"Tee se itse" tasurit

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Prinssi
El Reino
Viestit: 5872
Liittynyt: 08:46:49 29.05.2006
Paikkakunta: Korpilahti

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Prinssi »

Rosvon kumiperseethän ui ku omat karvapersiit konsanaan, tai ainaki valtaosa niist :)
Eikä näköjään leikareita tarvii siiman kierron estämiseks.

Juuri näin :juu:
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
Avatar
pahakuikka
Viestit: 426
Liittynyt: 14:13:35 01.07.2009
Paikkakunta: Tampere

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja pahakuikka »

Ei mulla riittäisi ainakaan usko onkia kuvalla, joka ei siimaa kiertäisi ilman leikaria. Onhan tossakin lukkoleikari.

Itse käytän leikaria siellä ylempänä, koska tapsi on pääsiimaa vahvempaa. Ylimääräiset solmut ei tietysti oo koskaan hyvästä. Siiman vahvuudet tosin on sitä luokkaa, etten kohdekalan kanssa ongelmissa ole, vaikka laittaisin umpisolmuja pääsiimaan. Karvaperseitä en tolla ongella uita, kelluunhan ne jäis :D
kalarosvo
Viestit: 218
Liittynyt: 21:23:47 12.09.2013
Paikkakunta: Pälkäne

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja kalarosvo »

Jos verstaalla tulee solmut tehtyä lämpöisessä niin rapsin nuukana miehenä lukkoleikareista leikarit pois. jos taas järvellä nakit koppurassa,eikä pakissa ole kun leikarillisia lukkoja laitan ne ,enkä ole huomannut että niistä mitään haittaa olis. Ovat niin pieniä ja sipposia nykyään (GTR) . Joskus se pieni leikarin pätkä voi estää haukee viemästä puntaria. Tasurin uinti on pääsääntöisesti säädettävissä tai sit siinä on jotain oikeesti vialla! Mutta näissä on niin monta monessa ja montaa mielessä. Pää asia on , että kaikki tekee pirun komeita ja hyviä puntareita =D>
Uinti video löytyy tuolta http://youtu.be/sddwRIodaYU
Facebook/kalarosvo
Facebook/teamkoukkuniemi
Prinssi
El Reino
Viestit: 5872
Liittynyt: 08:46:49 29.05.2006
Paikkakunta: Korpilahti

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Prinssi »

No ei leikarista muuta haittaa oo, ku et ne katkeilee ajan mittaan silloin tällöin, etenkin pakkasessa.
Sit vituttaa, mahdollisesti..
Pilkin koko ja uintihan sen määrittelee miten se mitäkin tapsivaijeria leikareineen ja lohisiimoineen uittaa :lol:
Pilkin voi säätää uimaan niin, että se heittää tasapuolisesti lenkkiä molempiin suuntiin, jolloin leikarin voi korvata tapsiin jollain kiinteellä ja mahdollisesti sirommalla teräslenkillä jos tapsia käyttää.
Olin näkevinäni, että rosmon tasuri juuri tätä molemminsuuntaista uintia tekikin..
Ja tietenkin ilman tapsia sit vaikka pilkkilukon kanssa kuten rosmo kertoo tekevänsäkin, jos tuntuu et on varaa vehkeitä hauille syöttää :wink:

Eikä yksikään leikari täysin estä siimaa kiertymistä monotomisesti ympyrää heittävällä tasurilla niin, että ku pitkän uiton jälkeen jättää pilkin paikoilleen, ettei se pyöris kuin hyrrä paikoillaan.
Näköpilkillä seuranneena oon todennu, et toimii täydellisenä kalan karkottimena :lol:

Mut sillä saa millä ja millä tyylillä pyytää.
Minäkin jopa, pikapistolla tänään 2 filekelposta Päijänteeltä nokkapysty
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
Avatar
pahakuikka
Viestit: 426
Liittynyt: 14:13:35 01.07.2009
Paikkakunta: Tampere

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja pahakuikka »

Ilmaisin ehkä vähän epäselvästi. Ei tosiaan ole tarkoitus itsekään uittaa vaan sellaisia kuvia, jotka ehdottomasti siimaa kiertäisi. Tasurihommat aloittelin aikoinaan pelkän pilkkilukon kanssa. Usein luottokuvat oli syystä tai toisesta näitä, jotka siimaa kiersivät. Pysähtynyt ja pyörivä tasuri on oiva karkoitin.

Tämän vuoksi kuvaan tuli ensin mukaan lukkoleikarit. Myöhemmin vasta fluorocarbonit. Eikä tuo fluorokaan mikään tae ole hauen hampaita vastaan, mutta auttaa kummasti. Aika nopeasti tajusin paksumman fluoron hyödyt myös itse kuvan uittamisesta, joten se leikari siellä pääsiiman ja fluoron välissä on aina, vaikka tuota siiman kiertymistä ei tapahtuisikaan.

