Erälehti

Alueen säännöt
Tänne kaikenlainen lehdistöä, tv:tä, radiota tai muita medioita koskeva keskustelu, sekä keskustelut niissä olleista jutuista, testeistä ym. Huom ei mainoksia tänne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
samu_88
Viestit: 34
Liittynyt: 15:13:09 12.02.2006
Paikkakunta: Savitaipale

Erälehti

Viesti Kirjoittaja samu_88 »

Mitä mieltä olette nyky päivän erä-lehestä?
Taianpa lopettaa kestotilauksen. Samoja asioita käsitellään ja aina tulee uudet vieheuutuudet ja yms. Kallis lehti minusta ja muutenkin kalastus ei tule muuttumaan paljoa. Tietoa saa internetistä, omista kalakirjoista ja vaikka mistä.
Olen kyllästynty lehteen. Aloitin tilaamisen 2000 vuonna. Kummiskin ne tärkeimmät asiat/ niksit kalastuksessa esitellään kirjoissa.
Irtonumeroita voi ehkä silloin tällöin ostaa.
Siinä säästää hyvin rahaa kun lopettaa lehen tilaamisen.
Tilaan vielä tän vuoden ja sit lopetan.
Kalastuksessahan tiedolla ei tee mitään jos ei osaa soveltaa sitä. Eli pitää oppia kalastamaan ja oppia käyttämään tietoa hyväkseen.
6 vuotta on pitkä aika ja nyt sitten se loppuu.
Erälehti on hyvä mutta nyt tuntuu sille että lehti pitää lopullisesti lopettaa.
:( :( :( :( :o :o :o :o
Avatar
Renfors
Turha jätkä, Suomen Kommunistinen Puolue
Viestit: 5701
Liittynyt: 18:52:54 21.04.2005
Paikkakunta: Nousiainen 854 Vuotta.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Renfors »

Vähän samoilla linjoilla, eipä siellä mua kiinnostavaa juttua paljoakaan löydy.
Lueskelen joskus kaupassa tai kavereiden luona. En ole tilannut enää vuosiin.
Ehkäpä Uitin Anssin tulo remmiin korjaa jotain, aika näyttää.
Viimeisin höpö höpö oli tuo heitto"testi" - vai millä nimellä sitä sit kutsuukin. Pitävätkö pojat meitä ihan idiootteina, siltä tuntuu. Kaikkeen sitä paperia tuhlataan, sano.
Tamppoonijuttu oli kanssa yhtä tyhjän kanssa. Etukäteen hehkutettiin joka vitun palstalla Maaaaailmanennätys ! ! yms. ylilyöntejä, alkoi kuitenkin kala pienenemään pikkuhiljaa, kuten pyy maailmanlopun edellä. Kirjoittaja vielä kehtasi suuttua vastakommenteista, vaikka itte alotti paskanpuhumisen. No meneehän se tarinana, mutta kyllä mulla hiukan meni luotto koko ukkoon. :roll:
Paskaviestejä lähes 10 000 kpl Kalamies.comiin vuodesta 2005...........
Avatar
Tyrä
Raksiteline
Viestit: 4555
Liittynyt: 07:11:01 28.05.2005
Paikkakunta: Maameri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tyrä »

Totta töräjätte. Joskus tuli otettua joku sesonkitarjous, kun puoli ilman tyrkyttävät, mutta nyt riittää sekin hupi. Jos artikkelia kutsutaan testiksi, eikä deliriumtarinaksi, niin sen täytyy silloin myös testi olla. Toisaalta eipä enää ikinä tarvi keskustella Erän testien luotettavuudesta, sillä se asia on nyt tyhjentävästi todettu. Sen testiuskottavuuden "neitsyydenkin" kun voi menettää vain kerran ja se on nyt mennyt.
Nuorten kalakerho etsii lahjoituksina käyttökelpoista tai korjauskelpoista kalastustavaraa. Yksäriä minulle, niin kerron lisää.
Avatar
Hoffi
Viestit: 601
Liittynyt: 00:35:17 27.12.2005
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Hoffi »

