Mallasvesi ja Roine

Alueen säännöt
Soutu- ja vetouisteluun keskittyvä palsta.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Novviisi
Viestit: 27
Liittynyt: 20:01:08 23.12.2013

Re: Mallasvesi ja Roine

Viesti Kirjoittaja Novviisi »

Kyllähän se hieman sapettaa kun katselee kartasta tuulen suunnan mukaan mahdollisia ottipaikkoja ja sitten kun menee paikan päälle vetämään niin aika hyvin ne potentiaaliset ottipaikat on sulutettu verkoilla.

Tosin milläpä verkotusta voisi rajoittaakaan? Tottakai verkot laitetaan sinne missä kalatkin liikkuu.

Jospa myisi uisteluvehkeet ja ostaisi parikymmentä kilometriä verkkoa... eikö kuggaan osaa
Avatar
smakine
Viestit: 559
Liittynyt: 12:05:18 26.04.2006
Paikkakunta: vlk

Re: Mallasvesi ja Roine

Viesti Kirjoittaja smakine »

Juhis2 kirjoitti:Kannattaa muistaa että nää verkkohomot omistaa ne vedet ja heidän armostaan olemme (olette) saaneet ostaa uistelulupia Mallakselle.
Tämähän tässä maassa on totaalisen pielessä. Mitä ne oikeasti omistaa? Muutaman kuution vettä szeko . Metsän omistajilla yleensä on tietoa miten metsää hoidetaan, mutta kalaveden omistajilla ei ole hajuakaan miten kalavesiä hoidetaan. Ainoa motiivi tuntuu olevan kateus joka lähenee jo rantaruottalaista meininkiä, Hitto pakko pyytää kalat pois ennen kuin ne ui naapurin puolelle Touh .
Suomen järvet tuottavat saalista kaikille, niin verkkomiehille kuin uistelijoille, elättääpi varmaan muutaman ammattikalastajankin. Valitettavasti pyyntimenetelmät nykyään ovat oikeasti sitä luokkaa, että ajattelemattomalla kalastuksella voi oikeasti saada paljon pahaa aikaan, esim trooli sisävesillä :lol: Mallas ei ole vieläkään toipunut siitä..

Kuturauhoitukset ja silmäkoot kohdalleen, kosteikot pelto-ojien päihin, kunnon suojavyöhykkeet pelloille ojien pieliin, taimenpurojen ennalistamista. Ei ole yhtä poppakonstia vaan pienistä puroista se merikin saa alkunsa.

Kaikesta huolimatta ajattelin ens kauden uhrata tuolle yläpuolen verkkohelvetille. Olisin varmaan jo tänä vuonna ostanut luvat mutta menivät nostamaan tuon taimenen alamitan järjettömäksi..
PELASTAKAA SALAKAT Ry.
Avatar
kotiainen
Kilpakaappijuoppo
Viestit: 1669
Liittynyt: 10:21:34 09.09.2010
Paikkakunta: V L K
Viesti:

Re: Mallasvesi ja Roine

Viesti Kirjoittaja kotiainen »

Juhis2 kirjoitti:Kannattaa muistaa että nää verkkohomot omistaa ne vedet ja heidän armostaan olemme (olette) saaneet ostaa uistelulupia Mallakselle.
Joo. Olet oikeassa?! Ja onneksi olkoon? Mm. Mallashan tod.näk tulee ensi vuonna olemaan The Kalapassin ulkopuolella, kiitos verkkoriistäjien..? Kasvanee nuo lupatuotot ja sitä myöden istutukset ihan helvetisti?

Mikä vttu ihmisiä vaivaa? Ei saatana kyetä näkemään esimerkkejä muualta???!
Sata vapaa vedossa!
Avatar
smakine
Viestit: 559
Liittynyt: 12:05:18 26.04.2006
Paikkakunta: vlk

Re: Mallasvesi ja Roine

Viesti Kirjoittaja smakine »

kotiainen kirjoitti:
Juhis2 kirjoitti:Kannattaa muistaa että nää verkkohomot omistaa ne vedet ja heidän armostaan olemme (olette) saaneet ostaa uistelulupia Mallakselle.
Joo. Olet oikeassa?! Ja onneksi olkoon? Mm. Mallashan tod.näk tulee ensi vuonna olemaan The Kalapassin ulkopuolella, kiitos verkkoriistäjien..? Kasvanee nuo lupatuotot ja sitä myöden istutukset ihan helvetisti?

