TERVEYSRISKI! Hengityssuojainten käyttö maalatessa.

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Avatar
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry
Viestit: 3524
Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
Paikkakunta: Mansesteri
Viesti:

TERVEYSRISKI! Hengityssuojainten käyttö maalatessa.

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko »

Vaikka en itse olekaan mikään nikkari niin katsoin asiakseni laittaa tällaisen ketjun pystyyn.

KAIKKI MAALAAJAT JA LAKKAAJAT KÄYTTÄKÄÄ ASIANMUKAISIA SUOJAIMIA!

Palstalla on paljon nuoriakin nikkareita, jotka eivät välttämättä ajattele vielä seurauksia kovin pitkälle. Ajoittainenkin, saati jatkuva altistuminen näille myrkyille aiheuttaa vakavia seurauksia, ja jokaisen tulisi huolehti terveydestään myös harrastuksen parissa.

Toivon asiasta keskustelua, koska tietämystä asioista varmasti löytyy. Suojainvinkkejä, ostopaikkoja, tuuletuskeinoja, haittavaikutuksia, omia kokemuksia jne.


Alle lainaan Mynttisen huolestuttavan kommentin Yritykset ilmoittavat - puolelta:
Mynttinen kirjoitti:Nimenomaan liuottimet ja niiden höyryt.

Viime kevään lopulla jo alkoi verta tulla nenästä ja suusta(limakalvot kuivaa)

Rytmihäiriöt oli inhottavimmat sydämessä,jotka johtuu myös noista samoista,kun hengittää puhtaan hapen sijasta lakka/maalihöyryjä päivästä toiseen.

Isoilla tehtailla on hienot ja kalliit vehkeet,mutta ei minulla. Tami-vaappu tuottaa sen verta just,että elää.

On minulla suojaimet ja imuri,mutta ei ammattilaistasoa(hengityssuojain on)

Sitä altistuu niin paljon,kun joutuu puoli vuotta tallissa aamusta iltaan olemaan.
JaLi
Viestit: 301
Liittynyt: 10:57:36 06.06.2005
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja JaLi »

Tätä asiaa ei todellakaan tule liikaa korostettua.
Hyvä samppi :juu:
Vasen on oikea.. sanoi joku minua viisaampi.
Jyffe
Viestit: 1082
Liittynyt: 21:56:36 30.08.2006

Viesti Kirjoittaja Jyffe »

Mielestäni ainoa oikea suojain on asianmukaisilla suodattimilla varustettu ylipainemaski.
Kertainvestointina kallis mutta joka euron arvoinen.
Tuossa tietoa. Hintoja ei näkyvillä vai liekö tavara loppu.
Maski
http://www.nestori-tuote.fi/?p=products ... nyksikköön
Puhallinyksikkö
http://www.nestori-tuote.fi/?p=products ... linyksikkö
Viimeksi muokannut Jyffe, 10:56:00 12.01.2009. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kun katson vihreitä, näen punaista.
Avatar
Kaimaani
Viestit: 740
Liittynyt: 19:38:46 17.03.2006
Paikkakunta: Syyläri City, kaasarikunnan helmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaimaani »

Joo, hyvä aihe :juu: .

Käyttäkää asianmukaisia hengityssuojaimia, liuotinhöyryille ja lyijyn sulatteluun on eri suodattimet. Ja huolehtikaa kunnollisesta ilmanvaihdosta työtiloissa. Ovet ja ikkunat levälleen jos ei muu auta.

Luokka A2 käy liuottimien kanssa touhuamiseen, P3 suodattaa lyijyhöyryt. Oikaiskaa jos olen väärässä.
Kaimaani-haukipilkit kaimaaniuistin ät gmail.com
Kalareissuja & koskenlaskua Kymijoella fishingcenter.fi
Kalastusoppaan ammattitutkinto https://www.ksao.fi/aikuisopisto/koulutus/?koulutus=44

- Varo halpoja kopioita -
Avatar
anzzi
Viestit: 290
Liittynyt: 16:11:49 21.01.2006

Viesti Kirjoittaja anzzi »

Ja jos liuotinmaaleilla maalailette ruiskulla muistakaa ostaa yhdistelmäsuodatin esim. A2P3, jotta suojaa sekä liuottimelta että maalin hiukkasilta.
Avatar
hopeatukka
Saitanivan sieni-insinööri
Viestit: 3758
Liittynyt: 06:22:11 30.03.2006
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja hopeatukka »

Ehdottomasti kannattaa satsata kunnon suojaimiin ja ilmanvaihtoon. Ite kun noita muutamia tein aiemmin, meni touhu sellaiseksi, ettei yöllä saanut henkeä, kun makuullaan yritti nukkua. Samoten verta tuli, niinkuin mynttinenkin mainitsi, päänsärkyä, allergisia oireita, ym ym...