Mulle on Erä tullu vuodesta -89 asti ja kieltämättä viime aikoina on käynyt mielessä tilauksen lopettaminen. Välillä tuntuu että lehden mielenkiintoisinta antia on mainokset. Tosta tamppoonijutusta olen Åken kanssa samaa mieltä, tollasta juttua ei mielestäni tarvisi kirjoittaa alan johtavaan lehteen ollenkaan, siitä hyrrä-haspeli-umppari "testistä" nyt puhumattakaan. Toivottavasti lehden saama kritiikki kantautuu myös päätoimittajan korviin ja sillä olisi oikeasti jotain vaikutustakin.
Avatar
Depaul
Captain Hook
Viestit: 230
Liittynyt: 13:04:17 25.04.2005
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Depaul »

Itsellä mennyt kanssa herneet nenään lehden kanssa. Kallis lehti ja ketä se loppupeleissä palvelee noine juttuineen mitä siinä on. Uusimman lehden uskomattomat testit: Naisten vaellusrinkat ja hyrrä, haspeli vai umppari. Peruutus on hyvin lähellä, vielä pari numeroa saa tulla ja sitten harkintaa lehden laadusta hintaan nähden.

Lisäksi kun katsoo noita messutarjouksia, joissa saa lehdet ja vaikka mitä tilpehööriä kylkiäisenä halvemmalla kuin kestotilaajat. Toki onhan meillä tuo uskomaton Sääpalvelu, ihan kun ei mistään muualta saisi säätiloja selville. Kalenteri sentään parani huikeasti viime vuotisesta, voi jopa käyttää.
Köyhää kusetetaan aina
Wanha Jykä
Viestit: 395
Liittynyt: 08:40:47 22.04.2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Wanha Jykä »

samu kirjoitti:Kummiskin ne tärkeimmät asiat/ niksit kalastuksessa esitellään kirjoissa.
Tuo ei kyllä enää oikein pidä paikkaansa, enkä nyt menisi vannomaan, että on koskaan pitänytkään. Tosin Kalamiehen Käsikirja on suunnilleen ainoa suomenkielinen kalastuskirja josta on ollut hyötyä, ja senkin tiedot saa nykyään helpommin netistä jos tarvitsee. Muutenkin netti on mullistanut aikalailla tuon kalastusniksien maailman. Täällä informaatio liikkuu nopeasti ja tiedot usein korjaantuvat kun asioista saadaan kumulatiivisesti informaatiota. Tosiasia kuitenkin lienee se, että tärkeimmät asiat opitaan vain ja ainoastaan harjoittelemalla niitä vesillä.


Erä-lehdestä on tällä forumilla jo keskusteltu, viimeksi alle viikko sitten. Siksi en siitä nyt enää sano muuta kuin, että Manninen, Jussila ja Kojo ovat niitä kirjoittajia, joiden takia lehteä kannattaa lukea. Täällä on aika monella liian negatiivinen näkemys Erä-lehdestä. Se on ihan luonnollista, kun tiedetään ihmisten usein vaan näkevän ne huonot asiat ja jättävän huomioitta hyvät.
Niin syvää järveä ei olekaan etteikö siinä pintavieheellä voisi kalastaa.
Avatar
Vilttiketju
HUUTO: Edvard Munch
Viestit: 3052
Liittynyt: 23:15:31 09.02.2006
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Vilttiketju »

Erä lehti on hyvä.Monelle varmaan lehti tarjoaa paljon uutta,mutta Te kaikki tietävät voitte kirjoitella täällä niin paljon kuin haluatte.Mutta 99% teiän "pro" viesteistä löytyy paskan jauhanta osiosta tai komentteina johonkin kalastus asioihin liittyen tyyliin JOO tai hymiö merkein.

Olis kiva kun täälläkin pro ukot jakaisivat hyviä vinkkejä aloittelijoille.Uistimien ja muiden rakentelijoiden viestit voisivat olla hyvä esimerkki missä neuvotaan alusta pitäen hyvin.