Mikä vttu ihmisiä vaivaa? Ei saatana kyetä näkemään esimerkkejä muualta???!
Vai että semmoista meininkiä :mitaviddua: Sitten menee kyllä ens vuoden lupakuviot uudelleen harkintaan. Voi olla ettei nässylle jaksa lähteä sompailemaan?? No on siinä porukalla ainakin hauskaa kun meikäläinen vetää ens syksynä vanajalla taimenta :lol:
PELASTAKAA SALAKAT Ry.
mki
Viestit: 15
Liittynyt: 11:15:12 19.11.2009

Re: Mallasvesi ja Roine

Viesti Kirjoittaja mki »

Ei kannata vedenomistajia liikaa haukkua. Pahin myyntiin verkottaja ei omista mitään vesiä vaan hommaa lupansa tuttujen kautta. Muuten ei meikäläistä korpee mutta kuhan talviverkotus 20verkolla myyntiin korpee vähän.. Ja toinen asia on kuhan kutukarikoiden verkotus neljältäsivulta, jotenkin välillä tuntuu että mopo lähtee verkkohommista käsistä. No roineen kuha kanta on mielestäni jonkinlainen kyllä kai se "vähän" verkotusta kestääkin. Taimen ja järvilohi on harvinainen saalis roineella, muutamia olen saanut vuosittain mutta en vielä yhtään yli 60cm. Istutusmäärät on kaiketi aikapieniä ja kun olen verkkoäijien kanssa jutellut niin he ovat saaneet ihan hyvinkin taimenia verkoilla joten eipä taida olla ihme että ei vavat taivu.. silti viikon päästä kokeileen pelaako raksit, vähän niinku testiä kevään ruottin reissua varten. Haukia ainakin pitäs tulla..
Avatar
kotiainen
Kilpakaappijuoppo
Viestit: 1669
Liittynyt: 10:21:34 09.09.2010
Paikkakunta: V L K
Viesti:

Re: Mallasvesi ja Roine

Viesti Kirjoittaja kotiainen »

smakine..

VKV jo menetti oikeutensa melkein koko Mallaksella. Tästä pikkusen kauhuskenaariota kehittelemällä myös kalapassi tulee jäämään pois samoilta alueilta. Johan siellä on aikaisemminkin ollut kiellettyjä alueita kartalla. Molempien kartoissa. Nyt niitä on VKV:n kartalla ihan helvetisti! Jännä muuten ettei jäseniä ole infottu aiheesta muuten kuin seuran sivuilla.

http://www.valkeakoskenkalaveikot.com/28
Sata vapaa vedossa!
Novviisi
Viestit: 27
Liittynyt: 20:01:08 23.12.2013

Re: Mallasvesi ja Roine

Viesti Kirjoittaja Novviisi »

Ihan vaan uteliaisuuttani... mistähän kirjoituksesta valkeakosken sanomiin on kyse?
Fishless
Viestit: 142
Liittynyt: 20:14:14 11.06.2012
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Mallasvesi ja Roine

Viesti Kirjoittaja Fishless »

Kyllä tuo koko osakaskuntasysteemi on aivan kivikautinen! Aika erikoista, että täysin maallikot päättää vesialueista - melko merkittävästi luonnonvarasta siis! Varmasti on fiksuakin porukkaa, mutta määrä korvaa laadun.
Tottakai verkkoja saa mun puolestaa pitää jatkossakin, mutta joku raja siihen määrään, silmäkokoon ja paikkaan/aikaan. Uusi kalastuslaki tuo toivottavasti määriin pientä kehitystä aikanaan, mutta kyllä tuo aikaisemmin mainittu kuhan talviverkotus on melko vaarallista hommaa kuhapopulaation kustannuksella! Rauhoitusalueita pitäisi ilman muuta olla, mutta harva osuuskunta sellaiseen kykenee!

