Ankkuri kajakkiin

Avatar
Marwin
Viestit: 61
Liittynyt: 19:46:02 23.08.2012
Paikkakunta: Raasepori

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Marwin »

sotketaan nyt pakkaa oikeen urakalla.. Ite viskon trasseleita oikealla kädelllä, ku taas jigit lentää vasurilla.. Ite tein alustavasti ekaksi kaudeksi siirrettävän reiättömönirityksen rideen jonka siirrän kauden puolivälissä tolle vasemmalle laidalle ens talvena sitten vetäsen reiät vajakkiin parhaimmalle puolelle..
Navigare Necesse Est,
Vivere Non Est Necesse
Avatar
Jarzi75
Viestit: 688
Liittynyt: 12:38:46 27.04.2005
Paikkakunta: Vaasa, tuo syvien ja kirkkaiden vesien valtakunta...

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Jarzi75 »

Mä paiskon molemmilla käsillä (en toki yhtä aikaa herää pahvi ).

Mulla oli muutaman reissun (eli sen aikaa, mitä kesti tilata Harkenin blokit) reiätön viritys oikealla puolella. Ja oikealle puolelle mä junttasin kiinteänkin lenkin. Mä ainakin hillun yleensä pystyssä ja pyörin millon mitenki päin, joten ei sillä suunnalla niin paljo oo ollu merkitystä. Melkeenpä 95 % ajasta ankkuri on kuitenki niin perässä, kuin menee...

Voishan ne lenkit tietty olla vaikka molemmin puolin... Ridessä tosin on vasemmalla puolella se melaparkki, missä mulla on kehto roikkumassa, niin eipä se ankkurisysteemi mun käytössä sille puolelle edes oikeen mahtuis.

Mutta puolen valinta on mun mielestä maku-/tottumuskysymys, johon parhaan vastauksen saa kokeilemalla. Jos epäilyttää, niin kokeilee ilman reikiä muutaman reissun. Kyllä se siitä selkenee. Kyllä niitä reikiä sinne ehtii porailemaan. Virittelyyn saa kuitenkin tuhrata aikaa tulevaisuudessa ihan kivasti. Kajakkihomma on jatkuvaa virittelyä... (ihanaa ädläystä olen daivaassa )
Jarrut tappiin... Ja vielä napsu yli...

Jos tästä jotain positiivista hakee, niin ei tuu ihan heti mieleen...
Jarski_K
Viestit: 209
Liittynyt: 13:03:16 16.06.2010
Paikkakunta: Tampere

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Jarski_K »

Saapikohan Suomesta 1kg Bruce kopioita muitakin kuin ylihintaisia RST-malleja?

Itse olen yrittänyt katsella jos vaikka mistä kaupasta mutta 2kg mallit näyttäisivät olevan pienimpiä. 2 kg malli näyttää ja tuntuu jo melko lohnolta...
Illalla hilpeinä kaljaa, aamulla kalpeina hiljaa.
Avatar
catch_a_fish
Väärin kalastaja
Viestit: 1947
Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
Paikkakunta: Aura

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

Mä en ole ainakaan löytänyt noita pienempiä muina kuin RST-malleina. Galvanoiduista bruceista pienin on tuo 2kg ainakin Moponetissä, Bauhausissa ja Biltemassa. Mutta mulla on sellainen muistikuva, että Bauhausissa toi kilon RST-bruce on kuitenkin halvempi kuin Moponetissä, Biltemassa rst-bruceja ei taida edes olla. Täytyy koittaa muistaa tarkistaa Bauhausin hinnat ensi kerralla.

