Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Avatar
tkj
Viestit: 1262
Liittynyt: 20:48:08 29.04.2009
Paikkakunta: Varkaus

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja tkj » 21:22:34 20.01.2012

Tuo on sellanen 100g mälli. Ilmakanavia on tehty reilusti ja valu tapahtuu tuolta paksummasta päästä. Muotti on tosiaan aika reilun kokoinen ja tollasen puolen kymmenen valun jälkeen laatu parani hieman kun muotti pääsi lämpenemään. Valu mahdollisuutta ei vaan kotosalla ole ja nuokin tuli tehtyä muutaman tunnin testillä eli toistaiseksi en saa kokeiltua edes kunnon lämmitystä.

Avatar
puukkoesa
Viestit: 889
Liittynyt: 18:28:34 09.02.2010

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja puukkoesa » 22:22:39 20.01.2012

No ei se sitte vissiin tasuri ollukkaan Touh . Lämpöä, ja sitte pikkuhiljaa voit kokeilla isontaa valuaukkoa, mutta varovasti!!! Vain puoli milliä kerrallaan siihen asti ku vaan uskaltaa :soo soo: . Joskus vaikuttaa hyvinki paljon. Nopeuttaa valuaineksen pesäänmenoa ja tällöin se ei kerkeä jäähtyä valun aikana.

reelmaster
Viestit: 264
Liittynyt: 11:46:31 12.01.2007
Paikkakunta: kokkola
Viesti:

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja reelmaster » 11:13:41 21.01.2012

Taisin tuolla aikaisemminkin mainita,niin alumuotin nokeaminen sytkällä,palavalla pahvilla tai jollain tekee muottiin hiukan eriste kerrosta ja estää lämmön siirtymistä muottiin.
Pitää näin ollen valuaineen hiukan pitempään notkeana ja ehtii täyttää muotin.
CAB Maalit,Lakat,LV-1,Hileet,LGH-Folio,uintilev,Kouk,ym vaappu jutskaa.

www.vaapputarvike.fi

Avatar
tkj
Viestit: 1262
Liittynyt: 20:48:08 29.04.2009
Paikkakunta: Varkaus

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja tkj » 14:25:45 21.01.2012

Hyvä vinkki reelmasterilta. Kyseinen temppu oli itseltä päässyt unohtumaan, vaikka vuosia takaperin jo sitä olen käyttänyt eri alan valuissa. Ensi viikolla sitten uusia testivaluja.

Avatar
tkj
Viestit: 1262
Liittynyt: 20:48:08 29.04.2009
Paikkakunta: Varkaus

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja tkj » 21:23:37 26.01.2012

Dodii, uusia valuja tehty ja priimaa rupes pukkaamaan :D Kraateriongelma ilmeisemmin johtui liian varoivaisesta lyijyn kaadosta, mutta nokeaminenkin auttoi hieman.

Avatar
joppe
Uimaopettaja
Viestit: 1791
Liittynyt: 20:51:00 07.11.2005

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja joppe » 20:23:35 29.02.2012

kestääkö silikoonimuotti n. 750-800 asteisen valumassan. sitä punaista silikoonia tarkoitan.

Avatar
tkj
Viestit: 1262
Liittynyt: 20:48:08 29.04.2009
Paikkakunta: Varkaus

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja tkj » 20:38:17 29.02.2012

Jos tarkotat sitä Wackerin silikonia niin se on tarkotettu matalassa lämpötilassa sulaville aineille, about 300 astetta maksimissa.

vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 574
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja vetorauta » 21:02:07 29.02.2012

