Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
San_Ooj
Viestit: 142
Liittynyt: 21:16:54 01.07.2010
Paikkakunta: Ivalo

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja San_Ooj » 22:58:12 18.11.2014

MrAhti kirjoitti:Mitenkäs pystyy estämään muotin puoliskojen hitsaantumisen yhteen muottia valmistaessa? Cab lakka ja talkki ainakin? Entäs joku rasva mutta mikä? Huulirasva vai??? :mitaviddua:

Silikonimuotteja ja PP muotteja tehdessä ainakin toiminut Ease Release 200. Maksaahan tuo purnukka, mutta kyllä siitä piisaakin ainetta pitkäksi aikaa ja on ollu toimivaa.

Avatar
mk74
Viestit: 464
Liittynyt: 10:28:20 15.02.2009
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja mk74 » 06:11:20 19.11.2014

MrAhti kirjoitti:Mitenkäs pystyy estämään muotin puoliskojen hitsaantumisen yhteen muottia valmistaessa? Cab lakka ja talkki ainakin? Entäs joku rasva mutta mikä? Huulirasva vai??? :mitaviddua:

Tuolta kans käypää tavaraa:
http://www.hobbypoint.fi/irroitusaineet

art.num. 60621 ,tuota sivelee pienellä vesiväripensselillä toiseen puoliskaan
ja
art.num.69616 , spray:tä vielä päälle,masterin kans.
Toimii rtv ja oomoo silikoneilla.
-MLD-

Nocturnal Animal
Viestit: 93
Liittynyt: 21:15:18 11.11.2012
Paikkakunta: Kälviä

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja Nocturnal Animal » 09:43:54 19.11.2014

Siihen mitään kaupallisia aineita tarvita.

Jokainen käyttäköön tätä vinkkiä omalla vastuulla. Jos talosta löytyy naispuoleisia ihmisiä, niin löytyy todennäköisesti myös hiuslakkaa. Toimii ainakin silicotin hb:n kanssa, eikä muuten mee ku 3 sekunttia levittämisessä ja tulee todella ohut ja tasainen kerros. Toki hetki pitää antaa kuivua ennen kuin iskee toisen puolikkaan silikonit päälle. Muutama muotti tehty näin, eikä ainakaan vielä ongelmia. Siihen en ota kantaa, että mikä hiuslakkamerkki on parasta :mrgreen: . Mulla toiminu toistaseks kaikki, kunhan sitä on joka kohdassa. Kun muotti on valmis niin pesee sen saippua vedellä ja lakka lähtee pois.

MrAhti
Viestit: 171
Liittynyt: 14:23:01 27.05.2009
Paikkakunta: Lapväärtti

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja MrAhti » 19:22:21 19.11.2014

Nocturnal Animal kirjoitti:Siihen mitään kaupallisia aineita tarvita.

Jokainen käyttäköön tätä vinkkiä omalla vastuulla. Jos talosta löytyy naispuoleisia ihmisiä, niin löytyy todennäköisesti myös hiuslakkaa.
Tulipa testattua tota hiuslakkaa. Nyt kuivuu ja seuraavaksi silikonit päälle saas nähä mitä tapahtuu =P~ Emäntä jo huuteli ettei sitä ja sitä lakkaa saa ainakaan käyttää
:soo soo:


Edit: Hyvin pelas hiuslakka :bigboss:

Avatar
oykka
Viestit: 466
Liittynyt: 11:37:17 10.07.2011

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja oykka » 14:15:33 12.12.2014

Pystyyköhän revennyttä silikonimuottia mitankään korjaamaan? Silcotin HBsta tehtyyn muottiin oli ilmestynyt valukanavaan pitkä halkeama..
Tyhjää saa pyytämättäkin, mutta kokemusta ei!

