"Tee se itse" tasurit

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 573
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

päevää kirjoitti:
päevää kirjoitti:
Onko porukalla kokemusta ferrexistä pohjamaalina tasureissa ? Itse laittelin juuri kokeeksi pienen setin kuivumaan.
Itse itselleni vastaten, ei ole hyvä... :lol: Hyvin tarttuu ja hyvän pinnan tekee, mutta lakat ei tunnu ottavan kiinni tuohon maaliin.
Lähteekö lakka irti ihan puhtaan kirkkaana kalvona, vai irtoaako pohjamaalia mukaan?
Monesti nuo pohjamaalit pehmeneväät liuottimista ja siihen menee päiväkausia. että lakka + pohjamaali ovat kuivia.

Esimerkiksi jos pilkissä on pohjalla rostex, päällä akryylimaali ja pinnassa LV1, niin LV1:n laittamisen jälkeen rostex-kerros on pehmeää ainakin muutaman päivän ajan. Silloin se rostex voi lähteä osin lakkojen mukaan jos sitä murjoo. Jos lakka irtoaisi ihan kirkkaana kerroksena, niin sitten on ongelmia tartunnassa.
Avatar
pääevä
Viestit: 2492
Liittynyt: 19:14:13 04.01.2009

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja pääevä »

vetorauta kirjoitti:
päevää kirjoitti:
päevää kirjoitti:
Onko porukalla kokemusta ferrexistä pohjamaalina tasureissa ? Itse laittelin juuri kokeeksi pienen setin kuivumaan.
Itse itselleni vastaten, ei ole hyvä... :lol: Hyvin tarttuu ja hyvän pinnan tekee, mutta lakat ei tunnu ottavan kiinni tuohon maaliin.
Lähteekö lakka irti ihan puhtaan kirkkaana kalvona, vai irtoaako pohjamaalia mukaan?
Monesti nuo pohjamaalit pehmeneväät liuottimista ja siihen menee päiväkausia. että lakka + pohjamaali ovat kuivia.

Esimerkiksi jos pilkissä on pohjalla rostex, päällä akryylimaali ja pinnassa LV1, niin LV1:n laittamisen jälkeen rostex-kerros on pehmeää ainakin muutaman päivän ajan. Silloin se rostex voi lähteä osin lakkojen mukaan jos sitä murjoo. Jos lakka irtoaisi ihan kirkkaana kerroksena, niin sitten on ongelmia tartunnassa.
Joo muut lakat (probi, cab) lähtee puhtaammin irti, parhaiten tarttuu lv, siihen jää maalin väriä mukaan, muihin sitä ei jää. Silti maali jää kaikissa valun pintaan ja lakka irtoaa. Mutta tuo oli aika nopea rykaisy hätäsellä, maalia kuivattelin 2 vrk patterin päällä, sitten lakkaa vuorokausi.
se ois vaan mukavan oloinen maali käyttää ohennettuna ja dippaamalla, pinta jää mukavaksi ja tasoittaa pieniä orkosia hyvin aika ohuenakin.

Pitää vielä testailla ja kuivatella pisempiä aikoja.

Onko tuosta Hammerite maalista kokemusta ?
http://www.motonet.fi/fi/tuote/609111/H ... etalleille
vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 573
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

Tuo ei suuresti yllättänyt, että probi tai cab ei tarttunut siihen pohjamaaliin. Niissä kun ei ole juuri mitään tartuntaominaisuuksia. Hyvin ne tarttuvat vain itsensä kaltaisiin muoveihin (maaleihin, lakkoihin), jotka pehmenevät samoilla liuottimilla. Reippaalla kuumentamisella (85C luokkaa) voi saada kerrokset tarttumaan paremmin.
Avatar
Kaalihäkki
Pelle Peloton
Viestit: 350
Liittynyt: 10:32:47 30.05.2006
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Kaalihäkki »


Onko porukalla kokemusta ferrexistä pohjamaalina tasureissa ? Itse laittelin juuri kokeeksi pienen setin kuivumaan.
Itse itselleni vastaten, ei ole hyvä... :lol: Hyvin tarttuu ja hyvän pinnan tekee, mutta lakat ei tunnu ottavan kiinni tuohon maaliin.

