Suuri Lakka keskustelu

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot

Mitä lakkaa käytät nyt pääasiassa?

Äänestys päättyi 02:47:16 17.03.2007

Probionaatti
14
15%
Akryyli
1
1%
Asetaatti
0
Ei ääniä
CAB
28
29%
LV-1
26
27%
Nitroselluloosalakka
19
20%
Marmofloor
2
2%
Metallilakka (automaalilakka)
0
Ei ääniä
Selluloidi
0
Ei ääniä
Joku muu..mikä?
6
6%
 
Ääniä yhteensä: 96

miksu014
Viestit: 101
Liittynyt: 23:09:44 19.02.2009

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja miksu014 »

Eniten mua arveluttaa se että toi metallipinnoille tarkoitettu lakka on vesiohenteinen ja cab-maalit on liuotinpohjaisia. Itse käytän ohenne kasia noihin.
erkkari
Äid-inkielen-opetja
Viestit: 1901
Liittynyt: 14:32:08 01.03.2011
Paikkakunta: Kotka

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja erkkari »

Mä nyt en tiiä onks noil liuotin eroil merkityst ku kuivuu kunnol :mitaviddua:

T:Asetoni propi+vesi-ohenteiset maalit :wink:
erkkari
Äid-inkielen-opetja
Viestit: 1901
Liittynyt: 14:32:08 01.03.2011
Paikkakunta: Kotka

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja erkkari »

Mä nyt en tiiä onks noil liuotin eroil merkityst ku kuivuu kunnol :mitaviddua:

T:Asetoni propi+vesi-ohenteiset maalit :wink:
Avatar
Cab Coatings
Viestit: 38
Liittynyt: 19:12:56 06.01.2014

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja Cab Coatings »

miksu014 kirjoitti:Eniten mua arveluttaa se että toi metallipinnoille tarkoitettu lakka on vesiohenteinen ja cab-maalit on liuotinpohjaisia. Itse käytän ohenne kasia noihin.
Ei ole mitään ongelmaa kun antaa vesilakan kuivua ohjeiden mukaisesti. mm. joku Sillanpää käyttää tuota meidän vesiohenteista pohjustusainetta ja CAB maaleja.. Ihan hyvää jälkeä näyttää tulevan..
Cab Coatings Finland Oy
mail: [email protected]
mobile:+358505022220
huuskimus
Viestit: 133
Liittynyt: 11:59:57 27.05.2006
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja huuskimus »

Tuleeko minunkin tekemistä tasureista jonkun sillanpään tekeleiden näköisiä, jos ostan teiltä tuota vesiohenteista lakkaa ja maaleja? :mulko:

Pitää ehkä kokeilla?

Huuskimus
Avatar
oykka
Viestit: 466
Liittynyt: 11:37:17 10.07.2011

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja oykka »

Miten hyvin tuo vesiohenteinen pohjalakka tarttuu folioon?
Tyhjää saa pyytämättäkin, mutta kokemusta ei!
Avatar
Cab Coatings
Viestit: 38
Liittynyt: 19:12:56 06.01.2014

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja Cab Coatings »

oykka kirjoitti:Miten hyvin tuo vesiohenteinen pohjalakka tarttuu folioon?
Tarttuu kyllä, mutta foliot on yleensä alumiinipohjaisia, joten folio saattaa tummua tai harmaantua. Kokeilemalla selviää.
Cab Coatings Finland Oy
mail: [email protected]
mobile:+358505022220
lauri455
Viestit: 20
Liittynyt: 17:18:34 13.01.2014

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja lauri455 »

Onko muut Hileli käyttäjät törmännyt sellaiseen ongelmaan ,että kosteus pääsee lakkakerrosten alle. Itellä jäit pilkit edellisestä pilkkireissusta rasiaan seisomaan ja seuraavana viikonloppuna rasian kun avasin niin kaikki Hilelillä lakatut tasurit olit kosteudesta vetäytynyt harmaaksi ja koukku sekä lenkkien kohdalla maidonvalkoiseksi.
vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 573
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

Hilellistä ei ole omaa kokemusta, mutta kuulostaa ihan järkevältä ilmiöltä, että pitkään kestävä kosteus vetää sen harmaaksi. Samalla tavalla se kosteus imeytyy muihinkin lakkoihin, mutta liuotinlakat eivät mene siitä harmaaksi (sen sijaan esim. LV1:n alla oleva vesiohenteinen maali pehmenee kyllä jos kosteutta on pitkään). Rasia auki ja tasurit kuivumaan, niin tuosta ongelmasta pitäisi päästä eroon.