Asenteissa se vika on ja niissä on ihan varmasti myös vapamiesten puolella parannettavaa. Kun kalastaa kohtuullisesti omiin tarpeisiin ja päästää pienet sekä isot pois, niin eiköhän vedet ala vuosien mittaan paranemaan.
Huono päivä kalassa on huomattavasti parempi kuin hyvä päivä töissä!
Avatar
kotiainen
Kilpakaappijuoppo
Viestit: 1669
Liittynyt: 10:21:34 09.09.2010
Paikkakunta: V L K
Viesti:

Re: Mallasvesi ja Roine

Viesti Kirjoittaja kotiainen »

Novviisi kirjoitti:Ihan vaan uteliaisuuttani... mistähän kirjoituksesta valkeakosken sanomiin on kyse?
Sijoitin 1,60€ :wink:

http://www.lehtiluukku.fi/pub?id=60379

Kuva
Sata vapaa vedossa!
Avatar
Juhis2
Viestit: 491
Liittynyt: 08:24:42 05.05.2007
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Mallasvesi ja Roine

Viesti Kirjoittaja Juhis2 »

Sen verran tulee noissa kokouksissa istuttua, että tiedän hyvin tarkkaan mitä kokouksissa ajatellaan nettikirjoittelijoista ja mitä nettikirjoittelijat ajattelee kokouksissa päättäjistä. Totuus ei kuitenkaan ole aivan näin mustavalkoinen, että sielä "maallikot" asioista päättävät. Kenenkään on turha väittää ja kuvitella että osaisi itse hoitaa asiat paremmin. Tai tietenkin osaisi hoitaa asiat niin, että itse olisi tyytyväinen päätöksiin ja kalavesien käyttöön, mutta asia ei ole niin mustavalkoinen.

Itse edustan enemmän tätä nykyistä sukupolvea, joka ajattelee kestävän kalastuksen puolesta, pitää itsellään lakimittaa suurempia alamittoja ja päästää ylimääräiset ja suuret yksilöt kaloista takaisin veteen. Siitä huolimatta kalastan ajoittain myös verkoilla, sekä muilla passiivisilla pyydyksillä.

Osakaskunnan kokouksissa tuntuu välillä, että taistelen tuulimyllyjä vastaan, mutta niin se homma vaan menee. Lähes kaikki näistä tuulimyllyistä = "verkkojääristä" ovat eläneet sota-aikaan ja kokeneet pula-ajan ja juurikin siksi kalastavat tehokkaasti, eivät IKINÄ päästä mitallisia kaloja takaisin veteen ja syövät KAIKEN saaliinsa.

Nämä samat henkilöt ovat niitä suurimpia vesialueiden omistajia ja siten päättävässä asemassa kokouksissa. Ei sielä kuitenkaan maallikoita ole, ei kokoukseen tule sellaiset henkilöt joita ei kalastus kiinnosta ja jotka eivät itse kalasta. Nämä henkilöt hoitavat vesiä siten, että saisivat mahdollisimman hyvän saaliin seuraavina vuosina vesistöstä. Eivät he halua kartuttaa kalakantaa tulevaisuutta varten tai eivät ne halua että vesistössä olisi mahdollisimman suuria yksilöitä, joita sitten joku "juppi jolla on 20 vapaa pystyssä veneessä" voisi pyydystää ja halailla ja päästää takaisin veteen.

Itse en näe kuhan talviverkotusta niin suurena uhkana kuin esim. sitä että vapakalastaja saa nykyään kalastaa kuhaa kutuaikana. Kyllähän talviverkoilla saa hyvin kuhaa alkukaudesta, mutta kutuaikaan pyynti, joka usein kohdistuu nimenomaan suuriin kutumammoihin on mielestäni suurin rikos kuhakantoja kohtaan. Lisäksi vapakalastajille (jotka kalastavat lääniluvalla) on vaikea/mahdoton tehdä rajoituksia normaalivesistöissä. Toivottavasti tähän tulisi muutos uudessa kalastuslaissa.

Tietenkin myös verkkopyynti kutuaikaan on mielestäni rikos, mutta se onkin "omilla alueillani" luojan kiitos kiellettyä, mutta Roineellahan ei kieltoa ole vai onko? Mallasvedellä taitaa olla??

