Ongelmia döörin kanssa

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Nilsuilija
Viestit: 511
Liittynyt: 15:41:54 01.12.2005
Paikkakunta: Joensuu

Ongelmia döörin kanssa

Viesti Kirjoittaja Nilsuilija » 17:30:58 15.03.2008

Jeps, luulin osaavani huoltaa ihan normaalisti döörin, mutta ihminen on erehtyväinen :? . Kelana on Ambba 4600 C5 Mag X ja ongelmana on se, että en saa vasemmanpuoleista valkeaa ratasta (vai mikä se nyt onkaan) irti puolasta sitten millään. Tarkoitus olisi päästä ronkkimaan puolan laakereita puhdistus ja öljyämismuodossa. Perus C3:sessa tuo valkea härpäke kyllä lähti irti ilman mitään ongelmaa, mutta C5:sta ei sitten millään. Ehkä vielä pahempi ongelma on, että kela pitää pikku irroitus yritysoperaationi jäljiltä ihme rolinaa, ei mitään hajua mistä se tarkalleen tulee, mutta oletan, että puolan laakereista :roll: . Eli jos jos jollain on vinkkejä, miten saan valkoisen rattaan irti, niin neuvoja otetaan vastaan :oops:

T. Palikka :voeprkl:
"Puuttuvan taidon korvaa rautainen itseluottamus"

Avatar
Toku
Kauneussalongin yksisilmäinen kummitus
Viestit: 2566
Liittynyt: 13:31:48 26.04.2005
Paikkakunta: Riisimäki

Re: Ongelmia döörin kanssa

Viesti Kirjoittaja Toku » 23:19:01 15.03.2008

Nilsuilija kirjoitti:Jeps, luulin osaavani huoltaa ihan normaalisti döörin, mutta ihminen on erehtyväinen :? . Kelana on Ambba 4600 C5 Mag X ja ongelmana on se, että en saa vasemmanpuoleista valkeaa ratasta (vai mikä se nyt onkaan) irti puolasta sitten millään. Tarkoitus olisi päästä ronkkimaan puolan laakereita puhdistus ja öljyämismuodossa. Perus C3:sessa tuo valkea härpäke kyllä lähti irti ilman mitään ongelmaa, mutta C5:sta ei sitten millään. Ehkä vielä pahempi ongelma on, että kela pitää pikku irroitus yritysoperaationi jäljiltä ihme rolinaa, ei mitään hajua mistä se tarkalleen tulee, mutta oletan, että puolan laakereista :roll: . Eli jos jos jollain on vinkkejä, miten saan valkoisen rattaan irti, niin neuvoja otetaan vastaan :oops:

T. Palikka :voeprkl:
Kait se tuostakin mallista lähtee ihan napsauttamalla irti.
Hieman voimaa peliin vaan?
Kunnon ote sormilla rattaasta ja nytkyttelet sitä hieman sivuille.
Yksi iso pelastaa päivän!

Nilsuilija
Viestit: 511
Liittynyt: 15:41:54 01.12.2005
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Nilsuilija » 17:56:49 16.03.2008

Lähtihän se osa irti kun vähän nitkutti. Pitipäs tämäkin kokea taas näin vaikeasti :oops: . Kiitokset Tokulle hjelpistä :juu:
"Puuttuvan taidon korvaa rautainen itseluottamus"

Avatar
catch_a_fish
Väärin kalastaja
Viestit: 1946
Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish » 16:23:32 19.05.2008

Jatkokysymys samasta aiheesta. Yritin tässä tuhota C3:a, joka vähän rääkyi Velkualla jerkkejä paiskoessa. Veikkailin syyksi keskipakoisjarrun puoleista puolan laakeria, jossa oli pinnassa kevyesti ruostetta. Irrotin laakerin edessä olevan "keskipakoisjarrutelineen", mutta laakeri ei suostu tulemaan ulos sitten millään. Miten se irroitetaan? Koneistopäästä laakeri kyllä irtoaa melkein itsestään kun vaan muovirattaan irrottaa edestä.
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!

