Itserakennetut vavat

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
vekku08
Viestit: 110
Liittynyt: 18:52:24 03.02.2012

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja vekku08 »

Braven kirjoitti:Itse en juurikaan Dööreistä perusta. Japanilainen tarkkuustyö on enemmän mun mieleen. :wink:

Tuo krominen on kyl nätti ja sopii kahvan tyyliin. Paljonko painaa tuollainen pikkudööri?
Tämähän on lähes Japanilainen, kun vaan kuoret ja runko Ruotsalaista :D
Puola, kampi, välitykset ja laakerit Availia ja Hedgehogstudiota.
Painoa en pääse mittaamaan, kun tällä hetkellä Norjassa reissussa..
Eniten näissä pikkudööreissä itseä viehettää klassinen ulkonäkö, helppo huollettavuus ja viriosien saatavuus.
Avatar
Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
Viestit: 4437
Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja Fuso »

vekku08 kirjoitti:
Braven kirjoitti:Itse en juurikaan Dööreistä perusta. Japanilainen tarkkuustyö on enemmän mun mieleen. :wink:

Tuo krominen on kyl nätti ja sopii kahvan tyyliin. Paljonko painaa tuollainen pikkudööri?
Tämähän on lähes Japanilainen, kun vaan kuoret ja runko Ruotsalaista :D
Puola, kampi, välitykset ja laakerit Availia ja Hedgehogstudiota.
Painoa en pääse mittaamaan, kun tällä hetkellä Norjassa reissussa..
Eniten näissä pikkudööreissä itseä viehettää klassinen ulkonäkö, helppo huollettavuus ja viriosien saatavuus.

Minutkin, entisen Döörikäyttäjän on Daiwan matalaprofiiliset vieneet mennessään.

Dööreille kyllä plussaa huoltamisen helppoudesta. Parin karvaan kokemuksen jälkeen olen huollattanut Daiwani, puolanlaakereiden ja siimanjakajan öljyämistä lukuunottamatta ammatilaisella.
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Joo, kyllähän noi Daiwan nykykelat selvästi on hyviä. Tatula CT Type R ainakin on selkästi tosi helppoheittoinen. Itse vanhana Döörimiehenä kaipaisin siihen jäykempää jousta magneettijarruun, että olis edes vähän vaikeampi heittää :-) Tiedä sitten minkä verran tuo on lyhyempiheittoinen ja millä painolla kuin entinen lempikelani, 5500 CS Mag Elite tuning jarrulla. Noista Daiwan keloista kun tuli vähän niinkuin innostuttua itsekin, niin ostin sitten vielä kokeiluun jigikäyttöön Daiwa Zillion SV TWS:n, että olisko hyrrällä ahvenen jigaaminen sittenkin kivaa. Nää uudet ostetut on nyt jälleen oikealta kelattavia, mulla on yksi harhaostos vasuri, sillä olen ajoittain koittanut opetella, mutta aina se tuntuu yhtä epäluonnolliselta, että hyrrässä parempi käsi ei kelaa. Tota Zillionia en ole vielä kokeillut, enkä edes siimannut, mutta eiköhän se hyvä peli ole. Pitäiskin varmaan ostaa tohon Vantaanjoelle lupa ja käydä siinä testailees välineitä. Ollaan kyllä vähän offtopicissa tässä säikeessä, mutta jotenkin se vaan menee välillä niin.
- Jukka
Avatar
Braven
Viestit: 826
Liittynyt: 06:37:28 30.03.2009
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja Braven »

No hyvä että joku edes jauhaa jotain. Ihan kuoleva foorumi tämä ja tuo kuvien lisäyskin on ihan surkea. Mulla on kevyemmässä kalastuksessa 4x Daiwa Steez ja hauelle neljä muuta japsikelaa. Kiinnostais ihan pikkuvieheille tuo Shimano Calcutta Conquest BFS, minkä kuvan laitoin tuonne ylemmäs.
lore
Viestit: 1198
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja lore »

Liimailin uuden kärkirenkaan vapaan.