Lenkkien ja koukkujen kohdalta lakkakerros lienee leikattu poikki kun koukut on siivottu viimeistelyvaiheessa, joten siitä vesi pääsee suoraan lakan alle. Omissa pilkeissäni laitoin aina niihin kohtiin pienet pisarat lakkaa viimeisenä työvaiheena, jotta niistä paikoista ei pääse kosteutta lakan alle.
Hotkale
Viestit: 83
Liittynyt: 13:03:47 02.07.2007

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja Hotkale »

Noniin kossit! Alakaa puskia kevättä heti oikein tosissaan ja pitäs tieten pitkän tauon jälkeen tarttua pensseliin ja hieroa muutama haukikapula kasaan. Oon nyt kärsiny kaikenmaailman lastentaueista aikanaa, 3-4 vuotta sitte cabin kans ja todennu että ei vain toimi tuo litku omissa hommissa. Nyt kuitenki olis tarkotus vetää nämät muutamat setit läpi niin, että pintaan tulee epoksia. Elikkä kysymys, voinko vetää kirkkaalla cabilla pohjat, jos maalaan vesiväreillä ja vedän epoksin suoraan maalin päälle?

Koska jos lakkaan pohjat cabilla, maalaan ja vedän pintaan cabin niin maalit kiehuu, samoin jos vedän pohjaan cabin ja pintaan lv1, niin maali kiehuu. Lv1 kerros pohjacabin päällä estää kiehumisen kun laittaa pintaan myös Lv1, mutta sitte taas pintaan tulee jotain vittumaisia valumia jotka vie yöunet ja mielenterveyden. HAPOTTAA!!

Eli onko jengillä minkälaisia kokemuksia noitten epoksien käytöistä pinnassa, tohtiiko alle jättää minkä tahansa lakan? Mieluiten tekisin pohjat cabilla koska se on nopeaa, ja mulla on KIIRE!

Tänks, T. mä.
Avatar
oykka
Viestit: 466
Liittynyt: 11:37:17 10.07.2011

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja oykka »

Epoksit yleensä on maaliystävällisiä eli ei pitäisi valuttaa. Kokeilemalla se vaan selviää, ei kyllä pitäs lv n keittää maaleja mutta onhan se mahdollista..
Tyhjää saa pyytämättäkin, mutta kokemusta ei!
savo
Viestit: 20
Liittynyt: 21:09:31 01.05.2014

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja savo »

En tiedä onko kellään kokemusta translux 154d epoksipinnoitteesta?. Materialshop.fi näkyy sellaista myyvän. Kyselin sähköpostilla, niin sanoivat että sopisi hyvin vaappuihin/pilkkeihin... Uv-suoja on valmiina.
mikko696
Viestit: 202
Liittynyt: 03:23:02 31.01.2009

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja mikko696 »

Lakkakaupassa pitäsis kevään kunniaksi käydä ,jatkanko lv:llä vai vaihanko cabin nitrolakkaan? en tiedä miksi vaihtaisin, vaihtelun vuoksi varmaan. Mikä oleellinen ero lv:n ja nitron välillä on pintoja tehdessä?
vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 573
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

NItro kellastuu ajan mittaan, on ohuempaa ja ei niin kestävää kuin LV1. Toisaalta nitro ei kovetu purkkiin omia aikojaan. Kuivuneen nitron päälle voi myös laittaa uuden lakkakerroksen tai liimaa (turpalevyn kiinnitys tms). LV1:llä nuo asiat eivät onnistu.
mikko696
Viestit: 202
Liittynyt: 03:23:02 31.01.2009

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja mikko696 »

Kiitos tiedosta!
Avatar
Paccio
Viestit: 409
Liittynyt: 08:48:33 29.04.2005
Paikkakunta: Lahti

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja Paccio »

vetorauta kirjoitti:NItro kellastuu ajan mittaan, on ohuempaa ja ei niin kestävää kuin LV1. Toisaalta nitro ei kovetu purkkiin omia aikojaan. Kuivuneen nitron päälle voi myös laittaa uuden lakkakerroksen tai liimaa (turpalevyn kiinnitys tms). LV1:llä nuo asiat eivät onnistu.
Kysyjälle tarjoan myös toisenlaista tietoa, koska nitrolakkoja on vaikka kuinka paljon ja äkkiseltään ei selvinnyt mikä on kyseessä.

