Takakahvan jatkaminen ja lyhennys

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Avatar
Varaani
Viestit: 1885
Liittynyt: 07:24:34 11.05.2005
Paikkakunta: Saari

Takakahvan jatkaminen ja lyhennys

Viesti Kirjoittaja Varaani »

Olisi kaksi vapaa, toisesta pitäisi jatkaa takakahvaa ja toisesta lyhentää.
Lyhentäminen ei liene ongelma, mutta miten tuo jatkaminen tehdään kelvollisesti.

Jatkokappaleiksi minulla on pari ihan kohtuulaadukkaan vavan tyviosaa.

Eniten askarruttaa, miten aihiot liitetään toisiinsa ja miten korkkikahvat saadaan yhtä paksuiksi.
I am the lizard king, I can do anything!
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Korkkikahvat sorvataan tasapaksuisiksi esimerkiksi porakoneen ja hiekkapaperin avulla. Aihio pyörimään porakoneeseen ja hiekkapaperin avulla tasataan liitoskohta ja muokataan kahva halutun muotoiseksi. Tuo osien liittäminen toisiinsa onkin hieman kinkkisempi juttu. Ainoa tapa lienee laittaa aihioiden sisälle joku liitospala joka jumitetaan niihin epoksiliiman avulla. Lopputulos ei kuitenkaan välttämättä ole kestävä, ja takapainoisuuden riskikin on olemassa.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
Dilnen
oikeesti ihan mukava norsunvittukärpänen
Viestit: 2067
Liittynyt: 02:53:27 10.04.2006
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja Dilnen »

Voisin tähän heittää pienen vinkin... :?

Itsellä on tällainen metodi, joka tosin vaatii sorvin :wink:

Kaikkein halvimmalla olen itse päässyt takakahvan jatkamisesta siten,
että olen nailoniakselista sorvannut liitoskappaleen vavan tyven ja jatkopalan välille.
Jatkopala aineena olen käyttänyt halpahallista ostettuja solumuovisia(?)
(samaa ainetta ovat joka tapauksessa monet ihkuoikeat kahvatkin) pyörän kahvoja.
Pyörän kahvat maksavat palttiarallaa 1-2€/kpl,
eli huomattavasti vähemmän kuin "oikeat" vapakahvat.
Korkkikahvan jatkeenakin mukavan näköinen ja oloinen.
Olen toki jatkanut samalla metodilla korkkisenakin.
Muotoon hiomistahan kahvat yleensä vaativat - oli sitten korkkia tai muovia.

Nailonin mitta on luonnollisesti jatko-osan pohjaan asti, jotta kestää varmasti momenttia.
Keino ei oo konsti eikä mikään, kun sen tietää.
Avatar
Juves
Viestit: 126
Liittynyt: 14:06:20 30.04.2005
Paikkakunta: Jkl/Hki

Viesti Kirjoittaja Juves »

Itse jatkoin Jig-It:iä niin, että sahasin vanhasta, rikkinäisestä vavasta sopivan pätkän aihiota ja tyrkkäsin sen epoksin kera Jig-Itin aihion sisään. Sitten tilasin 10 kpl korkkipaloja Puukkomatilta, porasin sopivat reiät korkkeihin ja epoksilla liimasin palat yhteen. Lopuksi liimasin päätytulpan/tapin paikalleen. Hioa joutui jonkin aikaa, jotta tuli siisti. Tuo korkki ei ihan saman väristä ole alkuperäisen kanssa, mutta mulle se on ihan sama, kun käyttövapa kyseessä.
Avatar
Varaani
Viestit: 1885
Liittynyt: 07:24:34 11.05.2005
Paikkakunta: Saari

Viesti Kirjoittaja Varaani »

Jeps, eli taidan ottaa Ambidex titaniumista sopivan pätkän ja kuoria pieneltä matkalta korkit pois, katkaista Noodelin aivan tyvestä, katosa meneekö aihiot sisäkkäin, jollei mene hankin jostain lasikuitua ja teen liittimen sillä, lopuksi hiekkapaperilla hioa niin että tulee sopivan paksuinen.