Viestin ei ole tarkoitus olla mikään provo viesti.Tai muutenkaan pahoittaa kenenkään mieltä.Tämä on vain minun mielipide asiasta.
On niin HAPOKASTA.Ei pysty!
Avatar
Vilttiketju
HUUTO: Edvard Munch
Viestit: 3052
Liittynyt: 23:15:31 09.02.2006
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Vilttiketju »

Ja lisäyksenä vielä edelliseen että lehteä yritetään varmasti tarjota kaiken tasoisille kalastajille.Eli yritetään saada mahdollisimman suuri levikki.Varmaankin "pro" tai "ammatti" kalastajille kalastukseen liittyvät syventävät jutut ovat harvemmassa,mutta heille pelkästään ei varmaankaan voida lehteä suunnata. Ja kaikkille kalamies comilaisille hyvää pääsiäistä. :D
On niin HAPOKASTA.Ei pysty!
Avatar
Renfors
Turha jätkä, Suomen Kommunistinen Puolue
Viestit: 5701
Liittynyt: 18:52:54 21.04.2005
Paikkakunta: Nousiainen 854 Vuotta.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Renfors »

Vilttiketju: Käyppä kattelemassa tietoa MUILTA osioilta, kuin Paskanjauhanta-osiosta :wink:
Paskaviestejä lähes 10 000 kpl Kalamies.comiin vuodesta 2005...........
Avatar
Wallu
Hymyilevä Haukiguru
Viestit: 1570
Liittynyt: 16:39:51 22.04.2005
Paikkakunta: Nordsjö

Viesti Kirjoittaja Wallu »

Itselle on tullut tuo Erä kymmeniä vuosia,lopettamista en ole vakavasti edes harkinnut.
Hinta lienee samalla tasolla kuin Mettäkalassa jota vasta höpö lehtenä pidänkin,näin ainakin kalastajan näkökulmasta.
Myös minulle soitellut tytteli kertoi että on saanut lähes pelkästään negatiivistä palautetta tuon mettäkalan osalta.
Mutta tuossa mettäkalassa on jotain muuta miksi se minullekkin vielä tulee,ja yhtenä on niinkin tyhmä argumentti kuin kymmenien vuosien katkeamaton tilaus ja lukeminen,luin tuota lehteä siis jo 50 luvulla,mutta meidänhän piti keskustellä Erästä.

Kaikenlaisiin testeihin olen aina,tai lähes aina suhtautunut erittäin kriittisesti,näin myös Erälehden kyseessä ollessa.
Milloin on ollut omasta mielestäni testaajien ammattitaito kovin vaakalaudalla,milloin on haistettavissa ison maahantuojan sormenjälki kirjoituksessa milloin mitäkin.
Nykyisin luen noita testejä vain ja ainoastaan siksi että voisin olla tarvittaessa niistä eri mieltä,valitettavasti tuo tarve on vuosivuodelta vain kasvanut.

Minusta on käsittämätöntä esim.se että jossain numerossa jossa testataan vaikka haspelikeloja niin joku kela saa täysin surkeat arvostelut,kuitenkin samassa numerossa on kokosivun mainos jossa sama "rukki" on ERÄ lehden testivoittaja,tuo vain edelliseltä vuodelta.
Minulle ollaan kerrottu että mainostus ja artikkelit ovat täysin erotettu toisistaan,voi olla mutta lehden uskottavuuden tuo kyllä vie,tai näin ainakin minulta.

Täällä on puhuttu lehden kirjoittajista,jokaisella on oikeus arvostella noita kirjoittajia heidan tekstinsä perusteella kun pitäydytään asiassa eikä mennä henkilökohtaisuuksiin.
Niin teen nyt itsekkin ja mainitsen kolme jo täällä mainittua nimeä.

Arto Kojo on kirjoittaja jonka johdosta olen jo monesti melkein harkinnut tilauksen peruuttamista.
Samaan katekoriaan kuuluu Harri Matikainen jonka soisin mieluimmin kirjoittavan satukirjoja.
Juha Jormanaisen nimeä en tuossa huomannut mutta itse asetan hänet tuohon samaan ryhmään.

Ainakin toistaiseksi olen sitä mieltä että Ari Manninen on kirjoittaja joka kulkee housut jalassa ja jalat tukevasti maanpinnalla.
Ja on noita paljon muitakin.

