Ankkuri kajakkiin

Riqu78
Viestit: 19
Liittynyt: 19:19:47 15.10.2008

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Riqu78 »

Kiitos!

Nyt sain mielenrauhan ja pääsen suunnittelemaan hommaa eteenpäin. Taidan alkuun laittaa ilman reikiä. Huomasin vaan viimeksi, että ankkuri on aika tarpeellinen, kun kalat olivat hiukan pakkautuneet ja tuuli sen verran, että heittoaika jäi liian lyhyeksi...
Avatar
Jarzi75
Viestit: 688
Liittynyt: 12:38:46 27.04.2005
Paikkakunta: Vaasa, tuo syvien ja kirkkaiden vesien valtakunta...

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Jarzi75 »

Ei niiden reikien tekemistä kannata pelätä sen enempää. Kattoo vaan noista videoista mallia ja mallailee paikalleen. Just eilen paikkasin tohon ja porauksista jääneiden lastujen kanssa 3 * 4 millin ja 1 * 10 millin reiät, kun vaihdoin kaiun kansiliittimen uuteen ja samalla pistin sen eri paikkaan. Ei se ihan uuden veroinen oo, mutta ei mee vesi tupaan.

Mutta ei sillä. Oli mullakin sen aikaa reiätön versio, että sain tilattua Harkenin 29 mm carbo cheek blockit. Noi on todella hyvät rissat. Suosittelen lämpimästi. olen daivaassa Tohon kolmanteen pulkkaan on vielä laittamatta (varastossa odottavat vain asennusta), kun ei sillä oo kalastettu kuin yhden kerran... Sitä varten vetäsin vaan äkkiä reiättömän version. Veikkaan kuitenkin, että kyllästyt aika nopeesti koliseviin pylpyröihin (minä ainakin kyllästyin...).
Jarrut tappiin... Ja vielä napsu yli...

Jos tästä jotain positiivista hakee, niin ei tuu ihan heti mieleen...
Avatar
catch_a_fish
Väärin kalastaja
Viestit: 1947
Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
Paikkakunta: Aura

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

2kg bruce 6mm köydellä vaihtui 0,5kg bruceen 4mm köydellä. Saa nähdä tuliko vaan kerättyä hankaluuksia, vai pitääkö tuo melootin paikallaan.
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
Jarski_K
Viestit: 209
Liittynyt: 13:03:16 16.06.2010
Paikkakunta: Tampere

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Jarski_K »

catch_a_fish kirjoitti:2kg bruce 6mm köydellä vaihtui 0,5kg bruceen 4mm köydellä. Saa nähdä tuliko vaan kerättyä hankaluuksia, vai pitääkö tuo melootin paikallaan.
Omat kokemukset 1kg rosteribrucesta... ei pitänyt kunnolla oikein missään. 2kg naaralla rupesi pysymään.
Illalla hilpeinä kaljaa, aamulla kalpeina hiljaa.
Avatar
catch_a_fish
Väärin kalastaja
Viestit: 1947
Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
Paikkakunta: Aura

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

Jarski_K kirjoitti:
catch_a_fish kirjoitti:2kg bruce 6mm köydellä vaihtui 0,5kg bruceen 4mm köydellä. Saa nähdä tuliko vaan kerättyä hankaluuksia, vai pitääkö tuo melootin paikallaan.
Omat kokemukset 1kg rosteribrucesta... ei pitänyt kunnolla oikein missään. 2kg naaralla rupesi pysymään.
Piti sulovileninä ostaa tuo pikkubruce - halvalla kun siis sai. Ja kun tuo 2kg bruce ei ole ikinä koskaan milloinkaan edes lipsunut paikallisilla savipohjilla, niin pitihän sitä vähän keventää. Kai se on parempi ottaa tuo isompikin bruce mukaan ensi kerralla kun lähtee testailemaan.
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
Avatar
Jarzi75
Viestit: 688
Liittynyt: 12:38:46 27.04.2005
Paikkakunta: Vaasa, tuo syvien ja kirkkaiden vesien valtakunta...

