"Tee se itse" tasurit

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Avatar
Rhs
Viestit: 91
Liittynyt: 09:50:43 02.05.2011

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Rhs »

Kyl, melko mahdottoman hienoja!

Onko noista kuvioista osa maalattu ihan käsin pensselillä vai millä? :mulko:
Sawolaxit Ry
Avatar
anssi
Viestit: 197
Liittynyt: 15:37:06 18.01.2006
Paikkakunta: Kuopio

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja anssi »

Yritän laittaa tarkempaa kuvaa, jospa siitä hieman paremmin tuo tekniikka näkyisi. Alta kuultavaa kalanhahmoa ei ole maalattu käsin, muutoin kyllä normaalisti ruiskumaalattu ja hieman neulankärjellä viimeistelty.
Kuva
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja perza »

Anssilla super hienoja!

Kysytääs tätä kautta. Oisko maalaus vinkkiä antaa miten maalataan kolmipiikki/kymmenpiikki?
Pari järvee ois tossa missä ahven mässäilee aika paljonkin kolmipiikkiä.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Avatar
anssi
Viestit: 197
Liittynyt: 15:37:06 18.01.2006
Paikkakunta: Kuopio

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja anssi »

Sisävesien piikkikala ei useinkaan ole kovin isoa ja usein selkävesillä kalan väritys aika hopeinen. Kromilla tai foliolla pohjaa, vaalea vatsa, selkään vihreää, harmaata, ruskeaa, mustaa eri yhdistelminä, hentoa pystyraitaa ja kehoon nähden luonnottoman suuret silmät. Minun harrastamat tarkat jäljitelmät lienevät loppukädessä aivan turhia, jos kalastavuutta ajatellaan. Vieheen koon pitää myös olla suurinpiirtein esikuvansa kokoinen.
Avatar
pääevä
Viestit: 2492
Liittynyt: 19:14:13 04.01.2009

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja pääevä »

On äijät askarrellu hienoja tasureita taas. Migulla hienoja värityksiä.

Ootko Silli laittanu minkäkokosta hilettä, on hyvännäköstä.

Tuo Anssin alin on todella hieno, onko siellä folio pohjalla ?
Avatar
puukkoesa
Viestit: 918
Liittynyt: 18:28:34 09.02.2010

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja puukkoesa »

perza kirjoitti:Anssilla super hienoja!

Kysytääs tätä kautta. Oisko maalaus vinkkiä antaa miten maalataan kolmipiikki/kymmenpiikki?
Pari järvee ois tossa missä ahven mässäilee aika paljonkin kolmipiikkiä.


Tollasia tekasin ku kysyttyyn näkemystä kymmenpiikistä :bigboss:
Liitteet
IMG_4153.JPG
IMG_4153.JPG (42.36 KiB) Katsottu 5131 kertaa
kymmenpiikki.jpg
kymmenpiikki.jpg (27.69 KiB) Katsottu 5131 kertaa
-Masi-
Viestit: 348
Liittynyt: 19:23:29 18.03.2010
Paikkakunta: Imatra

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja -Masi- »

Mistä materiaalista muuten viilaatte muottia varten mallin?

Oman mallin teko kuumottaa mutta kun tulee toteutuksen aika, niin nopsaan menee sormi suuhun :)
Avatar
silli
Multimediatäkyonkija
Viestit: 2711
Liittynyt: 21:17:10 21.04.2005
Paikkakunta: Tikkala, Jyväskylä
Viesti:

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja silli »

päevää kirjoitti: Ootko Silli laittanu minkäkokosta hilettä, on hyvännäköstä.
0,4 on tuo hile joka tuntui olevan noista kromeista sopivin mun käyttöön.
Ne on ilosia ne alle kiloset.
pikeBoy
Viestit: 893
Liittynyt: 20:02:24 03.05.2010

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja pikeBoy »

-Masi- kirjoitti:Mistä materiaalista muuten viilaatte muottia varten mallin?

Oman mallin teko kuumottaa mutta kun tulee toteutuksen aika, niin nopsaan menee sormi suuhun :)
Puusta tai kipsistä tekee kaikkein helpoimmin.
Avatar
silli
Multimediatäkyonkija
Viestit: 2711
Liittynyt: 21:17:10 21.04.2005
Paikkakunta: Tikkala, Jyväskylä
Viesti:

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja silli »

Yksi tapa myös viilailla oma malli jostain valmiista tasurista. Katsoo haluamansa mittaisen mallin jossa mielellään koukutkin sen näköiset joita aikoo tasureissaan käyttää. Mallista reippaasti omanlainen viilaamalla saa valmiiksi lenkit oikealle kohdalleen (tasapainoiseksi) ja muottiin jää jo valmiiksi koukkujen paikat. Joskus olen joihinkin malleihin halunnutkin massaa lisää niin aihion päälle kerros esim. kemiallista metallia tai muovia ja sitten vain muotoilemaan.
Ne on ilosia ne alle kiloset.
Avatar
puukkoesa
Viestit: 918
Liittynyt: 18:28:34 09.02.2010

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja puukkoesa »