Laitan kuvaa sitten mitä tuli.
I am the lizard king, I can do anything!
Deep
kirjuri
Viestit: 3313
Liittynyt: 11:40:21 13.01.2006
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Deep »

joskus muinoin postasin tänne asiasta kuviakin. Joku aika sitten tein jatkon Vulkan X:n ja se meni helposti rikkinäisen vavan osilla jatkettuna.. eli vulkan sahalla poikki, jatko tikku sisään ja toisesta vavasta uusi perä korkkeineen. Normipaksulla (aihion seinä) aihion (liitos) palalla kesto ei ole ongelma, mutta ohuella vaatii sisään tavaraa. Hio (liitos) aihiota hiekkapaperilla ennen epoksilla läträystä.. tarttuu paremmin. Vulcanin tein tosin siten, että korkkien väliin jäi tyhjää aihiota, jonka epoksoin = tuli ns. lakatun näköinen. Poikki en saanut vaikka suht. tosissaan yritin.
Avatar
jtm
Viestit: 263
Liittynyt: 08:56:24 12.11.2005
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja jtm »

Helpoimmalla pääsee tosiaan jos liimaa aihion sisään sopivan pätkän katkenneesta vavasta, paras ja ketävin kun jatkaa aihion päälle, jatkopätkäksi alumiiniputkea.
Avatar
Juves
Viestit: 126
Liittynyt: 14:06:20 30.04.2005
Paikkakunta: Jkl/Hki

Viesti Kirjoittaja Juves »

Kun ottaa rikkinäisestä vavasta sopivasta kohtaa tuon jatkopalan, niin sitä saa työnnettyä tarpeeksi pitkälle aihion sisään, ennen kuin tulee stoppi. Itse lykkäsin suurin piirtein etukahvan tasalle. Kun vielä lukitsee tuon reilulla epoksilla, niin pitäisi kestää. Tietenkään liian pitkälle ei kannatan lykätä, jottei vavan ominaisuudet ala kärsiä.

Kuva
spande
Valtakunnansovittelija
Viestit: 1221
Liittynyt: 21:16:39 19.11.2005

Viesti Kirjoittaja spande »

Soita varaani mulle, ei ole numeroa enää :cry: Parit neuvot on kyllä.
Avatar
Åbo_
Vantaan soppamies
Viestit: 2012
Liittynyt: 13:32:22 14.06.2005
Paikkakunta: Vanda

Viesti Kirjoittaja Åbo_ »

Spande jatkoi mullekin pari stagaa,nykyään duunaan ite,mutta Spandella hjyvä resepti :o

-Åbo-
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Åbo kirjoitti:Spande jatkoi mullekin pari stagaa,nykyään duunaan ite,mutta Spandella hjyvä resepti :o

-Åbo-
Nå laittakaahan se hyväksi todettu resepti tänne ihan yleiseen tietoon sitten jos sellainen kerran löytyy. :shock:
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
Topcat
Viestit: 163
Liittynyt: 10:51:59 26.07.2005
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Topcat »

Mää olen jatkanut vapaa pätkällä sählymailaa.
Mailan varren kun katkaisi sopivasta kohtaa, niin se sopi tiukasti vavan tyven päälle.
Liitokseen ruiskasin tilkan epoksia ja mailasta jäänyttä grippinauhaa päälle.
Ei kaunis, mutta toimiva.
Ol niin gon gotonas
mine
Viestit: 90
Liittynyt: 08:48:21 14.03.2007
Paikkakunta: Etelä-rannikko

Vavan takakahvan jatkaminen

Viesti Kirjoittaja mine »

Terse!
Löytyykö ketään, jolla hyviä ohjeita, kuinka jerkkikepakon takakahvaa jatketaan. En oo kerinny KVG, ajattelin ensin täältä kysästä. Kyseessähän olis tollanen kepakko ku Shakespeare Ambidex Titanium Plus (Jerk). Vapa on muuten ihan bueno, mutta takakahva sais olla vähän pidempi.
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Viesti Kirjoittaja Emppai »