Avatar
pääevä
Viestit: 2494
Liittynyt: 19:14:13 04.01.2009

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja pääevä » 19:26:59 12.12.2014

oykka kirjoitti:Pystyyköhän revennyttä silikonimuottia mitankään korjaamaan? Silcotin HBsta tehtyyn muottiin oli ilmestynyt valukanavaan pitkä halkeama..
Mikäs sen on halkassu ? haittaako valamista se halkeama.
Levität sitä halkeamaa hiukan ja samaa silkkaria sisään ja kiinni, niin tarttuu jos on vaan puhtaat pinnat.
https://www.facebook.com/paaevafishing/
Sekä "onkimiehen elämää" blogi

Avatar
oykka
Viestit: 466
Liittynyt: 11:37:17 10.07.2011

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja oykka » 20:44:39 12.12.2014

pääevä kirjoitti:
oykka kirjoitti:Pystyyköhän revennyttä silikonimuottia mitankään korjaamaan? Silcotin HBsta tehtyyn muottiin oli ilmestynyt valukanavaan pitkä halkeama..
Mikäs sen on halkassu ? haittaako valamista se halkeama.
Levität sitä halkeamaa hiukan ja samaa silkkaria sisään ja kiinni, niin tarttuu jos on vaan puhtaat pinnat.
Sen kun tietäs mikä halkassu :D Kaivelin muotin esille ja huomsin halkeaman, ei varmaan vielä vaikuta valujälkeen mutta jos repeää lisää niin vaikuttaa.. Ompahan yksi syy lisää ostaa lisää silikonia..
Tyhjää saa pyytämättäkin, mutta kokemusta ei!

Avatar
pääevä
Viestit: 2494
Liittynyt: 19:14:13 04.01.2009

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja pääevä » 21:20:32 12.12.2014

Juu ei pienet halkeamat haittaa jos muotti on muuten jämäkkä ja sulla vielä valukanavassa, kunhan aine juoksee sisälle.
https://www.facebook.com/paaevafishing/
Sekä "onkimiehen elämää" blogi

SamiK.
Viestit: 64
Liittynyt: 00:19:05 11.01.2013

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja SamiK. » 07:54:30 18.12.2014

Missä hinnoissa kevran silikonit mahtaa pyöriä?

Avatar
TurboSärki
Viestit: 56
Liittynyt: 17:27:50 17.01.2013
Paikkakunta: PORI

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja TurboSärki » 11:49:34 18.12.2014

Kai alle 6kympil viel saa kovettime kans, kai? (3vuotta sitte ostanu ja nyt alkaa käymää vähii) :D
-Se o hianoo ku o hianoo-

Avatar
oykka
Viestit: 466
Liittynyt: 11:37:17 10.07.2011

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja oykka » 18:01:46 28.12.2014

Sanokaahan joku miten tuosta kemiallisesta metallista oikein teette muotteja? Olisi kaikkein nopeit tapa tehä kokeilumallille muotti ennen silikonimuotin tekoa. Yritin joskus semmosesta tuubissa olevasta plastic paddinggin kemskistä tehdä mutta sehän on kamalan jäykkää kökköä? jotenkin lastalla litostamallako siitä saa tehtyä? Onko ne kilon peltipurkeissa olevat yhtä jäykkää? Entä PP100? Sitäkin olen kuullut suositeltavan muotteihin.

Edit. Vielä semmoinenkin kysymys, mitä muovailuvahaa/savea käytätte ensimmäisen muottipuoliskon tekemiseen? Itsellä on jotain lasten perus muovailuvahaa ja se on todella kovaa ja vaikea saada ilman "saumoja" ja epätasaisuuksia laitettua..
Tyhjää saa pyytämättäkin, mutta kokemusta ei!

Teztoman
Viestit: 30
Liittynyt: 00:25:26 02.06.2012
Paikkakunta: Tampere

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja Teztoman » 09:56:38 10.02.2015

Nostellaanpa hieman tätä aihetta.