Sitten ohi aiheen. Viime vuonna tuli pistettyä haukikalusto isolla kädellä uusiksi ja hommattua kymmenkunta heittohyrrää joista yksi oli Daiwa. Sanoisinpa että noiden mankkujarrullisten synkronoimattomien kelojen max viehepaino on jossain 40 gramman hujakoilla, mieluummin reilusti alle. Kun heitetään raskaita haukivieheitä voimalla, on synkattu siimaohjain ehdoton kuten myös keskipakojarru.

Mun mielestä Daiwa ja Dööri eivät kilpaile keskenään, ne painivat eri sarjassa.
Avatar
Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
Viestit: 4437
Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja Fuso »

Braven kirjoitti:No hyvä että joku edes jauhaa jotain. Ihan kuoleva foorumi tämä ja tuo kuvien lisäyskin on ihan surkea. Mulla on kevyemmässä kalastuksessa 4x Daiwa Steez ja hauelle neljä muuta japsikelaa. Kiinnostais ihan pikkuvieheille tuo Shimano Calcutta Conquest BFS, minkä kuvan laitoin tuonne ylemmäs.

Hienoa Braven, kun vielä viitsit kirjoitella tänne, ja kuviakin laitella, pysy palstalla.

Ei kuitenkaan usko, että tämä palsta mihinkään ihan pian kuolee?
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Avatar
Braven
Viestit: 826
Liittynyt: 06:37:28 30.03.2009
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja Braven »

lore kirjoitti:Liimailin uuden kärkirenkaan vapaan.

Sitten ohi aiheen. Viime vuonna tuli pistettyä haukikalusto isolla kädellä uusiksi ja hommattua kymmenkunta heittohyrrää joista yksi oli Daiwa. Sanoisinpa että noiden mankkujarrullisten synkronoimattomien kelojen max viehepaino on jossain 40 gramman hujakoilla, mieluummin reilusti alle. Kun heitetään raskaita haukivieheitä voimalla, on synkattu siimaohjain ehdoton kuten myös keskipakojarru.

Mun mielestä Daiwa ja Dööri eivät kilpaile keskenään, ne painivat eri sarjassa.
Höpö höpö. Sä et ole vain kokeillut kunnon Daiwaa. Ei jollain pikkurullalla voi olettaakaan heitettävän isoja murkuloita. Mulla on Ryoga 2020, TD Pluton ja Z2020 haukikeloina ja jokainen jarruttaa loistavasti ainakin vielä 300g vieheitä. Isompia en viitsi heitellä, kun paikat menee paskaksi.
Avatar
Braven
Viestit: 826
Liittynyt: 06:37:28 30.03.2009
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja Braven »

Laitetaas vähän kuvia vavoista, ettei rönsyile liikaa. 8-)

Mun oma Bushido SWB710/15-30 haukivapa
Kuva

Asiakkaan North Fork Composites SWB 808-IM
Kuva

Asiakkaan P843-2-MHX jigivapa
Kuva

Asiakkaan North Fork Composites MB 705 HM jigivapa
Kuva

Mun ja kaverin 10' 2os haukivavat. Aihio American Tacklen surf aihio, AXSU100H
Kuva

Asikkaan vertsuvapa AT Bushido MB68/10-17
Kuva
lore
Viestit: 1198
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja lore »

Braven kirjoitti:Höpö höpö. Sä et ole vain kokeillut kunnon Daiwaa. Ei jollain pikkurullalla voi olettaakaan heitettävän isoja murkuloita.
Joo en. Mulla on Daiwa 253L, joka on muuten millilleen samankokoinen joka suuntaan kuin Ambassadeur 6501 c3. Kuitusiimojen kanssa Daiwa painaa 325 grammaa ja Dööri monofiileilla 330 grammaa.

Jos noi laitetaan samanlaiseen vapaan ja heitellään 100 graman painolla, ei tule syntymään minkäänlaista väittelyä siitä kummalla saa pitempiä heittoja kevyemmin.

Kuva
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Braven kirjoitti:ei tule syntymään minkäänlaista väittelyä siitä kummalla saa pitempiä heittoja kevyemmin.
Hmm, no, kumpi?