Oisko kuvaa siitä takakahvasta? Mulla on kaikkea turhaa varasto pullollaan ja kahvojakin löytyy, käytettyjä tosin, mutta kelpo kamaa kuitenkin. Voisin jopa tehdä sen sulle jos tarjoot bisset ens kesänä laiturilla. Postituksia ei varmaan tarvi jos tuot vavan mulle 1.11. kun on KMC:n pikkujoulut Korkkarilla. Takasin saat viikossa/parissa ja sit pitänee kyllä turvautua postiin..
kitkaton
Viestit: 3577
Liittynyt: 18:32:39 18.12.2007
Paikkakunta: Kota-kylä

Viesti Kirjoittaja kitkaton »

Kumma juttu , kun toiset pidentää ja toiset lyhentää vapoja , vedin eukon lohivavasta 12 senttiä pois tyvestä , niin alkoi pelittään , ja samoin teen omalle uudelle 10 `Shimanolle . :roll:
Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.

http://www.aneenloma.fi/
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Viesti Kirjoittaja Emppai »

kitkaton kirjoitti:Kumma juttu , kun toiset pidentää ja toiset lyhentää vapoja , vedin eukon lohivavasta 12 senttiä pois tyvestä , niin alkoi pelittään , ja samoin teen omalle uudelle 10 `Shimanolle . :roll:
Mä otin 15 senttiä pois kahdesta salamatikusta.
mine
Viestit: 90
Liittynyt: 08:48:21 14.03.2007
Paikkakunta: Etelä-rannikko

Viesti Kirjoittaja mine »

Emppai kirjoitti:Oisko kuvaa siitä takakahvasta? Mulla on kaikkea turhaa varasto pullollaan ja kahvojakin löytyy, käytettyjä tosin, mutta kelpo kamaa kuitenkin. Voisin jopa tehdä sen sulle jos tarjoot bisset ens kesänä laiturilla. Postituksia ei varmaan tarvi jos tuot vavan mulle 1.11. kun on KMC:n pikkujoulut Korkkarilla. Takasin saat viikossa/parissa ja sit pitänee kyllä turvautua postiin..
Joo, voisin huomenna ottaa kuvat kahvasta, ja survasta tänne. Ja kyllä, olu(e)t tulee että helähtää, jos rupeet vapaa puksailemaan. Katotaan eteenpäin, kunhan näät kuvat ja annat tuomios :D

Niin, ja kiitoksia muillekin vaivautuneille!!
Avatar
mikko_mallikas
Viestit: 211
Liittynyt: 17:37:27 06.03.2006
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mikko_mallikas »

Emppai kirjoitti: Mä otin 15 senttiä pois kahdesta salamatikusta.
Itella sama homma edessä.. Jaksatko pistää tähän, tohon toiseen topicciin tai yv:llä tietoa mitä mulla on edessä ? Lähinnä kun vedän stagan siististi poikki niin millä saan vavan tupin/väädyn irti ja takas siististi ? Joutuko muuten korkkiruuveja paljon oikoo ?
luulin kerran olevani väärässä.. mutta erehdyin..
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Viesti Kirjoittaja Emppai »

mikko_mallikas kirjoitti:
Emppai kirjoitti: Mä otin 15 senttiä pois kahdesta salamatikusta.
Itella sama homma edessä.. Jaksatko pistää tähän, tohon toiseen topicciin tai yv:llä tietoa mitä mulla on edessä ? Lähinnä kun vedän stagan siististi poikki niin millä saan vavan tupin/väädyn irti ja takas siististi ? Joutuko muuten korkkiruuveja paljon oikoo ?
Mulla oli buttit irronnu ja katkasun tein rautasahalla ja liimasin muoviset tulpat päihin. Ei kaunista, vaan työkaluja. Nyt ois kyllä vehkeet millä vois sorvata alumiinista vaikka mitä hienouksia. Jos otat buttit irti niin kuumentamalla irtoaa tai sit vaan pistät sen tyngän palasiksi niin että saat buttin ehjänä irti.
haulikko
Muotiguru
Viestit: 427
Liittynyt: 17:38:37 06.06.2006
Paikkakunta: lihakylä