Leikari ei ole mennyt itsellä rikki kertaakaan, eikä sen kuntoa tule edes pahemmin seurattua. Vaihdan kerran-pari talvessa automaattisesti. Siiman kiertämistä se ehkäisee tehokkaasti, siihen hommaan se on tehtykin. Yksikään kuva ei itselläni paikoillaan pyöri leikarin kanssa, vaikka ilman niin tekisikin.

Sillä ei ole itselle kalastuksellisesti mitään merkitystä tekeekö kuva kasia vai ympyrää. Enemmän kiinnostaa liuku ja vielä enemmän paluu.

Niitä "ainoita ja oikeita" tapoja on yhtä monta kuin onkijoitakin :D
Prinssi
El Reino
Viestit: 5872
Liittynyt: 08:46:49 29.05.2006
Paikkakunta: Korpilahti

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Prinssi »

Juuri näin, eikä kannata liikaa kärjistää eikä ottaa liian vakavasti kirjottamisiani :wink:

En väliin tiiä itekkää, vittuilenko, annanko neuvoo, tahi jopa väärää tiatooki :lol:

Eikä kaikkia tasureita saa kirveelläkään tekemään "kasia".
nimim. mm. rapalan lankkuperseitä urakalla väännelly

Kalaa oon kuiteski niil aikoinaan saanu määrällisestikin hyvin, mut sillo on kyl parvet ollu kohillaan, pakostikkin 8-)
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
kalarosvo
Viestit: 218
Liittynyt: 21:23:47 12.09.2013
Paikkakunta: Pälkäne

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja kalarosvo »

Juu u ! Ja jos onnistuu tekeen tasurin, joka kaikkia mielyttää on kyse lahjonnasta :-D Ja kyllä miehen pitää kritiikkiä kestää. Mä ainakin jopa toivon sitä provosoivana luonteena :evil:
Aina näissä kuitenkin löytyy parannettavaa ja ilman negatiivista palautetta se ei onnistu.
Uinti video löytyy tuolta http://youtu.be/sddwRIodaYU
Facebook/kalarosvo
Facebook/teamkoukkuniemi
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja perza »

Heitämpä tähän vielä yhen oman näkemyksen. Pyörivä pieni karvapyrstö tasuri on todella hyvä ärsyke ahvenelle.. :shock:
Tai näin ainakin itellä ollut. Hyvin huomaa jo muutaman minuutin uittamisella että 0,16mm mono on ihan säkkärällä kun metrin vedessä uittelee pientä karvapyrstöä. Pysäyttää paikalleen niin pyörii vedessä kun hyrrä ja montamonta kertaa on ahven iskenyt juuri tuolloin kun tasuri pyörii. Ei. ei ole minulla leikaria noilla pienillä tupsuilla ongittaessa. Isommilla tasureilla kyllä.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Prinssi
El Reino
Viestit: 5872
Liittynyt: 08:46:49 29.05.2006
Paikkakunta: Korpilahti

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Prinssi »

Otappa ny kalojen sielunelämästä sit selvää mikä niille milloinkin kelpaa eikö kuggaan osaa
Tosin taitaa olla 2 ääripäätä.
Toisinaan kelpaa kaikki tai sit ei yksinkertaisesti mkn.

Myös siian olen huomannu karttavan pikkuruisia karvasia jos pyörimään jää, mut pyörimätön imastaan kyl usemmiten välittömästi paikoilleen jätön tai väristyksen jälkeen.

Mut laitelkaapa välillä kuviakin tänne osioon.
En mä purase :lol:
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
MiniMii
Viestit: 124
Liittynyt: 15:52:16 20.12.2011

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja MiniMii »

pahakuikka kirjoitti:
Minimiillä myös varsin nättiä ensimmäisiksi tasureiksi.
Jäljestä näkee, että vaappuja on varmasti pinnoiteltu aiemminkin.
Kiitoksia kuikalle ja PFCompanylle kommenteista, ja tosiaan vaappuja on tullut tehtyä jokunen vuosi. Tasuroinnista innostuin vasta viime talvena kun pääsi kaijun kanssa tasuroimaan :D eilen kävin tasureita uittamassa ja jopa jokusen raitapaidan sain narrattua jään toiselle puolelle :D seuraavaksi pitäisi sitten kokeilla tehdä niitä kevennettyjä :D saa nähdä mitenkä niiden kanssa käy :mulko:
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja perza »

Prinssi kirjoitti:Mut laitelkaapa välillä kuviakin tänne osioon.
En mä purase :lol:
Liitteet
kepeet3.jpg
kepeet3.jpg (95.85 KiB) Katsottu 5948 kertaa
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
lauri455
Viestit: 20
Liittynyt: 17:18:34 13.01.2014

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja lauri455 »

uusi mallini
Liitteet
kuha1.jpg
kuha1.jpg (94.33 KiB) Katsottu 5927 kertaa
Prinssi
El Reino
Viestit: 5872
Liittynyt: 08:46:49 29.05.2006
Paikkakunta: Korpilahti

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Prinssi »

Ei ilikee ees haukkua :oops:
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
kalarosvo
Viestit: 218
Liittynyt: 21:23:47 12.09.2013
Paikkakunta: Pälkäne

