verkon/ rakennus kurssi Yleis,- pinta,- muikku verkot

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
kitkaton
Viestit: 3577
Liittynyt: 18:32:39 18.12.2007
Paikkakunta: Kota-kylä

Re: verkon/ rakennus kurssi Yleis,- pinta,- muikku verkot

Viesti Kirjoittaja kitkaton »

Jäpäkyörä kirjoitti:Mahtaako Kitkattoman liinat olla vielä jouten?
Vielä niitä löytyy . :?
Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.

http://www.aneenloma.fi/
Avatar
Jäpäkyörä
Vanhempi savolainen hauen pamputtaja
Viestit: 7405
Liittynyt: 16:06:19 22.04.2005
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: verkon/ rakennus kurssi Yleis,- pinta,- muikku verkot

Viesti Kirjoittaja Jäpäkyörä »

kitkaton kirjoitti:
Jäpäkyörä kirjoitti:Mahtaako Kitkattoman liinat olla vielä jouten?
Vielä niitä löytyy . :?
Kehtaatko laittaa YV:nä tai sähköpostiin, mitä löytyy.
Voisin pienen paketin ottaa.
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
kitkaton
Viestit: 3577
Liittynyt: 18:32:39 18.12.2007
Paikkakunta: Kota-kylä

Re: verkon/ rakennus kurssi Yleis,- pinta,- muikku verkot

Viesti Kirjoittaja kitkaton »

Jäpälle laitoin yv,n

Liinaluettelon voi tilata Roinan kaupustelu osiosta.
Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.

http://www.aneenloma.fi/
Kinvaro
Viestit: 14
Liittynyt: 09:32:13 06.03.2015

Re: verkon/ rakennus kurssi Yleis,- pinta,- muikku verkot

Viesti Kirjoittaja Kinvaro »

Miten olette muuten laittaneet päätypaulan verkon laitaan kiinni?
Itse laitoin niin että koukkasin 1-2 silmää reunasta ja pauloitussolmilla kiinni roikkuvaan siulaan. En laittanut lankaa kireälle vaan siihen jäi pieni liikkumavara liinaan.
Eräs vanhempi kalamies neuvoi pujoittamaan siulan päätyyn ja ei ollenkaan sidota kiinni muuten kuin ylä- ja alapaulaan.
Tässäkin on varmaan tapoja yhtä monta kuin on tekijöitäkin.
Ajattelin että mikä olisi hyväksi ja kestäväksi todettu tapa...
Avatar
Jäpäkyörä
Vanhempi savolainen hauen pamputtaja
Viestit: 7405
Liittynyt: 16:06:19 22.04.2005
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: verkon/ rakennus kurssi Yleis,- pinta,- muikku verkot

Viesti Kirjoittaja Jäpäkyörä »

Minuakin kiinnostaisi, miten ammattimiehet. Merellä ne kyllä jamoo kiinni, mutta mites sisämaassa.
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
kitkaton
Viestit: 3577
Liittynyt: 18:32:39 18.12.2007
Paikkakunta: Kota-kylä

Re: verkon/ rakennus kurssi Yleis,- pinta,- muikku verkot

Viesti Kirjoittaja kitkaton »

Jäpäkyörä kirjoitti:Minuakin kiinnostaisi, miten ammattimiehet. Merellä ne kyllä jamoo kiinni, mutta mites sisämaassa.

En tiedä niin "ammatti" mies , mutta minä pujotan laitalangan reunasilmistä läpi ja aina välille teen solmut, n 30-40 sentin välein , kun laitalangan kiristää on myös verkon silmä silloin "kireällä" , tämän laitalangan tarkoitus on suojata verkon repeytymistä laidalta alkaen .Käytän laitalankana joko pitkäsiimän letitettyä selkäsiimaa tai ns paksumpaa rakennus lankaa 210/9-210/12 . tai vast.
Myös verkon "ensimmäisen silmän/silmien pauloituslenkin vahvistan viemällä pauloituslangan uudestaan alkuun ja taas takaisin kiertäen "itsensä" ympäri silloin laita paremmin kestää esim puikkaroinnin.
Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.

http://www.aneenloma.fi/
Avatar
Jäpäkyörä
Vanhempi savolainen hauen pamputtaja
Viestit: 7405
Liittynyt: 16:06:19 22.04.2005
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: verkon/ rakennus kurssi Yleis,- pinta,- muikku verkot

Viesti Kirjoittaja Jäpäkyörä »

kitkaton kirjoitti:
Jäpäkyörä kirjoitti:Minuakin kiinnostaisi, miten ammattimiehet. Merellä ne kyllä jamoo kiinni, mutta mites sisämaassa.

minä pujotan laitalangan reunasilmistä läpi ja aina välille teen solmut, n 30-40 sentin välein , kun laitalangan kiristää on myös verkon silmä silloin "kireällä" , tämän laitalangan tarkoitus on suojata verkon repeytymistä laidalta alkaen .
No näinhän minäkin olen tehnyt. Tosin siulan olen sitonut pauloituslangalla. Matalissa verkoissa vain keskeltä.
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
Avatar
Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
Viestit: 4437
Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo

Re: verkon/ rakennus kurssi Yleis,- pinta,- muikku verkot

Viesti Kirjoittaja Fuso »

Tämä kirjoitus sisältää tuotesijoittelua.

