Epoksilakka

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Avatar
Jatra
Viestit: 68
Liittynyt: 08:14:38 04.11.2011
Paikkakunta: Hämeenlinna

Epoksilakka

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Haulla oli vähän vaikeuksia löytää, niin laitan ihan oman aiheen - linkittäkää toki jos keskustelu on jo käyty. Suuressa lakkakeskustelussa on tieto niin hajallaan, että ei hermo kestäny.

Eli minkä merkkisiä liimaamiseen/pintakäsittelyyn soveltuvia kaksikomponenttiepokseja ihmiset käyttää, mistä saa ja minkälaiseen hintaan?
River
Viestit: 536
Liittynyt: 19:25:25 13.04.2007

Re: Epoksilakka

Viesti Kirjoittaja River »

Vavoissa käytössä ThreadMaster Lite Build ja Orginal.
Saa ostettua mm. Mistpoolista, ja 118 ml, eli 4 nesteunssia maksaa 21 eur.
Avatar
Jatra
Viestit: 68
Liittynyt: 08:14:38 04.11.2011
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Epoksilakka

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Ok. enpä tarkentanut kunnolla, että siis vieheenvalmistukseen tarvis, joten annoskoko vois varmaan olla puolen kilon hujakoilla.
River
Viestit: 536
Liittynyt: 19:25:25 13.04.2007

Re: Epoksilakka

Viesti Kirjoittaja River »

Ok, ei siis käsitellä lattioita eikä vapoja. :)
No tuolta saa tuollaista: http://shop.lundgrensfiske.com/product. ... duct=11171
Avatar
Jatra
Viestit: 68
Liittynyt: 08:14:38 04.11.2011
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Epoksilakka

Viesti Kirjoittaja Jatra »

No toihan näyttää justiinsta oikeelta tavaralta! Onko muita ehdokkaita? Biltsun kakskomponenttista uretaanilakkaa myös harkitsin, täytyy tehä kokeiluja jahka saa palikat valmiiksi... liimailuhommaa siis pinnotuksen lisäksi on tiedossa.
River
Viestit: 536
Liittynyt: 19:25:25 13.04.2007

Re: Epoksilakka

Viesti Kirjoittaja River »

Joku on täällä käyttänyt tätä. Ettei ollut itse taiteilija Solarfall? :mitaviddua: Tätä myös taisi joskus olla myyntipalstalla myynnissä. Haku voisi antaa käyttäjän, jolta voisi kysellä ominaisuuksista ja omituisuuksista.
Avatar
EP-
Viestit: 413
Liittynyt: 15:02:36 02.02.2012
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Epoksilakka

Viesti Kirjoittaja EP- »

Envirotex, c&w, aristocrat, siin parit merkit ja varmasti useampiakin löytyy. Itsellä c&w enkä ole muita testannut, tuskin hirveitä eroja...
-Esko Palho
Avatar
Piatu
Kevennetyn keksijä
Viestit: 1791
Liittynyt: 21:36:52 06.10.2008
Paikkakunta: Jns/Lieksa
Viesti:

Re: Epoksilakka

Viesti Kirjoittaja Piatu »

Envirotex; ehkä peruslakka halvalla (oisi muuten muutama purkki ylimääräisenä), c&w; hyvä peruskäyttöön ja kuplimaton. Diamand antaa parhaimman kiillon ja kovuuden, muutama huippu jenkkikaveri käyttää myöskin....on kai noita epoxeja tullut testailtuja 10-12 merkkiä näin nopsaan laskettuna.

