Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 574
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja vetorauta » 22:08:24 02.12.2011

Mielenkiintoinen tuo AriSalon kuvaama muotintekotapa. Täytyy joskus kokeilla itsekin muotin tekoa sillä tavalla.

Metallien siirtyminen muotista valuun tai päinvastoin on turha huoli. Siihen tarvittaisiin kemiallinen kontakti metallien välille, eli valettavan tinan/lyijyn pitäisi olla juottunut kiinni muottiin. Siinäkin tapauksessa tinaa siirtyisi sulasta pronssin puolelle. Pronssit ja messingit ovat tuossa mielessä hyvin stabiileja, että näissä lyijynvalulämpötiloissa sieltä ei saa kirveelläkään niitä seosmetalleja pois. Laakeripronsseissa ja monissa koneistettavaksi tarkoitetuissa messingeissä oleva lyijy on ainoa poikkeus, kun se yleensä on kiteiden seassa sellaisenaan lyijynä, eikä ole liuennut kuparin ym. sekaan.

Avatar
AriSalo
Viestit: 372
Liittynyt: 21:34:41 27.12.2010
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja AriSalo » 23:00:58 02.12.2011

Varovasti yritän vielä kertoa, että kun puhutaan pronssista, kyseessä on kuparin ja tinan seos. Laakeripronsseissa on tinan lisäksi muitakin metalleja, esim. punametalli.
Kun puhutaan messingistä, siinä on sinkkiä kuparin lisäksi, jopa 50 prosenttia. Tuo metallin siirtyminen, joka on teoreettinen, koska se on niin vähäistä(eikä sillä ole merkitystä), tapahtuu muotista valukappaleeseen päin. Ihan vaan sen vuoksi, että se kylmempi muotti on täynnä metallia, eikä se ota vastaan lisää, ennenkuin se alkaa sulaa. Oliko vaikeasti sanottu? No, yritin ainakin.
Jos ken ei usko, työntäköön märän kielensä tai jonkun muun ulokkeen kovalla pakkasella teräksiseen lipputankoon. Siinä on sitten hyvää aikaa miettiä vaikka lämmön siirtymistä eri aineiden välillä eri lämpötiloissa. Eeeiii, en mie kettuile kellekään, vaik se voi joskus siltä tuntuakin.

Avatar
Anza
Viestit: 298
Liittynyt: 19:24:56 13.01.2007
Paikkakunta: Espoo/Ilomantsi
Viesti:

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja Anza » 23:11:10 02.12.2011

Tännehän on ilmestynyt paljon keskustelua. Sitä vartenhan tämä topicci on.

Pistin tuon muotin kahtia, suurensin ilmakanavia ja aukkoa mattoveitsellä ja laitoin vielä tuhkaa pensselillä pintoihin. Tuo muotin jälkeen päin muokkaaminen ei ole helpoimmasta päästä. Kuinka ollakaan, nyt valut onnistuivat hyvin ja ilmakanaviinkin imaisi valua sisään vähän.

Huomenna koeuittamaan...
antinkalakuvat.kuvat.fi

Avatar
AriSalo
Viestit: 372
Liittynyt: 21:34:41 27.12.2010
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja AriSalo » 23:23:16 02.12.2011

Anza kirjoitti:Tännehän on ilmestynyt paljon keskustelua. Sitä vartenhan tämä topicci on.

Pistin tuon muotin kahtia, suurensin ilmakanavia ja aukkoa mattoveitsellä ja laitoin vielä tuhkaa pensselillä pintoihin. Tuo muotin jälkeen päin muokkaaminen ei ole helpoimmasta päästä. Kuinka ollakaan, nyt valut onnistuivat hyvin ja ilmakanaviinkin imaisi valua sisään vähän.