Magneettijarruja on erilaisia. Toi mun Abun CS Mag Elite heittää kans hyvin painavia, no heittää se keveitäkin, joskin en ole sellaisilla juuri heitellyt, kun ei hauelle tule keveää heiteltyä. Olen kyllä tuunannut tota jarrua.

Pienimmät Daiwat ei välttis ole painavilla vieheillä kotonaan, kun niissä on se Magforce V tai Z, joka on kyllä aika hyvä keksintö, mutta niistä loppuu jousesta voima kesken jos heittää painavaa uistinta. Menee siis ne painot aina ääriasennossa.
https://tackletour.net/viewtopic.php?t=8831
- Jukka
lore
Viestit: 1198
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja lore »

jvelth74 kirjoitti:Hmm, no, kumpi?
No Dööri. Magneettijarru ei välttämättä tee Lunasta lyhyempiheittoista, vaan synkronoimaton siimanohjain. Toinen syy on se että puola on nostettu ylös jotta kela istuu vavassa syvemmällä. Siimallla ei ole ylikierroksilla lähellekkään sitä tilaa nousta puolalta mitä on Ambassa.
Avatar
Braven
Viestit: 826
Liittynyt: 06:37:28 30.03.2009
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja Braven »

lore kirjoitti:
jvelth74 kirjoitti:Hmm, no, kumpi?
No Dööri. Magneettijarru ei välttämättä tee Lunasta lyhyempiheittoista, vaan synkronoimaton siimanohjain. Toinen syy on se että puola on nostettu ylös jotta kela istuu vavassa syvemmällä. Siimallla ei ole ylikierroksilla lähellekkään sitä tilaa nousta puolalta mitä on Ambassa.
Totta. Mulla oli TD Luna 203 haukikelana, mutta en tykännyt siitä muuten kuin ergonomian takia. Ryoga on huomattavasti parempi (ja valitettavasti reilusti kalliimpikin). Nuissa isommissa keloissa jarru on "tuunattu" selvästi tehokkaammaksi isompia vieheitä ajatellen. Esim Ryoga ja Prorex 300 mankkua ei tarvitse laittaa, kuin noin puoleen väliin n. 150g viehettä heittäessä. Puolasta ainoastaan välys kiristettynä pois.
Tiedätkö muuten mitä noi Z ja V magforcet tarkoittaa? Se tulee puolan muodosta. Z on tasainen puola. V on v:n muotoinen. Mulla on yhdessä Steezissä V puola. Se on pitkäheittoisin nuista mun Steezeistä. Heittää pidemmälle, mitä SV puolainen, mutta on vähän herkempi sotkemaan ihan keveillä vieheillä. Z2020:ssä on Magforce 3D, josta en osaa vielä juurikaan kertoa, paitsi että se on hiivatin pitkäheittoinen. Ostin sen just ennen jäiden tuloa, niin koeheitot on ainoastaan vapatestauksen lomassa kadulla heiteltyjä.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

On Magforce Z:lla ja V:lla eroa myös siinä magneettijarrun toiminnassa (joko painojen massoissa, jousivoimassa tai siinä induktiorenkaassa tai magneeteissa, tai kaikissa näissä). Joka tapauksessa Z:n ja V:n toiminnassa on eroja.

"Magforce Z is very similiar to Magfoce V, except the point that braking starts to occur is at a higher spool speed, and maximum braking occurs at a higher spool speed as well. Braking is also reduced at a higher spool speed . So, you can think of Magforce Z as a higher speed Magforce V braking system."
https://tackletour.net/viewtopic.php?t=8831

'V' on kai enemmän Finessa tyyppinen ja 'Z' vähän raskaampaan käyttöön.

3D:ssa ei kai ole muuta erikoista, kuin että siinä on se pikasäätö, joka liikuttaa magneetteja paljon. Plus että siinäkin saattaa olla noita samoja sisäisiä eroja kuin 'V':n ja 'Z':n välillä näyttää olevan.

Tossa näyttäis olevan esittelyvideo Magforce technologiasta, ei nyt töissä kehtaa katsoa:
- Jukka
Avatar
Braven
Viestit: 826
Liittynyt: 06:37:28 30.03.2009
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja Braven »

Kiitti! Oli aika loistava video.

