Takakahvan jatkaminen ja lyhennys

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Avatar
Kuulapää
Melkein sai naista...
Viestit: 1773
Liittynyt: 21:05:08 27.10.2007
Paikkakunta: Susirajan Paasikoski

Viesti Kirjoittaja Kuulapää »

Mulla on itellä seiskaluokkanen, kymppikinttunen Loopin SiniLinja.
Olen siihen vähän mutuillu et olisi aika mielenkiintosta kokeilla saada siihen butin tilalle ihan oikea kahva. Tarkoitus olisi siis saada jatkopalaa kierteillä siihen kiinni.

Ihan näin kyselynä esitän et onko täällä joku sellanen joka voisi tuon homman tehdä ja jos on, niin minkä hintaluokan projekti se oikein olisi?
Eli siis butti irti, siihen kierteet, simppeli korkkikahvan pätkä tilalle, johon myös sais kierteet. Olisi sitten mahdollisuus vaihtaa buttia kahvaan vähän tilanteen ja paikan mukaan.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Takakahvan jatkaminen ja lyhennys

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Vieläkö takakahvoja lyhennellään ja jatketaan?

Itsellä on ajatuksena katkaista Jig-it melko heti korkkien jälkeen, ja lisäksi katkaista Jerk-mate:in kärkiosa (joka siis on tyviosan päälle menevää mallia) ja sitten vaparenkaan irroituksen jälkeen tökätä Jig-it:n tyviosa Jerk-mate:n kärkiosan sisäitse ja liimata se epoksilla kiinni.

Lopputuloksena pitäisi olla 3 -osainen Jig-it-Jerk-Mate, reilun mittainen, toivottavasti hyrräkela jigityskelpoinen vapa. Ehkä vähän raskas, mutta noi kummatkin aihioit, Jig-it ja Jerk-mate nyt ovat ihan kelvottomia, enkä jaksa jobbaamaankaan alkaa halpoja vapoja, niin eikun uhraus tieteelle.

Hmmm, onko tämä nyt takakahvan pidennys tai lyhennys, no on se, kun Jerk-matessa on erimittainen takakahva kuin Jig-itissa.

Edit: lisätäänpäs kuvat koepaloista
Liitteet
Vavat.jpg
Jig-it.jpg
JerkMate.jpg
- Jukka
Avatar
kirppu
Viestit: 3056
Liittynyt: 09:01:56 14.10.2006
Paikkakunta: Pielavesi
Viesti:

Re: Takakahvan jatkaminen ja lyhennys

Viesti Kirjoittaja kirppu »

Kahvan jatkaminen ja kaksiosaisen kahvan rakentaminen on näppärä tehdä hiilikuituputkella tai vanhalla virvelivapa aihiolla.

Jatkettava vapa katkaistaan halutusta kohdasta ja aihion reikään liimataan sopivan paksuinen hiilikuituputki tai aihio.(työnnetään sopivasti sisään) Sen ympärille rakennetaan korkki kahva.

Voi tehdä myös siinä järjestuksessä että uusi jatkos liimataan vapaan viimeiseksi.
-ahven on paras kala-

[email protected]
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Takakahvan jatkaminen ja lyhennys

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Pitäis muokata Daiwa Prorex PX742MFB-AS vavan kelakiinnikkeen paikkaa ja kädensijoja totaalisesti. https://www.hongkong.fi/fi/kalastus-ja- ... p/3095601/

Vapa muuten vaikuttaa hyvältä, mutta 1. kelakiinnike on liian edessä. 2. vavassa on kaksiosainen takakahva, jotka on väärissä paikoissa. Mulla on hankittuna sopivat kahvat ja kelakiinnike.

Nykyiset kahvat ja kiinnike tarttis saada irti. Onko kellään ideaa miten noita kannattais lähteä poistamaan? Mahtaisko keittäminen ja sen jälkeen hanskat kädessä väsyttäminen tehdä mitään? Vai onks noi epoksilla liimattu, jolloin kait halkominen, vuoleminen ja hiominen taitaa olla ainoat mahdollisuudet?
Liitteet
Prorex.JPG
Prorex.JPG (21.72 KiB) Katsottu 11890 kertaa
- Jukka
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Takakahvan jatkaminen ja lyhennys

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Taitaa olla niin, että jos saa kahvan liimaepoksin pehmenemään, niin siinä samalla voi pehmetä vavan epoksilaminaatti.

=> Taitaa olla parasta poistaa noi kädensijat vuolemalla ja kelakiinnike hiomalla. => Paljon purua parvekkeelle.

Perseestä noi valmisvapojen kaksiosaiset takakahvat, kun ne ei ole ikinä kohdillaan. (St.Croixissa onneks oli aika hyvin kohdillaan, muuten se vapa oliskin lähtenyt palautukseen.)

Joku tommoinen olis tavoitteena:
Liitteet
Prorex mod.JPG
Prorex mod.JPG (25.33 KiB) Katsottu 11878 kertaa
- Jukka
Avatar
kirppu
Viestit: 3056
Liittynyt: 09:01:56 14.10.2006
Paikkakunta: Pielavesi
Viesti:

Re: Takakahvan jatkaminen ja lyhennys

Viesti Kirjoittaja kirppu »

Oletko siis kuumentamalla koettanut irrottaa kahvan osia? Mielestäni kannattaa sahata rautasahalla vapa sopivasta kohtaa poikki ja tehdä siihen sopiva kahva/takakahva ohuemmasta hiilikuituputkesta johon liimaat korkit,solukumit ja takakahvan kiinni ja sitten liimata tämä valmis osa vapaan. Ei kannata kahvan edestä heti katkaista.
-ahven on paras kala-

[email protected]
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Takakahvan jatkaminen ja lyhennys

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

En ole kuumentamalla koittanut. Olen kuullut, että yksi olisi operaatiossa onnistunut. Siis kuumuutta vavalle ja sitten paksut hanskat kädessä väsyttämään. Taidan koittaa puukkoa, viilaa, dremeliä ja hiekkapaperia ensin. Jos menee ihan vituiks, niin sitten tolla hiilikuituputkella.