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Jarzi75 »

catch_a_fish kirjoitti:
Jarski_K kirjoitti:
catch_a_fish kirjoitti:2kg bruce 6mm köydellä vaihtui 0,5kg bruceen 4mm köydellä. Saa nähdä tuliko vaan kerättyä hankaluuksia, vai pitääkö tuo melootin paikallaan.
Omat kokemukset 1kg rosteribrucesta... ei pitänyt kunnolla oikein missään. 2kg naaralla rupesi pysymään.
Piti sulovileninä ostaa tuo pikkubruce - halvalla kun siis sai. Ja kun tuo 2kg bruce ei ole ikinä koskaan milloinkaan edes lipsunut paikallisilla savipohjilla, niin pitihän sitä vähän keventää. Kai se on parempi ottaa tuo isompikin bruce mukaan ensi kerralla kun lähtee testailemaan.
Tuo pikkubruce voi olla alakanttiin.

Mulla tuo kilon rosterinen on pitäny ihan kohtuullisesti. Tosi heinäisillä pohjilla on tullu oikeestaan ainoot lipsumiset. Narua pidentämällä saa pitoja lisää.

Mulla on toki siinä varrenmittainen ketju lisänä nipparisulaketta varten. Tuliskohan 200 grammaa lisäpainoo siitä. 2 kg bruce oli mun makuun vähä turhan kolho kuljetettava.
Jarrut tappiin... Ja vielä napsu yli...

Jos tästä jotain positiivista hakee, niin ei tuu ihan heti mieleen...
Avatar
Hynde
Viestit: 117
Liittynyt: 00:00:30 12.12.2011
Paikkakunta: Turku

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Hynde »

Minulla oli Tarponissa puolen kilon Bruce, piti se hyvin savipohjassa kun oli tarpeeksi naurua ulkona
Feelfree Moken 10 Lite, ex. Wilderness Tarpon 160. Tiderace Xplore M retkille, Jackson Super Hero allasharkkoihin
Avatar
catch_a_fish
Väärin kalastaja
Viestit: 1947
Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
Paikkakunta: Aura

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

Ei riittänyt puolen kilon bruce. Pitää varmaan jotain ketjua viritellä lisäksi jos tuon haluaa käyttöön, nyt toi vaan pyörii levottomasti narussa eikä oikein edes tartu. Paluu 2kg bruceen nyt ainakin loppukaudeksi.
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
Avatar
Hynde
Viestit: 117
Liittynyt: 00:00:30 12.12.2011
Paikkakunta: Turku

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Hynde »

Oliko sulla uppoava ankkurinaru? Niin ja kuinka pitkä suhteessa syvyyteen?
Feelfree Moken 10 Lite, ex. Wilderness Tarpon 160. Tiderace Xplore M retkille, Jackson Super Hero allasharkkoihin
Avatar
catch_a_fish
Väärin kalastaja
Viestit: 1947
Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
Paikkakunta: Aura

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

Uppoava joo, ulkona oli varmaan 3-4 x syvyys. Lisääkin narua olisi ollut mutta ei huvittanut siinä tuulessa kikkailla edestakaisin enää pidemmällä narulla.
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
Avatar
Hynde
Viestit: 117
Liittynyt: 00:00:30 12.12.2011
Paikkakunta: Turku

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Hynde »

Ok, minulla on sitten vain ollut ilmeisesti niin kevyet kelit, että olen pärjännyt puolikkaalla
Feelfree Moken 10 Lite, ex. Wilderness Tarpon 160. Tiderace Xplore M retkille, Jackson Super Hero allasharkkoihin
Avatar
catch_a_fish
Väärin kalastaja
Viestit: 1947
Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
Paikkakunta: Aura

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

Hynde kirjoitti:Ok, minulla on sitten vain ollut ilmeisesti niin kevyet kelit, että olen pärjännyt puolikkaalla
Onko sulla siinä ketjua? Kuinka paksua köyttä?
Avatar
Hynde
Viestit: 117
Liittynyt: 00:00:30 12.12.2011
Paikkakunta: Turku

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Hynde »

Ei ketjua ollut ja ankkurisysteemit meni Tarponin mukana, mutta muistaakseni siinä oli 6 millin köyttä.