joppe kirjoitti:kestääkö silikoonimuotti n. 750-800 asteisen valumassan. sitä punaista silikoonia tarkoitan.
Mikään silikoni ei kestä kuin ehkä kerran tai pari, mutta luultavasti metalli tulee silmille kun silikonin lisäaineet höyrystyvät. Noille lämpötiloille tarvitaan jo "lost wax casting" tekniikka, jossa metalli valetaan kertakäyttöiseen kipsimuottiin.
Pääpiirteissään se menee näin:
1. Tee mallivahasta lopullista metallikappaletta vastaava vahamalli. Kultasepät käyttävät silikonimuotteja tätä varten, eli silikonimuotissa valetaan vahamalli lopullisesta kappaleesta.
2. Tee vahasta myös muotin valukanava ja kiinnitä valettavan esineen vahamalli siihen. Lisää myös ilmanpoistokanavien mallit (vahalankaa tms.)
3. Laita vahasta tehty valukanava+malli teräksiseen putkeen tms. tulenkestävään muottikehikkoon.
4. Vala muottikehikkoon muottikipsiä (ei tavallista kipsiä, vaan sellaista jossa on noin 80% kristobaliittia ja 20% kipsiä)
5. Anna muotin kovettua, mutta älä anna kuivua (menee noin tunti)
6. Laita kipsimuotti + kehikko huoneenlämpöiseen uuniin ja nosta uunin lämpötila noin 3-5 tunnissa noin 700 asteen lämpötilaan.
7. Anna olla siellä 700 asteessa tunti tai pari. Kaikki orgaaninen aines (vaha ym.) palaa pois muotista.
8. Jäähdytä muottia valulämpötilaan (yleensä 400 - 500 astetta). Muotti hajoaa jos se jäähtyy paljon tuota kylmemmäksi.
9. Ota muotti uunista ja vala metalli välittömästi.
10. Kun metalli on jäähtynyt (ei hehku), upota muotti kylmään veteen. Kipsi "poreilee" pois muottikehikosta ja metallikappale vapautuu muotista.

Vaiheen 6 edellä voi tehdä vesihöyryssä kuumentamalla vahanpoiston muotista, jos vaha on alle 100 asteessa sulavaa tyyppiä. Tuolla tavalla polttouunista ei tule niin karseat käryt. Muottikipsi on sitten sellaista ainetta, että sillä saa pölykeuhkotaudin helposti (kristobaliitti...)

Tuolla tekniikalla voi käyttää myös muita orgaanisia aineita mallina. Tuossa alla on yksi tekemäni kappale, jossa lepän käpy oli mallina. Metalli on paineen avulla valettua 18k kultaa. Pelkällä gravitaation paineella (=normaali valutekniikka, millä porukka tekee pilkkejä), metalli ei virtaa tarpeeksi hyvin noin pieneen muottiin. Painevalussa ei tarvita erikseen ilmanpoistokanavia, koska muottikipsi on huokoista ja läpäisee hyvin kaasuja.
Kuva

Jos valettava malli on hyvin yksinkertainen, niin teräksestä työstämällä voi tehdä muotin. Toimii hyvin, kun kuumentaa muotin jonnekin pariinsataan asteeseen ja nokeaa sen perusteellisesti. Joskus ennen muinoin kihla/vihkisormuksia on valettu teräsmuotteihin.

Avatar
joppe
Uimaopettaja
Viestit: 1791
Liittynyt: 20:51:00 07.11.2005

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja joppe » 07:43:51 01.03.2012

kiitos vastauksesta.

täytyy jatkaa kokeiluja. :roll:

Avatar
tkj
Viestit: 1262
Liittynyt: 20:48:08 29.04.2009
Paikkakunta: Varkaus

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja tkj » 21:22:47 05.03.2012

Osaako kukaan sanoo onko silcotin muottimöhnässä yhtään ihmismäisempi purkki kun wackerissa?
Nimimerkillä hermot menettänyt useampaan kertaan.

Avatar
Kaalihäkki
Pelle Peloton
Viestit: 350
Liittynyt: 10:32:47 30.05.2006
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja Kaalihäkki » 08:15:38 06.03.2012

tkj kirjoitti:Osaako kukaan sanoo onko silcotin muottimöhnässä yhtään ihmismäisempi purkki kun wackerissa?
Nimimerkillä hermot menettänyt useampaan kertaan.
Joo siinä wackerissa on kyllä hieno purkkisysteemi... :mrgreen: Silcotin silikonissa on fiksumpi purkki mutta omasta mielestä ei ole yhtä hyvää kuin wackerin tavara. Ei jämähä yhtä kovaksi(mielipidekysymys onko nyt hyvä vai huono asia) ja sitä kovetinainetta on tosi hintsusti siinä.
"Kohtuus kaikessa", sanoi hauenpoikanen kun sisareensa tukehtui.