Mistäs muuten sellaisia hiilikuituputkia voisi ostaa? Tilaamalla vapa blancoja toki, mutta jos vähän halvemmalla?

Tjaa, tosiaan ainakin tuolta; ei vaikuta pahalta:
https://www.kevytrakentajanverkkokauppa ... it/putket/
- Jukka
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Takakahvan jatkaminen ja lyhennys

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

kirppu kirjoitti:Kahvan jatkaminen ja kaksiosaisen kahvan rakentaminen on näppärä tehdä hiilikuituputkella tai vanhalla virvelivapa aihiolla.
Itse asiassa nyt kun vähän katselin Exel putkia ja muita, niin hemmetin hyvä idea. Mä kun tykkään, että jos vavalla on yhtään enenpää mittaa, niin se alin 1/3 -osa saa olla lähes tönkköjäykkää. Noin mä sen taidan tehdä (ton Jig-Itin suhteen) että sopivasta vavasta liitospala ja siihen Exel putki, johon kelakiinnike ja kahva. Toi Jer-it kun on aika painava, niin tulis jigivavaks turhankin painava.
- Jukka
Avatar
kirppu
Viestit: 3056
Liittynyt: 09:01:56 14.10.2006
Paikkakunta: Pielavesi
Viesti:

Re: Takakahvan jatkaminen ja lyhennys

Viesti Kirjoittaja kirppu »

Myös minä tykkään jäykästä kahva+kelakiinnike+takatappi osasta. Tärpit tuntuu paremmin ja vastaisku on tarkempi. Käytännössä siis vapa taipuu vasta etukahvan jälkeen vapa-aihiosta.
-ahven on paras kala-

[email protected]
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Takakahvan jatkaminen ja lyhennys

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Tjoo, nyt on vapaproggiksia niin paljon mielessä, että mistähän sitä aloittaisi.

Varmaan vuolemalla tosta Prorexista kahvat ja kiinnike helvataan. Tilalle lyhyempi ja yksiosainen takakahva. Jälkien siistiminen, riippuen vähän miten siististä lähtee. Jos ei lähde siististi, niin vaikka uutta ohkaista hiilikuitumattoa ja rowing touvia sille osalle. Samalla pikku jäykistys tyvelle. Kun noin ohkaisia hiilikuitusukkia ei oikeen tunnu löytyvän.

Jig-ittiin varmaan naitan tosiaan ton Jerk-itin tyveks. Tai sitten joku muu vapa nurkista, niitä on päässyt kertymään ja tarpeettomia ovat. Tai sitten vaan hiilikuituputkea tyveks ja tälle myös hiilikuitutouvia somisteeks / vahvikkeeks. Ja sitt uus kiinnike ja kahva.

Pitkässä haspeli mertsarivavassakin on kahvojen mitoitus persiillään. Tällekin joutunee rakentaan uudet kahvat uudella mitoituksella. Enpä tiedä heittäytyisikö kajahtaneeksi tiedemieheksi, ja laittais siihen vapaan kahdet kelakiinnikkeet peräkkäin, takimmaiseksi hyrräkiinnike. Kiinnikkeet eri puolille vapaa. Sitten hyrräpuolelle spiraalirengastus, ehkä 2 vaparengasta tyviosaan ja kenties samat 2 kärkiosaan. Pystyis käyttään samaa vapaa sitten hyrrällä jos keli on tarpeeks plussalla ja jos alkaa jäätään liikaa, niin pystyis vaihtaan haspelille. Eikä tulis kovin hirveesti lisäpainoa edes vavalle. Tuolla taimenen rantakalastuksessa kun ei viitsi extravapoja kuljettaa, paitsi sitä mikä sopii reppuun. On mukavan toiminen toi kyseinen pitkä haspelivapa.
- Jukka
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Takakahvan jatkaminen ja lyhennys

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Prorex ahvenvavasta lähti kelakiinnike ja kädensijat kiitämään. Kädensijat otin pääasiassa vuolemalla. Alumiiniselle päätytatille annoin tohoa ja nyppäisin pihdeillä irti. Winding checkit oli melkein hankalimmat irrottaa. Otin ne Dremelillä katkaisemalla melkein irtipoikki ja vääntämällä ruuvimeisselillä. Kelakiinnikkeen halkaisin kanssa Dremelillä ja ruuvimeisselillä. Ylimäärä liimoja vuolin pois. Lopuksi annoin vaan hiekkapaperia. Hionnan suoritin kylpyhuoneessa ja pidin hengityssuojainta. Harjasin seinät ja lattian ja sihvelillä mujut roskikseen ja roskissäkki kiinni. Sitten odottelin lounaan ajan että loputkin pölyt laskeutuu suihkuhuoneessa. Sitten oli aika ottaa suihku ja suihkuttaa samalla seinät puhtaaksi loppu pölystä.