Autotallin nurkasta löytyi vielä kilon Bruce, voi olla että pitää varmaan ruveta virittelemään sitä Mokenin kylkeen. Tämänkin päivän tuulessa tuli mentyä leijana ja viimeinen kala jäi Bomber huulessa jonnekin kaislikon reunaan, kun käytiin yhdessä tutustumassa rantakasvillisuuteen.

Sen velipojasta räpelsin ruodotonta haukea, tulos oli julman näköistä mutta luultavasti lähes ruodotonta.
Feelfree Moken 10 Lite, ex. Wilderness Tarpon 160. Tiderace Xplore M retkille, Jackson Super Hero allasharkkoihin
Avatar
MMan
Viestit: 176
Liittynyt: 13:14:18 15.01.2012
Paikkakunta: Tornio

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja MMan »

Ankkuri taitaa olla niitä asioita joista on yhtä monta mielipidettä kuin on miestäkin.
Olen ollut aika haluton ankkuroitumaan koska olen ollut virtaavassa vedessä useasti todella hyvin kiinni ja ohut 4mm naru on epämiellyttävä. Olen käyttänyt naara ankkureita, pätkä ketjua ankkurin ja narun välissä. Hyvin on pitänyt. Kokeilin yhden tarttumisen jälkeen paksua ketjunpätkää ankkurina mutta massaa piti kasvattaa kohtuuttomaksi ainakin 4mm narulle ja tarponikin oli keikahtaa. Bruce ankkurin muoto hirvittää, tuon kuokan kun heitän kosken alla Torniojokeen niin ylös ei tule.

Nyt on käytössä Tunassa 8LB Sieniankkuri http://www.basspro.com/Bass-Pro-Shops-M ... uct/45256/
Löytyi paikallisesta halpakaupasta. paksunsin köyden 6mm:ksi ja välissä metrin pätkä ketjua. Mukava käyttää paksun narun takia, pitää hyvin mutta kosken alusta vielä testaamatta. suurehkon massan takia köyden voi pitää lyhyenä mutta koko on pieni joten sopii jalan alle. Tällä ankkuroinnista on tullut helppoa ja mukavaa eikä jännitysnäytelmää että pääseekö pois ilman narun katkaisua. Laitoin vain tunaan liian lyhyen ankkurin siirtosysteemin, pitää siirtää kiinnityspiste lähemmäs keulaa sitten kun liimamassa taas kuivaa ulkona.
T: M
Avatar
Jarzi75
Viestit: 688
Liittynyt: 12:38:46 27.04.2005
Paikkakunta: Vaasa, tuo syvien ja kirkkaiden vesien valtakunta...

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Jarzi75 »

MMan kirjoitti:Bruce ankkurin muoto hirvittää, tuon kuokan kun heitän kosken alla Torniojokeen niin ylös ei tule.
Bruce puree kyllä aika huolella kivikkoon (Tai tekoaltaissa puun juuriin), sitten kun ottaa kiinni. Toki tuo kiloinen ei jää kivikkoon yhtä herkästi kuin isommat.

Mutta ylösnousemus on varmistettu sillä ketjulla ja nipparilla (muutaman kerran on tää pikkubrucekin tuolla pelastettu). Muuten ei näin köyhänä tohtis noin kallista ankkuria uittaa...

Tuolla aiemmin näkyy siinä mun kuvassa kiinnitysmekanismi. Eli sakkelilla ketju alalenkkiin ja nippusiteellä ylälenkkiin. Mikäli jää huolella jumiin, niin nippari katkeaa terävällä nykäisyllä, kuokka kääntyy ja nousee pois. Toki pitää päästä vetämään melko suoraan päältä. Virtavedessä voi olla hankalahkoa.
Jarrut tappiin... Ja vielä napsu yli...