Lähteekö lakka irti ihan puhtaan kirkkaana kalvona, vai irtoaako pohjamaalia mukaan?
Monesti nuo pohjamaalit pehmeneväät liuottimista ja siihen menee päiväkausia. että lakka + pohjamaali ovat kuivia.

Esimerkiksi jos pilkissä on pohjalla rostex, päällä akryylimaali ja pinnassa LV1, niin LV1:n laittamisen jälkeen rostex-kerros on pehmeää ainakin muutaman päivän ajan. Silloin se rostex voi lähteä osin lakkojen mukaan jos sitä murjoo. Jos lakka irtoaisi ihan kirkkaana kerroksena, niin sitten on ongelmia tartunnassa.

Joo muut lakat (probi, cab) lähtee puhtaammin irti, parhaiten tarttuu lv, siihen jää maalin väriä mukaan, muihin sitä ei jää. Silti maali jää kaikissa valun pintaan ja lakka irtoaa. Mutta tuo oli aika nopea rykaisy hätäsellä, maalia kuivattelin 2 vrk patterin päällä, sitten lakkaa vuorokausi.
se ois vaan mukavan oloinen maali käyttää ohennettuna ja dippaamalla, pinta jää mukavaksi ja tasoittaa pieniä orkosia hyvin aika ohuenakin.

Pitää vielä testailla ja kuivatella pisempiä aikoja.
Ennenkin olen tainnut mainostella tuota happopohjamaalia ja sanotaan nyt vielä kerran että se on kyllä todella hyvää kamaa pohjien maalaamiseen kun tarttuu tosi hyvin lyijyyn ja lakka tarttuu siihen maaliin myös kivasti.
"Kohtuus kaikessa", sanoi hauenpoikanen kun sisareensa tukehtui.
Avatar
pääevä
Viestit: 2492
Liittynyt: 19:14:13 04.01.2009

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja pääevä »

Kaalihäkki kirjoitti:

Ennenkin olen tainnut mainostella tuota happopohjamaalia ja sanotaan nyt vielä kerran että se on kyllä todella hyvää kamaa pohjien maalaamiseen kun tarttuu tosi hyvin lyijyyn ja lakka tarttuu siihen maaliin myös kivasti.
Joo happomaalit on varmaan hyviä tuohon hommaan, oletko kokeillu sitä spray pullossa olevaa koskaan, tekeekö niillä mitään ?
juzzi5
Viestit: 150
Liittynyt: 17:56:02 11.02.2010
Paikkakunta: Lempäälä

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja juzzi5 »

Laitetaas virityksiä välillä, samoja vanhoja mutta kuitenkin :)
Liitteet
SAM_5591.JPG
SAM_5591.JPG (50.67 KiB) Katsottu 4392 kertaa
SAM_5596.JPG
SAM_5596.JPG (50.03 KiB) Katsottu 4392 kertaa
SAM_5600.JPG
SAM_5600.JPG (46.46 KiB) Katsottu 4392 kertaa
SAM_5598.JPG
SAM_5598.JPG (48.9 KiB) Katsottu 4392 kertaa
SAM_5609.JPG
SAM_5609.JPG (48.53 KiB) Katsottu 4392 kertaa
Avatar
Kaalihäkki
Pelle Peloton
Viestit: 350
Liittynyt: 10:32:47 30.05.2006
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Kaalihäkki »

päevää kirjoitti:
Kaalihäkki kirjoitti:

Ennenkin olen tainnut mainostella tuota happopohjamaalia ja sanotaan nyt vielä kerran että se on kyllä todella hyvää kamaa pohjien maalaamiseen kun tarttuu tosi hyvin lyijyyn ja lakka tarttuu siihen maaliin myös kivasti.
Joo happomaalit on varmaan hyviä tuohon hommaan, oletko kokeillu sitä spray pullossa olevaa koskaan, tekeekö niillä mitään ?
En ole paukkupulloversiota kokeillut, automaaliliikkeestä olen omani hakenut eikä hintakaan ole mikään hirveä. Olisiko litran purkki ollu jotain ~30 juuroa.
"Kohtuus kaikessa", sanoi hauenpoikanen kun sisareensa tukehtui.
juzzi5
Viestit: 150
Liittynyt: 17:56:02 11.02.2010
Paikkakunta: Lempäälä