Uutta hiilikuitua ajattelin tavalla tai toisella tuohon nyt käsitellylle osalle laittaa. Ettei siitä tule ainakaan heikompaa kuin se oli ennen. Täytyy varmaan tehdä koevedos ensin jollekin jämävavalle, eli tämä ei tule valmistumaan ihan heti.
Liitteet
Prorex1.JPG
Prorex2.JPG
- Jukka
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Takakahvan jatkaminen ja lyhennys

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Tää homma on sen verran edennyt, että koekappaleita tein viikonloppuna. Tai siis kun tarvitsen 10 mm tapin ton Prorexin persiiseen tueksi, että voin tehdä sen vahvennuslaminoinnin ihan vavan tyveen saakka. Ajattelin, että en osta 10 mm putkea, vaan hyödynnän jonkun totaalisen turhan jämävavan. Joku iänikuinen SilverMax vapa löytyi. Se oli joku 8 mm paksu, niin tähän sitten laminoin touvia ihan vaan pyörittämällä. Sain sitten samalla selville mikä on avoin aika noissa lämpötiloissa etc. Ekaan laminointiin en käyttänyt imeytyshuopaa, minkä arvelin olevan liian paksua tähän tarkoitukseen. Tai ensinhän sinne alle laitetaan repäisykangas ja sen päälle imeytysmateriaali ja sitten laminaatti normaalisti alipainesäkitettäisiin, mutta minulla ei ole tarkoitukseen soveltuvaa kompressoria ja ejektoripumppua, joten rahvaanomaisesti vaan kieputin paketin pakkausteipullä tiukkaan. Paketin purkamisessa oli aika urakka, ja puukkoahan siinä tarvittiin, kun se talouspaperi oli laminoitunut aika tiukaksi. Siinähän on puukuitua ja kun se kastuu hartsista ja puristetaan tiukkaan, niin puulaminaattiahan siitä muodostuu. Mutta sain sitten se repäisykankaan sen verran alulle, että sain nyhdettyä imetysaineet ja repäisykankaat pois. Kaunistahan tosta ei tullyt, mutta ei varsinaisesti ollut edes yrityksenä. Ja tolla ensimmisellä laminoinnilla en päässyt vielä lähelle 10 mm, aika vähän tuntuu toi touvi kasvattavan paksuutta vaikka tosiaan pariin kerrokseen sitä rullasin. Laminaatti kyllä vaikutti varsin onnistuneelta, vaikka rumalta. Touvihan oli täysin kastunut tossa laminoinnissa ja aika hyvin sain teippivirityksellä turhat hartsit imeytettyä siitä pois. Että kyllä näinkin voi vapaa vahvistuslaminoida jos siltä tuntuu. Ja kyllähän tuo jäykistyi ihan selvästi tolla ensimmäisellä laminointikerroksella, eikä painoa tullut ihan hirveesti lisää. Laitoin siihen sitten seuraavan kerroksenkin ja nyt siellä on se virallinen imeytyshuopa, kun se tuntui taipuvan sittenkin ihan hyvin muotoon. En ole vielä purkanut tota toista kerrosta, että siitä en vielä tiedä miten hyvin se lähtee irtoomaan vai tarvitaanko tähänkin puukkoa. Erilailla laitoin ton repäisykankaan tähän toiseen kerrokseen, eli tollain spiraalinen rullaamalla. Että antaas kattoo. Sen verran myöhään illalla tuntui tosiaan epoksit jähmettyvän, että purkaminen jäi toiseen ajankohtaan.

Kun tohon Prorexiin teen sen vahvistuslaminaatin, niin siinä laitan noita hiilikuitunippuja ensin enemän pituussuuntaan spiraalina, vähän samaan tyyliin kuin jossain daiwan hyvissä vanhoissa vavoissa näkyi, ja sitten pintaan rullaan tota touvia ehkä kolmessa - neljässä kerroksessa, tarkoituksena tehdä pintaan materiaalivahvuutta. Ja sitten hion sen tasaseks ja lakkaan, niin pitäis tulla ihan siisti. Hiilikuidun kanssa on sitten syytä olla tarkkana kuin ripulin poistossa pieremällä. Nimittäin on se hiilikuitupöly melkein asbestin veroista myrkkyä, eli pölyltä tulee suojautua hengistyssuojaimella. Olis mulla jotain ohkaista hiilikuitumattoakin, mutta luulen etten sitä saa kovin siististi tohon (ohkaisen) vavan päälle, joten ehkä en käytä sitä ollenkaan. Veikkaan että sekin kiertyy/rypistyy tossa teippivirityksessä. Että jos olis ne alipainevehkeet, niin ehkä sitten vois.

Kauhee työ tossa on verrattuna siihen, että aihiosta rakentaisi, eli sikäli en voi suositella kellekään. :-D Mutta jotenkin tykkään tuommoisesta nyhräämisestä. Kai siinä on sekin, kun syletyttää niin paljon kuin vapavalmistajat ei osaa mitoittaa kahvoja järkevästi, niin tuottaa tyydytystä korjata virhe. :-D
Liitteet
Aloitus.JPG
Ykköskerroksen laminaattia.JPG
Ykköskerroksen laminaattai lähempää.JPG
Toinen lähikuva ykköskerroksesta.JPG
Kakkoskerros paketoituna.JPG
- Jukka
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Takakahvan jatkaminen ja lyhennys