Opiskeluaikoina pauloitin verkkoja myyntiin Paraisten Fiskeri Bodeniin, kaikki pauloitusmateriaalit tulivat liikkeestä. Tässä samassa kiinteistössä nykyisin toimiva kalastustarvikeliike tunnetaan nimellä:

http://www.ninnisfishing.fi/

Nämä verkot tulivat luonnollisesti pääasiassa merikalastukseen. Sivupaulat pujotettiin päätysilmien läpi, mutta niitä ei pauloitettu mitenkään liinaan kiinni.

Sittemmin pauloittelin verkkoja yhdelle ammattikalastajalle, joka kalastaa sekä sisävesillä, että merellä.
Hänen verkkoihinsa ei, ainakaan viimeisinä aikoina kun minä pauloitin, laitettu sivupaulaa lainkaan. Se korvattiin pauloittamalla muutamia alkupään silmiä kiinni paulaan kiinteällä solmulla yhteen nippuun.
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Kinvaro
Viestit: 14
Liittynyt: 09:32:13 06.03.2015

Re: verkon/ rakennus kurssi Yleis,- pinta,- muikku verkot

Viesti Kirjoittaja Kinvaro »

Kiitoksia vinkeistä. Pitänee jatkossa siula pujotella reunasilmistä läpi. Harkinnassa vielä, että solminko siulaa kiinni.
Oletteko muuten pujoittaneet siulan ihan reunasilmistä vai vasta 2-3 rivin päästä?
kitkaton
Viestit: 3577
Liittynyt: 18:32:39 18.12.2007
Paikkakunta: Kota-kylä

Re: verkon/ rakennus kurssi Yleis,- pinta,- muikku verkot

Viesti Kirjoittaja kitkaton »

Kinvaro kirjoitti:Kiitoksia vinkeistä. Pitänee jatkossa siula pujotella reunasilmistä läpi. Harkinnassa vielä, että solminko siulaa kiinni.
Oletteko muuten pujoittaneet siulan ihan reunasilmistä vai vasta 2-3 rivin päästä?
Riippuen liinasta olen ottanut "ns" joidenkin silmien takaa , verkon reuna ei ole ihan suoraan leikattu välttämättä. :mitaviddua:
Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.

http://www.aneenloma.fi/
putkipaula
Viestit: 23
Liittynyt: 10:15:03 04.12.2012

Re: verkon/ rakennus kurssi Yleis,- pinta,- muikku verkot

Viesti Kirjoittaja putkipaula »

Kinvaro kirjoitti:Kiitoksia vinkeistä. Pitänee jatkossa siula pujotella reunasilmistä läpi. Harkinnassa vielä, että solminko siulaa kiinni.
Oletteko muuten pujoittaneet siulan ihan reunasilmistä vai vasta 2-3 rivin päästä?
Sivupaulat palmikoitua nailonia ja suurehkolle kävylle. Olen ottanut sitten pujottelemalla sekä 1 ja 2 rivistä mukaan silmät sivupaulaan. Suhteellisen nopea tehdä, varmistus viellä pauloituslangalla pauloihin. Sivupaulan pituutta olen verkon korkeudesta vähentänyt viitisen prosenttia, ettei kuivalla maalla laskiessa kovin pahasti roiku. Saattaa olla tarpeeton toimenpiden, mutta liinakaan ei ole ikuinen...

Mitä rakenteluun tulee, kiinnostaisi kysellä gallupin tapaan paulotatteko verkot 1) mittakepillä, 2) lipalla (tai tulkilla) vai 3) varmalla otteella sormivälituntumalla?
Särki joka silmässä - ja puikkarissa - saatteri kaksi!
Avatar
Jäpäkyörä
Vanhempi savolainen hauen pamputtaja
Viestit: 7405
Liittynyt: 16:06:19 22.04.2005
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: verkon/ rakennus kurssi Yleis,- pinta,- muikku verkot

Viesti Kirjoittaja Jäpäkyörä »

putkipaula kirjoitti: Mitä rakenteluun tulee, kiinnostaisi kysellä gallupin tapaan paulotatteko verkot 1) mittakepillä, 2) lipalla (tai tulkilla) vai 3) varmalla otteella sormivälituntumalla?
Mittakepillä. Sillä ei tule heittoja pituuteen.
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
rekufaari
Viestit: 141
Liittynyt: 22:30:06 03.02.2011

