Vetovapoja & Keloja

Alueen säännöt
Soutu- ja vetouisteluun keskittyvä palsta.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
wakiiri
Viestit: 317
Liittynyt: 20:32:00 23.08.2009
Paikkakunta: Ison järven selkä

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja wakiiri »

Raikali kirjoitti:Kyselläänpä täälläkin, onko kokemuksia vasemmalta kelattavista uistelukeloista? Suomesta olen huonosti löytänyt mutta ei ulkomailta tilaaminen ongelma ole jos vaan jotain hyviä vaihtoehtoja on. Döörejä on, samoin Okumalla ainakin convector. Ongelmana lähinnä se että käyttö olisi niin satunnaista että yli sadan euron hintalappu ei houkuttele. Tulossa siis kajakkiuisteluun toiselle puolelle joten kaikille yhdelle kappaleelle tarve.
Okuma Magda Pro Counter 30DX tai sitten 20DX jota tosin suomesta ei taida löytyä vasurina. Näissä tosin laskuri voi olla turha kajakissa? Hinta-laatu mielestäni kohdillaan ja on usean vuoden aktiivikokemus näistä. Olen kokeillut döörejä ja pennejä mutta eivät syrjäytä mulla 30DX:ää. 30DX saatavuus on ollut yleensä hyvä ja löytyy jkv käytettynäkin. Yhtään sutta ei ole sattunut kohdalle vaikka on toista kymmentä 30DX:ää.

Jos siimapituudet ei ole isoja niin sitten toki joku C3 5501 räikällisenä voisi passata mutta hintaa on sitten enempi kuin laatua? Ja pitääkö olla räikkä, räikättömiä döörejä on sitten enempi tarjolla.
Raikali
Viestit: 288
Liittynyt: 14:22:35 23.10.2012
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja Raikali »

wakiiri kirjoitti:
Raikali kirjoitti:Kyselläänpä täälläkin, onko kokemuksia vasemmalta kelattavista uistelukeloista? Suomesta olen huonosti löytänyt mutta ei ulkomailta tilaaminen ongelma ole jos vaan jotain hyviä vaihtoehtoja on. Döörejä on, samoin Okumalla ainakin convector. Ongelmana lähinnä se että käyttö olisi niin satunnaista että yli sadan euron hintalappu ei houkuttele. Tulossa siis kajakkiuisteluun toiselle puolelle joten kaikille yhdelle kappaleelle tarve.
Okuma Magda Pro Counter 30DX tai sitten 20DX jota tosin suomesta ei taida löytyä vasurina. Näissä tosin laskuri voi olla turha kajakissa? Hinta-laatu mielestäni kohdillaan ja on usean vuoden aktiivikokemus näistä. Olen kokeillut döörejä ja pennejä mutta eivät syrjäytä mulla 30DX:ää. 30DX saatavuus on ollut yleensä hyvä ja löytyy jkv käytettynäkin. Yhtään sutta ei ole sattunut kohdalle vaikka on toista kymmentä 30DX:ää.

Jos siimapituudet ei ole isoja niin sitten toki joku C3 5501 räikällisenä voisi passata mutta hintaa on sitten enempi kuin laatua? Ja pitääkö olla räikkä, räikättömiä döörejä on sitten enempi tarjolla.
Räikkä on kyllä melkein ehdoton. Vavan sijainti on kumminkin selän takana joten nopeampihan se on kaloihin ja pohjakosketuksiin reagoida äänestä. Laskurikin saa olla, painouistinten kanssa touhutessa hyvä. Pitääpä tuota Magdaa googletella,kiitos vinkistä!
-ToK-
Viestit: 19
Liittynyt: 17:43:02 25.09.2015

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja -ToK- »

Ensi kesänä olisi tarkoitus soutaa lohta (ensimmäistä kertaa ikinä) Tornionjoella ja välineet vielä hakusessa. Olisko tämä hyvä kela: https://varuste.net/Abu+Garcia+Ambassad ... ?_tu=44304
Entäs vapa? Ei mitään hajua näistä hommista...
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Riippuu täysin siitä, paljonko haluat sijoittaa? Huokeassa päässä Okumat on aika ylivoimaisia, toi on sit "keskiluokan tai ylemmän hintaluokan" kela, ja kalliimmat esim. Okumat parhaat mallit tai Shimanon Tekotat. Mulla on nämä: http://www.hongkong.fi/fi/kalastus-ja-v ... p/1150086/
ja on pirun hyvät!
Vavaksi kokotoiminen 8-10-jalkainen vapa, vaikkapa Okuman Magda Stick/Finn näistä uudemmista.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
mikko696
Viestit: 202
Liittynyt: 03:23:02 31.01.2009