Huomenna koeuittamaan...
Just så, sano ruottalainen :kippis:

Avatar
soikkeli
SE-Simputtaja
Viestit: 713
Liittynyt: 11:19:33 07.09.2008
Paikkakunta: Turku

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja soikkeli » 23:46:22 02.12.2011

Laitellaan toistamiseen omia kokemuksia; tunnustetaan, en jaksanut lukea kaikkia postauksia läpi oikein ajan kanssa... Mutta, mutta... Meillä ei ole ikinä Sakkeuksen kanssa ollut mitään (korostan MITÄÄN) murheita Eligiuksen tekemien muottien kanssa. Valukanavia ollaan lisätty muotteihin ja en oikein ymmärrä miks ihmiset kehottaa välttämään lisävalukanavien tekoa? Kyllä niiden lisäpurseiden poistoon menee se 3 sekuntia lisää aikaa per uiste.
Ne eligiuksen muotit on korujen valamiseen kovalla paineella puristettuja muotteja, eli ei ihan perus silikonikumia, eli ostakaa siltä jos noin 70€??? hinta ei tunnu pahalta. Saatte helvatan hyvän muotin. Oikeesti. Eikä tarvii talkin kanssa pöllyttää. Oman muotin kustannukset on äkkiä samoissa hinnoissa.
Itte olen tehnyt myös yhden sellaisen silican punaisen silikonikumimuotin, ainetta joka kestää kovia lämpöja ja sillä olen saanut paljon virheitä aikaiseksi (kuten topicin alusta selvis). Tässä kohtaa täytyy myös syyttää itseään, koska taidot eivät ole riittäneet, enkä ole tehnyt valuja vetoraudan mainioiden neuvojen jälkeen. Kiitos niistä vielä sinne!
Eli lyhyesti:Jos haluaisin alle 90mm valokselle (uistin, pilkki,jne) muotin, en viittis itte tehdä, koska Eligiukselta saa priiman halvalla.

vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 574
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja vetorauta » 00:13:35 03.12.2011

Mielenkiintoinen aihe tämä metallurgia. :)
Pronssi on yleensä seos kuparia ja tinaa, mutta tina ei sieltä kävele muottiin sulan metallin puolelle, ei sitten millään. Normaalit pronssit ovat alle 12% tinaa. Jähmettyneessä pronssissa se on kahdenlaisina kiteinä, joista yhdet ovat melkein puhdasta kuparia ja toiset noin 42% tinaa ja 58% kuparia. Sen tinapitoisen osan saa liikkeelle vain kuumentamalla pronssin 800 C lukemiin, jolloin se tinapitoinen faasi sulaa ja se voidaan vaikka imeä pois, jolloin jäljelle jää melkein pelkkää kuparia. Kun kuumentaa toholla pronssia, niin tuon lämpötilan huomaa siitä kun pronssin pinta alkaa hikoilemaan tuota tinapitoista sulaa, vaikka kappale muuten on vielä kiinteä.

Jos kuumennetun mutta kiinteän pronssin pintaan tuo sulaa tinaa, niin se sekoittuu hissukseen kuparikiteiden kuparin kanssa ja muodostaa lisää tuota 42% tinapitoista faasia. Tuollainen "tinan imeminen" jatkuu niin kauan, että pronssissa on keskimäärin jotain 35% luokkaa tinaa. Muinaiset roomalaiset tekivät peilejä tuolla tavalla, että kevyesti tinalla seostetun pronssilevyn pinta tinattiin tinarikkaaksi pronssiksi. Kokonaan riittävän tinarikkaasta (väriltään vaaleasta/hopeanharmaasta) pronssista ne eivät voineet tehdä peilejä, koska yli 17% tinapronssit ovat lasimaisen hauraita ja sellainen seos on mahdoton takoa levyksi.

vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 574
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja vetorauta » 00:23:26 03.12.2011