Jos tästä jotain positiivista hakee, niin ei tuu ihan heti mieleen...
Avatar
Hynde
Viestit: 117
Liittynyt: 00:00:30 12.12.2011
Paikkakunta: Turku

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Hynde »

Nyt on Mokenissakin ankkuripeli perästä penkin nurkille. Aika huvittavan näköinen, kun pituutta on vähän reilu metri. Kilon Brucella mennään, ehkä puolikaskin riittäisi tähän alukseen. Ja Ikean ajoankkurin sijasta ajattelin kokeilla ensin Osuuskauppaa.
Feelfree Moken 10 Lite, ex. Wilderness Tarpon 160. Tiderace Xplore M retkille, Jackson Super Hero allasharkkoihin
jpihlaja
Viestit: 32
Liittynyt: 11:11:17 26.08.2006

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja jpihlaja »

Olikos tämä jo täällä:



Jenkit ne keksii, mutta ei tuokaan taida estää pulkan tuulessa kääntyilyä?
Hyvä idea on jäänyt yhtä saranaa vajaaksi...
Avatar
matsomppi
Viestit: 21
Liittynyt: 10:38:35 25.02.2015
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja matsomppi »

Onkos kukaan koittanut tilailla noita anchor trolley kittejä ebayn kautta? Näyttäisi löytyvän koko settiä pylpyröineen ja naruineen 20-40€ hintaan. Aika halvalla saisi koko setin kun tulee yleensä kaikki asennuspultit ja popniitit paketissa mukana. Laadusta ei toki mitään tietoa mutta tuskinpa nuo paljon bilteman omille häviää.
"Kunto on pieninä hippuina metsissä ja maanteillä, sitä kerätäkseen on kirmattava niin maan perkeleesti"

Itsensä tyydyttäminen luonnossa on mahtimiesten hommaa
Avatar
matsomppi
Viestit: 21
Liittynyt: 10:38:35 25.02.2015
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja matsomppi »

Onkos kukaan koittanut kiinnittä pylpyrää kumimuttereilla kajakin kylkeen? Ajattelin lähinnä että saisi kunnolla kiinni myös semmoiseen paikkaan mihin ei läpipultilla kykene vetämään, uskoisi että tulee vesitiivis kun kumi tiivistyy kunnolla sisäpuolen pintaa vasten
"Kunto on pieninä hippuina metsissä ja maanteillä, sitä kerätäkseen on kirmattava niin maan perkeleesti"

Itsensä tyydyttäminen luonnossa on mahtimiesten hommaa
Avatar
Jarzi75
Viestit: 688
Liittynyt: 12:38:46 27.04.2005
Paikkakunta: Vaasa, tuo syvien ja kirkkaiden vesien valtakunta...

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Jarzi75 »

matsomppi kirjoitti:Onkos kukaan koittanut kiinnittä pylpyrää kumimuttereilla kajakin kylkeen? Ajattelin lähinnä että saisi kunnolla kiinni myös semmoiseen paikkaan mihin ei läpipultilla kykene vetämään, uskoisi että tulee vesitiivis kun kumi tiivistyy kunnolla sisäpuolen pintaa vasten
En oo laittanu. Ihan vaan harvakierteisellä ruuvilla on perän pylpyrät kiinni jokaisessa pulkassa, eikä ole yksikään irronnu. Oon vaan porannu hiukan ahtaan reiän ja ruuvannu kiinni. On ihan tarpeeksi tiivis, kun vesilinjan yläpuolella kuitenkin ollaan reilusti. Ennemmin sitä vettä menee mökkiin luukkujen välistä tai viimeistään luukkuja avatessa.

Mutta pysynee se pylpyrä kumimutterillakin, luultavasti...
Jarrut tappiin... Ja vielä napsu yli...