Itse siis kalastan ja "vaikutan" Vanajalla ja kaikki tämän jutun mietteet ovat omia mielipiteitäni, eikä niistä kannata vetää herneitä nenään.

P.S.
Eikös tuo Kotiaisen allekirjoituksena oleva Valkeakoskensanomien juttu liity vain ja ainoastaan Apianvirran ja Lotilanjärven istutuksiin, koska ei kai kalaveikot muualle kaloja istuta. Heidän istutusten tarkoitus on palvella mahdollisimman monia virkistyskalastajia ja siksi kirjolohet ovat huomattavasti edukkaampi ratkaisu palvella mahdollisimman monia virkistyskalastajia kesällä lämpimien vesien aikaan.

Vai tarkoitettiinko tuossa jutussa Roineen-Mallasveden-Pälkäneveden Kalastusalueen istutuksia?

P.P.S.
Verkottaminen myyntiin on myös aivan perseestä (paitsi tietenkin oikeiden ammattikalastajien) ja harmaa ammattikalastus tulisi kitkeä kokonaan pois. Omassa osakaskunnassani tätä on hankaloitettu rajoittamalla kotitarvekalastajille myönnettävää verkkomäärää.
Avatar
smakine
Viestit: 559
Liittynyt: 12:05:18 26.04.2006
Paikkakunta: vlk

Re: Mallasvesi ja Roine

Viesti Kirjoittaja smakine »

Jäärä on jäärä vaikka voissa paistaisi, kuten juhis totesi ja suurin osa jääristä, kuten muistakin verkkomiehistä on ihan järkevällä pohjalla kalastuksensa suhteen. Aivan sama virvelikalastajien joukossa. Kutuajan pyynti kutupaikoilla, tapahtui se sitten verkoilla tai virvelillä on aina arveluttavaa hommaa, varsinkin jos sitä tekee pakastimen täyttö, saati myynti mielessä.

Talvehtimismonttujen verkotus on kovin järvikohtaista, vanajalla, mallaksella tai roineella se tuskin on ongelma, pienempi järvi ja pari monttua, kato voi olla kovakin.

Todennäköisesti istutuksista ei koskaan päästä eroon, ei ainakaan kokoomuslaisen ympäristöministerin aikana. Paljon on luontaisen lisääntymisen potentiaalia kuitenkin käyttämättä, purojen ennallistaminen on taimenen kohdalla kaiken lähtökohta. Isot virrat ovat valjastettu voimalaitoskäyttöön ja "kalatiestä ei kukaan ole kuullutkaan"

Kuhan kohdalla kutuaikaiset rajoitukset kutualueilla taas ovat avain onneen. Kuhakoiraat vahtivat mätiä rosvoilta ja iskevät agressiivisesti kaikkeen mikä häiritsee, eritoten jigikalastus väärään aikaan väärällä paikalla voi saada pahaa jälkeä aikaan, huomattavasti pahempaa kuin pari verkkoa kutualueen reunalla. Mätirosvot iskevät herkuttelemaan vahtimattomilla mätijyväsillä ja vuosiluokka kutistuu suorastaan silmissä.

Niin ja olen minä muutaman tunnin tuolla statensfiskeriiläruanstaltissa istunut aikanaan, että ihan karvan verran enemmän panen painoa puheilleni tavalliseen maallikkoon verrattuna, mutta ihan vain karvan verran, koska tässäkin hommassa pätee perinteinen lainalaisuus. Mitä enemmän jotain asiaa opiskelet sitä vähemmän ymmärrät osaavasi.

Kyllä me vesille kaikki mahdutaan, pyyntivälineestä riippumatta.
PELASTAKAA SALAKAT Ry.
Avatar
kotiainen
Kilpakaappijuoppo
Viestit: 1669
Liittynyt: 10:21:34 09.09.2010
Paikkakunta: V L K
Viesti:

Re: Mallasvesi ja Roine

Viesti Kirjoittaja kotiainen »

Juhis2 kirjoitti:P.S.
Eikös tuo Kotiaisen allekirjoituksena oleva Valkeakoskensanomien juttu liity vain ja ainoastaan Apianvirran ja Lotilanjärven istutuksiin, koska ei kai kalaveikot muualle kaloja istuta. Heidän istutusten tarkoitus on palvella mahdollisimman monia virkistyskalastajia ja siksi kirjolohet ovat huomattavasti edukkaampi ratkaisu palvella mahdollisimman monia virkistyskalastajia kesällä lämpimien vesien aikaan.