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja kalarosvo »

Kalarosvo Tuossa Sporttiaan menneen satsin kuvassa näkyy hyvin, kuinka kerrostamalla tehty kuva imee itseensä ympäristön värit. Eli keskellä alimmaisen vihreä selkäisen väri! on ainoa vihreä kuva. Siitä kaksi ylempää on täysin samanlaisia kun muut jigi perät. Hyvin imasee;-)
Liitteet
kmcn.jpg
kmcn.jpg (96.44 KiB) Katsottu 5834 kertaa
Uinti video löytyy tuolta http://youtu.be/sddwRIodaYU
Facebook/kalarosvo
Facebook/teamkoukkuniemi
kkk
Viestit: 73
Liittynyt: 14:40:27 02.02.2011
Paikkakunta: Tampere

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja kkk »

Morjesta, hieno setti kalarosvolla.
Paljonko tulee lunkkerin kanssa pituutta puntarille?
Lisätääs samalla yksi keponen ohukainen ketjuun.
Liitteet
14214293543352.jpg
14214293543352.jpg (53.1 KiB) Katsottu 5795 kertaa
Avatar
pahakuikka
Viestit: 426
Liittynyt: 14:13:35 01.07.2009
Paikkakunta: Tampere

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja pahakuikka »

lauri455 kirjoitti:uusi mallini
Nätti on!
kalarosvo
Viestit: 218
Liittynyt: 21:23:47 12.09.2013
Paikkakunta: Pälkäne

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja kalarosvo »

130-135mm Riippuu hakeeko pidempää liukua, mutta sillä välillä paras uinti!
Uinti video löytyy tuolta http://youtu.be/sddwRIodaYU
Facebook/kalarosvo
Facebook/teamkoukkuniemi
Lohnat1
Viestit: 176
Liittynyt: 17:16:16 17.03.2011
Paikkakunta: Hämmeen rämeet
Viesti:

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Lohnat1 »

Kalarosvolla ja Perzalla komiaa jälkee!
Avatar
mvjk
Viestit: 108
Liittynyt: 12:23:56 17.12.2010

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja mvjk »

Hyvältä näyttää taas porukan puntarit. Ruskeeta pieninpään malliin.
Kuva
theseko
Viestit: 16
Liittynyt: 18:53:03 24.01.2014

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja theseko »

Tässä alottelialle tuli tämmönen ongelma vastaan että cabinlakka (regu) vetää createxin maalit kurttuun. Onko muilla ollut samaa ongelmaa ja mikä avuksi? 3/4 menny pilalle, kaikki tehnyt lähes saman kaavan mukaan niin en keksi miksi se yksi vain onnistu.
Terv. Jake
Avatar
silli
Multimediatäkyonkija
Viestit: 2711
Liittynyt: 21:17:10 21.04.2005
Paikkakunta: Tikkala, Jyväskylä
Viesti:

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja silli »

Siinä yhdessä on sattunut olemaan ohuempi maalipinta ja siten se on ollut lakatessa kuivempi kuin nuo kolme muuta?
Ne on ilosia ne alle kiloset.
Avatar
oykka
Viestit: 466
Liittynyt: 11:37:17 10.07.2011

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja oykka »

Createxien pitää antaa kuivua tosi hyvin ennen cabilla lakkausta. Mielellään ainakin viikko, tai sitten kuivattaa uunissa ~85C 30min. Hiustenkuivaajallakin voi kuivattaa.
Tyhjää saa pyytämättäkin, mutta kokemusta ei!
kalarosvo
Viestit: 218
Liittynyt: 21:23:47 12.09.2013
Paikkakunta: Pälkäne

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja kalarosvo »

Kunnon huokoiseton pohjustus lakka (cab), Joka hiotaan tasaisesti ennen maalausta. Maalauksen jälkeen 30 min 2000w lämpöpuhaltimen edessä noin 50cm etäisyydellä. Dippaus ohentamattomaan lakkaan. Tällä reseptillä ei ole koskaan ollut createxin kanssa mitään murheita. Yksittäisiä kappaleita tehdessä kuuma ilma puhallin nopeutaa asiaa .
Uinti video löytyy tuolta http://youtu.be/sddwRIodaYU
Facebook/kalarosvo
Facebook/teamkoukkuniemi
theseko
Viestit: 16
Liittynyt: 18:53:03 24.01.2014

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja theseko »

Joo voipi olla näin että siinä mikä onnistu oli ohuin maalikerros ja pisin kuivumisaika, riittääköhän jos pidän tunnin nyt 85°C uunissa ja annan sit jäähtyä kunnolla? Eihän ole haittaa jos ne on yli tuon puolituntia?
Avatar
pahakuikka
Viestit: 426
Liittynyt: 14:13:35 01.07.2009
Paikkakunta: Tampere

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja pahakuikka »

Nättiä jälkeä taas palstalle tipahdellut. Lisätään pari valmistunutta sekaan.

Vihertävä selkä/kromihile, sekä ärsyväri.
Liitteet
image.jpg
image.jpg
Vastaa Viestiin