Vaappujen poukkoileva uinti?

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Jarmo H
Viestit: 336
Liittynyt: 14:26:33 10.07.2013
Paikkakunta: Mikkeli

Vaappujen poukkoileva uinti?

Viesti Kirjoittaja Jarmo H »

Osaisiko joku kertoa mistä tekijöistä voisi johtua, että vaappuun tulee tietyssä nopeudessa lusikan tavoin puolelta toiselle poukkoileva uinti. Ei siis tavallinen haku vaan reilu heilahtelu ilman potkua. Muutamalle omatekeleelle kävi niin, mutta en oikein löydä selitystä. Potkua nokkalenkistä pienentämällä ilmiö poistuu. Kyseisiin vaappuihin en siis saa reilua potkua ja hakua.
Vaappujen runko on balsaa n. 7cm ja malliltaan litteähkö. Uintilevy on porras. Painotus on poikittain rungon läpi nokkalevyn takana.

Sitähän ei tiedä, josko tuollainen uinti olisikin tappavan tehokas mutta omaa silmää se ei toki miellytä ja siksi haluaisin jatkossa tietää kuinka välttyä moiselta rimpuilulta.
Löysiä siimoja jo vuodesta 1983.
Prinssi
El Reino
Viestit: 5872
Liittynyt: 08:46:49 29.05.2006
Paikkakunta: Korpilahti

Re: Vaappujen poukkoileva uinti?

Viesti Kirjoittaja Prinssi »

Muutama samanlainen "ongelma" on ollu itelläki.
Ja pyyti muute varsinkin alkukaudesta hyvin kuhaa :wink:

Liian pystyyn laitetulla ja liian pienellä satulalevyllä tuli tuo ilmiö..
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
Avatar
P.J.H
Viestit: 2078
Liittynyt: 19:18:08 17.11.2005
Paikkakunta: Joroinen
Viesti:

Re: Vaappujen poukkoileva uinti?

Viesti Kirjoittaja P.J.H »

Tuota vaapun uintia on vaikea sanoa, näkemättä vaappua. Siinä kun on niin monta tekijää, jotka vaikuttaa uintiin. Eikä sitä kuvastakaan varmaa analyysiä voi tehdä, mutta jos laitat kuvan vaikka sähköpostiin, tai tänne, niin voitais yrittää arvailla mikä on vikana.
Miksi tehdä samanlainen vaappu, kun muilla? Semmoisenhan voi ostaa kaupasta!
Jarmo H
Viestit: 336
Liittynyt: 14:26:33 10.07.2013
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Vaappujen poukkoileva uinti?

Viesti Kirjoittaja Jarmo H »

Juu, yritän iltasella laittaa kuvaa. Sehän tässä vielä on mutkistamassa asiaa, että rungot ovat käsin veistettyjä joten kahta täysin samanlaista ei ole. Olen pähkäillyt, että ehkäpä rungon muodolla ja etenkin painotuksella saattaa olla suurin merkitys näissä tapauksissa. Ainakin kaikissa poukkoilijoissa painotus on suurinpiirtein samalla tavalla toteutettu eli rungon sivuilta poikittain nokkalevyn takana.
Löysiä siimoja jo vuodesta 1983.
Satunnaiskalastaja
Viestit: 486
Liittynyt: 23:24:00 10.12.2009

Re: Vaappujen poukkoileva uinti?

Viesti Kirjoittaja Satunnaiskalastaja »

Puhtaasti arvailen, kun en ole tuollaista uintia tavannut. Ilmeisesti liuku on stabiili, kunnes siiman vetokulma kasvaa tarpeeksi, jolloin liuku toisen suuntaan alkaa. Viittaisi siis siihen, että muoto on liian virtaviivainen.
Tulee mieleen kaksi seikkaa. 1) uintilevy on liian pieni - ei jaksa poikkeuttaa tarpeeksi aiheuttaakseen potkun, vaan virtauksesta tulee tasainen pyörre uintilevyn taakse. 2) Painotus on liian edessä. Tästä seuraisi, että potkuakseli on niin edessä, että potkun momentti ei jaksa vääntää perää riittävästi sivulle aiheuttaakseen jättöperään turbulenssin, joka nykäisisi vastakkaiseen potkuun. Tätä seikkaa puoltaisi vaapun litteä (lahnamainen) muoto.
Jarmo H
Viestit: 336
Liittynyt: 14:26:33 10.07.2013
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Vaappujen poukkoileva uinti?

Viesti Kirjoittaja Jarmo H »

Ja nyt kuvan kanssa. Malli ei siis ole lahnamainen vaan ennemminkin solakka kampela :)
Ylemmässä vaapussa on nähtävissä painojen paikka kuoppana kyljessä silmän takana. Ei se kovin edessä ole mielestäni. Yksi minkä huomasin, niin nokkalenkit ovat ehkä hitusen pitemmät kuin tavallisesti. Ja poukkoilu tosiaan alkaa kovemmassa vauhdissa. Hidasta vetoa tai virtaa vaaput kestävät eli ei tässä nyt mikään katastrofi ole mutta mielenkiintoinen juttu kuitenkin.
Liitteet
20150331_173400.jpg
20150331_173400.jpg (35.98 KiB) Katsottu 8789 kertaa
Viimeksi muokannut Jarmo H, 17:48:16 31.03.2015. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Löysiä siimoja jo vuodesta 1983.
vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 573
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Vaappujen poukkoileva uinti?

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

Mulla on ollut ihan saman mallisissa vaapuissa juuri samaa ongelmaa. Painotuskin taisi olla samoilla paikkeilla rungossa. En millään muista, että miten sen viritin pois... Muistaakseni porraslevyn kulmaa säätämällä ja ehkä aavistuksen levyn alareunaa vuolemalla (mulla oli suorakulmainen porraslevy). Osa saman mallisista vaapuista ui loistavasti niin hitaassa kuin nopeassa vedossa, joten jostain pikkuseikoista tuo on kiinni.
Jarmo H
Viestit: 336
Liittynyt: 14:26:33 10.07.2013
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Vaappujen poukkoileva uinti?

Viesti Kirjoittaja Jarmo H »

YV:llä sain vinkkiä, että nokkalenkit ovat liian pitkät. Se ainakin yhdistää poukkoilijoita, joten se voisi olla selitys. Lenkkiä ja levyä ylöspäin kääntämällä uinnin saa hallintaan mutta se tietenkin pienenee ja haku poistuu. Joskushan se on kuulemma hyväkin juttu. Tiiä häntä.
Löysiä siimoja jo vuodesta 1983.
Jarmo H
Viestit: 336
Liittynyt: 14:26:33 10.07.2013
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Vaappujen poukkoileva uinti?

Viesti Kirjoittaja Jarmo H »

Höh! Ja minä kun luulin veistelleeni omaperäisiä vaappuja. No ei sentään, vaikka en mistään vaapusta mallia katsonutkaan, niin eipä tässä tietenkään pyörää uudelleen keksitä. Onhan noita suunnilleen samanmallisia toki muillakin.
vetorauta kirjoitti:Mulla on ollut ihan saman mallisissa vaapuissa juuri samaa ongelmaa. Painotuskin taisi olla samoilla paikkeilla rungossa. En millään muista, että miten sen viritin pois... Muistaakseni porraslevyn kulmaa säätämällä ja ehkä aavistuksen levyn alareunaa vuolemalla (mulla oli suorakulmainen porraslevy). Osa saman mallisista vaapuista ui loistavasti niin hitaassa kuin nopeassa vedossa, joten jostain pikkuseikoista tuo on kiinni.
Löysiä siimoja jo vuodesta 1983.
Avatar
P.J.H
Viestit: 2078
Liittynyt: 19:18:08 17.11.2005
Paikkakunta: Joroinen
Viesti:

Re: Vaappujen poukkoileva uinti?

Viesti Kirjoittaja P.J.H »

Kyllä se noilla lenkin pituuksilla uimaan lähtee. Tuossa ylimmässä vaapussa ainakin näyttäis olevan nokkalenkki aika alhaalla. Samalla jos painotuslyijy on silmän korkeudella, niin painopiste on aika korkealla.
Minä nostaisin nokkalenkkiä hiukan ylemmäs ja kääntäisin uintilevyä hiukan alas. Se on varmaan ihan milleistä kiinni. Tuskin isoja muutoksia tarvitsee.
Miksi tehdä samanlainen vaappu, kun muilla? Semmoisenhan voi ostaa kaupasta!
Jarmo H
Viestit: 336
Liittynyt: 14:26:33 10.07.2013
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Vaappujen poukkoileva uinti?

Viesti Kirjoittaja Jarmo H »

Juu, ei tuo lenkin pituus pelkästään selitä käytöstä, koska yhtä pitkillä lenkeillä on osaaviakin uimareita. Näissäkin virtaa kestävä uinti löytyy lenkkia nostamalla. Se vaan kummastutti että toiset vaappuni toimivat laajemmalla alueella kuin nämä muutamat.
Nyt kun olen illan pyöritellyt vaappuja käsissä niin olen tullut siihen tulokseen, että nokkalenkin pituus yhdistettynä litteähköön runkoon ja tuohon painotukseen on selitys. Toimivammat vaappuni ovat joko hieman pyöreämpiä tai eri tavalla painotettuja. En tosin edellänkään ymmärrä miksi asia on niin...
Löysiä siimoja jo vuodesta 1983.
Avatar
P.J.H
Viestit: 2078
Liittynyt: 19:18:08 17.11.2005
Paikkakunta: Joroinen
Viesti:

Re: Vaappujen poukkoileva uinti?

Viesti Kirjoittaja P.J.H »

Tuossa vaapunteossa tulee niitä selittämättömiä asioita aika usein. Vaikka kuinka teet samanlaista, niin aina uinneissa on pieniä eroja, joskus jopa suuria. Mukava puoli on siinä, että ennakkoon ei koskaan tiedä minkälainen uinti on se paras kalan mielestä. Joskus kalalle kelpaa vikkelä vipeltäjä ja seuraavana päivänä laiska lutkuttaja tms.

Kerran kaverin kanssa vedettiin kuhaa illalla. Yksi vaappu alkoi selvästi erottua muista. Ei kerinnyt olla pitään aina vedossa, kun kuha aina oli kiinni. Rupesin sitten veneen vieressä katsomaan sen uintia, niin uinti oli aivan toispuoleinen. Nokkalenkkiä olisi pitänyt kääntää, mutta kun se antoi paremmin kaloja, kun suoraan uivat, niin se vaan oli sillä uinnilla kalojen mieleinen. Kai se erottui porukasta omituisella uinnillaan.
Miksi tehdä samanlainen vaappu, kun muilla? Semmoisenhan voi ostaa kaupasta!
Satunnaiskalastaja
Viestit: 486
Liittynyt: 23:24:00 10.12.2009

Re: Vaappujen poukkoileva uinti?

Viesti Kirjoittaja Satunnaiskalastaja »

Juu ei tuo painotus ole lähellekään liian edessä. Jos epäilet että on liian ylhäällä, niin on helppo testata kiinnittämällä vähän lisäpainoa vatsakoukkuun. Kuvaa katsomalla intuitio kehoittaa kokeilemaan myös uintilevyn taivuttamista millin, puolitoista alaspäin.
Avatar
Turo
Viestit: 296
Liittynyt: 20:23:29 20.04.2005

Re: Vaappujen poukkoileva uinti?

Viesti Kirjoittaja Turo »

Minä näistä niin tiedä, mutta itse en laittaisi painotusta ihan heti nokkalevystä... ehkä ylemmän vaaputtimen silmän takareunan kohdille. Luultavasti en laittaisi painotusta ton kokoiseen/malliseen ollenkaan. Vaikka paha se on varmaa sanoa etänä.
Sen mitä kännyn näytöltä kuvaa tihrustin, (kone ei näytä liitteitä) ensimmäiseksi lyhentäisin kielen päästä pari milliä ja pikku kokeilu. Seuraavaksi nokkalenkkiä ylöspäin selkeesti vaan ei hirveesti. Jos ei vieläkään ui, niin kieltä alaspäin vähän... Jos edelleenkään ei ui, niin painotus taaksepäin. Kandee kokeilla pienempää painotusta mainitussa kohdassa tai kokonaan ilman painotusta jos ei pelkkä heittovaappu kyseessä..

...vaan eiköhän täällä ole jo asiantuntijoita neuvomassa. Lämpimikseni vaan innostuin jauhaa jaskaa-paskaa. :roll:
Jarmo H
Viestit: 336
Liittynyt: 14:26:33 10.07.2013
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Vaappujen poukkoileva uinti?

Viesti Kirjoittaja Jarmo H »

Painotus on silmän takana. Oli huonosti ilmaistu tuo nokkalevyn takana. Painotusta tarvitsee, koska vaaput ovat balsaa ja vaikkei kuva sitä kerro, niin päältä katsottuna pari senttiä leveitä. Nostetta on sen verran, että ilman painotusta vaaput pyrkivät liikaa pinnalle. Painotuksella olen myös saanut mukavasti hakua vaappuihin.
Kaikki vaaput osaavat uida hitaassa vedossa mutta näillä muutamilla uinti vaihtuu poukkoiluksi kovemmassa virrassa ja sitä tässä olen ihmetellyt. Ja nokkalenkin nostamisella uinti pysyy mutta samalla tietenkin potku ja haku pienenevät kovasti.

Kiitoksia kaikille kommentoijille ja saa tätä vielä jatkaakin. Uinneista höpiseminen on mukavaa puuhaa.
Turo kirjoitti:Minä näistä niin tiedä, mutta itse en laittaisi painotusta ihan heti nokkalevystä... ehkä ylemmän vaaputtimen silmän takareunan kohdille. Luultavasti en laittaisi painotusta ton kokoiseen/malliseen ollenkaan. Vaikka paha se on varmaa sanoa etänä.
Sen mitä kännyn näytöltä kuvaa tihrustin, (kone ei näytä liitteitä) ensimmäiseksi lyhentäisin kielen päästä pari milliä ja pikku kokeilu. Seuraavaksi nokkalenkkiä ylöspäin selkeesti vaan ei hirveesti. Jos ei vieläkään ui, niin kieltä alaspäin vähän... Jos edelleenkään ei ui, niin painotus taaksepäin. Kandee kokeilla pienempää painotusta mainitussa kohdassa tai kokonaan ilman painotusta jos ei pelkkä heittovaappu kyseessä..

...vaan eiköhän täällä ole jo asiantuntijoita neuvomassa. Lämpimikseni vaan innostuin jauhaa jaskaa-paskaa. :roll:
Löysiä siimoja jo vuodesta 1983.
Satunnaiskalastaja
Viestit: 486
Liittynyt: 23:24:00 10.12.2009

Re: Vaappujen poukkoileva uinti?

Viesti Kirjoittaja Satunnaiskalastaja »

Jarmo H, kun tästä nyt on höpisty ja asia korjautunee joskus, niin olisi sitten ihan mielenkiintoista kuulla omaksi opiksi mikä oli se korjaava muutos.
Jarmo H
Viestit: 336
Liittynyt: 14:26:33 10.07.2013
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Vaappujen poukkoileva uinti?

Viesti Kirjoittaja Jarmo H »

Tilanne on sellainen, että olen talven aikana käsin veistellyt n. 50 vaappua ja nyt on tarvikkeet ja into aikalailla lopussa. Kesän jälkeen saatan sorvauttaa parhaimmista malleista aihioita tai sitten veistelen pienemmän määrän itse.
Luulen, että en tee enää juuri tuon mallisia, joten ratkaisu jäänee avoimeksi. On niin paljon muuttujia, että en jaksa lähteä kokeilemaan jokaista. Potkun pienentäminen tavalla tai toisella auttaa mutta silloin vaappu on tietenkin aivan eri.
Arvelen, että runkomallin ja painotuksen yhdistelmä ei toimi. Samalla tavalla rungon läpi kolmella grammalla painotetut hieman pyöreämmät vaaput kestävät vetoa hyvin. Toisaalta samanlaiset litteähköt, joissa on yhden gramman painotus keskellä päätä suostuvat myös uimaan kaikissa vauhdeissa. Uintilevyt ovat samoja kaikissa, joten sen vaikutusta en osaa sen kummemmin arvioida. Mielenkiintoista tämä on.
Löysiä siimoja jo vuodesta 1983.
Jarmo H
Viestit: 336
Liittynyt: 14:26:33 10.07.2013
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Vaappujen poukkoileva uinti?

Viesti Kirjoittaja Jarmo H »

Kävin uittamassa ja vääntelemässä vaappuja lähipurolla ja eikös vaan ollut joukossa yksi ketale, joka kumosi arvailut eli mallista ja painotuksesta huolimatta osasi uida kovassakin virrassa. Se oli kylläkin hiukan litteämpi kuin poukkoilijat, joten ehkäpä sitten tuollainen semilitteä runko on poukkoilun aiheuttaja. Korkeammat ja litteämmät vaikuttaisivat toimivan. On tämä kyllä melkosta.

Toisena asiana olin huomaavinani, että korkeampiin ja pyöreämpiin vaappuihin saa laajemman haun kuin litteämpiin. Toisaalta litteämmissä haku vaikuttaisi olevan epäsäännöllisempi ja sanoisinko herkempi. Jännä juttu tuokin. On tässä opiskeltavaa. Vielä kun tietäis mistä kalat tykkää...
Löysiä siimoja jo vuodesta 1983.
KH Uistin
Viestit: 37
Liittynyt: 11:23:14 03.12.2014
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Vaappujen poukkoileva uinti?

Viesti Kirjoittaja KH Uistin »

Eikös kirakalla ollut aikoinaan ainakin vähän samanlainen malli, jonka nimi oli vikura.

Nimi tuli muistaakseni juuri siitä, kun vaappu poukkoili soutaessa sitä...

tuli vaan mieleen...
Vastaa Viestiin