Vai tarkoitettiinko tuossa jutussa Roineen-Mallasveden-Pälkäneveden Kalastusalueen istutuksia?
Mä en tiedä mitä Pekka tarkoitti. Suora sitaatti on allekirjoituksessani. Mutta jo se että laukoo tuollaisen ilmoille selittämättä mitään (tai ainakaan lehdessä ei selitetty) kertoo jo mun mielestä asenteesta aihetta taimen/järvilohi - kirjolohi kohtaan. Olisi edes epäselvyyksien välttämiseksi pitänyt huolen sisällön oikeellisuudesta. Tosin tiedän kokemuksesta miten vaikeata se on VS:n ollessa kyseessä.

Se mitä mä itse VKV:ltä jäsenenä toivon ja jollain tapaa jopa edellytän on valistus ja tiedottaminen. Millaisissa kantimissa se on tälle hetkellä jos ainoat tiedonmurut pitää itse kerätä kasaan esim. lupa-alueista. Kyllä mä pärjään ja valistun ihan tahollani mutta voi olla että välinpitämätön asenne on omiaan tarttumaan johonkin välinpitämättömään, vaikka verkottajaankin, miksei vaikka alamittojenkin suhteen. Joko sitten lehdessä olevien kirrekommenttien tai muuten olemattoman tiedotusintressin takia.

Vähän väärä foorumi kritisoida mutta VKV:lta toivon:

- Jos VS kirjoittaa että taimenen alamitta nousee 60cm, on mun mielestä paikallisen seuran velvollisuus kertoa että myös järvilohen mitta nousee. Seuran tulisi myös kertoa miksi näin on, mihin muutoksilla pyritään ja mikä on tulevaisuuden visio asian suhteen, meidän vesissä ja muissa vesissä
/// Ainuttakaan mainitsemistani seikoista ei ollut esillä

-Lupa-asioista tiedottamisen voisi hoitaa nettisivujen lisäksi paikallislehdessä. Miksei vaikka sähköpostilla. Jaa mutta eipä taida olla rekisterissä jäsenien sähköposteja. Kotiosoitteet varmaan löytyy.. Ollaanko millä vuosituhannella?
/// Mallaksen alue kutistui olemattomiin ja ilman eksymistä seuran sivuille asiasta en mitään tietäisi. Moni ilman infoa asiasta vielä ensi vuonnakin. 100% varma asia.

Ai niin. Ketään ei kiinnosta.

Vielä lopuksi..

Jos Veikot haluaa sitä kirjolohta istuttaa helposti saatavaksi, eikö Kirjaslampi tai Lotila olisi parempia vaihtoehtoja. Turvallisuutta ja helppokulkuisuutta liikuntarajoitteisille ja lapsille yllinkyllin.

Anteeksi. Perjantaina menen Koljolle. 3 reissua ja olen nähnyt kai 3 verkkoa. Uisteluveneitä yhteensä ehkä 30. Lohikaloja PALJON! Keskimitta kirkkaasti komeasti päälle 50cm.
Sata vapaa vedossa!
Fishless
Viestit: 142
Liittynyt: 20:14:14 11.06.2012
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Mallasvesi ja Roine

Viesti Kirjoittaja Fishless »

Juhis2 kirjoitti:Sen verran tulee noissa kokouksissa istuttua, että tiedän hyvin tarkkaan mitä kokouksissa ajatellaan nettikirjoittelijoista ja mitä nettikirjoittelijat ajattelee kokouksissa päättäjistä. Totuus ei kuitenkaan ole aivan näin mustavalkoinen, että sielä "maallikot" asioista päättävät. Kenenkään on turha väittää ja kuvitella että osaisi itse hoitaa asiat paremmin. Tai tietenkin osaisi hoitaa asiat niin, että itse olisi tyytyväinen päätöksiin ja kalavesien käyttöön, mutta asia ei ole niin mustavalkoinen.