Re: verkon/ rakennus kurssi Yleis,- pinta,- muikku verkot

Viesti Kirjoittaja rekufaari »

Mittakepillä tietenkin, niitä mulla taitaa olla ainakin 5:lle eri silmäkoolle.
Riimutkin aikoinaan itse tehtiin, kun paljon riimuverkoilla lahnaa ja madetta pyydettiin.
kitkaton
Viestit: 3577
Liittynyt: 18:32:39 18.12.2007
Paikkakunta: Kota-kylä

Re: verkon/ rakennus kurssi Yleis,- pinta,- muikku verkot

Viesti Kirjoittaja kitkaton »

minä pauloitan sellaisen muoviläpyskän kanssa , nätti käyttää ja tulee hyvä ,Ylästä vois pauloittaa ilmankin , koska kohoista näkee miten mitta pysyy . Ei pauloitus ole mitään hiusten halkomista eikä rakettitiedettä.
Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.

http://www.aneenloma.fi/
putkipaula
Viestit: 23
Liittynyt: 10:15:03 04.12.2012

Re: verkon/ rakennus kurssi Yleis,- pinta,- muikku verkot

Viesti Kirjoittaja putkipaula »

Joo, aika monia mahdollisuuksia. Minä pauloitan mittakepin kanssa, sellainen 80-100 cm:n lattialistan pätkä, molemmissa päissä hahlot. Leikkaan maalarinteipistä sitten merkkaamista varten molemmille puolille suikaleet. Kun vaihtaa liinaa ja silmäkokoa, entiset suikaleet työkalukaapin oven sisäpuolelle talteen, ottaa sieltä kun tarvitsee taas. Tuossa facebookin puolella Pyydyskalastajat -ryhmässä yksi kaveri merkkaa vasemman käden peukalon tyveen viivan, ja homma toimii. Ryhmässä on ihan asiallista keskustelua, osallistujia näyttää olevan ympäri Suomen.
Särki joka silmässä - ja puikkarissa - saatteri kaksi!
Jussi V
Viestit: 17
Liittynyt: 14:31:44 01.01.2009

Re: verkon/ rakennus kurssi Yleis,- pinta,- muikku verkot

Viesti Kirjoittaja Jussi V »

Reilun metrin mittainen listan pätkä, jossa terävät piikit molemmissa päissä, tuollaisella tuli pauloiteltua kun ei ollut vielä konetta. Putkipaulan nimimerkistä tuli mieleen mua tuotteen 3 grammanen Putkipaula onpahan muuten notkeata ja laadukasta tavaraa. Enkä muuten ole kytköksissä kyseiseen puljuun millään lailla, ajattelin vaan jos joku sattuisi tarvitsemaan.
Verkkomies
Viestit: 14
Liittynyt: 20:00:18 01.08.2011

Re: verkon/ rakennus kurssi Yleis,- pinta,- muikku verkot

Viesti Kirjoittaja Verkkomies »

Itse olen merkannut tussilla etukäteen pauloihin solmun kohdat. 60 m verkolle merkkien laitto kestää ehkä 30 min ja sen jälkeen itse pauloitus ollut kätevä tehdä. Saattaa olla hätävarjelunliioittelua, mutta kun on aikaa, niin mikä ettei.

Sitten ihan toiseen asiaan. Onko kellään kokemuksia miten pystyriimutetut lohen pinta/välivesiverkot toimivat käytännössä? Parantaako siis pyytävyyttä samaan tapaan kuten siian ja kuhan osalta tekee?
Avatar
Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
Viestit: 4437
Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo

Re: verkon/ rakennus kurssi Yleis,- pinta,- muikku verkot

Viesti Kirjoittaja Fuso »

Minulla on käpyyn lovettu mitta kulloinkin käytettävälle solmuvälille.
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Kinvaro
Viestit: 14
Liittynyt: 09:32:13 06.03.2015

Re: verkon/ rakennus kurssi Yleis,- pinta,- muikku verkot

Viesti Kirjoittaja Kinvaro »

Mittakepillä mennään. Paulat kiinnitän kepin päihin pienillä minipuristimilla.
Ei ole vielä niin paljon kokemusta että jättäisi kepin pois :D
putkipaula
Viestit: 23
Liittynyt: 10:15:03 04.12.2012

Re: verkon/ rakennus kurssi Yleis,- pinta,- muikku verkot

Viesti Kirjoittaja putkipaula »

Nyt kun näyttää että saamme pakkasia ja toivottavasti myös verkoilla liikkuvan kestävää jäätä, olisiko kurssin vetäjällä patenttiohjeita jäänalusverkkojen valitsemiseksi?