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Näköjään kakkoskerroksesta tuli ulkoisesti vähän paremman näköinen. Taisin saada teipin vedettyä jok/tai tiukempaan tai vähemmällä laminaatin kiertämispyrkimyksellä. Repäisykankaan repiminen oli kyllä nimensä mukaista, puolitoista tuntia huhkin että sain sen lähtemään. Että edelleenkään en vastaavaa voi suositella kellekään :-D Ja joo, tiedän että kokonaan kuivettuneeseen epoksiin ei tartu oikein mikään, ei edes tuore epoksi juurikaan. Mutta paljaaseen hiilikuituun ottaa, että kyllä tosta jonkinlainen rakenteellinen laminaatti muodostuu. Repäisykankaaseen tarttee kyllä koittaa kehittää joku parempi ratkaisu. Ehkä ohkaisempina suikaleina laitettuna saattaisi lähteä paremmin.
Liitteet
Kakkoskerros aukastuna1.JPG
Kakkoskerros aukastuna2.JPG
- Jukka
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Takakahvan jatkaminen ja lyhennys

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Nyt mä sen keksin...Varsinaisen vavan vahvistuslaminaattiin pitää saada tyylikäs ulkonäkö. Kylhän se tolla hiontasysteemillä ja lakkaamallakin onnistuis. Mutta jos tekis ton pohjalaminoinnin vähän hifimmin, niin että pituussuunnassa tulis tasalaatuista (eli alimmaiseksi tartunnaksi ohkainen matto noin 45 / 45 kulmassa, sen päälle käytännössä 0 -suunnassa hiilikuitutouvia jokunen kerros tuomaan lujuus, ja sitten päälle kevlar matto :D Kevlar kun näkyy olevan aika kohtuuhintaistakin. Kevlarin päälle toki vois (jos uskois osaavan) niin vois taiteilla hiilikuitutouvista kuviointia, mutta kyllä siinä melkein pilaa kaiken, tossa on aika kiire tossa laminoinnissa että avoin aika riittää kastelemaan kuidut ja ehtii paketoimaan sen repäisykalvoon ja imeytyskankaaseen ja vetämään tiukkaan teipillä. Eikä jaksais ostaa 4:n tunnin epoksia, tulee jo turhan kalliiks.
Liitteet
Kevlar.JPG
Hiilikuitu.JPG
Etanaepoksi.JPG
- Jukka
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Takakahvan jatkaminen ja lyhennys

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Paljon on tullut harjoteltua, ja paljon on tullut opittua. Välillä hommat lähtee ihan lapasesta, mutta nyt mulla on vissiin(?) pari onnistunutta harjoituskappeletta. Että pikkuhiljaa vois vaikka siirtyä vapojen tapitukseen ja sitten niitten tyvien vahvistuslaminointiin ja sitten kahvat ja kelakiinnikkeet...

On kyllä tosi tarkka toi Biltema epoksi seossuhteesta: https://www.biltema.fi/veneily/veneen-h ... 2000020523
Mun oli tarkoitus laittaa pohjaa 20 ml ja kovetinta 10 ml. Vaan pohjaa menikin joku 21 ... 22 ml, joten kovetinta olikin tarve 11 ml, mutta eikös sitä lurahtanut jonkin verran enemmän, ehkä 13 ml, niin eikös perkele meinannut käydä niin, ettei meinannut kovettua ollenkaan. Tuli lisäks se kuppi niin täyteen epoksia, että sekottuminenkaan ei ollut kovin täydellistä. Seoksen kovettuminen otti viikon eikä se senkään jälkeen ole ihan täysin kovaa.

Sittemmin tuli ostettua tuo mällilinko, eli epoksimylly. Ensin alkuun pidin ihan turhana vehkeenä, mutta se on osoittautunut hyödylliseks peliks: https://www.rodhouse.fr/en/outils/5039- ... m-em1.html

Eilen kokeilin annostella epoksia injektioruiskuilla, mutta ne epoksi purkit oli niin tyhjiä, että sain taas vaihteeks ihan hirveen katastroofin aikaseks. Siinä samassa noi injektioruiskut lens roskiin. Niitä ehkä vois ainakin lyhyen aikaa uudelleenkäyttää, kunhan ei sotke pohjaa ja kovetinta. Mutta apteekista kävin hakees uudet ruiskut ja Puuilosta kumiletkua laitettavaks noihin ruiskuihin, että saa imettyä epoksia purkin pohjalta ilman sotkua. Katselin ostoksiani ja mietin, että jos joku näkis, niin luulis mun varmaan olevan matkalla vetämään töötit Reindeerspotting hengessä, eikä matkalla rakentamaan vapaa. Niin sitten päätin työpaikalle saavuttuani naamioida ostokset hanskoilla. Että jos joku sattuu näkemään, niin ei järkyty.
Liitteet
Ostokset.JPG
- Jukka
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Takakahvan jatkaminen ja lyhennys