Osakaskunnan kokouksissa tuntuu välillä, että taistelen tuulimyllyjä vastaan, mutta niin se homma vaan menee. Lähes kaikki näistä tuulimyllyistä = "verkkojääristä" ovat eläneet sota-aikaan ja kokeneet pula-ajan ja juurikin siksi kalastavat tehokkaasti, eivät IKINÄ päästä mitallisia kaloja takaisin veteen ja syövät KAIKEN saaliinsa.
Joo no omilla jutuilla en tähdännytkään siihen, että itsekään tietäisin paremmin. Eiköhän osuuskunta edelleenkin siis koostu maallikoista eli henkilöistä, joiden tieto perustuu lähtökohtaisesti omiin ja muiden kokemuksiin, eikä niinkään todennettuihin faktoihin. Mutta eipähän asialle mitään muutakaan ratkaisua oikein ole, koska resursseja ammattimaiseen ohjaukseen ei ole.

Yksi suuri syy ulkopuolisen ohjauksen tarpeeseen on juurikin se, että ilman ulkopuolisen asettamia rajoja tehdään juuri niin kuten itse parhaaksi nähdään. Ja useimmiten itse tiedetään juuri huonoiten asia - näin yleistäen siis. Eiköhän Suomessa riitä niitäkin jääriä, jotka kiroavat maanteille tulleita nopeusrajoituksia, mutta mitäpä hommasta tulisi ilman näitä sääntöjä ;)! Kansalta pitää kysyä vain ja ainoastaan mielipideasiat!

Loputonta vääntöä tästäkin asiasta saisi aikaan ja nämäkin on vain omia mielipiteitä - mistä helkkarista minä mitään tiedän! Maallikko minä olen vaikka kalastankin aktiivisesti ja perehdyn siihen liittyviin asioihin melko paljon. :mitaviddua:
Huono päivä kalassa on huomattavasti parempi kuin hyvä päivä töissä!
Avatar
kotiainen
Kilpakaappijuoppo
Viestit: 1669
Liittynyt: 10:21:34 09.09.2010
Paikkakunta: V L K
Viesti:

Re: Mallasvesi ja Roine

Viesti Kirjoittaja kotiainen »

Onko kirjoa noussu? Entä jalokaloja?
Sata vapaa vedossa!
Avatar
kotiainen
Kilpakaappijuoppo
Viestit: 1669
Liittynyt: 10:21:34 09.09.2010
Paikkakunta: V L K
Viesti:

Re: Mallasvesi ja Roine

Viesti Kirjoittaja kotiainen »

Roine.. Raksit likosi ja tuloksena 2kg hauki. "Naapurivene" joku kilon kirjo ja 37cm tane (se miksi tän kokonen kala käy mitalla on mulle mysteeri..). Joko aletaan jotain Näsijärven lohikalayhdistyksen tyylistä pystyttään? Vai annetaanko olla? Montako vuotta? Lopullisesti?
Sata vapaa vedossa!
Novviisi
Viestit: 27
Liittynyt: 20:01:08 23.12.2013

Re: Mallasvesi ja Roine

Viesti Kirjoittaja Novviisi »

Itse jo suunnittelen ensi kesän reissuja, mukavinta olisi tietysti kalastaa mahdollisimman monilla paikoilla mutta ne luvat... Ensi viikolla tulee kalapassin luvat myyntiin joten täytyy sitten katsoa minne kaikkialle niitä tulee hankittua. Tosin jos vetää tyhjää niin se onnistuu sillä yhdelläkin vavalla... :lol: Saalistakin toki tuli vaikka ne isomukset jäivätkin saamatta... paikallistuntemuksen ja kokemuksen karttuessa saalisvarmuuskin luultavasti paranee ja koko kasvaa. Paljon näin uistelijoita ja paljon tuli nähtyä verkkojakin... Toivottavasti sekaan sopii ensi kesänäkin. Eipä mulla oikeastaan muuta kuin helkkarin hyvää loppuvuotta kaikille!
Avatar
kotiainen
Kilpakaappijuoppo
Viestit: 1669
Liittynyt: 10:21:34 09.09.2010
Paikkakunta: V L K
Viesti:

Re: Mallasvesi ja Roine

Viesti Kirjoittaja kotiainen »

Mallaksesta yritetään tehdä kirjoparatiisia kovin satsauksin. Sitä moskaa kun istuttaa jo osakunnatkin kilpaa. Pikkulinnut laulo. Pitäkää tunkkinne. Ainuttakaan ylimääräistä lupaa en ensi kaudelle osta.

