Takakahvan jatkaminen ja lyhennys

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Avatar
Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
Viestit: 4437
Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo

Re: Takakahvan jatkaminen ja lyhennys

Viesti Kirjoittaja Fuso »

Löytyi pienenä yllätyksenä kaapista samanlainen iskemätön Prorex, joka on jvethillä työn alla. En ole tuota kelakiinnikkeen paikkaa ehtinyt pohtia, mutta kyllähän se rupesi mietityttämään, että miten tuon projektin itse toteuttaisin.
Kahvoja olen lyhentänyt ja pidentänyt ennenkin, mutta kelakiinnikkeet on ainakin tähän asti saaneet pitää paikkansa.
Kieltämättä tuossa on aika pitkä pätkä "aihiota" kelakiinnikkeen takana jigihyrrävavaksi.
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Takakahvan jatkaminen ja lyhennys

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

^ On pitkä ja ihan hullu ote tulee noilla stanttu ratkaisuilla...Mä ainakin halusin pitää takakäden niitten kahvojen välissä, paljaassa vapa-aihiossa, tai vieläkin lyhyemmällä otteella, kun ainakin mä saan kevyillä painoilla silloin parhaimman lähtönopeuden...Hemmetin kaksiosaiset takakahvat, missä on vielä väärä mitoituskin.

Jos tota haluais käytännönläheisesti tekemään, niin takakahvat vaan puukolla varovaisesti pois, ja jättäis sen kelakiinnikkeen siihen mihin insinööri on sille paikan suunnitellut, ja lisäis uuden kelakiinnikkeen siihen paikkaan mihin ihminen sen tarvitsee ja sitten vaan uus takakahva. Noin mä tekisin jos nyt tekisin, ei noista hiilikuitulaminoinneista välttämättä sen siistimpää saa. Olis ainakin persoonallinen vapa kun 2 kelakiinnikettä peräjälkeen. :D Toinen suunnitteluinsinööriä varten ja toinen kalastajaa. Tandemvapa :D
- Jukka
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Takakahvan jatkaminen ja lyhennys

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Prorex vaikuttaa nyt tasaseks / pyöreeks hionnan jälkeen ihan hyvältä, eli siitä kyllä vapa tulee. En nyt taivutellut sitä hionnan jälkeen, eli en tiedä vieläkö pitää laittaa hiilikuitua. Toiseen vapaan (Jig-Ittiin) testasin lakkapintaa hionnan jälkeen. Siitähän tulee jännän näköinen 'Damasti' pinta :-) Eli jätän sen Prorexin sellaiseksi pinnaltaan. Jig-It tuntuu pyöreeks / tasaseks hionnan jälkeen heppoiselta, ei herätä luottamusta. Se on nyt kahdesti mennyt pieleen. Tai lähinnä siinä Kevlar sekoilussa, ja sen poistossa meni pieleen. Se vapa meni niin heppoiseksi tossa touhussa, että kiristyspaketin kiristyksessa vapa taipuilee miten sattuu ja sitten pituuskuidut eivät jää suoraksi, eikä ne juuri jäykistä vapaakaan. Eli sille todennäköisesti kehitän jonkun muun ratkaisun, kuten hiilikuituputkituksen, tai sitten käytän tyveen jotain jämävapaa. En välttis jaksa sen kanssa enää hirveesti askarrella hiilikuitulaminoinnin parissa, kun se vapa lähti väärille raiteille kevlarin kanssa eikä ollut enää siitä palautettavissa. Prorex vaikuttais onnsituvalta, vaikka siinäkin oli kevlarit.

Makro1:
Capture1.JPG
Makro2:
Capture2.JPG
Normikuva:
'
Capture3.JPG
Muoks: Jeps, eli tuli ihan OK näkönen tosta lakkauskokeilusta. Pohjan olin hionut karkeella (80) paperilla. Ihan tasainen ei lakastakaan tullut. Eli ehkä lopulliseen tarvii hioa pohja vähän hienommalla paperilla, (vaikka 120), ja kenties lakkaakin laittaa 2 kerrosta. Taivuttelin noita vapoja eilen. Prorex vaikuttaa hyvältä. Jig-It ei vaikuta hyvältä, muttei ehkä täysin toivottomaltakaan. Eli pitää miettiä vieläkö siitä koittais laminoimalla tehdä vavan (vai tarvitaanko putkitus tai pätkä uutta aihiota jostain toisesta kepistä).
- Jukka
Avatar
Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
Viestit: 4437
Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo

Re: Takakahvan jatkaminen ja lyhennys

Viesti Kirjoittaja Fuso »

jvelth74 kirjoitti: 14:39:26 04.10.2018 Pitäis muokata Daiwa Prorex PX742MFB-AS vavan kelakiinnikkeen paikkaa ja kädensijoja totaalisesti. https://www.hongkong.fi/fi/kalastus-ja- ... p/3095601/

Vapa muuten vaikuttaa hyvältä, mutta 1. kelakiinnike on liian edessä. 2. vavassa on kaksiosainen takakahva, jotka on väärissä paikoissa. Mulla on hankittuna sopivat kahvat ja kelakiinnike.

Nykyiset kahvat ja kiinnike tarttis saada irti. Onko kellään ideaa miten noita kannattais lähteä poistamaan? Mahtaisko keittäminen ja sen jälkeen hanskat kädessä väsyttäminen tehdä mitään? Vai onks noi epoksilla liimattu, jolloin kait halkominen, vuoleminen ja hiominen taitaa olla ainoat mahdollisuudet?


Toteutin oman vastaavan vavan kahvan muokkauksen mieleisekseni hiukan kevyemmällä tavalla. Eli rautasahalla pätkä pois ja kaikki solumuovit takaa veks. Nuo metallikoristeet saivat paikkansa tässä uudessakin versiossa.
Liitteet
Prorexin takakahva 001.jpg
Prorexin takakahva 001.jpg (96.91 KiB) Katsottu 4538 kertaa
Prorexin takakahva 002.jpg
Prorexin takakahva 003.jpg
Prorexin takakahva 003.jpg (89.86 KiB) Katsottu 4538 kertaa
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Vastaa Viestiin