Testailin omia silikonimuotteja jotka olin hylännyt ne koska valut ei oikein tahtonut onnistua. Runkoihin tuli juurikin tuota kraateripintaa ja valu ei mennyt joka paikkaan.
Nyt kuitenkin päätin kokeilla laittaa perunajauhoja muotin puoliskoihin, talkkia kun ei ollut eikä jaksanut lähteä hakemaan. Täytin reilusti lusikalla muotin puoliskat perunajauhoilla, koputtelin tyhjäksi, pyyhin ylimääräiset pois tasaisilta pinnoilta ja lopuksi puhalsin ylimääräiset jauhot pois. Kaikki muotit alkoi pelittää hienosti, pari kappaletta tosin epäonnistui liian kovasta muottien yhteen puristamisesta sekä liian alhaisesta valuseoksen lämpötilasta.
Ennen tätä kokeilin suurentaa valuaukkoa ja ilmakanavia sekä lisätä niitä, mutta ei niistä ollut juuri minkäänlaista apua. Sitä tuli luultua, että silikonimuotti on niin paljon helpompi valaa kuin esim. kipsi- tai pp-muotti ja ettei silikonimuotille tarvi tehdä enää valmistumisen jälkeen mitään. Nyt tulee kyllä laitettua aina perunajauhoja muotteihin. Jauhot kesti neljä tai viisi valua, ennenkö lisäsin uuden kerroksen. En kuitenkaan testannut, kuinka monta valua mahtaa kestää. Viidennen valun jälkeen muotteihin ilmestyi kohtia, joissa jauhoa ei välttämättä enää ollut ollenkaan. Ensimmäisessä valussa pinta oli karhea, mutta tasaantui aina neljännen-viidennen valun kohdalla jonka jälkeen uusi kerros jauhoja. Eikä tuo karheus haittaa kun on niin pientä, peittyy hienosti lakattaessa. Tosiaankin hyvä, halpa ja helppo ratkaisu.

Jos Oykka ei ole saanut vastauksia kysymyksiin niin koitan auttaa. Kannattaisiko tehdä kipsistä muotti kokeilumallille? On halpaa, tekee nopeaa muotin(vaikkakin muotin kuivuminen ottaa aikansa, itse kuivatan uunissa) ja on helppoa käsitellä. Ensimmäiset muottini valmistin juurikin pp:sta ja ei tullut muuta kuin ärräpäitä.

Itse käytän juurikin tuota lasten muovailuvahaa, ajaa asiansa täysin. Tosin sitä saa leipoa käsissä jonkin aikaa jotta muovailuvaha lämpenee ja on helpompi tasoittaa levyksi. Tähän tasoittamiseen on varmaan miljoona konstia, mutta itse teen siten, että laitan esitasoitellun muovailuvahaklöntin leivinpaperien väliin, sen jälkeen jokin tasainen sileä levy siihen päälle ja prässään kantapäällä koko kropan painolla vahan tasaiseksi levyksi lattiaa vasten. Jokainen tekee tyylillään, itsellä toiminut hyvin.

Avatar
oykka
Viestit: 466
Liittynyt: 11:37:17 10.07.2011

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja oykka » 14:36:05 10.02.2015

Kiitoksia neuvoista, kokeilinkin tuota pp tä muotin teossa, lähinnä oli ajatus että saisi protomallin muotteja nopeammin, kun kipsi kuivaa melko pitkään. Mutta kipsissä pysytään, ja hyvistä malleista silikonimuotit.
Ennen käytin silcotin hb silikonia, mutta nyt tilasin kokeeksi silcomin Mold Max 60 silikonia. Halvempaa oli ainakin, ja miellyttävämpää käyttää ainakin ensikokemusten perusteella. purkki on hyvä, ja sen saa suojettua tiiviisti. Muotista tulee jämäkämpiä kuin Silcotin HBsta. Ei purista niin helposti lyttyyn, eli oikea puristusvoima ei ole niin tarkkaa. Repeämislujuus vaikuttaa hieman huonommalta, aika näyttää miten kauan muotti kestää. Nyt vasta muutaman kymmenta valua tehty.