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Taas on rojekti nytkähtänyt eteenpäin. Jig-Itistä nirhasin kelakiinnikkeen ja kahvat ja winding chekit irti. Kummallekin vavalle on tehty sopiva perstappi, jotka liimasin epoksiliimalla, kun ne tunnetusti kovettuu kivikovaksi ilman että seokset on 100% oikein. Eilen tein vahvistuslaminoinnin Prorexille. Aloitin perstapista, jonka tulen sahaamaan irti. Pohjustin hiilikuitutouvilla kahteen kerrokseen. Sitten laitoin pitkittäisi hiilitouveja reilun kymmenen. Sitten vedin tiukkaan hiilitouvista spiraalin näitten päälle, taas kahteen kertaan. Ja sitten repäisykalvo ja imuhuopa ja elmukelmu ja PVC teippiä runsaasti niin tiukkaan kuin sain menemään. Vaikutti siltä, että tulee ulkoisesti huomattavasti tasalaatuisempi kuin noista perstapeista, minkä kanssa harjoittelin. Itse asiassa oli aika komeen näköistä sen hetken aikaa kun kuidut oli pyöritelty, mutta toi imuhuopa vetänee nämäkin aika perunapelloksi, johtuen siitä kun vavan ympärysmitta on niin pieni, niin toi imuhuopa menee miten sattuu (ryppyyn) ja kiertyy herkästi kun rullaa teipin. Mutta kireelle toi on saatava, että laminaatista tulee tiivis ja ylimääräinen hartsi imeytyy pois kerryttämästä turhaa painoa. Jos tosta tulee kauheen ruma, niin sitten se on kait pakko hioa tasaiseksi. Tai sitten teen pitkän etukahvan ja naamioin sen sillä. Tai sitten pyöritän tota hiilitouvia esiin jäävälle osuudelle vielä yhden kerroksen ja lakkaan sen komiaks. Ehkä pitäis tehdä niin, niin jäisi hiililaminaattia näkyviin, kun on tässä turattu aika paljon. Jos olisin alun alkaen tiennyt mikä homma tässä on, niin en olisi varmaankaan alkanut, vaan olisin joko ollut tekemättä tai sitten katkaissut vaan vavan ja laittamalla hiilikuituputken tilalle. Mutta ei harmita että tuli alettua, paljon tuli koettua ja opittua ja vaikuttais että lopputulos on kelvollinen. Hommaa kyllä on ollut varmaan kymmenkertaisesti blanco aihiosta tekemiseen verrattuna.
Liitteet
Vapa proggis.JPG
- Jukka
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Takakahvan jatkaminen ja lyhennys

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Prorexin paketin sain eilen purettua. Laminaatti onnistui teknisesti hyvin. Vahvistuslaminoitu osa on ihan tönkkö. Ei ole kuitenkaan ihan jäätävän painoinen. Mikään esittelykelpoinen ei senkään pinnasta tullut, eli joku pintaratkaisu tai naamiointi pitää tehdä. Ja sen verran se pinta on perunapeltoa, etä joihinkin kohtiin pitää ehkä vähän näyttää hiekkapaperiakin ennen kuin kiinnitän kelakiinnikkeen ja kahvat. Jonkin verran hiontavaraa siihen tuli jätettyäkin, kun pinnassa on kaikin kohdin ainakin 2 spiriaalia hiilikuitutouvia.

Jig-Itin sain kanssa laminoitua. Siihen laitoin pohjalle 1 spiraalin touvista pohjustukseksi ja sen päälle 8 kpl touveja suoraan ja 4 kpl melkein suoraan, ne kiertää vavan 2 kertaa laminaatin matkalta. Ja päälle on 1 spiraali touvista. Tämä 6’ jalan vapa oli hiukan lyhyt makuuni, joten jatkan tätä ~10 cm perästä. Eli en katkaise perstappia siitä kohtaa mihin vapa loppui ennen töitä. Syntyneen pykälän paikkasin laittamalla pohjustukseksi hiilikuituspiraalin ja 2 kierrosta ohkaista hiilikuutumattoa (ja tän päälle sitten samat toimet kuin itse vavalle). Puristuspakettiin laitoin tällä kertaa pinnimmaiseksi vielä PVC sähköteippiä, jolla tuntui saavan pakettia tiukattua vielä lisää. Olis varmaan pitänyt ostaa ja käyttää tota sähköteippiä enemmänkin. Tuntui että sillä ei kierrä pakettia niin paljon. Mutta tässä paketissa olin kyllä jo pakkaustaipillä kiertänyt pakettia ihan tarpeksi, eli kovin hyvää pinnanlaatua en tuolta odota.

Lisäks koitin tällä kertaa lisäkiristää tota pakettia kuumailmapuhaltimella. Se ei oikeen toiminut, en tiedä löystyttikö vaan. Ilmeisesti toimii isompihalkaisijaississa sylinterimäisissä laminoinneissa. Vapamittakaavassa ei tuntunut toimivan. Lisäsin tän jälkeen uutta teippiä. Toi mahdollisimman luja puristus on melkoisen tärkeä siinä miten luja laminaatista tulee. Tossa kun on paljon nyhräämistä pienellä aluella ja lisäks tossa on aika mahdotonta käyttää isommissa laminoinneissa käytettäviä ilmauteloja. Siveltimellä toki voi koittaa töpöttää ilmaa pois laminaatista, mutta aika loppuu siinä aika nopeesti kesken. Parempi vaan kastella kuidut kunnolla, painella ne tiiviisti kiinni (tai rullata tiukalle spiraalille) ja sitten laittaa repäisykankaat ja imeytyskankaat ja paketoida paketti mahdollisimman tiiviisti, niin laminaatissa mahdollisesti olevaa ilmaa ja ylimääräistä hartsia saa mahdollisimman paljon pois ja kuidut painuu tiiviistä toisiaan vasten.

Joo, painoa tulee jonkin verran, mutta ei niin paljon kuin voisi luulla. Ja mulla ei ole ainakaan toistaiseksi Zillionia keveempiää kelaa, niin ei se niin haittaa jos vavan tyvessä on joku 50 g lisää painoa. Ne perstapit painaa aika paljon, ja niitä tungin noin 15 cm vavan sisään. Prorexiin jää tapista vaan se osa mikä meni vavan sisään ja Ji-Itistä jää se 10 cm pätkä extraa.