Ja ne vesiohenteiset ei ole sen vaarattomampia, kuin liuotinohenteiset. Maalisumu menee melko näppärästi keuhkoihin, ja... niin, aatelkaapa ite!
Juokse villi lapsi!
kalamies92
Lähtenyt lataamoon
Viestit: 827
Liittynyt: 19:26:41 15.12.2005
Paikkakunta: Ukkola

Viesti Kirjoittaja kalamies92 »

Nykysin on kunnon, tai no "kunnon" suojain hankittu. Ilmeisesti just tuo Anzzin mainitsema yhdistelmäsuodatin. Ainaki vaikuttaa samalta tuo nimi. Eikä sen läpi haise nuo höyryt, joten luulisi edes jotenkin toimivan.
Sitä ennen oli sellainen hieno pölysuodatin, mikä oli sama ku olis kämmentä pitänyt suun edessä. Ei paljon auttanut.
Valitettavasti oon huomannu, ettei kertaakaan lakatessa tule tuota silti, jostai syystä, käytettyä. Vaikka iha samanlaista myrkkyä ne kaikki lakatkin ovat. Ja joskus unohtuu se suojain maalatessakin, varsinkin jos muutamaa vaappua vain maalaa. Tyhmä mikä tyhmä. Ehkäpä tästä lähtien rupeis aina olemaan kasvoilla tuo ku vaan verstaalle meen, ei varmaan yhtään pahitteeksi.
Kahta en vaihda...
sukkia ja alushousuja
Avatar
J.a.M
Viestit: 1734
Liittynyt: 13:09:11 11.07.2005
Paikkakunta: Kempton
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J.a.M »

muistakaa myös kun hiotte painavia puulajeja niin se puupöly on keuhoihin joutuessa suurta myrkkyä keuhkoille. ei poistu keuhkoista normaalisti ollenkaan .
Paino on voimaa ja Ylipaino on Ylivoimaa
Avatar
mutku
Viestit: 766
Liittynyt: 19:22:38 15.04.2008
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja mutku »

täyttääköhän tommonen vaatimukset?ostin joskus prismasta hintaa oli muistaakseni n.40e..kuinka usein filtterit kannattas vaihtaa?
Liitteet
profimaskebig.jpg
profimaskebig.jpg (20.68 KiB) Katsottu 51531 kertaa
Avatar
mutku
Viestit: 766
Liittynyt: 19:22:38 15.04.2008
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja mutku »

mites tarviiko jotain suojalaseja?poistuuko maalihiukkaset silmistä? 8)
jkv77
Viestit: 3675
Liittynyt: 08:45:33 30.11.2006
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jkv77 »

mutku kirjoitti:mites tarviiko jotain suojalaseja?poistuuko maalihiukkaset silmistä? 8)
Eipä ne lasit noilta hiukkasilta paljon suojaa , ellet suoraan silmiin ruiskuttele!
Kaikenmaailman tyllejä - erilaisia folioita--> http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... &start=450
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

Heittäkääs ammattilaiset vinkkiä minkälaisen naamarin sitä sitten kannattas ostella ja mistä mahtas löytäy?

Sanotaan nyt näin että alle 80€ miellellään, mutta toki tarvittaessa pakko maksaa enemmän.
Sen verran myös mainittava että minulla on ainakin omasta mielestä hyvä ilmanvaihto. Maali käryt lähtee samantien pihalle kun ne ruiskusta ulos tulee. Joskus koekilin maalata ilman maskia ja hyvä että edes haistoi asetonin tuoksua. No se oli vaan kokeilu ja maski löytyy kyllä päästä, mutta uus pitäs hankkia.
Mitää huimaamisia ei ihme kyllä ole ollut, eikä mitään muutakaan. Toivottavasti se ei iske sitten kaikkia oireita kerralla...
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
jkv77
Viestit: 3675
Liittynyt: 08:45:33 30.11.2006
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jkv77 »

Ja entäs kädet?