Avatar
Jarzi75
Viestit: 688
Liittynyt: 12:38:46 27.04.2005
Paikkakunta: Vaasa, tuo syvien ja kirkkaiden vesien valtakunta...

Viesti Kirjoittaja Jarzi75 » 17:12:46 19.05.2008

catch_a_fish kirjoitti:Jatkokysymys samasta aiheesta. Yritin tässä tuhota C3:a, joka vähän rääkyi Velkualla jerkkejä paiskoessa. Veikkailin syyksi keskipakoisjarrun puoleista puolan laakeria, jossa oli pinnassa kevyesti ruostetta. Irrotin laakerin edessä olevan "keskipakoisjarrutelineen", mutta laakeri ei suostu tulemaan ulos sitten millään. Miten se irroitetaan? Koneistopäästä laakeri kyllä irtoaa melkein itsestään kun vaan muovirattaan irrottaa edestä.
Toisen puolen laakeri veks ja jollain sopivalla työkalulla työnnät laakerin ulos. Mikäli välissä on ruostetta tms., niin CRC:tä hiukan liukkariksi.
Jarrut tappiin... Ja vielä napsu yli...

Jos tästä jotain positiivista hakee, niin ei tuu ihan heti mieleen...

Avatar
miigu
Viestit: 47
Liittynyt: 18:03:54 13.01.2007
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja miigu » 20:41:50 26.05.2008

Miten on, ku osti dööri 5600 d5 ja kampi tuntuu et lonksuu hieman akselinkanssa, ja jarru ei tunnu menevän kovi tiukalle,. ja se kammen alla oleva muovi irvistää aina kelatessa hieman sen takia kun se kampi "lonksaa"

mistä voisi lonksunta johtua onko joku vääntynyt,? tai ehkä löysällä?

Voiko laittaa takuuseen menemään,.
(ostettu halvalla oli viimenen)


ja kyllä ottaa pattii :evil:

Avatar
Dilnen
oikeesti ihan mukava norsunvittukärpänen
Viestit: 2067
Liittynyt: 02:53:27 10.04.2006
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja Dilnen » 20:59:02 26.05.2008

Yhtään kyseistä kelaa en omista... :!:
Jos ois vanha rööri, niin puuttuis heppakenkä,
mutta tuollasessa "hifi-laitteessa" kattosin ensimmäisenä IAR-holkin päälle tulevat rikat.

Pura kasaa toimii aina.
Joskus nää "viimeset" on purettu ja kasattu "ammattiliikkeessä" ja osia puuttuu.
Päärattaan akselille voi yleensä lisätä rikkoja.
Keino ei oo konsti eikä mikään, kun sen tietää.

Avatar
miigu
Viestit: 47
Liittynyt: 18:03:54 13.01.2007
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja miigu » 21:30:56 26.05.2008

Nii ja ne kammen alla kaks olevaan prikkaa on kieroja. kuuluuko olla. perkele ku ei oo mitää kasaus/purku ohjetta, toho. nii ei uskalla kovin paljoa purkaa.. :cry:

Avatar
Dilnen
oikeesti ihan mukava norsunvittukärpänen
Viestit: 2067
Liittynyt: 02:53:27 10.04.2006
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja Dilnen » 21:36:01 26.05.2008

Kuuluu olla :lol:

Tossa sulle r-kuvatus
Keino ei oo konsti eikä mikään, kun sen tietää.

Avatar
Toku
Kauneussalongin yksisilmäinen kummitus
Viestit: 2566
Liittynyt: 13:31:48 26.04.2005
Paikkakunta: Riisimäki

Viesti Kirjoittaja Toku » 21:59:04 26.05.2008

Niin ja ne mutkalla olevat prikat on laitettava vastakkain siten, että
ne ei mene tiiviisti yhteen , vaan ikäänkuin vastakkain.
Yksi iso pelastaa päivän!

Avatar
miigu
Viestit: 47
Liittynyt: 18:03:54 13.01.2007
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja miigu » 17:12:08 27.05.2008

Onko kellään vastaavaa kelaa ja onko siinä yhtää välystä tos kammen muovi osan alla,.?