Onhan niitä valmiitakin aihioita olemassa... :bigboss:

http://www.kalamies.com/kalastus-keskus ... seja-57336
Sitkee
Viestit: 160
Liittynyt: 21:59:41 21.05.2011

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Sitkee »

Palstan ja hyvien tasuri kokemusten perusteella pitää itekkin tulla kaapista ulos ja tunnustaa, että muutama oma tasuri malli tuli viilailtua ja hiottua balsasta viime keväänä. Sen verta hyvät kokemukset jäi viime talvelta tasurista, että piti ite rueta rustaamaan paria omaa mallia. Silikonista tehtiin muotti. Alku vaikeuksien jälkeen rungot onnistui omasta mielestä hyvin. Kynäruisku tuli hommattua alkuviikosta ihan varta vasten ja repullinen cabin maaleja. Nyt on sitten parina päivänä harjoiteltu ruutalla suihkimista. :D

Kuvia ei nyt ole, mutta saatan laittaa, kun saan ensin valmiiksi nuo harjoitus kappaleet.
vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 573
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

Itse olen aina tehnyt ensimmäisen runkomallin puusta, koska siitä on helpoin ja nopein muotoilla aihio suunnilleen oikean malliseksi. Puumallin avulla teen hienosta öljyhiekasta muotin ja valan siihen tinaa. Tässä vaiheessa rungossa ei ole mitään lenkkejä tai koukkuja. Viilaan tinarungon mieleisekseni ja poraan päihin noin 5mm pitkät reiät koukuille. Niihin reikiin laitan varresta sopivasti katkaistut koukut ja epoksia sen verran, että koukku pysyy kiinni. Sitten haen siimalenkin paikan perinteisellä konstilla, eli jotain ohutta lankaa tiukka lenkki rungon ympäri ja sen paikkaa liikuttamalla haen tasapainokohdan. Merkkaan sen kohdan tussilla runkoon. Rungon sivusuuntaan keskikohta on helpoin löytää, kun ottaa viivottimen kanssa linjauksen etu- ja takakoukuista. Kunhan koukut on suunnattu oikein ja kun linjan katsoo koukkujen molemmilta puolilta, niin tuo on melko pomminvarma keino rungon keskikohdan löytämiseen. Kun tuolla tavalla on löydetty rungon tasapainopiste pituus- ja sivusuunnassa, niin teen siitä pisteestä noin 1mm eteen ja 1mm taakse päin reiät selkälenkin langoille. Niihin reikiin tulee selkälenkki + pikkuisen epoksia pitämään sitä paikallaan.

Noiden vaiheiden jälkeen käsissä on lopullinen malli, josta voi tehdä silikonimuotin. Käytän lämpövulkanoituvaa kultaseppäsilikonia, joka paistetaan metallikehikossa n. 80 - 180 asteessa riippuen silikonista. Siinä paistaessa tulee niin kova paine, että vain metallinen tms. kova malli kestää. (Joskus kokeilin männystä tehtyä mallia, mutta se puristui "rusinaksi".)

Tuo on ehkä hieman työläs prosessi, mutta kallein investointi (silikonimuotti) on aina kertalaakista valmis ja ei vaadi mitään korjauksia. Yleensä jonkin perustasurin mallit ja muotin tekee noin yhdessä tai kahdessa illasta, josta pari tuntia menee silikonimuotin paistoon ja jäähdyttelyyn.
arska71
Viestit: 305
Liittynyt: 12:20:53 27.11.2007

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja arska71 »

Jotain uutta valmistunutta,tämä malli ainakin omaa silmää miellyttää. Tiiä sitten onko tolla uritetulla rungolla mitään merkitystä, mut eroopahan ainakin muista. stratekiset mitat pituus 80mm mutkasta mutkaan ja painoo 18,5g
Liitteet
001 [1600x1200].JPG
001 [1600x1200].JPG (56.28 KiB) Katsottu 4527 kertaa
juzzi5
Viestit: 150
Liittynyt: 17:56:02 11.02.2010
Paikkakunta: Lempäälä

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja juzzi5 »

Arskalla hieno tasurimalli ja komeet värit. olen daivaassa Aivan varmoja ottipelejä ja tiä vaikka toi uritus kyljissä ois just "SE" juttu.
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja perza »

Pikkukevennetyn protoja muutama.
Painoa en tiedä kun vaaka hajos, mutta arvelisin 10-15g. Päätykoukut vaihtuu vielä kokoa pienempään todennäköisesti.
Liitteet
pikkukevyt.jpg
pikkukevyt.jpg (94.8 KiB) Katsottu 4081 kertaa
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
J.Rysä
Viestit: 180
Liittynyt: 14:04:22 01.06.2005
Paikkakunta: Kotka

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja J.Rysä »

Kuva
Avatar
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry
Viestit: 3524
Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
Paikkakunta: Mansesteri
Viesti:

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko »

:juu:
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/
Avatar
Rhs
Viestit: 91
Liittynyt: 09:50:43 02.05.2011

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Rhs »