Kuinka moni käyttää suojahanskoja vaappuja tehdessä? Tai siis esim. Dippaamalla lakkaajat, onko koskaan ollu lakkaa käsissä saatika liimaa?

Epoksi (liimat) aiheuttaa paljon ihokosketusta saaville epoksiallergiaa yms. On sen verta viheliäinen vaiva jotta aiakin meikäläinen noita hanskoja tuppaa käyttämään!

Työni puolesta noita nähnyt työpaikalla usein ja sairaslomat kestää näissä tapauksissa useita viikkoja! Eikä varsinaisesti parane koskaan! Pelkkä samassa tilassa oleminen jo voi laukaista allergian uudelleen!

Muutamat ihmiset ei ole voineet palata enää töihin allergian puhjettua, vaan on joutuneet vaihtamaan työpaikkaa!
Kaikenmaailman tyllejä - erilaisia folioita--> http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... &start=450
JaLi
Viestit: 301
Liittynyt: 10:57:36 06.06.2005
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja JaLi »

perza kirjoitti:Heittäkääs ammattilaiset vinkkiä minkälaisen naamarin sitä sitten kannattas ostella ja mistä mahtas löytäy?

Sanotaan nyt näin että alle 80€ miellellään, mutta toki tarvittaessa pakko maksaa enemmän.
Jaa. oma maski maksoi useamman satasen. Ei taida noin halvalla saada ainakaan motorisoitua kokomaskia.


Niin ja kannattaa pölysuojainta käyttää aina kun hiotte tai sahaatte hiukankin enemmän. esim dremelillä tms kun vetää leukalaun uraa niin siinä pölisee lakat, puut ym.
Mikään esim puupöly ei keuhkoissa hyvää tee ja jotkin puulalajit taitaa olla jonkin sortin karsinogeenejä?
Vasen on oikea.. sanoi joku minua viisaampi.
kalamies92
Lähtenyt lataamoon
Viestit: 827
Liittynyt: 19:26:41 15.12.2005
Paikkakunta: Ukkola

Viesti Kirjoittaja kalamies92 »

jkv77 kirjoitti:Ja entäs kädet?

Kuinka moni käyttää suojahanskoja vaappuja tehdessä? Tai siis esim. Dippaamalla lakkaajat, onko koskaan ollu lakkaa käsissä saatika liimaa?
Maalatessa olen nykyisin pyrkinyt pitämään. Joskus kesällä rupesin käyttämään, kun huomasin, että koko väripaletti oli sormissa maalauksen jälkeen. Ja eikä millään meinaa lähteä pois. Ja kädet kuivui aina ihan koperoiksi, joten ei varmasti terveellistä ollut. Viimeks maalatessa ei tainnut olla hanskoja jonkin takia, mutta melko hyvin ne on nykysin käsissä pysynyt. Jotenkin ei niin tarkkaan jälkeen pysty omasta mielestä hanskat kätösissä, vaikka olis ohuet "lääkärin" kumihanskat. Mutta ehkä tässä kannattaisi joustaa.

Lakatessa ei tule koskaan pistettyä hanskoja käteen. Se on harmi, sillä hyvin usein huomaan kuinka jokunen lakkatippa on kovettunut käteen. Ja aika viheliäältähän se tuntuu, punaseks menee vähän siltä kohdalta iho ja kutittaa. Tänään viimeks koulussa rapsuttelin kuivanutta lakkaa kädestä. Ja on käynyt kyllä niinkin, että lakkapurkki on kaatunu söheltäessä käsille. Ei hyvä.

Epoksiliimakin on tuttu tavara, aina tulee käytettyä. Mutta tyhmä kun olen, suojahanskat on aina uupunut tässäkin hommassa. Mutta sille kun omasta mielestä löytyy järkevä syy; liimaa leviää vähän sinne ja tänne, kun ei tunne, sattuuko sormenpäässä olemaan liimaa vai ei.

Tää "valistustopikki" kyllä tuli ihan tarpeeseen. Jospa sitä toisten kokemusten kautta tulis vähän otettua opikseen.
Kahta en vaihda...
sukkia ja alushousuja
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

Heh, Mulla on oikea käsi aina ihan maalissa, kun maalailen vaappuja. Asetonilla olen käden aina putsannut. Vähän iho kuivaa, mutta ei vielä ole suurempia vaivoja esiintynyt. (tää se just kai on pahin, "ei mulle mitään satu")
kokeilin kerran noita lääkärin hanskoja, onko ne nyt lateksia vai mitä ne on, mutta huomain puolentunnin jälkeen että ne sulaa ja eipä niistä ollut ainakaan apua.
Lakatessa saa olla aika "räpyläkäsi" jos käsiinsä lakkaa sotkee.
nimimerkillä olen sotkenut molemmat käteni kokonaan lakkaan, eikä siitä sen enempää...

