Hyvä järjestelmäkamera

Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Hyvä järjestelmäkamera

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Joo, suojaus on ongelma. Kaks järkkäriä olen jo rikkonut suojauksen uupuessa, tätä kolmatta en aio enää suolata joten se jää mm. rengaskeikoilla rannalle odottamaan. Mukana kulkee toki aina vedenkestävä pokkari jolla tosin ei laadukasta kuvaa saa mutta jotain ainakin, tarpeen tullen.

Kompromissiin en tässä asiassa ole tyytynyt ja siksi minulla on ihan oikea järkkäri kuvaamiseen, sitä kun tulee kuitenkin tehtyä aika paljon. Haluan kuviin mm. syvyyttä, kohteen irroittamista kunnolla taustasta ja kivaa bokehia minkä lisäksi tarvitsen usein valovoimaa, joten hyvä runko + putket on vähän pakko olla.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
Markus
Viestit: 111
Liittynyt: 12:35:09 04.05.2005
Paikkakunta: Etelässä

Re: Hyvä järjestelmäkamera

Viesti Kirjoittaja Markus »

Mikey kirjoitti:Joo, suojaus on ongelma. Kaks järkkäriä olen jo rikkonut suojauksen uupuessa, tätä kolmatta en aio enää suolata joten se jää mm. rengaskeikoilla rannalle odottamaan. Mukana kulkee toki aina vedenkestävä pokkari jolla tosin ei laadukasta kuvaa saa mutta jotain ainakin, tarpeen tullen.

Kompromissiin en tässä asiassa ole tyytynyt ja siksi minulla on ihan oikea järkkäri kuvaamiseen, sitä kun tulee kuitenkin tehtyä aika paljon. Haluan kuviin mm. syvyyttä, kohteen irroittamista kunnolla taustasta ja kivaa bokehia minkä lisäksi tarvitsen usein valovoimaa, joten hyvä runko + putket on vähän pakko olla.
Samalla meiningillä mennään. Aina oikeastaan mukana on veden/iskut kestävä pokkari ja GoPro videokamera. Sitten satunnaisesti mukana järkkäri varsinkin reissuilla jolloin kalastus ei ole niin isossa roolissa. Ihan erikseen on sitten reissut jolloin kalakamppeet jää kotiin ja mukaan lähtee kilokaupalla objektiiveja. Välillä kun on ollut "pakko" ottaa järkkärimukaan huonoon keliin, olen pyöräyttänyt sen vaatteiden tai pyyhkeen sisään ja sitten paketti ocean bagiin. Tuo on aika huoleton systeemi kunhan ei hirveästi pussia heittele.
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Hyvä järjestelmäkamera

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Oiskin kilotolkulla laseja. :)

GoPro on minullakin hankinnassa kunhan saisi aikaiseksi. Viimeistään talven täkyonkikeikoille se pitää hommata.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
Markus
Viestit: 111
Liittynyt: 12:35:09 04.05.2005
Paikkakunta: Etelässä

Re: Hyvä järjestelmäkamera

Viesti Kirjoittaja Markus »

Mikey kirjoitti:Oiskin kilotolkulla laseja. :)
Alkoikin kiinostamaan, että paljonko tuo reppu yleensä painaa ja näköjään siinä 6-7 kiloa riippuen vähän, että mitä mukanaan raahaa. Pahimmillaan olen muistaakseni noin 11 kiloa saanut kamaa tuonne reppuun sullottua läppäri mukaan lukien.

Vielä kun olisi varaa jossain vaiheessa ostaa joku oikeasti hyvä pitkä putki niin sitten alkaisi olla kohtuu hyvä setti objektiiveja kassassa. Nyt kun melkein kaikki lasit on tullut hommattua henkilökuvausta ajatellen niin harvoin niissä hommissa yli 200 mm objektiivia tarvitsee.
Avatar
Möykky
SÄRKI-LOVER
Viestit: 1517
Liittynyt: 21:54:09 20.02.2006
Paikkakunta: Joen varrella

Re: Hyvä järjestelmäkamera

Viesti Kirjoittaja Möykky »

Möykky kirjoitti:Ok tattista infosta! Sit kyl leveyden pitäis riittää ihan hyvin jos akkukahvallinen menee vielä sisään järkevästi.. :) Pitääkin laittaa toi sitten hankintalistalle jos ei muita vaihtoehtoja löydy...
Tänään saapui himaan (kiitokset jälleen Mistpoolin todella ripeälle toimitukselle) tuo Overboardin nyssäkkä. Ensituntumalta vaikuttaa varsin napakalta. Materiaali jykevää tekoa, joten kesto varmaan hyvällä tasolla. Pehmusteitahan tässä ei ole sisällä, joka laskettaneen pieneksi miinukseksi. Tosin empä moisia odottanutkaan tohon hintaan.. :roll:

D7000 meni ihan mukavasti sisälle kaikkien niiden putkien kanssa, joita kuvittelen kalalla joskus tarvitsevani. Yleislasin 18-200 kanssa meinas pikkusen toi syvyys olla nafti, mut kyllä sinne sen verta jäi tilaa että laukun sai vielä järkevästi rullattua kiinni. Ja oletettavasti vedenpitävyyskään ei vielä kärsi. :) Tokinan 11-16 meni myös mukavasti sisään, vaikka paksumpi töötti onkin kuin 18-200. 35mm kiinteen kanssa ei pienintäkään ongelmaa.. Varalaseja ei kyllä kauheesti mukaan pakkailla, mut jos niille luulee olevan tarvetta, niin sitten tarttee ottaa tuo reppu matkaan... :roll: Kaikenkaikkiaan sanoisin että hintasekseen vaikuttaa kyllä ihan asiansa ajavalta nyssäkältä...
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Hyvä järjestelmäkamera

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Veronpalautukset tuli, veronpalautukset meni. Onneksi käteen jäi Canon 28-70mm f/2.8 L. Vanha putki, mutta ilmeisesti ainakin piirron terävyys päihittää uudemmat, tämän mallin korvanneet 24-70 älläsarjalaiset, jopa kakkosversion. Ruman hintaiseksihan tuo tuli brittilästä tilattuna mutta kerran se vain kirpaisee. Tai jotain.

Tuo vedeltäsuojausprojekti on vieläkin toteuttamatta ja asialle pitäisi kyllä tehdä jotain asap, kun vatsahaavaa pukkaa joka kerta kun kalusto on veden lähellä.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
Haukkivesku
Viikonloppusavolainen
Viestit: 4968
Liittynyt: 17:10:08 26.04.2005
Paikkakunta: hellsinki
Viesti:

Re: Hyvä järjestelmäkamera

Viesti Kirjoittaja Haukkivesku »

Mä ajattelin mun videoprojekteihin kokeilla tuollaista:
CANON POWERSHOT D20

Firmalle tulossa leikkikaluksi GoPro hero 3:n.... olen daivaassa

Mää voin sitten kuvata itteäni kalassa ja narsistella
"En minäkään ole aina oikeassa, mutta silloinkin muut ovat enemmän väärässä."
Avatar
Möykky
SÄRKI-LOVER
Viestit: 1517
Liittynyt: 21:54:09 20.02.2006
Paikkakunta: Joen varrella

Re: Hyvä järjestelmäkamera

Viesti Kirjoittaja Möykky »

Mikey kirjoitti:Veronpalautukset tuli, veronpalautukset meni. Onneksi käteen jäi Canon 28-70mm f/2.8 L. Vanha putki, mutta ilmeisesti ainakin piirron terävyys päihittää uudemmat, tämän mallin korvanneet 24-70 älläsarjalaiset, jopa kakkosversion. Ruman hintaiseksihan tuo tuli brittilästä tilattuna mutta kerran se vain kirpaisee. Tai jotain.

Tuo vedeltäsuojausprojekti on vieläkin toteuttamatta ja asialle pitäisi kyllä tehdä jotain asap, kun vatsahaavaa pukkaa joka kerta kun kalusto on veden lähellä.
Ostikko uutena vai käytetty? Ja tuliko paljon halvemmaks ku Suomesta hommattuna?
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Hyvä järjestelmäkamera

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Möykky kirjoitti:
Mikey kirjoitti:Veronpalautukset tuli, veronpalautukset meni. Onneksi käteen jäi Canon 28-70mm f/2.8 L. Vanha putki, mutta ilmeisesti ainakin piirron terävyys päihittää uudemmat, tämän mallin korvanneet 24-70 älläsarjalaiset, jopa kakkosversion. Ruman hintaiseksihan tuo tuli brittilästä tilattuna mutta kerran se vain kirpaisee. Tai jotain.