Viesti Kirjoittaja haulikko »

Emppai kirjoitti:Oisko kuvaa siitä takakahvasta? Mulla on kaikkea turhaa varasto pullollaan ja kahvojakin löytyy, käytettyjä tosin, mutta kelpo kamaa kuitenkin. Voisin jopa tehdä sen sulle jos tarjoot bisset ens kesänä laiturilla. Postituksia ei varmaan tarvi jos tuot vavan mulle 1.11. kun on KMC:n pikkujoulut Korkkarilla. Takasin saat viikossa/parissa ja sit pitänee kyllä turvautua postiin..
Mä voin toimia postina tässä tapauksessa. Jos vaan liikut isolla kirkolla, jahka hommasta nyt jotain tulee, niin tulen poimimaan jostain ja toimittelen hanimaan.
Avatar
mikko_mallikas
Viestit: 211
Liittynyt: 17:37:27 06.03.2006
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mikko_mallikas »

Emppai kirjoitti: Mulla oli buttit irronnu ja katkasun tein rautasahalla ja liimasin muoviset tulpat päihin. Ei kaunista, vaan työkaluja. Nyt ois kyllä vehkeet millä vois sorvata alumiinista vaikka mitä hienouksia. Jos otat buttit irti niin kuumentamalla irtoaa tai sit vaan pistät sen tyngän palasiksi niin että saat buttin ehjänä irti.
Joo.. Butti suli epämuodottomiks ku niit hellästi lämmittelin :lol: .. No onneks löyty tommonen ei käytössä oleva vapa ja sain siit uuden buttin. Melko siisti tuli. Ainoot mokat tuli buttin lämmittämisissä.. Toi "vara" butti vähä kanssa sai uutta muotoa ennenku irtos liimauksista. Tulokseen kuitenkin tyytyväinen :!: 10cm lähti pois lightin rodista.
luulin kerran olevani väärässä.. mutta erehdyin..
mine
Viestit: 90
Liittynyt: 08:48:21 14.03.2007
Paikkakunta: Etelä-rannikko

Viesti Kirjoittaja mine »

Täsä näit kuvei:

Kuva

Kuva

Menipäs kuvat pieniks... Saaks noist mitn selevää?
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Viesti Kirjoittaja Emppai »

mine kirjoitti:Täsä näit kuvei:

Kuva

Kuva

Menipäs kuvat pieniks... Saaks noist mitn selevää?

Mittaa takakahvan paksuus!
Tostahan saa tehtyä vaikka mitä kivaa...
mine
Viestit: 90
Liittynyt: 08:48:21 14.03.2007
Paikkakunta: Etelä-rannikko

Viesti Kirjoittaja mine »

Emppai kirjoitti:
mine kirjoitti:Täsä näit kuvei:

Kuva

Kuva

Menipäs kuvat pieniks... Saaks noist mitn selevää?

Mittaa takakahvan paksuus!
Tostahan saa tehtyä vaikka mitä kivaa...
Tosa just suoritin mittauksia, ja sain tulokseks noin tarkkaan suunnilleen tasan 8.5cm. Mitta on just niin tarkka kun tollasella Stanleyn rullamitalla saa.
Avatar
Padre
D.I.Y. Lobotomia
Viestit: 420
Liittynyt: 07:31:29 11.04.2006
Paikkakunta: tRauma

Viesti Kirjoittaja Padre »

Itselläkin olisi pari keppiä, joissa tarvetta sekä-että eli toiselle lyhennys ja toista pitäis saada jatketuksi. Kasikinttunen Black Mate muuten hyvä yleiskepakko mut takakahva karvan turhan pitkä mun makuuni. Porokasterin tuplakahva taas on kertakaikkiaan paska, ei kestä käytössä yhtä heittoa enempää sen orkkisliitos, kahvaan liimattu holkki vain parin sentin mittainen. Noin puoltoista kertaa sen kahvanpuolikkaan mittanen hantaaki sopisi kouraan.

Ot. Aika perkuleen isokouraista porukkaa siellä eteläisemmällä rannikolla.
Terve mies ei tanssi.
Vastaa Viestiin