Roine-Mallas -vetolupaan satsaisin vaikka 200€/kausi jos hommat (istutukset, verkotus) toimisi. Luulen että en ole ainoa.. Mutta ei mitään. Sijoitetaan omat eurot Näsille ja Koljolle. Miksei vähän kauemmaksikin jos tilaisuuksia tulee.

Niin ja jottei viestistä jäisi paha maku. Oikein hyvää loppuvuotta kanssakärsijöille myös kotiaiselta. Toivottavasti hommat muuttuu parempaa suuntaan joskus.
Sata vapaa vedossa!
kalarosvo
Viestit: 218
Liittynyt: 21:23:47 12.09.2013
Paikkakunta: Pälkäne

Re: Mallasvesi ja Roine

Viesti Kirjoittaja kalarosvo »

Samalla kannalla ollaan ja vakaassa harkinnassa on ton isomman jollan siirto jo alku kaudesta näsimerelle.Tähän asti ollut vaan loppu kaudet. Pienemmällä sit vaan käydään jigillä ja puntarilla napsiin kuhat pois;-)
Uinti video löytyy tuolta http://youtu.be/sddwRIodaYU
Facebook/kalarosvo
Facebook/teamkoukkuniemi
Avatar
mxuline
Viestit: 33
Liittynyt: 13:05:40 17.11.2014
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Mallasvesi ja Roine

Viesti Kirjoittaja mxuline »

mitä tohon mallasveteen olen perehtynyt niin sielähän ei mun käsittääkseni verkota kuin yksi ammattikalastaja mutta kyllä sielä korhonkärjellä niitä jatoja on satoja metrejä.
ja onhan tuola noita osakaskuntiakin ihan liikaa, joilla ei ole mitään merkitystä. en vaan ymmärrä miksi heitetään omat kalavedet hukkaan istuttamalla kirjolohta.
ja sillä verukkeella vielä että alamitta nousi järvärin ja taimenen osalta 60cm.
kyllä mallasvedestäkin saisi lohikala järven jos vähän uhrattais aikaa ja järkeä. itse nyt asunut kolmatta vuotta mallasveden reunalla ja siitä on tullut ns.kotivesi
ennen alamitan nousua 60cm, järvessä oli kyllä reilusti 45-50cm taimenta ja järvilohta. hiukan malttia ja sielä uisi komeita kaloja 3-4vuoden sisällä.
hyvä puoli on se,että osakaskunnissa on iäkästä väkeä ja nuorennus on käynnissä. ehkä mennään parempaan suuntaan tai sitten ei.. itse en ole lähtenyt tuohon osakaskunnan hommaan mukaan juuri tuon jäärien mukana olon takia, "miksi muuttaa asioita kun näin on aina tehty miehet"
mutta kyllä kohta jotain on tehtävä tai mun kotivedet saa jäädä. ja vien rahani sitten muualle!
wingmäni
Novviisi
Viestit: 27
Liittynyt: 20:01:08 23.12.2013

Re: Mallasvesi ja Roine

Viesti Kirjoittaja Novviisi »

Itsellä on kyllä aika hakusessa missä päin ensi kesänä tulee kalasteltua. Täytyy kuitenkin keskittyä johonkin / joihinkin vesistöihin että oppii edes jollain tapaa kalojen liikkeet yms. ja saa edes silloin tällöin saalista. Onko se sitten länkky, roine, mallasvesi vai mikä hitto niin nyt oon kyllä todella epävarma. Ei lupahinnat sinänsä ylitsepääsemätön kynnyskysymys ole, kyllähän sitä maksaisi vaikka enemmänkin luvista vesistöön jossa uisteltavuus ja saalisvarmuus on hyvä. Kirjolohi-touhuun en osaa sanoa juuta enkä mitään muutakaan. Kaipa sille sitten on kysyntää jos siihen satsataan. Iso käsi teille jotka asioista olette perillä ja työskentelette viehekalastuksen edistämiseksi.
Fishless
Viestit: 142
Liittynyt: 20:14:14 11.06.2012
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Mallasvesi ja Roine