Hyvään tahtiin hyvää settiä äijillä syntyy. Laitampa tälläisen raksisalakka kevennetyn huomenna uiskentelemaan, tätä tuli jo vähän maalailtua.
Liitteet
salakala-II.jpg
salakala-II.jpg (95.48 KiB) Katsottu 3734 kertaa
Sawolaxit Ry
Solarfall
Viestit: 806
Liittynyt: 20:56:20 13.05.2007
Paikkakunta: joensuu

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Solarfall »

nyt on muuten tasurin nuttu kohillaan, mie ainakin tykkään luomusta ;)
kalikka
Viestit: 421
Liittynyt: 14:04:43 18.04.2009

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja kalikka »

tänekkin kyl kolahti :shock:
vielä kun pikkisen pienemmän silmän ois laittanna niin ois ku oikee.mutta erittäin hyvä
ellei täydellinen olen daivaassa olen daivaassa olen daivaassa
Badger
Viestit: 42
Liittynyt: 18:58:23 25.12.2010

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Badger »

Se on nättiä, se on helemee! Jäääätävän kaunista ja mikä parasta varmasti myös kalalle kelpaavaa tasapainoa! Upeeta.

Itsekkin kunnostauduin verstas osastolla, niin että tekasin muotin kevennetylle. Noh muotin teko kyllä stoppasi välillä kun pääs aine loppumaan kesken kaiken. :roll: No nou hätä kun Kusti polkee niin posti kulkee ja toinenkin silikoni puolisko valmistui.

Niin siis vaikka mitään en näitten kevennettyjen tasapainojen päältä ymmärrä, niin tarkoitus oli tehnä edes sinne päin pikku kalaa imitoiva malli. siispä useiden tee-se-itse tasurit sivujen selailujen ja oikeiden kalojen tsiikailujen jälkeen lopputulos näkyy alla. Touh

noh kaitpa se edes vähän sitä muistuttaa pikku kalaa ääri viivoiltaan. Muutapa hyvää siinä ei sitten todennäköisesti olekkaan. :oops:
DSCN3012m.jpg
DSCN3012m.jpg (37.46 KiB) Katsottu 3409 kertaa
Koukkujen lenkit ja maha sekä selkä lenkit paistavat läpi, mutta mitäs se haittaa kun kyljille tulee balsaa..
DSCN3009m.jpg
DSCN3009m.jpg (29.37 KiB) Katsottu 3409 kertaa
Tuossa kylissä jo tuo balsa melkein muodossaan, samalla kokeilin selkä ja perä evän paikkoja sekä uintilevyn asentoa. Nuokin vaan hätäseen tyrkätty pikaliimalla kiinni.

Niin ja itse asiaan. Onkohan tuota kirjasinmetallia liikaa/liian vähän kun rungon paksuus on 3mm. painoa on ilman mitään härpäkkeitä abaut 25g. pituutta rungolla 7,3cm koko pituus 11,2. Siis lähinnä onko tuo runko tarpeeksi paksu, tuntu vääntyvän suht lievällä väkivallalla, mutta sisällä olevat pitkät koukut sekä runkolanka estivät sitä kovin herkästi vääntyvän.
DSCN3013m.jpg
DSCN3013m.jpg (31.68 KiB) Katsottu 3409 kertaa
Kuvassa näkyy hyvin kuin ohkanen runko on, päällä tulitikku. :shock:

Niin ja samoin tein onko tuota kevennettä liikaa/liian vähän, jätin vaan noille kylille mutu tuntumalla tuota balsaa, joka on kiinni pikiksellä. Leveyttä paksuimmasta kohdasta koko tasurilla on 9mm, eli lyhyellä matikalla laskettuna max. 3mm/kylki kevennettä.
DSCN3018.JPG
DSCN3018.JPG (31.39 KiB) Katsottu 3409 kertaa
Että tämmöstä tällä kertaa!

-B
Avatar
valtte
Viestit: 199
Liittynyt: 12:44:11 02.02.2012
Paikkakunta: Kouvola

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja valtte »

Hyvän näköstä!

Eipä itellä nuissa muutamissa omatekeleissä sen enempää ole balsaa... Valumuotti joka on tällä hetkellä työn alla, niin sieltä valmistuisi 4mm paksua runkoa, voi olla että on liikaa mutta sittenhän sen näkkee.
Sitkee
Viestit: 160
Liittynyt: 21:59:41 21.05.2011

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Sitkee »

Nättejä tasureita porukka rakennellu.

Lupailin tuossa ylempänä kuvan nuista harjoittelu kappaleista ja tällaisia niistä osasta syntyi. Toinenkin erä tuli askarreltua, mutta ovat vielä kuivumassa lakkauksen jäljiltä. Kuvassa kahta eri kokoista mallia.
Kuva
Sitkee
Viestit: 160
Liittynyt: 21:59:41 21.05.2011

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Sitkee »

Laitellaas kuva noista viimeksi tehdyistä puntareista. Tommosia niistä osasta syntyi.
Nyt olis seuraavaksi luvassa ahkeraa liotusta, että kelpaavatko jään alla olevalle raatille...?

Kuva
Vastaa Viestiin