Tulikin tuosta mieleen, että siinä Magforce V:ssä, Steez 103H on sama puola ja se superhyvä inductor, joka on myös Zillion Type-R:ssä. Sitähän ne kehuvat tuolla TT palstalla aika tavalla.
Avatar
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo
Viestit: 8464
Liittynyt: 13:21:01 27.04.2005
Paikkakunta: Urpoland-Penninpyörittäjien kylä

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja Sostakovits da Silva »

Braven kirjoitti:No hyvä että joku edes jauhaa jotain. Ihan kuoleva foorumi tämä ja tuo kuvien lisäyskin on ihan surkea. Mulla on kevyemmässä kalastuksessa 4x Daiwa Steez ja hauelle neljä muuta japsikelaa. Kiinnostais ihan pikkuvieheille tuo Shimano Calcutta Conquest BFS, minkä kuvan laitoin tuonne ylemmäs.

Kuvien lisäystoiminto on kieltämättä hankala, kun pitää kuvat pieneksi pienentää 100 KB tai sitten linkittää jotain muuta kautta. Kalastus.comissa on käytössä toisenlainen, jossa pystyy suoraan kamerasta laittamaan muutamalla klikkauksella kuvat foorumille, nopeuttaa huomattavasti kuvien lisäämistä, siirrettävän kuvan pitää olla pienempi kuin 4MB ja ohjelma automaattisesti pienentää salliittuun muotoon, kuitenkin foorumille ladatut kuvat ovat laadukkaita ja isoja.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
Avatar
Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
Viestit: 4437
Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja Fuso »

Sostakovits da Silva kirjoitti:
Braven kirjoitti:No hyvä että joku edes jauhaa jotain. Ihan kuoleva foorumi tämä ja tuo kuvien lisäyskin on ihan surkea. Mulla on kevyemmässä kalastuksessa 4x Daiwa Steez ja hauelle neljä muuta japsikelaa. Kiinnostais ihan pikkuvieheille tuo Shimano Calcutta Conquest BFS, minkä kuvan laitoin tuonne ylemmäs.

Kuvien lisäystoiminto on kieltämättä hankala, kun pitää kuvat pieneksi pienentää 100 KB tai sitten linkittää jotain muuta kautta. Kalastus.comissa on käytössä toisenlainen, jossa pystyy suoraan kamerasta laittamaan muutamalla klikkauksella kuvat foorumille, nopeuttaa huomattavasti kuvien lisäämistä, siirrettävän kuvan pitää olla pienempi kuin 4MB ja ohjelma automaattisesti pienentää salliittuun muotoon, kuitenkin foorumille ladatut kuvat ovat laadukkaita ja isoja.

Ja silti täällä "kuolevalla foorumilla" näkee enemmän kuvia, kun tuolla "toisella" foorumilla, vaikka siellä kirjoitellaan, enimmäkseen tyhjänpäiväisyyksiä uskallan sanoa, kiitettävään tahtiin.

Olemmeko mekin viimeiset matkalla keskinkertaisuuteen ennen kuolemistamme, kun näin hienon otsikon alla jauhamme tälläistä aiheeseen kuulumatonta?
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
lore
Viestit: 1198
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja lore »

[quote="jvelth74"]Hmm, no, kumpi?[quote]

Sen verran rupesi kiinnostamaan kuinka pitkiä heittoja Lunalla saan että tänään latasin siihen 0,35 mm monot. Heittopaino tulee olemaan kyllä 80 g että en tiedä onko kelan ominta aluetta vai olisiko vähän kevyemmillä parempi? Nyt vaan pitää toivoa että tulee vielä keliä eikä rata sula alta.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Ei ainakaan itseltäni ole jäänyt kuvat lisäämättä siksi että ne olisi hankala liittää. Kukin löytää oman tavan pienentää kuvat, itse olen avannut kuvan isona ruudulla ja sitten ottanut Snagitilla siitä kaappauksen. Ymmärrän kyllä jos on tottunut ottamaan iPhonella kuvan ja sitten tykittää niitä Faceen, niin siihen verrattuna kuvien lisääminen tälle foorumille toki on työlästä. Hyvä foorumi tämä on, kun täällä ollaan kohteliata toisia keskustelijoita kohtaan eikä täällä juurikaan trollata. Toki kalastusraportteja ja keskustelua kalastustekniikoista ja välineistä olisi kiva lukea enemmän kuin täällä nykyään julkaistaan.
- Jukka
Avatar
Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
Viestit: 4437
Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja Fuso »