Tuosta perunajauhon/talkin käytöstä, itse olen huomannut että ainakin joissain muoteissa riittää kun muutaman kymmenen valun jälkeen laittaa jauhetta. Ennen laitoin noin joka viidennen jälkeen, mutta ei juuri huomaa eroa vaikka laittaa harvemmin. Ja kun on jauhottanut muotin, ensimmäisestä tulee usein musta/ruskea, kun perunajauho palaa kiinni.
Tyhjää saa pyytämättäkin, mutta kokemusta ei!

vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 574
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja vetorauta » 20:15:19 10.02.2015

Kannattaa muistaa sellainenkin asia, että jos muotinteossa käyttää jotain irroitusainetta mallikappaleen pinnassa ja muotin puolikkaiden välissä, niin se pitäisi jotenkin pestä pois muotista, tai sitten peittää talkilla tai perunajauholla. Jos se irroitusaine on vaikkapa rasvaa, niin sitä jää helposti muottiin ja se tekee niitä kraattereita valuihin.

PP on hemmetin jähmeää tavaraa, joten siitä on hankala tehdä kunnollisia muotteja. Joskus 20+ vuotta sitten kun tein ensimmäisiä muotteja se oli hitaammin kovettuvaa kuin nykyään, tai sitten autotallin viileys hidasti sitä kovettumista. Joka tapauksessa se pitää painella lastalla melko ripeästi muottiin. Parasta on, jos muottikehikon päälle voi painaa tasaisen levyn, jolla PP:n painaa sinne muottiin. Jos haluaa notkeampaa soosia, niin vaikkapa biltemasta voi hakea laminointiin tarkoitettua polyesterihartsia, johon sitten sekoittelee jotain lämmönkestävää jauhetta sekaan (hienoa hiekkaa, sementtijauhetta, talkkia, mikrolasia, kipsijauhetta, tms.) ja tekee muotin siitä. PP:ssäkin sideaine on polyesterihartsia, joten tuollainen voisi toimia...

ramirant
Viestit: 17
Liittynyt: 13:48:37 08.03.2013

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja ramirant » 18:35:22 11.11.2015

Morjesta pöytään!

Olisi tarkoitus siirtyä kipsimuoteista silikonimuotteihin ja hieman kysymyksiä olisi:

1. Mitä silikoneja olette käyttäneet muoteissa (valumateriaalina toimii kirjasinmetalli)?

2. Mitäs aineita olette käyttäneet jottei puolikkaat jämähdä kiinni toisiinsa?

3. Tarviiko muotin olla kuinka paksu? Riittääkö, että on hieman valumallia paksumpi?

4. Muita huomioon otettavia asioita? Vinkkejä? Niksejä?

Riksa
Viestit: 109
Liittynyt: 17:52:45 04.02.2013
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja Riksa » 09:50:38 12.11.2015

ramirant kirjoitti:Morjesta pöytään!

Olisi tarkoitus siirtyä kipsimuoteista silikonimuotteihin ja hieman kysymyksiä olisi:

1. Mitä silikoneja olette käyttäneet muoteissa (valumateriaalina toimii kirjasinmetalli)?

2. Mitäs aineita olette käyttäneet jottei puolikkaat jämähdä kiinni toisiinsa?

3. Tarviiko muotin olla kuinka paksu? Riittääkö, että on hieman valumallia paksumpi?

4. Muita huomioon otettavia asioita? Vinkkejä? Niksejä?
1. Kuumuudeen kestävää muottisilikonia. Näitä löytyy nykyään useampaakin eri merkkiä.

2. Itse olen irroittanut puolikkaat niin, että ruiskutan ohuen kerroksen vesiohenteista lakkaa kilikolipullosta muotin pintaan. Erikseen on myös myynnissä irroitusaineita. En ole kokenut näitä itse tarpeellisiksi, koska tuo lakka ajaa täysin saman asian mielestäni.

3. Muotti saa olla sen verran paksu, että se ei väänny tai painu sisään, kun se suljetaan. Tämä paksuus riippuu osaltaan myös muottisilikonin kovuudesta ja siitä, millä painat muotin osat kiinni toisiinsa. Itse käytän kuminauhoja.