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja mikko696 »

Jäi ne tekotat hommaamatta muiden investointien myötä, mutta vielä pari soutuvapaa lohelle pitäs vielä laittaa. Joonaksen telineet, 9" salmon riverit toisena parina, toiset sais olla 10", workhorset ois naapurissa 75e/kpl, mitä mike ehottelikin. letkumaine vaikutelma oli kyllä ku kävin heiluttelemassa, taipu kyllä kahvasta asti, mutta toimiihan se siinä mihin se o luotu. Vaparenkaat oli kans hepposet, mutta jos ne paikallaan pysys kuite. Alle satkun/kpl löytyykö parempia ehdotuksia? Pitempiä en halua.

Edittiä: turhaa höpötin, hyvin merkkaa workhorse ja voimaa on. eikä se itelle liian pitkä ole alkuunkaan. Kaupan hetkuttelut ja käytäntö erikseen
miksu79
Viestit: 74
Liittynyt: 12:42:22 06.07.2014

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja miksu79 »

Jaaha tuli hankittua pari okuman biglakea testiksi patriotin copper stick 7 koipisena kaveriksi kelkassa sekä takilassa pelittää järvikäytössä. Copper stickkeihin on tullu kahvan eteen siiman kiinnitys rengaskin iso positiivinen yllätys helpottaa ja säästää siimarenkaita.

Kelasta ei taida vielä kauheasti olla kokemuksia kun uusi malli mutta vaikuttaa aika asialliselta jä räikkäänkin saatu ääni... jarru vaikuttaa adialliselta ja säädössä on napsut säätöön. Noita okuman paketteja useampiakin magda 30 ja magda xp pro perus cl halpis paketteja ihan adiallisilta vaikkuttavia nuo muutkin vapoina juuri copper stickkiä ugly gold tigeri pari sinappia niin siltä pohjalta noita halpiksiakin uskaltaa suositella ajaa asiansa ainakin järvikäytössä.
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Mun veneessä oli kaverin big laket keväällä koekäytössä. Sama kela ku magda air, mutta mustana. Eli jarru on aivan poskettoman tasainen. Noissa oli hetken aikaa lipsumista jarrussa, mutta tais olla liikaa tehdasrasvaa, kun meni lyhyen käytön jälkeen ohi.
Nyt jos ostaisin uudet kelat, noi olis valinta...
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
mike.
Viestit: 476
Liittynyt: 20:19:09 31.10.2010

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja mike. »

Sama vika lähes kaikissa okuman malleissa. Mie olen poistanu enimmät rasvat heti uutuuttaan ja vaihtanu pakasta ne muovikiekot pois, jos sieltä hiilarilevyjen välistä ne löytyy.
Kirjanpitokalastaja
miksu79
Viestit: 74
Liittynyt: 12:42:22 06.07.2014

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja miksu79 »

Juu vaikuttaa nuo okumat olevan hinta/laatu suhteeltaan aika ok keloja. Takiloissa pari abun alphamar syncroa ja ei noihin okumoihin nähden mitään mainittavaa eroa. Räikkö abussa jäykempi ja äänekkäämpi
Avatar
[t_k]
Viestit: 399
Liittynyt: 19:14:20 12.02.2007

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja [t_k] »

Jos joku miettii noita Uglyn Tuff vapoja, tuontitukussa ovat tarjouksessa. 7kinttunen jäykempi malli 26.9e/kpl. Tuli 10kpl nippu tilattua. Pääsenee ensiviikolla viimeistään testaamaan.
Teknik sano ryssä kun rautakangen näki
Petu P
Viestit: 27
Liittynyt: 21:43:53 19.11.2013
Paikkakunta: 50100

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja Petu P »

Pääsitkö t_k testaamaan uglyn tuff keppejä?. Itellä olisi kanssa keppien vaihto edessä, mutta ei vaan osaa oikein päättää mitä vavalta toivois..