Tuo vedeltäsuojausprojekti on vieläkin toteuttamatta ja asialle pitäisi kyllä tehdä jotain asap, kun vatsahaavaa pukkaa joka kerta kun kalusto on veden lähellä.
Ostikko uutena vai käytetty? Ja tuliko paljon halvemmaks ku Suomesta hommattuna?
28-70mm F:2.8L ei enää uutena löydä ja käytettynäkin ne on semiharvassa. Eli kun osui near mint-kuntoinen (myyjän mukaan) ja EU:n sisältä (ei tulleja ei veroja) niin iskin kiinni. Tuon korvaaja on siis 24-70 2.8L ja sen korvaaja taasen 24-70 2.8L II. Kuitenkin, kun lukee arvosteluja, niin prot kehuu juurikin tätä alkuperäistä piirroltaan ja muiltakin kuvaominaisuuksiltaan noista parhaaksi ja siksi olenkin moista kytännyt. Kehutaan abaut parhaaksi allroundzoomiksi mitä täyskennoiseen Canoniin saa. Mene ja tiedä, kohta sen näkee. Eli käytettynä enkä tiedä mitä joutuisi maksamaan moisesta suomesta kun en ole ikinä nähnyt sellaista täällä myytävän?
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
Möykky
SÄRKI-LOVER
Viestit: 1517
Liittynyt: 21:54:09 20.02.2006
Paikkakunta: Joen varrella

Re: Hyvä järjestelmäkamera

Viesti Kirjoittaja Möykky »

Okei. Se voi olla ettei niitä sit oo täälläkään kauheesti liikenteessä. Omistajat pitävät omistaan tiukasti kiinni.. Mut niinhän se on. Hyvä optiikka maksaa, ja se pitää arvonsa jokseenkin hyvin. Ite en noista kanuunoista juurikaan mitään tiiä, mutta onnea ny uudelle kullalle ja jäädään odottelemaan näytteitä linssin piirrosta.. :wink: Itekkin haaveillu nikonin 24-70:stä, mut ei ihan paalu riitä.. No mut jos möis ton emännän kauppakassin ja sanois sille et mee pyörällä töihin... :lol:
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Hyvä järjestelmäkamera

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Jaahas, sitten oiskin jo seuraava lasi hakusessa. Eli yllämanittua 28-70 hieman laajempi peli. Ensin ajattelin L-sarjasta joko 16-35 mm f:2.8 ykkös- tai jopa kakkosversiota. Valovoimaisia ja kivan oloisia mutta hintavia. Kunnes luin useasta paikasta ettei 16-35 ole yhtä teräväpiirtoinen kuin 17-40 F4L. Valovoima ei ehkä sittenkään olisi se tärkein juttu tämän lasin kohdalla sillä nyt on kyseessä maisemaputki ja yleensä kuvaan maisemat hyvissä valo-olosuhteissa ja/tai jalustalta. Piirron terävyys taasen on mulle tärkeä asia. Joten taitaa siltikin olla 17-40 hakusessa, hintakin on siinä inhimillisempi kuin noissa mainitsemissani 16-35 laseissa joissa on kovin rumat hintalaput. Kenelläkään kokemuksia näistä laajemman pään Canoniin soveltuvista zoomeista?
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
Kalamies1000
Viestit: 444
Liittynyt: 17:50:55 11.10.2008
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hyvä järjestelmäkamera

Viesti Kirjoittaja Kalamies1000 »

17-40 oli joskus aikanaa itelläkin ostoslistalla, koska halusin punasen renkaan, mutta jäi sitten ostamatta lähinnä koska kiinteät kiinnosti enemmän. Pari kertaa olen hypistelemään päässyt ja on varmasti kyllä hintansa väärti, ainaki 60deen kanssa tyydytti mut täysin. :lol: Huonoja puolia tuon "huonon" valovoiman lisäks ei juuri ole, paitsi jos kuvanvatkaimen asettaa ykköskriteeriks. Täyskennon kanssa tietty varmaan aikalailla erilainen peli kun tutkitaan kuvan reunoja laajassa päässä, vinjetointi voi olla ongelma jos se ei soinnu kuvaajan taiteelliseen silmään. :) Rakenne ainakin L-luokkaa ja tarkennuskin verrattain hiljanen ja nopea.

Kropille löytyy toisilta valmistajilta sitten halvemmallakin yhtä laatua, esim. Sigman 17-50 2.8 kuvanvatkaimella on ihan huippu peli ja voin suositella kaikille sillä varauksella, että tarkennusta joutuu todennäkösesti käyttämään huollossa korjauttamassa jos ei kamerasta itestään säätömahiksia löydy.
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Hyvä järjestelmäkamera

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Mä en jaksa ymmärtää tuota Smegman tarkennusongelmaa, mitään ei tunnuta saavan tarkaksi tehdasasetuksilla. Onneksi markkikekkosessa saa putkikohtaiset säädöt tehtyä itse mutta sen juuri Smegman 15mm kalansilmälle tehneenä ei oikein sekään kiinnosta. Jää Sigmat siis jatkossa hyllylle.