Mä ostin Commanderiin 2kg Brucen - sellainen mulla on ollut pienessä soutuveneessäkin ja on ollut musta just sopivasti mitoitettu.
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
Avatar
izengard
Viestit: 107
Liittynyt: 06:40:20 25.09.2007
Paikkakunta: Oulu

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja izengard »

Oulun Bauhausin 1kg kromi-bruce oli kalliimpi ku Motonetin vastaava.
Tuli ostettua 2 ankkuria: Ensin se 2kg jonka kanssa vähän aikaa istuskeltuani kävin ostaan sen 1kg Brucen. :)
Onneksi olin tehnyt hintavertailun etukäteen niin tiesin mistä "halvin" kromibruce. Sydän kyllä pieras verta maksuhetkellä.
Jarski_K
Viestit: 209
Liittynyt: 13:03:16 16.06.2010
Paikkakunta: Tampere

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Jarski_K »

Ei kai se auta kun hakea Moponetistä 1kg rosteribruce ryöstöhinnalla (29,90€). Toivottavasti ei tarvitse montaa jättää pohjaan kauden aikana, toivotaan että niparivirityksellä kuokka tulee ylös useammin kuin jää pohjaan.
Illalla hilpeinä kaljaa, aamulla kalpeina hiljaa.
Powie
Viestit: 21
Liittynyt: 09:44:11 28.02.2012

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Powie »

Tästä inspiroituneena poimin tänään pari 0,5kg rosteri "Brucea" matkaan kun halvalla sain.
Normaalihinta näytti olevan 19,90 ja kauppana sekatavarakauppa Mikrokulma Porvoossa.
Jarski_K
Viestit: 209
Liittynyt: 13:03:16 16.06.2010
Paikkakunta: Tampere

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Jarski_K »

Onkos kellään käytössä vertigaalihommissa jonkin sortin "hinauspussia", jonka voi pudottaa vetehen hidastamaan regausvauhtia tuulessa? Tullut huomattua, että yhtään kovemmalla tuulella 135 Ride menee aivan liian kovaa haipakkaa vertikaalihommiin ja en ajatellut vielä ainakaan tälle kaudelle ruveta virittelemään sähkökonetta kiinni.
Illalla hilpeinä kaljaa, aamulla kalpeina hiljaa.
Pastori silli
Viestit: 395
Liittynyt: 09:48:45 13.06.2010

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Pastori silli »

MMan kirjoitti johonkin topickiin omasta Ikean pussista :mitaviddua: , joka tosiaan toimii kyllä.

Edit: löyty
MMan kirjoitti: IKEAn sininen kassi. Saa tavarat kerta raahauksella rantaan ja toimii hyvin ajoankkurina. kädensijoista kumiköydenpätkät ja käysileikari hillitsee kiertymistä. köysileikarin saa ankkurin siirtosysyteemin sulkurenkaaseen kiinni. Toimii hyvin, jarrutusvaikutus on huomattava. T: M
Avatar
Marwin
Viestit: 61
Liittynyt: 19:46:02 23.08.2012
Paikkakunta: Raasepori

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Marwin »

tosiaan tuli kalliit ajoankkurit ku täyty muija viedä ikeaan jotta sai kassit.. Mulla on molemmat se iso ja keskikokoinen mukana vertikaali hommissa.. Toimii erittäin hyvin.. Mä lisäsin lippuliinalla ns poijun ku yks innokas tai melokista kiinnostunut ajoi säkin säpäleiksi.. Juu ja mulla alustana juurikin toi R135
Navigare Necesse Est,
Vivere Non Est Necesse
Jarski_K
Viestit: 209
Liittynyt: 13:03:16 16.06.2010
Paikkakunta: Tampere

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Jarski_K »

No katos perkules, jos se toimii noin hyvin niin pitääpä jonain iltana viritellä kassi valmiiksi seuraavaa reissua varten. Muuttoa varten tulikin käytyä muutama pussi hamstraamassa joten ei tarvitse tehdä uutta kallista reissua Ikeaan...

Kiitosta vinkistä!
Illalla hilpeinä kaljaa, aamulla kalpeina hiljaa.
Avatar
Jiibee
Viestit: 676
Liittynyt: 09:54:29 14.08.2007
Paikkakunta: Päijänteen ja Keurusselän välissä.