Yksi käyttämäni nitrolakka oli huomattavasti paksumpaa kuin lv1, erittäin nopeasti kuivuvaa ja kuiva-aineprosentin myötä hyvin "täyttävää" tavaraa. Tämän nitron kanssa vaappu piti tehdä valmiiksi kahdessa päivässä. Ensimmäisenä päivänä pohjat ja toisena päivänä valmiiksi. Mikäli antoi välissä kuivaa liikaa, halkesi lakkakerrokset uuden kerroksen myötä puuhun asti! Yritin kuivahtaneita kerroksia pehmittää ties millä ja aina sama halkeamisefekti. Liittyi varmaan lakan kiristymiseen vaapun pinnalle ja pintajännitteeseen, jotenkin, ehkä.

Lakka kuivui erittäin kovaksi, mikä johti siihen, että elastisuutta ei ollut ensinkään, minkä seurauksena esim. hauen purressa lakka lohkeili herkästi.

Nitron ohentaminen oli oma haasteensa, koska esim. asetoni nopeutti lakan kuivumista, minkä seurauksena lakka taisi kuivaa taas entistä kovemmaksi...

Nitrolakkoja on monenlaisia ja ehkäpä itse suhtautuisin varauksella em. asioihin.

Em. nitro on erittäin hyvää tavaraa aihoiden imeyttämiseen. Kuplan kuplaa ei ole aihioissa ollut aikoihin, kun niiden on joitakin minuutteja ohennetussa lakassa antanut liota.

t. Paccio
"Pitkän aikaa vintillä palanut valo on sammutettu kustannussyistä"

Ostan/vaihdan H. Renforsin uistimia.
mikko696
Viestit: 202
Liittynyt: 03:23:02 31.01.2009

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja mikko696 »

Ok,pohjille tuota vois koittaa, ainut ajoittianen ongelma tässä mun rosessissa on tuo pohjien ajoittainen kupliminen ja ylimääräiset hiomatyöt.
kledju
Viestit: 36
Liittynyt: 13:28:25 03.01.2014

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja kledju »

Mikä avuksi?
Muutaman vuoden ajan olen vaappuja väsäillyt enevissä määrin ja nyt kun määrät alkaa olla sen verran suuria niin ylimääräisistä työ vaiheista pitäisi päästä pois.
Ongelmana on se että en saa pohjalakkaa sileäksi vaikka mitä olen koittanu, aineena valkoinen propi+tinneri + asetoni. Vaappuun tulee uria/raitoja valumis suunnassa, jonkin verran kuplia ja kohtia mihin propi ei aina tartu. Sivulla 36 on vastaavanlaisesta reaktiosta kuvia. Olen kokeillut kastaa vaaput nopeasti ja hitaasti, notkeassa ja kankeammassa lakassa mutta lopputulos aina sama. Onko kellään tietoa mistä moinen johtuu?
Olen pohtinut ongelmaa paljon mutta aina kun muka keksi ratkaisun niin sama toistuu.
Kun parivuotta sitten ostin Ekat propit ja niin kyseistä ongelmaa ei ollut ja aina onnistu, mutta nykyään ei onnistu millään. Mietinkin että onko eri firmojen propionaateilla noin suuria laatu eroja? Tämä ajatus siitä syystä että olen ostanut propit viimme aikoina milloin mistäkin ja lisäillyt uudet aina vanhan sekaan.
vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 573
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

Mun mielestä ne kuplat johtuvat todennäköisesti siitä, että lakkaan on päässyt kosteutta sekaan, minkä takia se kuivuu ja tarttuu vähän miten sattuu. Asetoni imee kosteutta ilmasta kuin sieni, joten mikään siitä tehty lakka (nesteenä) ei ole kovin pitkäikäistä.
Toinen vaihtoehto voisi olla, että ensimmäisen pohjalakan imeyttäminen on tehty liian nopeasti, joten puun huokosiin imeytyy vielä noissa lakkausvaiheissa lakkaa, ja sieltä huokosista tulee ilmakuplia kuivumisen loppuvaiheessa.
Valkoisen probin kanssa tulee myös helposti ongelmia, jos se on liian paksua seosta. Lakkapinta menee silloin helposti ryppyiseksi. Sitä voi vähentää hidastamalla kuivumista, eli vaaput kuivumaan tiiviiseen muovirasiaan, kuten täällä on aikaisemmin keskusteltu. Se tepsii myös kuplimiseen.
kledju
Viestit: 36
Liittynyt: 13:28:25 03.01.2014

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja kledju »

Ok. Kiitos. Pitää varmaan seuraavaa kokeilla sitä poksissa kuivatusta jos se tepsisi. Kuinka notkea propi lakan oikeasti pitää olla? Tällä hetkellä olen kastanut vaaput kahdeksan kertaa lakkaan ja se just riittää värjäämään vaapun täysin valkoiseksi, neljä kertaa pää ylöspäin ja neljä kertaa pää edellä. Kyseessä siis 7cm abachi runko.
Onko kellään kokemusta tuosta nitro lakasta? http://www.jahtivaline.fi/product/805/d ... kka-kirkas
vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 573
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

Kahdeksan kastoa on aika paljon mun mielestä. Onko probi sellaista valmista valkoista raetta, eli ei ole itse sekoitettu pigmenttiä?
Kauanko annat lakan kuivua ennen seuraavaa kastamista?
Eihän ne vaaput lillu kovin pitkään lakkapurkissa, eli kaston jälkeen ne nostetaan heti pois?

Yleensä sitä lakkaa tarttuu vain ohut kerros alkuun, mutta kastojen edetessä sitä jää paksumpi kerros. Noin tapahtuu siksi, että pohjalla jo oleva kuiva lakka imee nesteestä liuotinta, jolloin siihen pintaan jämähtää paksumpi kerros uutta lakkaa. Jos vaappu ui lakassa yhtään pidempään kuin on tarve (muutama sekunti), se huuhtoo jo mukanaan aikaisempia kerroksia, joten pinnasta ei tule kunnollista.

Mulla probilakka on ollut aika paksua tavaraa, viskositeetiltaan jotain moottoriöljyn ja siirapin väliltä.
kledju
Viestit: 36
Liittynyt: 13:28:25 03.01.2014

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja kledju »

Minunkin mielestä kahdeksan kastoa alkaa olemaan jo melko paljon. Propi rouhetta jota olen tilannut vaapputarvikkeelta, rialinnasta ja samfishigiltä, Tinnerinä on At colorin tinneri ja saman firman asetonia olen myös vähän lisännyt.
Ensimmäinen imeytys on kestänyt vuorokaudesta kolmeen vuorokauteen, jonka jälkeen parin päivän kuivatus huoneen lämmössä. Sen jälkeen olen kastanut vaaput keskimärin parin tunnin välein, välillä voi kyllä kasto venyä seuraavaan päiväänkin.
Kasto nopeuksia olen kokeillut muutamaakin eri nopeutta, paksummalla propilla(luokkaa siirappi) olen kokeillut oikein hidasta: Nopea upotus ja nostonopeus noin kaksi minuuttia 7cm vaapulla, tuolloi ei paljon tippoja tule. Ohuemmalla propilla (luokkaa auton uusi öljy) olen kastanut nopeasti, nopea upotus ja nopea nosto jonka lälkeen tiputtelee noin reilu minuutin.

Syy siihen että alkasin jo epäilemään propien laatu vaihteluista johtuu siitä että parivuotta sitten tuntui että aina onnistui hyvin oli propi kankeaa tai lurjua, ainut mikä muuttui niin kasto määrät.
Erona on vain se että ennen propi oli kaljatölkin kokoisessa lasi purnukassa nyt noin kolmen litran metalli astiassa jossa saan aina kymmenen yhdellä kastolla uitettua.
Toivottavasti oli tarpeeksi tyhjentävä vastaus ja Kiitos kun viitsit auttaa miestä alamäessä!
vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 573
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

Noilla kuivausajoilla pitäisi jo edellisen kerroksen olla kuivaa. Paksun lakan tapauksessa tuo parin minuutin nostoaika tuntuu hieman pitkältä. Jos lakka on kovin asetonipitoista, niin tuossa ajassa jo alemmat kerrokset saattavat alkaa liukenemaan. Siirapinpaksulla lakalla tein itse melko nopeita nostoja, olisiko ollut 10 tai 20 sekuntia, jotta lakka tasoittuu suht hyvin noston aikana, mutta tiputtelee selvästi noston jälkeen.