Nyt on taas uusi testauksessa ja näyttää pirun mainiolta. Hiton kova ja eip tule kuplia vaikka kuivumisaika on ~1,5-2h :wink:
http://www.fishskinlures.com

*Joskus on lähettävä aivan hillittömän kauas nähdäkseen lähelle*
Mäkkäri
Gynekologi
Viestit: 939
Liittynyt: 22:41:43 12.01.2009

Re: Epoksilakka

Viesti Kirjoittaja Mäkkäri »

Miksi epoxilakka?
Avatar
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo
Viestit: 8464
Liittynyt: 13:21:01 27.04.2005
Paikkakunta: Urpoland-Penninpyörittäjien kylä

Re: Epoksilakka

Viesti Kirjoittaja Sostakovits da Silva »

Mututuntumalla sanoisin, että haetaan uistinten pintaan äärimmäistä kulutuskestävyyttä. Jotkut ovat käyttäneet tasurienkin pinnoituksessa käsittääkseni, olen törmännyt mielestäni epoksilakattuihin tasureihin.
http://www.kalamies.com/kalastus-keskus ... 6-ml-45385
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
Avatar
Jatra
Viestit: 68
Liittynyt: 08:14:38 04.11.2011
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Epoksilakka

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Oon tässä pitkästä aikaa väsäämässä uutta uistetta, ja tässä mallissa pitäisi vähän liimailla myös, niin haluaisin käyttää liimaamiseen ja pintakäsittelyyn samaa tavaraa jottei ilmene mitään yhteensopivuusongelmia. Aiemmin siis käyttänyt pelkkää probia, jonka kulutuskestävyys isommissa vieheissä itsellä ollut onnetonta, niin ajattelin saman tien siirtyä stydeimpään kamaan mitä on. Epoksit myös ymmärtääkseni ovat varsin kaikkiruokaisia maalien ja pohjamateriaalien suhteen, tämä myös puoltaa niitä.
River
Viestit: 536
Liittynyt: 19:25:25 13.04.2007

Re: Epoksilakka

Viesti Kirjoittaja River »

Itselläni on myös hakusessa normaalia epoksia (mikä on normaalitaso? kovempi epoksilakka, mutta hiukan muihin tarkoituksiin. Siksipä ihan mielenkiintoinen keskustelu... :mitaviddua:
Mäkkäri
Gynekologi
Viestit: 939
Liittynyt: 22:41:43 12.01.2009

Re: Epoksilakka

Viesti Kirjoittaja Mäkkäri »

Aivan aivan.. Alkoi vähän kiinnostamaan tämä epoksilakka.. Mitä miinuspuolia ja plussapuolia tässä on?
Avatar
Jatra
Viestit: 68
Liittynyt: 08:14:38 04.11.2011
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Epoksilakka

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Ite nyt siis vasta etsiskelen vieheenvalmistukseen sopivaa tavaraa, mutta muun värkkäilyn ohessa on kertynyt epokseista kokemusta ja netin syövereistä löytynyt juttua vieheenvalmistukseenkin liittyen, niin jotain mutuilua plussista ja miinuksista... Itse siis sanoisin plussaksi todella suuren kovuuden ja kohtuulliset kovettumisajat, haju on myös mieto jos se merkkaa. Ainakin itse olen myös onnistunut läästimään epoksia melkeenpä mihin vaan pintaan/materiaalin ihan onnistuneesti. Miinuksena sitten kaksikomponenttisuus, eli seos saattaa myös epäonnistua, ja aineen levittäminen on myös aika vaivalloista, tavara kun on kohtuu hintavaa niin itse en lähtisi tekemään niin suurta määrää, että lakkaamisen voisi hoitaa dippaamalla - koko satsi kun on käytettävä sitten siinä 2-3 tunnissa. Myös ilmakuplia ja muita pinnan epämääräisyyksiä olen ainakin itse onnistunut tekemään mm. perhoihin harjoitteluvaiheessa varsin usein.
vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 573
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Epoksilakka

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

Epokseille iso miinus siitä, että nestemäisenä ne ovat todella allergisoivia ja elimistöön joutuessaan vaikuttavat hormonitoimintaan ym. Hajuttomuus voi antaa väärän turvallisuuden tunteen, sillä ne hajuttomatkin huurut ovat aika ikävää kamaa. Eli suojakäsineet ja ilmanvaihto ovat pakolliset jos yhtään terveyttään arvostaa. Liuotintököteillä pääsee ehkä tuolta osin helpommalla.
Mäkkäri
Gynekologi
Viestit: 939
Liittynyt: 22:41:43 12.01.2009

Re: Epoksilakka

Viesti Kirjoittaja Mäkkäri »

