Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 574
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja vetorauta » 19:21:28 08.11.2011

Silikonimuottia on helppo puristaa liikaa, jolloin valut menevät pieleen. Silikonimuotti on hyvin tarkka ja puristimen tarkoitus on vain pitää muotti kasassa valun ajan. Kannattaa käyttää sen muotin kokoisia tasaisia levyjä (vaneria, peltiä, tms.) muotin molemmilla puolilla ja sitten jollain puristimella puristaa niistä levyistä suht kevyesti. Tuo toki vaatii, että muotin ulkopinnat ovat tasaiset, jotta puristuskin tulee tasaisesti. Mulla on parimillistä alumiinipeltiä ne levyt ja puristimena on itse viritetty jousipuristin, jossa puristusvoimaa on ehkä parinsadan gramman verran. Varmaan jokin kumilenkkikin ajaisi saman asian.

Avatar
AkiK
Viestit: 137
Liittynyt: 12:31:49 26.11.2010
Paikkakunta: Nokia

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja AkiK » 23:05:47 08.11.2011

Anza kirjoitti:Ostin juuri Silicotin HB:ta purkillisen ja viikonloppuna olisi tarkoitus tehdä ensimmäiset muotit. Liikkeessä tunnustelin valmista muottia, joka oli yllättävän elastinen. Epäilen vähän, että kyseessä oli jokin muu muottiaine.
Pystyykö joku kertomaan millasta tuo on valmiina? Voiko puolikkaat puristaa yhteen ihan normaaleilla puristimilla?
Juurikin joustavuus on "se juttu" silikonimuoteissa. Sulkeutuu tiiviisti (=ei valupurseita) levyjen välissä kevyesti puristamalla ja kestää lohkeilematta, vaikka valukappaleessa olisi vastapäästöäkin. Ilmainen rikastumisvinkki. Jos keksitte ominaisuuksiltaan vastaavan materiaalin, joka kestää sulan alumiinin lämpötiloja, niin lyötte melko varmasti rahoiksi. Voisi olla nimittäin hieman kysyttyä tavaraa moinen ihmeaine maailmalla... :wink:
Joka kaiket suvet onkii, sitä talvella nälkä tonkii.

Badger
Viestit: 42
Liittynyt: 18:58:23 25.12.2010

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja Badger » 16:16:30 13.11.2011

Moro!

Olen vieläkin harkinta asteella muottisilikonin tilaamis projektissa.. :D Mutta, mutta onko porukka tilannut tai käyttänyt nuita irroitus aineita mitä tuolla myydään? Vai onko ihan sama käyttää ohutta CAB:ia...

Avatar
AkiK
Viestit: 137
Liittynyt: 12:31:49 26.11.2010
Paikkakunta: Nokia

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja AkiK » 16:23:18 13.11.2011

Ohut cabi toimii, mutta irrotusvaha on mukavampaa käyttää ja helppo pestä valmiista muotista pois saippualla ja lämpimällä vedellä.
Joka kaiket suvet onkii, sitä talvella nälkä tonkii.

Avatar
puukkoesa
Viestit: 890
Liittynyt: 18:28:34 09.02.2010

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja puukkoesa » 17:25:14 20.11.2011

Kyllä propionaattilakkakin käy.

Avatar
J_P1
Viestit: 272
Liittynyt: 20:35:35 07.03.2010
Paikkakunta: Lieksa
Viesti:

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja J_P1 » 15:04:14 21.11.2011

Liekköhän tuota silicotin HB:tä jossain liikkeessä Joensuussa/Lieksassa? Netistä jos tilaa, niin tulee jo toistakymppiä posteja päälle, niin ei hirveästi innosta... Alkaa tuo PP jo pikkasen tympäsemään, kun monta muottia menny ihan persiilleen...
Kylmä karaistaa, Siperia opettaa

Avatar
Piatu
Kevennetyn keksijä
Viestit: 1792
Liittynyt: 21:36:52 06.10.2008
Paikkakunta: Jns/Lieksa
Viesti:

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja Piatu » 15:09:03 21.11.2011

Eip ole.
Suomenmaalla vaan postitse. Saksasta tulee reippaasti edullisemmin.

Mie tosin itte käytän pastamaista silikonia eli 1:1 kahta massaa niin ei sotke likikään samoin kuin silcotin.
http://www.fishskinlures.com

*Joskus on lähettävä aivan hillittömän kauas nähdäkseen lähelle*

Avatar
J_P1
Viestit: 272
Liittynyt: 20:35:35 07.03.2010
Paikkakunta: Lieksa
Viesti:

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja J_P1 » 20:55:28 21.11.2011

Piatu kirjoitti:Eip ole.
Suomenmaalla vaan postitse. Saksasta tulee reippaasti edullisemmin.

Mie tosin itte käytän pastamaista silikonia eli 1:1 kahta massaa niin ei sotke likikään samoin kuin silcotin.
Ka perhana... jos vielä yksikin muotti menee PP:llä tehessä pilalle, niin samointein tilaan tuolta hobbypointista :twisted:
Kylmä karaistaa, Siperia opettaa

vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 574
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja vetorauta » 21:32:19 21.11.2011

Ei kannata odottaa, että pp pettää vielä kerran. Silikonimuotti tekee elämästä helpompaa ja sen jälkeen katuu korkeintaan sitä, että edes yritti pärjätä pp:llä.

Avatar
Anza
Viestit: 298
Liittynyt: 19:24:56 13.01.2007
Paikkakunta: Espoo/Ilomantsi
Viesti:

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja Anza » 13:45:41 02.12.2011

Alku uudella silikonimuotilla lähti kankeasti liikkeelle. Röpelöistä pintaa on tullut alusta alkaen. Uunissa käytin sen kolmetuntia niinkuin AkiK neuvoin, mut ei vaikuttanut merkittävästi. Perunajauhon kanssa tuli aavistuksen parempi kuin ilman, mutta pinta jäi karheaksi silloin. Täyttymisongelmia ei ole kuitenkaan ollut.
Vaatiiko tuo vaan lisää aikaa, että kaasut lähtee pois muotista vai mikä on syynä?

Pari fotoa muotista ja valoksesta. Tuon muotin varmaan pistän kahtia.
Kuva
Kuva
antinkalakuvat.kuvat.fi

Avatar
AriSalo
Viestit: 372
Liittynyt: 21:34:41 27.12.2010
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja AriSalo » 15:24:45 02.12.2011

Terve Anza!
Kaasunpoistokanavat näyttäis olevan aivan liian kapeat, ne saa olla vaikka tulitikun paksuiset. Ei siitä montaa sekuntia lisää aikaa kulu, kun purseet poistaa.
Anna lisäksi jähmettymiselle enemmän aikaa. Vaikuttaa valuseoksessa olevan tinaa, liian nopea muotinpurkaminen tekee valusta hauraan ja saattaa valos jopa katketa.

Avatar
AkiK
Viestit: 137
Liittynyt: 12:31:49 26.11.2010
Paikkakunta: Nokia

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja AkiK » 15:29:27 02.12.2011

Hmm :mitaviddua: kyllä noin siistillä muotilla pitäisi tulla hyvä pinta, koska kerran täyttyykin noin hyvin eikä imuja näy kappaleissa. Kokeiles Anza vielä sitä talkkia perunajauhon sijaan. Perunajauho saattaa sisältää kosteutta tai hajota kaasuiksi kuumaan metalliin koskiessaan. Vesiväripensselillä levittele talkit koko muottipinnalle ja puhaltele varovasti ylimääräiset pois. Joka toiseen tai kolmanteen valuun lisää hieman talkkia muottipesään ja valukanavaan (taas ylimääräiset puhallellaan pois). Talkkia saa joko kaupan kosmetiikkaosastolta jostain vauvanvaippojen liepeiltä tai apteekista.

Muutama pieni ilmakupla näkyy muotin jakopinnalle jääneen, mutta ei mitään pahoja. Kuplilta välttyy, kun levittää ensin silikonia ohuen kalvon varovasti pensselillä jakopinnalle ja sitten vasta kaataa loput silikonit muottikehään. Paljon paremmalta Anza tuo sinun muottisi näyttää kuin ensimmäinen meikäläisen tekemä silikonimuotti, joka sekin toimi lopulta, joten eiköhän tuosta talkin kanssa vielä riemu repeä! :juu:

-Aki
Joka kaiket suvet onkii, sitä talvella nälkä tonkii.

Avatar
Anza
Viestit: 298
Liittynyt: 19:24:56 13.01.2007
Paikkakunta: Espoo/Ilomantsi
Viesti:

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja Anza » 15:46:46 02.12.2011

Kiitos vinkeistä! Täytyy laittaa käytäntöön ja katsoa auttaako. Kyllähän noistakin aihioista jo tasurit vääntää mut ainahan sitä pitää pyrkiä parempaan.

Noita ilmakuplia tuli, kun ekaa puolikasta tehdessä silikoni kerkesi jähmettyä liian paljon ennen levittelyä. Toinen asia mikä epäonnistui pienemmän muotissa, on se että malli oli noussut vähän ulospäin valmiista puolikkaasta ja silikonia oli päässyt tunkeitumaan ohutkerros väliin. Toden näköisesti lakka kuitenkin täyttää pienet kolot.
antinkalakuvat.kuvat.fi

Avatar
AkiK
Viestit: 137
Liittynyt: 12:31:49 26.11.2010
Paikkakunta: Nokia

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja AkiK » 15:57:27 02.12.2011

AriSalo kirjoitti:Terve Anza!
Kaasunpoistokanavat näyttäis olevan aivan liian kapeat, ne saa olla vaikka tulitikun paksuiset. Ei siitä montaa sekuntia lisää aikaa kulu, kun purseet poistaa.
En usko, että tässä tapauksessa kannattaa ainakaan ensimmäisenä alkaa ilmanpoistokanavia kasvattamaan, koska valut eivät ole jääneet vajaiksi. Kokeilisin aluksi vain talkitsemista.

Muottia voi myös vähän koputella sormella heti kun on kaatanut metallin. Pieni tärinä parantaa täyttymistä.
Joka kaiket suvet onkii, sitä talvella nälkä tonkii.

Avatar
jkv77
Viestit: 3675
Liittynyt: 08:45:33 30.11.2006
Paikkakunta: Joensuu

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja jkv77 » 16:03:35 02.12.2011

AkiK kirjoitti:
AriSalo kirjoitti:Terve Anza!
Kaasunpoistokanavat näyttäis olevan aivan liian kapeat, ne saa olla vaikka tulitikun paksuiset. Ei siitä montaa sekuntia lisää aikaa kulu, kun purseet poistaa.
En usko, että tässä tapauksessa kannattaa ainakaan ensimmäisenä alkaa ilmanpoistokanavia kasvattamaan, koska valut eivät ole jääneet vajaiksi. Kokeilisin aluksi vain talkitsemista.

Muottia voi myös vähän koputella sormella heti kun on kaatanut metallin. Pieni tärinä parantaa täyttymistä.
AkiK on melko varmasti oikeassa!
Talkki talkkia...
Just saman näköistä jälkeä mitä itsellä tuli!
Kaikenmaailman tyllejä - erilaisia folioita--> http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... &start=450

Avatar
Anza
Viestit: 298
Liittynyt: 19:24:56 13.01.2007
Paikkakunta: Espoo/Ilomantsi
Viesti:

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja Anza » 16:13:08 02.12.2011

Talkkia tulossa huomenna eli testit jatkuu silloin....

Yksi mielenkiintoinen huomio on, että pikkutasurin mallinteessa toinen puoli oli lakattu ja toiselle puolelle olin korjaillut symmetrisyyttä kitillä. Valmiissa muotissa tuota kittipintaa vasten ollut silikoni on jäänyt mataksi ja lakkapuolta vasten ollut kiiltäväksi. Valaessa mattapuolelle ei synny epätasaisuutta toisinkuin kiiltävälle.
Isomman tasurin muotin molemmat puolet ovat kiiltäviä.
antinkalakuvat.kuvat.fi

Avatar
AkiK
Viestit: 137
Liittynyt: 12:31:49 26.11.2010
Paikkakunta: Nokia

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja AkiK » 16:21:55 02.12.2011

Tässä vielä hyvin lyhyesti muutama tavallinen valuvikatyyppi ja niiden syyt:
-Muotin vajaa täyttyminen:
*Syitä: liian pienet/vähän ilmanpoistokanavia, liian kylmä muotti/valuseos, joskus vääränlainen valuseos

-Imut eli syviä joskus suppilomaisia monttuja useimmiten kappaleen paksuimmassa kohdassa
*Syitä: valukanava ja/tai valutappi liian pieni tai väärässä paikassa, joskus myös vääränlainen valuseos
*Ratkaisu: sijoita valukanava kappaleen paksuimmalle kohdalle jos mahdollista ja tee siitä tarpeeksi iso, tee muottiin niin iso valutappi, että se jähmettyy viimeisenä. Imujen esiintyminen voi olla sikäli hankala ongelma, että siihen ei välttämättä auta kuin uuden muotin tekeminen, jos valukanavan suurentaminen ei tepsi.

-Kutistumahuokoset eli teräväreunaisia ja karheapintaisia pienehköjä, mutta joskus syviäkin reikiä kappaleessa, monesti tiheänä parvena
*Syitä: vääränlainen valuseos

-Kaasukuplat kappaleen pinnalla eli kiiltäväpintaisia matalia monttuja tai pieniä painanteita kappaleen pinnalla:
*Syitä: talkinpuute, muotista irtoavat kaasut tai mahdollisesti liian pienet ilmakanavat
Joka kaiket suvet onkii, sitä talvella nälkä tonkii.

Avatar
AkiK
Viestit: 137
Liittynyt: 12:31:49 26.11.2010
Paikkakunta: Nokia

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja AkiK » 16:27:36 02.12.2011

Anza kirjoitti:Talkkia tulossa huomenna eli testit jatkuu silloin....

Yksi mielenkiintoinen huomio on, että pikkutasurin mallinteessa toinen puoli oli lakattu ja toiselle puolelle olin korjaillut symmetrisyyttä kitillä. Valmiissa muotissa tuota kittipintaa vasten ollut silikoni on jäänyt mataksi ja lakkapuolta vasten ollut kiiltäväksi. Valaessa mattapuolelle ei synny epätasaisuutta toisinkuin kiiltävälle.
Isomman tasurin muotin molemmat puolet ovat kiiltäviä.
No tuo viittaa juuri siihen talkinpuutteeseen. Kiiltävää muotinpintaa vasten metalli asettuu niin tiiviisti, ettei ilma pääse poistumaan. Tästä sitten vain miettimään, kannattaisiko malli lakata kiiltäksi vai hioa mataksi...
Joka kaiket suvet onkii, sitä talvella nälkä tonkii.

Avatar
AriSalo
Viestit: 372
Liittynyt: 21:34:41 27.12.2010
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja AriSalo » 16:42:54 02.12.2011

AkiK kirjoitti:
AriSalo kirjoitti:Terve Anza!
Kaasunpoistokanavat näyttäis olevan aivan liian kapeat, ne saa olla vaikka tulitikun paksuiset. Ei siitä montaa sekuntia lisää aikaa kulu, kun purseet poistaa.
En usko, että tässä tapauksessa kannattaa ainakaan ensimmäisenä alkaa ilmanpoistokanavia kasvattamaan, koska valut eivät ole jääneet vajaiksi. Kokeilisin aluksi vain talkitsemista.

Muottia voi myös vähän koputella sormella heti kun on kaatanut metallin. Pieni tärinä parantaa täyttymistä.
JAAHAS, mie oonkii 30vuotta valanu ihan vitun väärin ja onnistunut. Niin pp-, Belzona-,pronssi, kipsi- ja silikonimuoteilla. Älkää ihmeessä suurentako kaasunpoistokanavia, älkääkä sijoittako niitä oikeisiin paikkoihin. Saatatte vaikka onnistua ilman talkkia ja irrotusaineita, ettekä pääse jaarittelemaan jonninjoutavaa paskaa valuongelmista. Mie en enempää tähän ohjeita anna, opetelkaa sit kantapään kautta.
Eikä niitä muotteja tarvii koputella täyttymisen parantamiseksi, kun muotti on tehty toimivaksi.
nimim. Onnistuneita tasurivaluja jo vuodesta 1981

Avatar
sakkeus
Yrjö Kakka
Viestit: 5748
Liittynyt: 19:21:31 21.04.2005
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja sakkeus » 16:57:00 02.12.2011

Juu samoilla linjoilla Arin kanssa. Meillä valetaan kevennetyn aihio silikoonimuotissa ja koskaan ei ole tarvinnut talkkia tai muotin koputtelua. Tarpeeksi hyvät kanavat ja tarpeeksi kuuma kama auttaa hyvään valutulokseen.

Avatar
Säärä
Viestit: 441
Liittynyt: 13:52:44 09.11.2006
Paikkakunta: Tampere

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja Säärä » 17:01:28 02.12.2011

Anza kirjoitti:Alku uudella silikonimuotilla lähti kankeasti liikkeelle.
Tässä keississä olen hieman AriSalon linjoilla. Ikinä en ole valuhommissa törmännyt ongelmaan joka ei lopulta korjaantuisi lisäämällä/uudelleen sijoittamalla/kasvattamalla kaasunpoistokanavia ja/tai nostamalla valun lämpöä. Itse lisäisin ensiksi kaasukanavan ko. muotissa aivan valuaukon tyveen.

Kaasut jotka eivät pääse poistumaan valutilasta ennen jämähtämistä tuntuvat olevan aina syyllisiä mitä erilaisimpiin ongelmiin. Eli lyhyesti: kaasut ulos, kuumat kamat sisään ja tarpeeksi vauhdilla. Viitisentoista vuotta olen itse erilaisia muotteja rakennellut/teettänyt ja käyttänyt ja kyllä tuollainen muotti pitäisi saada toimivaksi helposti ilman mitään lisä kikkoja.

Jos oikein hankalia valuja haluaa yrittää, kannattaa testata alumiinimuottia :lol:

Hieno tasurimalli muuten!
Viimeksi muokannut Säärä, 17:03:47 02.12.2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Päivää ei voi vaihtaa. Tasuria voi.

Avatar
Piatu
Kevennetyn keksijä
Viestit: 1792
Liittynyt: 21:36:52 06.10.2008
Paikkakunta: Jns/Lieksa
Viesti:

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja Piatu » 17:03:41 02.12.2011

Eipä kyllä täälläkää mitään linimenttejä käytellä.
Silikonilla pikkuhiljaa pinta paranee valujen myötä eli ei niitä ensimmäisiä valuja kannata uudesta muotista katsoa.

Sitten kun hifistelee niin alumuotit on oma lajinsa, mutta kukaan silikonin kanssa pelannut ei niihin helepolla koske.
http://www.fishskinlures.com

*Joskus on lähettävä aivan hillittömän kauas nähdäkseen lähelle*

vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 574
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja vetorauta » 18:51:08 02.12.2011

Tuohon röpelopinnan ongelmaan vielä... Uusi muotti kannattaa pyyhkiä kunnolla vaikka talouspaperilla tai pestä liuotinpesulla, jotta mallinteessa ollut rasva ja muu moska lähtee pois muotin pinnasta. Usein se jo auttaa paljon, kun muotin pinnan puhdistaa.

Tuosta muotin talkitsemisesta tai talkittomuudesta & riittävän kuumasta kamasta olen hieman eri mieltä. Kyllä se ylikuuma metalli ajaa saman asian, mutta onko järkeä käyttää liian kuumaa metallia, joka lyhentää muotin käyttöikää ja mahdollisesti pehmentää koukkujen karkaisut?
Talkin kanssa matalampikin lämpötila riittää ja imuja ja kutistumahuokosia (joiden syy ei ole metalliseos, kuten yllä neuvottiin...), ym ongelmia tulee vähemmän. Silikonimuotilla saa myös parempia valuja kun metallin lämpötila on mahdollisimman matala, koska kuumetessaan muotti laajenee ja mm. jakolinja elää ennen metallin jähmettymistä.
Jos muuten ette usko, tehkää läpinäkyvä muotti ja katsokaa vierestä, kuinka metalli virtaa muottiin talkin kanssa ja ilman. Minä laitan öljyhiekkamuotteihinkin talkkia pintoihin, koska se on niin helppo keino parantaa valujen laatua.

Avatar
AriSalo
Viestit: 372
Liittynyt: 21:34:41 27.12.2010
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja AriSalo » 19:32:42 02.12.2011

Miu pittää vähä tarkentaa. Kirjotin tuos aikasemmin käyttäneeni pronssimuotteja. Ja itut ne mitää pronssia ollu, just sen takia, että pronssissa oleva tina siirtyy pikkuhiljaa muotin pinnalta sulaan valumetalliin. Asia on lähinnä teoreettinen, mutta pantiin varman päälle ja muottimetalliksi valittiin messinki, jossa olevalla sinkillä on korkeampi sulamislämpötila kuin tinalla.
Messinkimuotit on valmistettu kopioimalla mallinteesta tehty, sideharsolla vahvistettu kipsimuotti, öljyhiekkamuottiin.
Messinkimuotit ja alumiinimuotit ovat käytännössä ikuisia, mutta niissäkin on yksi ikävä puoli. Ne täytyy olla valettaessa tarpeeksi kuumia, että valut onnistuu. Kun valaa sarjana pilkkejä, niin muutaman kymmenen valun jälkeen muotti on niin kuuma, että ohuiden hanskojen läpi lämpö siirtyy sormenpäihin ja sormet on kipiät, kuin kipiä illu.
Kaveri on hyvä olla talkoissa, kaveri laittakoon koukut ja lankalenkit muottiin sekä purkaa muotin ja ottaa pilkit pois muotista.
Ei "himmeys" valun pinnassa mitään haittaa, paremminhan pohjalakka siihen tarttuu.

Avatar
Säärä
Viestit: 441
Liittynyt: 13:52:44 09.11.2006
Paikkakunta: Tampere

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja Säärä » 21:47:51 02.12.2011

Alumiinimuottien kanssa on tosiaan pakko käyttää kunnon hanskoja ja valamisen tahti oltava oikea. Jälki on kyllä alumuotilla hyvää ja muotit ikuisia:) Silikonimuotti huomattavasti mukavampi käytellä!
Päivää ei voi vaihtaa. Tasuria voi.

Vastaa Viestiin