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja juzzi5 »

Vielä muutamat, yleisön pyynnöstä huolimatta. szeko
Liitteet
SAM_5611.JPG
SAM_5611.JPG (51.3 KiB) Katsottu 4185 kertaa
SAM_5615.JPG
SAM_5615.JPG (49.78 KiB) Katsottu 4185 kertaa
SAM_5616.JPG
SAM_5616.JPG (50.95 KiB) Katsottu 4185 kertaa
SAM_5617.JPG
SAM_5617.JPG (51.16 KiB) Katsottu 4185 kertaa
SAM_5610.JPG
SAM_5610.JPG (49.35 KiB) Katsottu 4185 kertaa
SAM_5596.JPG
SAM_5596.JPG (50.03 KiB) Katsottu 4185 kertaa
kelkku
Viestit: 435
Liittynyt: 08:04:50 22.10.2010

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja kelkku »

Kuva
ny sitte laittaan toimiston ovet niin kiinni ettei enään tänä vuonna ainakaan
tartte ruveta askarteleen
Avatar
pääevä
Viestit: 2492
Liittynyt: 19:14:13 04.01.2009

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja pääevä »

Vielä vähän pohjamaali ihmettelyä....

Onkos minkämoisia kokemuksia tuosta otex tartuntapohjamaalista, jos käytössä lakat, lv, cab tai probi.

Sitten onko kellekkään tullut missään vastaan 1K happopohjamaalia, ei spraypullossa vaan irtokamaa ? Jos tämmöistä edes on, niin onko 2K veroista.

Sekä vielä lisäksi kelpaa hyviä vinkkejä ja kokemuksia kastamalla tapahtuvassa pohjien teossa.

Nuo 2K pohjat porukka varmaan pääosin tekee ruiskulla tai pensselillä hukan minimoimiseksi ?
jui55i
Viestit: 147
Liittynyt: 21:50:58 09.03.2010

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja jui55i »

happomaalit on ihan kusilitkua useemmilla valmistajilla joten ehkä kynäruiskulla menee kaikken parhaiten jos haluaa sileen pinnan. eri valmistajilla on aika erilaisia versioita happomaalia. ppg litkua ja kuivuu nopeesti, standox hiukan paksumpaa ja kestää kuivua n. 30min riippuen lämpötilasta. yleensä 1:1 sekotussuhde joten helppo tehä pienikin määrä.
kjlvaappu
Viestit: 222
Liittynyt: 23:29:17 02.02.2013
Paikkakunta: wantaa

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja kjlvaappu »

otex pysyy vaikka lasissa..kestää liuottimet...tosin kokemukset vuosien takaa..oli silloin tinneriohenteinen...toimi ruiskussa ja kastaen...
"Ainahan sitä nuorta saa,harvoin hyvää wanhaa"
Avatar
Supilakki
Viestit: 626
Liittynyt: 16:26:51 13.05.2009
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Supilakki »

Edit: vahinko postaus puhelimella pikavastauksen kautta kun ketjua selasin.
”Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.”
Avatar
pääevä
Viestit: 2492
Liittynyt: 19:14:13 04.01.2009

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja pääevä »

Piti ihan urheilumielellä testata saisko tehtyä kalanpyrstö jäljitelmän, kun joskus hännälläkin saa hyvin ongittua. No ei ihan sitä tullu mitä mielikuvassa oli lähtiessä. :mulko: Koukkujen sijoittelu oli vaikeaa ja perälevy pitäs tietenkin olla toisinpäin, niin ku kaloilla yleensäkkin. :lol:

Kuva

Kuva
Avatar
Thalme
Autokoulun opettaja, Heinola
Viestit: 1046
Liittynyt: 22:02:05 21.04.2005
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Thalme »

Aivan hiton hieno idea ja toteutus.
Mätikoukku vielä, niin on tapaturmassa vielä kamatkin tullut ulos.
--------------------------------------------------------
Menestykseen on kaksi sääntöä.
1) Älä koskaan paljasta kaikkia
samppa_75
Viestit: 167
Liittynyt: 13:20:19 28.11.2009

