grammasta ylöspäin. Tietenkin jigit yleensä lentää paremmin kuin muut vieheet ja tuo viehesuositus on aina vapakohtainen. Jotenkin tuo jigivapa ja Shakespeare Ugly Stik kuulostaa oudolta samassa lauseessa. Olen ollut siinä käsityksessä että ovat lähinnä yleisvapoja. En kyllä ole kauhesti Ugly Stikien valikoimaan perehtynyt viime vuosina.

vonKALETON

Viesti Kirjoittaja vonKALETON » 16:55:00 18.09.2017

Kalaneuvoksen kans yhtä ihmeissäni. En ole ikinä kuullut, et Uglyjä ois jigivapana. Ei saa niin kiire olla, et sellasen jigaukseen ostat.

jvelth74

Viesti Kirjoittaja jvelth74 » 17:39:49 18.09.2017

Joo, kokeilemissani Uggly Stickeissä ei ole keveys ja tunnokkuus kohdannut, joten hylkäisin Ugllyn jigivapaehdokkaana. (Hyvin ne kestää kyllä kolhuja, joten sopii hyvin kunnon tuubassa kalastukseen.)

Noista suosituksista: kun jigivapaa ollaan ostamassa, niin oletusarvoisesti ollaan ostamassa haspelivapaa, niin siinä tapauksessa vavan sopiva taipuminen heitossa ei ole kovin oleellista heittopituuksia tavoitellessa. Toisin sanoen, haspelivavalla voi kyllä heittää huomattavasti vavan viehesuositusta kevyempiäkin vieheitä. (Liian painavia ei kunnolla voi heittää, tai täytyy ainakin heittää ns. saattaen.) Mutta mitä kevyempi vapa, niin sitä kivempi sillä tietenkin on kalastaa, kunhan on sen verran stydi, että sillä pystyy heittämään käytetyt vieheet.
- Jukka

Belalugosi

Viesti Kirjoittaja Belalugosi » 22:17:23 18.09.2017

En vielä ostanut vapaa, mutta toinen vaihtoehto on Patriotin Jig it gen2, mutta luin erälehdestä, että se olisi tarkoitettu pienen kuhan ja ahvenen kalastukseen. Miksi sillä ei voisi kalastaa isoa kuhaa?

qwerty_88
KMC käkikello

Viesti Kirjoittaja qwerty_88 » 08:20:51 19.09.2017

Belalugosi kirjoitti:En vielä ostanut vapaa, mutta toinen vaihtoehto on Patriotin Jig it gen2, mutta luin erälehdestä, että se olisi tarkoitettu pienen kuhan ja ahvenen kalastukseen. Miksi sillä ei voisi kalastaa isoa kuhaa?
Voihan sitä millä vaan kalastaa isoa kuhaa. Ugly stick 10-30g oli mulla ekana jigikeppinä, ja sillä mm. 8kg kuhan olen vinssannut. Mutta onhan se pirun tunnoton, painava ja lötkö verrattuna oikeasti parempiin ja nykyaikaisiin jigivapoihin. Nykyisin se on puhtaasti lainavapana vähemmän kalastaneille, kun se kestää vähän "väärääkin käyttöä" ja kolhuja. Kyllä sillä heittää 5g vieheitäkin kohtuudella jos on ohuet siimat.

Mutta et aivan aloittelija ole heittokalastuksessa, niin ostaisin jonkun muun puhtaasti jigikäyttöön. Enemmänkin yleisvapa tuo ugly mielestäni on.
"Ihmiset aina moittivat olosuhteita ja ympäristöä. Minä en usko olosuhteisiin. Pystyvät ihmiset tässä maailmassa ovat niitä, jotka etsivät toiminnalleen oikeita olosuhteita, mutta elleivät löydä, tekevät ne" (Shaw)

jvelth74

Viesti Kirjoittaja jvelth74 » 09:53:32 19.09.2017

Mulla on kakkosvapana joku patriot jig-it gen2. Hintaisekseen hyvä ja tunnokas jigivapa. Jos vavassa on kovin pieni viehesuositus, niin ison kuhan tartutus voi hankaloitua. Kyllähän miten tahansa lötköllä vavalla isonkin kuhan ylös ottaa jos saa sen vaan tarttumaan koukkuun, eikä kala pääse vetämään siimaa esim. kiviin. Kylhän mäkin vinssasin kaksi vai kolme kertaa pintaan kymmenen kilon hauen Shimano Aero Magnunlite 0.9 - 3.5 g vavalla. Sitten hauki tajusi irrottaa otteensa sen suussa olleesta 1 kg hauesta.
- Jukka

Vastaa Viestiin