Jos oikein muistan niin päätoimittaja on joskus sanonut että lehti on tekijöidensä näköinen,jos tuo muistikuva on oikea niin tuon allekirjoitan kyllä varauksetta.
Sensijaan hänen lausumaansa journalistin rehellisyyttä kyllä epäilen vahvasti,ja näin on tilanne oli sitten kyseessä Ilta Sanomat tai Erä lehti.

Ainakin toistaiseksi minulle tuo kyseinen julkaisu siis tulee,lukeminenkin on huomattavasti helpompaa kuin kaupassa ja on se rehellisempääkin.
Arvostelukin on helpompaa kun saa lukea lehden rauhassa,oli tuo arvostelu sitten negatiivistä tai positiivistä.

Ja vielä loppukaneetiksi laitan että tälläkertaa ei tarvitse lehden toimesta laittaa henkilökohtaiusta postia,jos jotain sanottavaa niin rohkeasti vain tänne kaikkien nähtäväksi.

Terv.Jarmo Rantanen
Nm.Wallu Erä lehden kestotilaaja.
Avatar
Vilttiketju
HUUTO: Edvard Munch
Viestit: 3052
Liittynyt: 23:15:31 09.02.2006
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Vilttiketju »

Renfors juu käynkin katsomassa tietoa muilta osioilta.Paskan jauhan osiota luen näistä vähiten.Mutta tarkoitin viestien määrää.On täällä saitilla paljon asiaa joka kiinnostaa. :D
On niin HAPOKASTA.Ei pysty!
Avatar
Don Padre
Viestit: 286
Liittynyt: 23:14:16 02.02.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Don Padre »

Lopetin lehden tilauksen n. vuosi sitten kun tuntui ettei sen putoamista postilaatikosta enää odottanutkaan, artikkelit toisensa jälkeen yhä enemmän pettymyksiä, niin aihevalinnan kuin sisältönsäkin puolesta.
Eipä ole tilauksen lopettamisen jälkeen tullut vielä yhtään numeroa/artikkelia jota ois tarvinnu mennä varta vasten kirjastoon lukemaan saatikka ostamaan irtonumerona.
Eri foorumeilta ja alan sivuilta saa mielestäni täsmällisempää ja ajankohtaisempaa tietoa, kysymyksetkin saa tarvittaessa asetella itse. Jos kielitaito riittää, suosittelen lämpimästi myös piipahtelua lahden takaisissa foorumeissa... :?

Erä:n päätoimittajan kirjoittelemat viestit tuolla toisella com:lla ovat herättäneet aika lailla hämmästystä ... samanlaista jumala-syndroomaa havaittavissa kuin TM:n toimituksellakin jo ajat sitten?!
Jumalan vihaa niiden päälle jotka julkenevat arvostelemaan...

:roll:
If people concentrated on the really important things in life, there`d be a shortage of fishingpoles!
Avatar
Haukkivesku
Viikonloppusavolainen
Viestit: 4968
Liittynyt: 17:10:08 26.04.2005
Paikkakunta: hellsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Haukkivesku »

Kyllä mulle on tuo Erä-lehti ollut yhtä hyvä tarkoitukseensa
kuin Rat.. siihen toiseen harrastukseen.

Kuvia kattelen, tekstejä lueskelen kait niistä molemmista
on osannut itsellekkin poimia jotain jippoja.... :lol:

Mutta kumpaakaan en pidä minkäänlaisena raamattuna
kumpaankaan hommaan...

Luultavasti Erä-lehti ei ole "liikeyrityksenä" mahdollinen vähentämään
tiettyjen mainostajien tuotteita. Niitä kun mainostetaan jopa siinä määrin että
itseäni on ruvennut jo hiukan oksettamaan... :shock:

"kalle heitteli vaappua, minä ra.... kelalla, ra.... kuitusiiman surratessa
vasten meren pauhuntaa, hetken odottelua ja Sus....jigiä vietiin.....taas.
Kalle epätoivoinen ilme kasvoillaan kaivellessaan pakkiansa yrittäen
etsiä itselleen samanlaista Sus.... jigiä. Ei ole sellaista Sus... jigiä näemmä ostanut.....
Mutta onneksi omassa pakissani sattui olemaan 132 samanlaista Sus... jigiä vielä paketissa. "

Tuo ei ollut suora lainaus vaan karrikoitu esimerkki tavasta
käyttää tuota epäsuoraa mainontaa hyväksi.

