Ensi vene

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
nikulaa
Viestit: 77
Liittynyt: 12:21:54 15.03.2012

Ensi vene

Viesti Kirjoittaja nikulaa »

Morjesta kaikille.

Elikkäs olisi tarkotus nyt syksyn/talven aikana hommata uisteluvene.
Mitä seikkoja teidän mielestä pitää ottaa huomioon ?
Budjetiksi olen ajatellut 5000€ max. Tiedän kyllä että ei siihen rahaan mitään ruusuja saa, mutta ei se ole tarkoituskaan. Vene tulee ihan sisävesikäyttöön.

Muutamaa busterin ja suvin mallia olen katsonut, kannattaako ne ajatukset unohtaa suosiolla ? Ja jos lukijoilla on jotain malli/merkkisuosituksia olen enemmän kun kiitollinen niistä.

Tarkoitus olisi näillä näkymin uistella isoilla kelkoilla max 10 vavalla.

Tää on nyt vähän nopeesti heitetty keskustelunaloitus, mutta tästä on hyvä jatkaa kysymysten ja vastausten parissa.

Kiitos paljon etukäteen !
Avatar
romminokka
Viestit: 77
Liittynyt: 09:12:47 18.05.2015

Re: Ensi vene

Viesti Kirjoittaja romminokka »

Itselläni vähän samat suunnitelmat, tosin budjetti pienempi ja uistelukin pienimuotoisempaa.

Vanhoista Bustereista foorumeilla suositellaan usein RS:ää.
Niitattuna kasatut vuosikerrat kärsii vuodoista, jotka johtuu löystyneistä niiteistä. Tähän ongelmaan ei oikein hyvää korjausta ilmeisesti ole? Paras olisi niittien vaihtaminen, mutta vuotavien niittien havaitseminen voi olla hankalaa ja homma muutenkin työlästä.
Missäs muuten vuosimalliraja menee jolloin niittaamisesta luovuttiin?

Lasikuituveneitä saa hintaluokassa myöskin aika laajalla skaalalla. Vatoreita on kehuttu.

Onko kellään kokemuksia uusimman korimallin Mini-Busterista? Onko hintansa arvoinen? Merikelpoisuus lähinnä mietityttää. Olisi vielä kohtuullisesti soudettava vene ja saisi 2,5hv Jammulle käyttöä.
Pulpettivene olisi puhdasta uistelua ajatellen paras vaihtoehto, mutta talous ei kestä ainakaan uuden ostoa moottoreineen.
lore
Viestit: 1203
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: Ensi vene

Viesti Kirjoittaja lore »

^ Mulla oli uusi Mini Buster harkinnassa 6hp Mercurn kaveriksi, moottorin rikipituus oli kuitenkin väärä. Täähän vaatii pitkän.
Avatar
romminokka
Viestit: 77
Liittynyt: 09:12:47 18.05.2015

Re: Ensi vene

Viesti Kirjoittaja romminokka »

lore kirjoitti:^ Mulla oli uusi Mini Buster harkinnassa 6hp Mercurn kaveriksi, moottorin rikipituus oli kuitenkin väärä. Täähän vaatii pitkän.
Jaa. Sekö onkin pitkälle rikille suunniteltu?
Varastossa tosin olisi 5hv pitkärikinen kakstahti Jammukin, joten kone kaupoille ei sen suhteen ole tarvetta.
Taitaa edullisimmat tarjoukset olla 2200€ luokkaa. Siihen hintaan ei kummoista pulpettivenettä vielä saa.
Täytyy venemessuilla tutkailla mille Mini näyttää luonnossa, jos saa vaimolta vapaata.
erkkari
Äid-inkielen-opetja
Viestit: 1901
Liittynyt: 14:32:08 01.03.2011
Paikkakunta: Kotka

Re: Ensi vene

Viesti Kirjoittaja erkkari »

mä ostin jonku tasaperäveneen+28hp vanhempi jammu mikä luottokone ja omatekonen traileri.
Makso 500e toi paketti :bigboss:
erkkari
Äid-inkielen-opetja
Viestit: 1901
Liittynyt: 14:32:08 01.03.2011
Paikkakunta: Kotka

Re: Ensi vene

Viesti Kirjoittaja erkkari »

erkkari kirjoitti:mä ostin jonku tasaperäveneen+28hp vanhempi jammu mikä luottokone ja omatekonen traileri.
Makso 500e toi paketti :bigboss:
Tosin ite en venettä ois tarvin mut poitsu niit himoitsee ni päästääpähä uistelee 8-)
Avatar
romminokka
Viestit: 77
Liittynyt: 09:12:47 18.05.2015

Re: Ensi vene

Viesti Kirjoittaja romminokka »

erkkari kirjoitti:mä ostin jonku tasaperäveneen+28hp vanhempi jammu mikä luottokone ja omatekonen traileri.
Makso 500e toi paketti :bigboss:
No olet kyllä tehnyt löydön. Yleensä alle 800€ ei tahdo löytää edes toimivaa perämoottoria, saati että kelluva vene päälle.

