Lehtokurppa lintujen kruunaamaton kuningas

Avatar
Mokia
Operan Killisilmä
Viestit: 4320
Liittynyt: 11:01:14 22.04.2005

Lehtokurppa lintujen kruunaamaton kuningas

Viesti Kirjoittaja Mokia »

Löytyykö täältä ketään kyseisen lajin metsästäjää? Suomessahan Lehtokurppa on melko aliarvostettu riistalintulaji, vaikka kantaa olisi suuremmastikin metsästää. Muuaalla Euroopassa todella korkealle arvostettu riistalaji. Lihaltaankin tuota pidetään erinomaisena. Pienen kokonsa vuoksi noita vaan joutuu ampumaan useamman, ennen kuin suuremmalle porukalle syötävää siunaantuu.
Perinteisestihän tuota on pidetty eräänlaisena taidon mittapuuna haulikkoampujalle nopean ja mutkittelevan lentonsa vuoksi.

Tänään tuli ammuttua ensimmäinen kyseistä lajia ja saattaapi olla ettei jää viimeiseksi. Noita kun tulee vastaan melkein joka reissulla. Tähän asti on vain aina jäänyt ampumatta.
Kaikki jotka kalastavat meritaimenta, syyllistyvät laillistettuun uhanalaisen lajin sukupuuton edistämiseen!
Tom : P
Viestit: 442
Liittynyt: 10:10:12 29.08.2010
Paikkakunta: pusinessity

Re: Lehtokurppa lintujen kruunaamaton kuningas

Viesti Kirjoittaja Tom : P »

Pari suvee taakkepäin ammuin ilmalutkulla "vahingoissa" yhen.Oisin syöny jos oisin tienny syötäväks.Niin no,kaikkihan ne tavallaan on syötäviä.. :roll:
Einari se ei narise..
Avatar
fuuga
Viestit: 482
Liittynyt: 17:59:34 08.02.2009
Paikkakunta: savon "valtakunta"

Re: Lehtokurppa lintujen kruunaamaton kuningas

Viesti Kirjoittaja fuuga »

yhden olen tälle syksylle ampunut.
on se vaan pirun nopia lintu :shock:
ootte varmaan kuulleet siitä kurpan doubleshot "kerhosta"
minä muistelin että olisi pitänuyt saada videolle kuvattua lehtokurpan tupla laukaus,mut riittikin "juhlallinen vakuutus".
"Joitakin vuosia sitten Tanskaan perustettiin jopa valtakunnallinen tuplakurppayhdistys, jonka jäseneksi pääsee selvittämällä kirjallisesti, miten, missä ja milloin kurppadoupleen ampuminen tapahtui. Pelkkä oma selvitys ei kuitenkaan riitä, vaan hakemuksen muassa on oltava jonkun kanssametsästäjän juhlallinen vakuutus, että kertomus pitää paikkansa. Tuplakurppayhdistyksen jäsenet ovat oikeutettuja kantamaan yhdistyksen jäsenmerkkiä ja käyttämään yhdistyksen lehtokurppa-aiheista solmiota."
Nuoret pitävät itseään kyllin viisaina, aivan kuten juopuneet pitävät itseään tarpeeksi selvinä.
Ipe
Uimamaisteri
Viestit: 1244
Liittynyt: 22:42:26 11.04.2007
Paikkakunta: Tervola
Viesti:

Re: Lehtokurppa lintujen kruunaamaton kuningas

Viesti Kirjoittaja Ipe »

Olen kuullut myös tuosta yhdistyksestä. Meidän talon vierestä on lentänyt lehtokurppa kesäisin ainakin yli 10 vuoden ajan käytännössä päivittäin (taitaa olla jotain reviirikäyttäytymistä) ja vuosien aikana on muistaakseni n. 5 kertaa ollut tilanne, että jos olisi haulikko ollut käsissä niin olisi voinut yrittää "tuplia" eli hyvin harvinainen tuo tapahtuma taitaa olla.
Yhtään kurppaa en ole itse ampunut, mutta katseella on tullut seurattua.
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: Lehtokurppa lintujen kruunaamaton kuningas

Viesti Kirjoittaja vlasek »

Kyl wiski jaakko on kruunaamaton kuningas.
Avatar
Kastehelmi
Viestit: 160
Liittynyt: 08:46:49 25.05.2010
Paikkakunta: Luoto
Viesti:

Re: Lehtokurppa lintujen kruunaamaton kuningas

Viesti Kirjoittaja Kastehelmi »

Nyt parasaika tavoitella tuplaa. Ainakin mun pelipaikoilla lähtee melkein aina vähintää 2 joskus enemmänkin.