4. Mittaa tarvittavan silikonin määrä tarkasti, ettei kallista ainetta mene hukkaan. Ensimäiset valut saattavat olla huonolaatuisia, kun silikonista irtoaa kaasuja valokseen. Jälki paranee ajan myötä. Suuremissa valuissa olen kokenut tarpeelliseksi käyttää talkkia/perunajauhoja, jotta jälki olisi mahdollisimman hyvä.

ProRacer
Viestit: 68
Liittynyt: 12:15:01 21.02.2014

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja ProRacer » 20:59:57 03.12.2015

Hellurei kaikki nikkarit! Ensimmäiset omat pääkopassa kans suunnitteilla ja muottia pitäs tuumia. Onko tuohon muotitekoon joku käytännön ohje jossain? Mite se niiku tehään? Tai lähinnä askarrutta miten ne puolikkaat saa samallaisiks että kumpaankin uppoaa tasan puolet tasarista. Mistäs aineesta ensimmäiset omat mallit kannattaa tehä tai viilailla? Kiitoksia jos joku viittii jelppailla!

MrAhti
Viestit: 171
Liittynyt: 14:23:01 27.05.2009
Paikkakunta: Lapväärtti

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja MrAhti » 21:42:05 03.12.2015

ProRacer kirjoitti:Hellurei kaikki nikkarit! Ensimmäiset omat pääkopassa kans suunnitteilla ja muottia pitäs tuumia. Onko tuohon muotitekoon joku käytännön ohje jossain? Mite se niiku tehään? Tai lähinnä askarrutta miten ne puolikkaat saa samallaisiks että kumpaankin uppoaa tasan puolet tasarista. Mistäs aineesta ensimmäiset omat mallit kannattaa tehä tai viilailla? Kiitoksia jos joku viittii jelppailla!
Pääevän blogista löytyy juttua

http://tasurointia.blogspot.fi/search?u ... -results=9

balancer
Viestit: 92
Liittynyt: 16:14:35 11.11.2014

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja balancer » 21:35:39 04.12.2015

Hyvää ohjetta oli tossa blogissa. Mistä porukka tilailee näit muottisilikoneja? Mistä niit edukkaimmin saa? Mitä kovuutta ne pitää olla et tulee tarpeeks jämäkkä? Monta muottia tekee esim 500g tai 1000g silikoni purkista?

Mites noi kevennettyjen muovivalut tehdään tehdääkö sillon ensi lyijyrunko mis koukut omal muotilla ja sit toisella muotilla valetaa hartsit päälle samallatavoin ku lyijy? Mikä aine siihe kevennykseen on parasta näistä muoveista?
Ei ole huonoa kalakeliä, on vain huonoja varusteita.

Avatar
oykka
Viestit: 466
Liittynyt: 11:37:17 10.07.2011

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja oykka » 11:38:51 06.12.2015

Ite olen käyttänyt sekä silcotin HB silikonia(hobbypoint), että Mold max 60 silikonia(silcom) Jälkimmäinen tulee halvemmaksi mutta pitää ostaa kilon purkki. Siitä tekee monta muottia, voit ihan itse laskea sen kumin menekin laskemalla muotin tilavuuden, ja lisäksi aina vähän jää sekoitusastiaan jne. Kumin tiheys on vähän yli 1, eli kilon purkissa on vajaa litra tavaraa. Kuivuneen silikonin, esim vanhat huonot muotit voi silputa pieneksi ja sekoittaa tuoreeseen tavaraan ja käyttää uusien muottien tekoon..

Muoveista en hirveästi osaa sanoa. Jotkut käyttää ilmeisesti ihan normaalia vene polyuretaania. Silcomin valikoimista varmaan smooth cast 300 vois olla sopiva. Sanoisin kuitenkin että on muitakin tapoja tehdä kevennetty, esim balsakeventeellä. Ja jos et ole koskaan valanut/tehnyt yhtään tasureita niin en ehkä aloittaisi kevennetyistä. Mutta jos taitoa on niin mikäs siinä
Tyhjää saa pyytämättäkin, mutta kokemusta ei!