Avatar
tkj
Viestit: 1262
Liittynyt: 20:48:08 29.04.2009
Paikkakunta: Varkaus

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja tkj » 19:55:31 06.03.2012

Itse aineessa ei tosiaankaan ole mitään vikaa, mutta tuo purkki on ihan suolesta. Reilusti vielä yli puolet tähteellä ja kansi on ihan paskana, kun on niin naurettavasta pellistä tehty. Ilmeisesti on tarkotettu käytettäväksi koko pönttö kerralla.

pikeBoy
Viestit: 895
Liittynyt: 20:02:24 03.05.2010

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja pikeBoy » 12:36:11 26.12.2012

Tarvis saada muottimatskut ainakin kolmeen normikokoseen muottiin, ostanko vaan puoli kiloa vai koko kilon tota Silicottia?

kalapappipa
Viestit: 10
Liittynyt: 16:02:23 22.09.2011
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja kalapappipa » 11:11:59 28.12.2012

Saako noita muotti silikonia ihan kaupasta vai onko ne tilattava jostain kauempaa??

pikeBoy
Viestit: 895
Liittynyt: 20:02:24 03.05.2010

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja pikeBoy » 15:05:22 28.12.2012

Tuolta löytyy ainakin: http://www.hobbypoint.fi/

Avatar
harvesteri
Viestit: 201
Liittynyt: 14:48:02 06.11.2006
Paikkakunta: Spirkala

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja harvesteri » 18:31:46 28.12.2012

Tuolta oon ostanu.

http://www.harraste.fi/

kalapappipa
Viestit: 10
Liittynyt: 16:02:23 22.09.2011
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja kalapappipa » 12:54:44 21.01.2013

Tein ekan silikoni muottini ikinä ja propleemaksi tuli heti kättelyssä muottien irtisaaminen
toisistaan. Tiskiainetta (Fairy) väliin laitoin ja joistain kohdista otti silikonit kunnolla kiinni toisiinsa.
Voi olla että en laittanut tarpeeksi velliä väliin mutta, onneksi ei hajottanut kohtaa mihin valu tulee.
Eli onko parempia aineita mitä kannattaa käyttää muottien välissä vai lisäänkö vain määrää
seuraavaa muottia tehdessä? eikö kuggaan osaa

vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 574
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja vetorauta » 13:18:11 21.01.2013

Fairy ei toimi kunnolla. Laita talkkia jauheena ohut kerros ja ime pölynimurilla ylimääräiset pois. Sitä ei tarvi pöllyyttää kuin ihan ohut kerros, että just erottaa silikonin pinnasta. Myös vaseliini tms. rasva toimii monelle silikonille.

perttilee
Viestit: 235
Liittynyt: 08:02:32 01.08.2010
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja perttilee » 19:08:21 14.02.2013

Ensimmäistä silikonimuottia olis tarkoitus tehdä pieniin tasureihin (pituus n 30 mm) ja muutamia kysymyksiä siitä:

Silikoni: Efco Silikon-Kautschuk RTV/HB (luvataan 450˚ max lyhyitä aikoja), metalli kirjasinmetalli.
- Saako talkilla luotettavasti puoliskot irti toisistaan ao silikonilla, muu sopiva irroitusaine?
- Pitääkö malline ja muut vermeet käsitellä irroitusaineella myös? Malline kirjasimetallinen aihio, muut rensselit metallilankaa ja muovia.
- Voiko kaasukanavat leikata valmiiseen muottiin vai laittaako ne valmiiksi muottivaluun?
Aiemmin olen valanut kipsimuoteilla, niiden jäljiltä jää kuitenkin aika paljon purseita ja myös melko rajallinen valumäärä.

Silkonin ohjeessa neuvotaan valmiin muotin varastoimista 3-4 päivää ennen muotin käyttöä.