Hotspot kierros antoi viime torstaina 3 kurppaa ja tänään 1.
Koira hyvä apu tuossa hommassa. Kurppa antaa koiran seisoa ja sitten ylös ja pum.
facebookissa hopanluontomatkailu
http://www.hopanluontomatkailu.fi

Työ haittaa harrastuksia, siksi teen tätä työnä
Jape
Viestit: 210
Liittynyt: 18:55:16 02.04.2007
Paikkakunta: Joensuu

Re: Lehtokurppa lintujen kruunaamaton kuningas

Viesti Kirjoittaja Jape »

Itse on tullut, jonkin verran pataroitua noitten italialaisten ja ranskalaisten kanssa, kun ovat kurppia täällä Suomen maalla jahdanneet. Komian näköstä ja vakavaotteista touhua, miehillä 3-4 koiraa per päivä, ettei pääse väsymään, ampuvat kaikkia kurppia jotka lentoon lähtee, vaikka matka olisikin ylipitkä ja kurppia ei suolisteta missään nimessä ! Sällit vievät kurpat sellaisenaan Italiaan ja valmistavat nämä pitkän kaavan mukaan pateeksi, kynien ja keitto vaiheessa siivilöiden luut, nokat ja jalat pois. Pitkät on perinteet heillä tuohon hommaan ja kyllä sen huomaakin . Mutta on muitakin erikoisuuksia, kuin ainoastaan "doublee" esim. "treblee" olisi myös sellainen saavutus, että oksat pois! He arvioivat, että Italiassa tämmöinen mahdollisuus on todennäköisyydeltään lotto voiton luokkaa. Ja sitten on kurppa, jonka siipisulat ovat alapuolelta valkoiset (ei kait älyharvinainen) yksi metsästäjä sanoin, kun hän täytättää tämän italiassa hän pystyy kustantamaan metsästysreissunsa jos hän myy sen trofeen eteepäin.

Itse olen ampunut noin puolenkymmentä sattuma kurppaa .
spv71
Viestit: 30
Liittynyt: 16:21:58 05.07.2010
Paikkakunta: Pelho / Vlk

Re: Lehtokurppa lintujen kruunaamaton kuningas

Viesti Kirjoittaja spv71 »

Meidän seudulla kyseistä lenkin lentäjää on aina ollut runsaslukuisesti. Koskaan en ole raaskinut sohottaa haulikolla, vaikka mettällä olen käynyt viidentoista vanhasta asti (25 vuotta niitä on kai kertynyt)
On se niin uuttera otus etten ole hennonnut katkaista niiden partiointia.
Hienoa katsella ja kuunnella kun minuutti-aikataululla saapuu samasta suunnasta.
Hakkaa VR:n mennen tullen..

Hiukan samaa vikaa kauriiden kanssa, tosin ilves verotti viime talven aikana porukan melko harvaksi.
Avatar
Apena
Viestit: 47
Liittynyt: 17:35:55 05.12.2011
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Lehtokurppa lintujen kruunaamaton kuningas

Viesti Kirjoittaja Apena »

Hei,
laitetaan kuva vielä otsikon linnusta kun useimmat kalamiehet eivät ole ehkä kyseistä lintua nähneet.
Kuvan lehtokurppa löytyi kerrostalon seinustalta pimeästä.
Luultavasti lentänyt päin seinää, Lokakuu 1998.

Pentti
Liitteet
Lehtokurppa.jpg
Mikä on suurempi paha, ansaitseminen vaiko menettäminen?
Avatar
DC
Vertikaali Jigaaja
Viestit: 6416
Liittynyt: 19:43:17 20.04.2005
Paikkakunta: ääpnaaknaK

Re: Lehtokurppa lintujen kruunaamaton kuningas

Viesti Kirjoittaja DC »

Tuohan on vielä hengissä...
Toden näköisesti ikkunaan, ei seinään lentänyt?
Avatar
Apena
Viestit: 47
Liittynyt: 17:35:55 05.12.2011
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Lehtokurppa lintujen kruunaamaton kuningas

Viesti Kirjoittaja Apena »

DC kirjoitti:Tuohan on vielä hengissä...
Toden näköisesti ikkunaan, ei seinään lentänyt?
Tosiasiassa oli pari tuntia silmät auki, mutta sitten luonto kutsui..
Mikä on suurempi paha, ansaitseminen vaiko menettäminen?
Avatar
Jäpäkyörä
Vanhempi savolainen hauen pamputtaja
Viestit: 7405
Liittynyt: 16:06:19 22.04.2005
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Lehtokurppa lintujen kruunaamaton kuningas

Viesti Kirjoittaja Jäpäkyörä »

Lehtokurpassa on perhonsidontaan sopivia höyheniä paljon. Veniard taisi pussittaakin niitä.
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
Vastaa Viestiin