Avatar
pääevä
Viestit: 2494
Liittynyt: 19:14:13 04.01.2009

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja pääevä » 15:43:01 06.12.2015

Se 1kg silikonipurkki riittää aika monelle muotille, juuri tietenkin sen mukaan minkäkokoisen muotin teet. Yksi hyvä konsti on kans säästää, sitten kun niitä muotteja alkaa olemaan enemmin, eli leikkaa mattopuukolla pois muotista sen mallineen kohdan ja valaa sen uudelleen. Ei mene ainetta kuin ruokalusikallinen.

Aloitin muuten blogiin tekemään juttua nyt omista kevennetyistä, ja sieltä löytyy jo ensimmäinen osa, lisää tulee perästä. Jos niistä ois apuja jollekkin. :D
https://www.facebook.com/paaevafishing/
Sekä "onkimiehen elämää" blogi

balancer
Viestit: 92
Liittynyt: 16:14:35 11.11.2014

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja balancer » 15:56:25 06.12.2015

Ok, kiitokset vinkeistä.. Juu ei mitään, käsitöitä on paljo tullu väkerreltyä ennenkin mutta ei vielä vieheitä. Suunnittelutyötä tehdään, mistä sitä aloittaisi.. Täältä foorumilta on kyllä saanut lukemattomia vinkkejä kiitos osaavien mestarien jotka jaksaa ja viitsii neuvoa.. Mielellään sitä itekkin muita neuvoo sit jos joku on vinkkejä vailla ja itekkin tietää ehkä joskus jotain :)
Ei ole huonoa kalakeliä, on vain huonoja varusteita.

Lampinen
Viestit: 8
Liittynyt: 16:04:49 17.03.2012

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja Lampinen » 06:10:29 06.03.2018

Herätellään uutta ketjua vähän. Hyviä vinkkejä tässä oli usea sivu, kiitos maestroille vaivannäöstä ja neuvoista. Itsellä nyt monta pilaantunutta muottia takana, lähinnä irroitusaineiden käymättömyyden kanssa.

Fairy, teollisuuspajalta ottamani vaseliini ja yksi kokeilemistani huulirasvoista ei ainakaan toiminut puoliskojen välissä irroitusaineena. Käyköhän huulirasvapurkeissa oleva vaseliini edellämainittujen sijaan? Joku myös antoi vinkin hiuslakasta. Onko muilla kokemuksia näistä? Hiuslakka kuullostaa liian hyvältä ja helpolta vaihtoehdolta ollakseen totta.

Ja tosissaan omilla muoteilla ei ole tähänastisista testeistä ole tullut onnistunutta lopputulosta, joten taas on tilattu uudet silikonit ja uutta yritystä kehiin :D

Avatar
joppe
Uimaopettaja
Viestit: 1791
Liittynyt: 20:51:00 07.11.2005

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja joppe » 07:37:12 28.03.2018

Lampinen kirjoitti:Herätellään uutta ketjua vähän. Hyviä vinkkejä tässä oli usea sivu, kiitos maestroille vaivannäöstä ja neuvoista. Itsellä nyt monta pilaantunutta muottia takana, lähinnä irroitusaineiden käymättömyyden kanssa.

Fairy, teollisuuspajalta ottamani vaseliini ja yksi kokeilemistani huulirasvoista ei ainakaan toiminut puoliskojen välissä irroitusaineena. Käyköhän huulirasvapurkeissa oleva vaseliini edellämainittujen sijaan? Joku myös antoi vinkin hiuslakasta. Onko muilla kokemuksia näistä? Hiuslakka kuullostaa liian hyvältä ja helpolta vaihtoehdolta ollakseen totta.

Ja tosissaan omilla muoteilla ei ole tähänastisista testeistä ole tullut onnistunutta lopputulosta, joten taas on tilattu uudet silikonit ja uutta yritystä kehiin :D
Terve noin 100 muottia oon tehnyt ja talkkia irroitusaineena käyttänyt . on tiukassa kiinni mutta kun alkuun pääsee niin irtoaa puolikkaan ehjänä. Teen useampi pesäisiä muotteja joissa valupesien välit kohtuu ohkaiset .

Vastaa Viestiin