Kalastus koostuisi 80% isoilla kelkoilla vetämällä, mutta satunaisesti myös pikkuplaanareita tulis roikotettua. Painoja roikkuu perässä aina 20-150 g. joten hiukan saisi olla puhtia vavassa, ja 90% ollaan järvärin perässä uistelemassa joten ei sais loppua väsytysominaisuudetkaan kesken (mikäli joskus vielä sen isonkin sais siiman jatkoksi).

Nyt on kausi vedetty 8-kinttusilla Copperstickeillä, mutta pituus alkaa vaivamaan tällästä persjalkasta painojen kanssa, ja veneessä on paikoin ärsyttävää viritellä vapoja plaanarinaruihin pituutensa puolesta.

Eli summarum: Hakusessa olis jämäkkä 7-jalkanen risu plaanari vavoiksi. Oon kattellu Uglystick gold tiger:eita (näissä on saatavuus aika huono?), Corestick Nixie ja noita Ugly Tuffeja 20-40 painoluokassa.. Hintaa ei tarviis olla yli 30€/pala. ALarajaa ei hinnala ole, mikäli halpaa ja hyvää saa samaan pakettiin.

Onko raadilla muita suosituksia antaa, tai vaihtoehtoisesti saa tarjota jos lojuu ylimääräisenä 7-jalkasia jämäköitä vapoja 8 kpl..
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Madga Finn, puhtia on... Todella hyvä keppi, mulla ollu nyt kauden käytössä
http://www.hongkong.fi/fi/kalastus-ja-v ... p/2801110/
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Avatar
[t_k]
Viestit: 399
Liittynyt: 19:14:20 12.02.2007

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja [t_k] »

Tuffit testattu. Mitään isompaa ei siiman päähän eksynyt, mutta täytyy silti sanoa, että tykkäsin. 20-40 luokan kepissä riittää varmasti potkua moneen hommaan. Uittelin omia alu pikkukelkkoja, joissa painoa 20-100g, ei ollut vaikeuksia, vaikka kalakin roikkui perässä :lol:
Teknik sano ryssä kun rautakangen näki
willer1
Viestit: 88
Liittynyt: 19:03:45 20.01.2006
Paikkakunta: tornio

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja willer1 »

Samtheman kirjoitti:Madga Finn, puhtia on... Todella hyvä keppi, mulla ollu nyt kauden käytössä
http://www.hongkong.fi/fi/kalastus-ja-v ... p/2801110/


onko kuinka herkkä kärkinen vai onko niitä jäykkiä jokka merkkaa vaapun uintia.
huonompikin päivä kalassa on aina parempi kuin hyvä päivä töissä.
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Aika lähellä ugly goldia, hiukan jämympi. Ja mun mielestä parempi aihio toiminnaltaan, voimakkaampi 7-jalkaisessa ja kokotoimisempi 8:ssa
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Avatar
AhtiAaron
Viestit: 44
Liittynyt: 20:06:11 15.03.2016
Paikkakunta: Pargas

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja AhtiAaron »

Olisiko 7000i dööri vai mikähän se oli... siihen vapa ja kestävä siima vielä? Ehotelkaa
Ei mitään kiinan romuja vaan Ruotsalaisia Abun döörejä
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Ota minkä otat, budjettihan se eniten määrittää. Mutta ota kelat mittarilla.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Avatar
Jou40
Hauki - Mään
Viestit: 3225
Liittynyt: 19:46:07 21.04.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja Jou40 »

Samtheman kirjoitti:Mutta ota kelat mittarilla.
Minkä takia ??

-jouni
diipa daapa
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Koska vetouistelussa ei mittarista ole koskaan haittaa, vaan pelkkää hyötyä. Vapautuspituudet, kalan kanssa peuhaaminen, vetopituudet jnejne
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Avatar
Jou40
Hauki - Mään
Viestit: 3225
Liittynyt: 19:46:07 21.04.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja Jou40 »

Samtheman kirjoitti:Koska vetouistelussa ei mittarista ole koskaan haittaa, vaan pelkkää hyötyä. Vapautuspituudet, kalan kanssa peuhaaminen, vetopituudet jnejne
Niinno, kuka mitäkin...