Materiaalitkin loppuu ’sopivasti’. Viimeiset repäisykankaat on nyt Jig-It paketissa. Hiilikuitutouviakaan ei enää paljoa ole, kun rullaa näkyy enemmän kuin touvia. Mutta ehkä sitä just on vielä tehdä nätti pinta’laminaatti’. Siksi lainausmerkeissä, kun ei se hirveesti tule tarttumaan, enkkä siihen tule laittamaan mitään puristusta. Hmm, ellen sitten ideoi jotain ja hae sellaista reiällistä muovia Kevrasta, niin sitten sen kyllä pystyis puristamaan…
Liitteet
Prorex laminoituna.JPG
Makro Prorexin laminaatista.JPG
Jig-It paketissa.JPG
- Jukka
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Takakahvan jatkaminen ja lyhennys

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Homma on edennyt...ees-taas. Monenlaista experimenttiä on tullut tehtyä ja vesiperiä vedettyä. Viimeinen oli kevlarsekoilu. Ajattelin, että kevlarista sais hassun näköisen pinnan ja siihen hiilinauhasta vähän tyylittellä. Pakko sanoa, että on muuten kevlar aivan aunuksesta käsitellä hiilikuituun verrattuna. Ja sitten kun hommat lähtee menemään vituilleen, niin kevlarin poishiominen on melkoisen syvältä jopa verrattuna sen laminoimiseen. Mulla nyt on toinen aihio 'valmis', tosin karsean näköinen (mutta muuten varmaan ihan hyvä) ja toinen odottaa ainakin pientä hiontaa ja sitten ehkä pintaa. En saanut sitä kunnolla hiottua kun toi kevlar nyt vaan on aunuksesta. Ottaa 40 paperin, niin hiilikuitua kyllä sillä poistuu ja vauhdilla. Vaan eipä mene kevlarin kanssa niin. Kevlar vaan rullautuu niin karkealla paperilla. Noin 120 paperi tuntuu olevan toimivin kevlarlaminaatin poistoon. Hiottu aihio meni kauheille karvoille, joten vetäisin siihen ensin pelkkää epoksia pohjusteeksi, että kaikki karvat on takuulla märkiä ja sitten siihen päälle lähes kylläistä mikropalloseosta ja jätin kuivumaan. Ihan siis hiomista helpottaakseni. Aika näyttää hionko noi kevlar laminaatit vielä kokonaan pois hienotyöstötyökoneella nimeltä rälläkän lamellilaikka. (Moisen poishiominen käsityökaluilla kun tuntuu vaativan joku 4 tuntia hikoilua ja pullon 80% ja jokusen litran muuta nestettä.) Hiilikuidusta tehtynä tää olis ollut valmis jo aikoja sitten..

Korkkikahvojen teko sentään on simppeliä. Etenkin kun huomiois, että vaikka leveellä hionta-alustalla hioo, niin eipä poltettu korkki tai kumikorkki vaan hioidukaan samaa tahtia kuin normaali korkki. Niille selkeesti olis pitänyt antaa ohkaista ja karkeeta hiomapaperia etukäteen, tai vaikka viilaa. Ja että vaikka PUR liimassa sanotaan, että kova puristus, niin eipä korkki kovin paljon puristusta kestä, ja sitä puristusta tulee M10 kierretangosta äkkiä aika tavalla.
Liitteet
Kahva.JPG
Korkit pinkeessä.JPG
Ihanaa kevlar laminaattia mikrokuulapaklattuna.JPG
- Jukka
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Takakahvan jatkaminen ja lyhennys

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Harmi kyllä, kerrostalossa äänen kanssa puuhailu voi rassata naapureiden hermoja, joten lopullinen ratkaisu epäonnistuneen kevlar laminaatin (vähintäänkin) pintakuorintaan siirtyi toiseen ajankohtaan. Tollaisen jigin sain tehtyä, mihin saa vavat kiinni. Nimittäin ne, joilta joskus on lähtenyt joku nauhahiomakoneen kanssa ns. lapasesta, niin tietävät, että se kappale lähtee aika äkäseen. Ja nyt olis tarkoitus ettei siis lähde. Luullakseni pintakerros laminaatista sen sijaan kyllä lähtee aika sukkelaan. Tuleva 4 tunnin manuaalihionta alko kivestää niin paljon että piti tehdä joku muu, eli koneellinen, ratkaisu.
Liitteet
Kerrostalossa puuhailu.JPG
- Jukka
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Takakahvan jatkaminen ja lyhennys