Perkele ku ei aika nyt viikolla riitä et kerkeisin sen jonnekki liikkeeseen viedä ja vertailla toiseen.

Miten se toi böörien takuu homma voiko sen lähettää mistä vaan liikkeestä amban takuuseen missä vaan niitä myyvät.


Kuva

Avatar
jones
Abebe Bikila
Viestit: 4575
Liittynyt: 20:22:55 05.05.2005
Paikkakunta: Epsåå

Viesti Kirjoittaja jones » 20:56:14 27.05.2008

Noi Abun r-kuvat on kyllä ihan berberistä. Shimanolla todella laadukkaat, joita voi vielä oikein suurentaa.

Tosin nyt ei oikein auta nekään.

Kaivoin kaapista wanhan Cardiff 100A:n ja testasin sen toimivuutta kun on hiukan vähäisellä käytöllä ollut. Peukalosalpa ei palaudu kunnolla, joten pitihän sinne kurkata. Kelan saa kyllä heleposti kasaan, mutta peukkusalpa jää puolitiehen...

Ideoita kellään..
Zaphod: I can't do this without my third arm!
Suojele norppaa. Vältä verkkokalastusta. Osta katiska.
--== : Kalamittatarroja kaupan : ==--

Avatar
catch_a_fish
Väärin kalastaja
Viestit: 1946
Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish » 11:49:50 22.04.2009

Jarzi75 kirjoitti:
catch_a_fish kirjoitti:Jatkokysymys samasta aiheesta. Yritin tässä tuhota C3:a, joka vähän rääkyi Velkualla jerkkejä paiskoessa. Veikkailin syyksi keskipakoisjarrun puoleista puolan laakeria, jossa oli pinnassa kevyesti ruostetta. Irrotin laakerin edessä olevan "keskipakoisjarrutelineen", mutta laakeri ei suostu tulemaan ulos sitten millään. Miten se irroitetaan? Koneistopäästä laakeri kyllä irtoaa melkein itsestään kun vaan muovirattaan irrottaa edestä.
Toisen puolen laakeri veks ja jollain sopivalla työkalulla työnnät laakerin ulos. Mikäli välissä on ruostetta tms., niin CRC:tä hiukan liukkariksi.
Jatkokysymys tähän vanhaan juttuun. Kun dööri aikansa häpesi kaapin perukoilla, niin laakeri suistui lähtemään loppujen lopuksi helposti irti. Ruosteessahan se laakeri oli, ja menee varmaan uusiksi. Pintaruoste pitäisi varmaan poistaa myös puolasta ennen uuden laakerin asentamista, mutta mitä ainetta ruosteenpoistoon kannattaa käyttää?
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!

Avatar
Jarzi75
Viestit: 688
Liittynyt: 12:38:46 27.04.2005
Paikkakunta: Vaasa, tuo syvien ja kirkkaiden vesien valtakunta...

Viesti Kirjoittaja Jarzi75 » 13:41:35 22.04.2009

catch_a_fish kirjoitti:
Jarzi75 kirjoitti:
catch_a_fish kirjoitti:Jatkokysymys samasta aiheesta. Yritin tässä tuhota C3:a, joka vähän rääkyi Velkualla jerkkejä paiskoessa. Veikkailin syyksi keskipakoisjarrun puoleista puolan laakeria, jossa oli pinnassa kevyesti ruostetta. Irrotin laakerin edessä olevan "keskipakoisjarrutelineen", mutta laakeri ei suostu tulemaan ulos sitten millään. Miten se irroitetaan? Koneistopäästä laakeri kyllä irtoaa melkein itsestään kun vaan muovirattaan irrottaa edestä.
Toisen puolen laakeri veks ja jollain sopivalla työkalulla työnnät laakerin ulos. Mikäli välissä on ruostetta tms., niin CRC:tä hiukan liukkariksi.
Jatkokysymys tähän vanhaan juttuun. Kun dööri aikansa häpesi kaapin perukoilla, niin laakeri suistui lähtemään loppujen lopuksi helposti irti. Ruosteessahan se laakeri oli, ja menee varmaan uusiksi. Pintaruoste pitäisi varmaan poistaa myös puolasta ennen uuden laakerin asentamista, mutta mitä ainetta ruosteenpoistoon kannattaa käyttää?
CRC, WD40 tms. ruostetta liuottava öljy hetkeksi muhimaan ja puhdistus vaikkapa pumpulipuikolla. Jollei kaikki lähde kerralla, niin käsittely uusiksi...
Jarrut tappiin... Ja vielä napsu yli...