Jos sama prosessi toimi lasipurkin kanssa, niin veikkaisin, että tuo uusi astia ja lakkaustapa päästää liikaa kosteutta lakkaan. Lakan vaihtaminen pelkästään tinnerillä tehtyyn versioon voisi auttaa asiassa. Itse käyttäisin pelkkää tinneriä jos tinnerin kanssa ylipäätään haluaa läträtä (vaatii hiton hyvän kärynpoiston). Mulla oli pelkkää asetonia, koska kärynpoisto ei ollut riittävän hyvässä hapessa tinnerihommia ajatellen, mutta sen kanssa tuli melko nopeasti kosteusongelmia.

Jos astiassa olevaa lakkaa ei ole sekoitettu kunnolla vähään aikaan, kannattaa kokeilla sitäkin ennen lakan vaihtamista. Nesteen pintaosista voi olla asetoni haihtunut, joten epätasaisesti jakaantunut liuotin voi tuottaa ongelmia.
Avatar
Paccio
Viestit: 409
Liittynyt: 08:48:33 29.04.2005
Paikkakunta: Lahti

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja Paccio »

Hei,

Itse taistelin aikanaan valkoisen propin kanssa. Oli kuplaa, ryppyä, "propiuria" yms. jne. Itse laitoin pohjille muutaman kerroksen kirkasta propia. Epäilin, että urat yms. syntyivät jo kirkkaalla kerroksella, mutta korostuivat valkoisen propin myötä. Heivasin propit hiiteen ja siirryin cabiin ja helpolla on päässyt siitä lähtien.

Jokin aika sitten kokeilin täältä joltakin palstalaiselta ostettua propia. Sekoitin rouheet Packemin tinneriin (tolueeni). Tasottui hyvin, ei mitään ongelmaa. Aihion tein valkoiseksi kastamalla maalissa.

Joskus kuulin, että noissa samfisun? yms. propirakeissa on sekana jotain mitälietä, mitä tarvittiin noihin propin valuhommiin (vahaa vai mitä se oli?). Liekö sillä jotain tekemistä propin huonon käyttäytyvyyden kanssa näissä käsinkastohommissa.

Itse kokeilisin tuossa Kledjun tilanteessa sekoittaa erän rouhua juuri em. packemin tinneriin. Kun aihio halutaan pohjien tasoittamisen jälkeen valkoiseksi, se pitäisi minun mielestäni tapahtua kahdella-kolmella kastolla.

Propeissa on ilmeisesti paljon eroa. Minun mielestäni litkut pitää olla sellaiset, että mitään välihiontoja ei tarvita. Eihän sillä ole väliä jos muutaman palikan tekee, mutta jos tarvitsee tehdä sarjaa, niin onpahan hommaa hiomisissa...

t. Paccio
"Pitkän aikaa vintillä palanut valo on sammutettu kustannussyistä"

Ostan/vaihdan H. Renforsin uistimia.
kledju
Viestit: 36
Liittynyt: 13:28:25 03.01.2014

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja kledju »

Olen alkanut miettiä sitä että siirtyisi kans cabin tuotteisiin. Tuntuu et menee vain rahaa ja aikaa ihan liikaa propi kokeiluihin, tuntuu et cabilla on ongelmia melko vähän suhteessa hintaan, vai onko näin? :mitaviddua:

Ajatuksena on ollut että ostaisin kirkasta cabia jota käyttäisin pohja ja pinta lakkana, kumpi olisi parempi vaihtoehto regular vai hard?
Pohjan värjääminen on vielä mietinnässä, maali tai valkoinen cab lakka, kumpi olisi nopeampi/ helpompi/varmempi vaihtoehto?

Saa ehdottaa muitakin aineita kunhan ei propia. autsz
Vastaa Viestiin