-jouni
diipa daapa
Avatar
pike
J. Edgar Hoover
Viestit: 5110
Liittynyt: 18:58:45 21.04.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja pike »

Mitä eroa on vetopituudella ja vapautuspituudella? Miten mittarista on hyötyä kalan kanssa?

Toimiva mittari on ihan kätevä varuste. Kavereiden veneissä noita tulee jonkun verran käytettyä. Väitän, että 90% tapauksista vähintään yhden kelan mittarin olevan jumissa/rikki. Itse en mittarista lukemia katso, vaikka se kelassa olisikin. Liian usein kuulee: "juu, siinä yhdessä kelassa ei mittari toimi" ja tämän jälkeen kelataan vehje takaisin ylös ja aloitetaan lasku alusta. Se siitä nopeudesta. Ulkona olevan siiman määrän saa helpoiten selville siimanjakan liikkeistä.

Itse arvostan vetokeloisssa laadukasta jarrua ja kestävyyttä.
Avatar
Jou40
Hauki - Mään
Viestit: 3225
Liittynyt: 19:46:07 21.04.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja Jou40 »

pike kirjoitti:Itse arvostan vetokeloisssa laadukasta jarrua ja kestävyyttä.
:juu:

-jouni
diipa daapa
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Jarru ja kestävyys onkin aivan oma lukunsa, tottakai pitää olla kunnossa.
Vetopituus= vaikkapa tönköllä suora siiman mitta, korostuu jos on plaanarikielto ja viuhka pitää rakentaa painoilla ja vapojen pituuksilla, siimapituuden kanssa.
Vapautuspituus= laukaisijasta/plaanarista matka vieheelle ja/tai painolle sekä siitä vieheelle. Esim. merellä lohta vetäessä meidän toisen puolen kuvio saattaa olla: 50-50-320/45-45-270/45-45-220/30-30-105
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Avatar
kotiainen
Kilpakaappijuoppo
Viestit: 1669
Liittynyt: 10:21:34 09.09.2010
Paikkakunta: V L K
Viesti:

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja kotiainen »

pike kirjoitti:Ulkona olevan siiman määrän saa helpoiten selville siimanjakan liikkeistä.
Ei saa. Laskupää kun loppuu kahteen ja kaloja kokoajan siimoissa niin sekoaa jo ennen kahteen laskua. Siksi mittarit. Myös sisäänpäin ottaessa tietä etäisyyden.

Okuman Convectoreissa (14kpl) kaksi käynyt pajalla mittarin takia. Toinen ok nykyään. Toinen takilassa tätä nykyä ilman mittaria. Tunteja takana ehkä 1200.
pike kirjoitti:Itse arvostan vetokeloisssa laadukasta jarrua ja kestävyyttä.
Tää jarruhomma on hyvä. Tiedän huonon jarrun mutta hyvää en osaa tunnistaa. Onneks repsikat poimii lähes poikkeuksetta isoimmat. Ne ei kehtaa haavituksen jälkeen vittuilla keloista...

Voisin pari jalkamittarillista Convectoria ostaa jos jollain ylimääräisenä nurkissa.
Sata vapaa vedossa!
Avatar
[t_k]
Viestit: 399
Liittynyt: 19:14:20 12.02.2007

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja [t_k] »

kotiainen kirjoitti:
pike kirjoitti:Ulkona olevan siiman määrän saa helpoiten selville siimanjakan liikkeistä.
Ei saa. Laskupää kun loppuu kahteen ja kaloja kokoajan siimoissa niin sekoaa jo ennen kahteen laskua. Siksi mittarit. Myös sisäänpäin ottaessa tietä etäisyyden.
Tämä korostuu varsinkin, kun uistelee yksin. Seuraat plotterista vauhtia, tarkkailet ympäristöä, lasket siimaa ja koitat pysyä laskuissa mukana ym.. :lol: Mittarikeloihin päivitys edessä, luultavasti dööri, salmonspecial lc mt.
Teknik sano ryssä kun rautakangen näki
Vastaa Viestiin