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Jiibee »

Mulla on jonkinlainen muistikuva että jossain oli mainittu ajoankkurin virkaan kaytetyn raskasta ketjunpätkää nakkurinarun päässä. En vaan tähän hätään löytäny. Onko kokemuksia?
Tuolla sammalpohjaisilla lampiloilla käydessä ei jaksais millään brucella kuokkia pohjaa kuitenkaan.

Ja tässä samassa ketjussahan se oli, suatanan puusilimä. autsz
Ainakin Mustissa & Mirrissä on muuten 15m flexejä. Malli on isoille koirille, eli kestänee vetoa vähintään tarpeeksi.
Aina välillä hetken vaikuttaa siltä että asiat sujuisivat mutta kyllä se aina sitten nopeasti helpottaa.

omnis festinatio ex parte diaboli est
Jarski_K
Viestit: 209
Liittynyt: 13:03:16 16.06.2010
Paikkakunta: Tampere

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Jarski_K »

Jiibee kirjoitti:Mulla on jonkinlainen muistikuva että jossain oli mainittu ajoankkurin virkaan kaytetyn raskasta ketjunpätkää nakkurinarun päässä. En vaan tähän hätään löytäny. Onko kokemuksia?
Tuolla sammalpohjaisilla lampiloilla käydessä ei jaksais millään brucella kuokkia pohjaa kuitenkaan.
Kai ne ison meren tuolla puolen käyttää ko metodia ajoankkurina, paksun ankkuripätkän päälle vetästään polkypyörän sisäkumi/jesaria/kutistesukkaa ja ei kun pohjaan perässä raahautumaan.

Itseä mietityttää lähinnä narun ja kettingin juuttuminen pohjaan ja päätinkin hylätä tämän vaihtoehdon.

Mutuna sanoisin, että ankkurina käytettäessä ei tule pitämään kajakkia paikallaan oikeastaan missään tuulessa jos kettinkiä ei ylimitoita oikein huolella.
Illalla hilpeinä kaljaa, aamulla kalpeina hiljaa.
Avatar
djuza
Viestit: 129
Liittynyt: 09:03:04 02.07.2011
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja djuza »

Mä virittelin vahingossa itselleni ajoankkurin 4L vanhasta kannusta minkä täytin noin 3/4 hiekalla.noin 5-6 m/s oli tuulta ja rekasi ainakin itselleni sopivaa vauhtia,vauhdin sai vielä säädettyä pidentämällä/lyhentämällä ankkuriköyttä.
Ei todellakaan mikään kaunis ratkaisu mutta toimiva.Tuli tehtyä kun juhannusaattona jäi normi ankkuri pohjaan eikä ankkuripuodit ollut auki joten hätävaraksi tuon tein.
resu
Viestit: 58
Liittynyt: 10:37:49 13.08.2010

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja resu »

Nyt on porukalla jo varmaan kokemusta tuosta dive reelista? Miten se fudaa? Onko se naru toivottoman ohutta ja mitä se haittaa?
Ja elämä on helppoo, sillloin kun on vapa, mistä pitää kii...
Pastori silli
Viestit: 395
Liittynyt: 09:48:45 13.06.2010

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Pastori silli »

Yksi kausi tolla takana ja ei mulla ainakaan mitään mokisemista ole. Hyvin on kestäny ainaki tähän asti. Naru on ehkä vähä ohutta, mutta ei kyllä loppuen lopuksi ainakaan itseäni ole haitannu yhtään. Riippuu varmaan aika paljon siitä minkä painonen ankkuri.
Affen
Percalan Fluviatilis
Viestit: 454
Liittynyt: 08:45:26 28.08.2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Affen »