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Kokeilin hiomista nauhakoneella eilen. On toi kevlar (tai siis Aramidi) kyllä silti aivan perseestä hioa. Saa nähdä lähteekö kenties kummastakin kaikki kevlarit vielä kiitämään... Nauhakoneella homma sentään näkyy pelittävän, ainakin hieman. Se hyvä puoli sentään tossa kevlarissa on, ettei se pölise samanlailla kuin hiilikuitu. (Kunnollista hengityssuojainta olen silti käyttänyt. Ja kun hionnan lopettaa, niin antaa huoneen olla hetken että pölyt laskeutuu. Sitten isoimmat harjalla ja rikkasihvelillä roskiin ja seinien ja lattian vedellä suihkutus.) Mutta joo, hiontaa täytyy kyllä vielä jatkaa. Toi Prorex nyt ei hirveesti vaatis työtä, että vois koittaa vetästä siihen pinnan, vissiin siitä halvatun kevlarista. Tässä tapauksessa ohkaisesta nauhasta, mitä en ole vielä kokeilllut. Jos tohon päädyn, niin varmaan sit ekaks vielä tasaiseksi paklaus ohkaisesti epoksi+mikropalloseoksella ja sitten hionta ja sen jälkeen 20 mm kevlar nauhaa spiraalina, sen päälle ohkaista 20 mm repäisykangasta niin ikään spiraalina, sitten 50 mm kiristyskalvoa varovaisesti, etten rullaa kerroksia alla ja sitten PVC pakkausteippiä niin ikään varovaisesti ja sitten kiristys kuumailmapuhaltimella. Purseiden poispyyhintä kuivumisen aikana. Ja seuraavana päivänä jo tutuksi tullut paketin purkaminen, joka tolla ohkaisella repäisykankaalla pitäis olla aika tavalla helpompaa kuin aiemmin käyttämälläni paksulla. Sitten vaan kahvan ja kelakiinnikkeen kiinnitys ja vapa pyörimään kuivaimeen ja pintalakka (ProKöte). Jig-Itin kanssa on vähän enenpi auki mitä sen kanssa loppupelistä teen. Eli lähteekö siitä vielä enemmänkin pintaa ja kenties hiili pinta siihen.

Mutta joo, hommaa on moisessa paljon. Joskin jos vielä joskus päädyn moisen tekemään, niin tietääpä miten tämmöinen kannattaa tehdä jos päättää tehdä. Katkaisu ja putkitushan se järkevin toki on.

Mutta toimii tää mitä mä olen tässä nysvännyt, että vanhat palikat dremelillä irti ja sitten vahvistuslaminointi: hiilinauhasta spiraali pohjille (esim. 2 kerrosta) sitten pintaan suuntakuituja noin 15 kpl ja sitten pintaan pari kolme kierrosta hiilinauhaa tiukkana spiraalina. Päälle repäisykankaat ja imeytyshuopa (tai talouspaperikin käy). Sitten kiristävä kalvo päälle. Jos ei tullut riittävän jäykkä kerrasta, niin hioo vähän että on 'hiilipinnalla' (ja muistaa sen hengityssuojauksen) ja laittaa uuden kerroksen samoin kun ekan. Jos koittaa kerrasta tehdä kauheen paksun kerroksen, niin se laminaatti menee ihan perunapelloks kun sen kiristää. Ohkaisia (alle 50 mm) hiilinauhoja mulla ei ole ollut, mutta eiköhän sellaistakin Kevran valikoimasta löytyis ja sellaisella varmaan homma toimis kans.
Liitteet
Vavat nauhahiomakoneen jäljiltä.JPG
- Jukka
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Takakahvan jatkaminen ja lyhennys

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Kiitoksia yksityisviestillä tulleista vinkeistä.

Tosta kevlar sekoilusta tuli ihan täys fiasko ja katastroofi. Karseaa hiottavaa tasaiseksi / suoraksi. Ja nauhahiomakoneella tapahtui just se, mikä helposti nauhakoneella tapahtuu, eli kun kevlar meni lopulta puhki, niin eikös se nauhakoneen peräosa haukannut hiilikuituun kuopan. Eli nämä kevlarit lähtee nyt kiitämään vavoista ja näkee sitten mitä vavoista oikeasti jäi jäljelle. Tällä hetkellä ajatus on tehdä vavat valmiiksi hiilikuidusta. Täytyy varmaan käydä ostamassa uusi ja parempi hengityssuojain, pölytystä on luvassa. Biltemalaiset taitaa olla aikansa elänyt.
- Jukka
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Takakahvan jatkaminen ja lyhennys

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Lähtihän ne kevlarit kiitämään toisesta vavasta ja toisesta pääsin vähän alkuun. Käytin välineenä nauhahiomakonetta ja akkuporakoneeseen kiinnitettyä karaliuskasysteemiä. Olisin hionut kummatkin valmiiksi, mutta nauhahiomakoneesta katkesi nauha ja akkukoneesta tyhjeni akku ja vähän samaa vois sanoa miehestäkin. 3M:n hengityssuojain on kyllä hyvä ja vois sanoa, että se on kyllä aika minimi tällaiseen hommaan. https://www.staypro.fi/turvallisuus/hen ... gIeCfD_BwE On kyllä kertaluokkaa parempi kaikinpuolin kuin Biltemalainen.
Pitää kyllä laittaa tohon aihioon näköjään taas vaihteeks lisää hiilikuitua, kun tais lähteä melkein kaikki laittamani kiitämään. Mutta tämähän jo sujuu :D
Liitteet
Vapa hiottuna jälleen.JPG
- Jukka
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Takakahvan jatkaminen ja lyhennys

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Lähti kevlarit kiitämään kummastakin vavasta. Ja tais lähteä noin kaikki laittamani hiilikuidutkin. Oli kyllä ihan maailmanlopun hommaa toi kevlarin poisto. Nauhahiomakoneella kierrokset tappiin ja 60 paperi niin alkoi tapahtua. Toiseen vapaan laitoin eilen pohjustukseksi 2 hiilispiraalia ja väliin joku 15 kpl suuntakuituja hiilitouvista ja päälle hiomavaraksi 2 spiraalia. Toiseen vapaan ehkä tänään sama juttu.
Liitteet
Vavat taas hiottu.JPG
- Jukka
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Takakahvan jatkaminen ja lyhennys