Kaikki neuvot asiaan liittyen otetaan kiitollisena vastaa!!! :shock:

Avatar
pääevä
Viestit: 2494
Liittynyt: 19:14:13 04.01.2009

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja pääevä » 20:41:06 14.02.2013

Mulla on muottipuoliskoiden välissä ollu sitä Hobbypointin rasvaa, mutta varmaan käy joku muukin vesiliukonen tai helposti pois pyyhittävä rasva. Se pelas ainakin hyvin.
Sitten rautalangan pätkät ilmakanaviksi, voi kyllä jälkikäteen leikata, mutta itellä tylsä mattopuukko, niin sillä ei tee siinä hommassa sitten mitään.
Pyörivä timanttiviila on hyvä peli sitten urien ajamiseen muottipinnoille.
Ohjaintapit ja muut kartiomaiset kaatoaukot kannattaa muovailuvahasta tehä, ohjaintapit sopivan isot ja sopivasti päästöä.

Takapuoli olisi hyvä saada myös mielestäni mahdollisimman suoraksi jos käyttää valaessa taustalla jotain levyä, niin puristuspaine tulee tasaiseksi.

Talkkia piti käyttää joka toisella valulla, aplaripintaa pukkas välittömästi. Ootin muotin kuivumista pari päivää.

Tämmösiä täällä, itsekkin juuri tehnyt ensimmäiset silkkarimuotit, joten viisaimmat korjailkoot.

Se Kaalihäkin muotinteko-ohje on hyvä.

Avatar
Piatu
Kevennetyn keksijä
Viestit: 1792
Liittynyt: 21:36:52 06.10.2008
Paikkakunta: Jns/Lieksa
Viesti:

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja Piatu » 23:43:13 14.02.2013

Pekalle yv ja taisi samalla lipsahtaa kännyn numero. :roll:
http://www.fishskinlures.com

*Joskus on lähettävä aivan hillittömän kauas nähdäkseen lähelle*

Avatar
joppe
Uimaopettaja
Viestit: 1791
Liittynyt: 20:51:00 07.11.2005

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja joppe » 16:06:22 15.02.2013

muistanko väärin. jokin teistä kauppasi siliconia edullisesti. olen kiinnostunut. saa laittaa yv:t :)

Avatar
Piatu
Kevennetyn keksijä
Viestit: 1792
Liittynyt: 21:36:52 06.10.2008
Paikkakunta: Jns/Lieksa
Viesti:

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja Piatu » 16:20:57 15.02.2013

joppe kirjoitti:muistanko väärin. jokin teistä kauppasi siliconia edullisesti. olen kiinnostunut. saa laittaa yv:t :)

Syyllinen :oops: Mulla oli sitä aikoinaan muutama kymppi, mutta kaik jo meni aikoja sitten kun käytännössä omakustannehintaa möin.
Itteasiassa syksystä lähtien yrittänyt samaa tavaraa saada edes ittelle niin on ollut tiukassa eli et ole ainoa tarviaja ja jos vaan saan samaa niin varmaan jokusen kympin taas otan niin riittäisi muillekkin kun silikonit ei kuitenkaan kestä kun sen vuoden toimintakuntoisena ja avattuna ~6kk.
http://www.fishskinlures.com

*Joskus on lähettävä aivan hillittömän kauas nähdäkseen lähelle*

MrAhti
Viestit: 171
Liittynyt: 14:23:01 27.05.2009
Paikkakunta: Lapväärtti

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja MrAhti » 21:02:00 18.11.2014

Mitenkäs pystyy estämään muotin puoliskojen hitsaantumisen yhteen muottia valmistaessa? Cab lakka ja talkki ainakin? Entäs joku rasva mutta mikä? Huulirasva vai??? :mitaviddua:

Avatar
pääevä
Viestit: 2494
Liittynyt: 19:14:13 04.01.2009

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja pääevä » 21:06:01 18.11.2014

MrAhti kirjoitti:Mitenkäs pystyy estämään muotin puoliskojen hitsaantumisen yhteen muottia valmistaessa? Cab lakka ja talkki ainakin? Entäs joku rasva mutta mikä? Huulirasva vai??? :mitaviddua:
Rasva (vaseliini) tai pesuaine (fairy), riippuu siitä mitä on muotti.

Huulirasvakin ihan toimiva varmaan.

Vastaa Viestiin