Mullakin on käytössä tuollainen Dive Reel varuste.netistä. Hyvin pelaa, vaihdoin narun 4mm paksuun, vois vaihtaa kyllä ohkasempaan niin mahtuis vähän enemmän. Mulla on 1 kg rosteribruce ja pitää kyllä paikoillaan, kuhan saa jonkinverran köyttä.
"Ne tekee,jotka osaa,jotka ei osaa,ne arvostelee"
karvanaama
Viestit: 396
Liittynyt: 12:37:47 25.03.2010
Paikkakunta: Kotka

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja karvanaama »



Ketjun alussa käsiteltiin videon aihetta ja tämä selkeytti toimenpidettä allekirjoittaneelle. Pari kysymystä oman kielitaidottomuuden vuoksi video synnytti.

-Mikä ajatus on kahdella renkaalla narussa? Kaksi ankkuria?
-Vaikutti kovin trkeältä, että rissojen kiinnitys tulee oikeisiin kohtiin. Onko tuo niin tarkkaa?
-Kun ammeeseen ruuvataan jotakin kiinni, niin riittääkö prikka ja mutteri sisäpuolelle? Ei siis mitään isompaa laippaa, joka jakaisi paineen laajemmalle. Kuitenkin pehmeää tavaraa nämä kajakit.
On kolmenlaisia ihmisiä. Sellaisia, jotka osaavat laskea ja sellaisia, jotka eivät
Avatar
psy1
Vähän ihastunut
Viestit: 2070
Liittynyt: 09:32:46 21.03.2006
Paikkakunta: Tampere

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja psy1 »

karvanaama kirjoitti: -Mikä ajatus on kahdella renkaalla narussa? Kaksi ankkuria?
-Vaikutti kovin trkeältä, että rissojen kiinnitys tulee oikeisiin kohtiin. Onko tuo niin tarkkaa?
-Kun ammeeseen ruuvataan jotakin kiinni, niin riittääkö prikka ja mutteri sisäpuolelle? Ei siis mitään isompaa laippaa, joka jakaisi paineen laajemmalle. Kuitenkin pehmeää tavaraa nämä kajakit.
-Setä halus tosiaan saada kaks ankkuria veteen. Normi olosuhteissahan tuollaselle viritykselle ei ole tarvetta.
-Rissojen sijoitus ei ole taidetta. Suht päihin kajakkia, jotta alus kääntyy hyvin. Ja suht ylös kylkilinjaa, jotta naruihin pääsee helposti käsiks.
-Prikka ja mutteri on parhautta. Prikka ja popniitti toimii myös loistavasti. Korkeakierteisellä ruuvillakin kiinnittää pysyvästi.
Mää mukkasi rotvalli reunaa ja pipa lens.
Jusam
Viestit: 12
Liittynyt: 11:48:26 31.10.2012

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Jusam »

Affen kirjoitti:Mullakin on käytössä tuollainen Dive Reel varuste.netistä. Hyvin pelaa, vaihdoin narun 4mm paksuun, vois vaihtaa kyllä ohkasempaan niin mahtuis vähän enemmän. Mulla on 1 kg rosteribruce ja pitää kyllä paikoillaan, kuhan saa jonkinverran köyttä.
Hyvinkö pystyy kelaamaan kilosen ankkurin tuolla reelillä, vai tuntuuko kela liian hempulalta?

Ittella kans tuo Dive Reel, mutta kahen kilon ankkuri. Ei kyllä oikeen viitti nostaa sitä kammesta kelaamalla. Tuntuu, että veivi ja koko kela taipuilee ihan liikaa. Keveempi ankkuri harkinnassa...
Avatar
Jarzi75
Viestit: 688
Liittynyt: 12:38:46 27.04.2005
Paikkakunta: Vaasa, tuo syvien ja kirkkaiden vesien valtakunta...