Kultasepän silikonikuminen muottikin tarvii yleensä sitä talkkia. Tiedän kokemuksesta, kun teen omat muottini juurikin kultaseppäsilikonista korkeassa paineessa paistamalla. Jotkin silikonilaadut ovat toki sellaisia, että kun muutaman kerran valaa "reilusti kuumaa" tinaa, niin silikonin pinta muuttuu mattamaiseksi ja ei enää kaipaa talkkia. Itse talkitsen sellaisetkin muotit, koska silloin ilmanpoistokanavia tarvitaan hyvin vähän tai ei ollenkaan, koska ilma pääsee pois siitä äärettömän kapeasta raosta, jonka talkkikerros tekee muotinpuolikkaiden väliin.

Avatar
AkiK
Viestit: 137
Liittynyt: 12:31:49 26.11.2010
Paikkakunta: Nokia

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja AkiK » 01:05:27 03.12.2011

AriSalo kirjoitti:
AkiK kirjoitti:
AriSalo kirjoitti:Terve Anza!
Kaasunpoistokanavat näyttäis olevan aivan liian kapeat, ne saa olla vaikka tulitikun paksuiset. Ei siitä montaa sekuntia lisää aikaa kulu, kun purseet poistaa.
En usko, että tässä tapauksessa kannattaa ainakaan ensimmäisenä alkaa ilmanpoistokanavia kasvattamaan, koska valut eivät ole jääneet vajaiksi. Kokeilisin aluksi vain talkitsemista.

Muottia voi myös vähän koputella sormella heti kun on kaatanut metallin. Pieni tärinä parantaa täyttymistä.
JAAHAS, mie oonkii 30vuotta valanu ihan vitun väärin ja onnistunut. Niin pp-, Belzona-,pronssi, kipsi- ja silikonimuoteilla. Älkää ihmeessä suurentako kaasunpoistokanavia, älkääkä sijoittako niitä oikeisiin paikkoihin. Saatatte vaikka onnistua ilman talkkia ja irrotusaineita, ettekä pääse jaarittelemaan jonninjoutavaa paskaa valuongelmista. Mie en enempää tähän ohjeita anna, opetelkaa sit kantapään kautta.
Eikä niitä muotteja tarvii koputella täyttymisen parantamiseksi, kun muotti on tehty toimivaksi.
nimim. Onnistuneita tasurivaluja jo vuodesta 1981
No, no, Ari eipäs uhriuduta. Se ei ole kovin tyylikäs tapa keskustella. En ole valanut pilkkejä vuodesta 1981 (olin silloin kaksivuotias), mutta uskon tästä aihepiiristä jotain ymmärtäväni ja minunkin valuni pääsääntöisesti onnistuvat. Ihan kaikkea ei mielestäni tarvitse opiskella kantapään kautta, vaan oppia voi imeä myös toisten kokemuksista ja vaikka kirjoja lukemalla. Hienoahan tässä on kuitenkin se, että homma toimii ja tiimi saa palautetta, olipa oppi tullut mitä kautta hyvänsä ja koputtelipa muottia tai ei. :)