Monesti nuo samanlaiset lauseet löytää erinäisten kalapaikka esittelyjen
seasta minne ne eivät minun henkilökohtaisen mielipiteeni mukaan
kuuluisi.

Lehden lukeminen on mulle kuitenkin vain puhdasta viihdettä, ei
totuuden etsimistä.
En ostaisi autoakaan tekniikan maailman testien perusteella, miksi
siis riskeeraisin kalastusvälineiden kohdalla, koska ne ovat
minulle tärkeämpi arvoisia kuin autot.

Erän meinaan tilata jatkossakin kun ei noihin meikäläisen harrastamiin kalastusmuotoihin oikeen parempaakaan kotimaista lehteä julkaista.

Paitsi tuo olikos se kalassa lehti jota nuo haukiveijarit julkaisevat?
Siinä huonona puolena numeroiden vähyys.

Ulkolaisia lehtiä jaksaa kahlata läpi oikeestaan vain
kuvien takia.
"En minäkään ole aina oikeassa, mutta silloinkin muut ovat enemmän väärässä."
Avatar
Vilttiketju
HUUTO: Edvard Munch
Viestit: 3052
Liittynyt: 23:15:31 09.02.2006
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Vilttiketju »

[quote="haukkivesku"]


"kalle heitteli vaappua, minä ra.... kelalla, ra.... kuitusiiman surratessa
vasten meren pauhuntaa, hetken odottelua ja Sus....jigiä vietiin.....taas.
Kalle epätoivoinen ilme kasvoillaan kaivellessaan pakkiansa yrittäen
etsiä itselleen samanlaista Sus.... jigiä. Ei ole sellaista Sus... jigiä näemmä ostanut.....
Mutta onneksi omassa pakissani sattui olemaan 132 samanlaista Sus... jigiä vielä paketissa. "

Tuo ei ollut suora lainaus vaan karrikoitu esimerkki tavasta
käyttää tuota epäsuoraa mainontaa hyväksi.

Monesti nuo samanlaiset lauseet löytää erinäisten kalapaikka esittelyjen
seasta minne ne eivät minun henkilökohtaisen mielipiteeni mukaan
kuuluisi.

ELI siis pitäsi kirjoittaa näin?
kalle heitteli puu palikkaa, minä kelalla, kuitusiiman surratessa
vasten meren pauhuntaa, hetken odottelua ja minun kumi lärpätintä vietiin.....taas Kalle epätoivoinen ilme kasvoillaan kaivellessaan pakkiansa yrittäen
etsiä itselleen samanlaista kumi lärpätintä. Ei ole sellaista ole näemmä pässi ostanut.....Mutta onneksi omassa pakissani sattui olemaan 132 samanlaista kumilärpätintä vielä paketissa. "

Mutta eikö testien tarkoitus ole kertoa millä silloin on saatu?MAINONTAA EHKÄ.... mutta miten noista voi kertoa ilman uistimen nimeä mainitsematta?Kumilärpätin kattaa 500 muutakin uistinta.
Ihan mielenkiinnolla odotan vastausta miten SINÄ sitten kirjoittaisit jostain eri vaappujen testauksesta?

Varmaankin menisi näin?

Puu kapuloita heiteltiin.Kalaa tuli ja tulee varmaan toistekkin.

Tämä olisi tosi antoisaa.... :shock:
Viimeksi muokannut Vilttiketju, 12:53:08 08.04.2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
On niin HAPOKASTA.Ei pysty!
Avatar
Mokia
Operan Killisilmä
Viestit: 4320
Liittynyt: 11:01:14 22.04.2005

Viesti Kirjoittaja Mokia »