Jos tästä jotain positiivista hakee, niin ei tuu ihan heti mieleen...

Avatar
jussi040
Viestit: 485
Liittynyt: 20:26:53 30.05.2005
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja jussi040 » 21:33:26 24.04.2009

..
Niin metsä vastaa kun hallusinaatiot haluaa.

Avatar
Läde
Viestit: 335
Liittynyt: 13:40:05 23.03.2008
Paikkakunta: Gäddhålan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Läde » 14:18:37 26.04.2009

Döörissä oo muutaku ongelmia.
Nojaaaa, tuollanen syöttikalahan toi..

Avatar
stento_z
Viestit: 245
Liittynyt: 09:47:46 27.05.2005
Paikkakunta: uusikaupunki

Viesti Kirjoittaja stento_z » 09:14:55 27.04.2009

Läde kirjoitti:Döörissä oo muutaku ongelmia.
Enpä ole huomannut :twisted:
Vanhalla on oppimisen vaikeus

mutteri
Keskisuuri keilapallonkaatajastrumffi
Viestit: 2518
Liittynyt: 23:47:52 15.11.2005

Viesti Kirjoittaja mutteri » 16:06:24 27.04.2009

Jaa, että ongelmia döörissä? Mulla niitä on kaikki viisi kappaletta, 2 x 7000 poro rakettia, 1 x 7000, 1 x seven ja 1 x 6000. Mitään ongelmia ei noissa yksilöissä ole ollut.

Avatar
Läde
Viestit: 335
Liittynyt: 13:40:05 23.03.2008
Paikkakunta: Gäddhålan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Läde » 18:26:29 27.04.2009

Itellä yks dööri ollu ja siinä ongelmaa ongelman jälkeen. Noilta konkareilta kuullu että ennenvanhaan kun döörit valmistettiin ruottissa ni sillä pysty kalastaa joka parikyt vuotta ilman mitää ongelmaa, mutta kun siirryttiin japaniin( vai olikose kiinaan), niin döörillä pystyy hikisesti kaks vuotta kalastaa ongelmitta. Vaikka sitä huoltaa joka kalareissun jälkeen..
Nojaaaa, tuollanen syöttikalahan toi..

mutteri
Keskisuuri keilapallonkaatajastrumffi
Viestit: 2518
Liittynyt: 23:47:52 15.11.2005

Viesti Kirjoittaja mutteri » 18:48:14 27.04.2009

Läde kirjoitti:mutta kun siirryttiin japaniin( vai olikose kiinaan)
Omassa 7000 döörissä lukee Made in Taiwan. Sevenistä en nyt muista oliko kans Taiwanissa tehty vai Ruotsissa.

KMan
Viestit: 489
Liittynyt: 14:53:50 06.09.2007
Paikkakunta: Karjaa

Ambassadeur 2500C

Viesti Kirjoittaja KMan » 20:37:42 27.04.2009

Mistä saisi 2500C varaosaa? Jos oikein kelaa tulkitsen, siimanjakaja on kiinni vain muoviosalla, jonka ulokkeet ovat kelassani murtuneet. Tuo muoviosa on siinä rattaan ja ikiruuvin välissä. (Rupesin ihmettelemään kun siimanjakaja kuorineen pääsee liikkumaan sivuun muutaman millin..)

Kelan jalassa on numero 761200.
http://www.mikesreelrepair.com/schemati ... p?album=27
http://www.abu-garcia.com/product_schem ... 26.228.942#
Näyttäisi että niitä on erilaisia eri ikäisissä. Päädyn muovirattaan osanumero 5152 säilyy samana, ikiruuvin rattaineen (kuvassa) vaihtuu vuosia 76 ja 78 verrattaessa.