Epoxia käyttäessä ois ihan hyvä olla jotkut suojakäsineet, mutta ei vaan muista laittaa.

E: kai niitä maskeja nyt halvemmallakin saa kuin parilla sadalla? Täällähän oli jossain keskusteluissa linkki johonkin suoja väline liikkeeseen, mutta ei muista mikä liike ja mikä keskustelu? Mutta siellä oli jotain Hiilisuodatin maskeja ja muutenkin laatu standartit täyttäviä suojaimia. Hinnat siinä 50€ kieppeillä.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Jyffe
Viestit: 1082
Liittynyt: 21:56:36 30.08.2006

Viesti Kirjoittaja Jyffe »

Kannattaa kuitenkin suojainta valitessaan muistaa, että keuhkoja ei vielä nykylääketieteenkään aikana saa varaosana.
Kun katson vihreitä, näen punaista.
jkv77
Viestit: 3675
Liittynyt: 08:45:33 30.11.2006
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jkv77 »

perza kirjoitti:Asetonilla olen käden aina putsannut. Vähän iho kuivaa, mutta ei vielä ole suurempia vaivoja esiintynyt.
Jep jep!

Tässä vaiheessa kannattaa miettiä minne päin se liuotin imeytyy ja myrkyt jotka on maaleissa...?

Osa jopa kerkeää haihtua ilmaan...

Mutta tässä onkin ongelma, milläs putsaat jos ei asetonilla? Saippuapohjasiakin on mutta ei niin tehokkaita!

Lopputulos on että hanskat käteen!
Kaikenmaailman tyllejä - erilaisia folioita--> http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... &start=450
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Saa keuhkoja, mut itse aiheutettuja ei taideta vaihtaa...
Emo oli joskus maalarikoulussa, ostin sille semmosen 3M.n maskin jossa oli pari erilaista suodatinta mukana. Koulun opettajille kelpas, siitä vois kuvitella että oli tarpeeks hyvä?
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Avatar
HTG69
Persnenä
Viestit: 250
Liittynyt: 08:47:26 20.04.2007
Paikkakunta: Tampesterin ja Tsadin välissä. (mieluinenkylä)

Viesti Kirjoittaja HTG69 »

Nyt on niin mielenkiintoinen topikki laitettu että kiinnostusta aiheeseen riittää riittämiin! Itse maalailen ja lakkailen mitään sen kummempia hengitys-suojaimia. Tuuletuksesta huolehtii halk. 40cm pöytätuuletin jonka olen asettanut ilmanvaihto ikkunan suulle pyörittämään hejuja ja kaasuja.

Muutaman kerran on todentotta ruvennut heikottamaan ja tuntuu kuin olisi 1.5 promillen humalassa. Mitään käsineitä liimatessa saatika sitten maalatessa ja lakatessa en ole käyttänyt. Suurimmilta allergioilta olen toistaiseksi selvinnyt. Sen myönnän että noita rytmihäiriöitä on parit kerrat ollut. Tämän olen huomannut kun iltasella olen uistimia lakkaillut ja parin tunnin kulttua sänkyyn kömmennyt niin syke on jokseenkin raskasta ja tuntuu kuin sydän "muljahtelisi" joitakin kertoja.

Mistä näitä hiukkas-suodattimia nyt voi hankkia????

Minulle elämä on sen verran arvokas asia että tahdon viettää sen mahd. turvallisesti ja terveellisesti.
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

jkv77 kirjoitti:
perza kirjoitti:Asetonilla olen käden aina putsannut. Vähän iho kuivaa, mutta ei vielä ole suurempia vaivoja esiintynyt.
Jep jep!

Tässä vaiheessa kannattaa miettiä minne päin se liuotin imeytyy ja myrkyt jotka on maaleissa...?

Osa jopa kerkeää haihtua ilmaan...

Mutta tässä onkin ongelma, milläs putsaat jos ei asetonilla? Saippuapohjasiakin on mutta ei niin tehokkaita!