Muistan vetäneeni joskus kolmen-neljän verkon jataa avannolta toiselle, siinä on paulat kovilla. Silmäkoon rajoituksethan vaihtelee, joten niillä mennään mitä on sallittu.

Toinen juttu, josta monilla on kokemuksia, laitetaanko rantamatalasta vai selkäkarilta, saattaa olla makujuttu, joten kommenttia kunkin omista kokemuksista kaivataan.
Särki joka silmässä - ja puikkarissa - saatteri kaksi!
kitkaton
Viestit: 3577
Liittynyt: 18:32:39 18.12.2007
Paikkakunta: Kota-kylä

Re: verkon/ rakennus kurssi Yleis,- pinta,- muikku verkot

Viesti Kirjoittaja kitkaton »

Verkot pyytää sitä paremmin mitä löysemmin ne on jään alla pyynnissä , ja tietenkin avovedellä sama juttu .Minulla on "talviverkot" kaikki tuplapitkiä ,eli 60 metrisiä ja niin ollen avantojen väli on n tuon 60 metriä , joskus alkutalvesta pikkusiika verkot 30 m ja koen joko 30 metrin tai 60 metrin välein olevista avannoista.Verkon päähän laitan sellaista apunarua painoltaan neutraalia ja siihen jatkoksi alapaulaa , jonka sidon sitten "rääkkikeppiin" näin saan verkolle riittävästi löysyyttä .
Mitä tulee sitten paikkaan ja suuntaan miten verkko lasketaan on ihan maku ja uskomus asia .Tietenkin paikka määrää aika paljon miten verkko tulee sijoittaa.
Verkon päänarut kannattaa asettaa siten , että ne tulevat avattavan avannon sivulle ,ehkä n metrin päähän avannosta ,tällä saavutetaan parikin hyötyä , 1 avanto on helppo avata kun kepit eika narut ole tiellä , 2 sivulliset ei pääse verkkoon käsiksi ,itsellä vain pitää sitten olla "rautalanka jolla naru vedetään esille . :mitaviddua:
Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.

http://www.aneenloma.fi/
putkipaula
Viestit: 23
Liittynyt: 10:15:03 04.12.2012

Re: verkon/ rakennus kurssi Yleis,- pinta,- muikku verkot

Viesti Kirjoittaja putkipaula »

Tuo löysyys - vaikka kesällä on tottunutkin laskemaan verkkoa lievästi mutkille, unohtuu talviverkoilla. Pitää nyt rauhassa odotella jäitä, meinaan laittaa kaupungin kupeeseen Päijänteellä aluksi ainakin yhden jatan syömäkalan pyyntiin. Menee reilusti tammikuulle, siltä näyttää.
Särki joka silmässä - ja puikkarissa - saatteri kaksi!
putkipaula
Viestit: 23
Liittynyt: 10:15:03 04.12.2012

Re: verkon/ rakennus kurssi Yleis,- pinta,- muikku verkot

Viesti Kirjoittaja putkipaula »

Hyvää joulua kaikille kurssilaisille! Toivottavasti palsta herää "eloon" uudestaan, ei kai kaikkea verkonrakennuksesta ole vielä tyhjentävästi kerrottu ja keksitty.
Särki joka silmässä - ja puikkarissa - saatteri kaksi!
Kinvaro
Viestit: 14
Liittynyt: 09:32:13 06.03.2015

Re: verkon/ rakennus kurssi Yleis,- pinta,- muikku verkot

Viesti Kirjoittaja Kinvaro »

Moro ja hyvää alkanutta vuotta kaikille!
Tarkoitus olisi seuraavaksi tehdä verkkoja ns.multimono langasta 0,12x3 (tai 0,15x3). Silmä 65mm ja korkeus 3m.
Kenen liinoja olette noissa käyttäneet? Kivikankaalta itse kattelin.
Ajattelin pauloittaa vähän raskaammin, eli ylä 9g ja ala 18-22g. Mitä mieltä tästä? Tulee paikkaan jossa on jonkin verran pohjavirtausta.
kitkaton
Viestit: 3577
Liittynyt: 18:32:39 18.12.2007
Paikkakunta: Kota-kylä

Re: verkon/ rakennus kurssi Yleis,- pinta,- muikku verkot

Viesti Kirjoittaja kitkaton »

Kyllä Kivikankaan myymät liinat on ihan jees , noihin muihiin asioihin ei oikein voi ottaa kantaa kun ei mitään tietoa kohde kalasta , paikasta jnep ,

itse pauloittanut esim 65 ja 70 mm solmuvälillä 3x 0,12 ja 3 metriä korkeat sekä 60 metriä pitkät verkot nr 6,5 yläpaula ja nr 15 alapaula ,tietenkin esim merelle missä pahemmat virtaukset pitää paulat valita ainakin numeroa raskaammat.
Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.

http://www.aneenloma.fi/
Vastaa Viestiin