Vaikuttaisi siltä kuin ratasta ei saisi irti ikiruuvista, eikä näin ollen muoviosaakaan pois välistä. Mitenhän tuo oikein on?


Kuva

Nyt kuitenkin otan koko siimanjakajan pois ja menen kokeilemaan miten se vaikuttaa heittoon. 8) Jos tästä saisi 4500C:n veroisen pelin, olen tyytyväinen. Tuota pitää vain ihmetellä, mitä kelalle oikein on tehty: http://www.youtube.com/watch?v=JJvnhTET ... re=related

Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7040
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Viesti Kirjoittaja Mikey » 10:11:29 28.04.2009

Läde kirjoitti:Itellä yks dööri ollu ja siinä ongelmaa ongelman jälkeen. Noilta konkareilta kuullu että ennenvanhaan kun döörit valmistettiin ruottissa ni sillä pysty kalastaa joka parikyt vuotta ilman mitää ongelmaa, mutta kun siirryttiin japaniin( vai olikose kiinaan), niin döörillä pystyy hikisesti kaks vuotta kalastaa ongelmitta. Vaikka sitä huoltaa joka kalareissun jälkeen..
Pakko tarttua. :)

Yhden döörin käyttökokemushan se kertookin totuuden kaikista dööreistä? Ettei sattuis olemaan huono yksilö?

Itselläni on/on ollut kymmenisen dööriä. Osaa on joutunut huoltamaan enempi osaa vähempi. Kaikki toimintavarmuudeltaan parempia kuin moni idän ihme mitä omistan/olen omistanut. Käyttömukavuudessa nuo Döörini eivät ole päässeet ihan Japsikelojen pehmeyteen mutta toimintavarmuus onkin niissä ollut ihan omaa luokkaansa. Osa mun Dööreistä on ollut Ruottalaisia, osa muuaalla valmistettuja.

En pidä Döörejä mitenkään ylivoimaisena, osa niistä on hyviä, osa huonompia. sama homma pätee myös muiden valmistajien kelamalleihin.

Sitä kelaa ei ole vielä vastaan tullut mikä ei jossain vaiheessa oireile. Eikä döörit ole mikään poikkeus. Mutta ei ne Shimanotkaan sen kauemmin kestä.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.

Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko » 10:12:24 28.04.2009

KMan tarttee uuren ikiskruuvin jos tahtoo siimanjakajan kuntoon ja kaulus o rikki. Pitäis se saada ihan Härmälandian ABUltakin.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><

KMan
Viestit: 489
Liittynyt: 14:53:50 06.09.2007
Paikkakunta: Karjaa

Viesti Kirjoittaja KMan » 11:06:39 28.04.2009

abo kirjoitti:KMan tarttee uuren ikiskruuvin jos tahtoo siimanjakajan kuntoon ja kaulus o rikki. Pitäis se saada ihan Härmälandian ABUltakin.
Kiitoksia. Tämä tieto pelasti senkin, että tässä manailin miten voi kadottaa noinkin suuren osan. Olen etsinyt ikiruuvia, joka kuvassa on! :mrgreen:

Avatar
Läde
Viestit: 335
Liittynyt: 13:40:05 23.03.2008
Paikkakunta: Gäddhålan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Läde » 19:51:23 28.04.2009

Mikey kirjoitti: Yhden döörin käyttökokemushan se kertookin totuuden kaikista dööreistä? Ettei sattuis olemaan huono yksilö?
Joo totta on etten välttämättä yhden döörin perusteella voi tuomita sitä, mutta itseasiassa nytten keväällä Dani tilasi döörin ja ekalla reissulla tuli huomattua että siinä olikin omituinen tehdasvika. Kun uistinta esimerkiksi repi kaislikosta tjsp. niin kela tavallaan pettää ja siima tulee löysänä ulos ja veivi alkaa pyörimään taaksepäin.
Itse olen vain saanut aika huonon kuvan dööreistä
Nojaaaa, tuollanen syöttikalahan toi..

Vastaa Viestiin