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Prorexista revin puristussiteen eilen pois. 25 mm repäisykangas oli kyllä hyvä ostos, puristuspaketin purkaminen oli ehdottomasti helpointa tähän asti. On muuten jännän näköinen kun sen kankaan repäisee hiilikuidusta. Ilmeisesti se repäisykohta kipinöi, tai ainakin näyttää siltä. Olis pitänyt koittaa repäistä pimeässä, niin olis saanut varmuuden. :-)Energiaahan tuossa purkautuu jonkin verran, kun epoksit on tulleet repäisykankaan läpi imeytyshuopaan ja sitten repäisee sen epoksisillan rikki siitä, niin ilmeisesti kaikki energia ei purkaudu äänenä :-) Joo, hieman perunapelloksi oli laminaatti mennyt, mutta muuten laadukkaan oloinen. Pitää varmaan hioa tasaiseksi (siinä on 2 hiilispiraalia päällimmäisenä, eli vähän voi hioa) ja kokeilla lakkaamista minkä näköinen tulee. Jos epäonnistuu, niin lakathan saa sitten pois. Ja jos lakkojen poistohionta, niin sitten varmaan 30 mm(?) hiilikuitunauhasta punos päälle ja repäisykangas ilman imeytyshuopaa, tai ehkä ohkaisesti talouspaperia, ja kiristus teipillä/lämmöllä, jonka jälkeen pintalakka koneessa pyörittäen.
- Jukka
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Takakahvan jatkaminen ja lyhennys

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Tää nyt on edennyt ees taas, viimeaikoina pääosin sentään ees. Edelleen en voi suositella kellekään, vaikka vaikuttais kyllä että tommoinen tyven vahvistuslaminointi on mahdollista tehdä jopa ilman järkyttävää painolisäystä.

Tässä on alettu purkamaan kiristyskalvoja ja teippejä. Hyvä toi, että välissä on kalvo. Lähtee kahdessa osassa toi paketti, käyttäen puukkoa ja käsin repimällä:
Kiristyspaketin kuorintaa.JPG
Tässä on saatu revittyä kiristyskalvot nevadaan. Seuraava operaatia on repäisykankaan ja imeytyskankaiden repiminen:
Repäisykankaan ja imeytyskankaiden repimistä vailla.JPG
Siitä Jig-itin kevlar laminoinnin poistosta tuli ihan maailmanlopun touhua. Kun kevlarit oli pois, niin huomasin että nauhakone oli haukannut varsinaiseen vapaihioon niin, ettei siitä ollut oikeen mitään jäljellä. Ajattelin että koitan kuitenkin mitä tästä tulee. Laitoin pohjalle 30(?) mm hiilikuitunauhaa spiraaliks, siihen päälle 15 kpl hiilikuitutouvia aksiaalisesti ja sitten hiilikuitutouvista kireelle spiraali kahteen kertaan, tällä saa kuidut aika tiukkaan jo heti alkuun ja ne hiilispiraalit toimii myös hiontavarana. Noinkin paksun laminoinnin noinkin pienee kohteeseen kuin virvelivapaan tekee kerralla, niin perunapellokshan se menee kun laittaa siihen päälle repäisykankaan ja imeytyskankaat ja kiristyskalvot/teipit. Semmoinen huomio tosta turaamisesta on tullut, että kiristyspaketti kannattaa tehdä eri materiaaleista kerroksittain, niin silloin on mahdollista päästä mahdollisimman vähällä laminaatin rullaantumisella ja lisäksi purkukin on helpompaa. Esim. käyttäen 1. kerros Puuilon kiristyskalvo, 2. kerros PVC pakkausteippiä esim. kahteen kerrokseeen (tätä on vaikee saada sikakireelle rullaamatta laminaattia ihan solmuun, eli ei kannata sitä edes yrittää, mutta tän kerroksen voi kiristää antamalla kuumailmapuhallinta, kuumentaminen kun ei rullaa laminaattia, kannattaa kuitenkin koittaa olla lämmittämättä laminaattia tolkuttomasti), 3. kerros vaikka taas kiristyskalvo, tän kanssa saattaa jo vähän voida voimailla, 4. kerros PVC sähköteippi. Tässä vaiheessa voi tarkistaa hartsikulhosta, että onko avoin aika jo käytetty. Todennäköisesti on, mutta jos ei, niin paketointia voi jatkaa. Mitä kireempi, niin sen parempi laminaatti.

Kuvailin tässä vähän Jig-Itin paketin purkua kun en ole näitä kuvia tainnut ennen ottaa. Tossa mulla loppui sähköteippi, niin sitä en ole käyttänyt. Loppui imeytyshuopakin, niin osin on käytetty talouspaperia.

Ja kyllä; kun repäisykankaan repäisee hiilikuidusta, niin se kipinöi ja ihan kunnolla. Testasin pimeässä. Onkohan montakin pölyisää ja hartsihuuruisaa veneverstasta onnistuttu polttamaan kyseisestä kipinästä?

Kummatkin vavat on tällä hetkellä siis onnistuneesti vahvistuslaminoituna, joskin perunapellopinnalla. Koitin noita vapoja voimalla taivutella, ei ratise, ei notku eikä ole järkyttävän painavia. Hiontaa odottavat, vedän sen jälkeen johtopäätökset että tarviiko ne vielä muuta kuin lakkaa ja kahvat ja kelakiinnikkeet.
- Jukka
Vastaa Viestiin