Vilttiketju kirjoitti:...Mutta 99% teiän "pro" viesteistä löytyy paskan jauhanta osiosta tai komentteina johonkin kalastus asioihin liittyen tyyliin JOO tai hymiö merkein...
Vilttiketju kirjoitti:Renfors juu käynkin katsomassa tietoa muilta osioilta.Paskan jauhan osiota luen näistä vähiten.Mutta tarkoitin viestien määrää.On täällä saitilla paljon asiaa joka kiinnostaa. :D
Sanoo kaveri, jonka viesteistä reilusti yli puolet löytyypi tuolta kakanjauhanta osastolta... :roll:
Kaikki jotka kalastavat meritaimenta, syyllistyvät laillistettuun uhanalaisen lajin sukupuuton edistämiseen!
samu_88
Viestit: 34
Liittynyt: 15:13:09 12.02.2006
Paikkakunta: Savitaipale

erä-lehti

Viesti Kirjoittaja samu_88 »

Siis enne erälehti oli hyvä. v. 96- eteenpäin. Mutta jotakin olisin enemmin kaivannut erään.
Koska mitä sillä liika tiedolla tekee kalastuksessa , ei mitään.
Kuhan on perusasiat hanskassa. Ja välillä lukee jotakin kalastuskirjallisuutta, etti tietoo internetistä ja lukee vanhoja lehtiä.
Sen ymmärrän jos haluaa olla joku himo tilaaja joka keräilee lehtiä mutta ei itse kalasta.
Haluaa vaan olla kalastus tietäjä.
Mutta itselläni ei ole tämän vuoden kuluttua varaa hommata tuota kallista lehteä. Yksinkertaisesti on pieni budjetti nyt.
Ja silläkin rahalla 75 e vuodes saa vaikka mitä muutakin tai sit säästää.
Eise sano sitä vaikka olisi lukenut miten paljon lehtiä että on parempi kalastuksessa. On vaan tietoa enemmin kaikesta kalastuksesta.
Kaikki kalastuslehdet ovat hyviä minusta mitä tällä hetkellä on suomessa.
No ne ketkä lukevat erää , pysyvät ainakin reaali ajassa kalastuksessa.
:) :) :) :? :? :?
Avatar
Haukkivesku
Viikonloppusavolainen
Viestit: 4968
Liittynyt: 17:10:08 26.04.2005
Paikkakunta: hellsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Haukkivesku »

Mun mielestä testi ja muut jutut on kaksi eri asiaa.
Kyllä testeissä nuo nimet tuleekin mainita.

Mutta tuo aikaisempi kirjoitukseni oli VAIN ja AINOASTAAN oma
fiilispohjainen mielipiteeni tavasta käyttää "epäsuoraa mainontaa".

...ja niin ylivoimainen tuo Suspi-jigi ei ole. Ainakaan siinä kalastajagenressä
jossa meikäläinen on osallisena.....







8)
"En minäkään ole aina oikeassa, mutta silloinkin muut ovat enemmän väärässä."
manki
Hengissä.... kai
Viestit: 265
Liittynyt: 22:41:33 21.04.2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja manki »

Ja sitten lusikka kalasoppaan :shock:

Tuo hintapolitiikka lehdellä on suoraan sieltä mihin suspijigin ei ole suotavaa mennä, ainakaan syvälle :shock: Itse käytän noita 5/6 numeroa 19,90 hintaan tarjouksia, pari numeroa voi hyvin jättää välistä. Sehän on suorastaan laillinen ryöstö kestotilaajia kohtaan :evil: :evil:

Kirjoituksissa esiintynyt tuotemerkkien toisto taas :evil: :evil: :evil: on välillä saanut aikaan sivunkäännön, kirjoittajilta kun voi vaatia edes jonkinlaista kirjoitustaitoa :roll: Mitä kirjoittajiin tulee niin Ako on sieltä suosikkipäästä, tietenkin pääosa tekstistä koskettaakin eniten itseäni (hakki).

Ja mitä Vilttikseen tulee niin satutko kuulumaan lehden "piireihin"?