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja samppa_75 »

:shock:

No, tuossa on jo jotain uutta ja todella hienosti toteutettua. :juu:
kjlvaappu
Viestit: 222
Liittynyt: 23:29:17 02.02.2013
Paikkakunta: wantaa

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja kjlvaappu »

ja jos pyrstö häiritsee silmää niin tee alapuolelle kolmio niin näyttää heti paremmalta..siis muovista ja värjää kuultomustalla...
"Ainahan sitä nuorta saa,harvoin hyvää wanhaa"
Avatar
pääevä
Viestit: 2492
Liittynyt: 19:14:13 04.01.2009

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja pääevä »

Thalme kirjoitti:Aivan hiton hieno idea ja toteutus.
Mätikoukku vielä, niin on tapaturmassa vielä kamatkin tullut ulos.
Joo tuosta vois oikeastaan jättää mahakoukun vaikka pois ja etukoukun tilalle kolmihaara johon roikkumaan tuhti mätikoukku.
kjlvaappu kirjoitti:ja jos pyrstö häiritsee silmää niin tee alapuolelle kolmio niin näyttää heti paremmalta..siis muovista ja värjää kuultomustalla...
Tuokin vois olla kokeilun arvoinen, tai jos malttas tehä nuo maalaukset poikittain... :D
Pitää joskus jatkaan räpellyksiä.

Kiitoksia palautteesta. :D


Tässä vähän eilisen Einon päivän kunniaksi Einoja, ei eilen päässyt koneelle sähkövikojen takia.

Kuva

Ja Rämiäisiä tottakai myös jokunen kikale.

Kuva
juzzi5
Viestit: 150
Liittynyt: 17:56:02 11.02.2010
Paikkakunta: Lempäälä

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja juzzi5 »

Komeita värejä Päeväällä!!! Ja helvetin hieno visio toi pyrstöpuolikas :shock:
Mäkkäri
Gynekologi
Viestit: 939
Liittynyt: 22:41:43 12.01.2009

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Mäkkäri »

...
Viimeksi muokannut Mäkkäri, 11:03:42 19.08.2017. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kelkku
Viestit: 435
Liittynyt: 08:04:50 22.10.2010

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja kelkku »

Mäkkäri kirjoitti:Onkohan jo vanha idea? Tuli mieleen sellainen kevennetty että valais lyijy-ytimen koukkuineen ja kenkkeineen, sitte valais siihen muovit päälle..?!? Vai tekeekö esim silli juuri tällä tavalla? Ois nopee tapa ja kevyt!! Ja tulis aina millilleen samanmoinen. Mikä on teistä kätevin/paras tapa tehdä kevennetty?
loppujaan ei oo sit ollenkaa nopee systeemi mut onhan noissa 2k muoveissa
mahkut tehdä vaikka mitä :mrgreen:
Mäkkäri
Gynekologi
Viestit: 939
Liittynyt: 22:41:43 12.01.2009

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Mäkkäri »

...
Viimeksi muokannut Mäkkäri, 11:04:02 19.08.2017. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kelkku
Viestit: 435
Liittynyt: 08:04:50 22.10.2010

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja kelkku »

Mäkkäri kirjoitti:Ootko kelkku testannu? Eniten aikaa tuossa menis noiden kahden valun yhteen sovittamisessa.. Vai tarkoititko kelkku muovin kovettumiseen menevää aikaa?
johan noita on vuosi tehty mutta joo muotteihin menee tietty oma aikansa
mutta nämä mun käyttämät muovit saa valujen jälkeen kuivua alkuun vaikka
2 vrk
Mäkkäri
Gynekologi
Viestit: 939
Liittynyt: 22:41:43 12.01.2009

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Mäkkäri »

...
Viimeksi muokannut Mäkkäri, 11:04:21 19.08.2017. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mäkkäri
Gynekologi
Viestit: 939
Liittynyt: 22:41:43 12.01.2009

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Mäkkäri »

...
Viimeksi muokannut Mäkkäri, 11:04:54 19.08.2017. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin