Mikä maali lasikuituveneeseen epoksipohjamaalin päälle?

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Ummikko
Viestit: 5
Liittynyt: 12:19:55 24.07.2017

Mikä maali lasikuituveneeseen epoksipohjamaalin päälle?

Viesti Kirjoittaja Ummikko »

Moikka!

Mulla on tuossa projektina uppoamiskunnossa ollut vanha suomalainen pulpettivene jostain varmaan 70 -luvulta, joka kaipaisi nyt varsinaista maalia pintaansa.

Vene on paikattu, vahvistettu ja uretaanit vaihdettu ja kasaan kuidutettu. Päälle vedin kauttaaltaan useamman kerroksen Bilteman epoksiprimeria hieman sitomaan ja tuomaan sitä kaivattua kosteussuojausta. Sisä- ja ulkopuolelle. Epoksi on nyt viikon kuivunut, mutta toivottavasti ei mennyt metsään jo siinä, kun vissiin jotkut maalityypit vaativat kostean epoksipohjan?

Tuota epoksia voi varmaan avata hieman kevyellä hionnalla tai ohenninta sivelemällä?

Nyt olisi tilanne sitten se, että pitäisi väriäkin saada pintaan. Eli mitä tuohon voi vetää?

Näitä maaleja tuntuu olevan ihan liikaa eri tarkoituksiin minun osaamiselleni ja olen ihan hukassa. Kaiken maailman antifoulingit muutamilla eri kovuuksilla saavat jo pään pyörälle. :mitaviddua:

Budjettimielessä tehdään, mutta niin kuin joka asiassa, niin köyhän ei varmaan kannata ostaa paskaa (eli miranolia) tässäkään kohtaa. :D Vesilinjan yläpuolelle ja alapuolelle vissiinkin ehdottomasti eri maalit? Menisikö sisäpuoli ja kyljet esim. Bilteman venealkydimaaleilla? Vaatiiko silloin alkydimaalipohjusteen vai voiko vetää suoraan epoksin päälle?

Vene tulee kuivanmaan säilytykseen ja viedään kärryllä aina joelle tai järvelle. Merelle ei olla menossa.

Vesirajan alapuolle mietin jotain Hempelin Ecopower Racingiä, kun sitä epoksille suositellaan ja aika edullista Motonetissä. Saako tämän maalata suoraan epoksiprimerin päälle vai jotain muuta väliin?

Kuva
Kuva
Kuva

EDIT: Lisäsin pari kuvaa.
Ummikko
Viestit: 5
Liittynyt: 12:19:55 24.07.2017

Re: Mikä maali lasikuituveneeseen epoksipohjamaalin päälle?

Viesti Kirjoittaja Ummikko »

No taidanpa tehdä tuon sisäpuolen ja vesirajan yläpuolen tosiaan tuolla Bilteman 1-komponenttisella venealkydimaalilla. 13€/pönttö ei ainakaan syö budjettia liikaa vaikka noita saakin useamman ostaa, kun eivät vissiin tykkää ohentua ihan hirveästi.

Eli sormet ristissä tehdään kevyt pinnan hionta epoksille ja päälle sitten kerros Bilteman alkydiprimeria,ja muutama kerros sitten puhtaan valkoista. Kaipa se noin ihan hyväksi tulee.

Jos teistä kalamiehistä joku on joskus veneen nähnyt tai mahdollisesti sellaisen omistaa, niin ehkäpä joku osaisi vinkata mitä tuonne vesirajan alapuolelle voisin laittaa. Tämä tosiaan on ensimmäinen vene jota olen entisöimässä. :p
erkkari
Äid-inkielen-opetja
Viestit: 1901
Liittynyt: 14:32:08 01.03.2011
Paikkakunta: Kotka

Re: Mikä maali lasikuituveneeseen epoksipohjamaalin päälle?

Viesti Kirjoittaja erkkari »

Eiköhä yläkerta tolla toimi :lol:
Alakertaan noin niinkuin yleisesti ensimmäinen myrkky ois hyvä vetää "nahkeeseen" primeriin että palaa kiinni/imeytyy siihen,sen jälkeen uuet myrkyt tarpeen mukaan pintaan,tai näin ainakin oman veneenkorjaus uran mukaan toimittiin :lol:
Tosin myrkkyhän ei pakollinen jos et vedessä säilytä mut en mä ohuella primerillä veteen veisi.
paksu epoksi mut en nyt tiiä onko sit järkeä jättää myrkkyä vetämättä :mulko:
Monillahan ketkä ylös nostaa pelkkä topcoatti elikkä toi veneen yleinen pintamateriaali.
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: Mikä maali lasikuituveneeseen epoksipohjamaalin päälle?

Viesti Kirjoittaja jänis »

Näyttää lohelta.

Eikö se oo sama millä 2kmaalilla sen sutii jos kärryllä säilytetään.
Ummikko
Viestit: 5
Liittynyt: 12:19:55 24.07.2017

Re: Mikä maali lasikuituveneeseen epoksipohjamaalin päälle?

Viesti Kirjoittaja Ummikko »

erkkari kirjoitti:Eiköhä yläkerta tolla toimi :lol:
:juu:
erkkari kirjoitti: Alakertaan noin niinkuin yleisesti ensimmäinen myrkky ois hyvä vetää "nahkeeseen" primeriin että palaa kiinni/imeytyy siihen,sen jälkeen uuet myrkyt tarpeen mukaan pintaan,tai näin ainakin oman veneenkorjaus uran mukaan toimittiin :lol:
Tosin myrkkyhän ei pakollinen jos et vedessä säilytä mut en mä ohuella primerillä veteen veisi.
paksu epoksi mut en nyt tiiä onko sit järkeä jättää myrkkyä vetämättä :mulko:
Monillahan ketkä ylös nostaa pelkkä topcoatti elikkä toi veneen yleinen pintamateriaali.
Kiitti vinkeistä! Herättelen tuota epoksia sitten hieman ennen kuin rupean maalaamaan pintaa. Oliskohan hyvä setti vetästä Hempelin Underwater Primer ja sen päälle tuo Ecopower Racing?
jänis kirjoitti:Näyttää lohelta.
Voi olla. Tosin kaikki Lohien kuvat, mitä itse löysin näyttävät kyllä enemmän tehdastekoisilta kuin tämä. Tää on vähän sellainen käsintehdyn näköinen vehje. Mutta en tosiaan tiedä. Ja tämän pohjahan on katamaraanityyppinen, kun eikö noissa Lohissa oli trimaraani? Tai en minä tiedä onko joku malli tälläisellä pohjalla! :lol:
jänis kirjoitti:Eikö se oo sama millä 2kmaalilla sen sutii jos kärryllä säilytetään.
En tiedä, siksi kysyin. :)
erkkari
Äid-inkielen-opetja
Viestit: 1901
Liittynyt: 14:32:08 01.03.2011
Paikkakunta: Kotka

Re: Mikä maali lasikuituveneeseen epoksipohjamaalin päälle?

Viesti Kirjoittaja erkkari »

Hempelin perus primeri ja joku halpa myrkky luultavast sun käyttöön riittää.
Hard racing x-tra tosin semmonen myrkky mikä toimii merelläkin ja sen päälle voi vetää minkä myrkyn vaan jos vaihtaa tahtoo.
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: Mikä maali lasikuituveneeseen epoksipohjamaalin päälle?

Viesti Kirjoittaja jänis »

Moottorivene.infossa oli aikoinaan samanlaisella pohjalla oleva projektikertomus.

Se oli muistaaksen lohi hamariina trimaran. Mutta en muista oliko sisäkuori tollanen.
Herring
Viestit: 190
Liittynyt: 22:27:48 17.09.2011
Paikkakunta: Kehä Ykkösen sisältä
Viesti:

Re: Mikä maali lasikuituveneeseen epoksipohjamaalin päälle?

Viesti Kirjoittaja Herring »

Biltemasta sai joku aika sitten 2k pu-maalia, jolla olen omat veneeni maalannut. Oli hyvää maalia. Kait poistui valikoimasta viime vuonna. Vastaavaa on Tikkurilan Temadur maalit. Tarttuu kuin tauti, jopa gelcoatiin ilman hiomista. Ei ton primerin kanssa pitäs olla sen suurempia ongelmia. Ulkopintaan menee litra ja sisäpintaan toinen. Voi maalata mohairtelalla, joka ei sula tai sitten ruiskuttaa, jos haluaa hifistellä.
Ummikko
Viestit: 5
Liittynyt: 12:19:55 24.07.2017

Re: Mikä maali lasikuituveneeseen epoksipohjamaalin päälle?