Viesti Kirjoittaja Fishless »

Valistakaapa nyt fiksummat hieman - kuka on osakas? Riittääkö, että omistaa minkälaisen rantaan rajoittuvan kiinteistön tahansa?
Huono päivä kalassa on huomattavasti parempi kuin hyvä päivä töissä!
Avatar
Jäpäkyörä
Vanhempi savolainen hauen pamputtaja
Viestit: 7406
Liittynyt: 16:06:19 22.04.2005
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Mallasvesi ja Roine

Viesti Kirjoittaja Jäpäkyörä »

Fishless kirjoitti:Valistakaapa nyt fiksummat hieman - kuka on osakas? Riittääkö, että omistaa minkälaisen rantaan rajoittuvan kiinteistön tahansa?
Yleensä kyllä. Riippuu kauppakirjasta.
Kesämökkitonteissa jne,, pitäisi kauppakirjassa lukea "Osuus yhteisiin vesiin", tai jotain sinne päin.
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
digitaalimies
Viestit: 81
Liittynyt: 15:38:54 14.02.2011

Re: Mallasvesi ja Roine

Viesti Kirjoittaja digitaalimies »

Novviisi kirjoitti:Täytyy kuitenkin keskittyä johonkin / joihinkin vesistöihin että oppii edes jollain tapaa kalojen liikkeet yms. ja saa edes silloin tällöin saalista.
Tässäpä se olennaisin. Eli ensi vuonnakin vedetään kuhat Roineelta. Ainoa miinus minkä olen omista mestoistani keksinyt on tuulialttius: kun tietystä suunnasta puhaltaa voi yksin uistelevalla plaanarimiehellä olla hieman hankalaa. Verkkoja Roineella toki riittää, mutta ovat olleen sen verran näkyvästi ja loogisesti merkatut, että väliin on mahtunut.

Nässylle en tänä vuonna ehtinyt kertaakaan vaikka luvankin olin hankkinut, ja ensi vuonna jigitouhut tulevat verottamaan uistelutunteja vielä tätä vuottakin enemmän.
Fishless
Viestit: 142
Liittynyt: 20:14:14 11.06.2012
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Mallasvesi ja Roine

Viesti Kirjoittaja Fishless »

Jäpäkyörä kirjoitti:
Fishless kirjoitti:Valistakaapa nyt fiksummat hieman - kuka on osakas? Riittääkö, että omistaa minkälaisen rantaan rajoittuvan kiinteistön tahansa?
Yleensä kyllä. Riippuu kauppakirjasta.
Kesämökkitonteissa jne,, pitäisi kauppakirjassa lukea "Osuus yhteisiin vesiin", tai jotain sinne päin.
Perheen kesämökki kun on 50-luvulta saakka ollut meillä, niin enpä tiedä minkälaiset paperit on säilynyt ja samalla tieto tuosta oikeudesta?? Täytyypi tuota selvitellä - olisi ihan mielenkiintoista haistella osakaskunnan toimintaa.
Huono päivä kalassa on huomattavasti parempi kuin hyvä päivä töissä!
Fishless
Viestit: 142
Liittynyt: 20:14:14 11.06.2012
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Mallasvesi ja Roine

Viesti Kirjoittaja Fishless »

digitaalimies kirjoitti:Verkkoja Roineella toki riittää, mutta ovat olleen sen verran näkyvästi ja loogisesti merkatut, että väliin on mahtunut.
Roineella on tosiaan ollut pääsääntöisesti hienosti merkattuna. Keskellä selkää olevassa "verkkorysässä" ei tosin usein pysty kyllä pyörimään edes päivällä, kun oikeiden verkkopoijujen hahmottaminen on melko hankalaa. Välillä olisi siinäkin kiva käydä vetäsemässä, mutta eipä se nyt ihan välttämätöntä ole.
Huono päivä kalassa on huomattavasti parempi kuin hyvä päivä töissä!
Vastaa Viestiin