Vavan lyhennys (jäykentämiseksi)

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Avatar
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry
Viestit: 3524
Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
Paikkakunta: Mansesteri
Viesti:

Vavan lyhennys (jäykentämiseksi)

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko »

En nopealla haulla tästä foorumista löytänyt asiaan liittyvää. Voisin siis piruuttani koittaa 7-jalkasesta hyrrävavasta saada jäykempää. Ohjeita / linkkiä kiitos...
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/
jkv77
Viestit: 3675
Liittynyt: 08:45:33 30.11.2006
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jkv77 »

Kärkiosan sisään voi liimata esim. 2-4mm hiilkuitutangon runsaalla epoksiliimalla, ja johan on jäykkää. miinuksena että paino nousee jonkin verran ja jos on esim. kokotoiminenvapa ni kärkiosa ei sit enää taivukkaan niin herkkään. Ite laitoin yhteen katkenneeseen perhovapaan ja tuli parempi ku ennen katkeamista!! Mutta näin ei tarttee katkasta vapaa jotta ois jäykempi!!
Kaikenmaailman tyllejä - erilaisia folioita--> http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... &start=450
Avatar
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry
Viestit: 3524
Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
Paikkakunta: Mansesteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko »

Joo, toishan vois toimia kans! Kiitti.

Niin, ja mistäs moista tavaraa saisi...?
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/
mutteri
Keskisuuri keilapallonkaatajastrumffi
Viestit: 2518
Liittynyt: 23:47:52 15.11.2005

Viesti Kirjoittaja mutteri »

Pistän sulle frogi yv:tä
jkv77
Viestit: 3675
Liittynyt: 08:45:33 30.11.2006
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jkv77 »

mulla on jotain jäljellä pistä yv:tä jos tartteet!! Voin myydä/vaihtaa johonkin!!
Kaikenmaailman tyllejä - erilaisia folioita--> http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... &start=450
Deep
kirjuri
Viestit: 3313
Liittynyt: 11:40:21 13.01.2006
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Deep »

hmm.. no todennäköisesti sulla on se kärki ns. löysä? se kun jäykkenee alaspäin melko nopsaan. tota tankoa kun sinne päähän asti ei saa.
Mulla on tapana ollut vaan poikkasta seuraavan renkaan yläpuolelta => puretaan renkaan sidos ja mitataan oikea paikka uudelle päätyrenkaalle => epoksilla kiinni ja taas mennään.
Avatar
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry
Viestit: 3524
Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
Paikkakunta: Mansesteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko »

Juu, tää kärki justiinsa on ihan järjetön letku.
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/
Avatar
ako
Gäddajournalist
Viestit: 245
Liittynyt: 14:13:20 13.10.2005
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja ako »

Itse kyllästyin muinoin mun ykköshaukivavan (joka valmistajan mittapuulla on siis taimenvapa, joskin jäntevä sellainen) löysyyteen, kun se ei heittänyt kaikkia yli 50g vieheitä kunnolla.

Kypsyminen tapahtui vesillä joten vedin tylysti pihdeillä ylimmän varsinaisen siimarenkaan juuresta vavan poikki, tietysti renkaan sidokset ehjinä säilyttäen. Tuo väliaikaisratkaisu on nyt toiminut pari vuotta kuin uusi ts. on kuin Deepin esittämä hyvä tapa, mutta ilman kärkirenkaan (turhaa) uudelleen liimaamista. Mitään haittaa en edelleenkään tuosta keksi.

Olen poikkaissut noin kymmenen vapaa tällä tai Deepin tavalla ja tämä oli ensimmäinen, joka toimenpiteestä huononi. Ei tosin ole huono vielä.

--ako
Avatar
catch_a_fish
Väärin kalastaja
Viestit: 1947
Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

ako kirjoitti:Itse kyllästyin muinoin mun ykköshaukivavan (joka valmistajan mittapuulla on siis taimenvapa, joskin jäntevä sellainen)
Valmistajan mukaan taimenvapa... Ihan mielenkiinnosta, voitko valottaa lisää merkkiä tai vavan pituutta? Teitkö siis jostain "9-jalkaisesta taimenvavasta" noin kahdeksanjalkaisen "haukivavan"?

Itse ollut vähän samansuuntaisia suunnitelmia kuin Aavikkosammakolla, eli 7-jalkainen Conolon Pro joutuu leikkuriin juuri tuohon kärjestä seuraavaan renkaaseen asti, jos en vavalle 7-jalkaisena parempaa käyttöä pian keksi.
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
Avatar
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry
Viestit: 3524
Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
Paikkakunta: Mansesteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko »

Tulipa tääkin mieleen taas.