Kuvanvakaintakaan en osaa oikein kaivata näin laajoihin putkiin, telepuolelle kun mennään niin sitten alkaa kiinnostamaan, ja telepuolta en ole vielä lähtenyt uudistamaan vaan kalamiehenä pistän ensin laajemman kuvausalueen optiikan kuntoon.

Eniten kiinnostaisi tietty primet, kuvanlaadun perusteella varsinkin 14mm f/2.8L mutta se, kuten muutkin laatuprimet on jo mehevän hintaisia. Hankin nyt alkuun zoomit välille 8-400 ja sen jälkeen vaikka kiinteitä jos tuntuu siltä että rahaa on liikaa.

Alkaa näyttämään siltä että 17-40 on mun seuraava hankinta.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
Kalamies1000
Viestit: 444
Liittynyt: 17:50:55 11.10.2008
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hyvä järjestelmäkamera

Viesti Kirjoittaja Kalamies1000 »

Kieltämättä hiukan outo juttu se Sigman tarkennusvika, omalla kohdalla kameran käytöstä 90% tapahtuu manuaalitarkennuksella niin se ei ole onneks kovin iso ongelma ollut. Eniten kameran nokalla roikkuukin vanhat kunnon metallirungolla varustetut putket 70-80 luvuilta, pääosin Tamron Adaptalleja. Laatuputkia isoilla aukoilla löytyy tosi halvalla, ehdottomia pelejä videohommiin. Värintoisto ei tietty ole yhtä laadukasta kun nykysin, mutta muuten kestää melko hyvin vertailua näiden kuluttajamallin nykyputkien kanssa. :)

Telepään zoomeihin Canonin 70-200 f/4 on hyvä peli, tarkennus on hurjan nopea ja kuvanvakain tekee tehtävänsä paremmin kun hyvin vaikka onkin vähän äänekäs... :D
maffee
Viestit: 144
Liittynyt: 12:12:01 01.06.2011
Paikkakunta: Turku

Re: Hyvä järjestelmäkamera

Viesti Kirjoittaja maffee »

70-200 f/4:n alkuperäinen malli on sitten ilman vakaajaa, eli jos sellaista halajaa niin tarkkana.. Mutta mutta, pakko oli pieni inputti heittää tuohon telepäähän, 70-200mm 2.8F IS. Voi luoja miten mahtava tuubi tuo pystyykään olemaan. Tekee sitten aivan käsittämättömän upeaa jälkeä. Ei tuokaan ihan ilmainen ole, mutta käytettynä irtoaa jossakin määrin siedettävään hintaan.

Omat kuvailut jääneet viime vuosien aikana niin minimiin muutamaa "maksettua" keikkaa lukuunottamatta, että ei ole tullut rahaakaan laitettua tähän harrastukseen yhtään. Runko leviää varmasti seuraavana ja passiivisesti olenkin uutta jo hetken väijynyt. 5D mk2 todennäköisesti seuraava, riippuu kyllä paljon koska se vaihto nyt oikeasti tulee ajankohtaiseksi.

50D:tä olen jo pidemmän aikaa katsellut ja sen ajattelinkin ostaa hetinyt kun sopiva löytyy (60D:stä muistaakseni puuttui piuhallinen salamasynkka?), mutta täysin vastoin aiempia tarpeita / haluja, nykyään kiinnostaisi ottaa tuo videokuvaus samaan kikkareeseen. Mark II:n videokuvausta on kehuttu niin paljon, että saattaa hyvinkin johtaa hankintaan joskus keväällä.

Ja sen jälkeen se 70-200..
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Hyvä järjestelmäkamera

Viesti Kirjoittaja Mikey »

28-70 tuli, muutama ruutu tullut napsittua ja todella hyvää lupaa. :)

Mark kakkosta voin kyllä lämpimästi suositella sillä se todellakin on hyvä. Tosin mark III ois myös kiva. Seuraavaksi se 17-40 mm ja sen jälkeen mitä todennäköisimmin juurikin tuo 70-200 2.8L IS.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
Myyrä
Apu Nahasapeemapetilon
Viestit: 1015
Liittynyt: 21:02:03 05.03.2006
Paikkakunta: Canada

Re: Hyvä järjestelmäkamera

Viesti Kirjoittaja Myyrä »