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Jarzi75 »

Mulla on nykyään tommonen Yakattackilta kopioitu systeemi. Eli tuo irrallaan oleva naru tulee kajakkiin kiinni lenkin läpi ja loppuosa paiskataan mereen/järveen keloineen. Hännässä on pelivaraa sen verran, että saan ankkurin perään tai keulaan haluni mukaan. Näin mulla ei oo ylimääräistä narua melootissa tiellä. Tän kesän oon puljannu ton kans ja hyvin on toiminu. Kelaosan veistin 10 mm polyeteenilevystä.
Liitteet
Ankkuri.jpg
Ankkuri.jpg (99.13 KiB) Katsottu 11609 kertaa
Jarrut tappiin... Ja vielä napsu yli...

Jos tästä jotain positiivista hakee, niin ei tuu ihan heti mieleen...
Avatar
MMan
Viestit: 176
Liittynyt: 13:14:18 15.01.2012
Paikkakunta: Tornio

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja MMan »

En ole oikein tajunnut tuon yackattakin systeemin mielekkyyttä ja miksi amerikan pojilla on koho siinä narussa. No, heitin yhden vapa/kelasetin ankkurinarun kanssa jokeen niin alkoi haluttaa saada naru pois tieltä. tein jarzin mallisen kopion ja lisäsin vielä kohon. on kätevä kun heitellessä uistin tarttuu pohjaan niin vapa pystyyn etuputkeen josta sitä yltää kelaamaan, irrottaa ankkurinarun kajakista. Käy irrottamassa uistimen ja palaa ankkuriin. Näppärämpää kuin ankkurin ylösnosto. Ankkurina olen kokeillut 4kg sieniankkuria, tähänastiset kokemukset parempia kuin naarasta, ei tartu niin julmetun lujaan kivikkoon ja toimii pehmeällä pohjalla hyvin.
T: M
Avatar
Jarzi75
Viestit: 688
Liittynyt: 12:38:46 27.04.2005
Paikkakunta: Vaasa, tuo syvien ja kirkkaiden vesien valtakunta...

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Jarzi75 »

Jenkeillä on koho sen takia, että mikäli tulee virtavesis paniikkitilanne, niin voi päästää ankkurin irti ja hakea sen myöhemmin talteen.

Tuo uistimen hakumenetelmä kuullostaa kyllä näppärältä...
Jarrut tappiin... Ja vielä napsu yli...

Jos tästä jotain positiivista hakee, niin ei tuu ihan heti mieleen...
Riqu78
Viestit: 19
Liittynyt: 19:19:47 15.10.2008

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Riqu78 »

Tervehdys,

voisiko joku ystävällinen "aatu" auttaa ja laittaa mulle yv:nä kuvat miten on sen narutsydeemin tehnyt? yritin tossa lukea noita blogeja ja katsoa yhtä nettisivustoa, mutta kuvat eivät auenneet. Joten jos jollakin aikaa niin kiitollisuudella otan vastaan... Pohtimatta vielä pitääkö laittaa kiinteästi vai tuolla yhdellä tavalla, jossa kajakkiin ei porata vielä mitään. Kokemuksia on vielä niin vähän, että puolikin on pohdinnassa...

Joten etukäteen kiitoksia!
Avatar
psy1
Vähän ihastunut
Viestit: 2070
Liittynyt: 09:32:46 21.03.2006
Paikkakunta: Tampere

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja psy1 »

Youtube:
https://www.youtube.com/results?search_ ... or+trolley

Googlen kuvat:
https://www.google.fi/search?q=kayak+an ... CAYQ_AUoAQ

Toiset ei halua kolisevia rullia kajakkiin ja asentavat kiinteästi ruuveilla, pulteilla tai poppreilla. Toiset taas ei halua tehdä kajakkiin reikiä, niin asentavat esimerkiksi naruilla irrotettavan systeemin.

Poraamalla tai ilman, kukin tyylillään? Käytännössä eroa kuitenkin kovin vähän.
Mää mukkasi rotvalli reunaa ja pipa lens.
Vastaa Viestiin