-Parempi olla erimieltä kuin sieltä :oops: -
Koukussa?
Avatar
Haukkivesku
Viikonloppusavolainen
Viestit: 4968
Liittynyt: 17:10:08 26.04.2005
Paikkakunta: hellsinki
Viesti:

Re: erä-lehti

Viesti Kirjoittaja Haukkivesku »

samu_88 kirjoitti:Siis enne erälehti oli hyvä. v. 96- eteenpäin. Mutta jotakin olisin enemmin kaivannut erään.
Koska mitä sillä liika tiedolla tekee kalastuksessa , ei mitään.
Kuhan on perusasiat hanskassa. Ja välillä lukee jotakin kalastuskirjallisuutta, etti tietoo internetistä ja lukee vanhoja lehtiä.
Sen ymmärrän jos haluaa olla joku himo tilaaja joka keräilee lehtiä mutta ei itse kalasta.
Haluaa vaan olla kalastus tietäjä.
Mutta itselläni ei ole tämän vuoden kuluttua varaa hommata tuota kallista lehteä. Yksinkertaisesti on pieni budjetti nyt.
Ja silläkin rahalla 75 e vuodes saa vaikka mitä muutakin tai sit säästää.
Eise sano sitä vaikka olisi lukenut miten paljon lehtiä että on parempi kalastuksessa. On vaan tietoa enemmin kaikesta kalastuksesta.
Kaikki kalastuslehdet ovat hyviä minusta mitä tällä hetkellä on suomessa.
No ne ketkä lukevat erää , pysyvät ainakin reaali ajassa kalastuksessa.
:) :) :) :? :? :?
Mulla itsellä erälehdet vuodesta 70 jotain
urheilukalastus lehdet vuodesta 70 jotain
Vetouistelu lehtiä muutama vuosikerta (jos jollain ylimääräisiä voisin ostella)
Noita vanhempia erä/ urheilukalastuslehtiä on hauska lueskella
huomaten että kyllä sitä pienemmälläkin välineistöllä on
pärjätty ja että kehitys on mennyt eteenpäin aimo harppauksin.

Kalastajana olen yhtä hyvä/huono lehtien luvun jälkeenkin.
"En minäkään ole aina oikeassa, mutta silloinkin muut ovat enemmän väärässä."
Wanha Jykä
Viestit: 395
Liittynyt: 08:40:47 22.04.2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Wanha Jykä »

Itse käytän noita 5/6 numeroa 19,90 hintaan tarjouksia, pari numeroa voi hyvin jättää välistä.Sehän on suorastaan laillinen ryöstö kestotilaajia kohtaan
Hys hys hys.....pian menevät muuttamaan tuota mahtavaa tarjousta, kun noin julkisesti siitä puhutaan :shock: Enpä ole huomannut, että tuosta jäisi numeroita välistä, sillä sen verran tiuhaan tahtiin tuota mainospostia tipahtelee, että hyvin kykenee kattamaan koko vuoden lehdet noilla tarjouksilla. Hyvä niin, sillä kestotilaushinta kuten täällä on jo sanottu moneen kertaan on ryöstöhinta.
Niin syvää järveä ei olekaan etteikö siinä pintavieheellä voisi kalastaa.
Avatar
aaAAaa
Viestit: 6205
Liittynyt: 10:42:50 17.10.2005
Paikkakunta: Weikkolan Wapaavaltio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aaAAaa »

Kymmenisen vuotta sitten kun uudestaan innostuin kalastuksesta, tilasin pErän ja olin erittäin tyytyväinen. Sain paljon uutta tietoa ja ihan mielenkiintoisia juttuja luettaviksi. Muutaman vuoden jälkeen huomasin, että en enää lue Erää samalla intensiteetillä kuin ennen, tietoa sain paremmin (ja parempaa) muualta kuten netistä, muilta kalastajilta yms. Eli tavallaan kasvoin ulos lehdestä. Nykyään silloin tällöin ostan irtonumeron, mutta siihen jää.
Ja sitten nämä tuotemerkkiymppäykset, höpöhöpötestit ynnä muut hömppäjutut saavat minut joka kerta huokaamaan ja huomaamaan, kuinka erinomaisen päätöksen olen kestotilauksen lopettaessa tehnyt...
Kalastusta ilman sukkiksia jo vuosikymmenien ajan.
Avatar
Trolli
Leffatähti
Viestit: 778
Liittynyt: 08:19:15 12.03.2006
Paikkakunta: Larsmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trolli »

Maalaisjärjenkäyttö sallittu ja suotavaa niin tässä kuin kaikessa muussakin. Omaksu ja käytä hyväksesi hyödyllinen ja kiinnostava tieto. Loput jätät sinne lehden sivuille.