jvelth74 kirjoitti:Ei ainakaan itseltäni ole jäänyt kuvat lisäämättä siksi että ne olisi hankala liittää. Kukin löytää oman tavan pienentää kuvat, itse olen avannut kuvan isona ruudulla ja sitten ottanut Snagitilla siitä kaappauksen. Ymmärrän kyllä jos on tottunut ottamaan iPhonella kuvan ja sitten tykittää niitä Faceen, niin siihen verrattuna kuvien lisääminen tälle foorumille toki on työlästä. Hyvä foorumi tämä on, kun täällä ollaan kohteliata toisia keskustelijoita kohtaan eikä täällä juurikaan trollata. Toki kalastusraportteja ja keskustelua kalastustekniikoista ja välineistä olisi kiva lukea enemmän kuin täällä nykyään julkaistaan.

:juu:
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
etm
Viestit: 64
Liittynyt: 20:40:31 09.09.2014

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja etm »

Vuosi takaperin aloin haaveilemaan itsetehdystä vavasta ja kaikki tarvikkeetkin hommattiin.
Yksi aihio saatiin siihen malliin kun piti alkaa vaparenkaita sitomaan kiinni, lakkailemaan yms. Suoraan sanottuna siihen loppu se innostus ja päätettiin pysyä ns. valmiissa tuotteissa. Ei riitä aika harjoittelemaan että saisi omaan makuun tarpeeksi hyvää keppiä käyttöön.

Haluisiko joku tehdä korvausta vastaan loppuun tämän. Eli "pelkästään" vaparenkaiden sidonta ja lakkaus.
9jalkainen, 4-osainen 7#luokan tikku.
Yhteys tänne tai yv, kiitos.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Joo, on siinä hommaa, etenkin jos ei ole kunnon vehkeitä, niin sitten ei sidontatyökään ole yhtä maukkaan näköistä kuin parhaimmilla kuvissa, mikä helposti syö motivaatiota. Itse joskus yhden perhovavan tein, työvälineinä oli pahvilaatikko ja perhonsidontarulla. Jos nyt alkais tohon, niin luulen että asennuskaljaa menis 2 - 3 lavaa :-D Yksi hauenpilkintävapa kyllä pitäis tehdä ensi kaudeksi, siihen ei onneks tarvi sitoa vaparenkaita, kun käytän elimenluovuttajaa.
- Jukka
Avatar
Braven
Viestit: 826
Liittynyt: 06:37:28 30.03.2009
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja Braven »

~7' jigivapaan sitoo renkaat alle kolmen vartin, mutta mulla on kyllä power wrapper. Hyvin prepattu jalka niin lanka lukkoon ja painaa vain kaasua. :)
Avatar
Braven
Viestit: 826
Liittynyt: 06:37:28 30.03.2009
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja Braven »

Ensimmäinen Croix, jota rakentelen. Alotetaan heti parhaasta. Mitäs sitä enää harjoittelemaan halvemmilla. 8-)

Omaan käyttöön jigivavaksi kuha/ahven. Kilkkeet on Rodcraftilta (Fujin SK maalattuna). Korkkikahvat tein itse. Renkaat tulee titaaniset ja langat vihreä/kulta.

Kuva
Suomu
Viestit: 23
Liittynyt: 00:15:00 08.10.2006
Paikkakunta: Hki

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja Suomu »

Daiwa Alphas Air Stream Custom istuisi tohon vapaan hienosti.
Nyt on Kii!!!
Avatar
Braven
Viestit: 826
Liittynyt: 06:37:28 30.03.2009
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja Braven »

Ihan uusi North Fork Composites MB 736-1 (x-ray LMX). Saman firman kahva ja kelakiinnike oli saatumalta laatikossa, ni en voinut vastustaa kiusausta.

Kuva
Vastaa Viestiin