Lopputulos on että hanskat käteen!
Kyllä ne maalit lähtee yhella toisellakin konstilla nimittäin saunaan kun menee 100asteen lämpöön niin hiki irrottaa maalit aika tehokkaasti. Vähän aikaa kun on hikoillut niin maalit lähtee senkun pyyhkäsee. Tosin tässäkin tapauksessa sitä maalia voi imeytyä väärään paikkaan.

Kattelin tossa suojaimia eri nettikaupoista ja hintahaarukka oli aika suuri hiukkassuodattimilla varustetuissa maskeissa. alta parinkympin oli halvmimmat ja kalleimmat vähän toista tonnia.
Mihin nämä puolimaskit joihin voi ostaa hiukkas suodattimia ja muitakin kaasusuodattimia on sitten tehty jos ne ei suojaa?
Suomessa minun käsittääkseni tehdään kuitenkin maailmanparhaimpia suodattimia.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Aleksios
Viestit: 28
Liittynyt: 20:39:19 07.08.2007
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Aleksios »

Itselläni on Sundströmin malli SR 90-2 TPE M/L ( vihreän värinen) ja siinä suodattimena samaten Sundströmin GAS FILTER SR 217 A1 ( L01-2512 REV 07) ( Ruskea värikoodi) Tietääkö joku kertoa riittääkö tuollainen maalaus ja lakkaushommiin? Class Olhsonilta ostettu molemmat ja hintaa niille tuli yhteensä n. 40€ mielestäni ihan toimiva, ei ainakaan se haju tule siitä läpi.
Heal-vaappujen tarjouksia voi kysellä sähköpostilla.
Avatar
HTG69
Persnenä
Viestit: 250
Liittynyt: 08:47:26 20.04.2007
Paikkakunta: Tampesterin ja Tsadin välissä. (mieluinenkylä)

Viesti Kirjoittaja HTG69 »

En tiedä miltä muista kuullostaa mutta itse olen tällä hetkellä sitä mieltä että:

Kun laitan noihin rakennus tarvikkseisiin vuodessa useamman satasen kiinni niin henkilökohtaisen hyvän terveyden takeeksi ei kannata rahalla ruveta senttejä laskemaan.

Maksan mielelläni pari sataa nykyistä valuuttaa jos tiedän että siitä hyötyä on.

Asia ei saata tällä hetkellä olla tulipalon arka jos pieniä huimauksia esiintyy. MUTTA mitä se on parinkymmenen vuoden päästä????

Mitä mieltä muut?
Eikka_
Viestit: 301
Liittynyt: 17:00:49 27.09.2007
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Eikka_ »

Oma näpertelyni on ollut tähän mennessä todella pientä jne, mutta "humaltumisen" olen kerran kokenut. Asiaa hoitamaan parantelin jo tuuletusta ja jokin maski on hankinnassa.
Tuon ylipainemaskin etuja taitaa olla vähempi hengitysvastus ja jos pieniä vuotoja tulee niin ylipaine pitää huolen että kaasut ei maskin sisään tule.
Ihan mutua tosin eli korjatkaa, mikäli olen väärässä.

Itselleni hommaan puolimaskin ja siihen hiukkasia ja kaasuja suodattavan suodattimen. Luulisi pärjäävän kunhan huolehtii siitä ilmanvaihdosta.
Mikään suodin ei auta jos tiiviissä pikku kopperossa maalaa, sanoohan sen nyt maalaisjärkikin...
Avatar
sursill
Pirkan pilaaja
Viestit: 1990
Liittynyt: 15:24:19 23.03.2006
Paikkakunta: Loviisa

Viesti Kirjoittaja sursill »

Eipä vielä ole tullut maalailtua ruiskulla, mutta 18 vuotta paino alalla opetti että käsirasvalla irtoaa maalit ja muut värit näpeistä suht hyvin.
Rasvaa saa laittaa aika reilusti ja hieroa jonkun aikaa, sen jälkeen pyyhkii paperiin ja pesee kädet normaalisti ni ei pitäisi olla paljoa väriä jäljellä nahassa.
Tuo on hiukka terveellisempää kuin asetonilla tai tinnerillä pesu. :wink: Mä olen aikoinaan pessyt paljon käsiä liuotin tolueenilla joka sisälsi reilusti bentseeniä ja nyt saa sitten odottaa jos siitä on jotain haittaa. :?
Vastaa Viestiin