Lyhensin vapaa ~30cm. Juuri sopivasti niin, että nyt kärkirengas meni vavan "sisään". Liimalla kiinnitin, ja vielä lakkaa hieman päälle.

Sisällä kun on vielä mututuntuin lahjoittama hiilikuitutikku, niin muutos on järisyttävä! Vavasta tuli todella hyvän tuntuinen. Roskikamasta siis käyttökelpoiseksi. Mun "pienuisteluun" ainakin passeli, miksei heittohommiinkin.
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Vavan lyhennys (jäykentämiseksi)

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Vieläkö vapoja lyhennellään?

Itselläni on ollut ainakin 5 vuotta käyttämättömänä 3 - 15 gr luokitettu Lightning Rod hyrrävapa. Totaali fletku kokotoiminen. Aikoinaan yhden hauen tolla väsyttelin, ja olihan se aika mielenkiintoinen. Jostain syystä (eli paskuudesta) toi vapa sitten jäi käyttämättä.

Testailin sitä vapaa tossa äskeittäin uudestaan, totesin että se ei heitä hyvin alle 10 gr vieheitä ja 15 gr on jo auttamattomasti liikaa, heitot ainakin lähtee ihan mihin sattuu.

Koska aikoinaan toi vapa oli hinnaltaan luokkaa 20 €, niin en nähnyt vaivan arvoiseksi alkaa sitä jobbaamaan.

Vavan takakahva oli auttamattomasti liian pitkä kevytvapaan. Mittailin ensin sopivan mittaisen takakahvan. Sitten merkki siihen ja rautasahalla poikki. Sitten butt capin vai mitä tappi nyt onkaan puukolla irtinirhaaminen katkaistusta osasta. Pikkaisen korkin näverrystä jäljellejääneestä osasta ja capin liimaus pikaepoksilla. Koska halusin että kärkiosa olisi enintään saman mittainen kuin takaosa, niin sen poikkaisu -1 cm mittaan ja kärkirenkaan liimaus pikaepoksilla. Kärkirengaskin löytyi aiemmin taltioiduista vavanosista, joten tästä kokeilusta tuli ilmainen.

Heittokokeilu antoi osoittaa, että vavasta tuli pitkäheittoisin minun hyrrävavoista kevyillä painoilla. 8 Gr cheburashakapainoa heitin Zillion SV TWS:lla aivan riittävän pitkälle, eli jigityksessä ihan tarpeettomankin pitkälle. Hieman epämääräinen tuo vapa kyllä on edelleenkään, eli ei se tarkasti heitä. Ja hiukan liikaa jouduin kyllä kärkiosaa katkaisemaan ahvenen nautittavaa sisäänkelausta ajatellen. Hiukan jämerä tuli siis ahvenvavaksi. Mutta jos sitä kärkiosaa olisi enemmän jättänyt, niin entistä epämääräisempi olisi ollut vavan toiminta ja lisäksi sangen v-mäinen kuljetettava (jos kärkiosa on pitempi kuin tyviosa). Mutta koko kelakiinnikkeen irti purkamisen ja uudelleen rakentamisen koin tässä tapauksessa olevan turhan iso urakka. Vaan nyt vapa on ainakin käyttökelpoinen, eli sikäli urakka kannatti. (Edittiä: Ei olekaan näköjään mun pitkäheittoisin hyrrävapa 8 gr painolla. Kävin heittämässä reilun jalan pitempää ja noin kahdensadan arvoista 8'7" Daiwa Tournament 5-28 gr. Heittihän se pitemmälle ja tarkemmin ja paremmin kuin tuunattu Lightning. Mutta hintaerokin on melkoinen. Eli pitää muistaa ottaa Lightning mukaan jos janojuomaa tulee runsaasti matkaan.)

Lisäksi haukikalassa totesin, että vavalla pystyy heittämään 15 cm perus-Nilsua, jota toi vapa heitti itseasiassa poikkeuksellisen nätisti pikku matkan, mutta on kyllä periaatteessa liian painava, eikä vapa ollut tarkka tuolla painolla. 20 Gr Räsänen 7 lensi varsin mallikkaasti ja oli jopa nautittava heittää ja vapa oli jopa kohtuu tarkkatoiminen. Että johonkin kevyeeseen kaislikkohauestukseenkin tuota voi nyt käyttää.

Edittiä: Tää rojekti oli kuvien mukainen:
Liitteet
Clipboard01.jpg
Clipboard02.jpg
Clipboard03.jpg
Clipboard06.jpg
- Jukka
Vastaa Viestiin