Jabkiitos tiedoista ! Nämä riittävät. :)
Avatar
Jatra
Viestit: 68
Liittynyt: 08:14:38 04.11.2011
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Epoksilakka

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Mites tää: http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Kemika ... kka-30553/

Täähän on polyuretaani, kuten LV-1, eli ei epoksi, mutta kaksikomponenttinen. Onko kellään vieheenvalmistuksessa kokemusta..? Ois ainakin hinnaltaan kohtuullinen, ja LV-1:kin alkujaan ihan muuta kun viehehommiin, eli kokeilemalla löytynyt.
Nap vaaput
Viestit: 303
Liittynyt: 19:27:48 09.11.2012

Re: Epoksilakka

Viesti Kirjoittaja Nap vaaput »

Minulla on nyt Environtex ensikokeilussa. Sanoisin että näön puolesta aikaansaamani jälki riittää minulle. Mutta yrittelin jo tuolla lakkakeskustelun puolellakin kysellä, olisiko kenelläkään pidempiaikaista tietoa siitä miten Environtexillä pinnoitettu uistin kestää käytössä?
Avatar
pilkkikunkku
Viestit: 171
Liittynyt: 14:33:34 07.08.2009
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Epoksilakka

Viesti Kirjoittaja pilkkikunkku »

Hyvä topikki, tämöistä onkin kaivattu. Itse aloin käyttää C&Wtä viimevuoden puolella ja alkutotuttelun jälkeen olen kyllä tyytyväinen tapaan tehdä pinta ainakin kevennettyihin lusikoihin. Pistin kuvien kera pikku jutun, käykää katsomassa jos kiinnostaa.

http://www.vajokki-viehe.fi/epoksipintaus/
River
Viestit: 536
Liittynyt: 19:25:25 13.04.2007

Re: Epoksilakka

Viesti Kirjoittaja River »

Kuivausrumpu! Tuollainen on toimiva ja hyväksi koettu. :)
Avatar
EP-
Viestit: 413
Liittynyt: 15:02:36 02.02.2012
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Epoksilakka

Viesti Kirjoittaja EP- »

Hyvä juttu oli ! ja hyvä tietää että ne pensselit saa asetonil puhtaaks, on niitä kulunutkin, kun 3-4 kerrosta jerkulaan sutii :D
-Esko Palho
erkkari
Äid-inkielen-opetja
Viestit: 1901
Liittynyt: 14:32:08 01.03.2011
Paikkakunta: Kotka

Re: Epoksilakka

Viesti Kirjoittaja erkkari »

Hyvä juttu kyl oli mut sen verran korjaan että jos tahtoo kunnolla epoksin pestä/ohentaa niin toi asetoni tekee siitä pöpperöä.
Hempeliltä ainakin ohenne 845 on epoksin ohenne/pesuaine.
Avatar
EP-
Viestit: 413
Liittynyt: 15:02:36 02.02.2012
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Epoksilakka

Viesti Kirjoittaja EP- »

Niijuu onhan mullakin temacoat epoksin ohenninta, voishan sitä kokeilla, tosin eise sitä tarkota että se sillä liukenis, kun noita epokseja on niin monia...
-Esko Palho
River
Viestit: 536
Liittynyt: 19:25:25 13.04.2007

Re: Epoksilakka

Viesti Kirjoittaja River »

Epoksiahan ei yleisesti ottaen ohennella. Pensselit ovat puhdistuneet Sinolilla, jolloin käryt ovat kossupullon luokkaa.
Viimeksi muokannut River, 14:46:17 05.03.2014. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
pilkkikunkku
Viestit: 171
Liittynyt: 14:33:34 07.08.2009
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Epoksilakka

Viesti Kirjoittaja pilkkikunkku »

Asetonilla olen ohennellut ksyleenipohjaista LV-1 polyuretaani lakkaa, en tiennytkään että epoksiakin ohennellaan. Pidetään korvan takana tämäkin. Ja sinolia pitää kokeilla jos se kerran toimii, mielyttävämpi läträtä kuin tuo asetoni.
Vastaa Viestiin