Minä en kieltänyt ilmanpoistokanavia lisäämästä tai suurentamasta. Sanoin vain, etten tekisi sitä ENSIMMÄISEKSI vaan kokeilisin talkkia, koska muotti näyttäisi täyttyvän hyvin noita pinnalle jääneitä kuoppia lukuunottamatta. Ja se talkki ei muuten ole mikään irrotusaine tässä, vaan muodostaa muotin pinnalle huokoisen kerroksen, jota pitkin ilma pääsee poistumaan. Myös metallin ja muotin välinen kitka pienenee, jolloin sula virtaa muottiin paremmin. Kyseessä ei ole mikään kikkailu, vaan ihan normaali "oikeassakin" valimotekniikassa käytetty keino.
vetorauta kirjoitti:...kutistumahuokosia (joiden syy ei ole metalliseos, kuten yllä neuvottiin...)
En tiedä tarkoitammeko ihan samaa asiaa näillä kutistumahuokosilla. Tarkoitin sellaista valuvikaa, joka syntyy helposti, jos esim. lyijy-tina -seoksella koostumus poikkeaa paljon eutektisesta. Tällöin ensin jähmettyvä primäärifaasi muodostaa hieman pesusienimäisen rakenteen sulan joukkoon, joka estää sulan vapaata virtaamista jähmettymisen loppuvaiheessa. Tällöin uutta sulaa ei pääse virtaamaan viimeiseksi jähmettyville alueille, jotka kutistuvat voimakkaasti jähmettyessään. Tällöin primäärifaasin väleihin jää sinne tänne tyhjiä alueita eli näitä kutistumahuokosia. Jos koostumus on riittävän lähellä eutektista, on primäärifaasia hyvin vähän tai ei ollenkaan, jolloin sula pääsee paremmin virtaamaan jähmettymisen loppuun asti ja huokosia ei synny tai ainakin niitä on vähemmän. Tässä mielessä seoksella on asiaan vaikutusta.

-Aki
Viimeksi muokannut AkiK, 01:12:11 03.12.2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joka kaiket suvet onkii, sitä talvella nälkä tonkii.

Avatar
AkiK
Viestit: 137
Liittynyt: 12:31:49 26.11.2010
Paikkakunta: Nokia

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja AkiK » 01:10:47 03.12.2011

soikkeli kirjoitti:Eli lyhyesti:Jos haluaisin alle 90mm valokselle (uistin, pilkki,jne) muotin, en viittis itte tehdä, koska Eligiukselta saa priiman halvalla.
Mitäs hauskaa siinä sitten on? Itse tehdään, niin paljon kuin pystytään. Ja niinhän se on, että itse kun tekee, niin saa sellaisen kuin sattuu tulemaan! Ja saa vääntää täällä huokosista ja ilmakanavista. Ja voi vielä oppiakin jotakin! :D
Joka kaiket suvet onkii, sitä talvella nälkä tonkii.

vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 574
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja vetorauta » 10:53:27 03.12.2011

AkiK kirjoitti:
vetorauta kirjoitti:...kutistumahuokosia (joiden syy ei ole metalliseos, kuten yllä neuvottiin...)
En tiedä tarkoitammeko ihan samaa asiaa näillä kutistumahuokosilla. Tarkoitin sellaista valuvikaa, joka syntyy helposti, jos esim. lyijy-tina -seoksella koostumus poikkeaa paljon eutektisesta. Tällöin ensin jähmettyvä primäärifaasi muodostaa hieman pesusienimäisen rakenteen sulan joukkoon, joka estää sulan vapaata virtaamista jähmettymisen loppuvaiheessa. Tällöin uutta sulaa ei pääse virtaamaan viimeiseksi jähmettyville alueille, jotka kutistuvat voimakkaasti jähmettyessään. Tällöin primäärifaasin väleihin jää sinne tänne tyhjiä alueita eli näitä kutistumahuokosia. Jos koostumus on riittävän lähellä eutektista, on primäärifaasia hyvin vähän tai ei ollenkaan, jolloin sula pääsee paremmin virtaamaan jähmettymisen loppuun asti ja huokosia ei synny tai ainakin niitä on vähemmän. Tässä mielessä seoksella on asiaan vaikutusta.

-Aki
Juu, samasta asiasta on puhe. Seoksen vaihtaminen eutektiseen tai johonkin muuhun ei mun mielestä ratkaise ongelmaa, vaan aiheuttaa sen, että ne huokoset tulevat isompina ja jäävät jonnekin kappaleen sisään, tai siihen kohtaa tulee pahat imujäljet. Tuo ongelma ratkaistaan valukanavan oikeanlaisella sijoittelulla ja muotoilulla, jolla saadaan aikaan valun jähmettyminen muotin perimmäisestä sopukasta alkaen ja päättyen valukanavaan. Tuolloin jähmettyminen ja kutistuminen on hallittua, ja valukanavassa ja muotissa oleva sula pääsee aina "ruokkimaan" kutistuvaa/jähmettyvää kohtaa niin, että huokosia ei tule. Kutistumahuokoset johtuvat siitä, että siinä kohdassa sula on jäänyt jähmettyneiden alueiden ympäröimäksi, joten siihen ei pääse enää lisää sulaa täyttämään kutistumisen tuottamaa tyhjiötä. Helpoin tuo on ratkaista laittamalla valukanava kappaleen paksuimpaan kohtaan ja kanava pitäisi muotoilla niin massiiviseksi, että se on viimeinen kohta josta valu jähmettyy. Yksi nyrkkisääntö on, että valukanavan pitäisi olla yhtä paksu kuin valettavan kappaleen suurin paksuus (eli 5mm paksuun pilkkiin pitäisi tuoda 5mm valukanava), mutta näissä hommissa se on melko hankalaa ja aina joutuu tekemään vähän kompromisseja.

Jos haluaa opiskella lisää aiheesta ihan kotimaisella kielellä, niin kannattaa hakea kirjastosta kirja "Korujen valaminen vahamalleista". Sen aihe on vähän off-topic, mutta siellä on hyvin väännetty asiaa noista valukanavista ja metallin virtauksista. Jalometallien valamisessa nuo ovat aivan elämän ja kuoleman kysymyksiä, kun hiemankin huono muotin kanavien suunnittelu tuottaa vain sutta ja sekundaa.

pikeBoy
Viestit: 895
Liittynyt: 20:02:24 03.05.2010

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja pikeBoy » 21:37:57 06.12.2011

Luin ton Mikko Proyckonin tasuri valmistusohjeen ja siellä mies kertoi käyttävänsä jotain kipsiä muotinvalmistukseen. Minkähänlaisesta kipsistä mahtaa olla kyse? Ajattelin käyttä kipsiä koska malli vielä hahmotteluvaiheessa ja jos tuo silikoni maksaa kovin paljon en viitsisi sitä uhrata vielä toistaiseksi.

vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 574
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja vetorauta » 21:58:14 06.12.2011

Ihan normaali askartelukauppojen kipsi kelpaa. Muista kuivata todella hyvin ennen valua, pidä vaikka ensin vuorokausi huoneenlämmössä ja sitten pistä uuniin hieman alle 100C joksikin aikaa. Jos kipsissä on vapaata vettä kun muottiin kaataa sulan metallin, niin se sula metalli lentää kuin tykillä ammuttuna takaisin ja pahimmillaan koko muotti räjähtää kun vesi höyrystyy. Joskus pentuna sain kynsiä katosta lyijyroiskeita irti kun tuli maksettua "oppirahoja" kipsimuotin kuivaamiseen liittyen...

Jos haluat helkkarin kovaa ja lujaa kipsiä, niin keramiikkatarvikeliikkeistä kannattaa kysyä keramiikan valumuottien ym. valmistukseen käytettävää kipsiä. Siellä käytetään sellaisia kipsilaatuja, jotka ovat parhaimmillaan monta kertaa lujempia kuini normi askartelukauppakama (joka sekin on kelvollista). Esim. Kerasil tai Varnia voisi olla sopiva paikka sellaisen kipsin kysymiseen.

Kultaseppien muottikipseillä taas ei tee mitään, koska niissä on kipsiä vain n. 20% ja loput kristobaliittia, joten tällaiseen käyttöön ne ovat liian pehmeitä ja hauraita (ja pöly vaarallista keuhkoille). Jos valat jotain 1000 C lämpöistä metallia, niin sitten kultaseppäkipsi voi olla vaihtoehto.

pikeBoy
Viestit: 895
Liittynyt: 20:02:24 03.05.2010

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja pikeBoy » 22:14:19 06.12.2011

No hyvä juttu, just ton halusinkin lukea, siis että normikipsi käy :D Kiitti vetorauta nopeasta vastauksesta :juu:

vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 574
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja vetorauta » 23:06:10 06.12.2011

Hyvä jos jotenkin voi olla avuksi. :)
Kipsin kanssa kannattaa sitten muistaa muutama nyrkkisääntö: Laita sekoitusastiaan ensin vesi (haaleaa) ja ripottele kipsijauhe siihen mieluiten karkean siivilän läpi. Tuolla tavalla siihen ei jää jauhepaakkuja, jotka heikentäisivät muottia. Anna jauheen imeä vettä rauhassa pari minuuttia. Sekoita kunnolla 2-5minuuttia. Koputtele astiaa, jotta kuplat nousevat pois, hämmennä pari kertaa ja kaada muottiin. Noin 10 minuutin kohdalla se kovettuu ja kovettuminen jatkuu ainakin tunnin ajan, joten ihan heti ei kannata käpälöidä muottia.
Kipsivellistä kannattaa tehdä mahdollisimman paksua, jolla vielä onnistuu muotin teko. Mitä paksumpaa se velli on, niin sitä lujempi lopputulos. Yleensä tarvitaan noin 60-70 grammaa vettä per 100g kipsijauhetta, jotta saa koostumukseltaan paksua kermaa muistuttavaa velliä. Jos haluaa olla varma muotin kriittisten paikkojen kuplattomuudesta, niin niihin paikkoin voi töpötellä kipsivelliä/puuroa vaikka pensselillä ennen kipsin kaatoa muottiin.

Avatar
AriSalo
Viestit: 372
Liittynyt: 21:34:41 27.12.2010
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja AriSalo » 23:23:14 06.12.2011

vetorauta kirjoitti:Hyvä jos jotenkin voi olla avuksi. :)
Kipsin kanssa kannattaa sitten muistaa muutama nyrkkisääntö: Laita sekoitusastiaan ensin vesi (haaleaa) ja ripottele kipsijauhe siihen mieluiten karkean siivilän läpi. Tuolla tavalla siihen ei jää jauhepaakkuja, jotka heikentäisivät muottia. Anna jauheen imeä vettä rauhassa pari minuuttia. Sekoita kunnolla 2-5minuuttia. Koputtele astiaa, jotta kuplat nousevat pois, hämmennä pari kertaa ja kaada muottiin. Noin 10 minuutin kohdalla se kovettuu ja kovettuminen jatkuu ainakin tunnin ajan, joten ihan heti ei kannata käpälöidä muottia.
Kipsivellistä kannattaa tehdä mahdollisimman paksua, jolla vielä onnistuu muotin teko. Mitä paksumpaa se velli on, niin sitä lujempi lopputulos. Yleensä tarvitaan noin 60-70 grammaa vettä per 100g kipsijauhetta, jotta saa koostumukseltaan paksua kermaa muistuttavaa velliä. Jos haluaa olla varma muotin kriittisten paikkojen kuplattomuudesta, niin niihin paikkoin voi töpötellä kipsivelliä/puuroa vaikka pensselillä ennen kipsin kaatoa muottiin.
Hyvä ohje vetoraudalla, mutta pienen lisäyksen laitan. Se vesi mihin kipsivellin tekee kannattaa ensin jonkun aikaa keittää. Silloin vedessä oleva ilma pääosin poistuu vedestä,
ja se kriittisten paikkojen kuplattomuus varmistuu. Tietenkin se keitetty vesi jäähdytetään haaleaksi. Harjoittelulla saa hommaan tuntumaa ja loppujen lopuksi kipsimuotin teko on hyvinkin helppoa.

pikeBoy
Viestit: 895
Liittynyt: 20:02:24 03.05.2010

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja pikeBoy » 17:21:28 07.12.2011

No täytyy näillä ohjeistuksilla kokeilla, katellaan sitten jonkun ajan päästä että mitenkä saan sohlattua :D
Viimeksi muokannut pikeBoy, 21:54:18 10.12.2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Royal Trude
Koko Kansan Tenaleidi
Viestit: 15194
Liittynyt: 20:17:16 06.11.2005
Paikkakunta: Espoo, Tuusula, Keminmaa
Viesti:

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja Royal Trude » 08:17:17 09.12.2011

pitäsköhän tästä siivota kauhtat pois... syyttäkää sitte mua jos vi*tuttaa ku oma kaunis viästi o hävinny.

Tehtävä suaritettu. Jatkakaahan asialinjalla ja herneet pyllyyn, ei sinne ylempiin reikiin.
Piiloteksti
Suomi on suuri sukkahousumaa

Avatar
Lohi_Ari
Viestit: 1137
Liittynyt: 09:30:00 28.12.2006
Paikkakunta: Lapveden ranta
Viesti:

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja Lohi_Ari » 14:48:21 11.12.2011

Royal Trude kirjoitti:pitäsköhän tästä siivota kauhtat pois... syyttäkää sitte mua jos vi*tuttaa ku oma kaunis viästi o hävinny.

Tehtävä suaritettu. Jatkakaahan asialinjalla ja herneet pyllyyn, ei sinne ylempiin reikiin.
No nysse pilas hauskan ketjun!
Green Highlander.

><(((((°> "My wife told me that if I go fishing again she'll leave me.
God, I'm going to miss her!" <°)))))><

Avatar
Anza
Viestit: 298
Liittynyt: 19:24:56 13.01.2007
Paikkakunta: Espoo/Ilomantsi
Viesti:

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja Anza » 21:15:21 28.12.2011

Nyt on tehtynä pari uutta silikonimuottia ja jälki parantunut huomattavasti, kuten kuvastakin näkyy. Löysin tanskalaisen sivuston, josta sai hyviä vinkkejä http://www.stevnsfisker.dk/blinkfremstilling.html. Legoista on näppärä koota sopivan kokoinen valukotelo eikä tarvitse enää metsästää tyhjiä korurasioita. Muotin ulkoreunaan olen laittanut balsalevyn siinä vaiheessa, kun ilmakuplat ovat nousseet silikonista. Levy tukevoittaa muottia ja on avuksi puolikkaitten yhteen puristuksessa. Kaasunpoistokanaviksi pistin 1,6mm rosterilankaa, joka tuntuu olevan sopiva paksuus verrattuna aikaisempaan 0,9mm. Talkkia olen lisännyt siveltimellä muutaman valun välein.
Liitteet
IMG_0153.jpg
IMG_0153.jpg (51.75 KiB) Katsottu 6677 kertaa
antinkalakuvat.kuvat.fi

Avatar
tkj
Viestit: 1262
Liittynyt: 20:48:08 29.04.2009
Paikkakunta: Varkaus

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja tkj » 21:23:49 12.01.2012

Ihka ekat valut itellä takana ja mullekkin tuli röpelö pinta muuten kyllä ihan jees. Ilmakanavia meinasin ruveta isontamaan, mutta eihä sitä perskuta rallaa ollu askarteluveitti matkassa, noo ens kerralla. :oops:

Avatar
harvesteri
Viestit: 201
Liittynyt: 14:48:02 06.11.2006
Paikkakunta: Spirkala

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja harvesteri » 09:20:33 14.01.2012

Oma kokemus metalleista (koneistusala) n.30v.
Elikä vanha on oppinut uutta tän foorumin kautta.

Lueskelin tätä ja jotain jäi korvan taakse ja jotakin tarttee kehua.

Itekkin tehnyt muotteja niin alumiinista sekä silikonista, aikaa vaan ei oo ollu valailla.
Silikoni muoteissa tuun kokeileen talkkia, koska jotkut on saanu toimiin sen avulla.....
...ja ennenkö suurennan ilmakanavia.

Alumuotteja ei tartte kuumentaa, itekkin tein sen ja potutti ihan hitosti.
Eräältä palstalaiselta tilasin alumuotit, joilla saa valaa kylmänä ja jos lämpenee niin saa jäähdyttää,
elikä voi toimia paljain käsin.
Eikä tartte erillisiä ohjaustappeja, lanka ja koukut se on joka tässä keskittää.

Tässä muotissa Kaikki on kiinni oikeenlaisista ilmakanavista
kyse ihan erilaisista mitä itekkin oon tehny ja mitkä esiintyy myös anzan silikonimuoteissa.
Valokseen ei tule ees oikeestaan yhtään pärsää (kaatoreiän kohta tulee),
kuulostaako ihmeelliseltä :shock:

Toi lego vinkki oli hyvä, ei tartte korurasioita enään tosiaan etiskellä, kiitos siittä.

Avatar
tkj
Viestit: 1262
Liittynyt: 20:48:08 29.04.2009
Paikkakunta: Varkaus

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja tkj » 19:04:47 20.01.2012

Alumuottiin tuli tehtyä muutamat valut ja ilmeni tuollanen "kraateri" ongelma. Johtuuko tuo liian kylmästä muotista vai mikä tollaseen vois olla syyllinen?
Liitteet
valu.jpg

vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 574
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja vetorauta » 19:55:38 20.01.2012

Mun mielestä alumuotti vaatii talkkia tai jotain muuta pulveria pintaan, jotta noin ei käy. Tuo ongelma johtuu siitä, että valettava metalli jäähtyy liian nopeasti kun se kohtaa muotin.
Muottiakin voi kuumentaa tai vaihtoehtoisesti kuumentaa tinan/lyijyn kuumemmaksi, mutta siinä polttaa helposti sormet tai valettava metalli on liian kuumaa (oksidoituu hauraaksi tai koukkujen karkaisut pehmenevät), joten tuo talkki lienee helpoin vaihtoehto.

Alumuotin tapauksessa voi kokeilla myös muotin eloksointia, jos siihen on mahdollisuus (vaatii akkuhappoa (rikkihappoa) ja akkulaturin ja vähän läträämistä aineiden ym. kanssa). Eloksoinnin tekemä oksidipinta voisi eristää lämpöä sopivasti, jotta mitään pulvereita tai esilämmityksiä ei tarvita.

Avatar
AriSalo
Viestit: 372
Liittynyt: 21:34:41 27.12.2010
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja AriSalo » 20:31:45 20.01.2012

Vähintään muotti kuumemmaksi, niin ei tarvitse käydä kikkailemaan. Vala muutama valu ilman lankoja, niin näet, milloin alkaa toimimaan. Ugh.

Avatar
puukkoesa
Viestit: 889
Liittynyt: 18:28:34 09.02.2010

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja puukkoesa » 21:09:38 20.01.2012

Alumuotissa tärkeintä on ilmanpoisto ja oikea valu suunta ja riittävän iso valukanava, sillä itse valutapahtuma on nopea (pari sekunttia). Tkj: ongelma näyttäs ainakin mun silmään ilmanpoisto-/väärä valusuunta ongelmalta. Tietenkin voi kuumentaa muotin, mutta eikö sen kanssa pala näpit?
Omissa muoteissa olen keskittyny siihen, että ilmanpoisto on ylimitoitettu, jolloin valun onnistuminen perustuu ohijuoksuun tuotepesästä ilmakanaviin. Ja tietenkin muoto/koko aiheuttaa omat rajoitteet alumuotissa. Palaten vielä tkj:n tasuriin, siinä olevat urat lisää pesän pinta-alaa, jolloin valu jäähtyy ehkä liian nopeasti aiheuttaen rypylää.

Vastaa Viestiin