Viesti Kirjoittaja Ummikko »

Vene on edistynyt hieman tollasella "hiljaa hyvä tulee" -tahdilla, mutta tänään taidan päästä jo sisäpuolelle sutimaan pohjamaalia.

Kuva

Kuva

Hempelin Navy Blue tuli sävyksi tuonne vesirajan alle, vaikka alun perin oli vähän tarkoituksena vetää valkoisella ja tehdä siniraita ylös. Ecopower Racingiä, kun Hard racing x-tra olis maksanu 45€ pönttö ja tota sai kahdella kympillä. :D

Kuva

Kuva

Kuva

Maalipinnan taso on itselle riittävä, mutta kyllä tossa sudin jäljet näkyy. Tosin ei haittaa minua, kunhan näyttää ihan ok:lta parin metrin päästä muuten! Ja oishan noita paikkauksia voinut hioo tasasemmaksi, mutta joo näillä mennään ainaki nyt :D
jänis kirjoitti:Moottorivene.infossa oli aikoinaan samanlaisella pohjalla oleva projektikertomus.

Se oli muistaaksen lohi hamariina trimaran. Mutta en muista oliko sisäkuori tollanen.
En nyt äkkiseltään löytänyt ko. projektikertomusta, mutta noista parista vikasta kuvasta hahmottuu tuo pohjan muoto paremmin. Eli kyseessä on selkeähkö katamaraani, joka lepää kahdella ponttoonilla sen sijaan, että keskirunko olisi kantavana.
erkkari
Äid-inkielen-opetja
Viestit: 1901
Liittynyt: 14:32:08 01.03.2011
Paikkakunta: Kotka

Re: Mikä maali lasikuituveneeseen epoksipohjamaalin päälle?

Viesti Kirjoittaja erkkari »

Hyvä siitä tulee :juu:
Jos noita runkoja,sisäpuolta tms ilman ruiskua maalailet niin levitä telalla ja pensselillä kevyt viimeistely,Eli vedät kevyesti telan jäljet pois.
Joskus tol tekniikal 15m purjeveneen yläkerran maalasin ja ei sitä pensseli hommaksi uskoisi.
Tosin ruisku tietty ehdoton ykkönen jos mahdollisuus siihen on :wink:
Ummikko
Viestit: 5
Liittynyt: 12:19:55 24.07.2017

Re: Mikä maali lasikuituveneeseen epoksipohjamaalin päälle?

Viesti Kirjoittaja Ummikko »

erkkari kirjoitti:Hyvä siitä tulee :juu:
Jos noita runkoja,sisäpuolta tms ilman ruiskua maalailet niin levitä telalla ja pensselillä kevyt viimeistely,Eli vedät kevyesti telan jäljet pois.
Joskus tol tekniikal 15m purjeveneen yläkerran maalasin ja ei sitä pensseli hommaksi uskoisi.
Tosin ruisku tietty ehdoton ykkönen jos mahdollisuus siihen on :wink:
Kompurasta meni paineensäädin, niin sain hyvän syyn tehdä käsipelillä. :D Ja tietysti käsintehty pinta on usein paksumpi - vaikkei toki kauniimpi - joten kulutuskestävyys on sitten hieman eri tasolla. Toki tietty oishan ton voinut kuulapuhaltaa ja ruiskuttaa useempaan kertaan, mutta mä uskon et tää menee mun käytössä. :D

Sisäpuolelle mulla onkin vähän avoinna toi et miten se tulee. Tuokaan tuulilasikehikon muotti ei oo tästä alunperin, mutta meinasin tähän silti laittaa. Pulpetillahan tää alunperin on ollu. Pikkasen keulaa kuidusta ja vanerista, niin saa pelastusliivit ja bensatankin piiloon sinne!

Mutta tavaraa tulee niin paljon ja katetta, että ei kauheasti jää sisäpuoli näkyviin. Sillai et pinta suojaa kulumiselta ja kosteudelta niin mulle ok. Hyvältä näyttäminen sit plussaa. Mutta tosin nyt kun noita kuvia katsoo, niin sehän perkules jopa heijastaa! :D

Sisäpuoli sai kaks kerrosta pohjamaalia tänää, joten ruvetaan olemaan uitto kunnossa kohta!
Vastaa Viestiin