Absoluuttisia totuuksia maailmassa todella vähän, ja Erä -lehden sivuilla vielä vähemmän. Jos jokaisesta jonkinsortin jutusta yrittää tehdä yleispätevän ja maailmankattavan totuuden niin kannattaa kirjoittaa ainoastaan itse itselleen, eikä lukea koskaan mitään.

Virheille ja asiantuntemattomuudelle voi naureskella, mutta tuskin siitä kannattaa vetää hernettä omaan nenään. Siinä vaiheessa kun opus ei anna enää mitään uutta pohdittavaa tai keskustelua herättävää kannattaa tilaus lopettaa.

Aina ei voi olla kaikille mieliksi, testeissä olisi tietysti paras lopputulos että kaikki värkit lentää tasan yhtäpitkälle eri seteillä ja kaikki uistimet on vuoden ottipelejä. Kukaan ei loukkaantuisi.
Avatar
aaAAaa
Viestit: 6205
Liittynyt: 10:42:50 17.10.2005
Paikkakunta: Weikkolan Wapaavaltio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aaAAaa »

Trolli kirjoitti:
Aina ei voi olla kaikille mieliksi, testeissä olisi tietysti paras lopputulos että kaikki värkit lentää tasan yhtäpitkälle eri seteillä ja kaikki uistimet on vuoden ottipelejä. Kukaan ei loukkaantuisi.
Tottakai testeissä pitää olla paras ja huonoin, eihän se muuten olisi enää testi. Mutta kun tehdään testejä vain testaamisen ilosta, esim. viehetesteissä koko ajan samat uistimet tai kuten tämä uusin heittotesti, jonka amatöörimäisyyttä on ruodittu esim. kulikomin puolella rajusti. Tällaiset vievät uskottavuuden ja sitä ei ole ihan helppo saada takaisin.

edit typo
Kalastusta ilman sukkiksia jo vuosikymmenien ajan.
Avatar
Don Padre
Viestit: 286
Liittynyt: 23:14:16 02.02.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Don Padre »

Wallu:
- vai oikein YV:tä!!!
Jo on joillain herkkä ego (pullistunut paukahtamispisteeseen)... :lol: :lol:

aAAa osui mielestäni asian ytimeen! Itsekin aloitin kalastusharrastuksen uudelleen 15v. tauon jälkeen -98 ja alussa Erä tuntui lähes pakolliselta... nyttemmin ei enää jaksa lotkauttaa korvaakaan niiden julistuksille.
Ehkä osasyynä on myös mainitsemasi uloskasvaminen/kehittyminen, mutta netti ja foorumit ovat myös kehittyneet huimasti.

Parhaat naurunremakat omissa piireissäni, liittyen em. lehden viime vuosien kehitykseen, sai aikaiseksi J:n kanssa kalassa artikkelisarjan (lehden kautta aikojen turhin ja säälittävin tuotos) muuttuminen artikkelisarjaksi J oppaan kanssa kalassa...
:lol: :lol: :lol:

- ja ystäväpiiriini kuuluu myös em. lehden "sisäpiiriä"!
If people concentrated on the really important things in life, there`d be a shortage of fishingpoles!
Avatar
stento_z
Viestit: 245
Liittynyt: 09:47:46 27.05.2005
Paikkakunta: uusikaupunki

erä

Viesti Kirjoittaja stento_z »

Olen kyllä Erä lehden tilaaja.Tässäkin osiossa oli paljon totuuksia, ei niissä kaikissa lehdissä ole hyviä artikkeleita,mutta joskus on todella hyviä juttuja ja silloin tulee lehti luettua tarkkaan jopa säästettyä.Noi testit ei ne ole mitään ainoita totuuksia niihin pitääkin suhtautua kriittisesti sitähän testaajat varmaan itsekkin haluavat mutta niistä voi saada vinkkejä varsinkin aloitteleva kalamies.Veteraanit (en tarkoita ikää)jotka on lukeneet lehteä monta vuotta,niin artikkelit alkaa muistuttaa toisiaan. :?
Vastaa Viestiin