Minissä voi ongelmaksi muodostua vapatelineiden asennus. Ei viitsisi uuteen alumiiniin ruveta reikiä poraamaan.
lore
Viestit: 1203
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: Ensi vene

Viesti Kirjoittaja lore »

Tohon Miniin saakin lisähintaan moottoritelineen lyhytrikiselle moottorille.
Vapatelineniden asennus kun ei ole kaidesarjaa tilattavissa voi tosiaan olla haastavaa.

Itse hommasin pikkuveneeksi Terhi neljäsatasen, joka on kyllä uiteluhommiin huono kun kääntyy uistelunopeuksilla nanosekunnissa poikittain jos päästää hetkeksikin ohjauskahvasta irti.
Jigaukseen ja heittelyyn Terhi taas on loistava kokoisekseen.
Avatar
romminokka
Viestit: 77
Liittynyt: 09:12:47 18.05.2015

Re: Ensi vene

Viesti Kirjoittaja romminokka »

Saimani terhissä sama ongelma, kun ei ole oikei köliä. Muuten vakaa vene.
Toinen ongelma on rakenteen haavoittuvuus. Vettä kun pääsee välipohjaan, niin oikein mitään ei ole tehtävissä.
Seuraava vene (ensimmäinen oma) on joku muu, kuin Terhi
lore
Viestit: 1203
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: Ensi vene

Viesti Kirjoittaja lore »

Miten sinne välipohjaan vettä pääsee, eikös se ole umpinainen tila?
Avatar
romminokka
Viestit: 77
Liittynyt: 09:12:47 18.05.2015

Re: Ensi vene

Viesti Kirjoittaja romminokka »

lore kirjoitti:Miten sinne välipohjaan vettä pääsee, eikös se ole umpinainen tila?
Ajankanssa hapertunut laidan kouruun kymmenen sentin halkeama. Aurinko tai olisko jää? Ei ole hoksattu aikanaan paikata.
Tuokin on tosin jo ainakin 15-20v vanha, joten onhan se roolinsa toki hoitanut. Tosin samaan aikaan 60 luvun puuvene sen rinnalla jatkaa ansiokasta palvelustaan.
Avatar
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo
Viestit: 8464
Liittynyt: 13:21:01 27.04.2005
Paikkakunta: Urpoland-Penninpyörittäjien kylä

Re: Ensi vene

Viesti Kirjoittaja Sostakovits da Silva »

5000 euroa on kuitenkin mielestäni iso raha, joten tuolla hinnalla voi löytää todellisen ruusun jopa hitusen varusteltuna.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
nikulaa
Viestit: 77
Liittynyt: 12:21:54 15.03.2012

Re: Ensi vene

Viesti Kirjoittaja nikulaa »

Vene tuli ostettua puolivahingossa kun 500 euroon sai 4.3m pulpettiveneen nelikymppisellä 2t suitsalla.

Veneen mukana tuli kaikuluotain ja kymmenkunta normarkin vapatelinettä, eli ihan hyvät kaupat tuli tehtyä.

Nyt kaipaankin apua hieman, täytys ostaa jonkinsorttinen yhdistelmälaite kaiun kaveriksi. Onko 5 tuuman näyttö liian pieni vai pääsekö sillä hyvin alkuun.

Sittenkun noita vapatelineitä nyt sattu tuossa mukana tulemaan niin pärjääkö pikkuplaanareilla vai onko isot kelkat paremmat ? Ainakin noita ghostin plaanareita on kehuttu maastataivaaseen..

Ja targaa en haluaisi tilaa viemään vaan jos tulee päädyttyä kelkkoihin olisi ajatuksena sijoittaa plaanarimastot ja kelat kaiteisiin kiinni, tähän kellään vinkkejä tai kuvia toteutuksista ?
nikulaa
Viestit: 77
Liittynyt: 12:21:54 15.03.2012

Re: Ensi vene

Viesti Kirjoittaja nikulaa »

hiljasta on..
Avatar
Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
Viestit: 4438
Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo

Re: Ensi vene

Viesti Kirjoittaja Fuso »

5 tuuman näytöllä pääset hyvin alkuun, miksei pidemmällekin, jos näyttöä ei tarvise jakaa kaiun kanssa. Osta Lowrance Navionicsin kortilla. Käytettyjäkin luulisi olevan hyvin tarjolla, kun uusia malleja pukkaa markkinoille koko ajan. Myös Eaglen viisitumainen on ihan hyvä peli, jos jostain löydät sopivasti.
Pikkuplaanareilla pärjäät myös mainiosti.

Nämä minun mielipiteitä omien kokemusten perusteella.
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Vastaa Viestiin