Telttatopikki

Avatar
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry
Viestit: 3524
Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
Paikkakunta: Mansesteri
Viesti:

Re: Telttatopikki

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko »

Onko kokemuksia Helsportin teltoista? Odottelen saapuvaksi ko. valmistajan Fjellheim Superlight 2 Camp - telttaa. Laitoin tilaten XXL:n alesta, kun nykyinen sinänsä hyvä Haltin XPD Pro III painaa 3,5 kiloa - tuo Helsport on vain 1,77kg! Melkoinen painon säästö... Varsinaiset grammarit kun tuntuu vaihtavan telttoja jo parin sadan gramman säästönkin vuoksi :)

Tuo Halti on kyllä Helsportia suurempi kolmen hengen teltta, mutta kun käytännössä tuo teltta on käytössä mulla yksin, niin pienempikin riittää mulle kyllä. Halti on ollut yhdelle melkoinen hotelli. On mulla semmonen solo-telttakin lisäksi, Vauden Powerlizar SUL 1-2p, jolla menee sitten satunnaiset pikkureissut, mutta tunturikeikoille suurempi tila ja tuo absidi houkuttelee, etenkin jos samassa paikassa pidetään tukikohtaa useampi päivä.

Reilu palautusoikeus antaa miettimisaikaa, ja pitää kotona tutkailla teltan materiaalia jne. vielä. Mutta keveys-hinta-suhteeltaan ei kyllä vastaavaan taida tän kokoluokan teltoissa päästä millään. Vaikeahan tuota kokonaisuudessaan on kotona tuomita, itse käyttöhän ne puutteet ja hyvät puolet paljastaa.

EDIT: linkki http://www.xxl.fi/outdoor-era/teltat/te ... 11_1_style
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/
arousi
Viestit: 410
Liittynyt: 21:00:19 06.06.2012

Re: Telttatopikki

Viesti Kirjoittaja arousi »

Fiksun oloinen teltta. Nuo grammat eivät kuitenkaan tule ilmaiseksi. Huomio kiinnittyi etenkin tuohon sisäteltan kankaan (kuidun) 15 denierin paksuuteen. Aika ohutta.. Kudontatekniikasta ja kankaan rakenteesta riippuu tietysti paljon, mutta aika varovainen tuon kanssa saa olla.

Ulkoteltan kankaan rakenteeseen kannattaa myös kiinnittää huomiota. Tuo on jokin minulle tuntematon Helsportin "oma" kangas, mutta siinä soisi olevan ripstop- rakenteen. Kangas ja siinä käytetty kuitu on kuitenkin niin ohutta, että repeytymän vaara on ilmeinen. Ripstop -rakenne rajaa reiät ja repeytymät helpommin paikattaviksi.

Kerro sitten kokemuksistasi, jos päätät pitää teltan.
Avatar
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry
Viestit: 3524
Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
Paikkakunta: Mansesteri
Viesti:

Re: Telttatopikki

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko »

Asiaa arousilta. Juuri tätä pelkään, että kuinka paljon on riskeerattu keveyden ehdoilla. Pitänee viedä jollekin fiksummalle hipelöitäväksi kunhan saan teltan käsiini.

Eiköhän teltta keliä kestä, joskaan ei välttämättä ihan extreme-olosuhteita, mutta tuon muun käsittelyn kestäminen mietityttää. Pieniä kohelluksia kun sattuu helposti, ei tarvitse kuin kankaan jäädä jonnekin takkiin kiinni teltasta poistuessa tms. niin kuuluuko sitten heti *riiiips*... Sisäteltan ohuus ei ajatuksena kauheasti harmita, mm. siinä sitä painoa varmaan kannattaakin säästää. Mutta lähinnä tuo ulkoteltta, ja kaikki kriittiset kohdat siinä kuten kiinnityspisteet ja oviaukko.

EDIT: tämä teltta tuli sitten palautettua. En vaivautunut edes pystyttämään sisätiloissa, vaan meinasin, että haluan sitä "kohellusvaraa hieman". Kangas oli kyllä todella ohuen tuntuista käteen.

Muutoinkaan ei ollut tähän saumaan mitenkään välttämätön ostos, joten katsellaan ihan rauhassa. Mitään varsinaista tarvetta ei edes uudelle teltalle ole, seuraava pitempi reissukin kun tehtäneen tunturiin lentäen, niin kevennys ei ole tässä mielessä ajankohtainen.
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/
Vastaa Viestiin