Deka-maalit

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
jussi7
Viestit: 35
Liittynyt: 21:53:40 18.01.2014

Deka-maalit

Viesti Kirjoittaja jussi7 »

Sain noita Dekan maaleja ja niillä olisi tarkoitus harjoitella ruutalla maalausta.
Miten paljon niitä pitää vedellä jatkaa,että saa hyvää jälkeä?
Laitos
Viestit: 151
Liittynyt: 15:06:42 21.08.2011
Paikkakunta: Sauvo

Re: Deka-maalit

Viesti Kirjoittaja Laitos »

Helppo vastaus: Riippuu maalista, käytettävästä ruiskusta, kompuran paineesta ja siitä miten hyvää jälkeä oikeasti tarvitset. Maalien paksuus vaihtelee jopa saman valmistajan eri väreissä ja valmistuserissä, joten mitään yksiselittäistä fifti-sixti ohjetta ei voi antaa.

Muistaakseni oman Badger-ruiskun mukana tuli ohjelappunen jossa kehoitettiin ohentamaan maalit yhtä juoksevaksi kuin maito, eli kyllä niitä maaleja yleensä voi ohennella ihan reippaalla kädellä. Ohentaminen vaikuttaa suoraan maalin peittävyyteen ja sumun laatuun (sumun pisarakoko, räkiminen), joten tuon ohentamisen vaikutuksia voi helposti testailla vetämällä pienen testiviivan esim. A4 paperiin. Parhaiten tuon näkee siinä testiviivan reunoissa olevassa sumualueessa, mitä vähemmän ohennat, sitä heikommin sumu hajoaa pieniksi pisaroiksi ja sitä suttuisempia häivytyksiä on tiedossa.

Ohentamiseen kannattaa käyttää esim. akkuvettä tai Kiilto Kodin Loisto-lattiavahaa (haulla löytyy lisää juttua), tai mahdollisesti esim. Createxin ohenteita. Itse ohentelen akkuvedellä ja/tai Createxin flash reducereilla kun on tarvetta. Löytyy tuolta kaapista myös tuore pullo tuota Kiiltoa, mutta en ole vielä ehtinyt tuota testailemaan...
Riksa
Viestit: 109
Liittynyt: 17:52:45 04.02.2013
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Deka-maalit

Viesti Kirjoittaja Riksa »

Olen ostanut joitain Deka Lackin maaleja ja sellaisenaan ne tulevat hieman heikosti ruiskusta lävitse, koska ovat olleet todella jähmeitä. Olen laittanut apteekin tislattua vettä ja muutaman pisaran fairyä sekaan, niin tulevat kuin silkkinauha ruutasta läpi ja peittokykykin säilynyt hyvänä. Muistaakseni Deka purkin kyljessä lukee, että ohennus max 5% tai jotain vastaavaa. Itse olen kuitenkin ohentanut hieman maitoa paksummaksi litkuksi, eli varmaan lähemmäs 20%. Olisiko se sitten kerman paksuista?
Vastaa Viestiin