Aihetta hieman sivuten, onko joku tilaillut putkia ja muuta kamerakrääsää ulkomailta.
Kattelin tuossa muutamaa eri objektiivia ja salamaa, ja tulin siihen tulokseen, että Suomen hinnat ovat erittäin kilpailukykyisiä verraten moniin eurooppalaisiin nettikauppoihin. Siltikin melko suolaista.
Löytyisikö jenkeistä tai aasian suunnalta halvemmalla, onko kellään kokemusta. Ruotsissa, Hollannissa ja Briteissä tuntuu olevan jopa kalliimpaa kuin Suomessa. :shock:
Nimim. epätietoinen
I feel a bit lightheaded, maybe you should drive
Avatar
Haukivaras
Viestit: 24
Liittynyt: 07:34:18 17.05.2005
Paikkakunta: Turku

Re: Hyvä järjestelmäkamera

Viesti Kirjoittaja Haukivaras »

Kyllä markkinoilta löytyy ihan oikeasti sääsuojattuja runkoja ja laseja, jos on munaa poiketa valtavirrasta. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=Eo61t5fH6Qw
http://www.youtube.com/watch?v=qtF4z7uKYoY

En kyllä itse altistaisi ihan noin rankoille testeille omia välineitäni.
Sitä saa mitä tilaa...
Peter
Viestit: 167
Liittynyt: 01:08:00 08.08.2012

Re: Hyvä järjestelmäkamera

Viesti Kirjoittaja Peter »

17-40 L ihan kiva tuubi, mutta valovoiman puute haittasi minua joten se on jäänyt käyttöä vaille. Hommasin tilalle 35 L 1.4 joka on sit kyl aivan mahtava ja valovoima riittää pitkälle. Jalkazoom toimii hyvin. Tän putken ainoa vika on hinta. Telestä 70-200 2.8 on tosi kiva. Joka toimiin myös muotokuvauksessa mainiosti. Mä olen pärjännyt noilla kolmella mutta sit olis makroilua ymym.

Englannista ostin ton 17-40 l joka oli noin 100€ halvempi kuin Suomessa. En nyt muista mistä mutta kivijalkaliikkeestä. Niitä on ihan Lontoon keskustassa parikin.
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Hyvä järjestelmäkamera

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Mulla varsinkin tuo laajempi pää tuossa 17-40 olisi tärkeämpi, valovoima tosiaan ei tässä lasissa se tärkein asia mulle ole. Myy mulle sinun yksilösi ellei tarvetta itselläsi esiinny? :)
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Peter
Viestit: 167
Liittynyt: 01:08:00 08.08.2012

Re: Hyvä järjestelmäkamera

Viesti Kirjoittaja Peter »

Voisin vaikka myydäkin, mutta se menee elokuulle kun olen tulossa Suomeen ellet sitten itse ole tulossa Botswanaan. Ollaan tarkemmin vaikka yhteyksissä lähempänä mikäli on vielä ajankohtaista.
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Hyvä järjestelmäkamera

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Näillä näkymin en ole ihan heti matkalla Botswanaan. :) Palaillaan asiaan, mulla ei ole putken kanssa mikään kiire.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
Möykky
SÄRKI-LOVER
Viestit: 1517
Liittynyt: 21:54:09 20.02.2006
Paikkakunta: Joen varrella

Re: Hyvä järjestelmäkamera

Viesti Kirjoittaja Möykky »

Kävin tänään hakemassa rungon uudeks jatkeeks Nikkorin 70-200/2.8:n.. olen daivaassa VR1-versio... Saas nähdä mitä tolla sais aikaseks.. :roll:
Avatar
Apena
Viestit: 47
Liittynyt: 17:35:55 05.12.2011
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Hyvä järjestelmäkamera

Viesti Kirjoittaja Apena »

Möykky kirjoitti:Kävin tänään hakemassa rungon uudeks jatkeeks Nikkorin 70-200/2.8:n.. olen daivaassa VR1-versio... Saas nähdä mitä tolla sais aikaseks.. :roll:
Se on hyvä ostos, minulla oli tuollainen linssi 6 vuotta.

Pentti
Mikä on suurempi paha, ansaitseminen vaiko menettäminen?
Avatar
Möykky
SÄRKI-LOVER
Viestit: 1517
Liittynyt: 21:54:09 20.02.2006
Paikkakunta: Joen varrella

Re: Hyvä järjestelmäkamera

Viesti Kirjoittaja Möykky »

Jeps kyllähän toi aika vakuuttavalta vaikuttaa. Esim. tarkennusnopeus on aika jäätävä. :shock: Nikonisteille muuten tiedoks, että laitoin parit kakkulat myyntiin tonne roinapalstalle: http://www.kalamies.com/kalastus-keskus ... 1-8g-58328
Vastaa Viestiin