Jos tästä jotain positiivista hakee, niin ei tuu ihan heti mieleen...
Jontsum
Viestit: 4
Liittynyt: 20:19:09 04.06.2014

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Jontsum »

matsomppi kirjoitti:Onkos kukaan koittanut tilailla noita anchor trolley kittejä ebayn kautta? Näyttäisi löytyvän koko settiä pylpyröineen ja naruineen 20-40€ hintaan. Aika halvalla saisi koko setin kun tulee yleensä kaikki asennuspultit ja popniitit paketissa mukana. Laadusta ei toki mitään tietoa mutta tuskinpa nuo paljon bilteman omille häviää.
Esim. Welhonpesästä saa noita. Tilasin nyt keväällä 2 kpl, pojan ja omaan kajakkiini. Ensin meinasin tee se itse meiningillä, mutta sitten laskin että olisi kalliimmaksi tullut itse laittaa....
Avatar
oykka
Viestit: 466
Liittynyt: 11:37:17 10.07.2011

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja oykka »

Kysytäämpäs täällä kun tuntuu olevan tietämystä pienveneitten ankkuroinneista..

Eli itellä ei kajakkia ole mutta pieni pulpettivene, johon pitäs keksiä nopea ja toimiva ankkurisysteemi.
Nyt on pari kesää ollu vaan 2kg brucekopio ja 20-30metriä pyykkinarua moottorikaivossa. ankkuroidessa sitten olen pyöräyttänyt narun kiinni knaappiin. Toimii, mutta se narusotku moottorikaivossa on aika ärsyttävä, siihen tulee hiljalleen sotkuja, ja kun mulla on tapana säilyttää myös uistinpakkeja moottorikaivossa niin useammin kun kerran on meinannu pakit lentää narun mukana veteen.

Itellä kun tuo kalastus, pääasiassa heittelyä ja jigailua, on semmosta että paikka vaihtuu aika montakin kertaa päivässä. Eli mikään "narusiistilläkelallarullallakeulapiikissälukkojentakana" ei vaan toimi. Koirien flexit olis muuten liki täydellisiä, mutta niihin ei mahdu tarpeeksi narua eikä ainakaan tarpeeksi paksua. Eli pitäs saada joku itsestäänkelaava systeemi joka imasee ainakin sen 25metriä jotain 4-6mm narua. 4mm kestää jo varmaan melko hyvin mutta on aika ilkeä käsille "kovemmassa" aallokossa. Onko nuo pari sivua sitten esitellyt sukeltajien kelat semmosia jousella toimivia itsestäänkelaavia? Vai vaan käsiveivillä?
Tyhjää saa pyytämättäkin, mutta kokemusta ei!
Avatar
Jaska
Viestit: 100
Liittynyt: 22:08:46 25.04.2005
Paikkakunta: Masku

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Itsellä ainakin käsilläveivattava.
JaskaA
Avatar
Jarzi75
Viestit: 688
Liittynyt: 12:38:46 27.04.2005
Paikkakunta: Vaasa, tuo syvien ja kirkkaiden vesien valtakunta...

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Jarzi75 »

oykka kirjoitti:Kysytäämpäs täällä kun tuntuu olevan tietämystä pienveneitten ankkuroinneista..

Eli itellä ei kajakkia ole mutta pieni pulpettivene, johon pitäs keksiä nopea ja toimiva ankkurisysteemi.
Nyt on pari kesää ollu vaan 2kg brucekopio ja 20-30metriä pyykkinarua moottorikaivossa. ankkuroidessa sitten olen pyöräyttänyt narun kiinni knaappiin. Toimii, mutta se narusotku moottorikaivossa on aika ärsyttävä, siihen tulee hiljalleen sotkuja, ja kun mulla on tapana säilyttää myös uistinpakkeja moottorikaivossa niin useammin kun kerran on meinannu pakit lentää narun mukana veteen.

Itellä kun tuo kalastus, pääasiassa heittelyä ja jigailua, on semmosta että paikka vaihtuu aika montakin kertaa päivässä. Eli mikään "narusiistilläkelallarullallakeulapiikissälukkojentakana" ei vaan toimi. Koirien flexit olis muuten liki täydellisiä, mutta niihin ei mahdu tarpeeksi narua eikä ainakaan tarpeeksi paksua. Eli pitäs saada joku itsestäänkelaava systeemi joka imasee ainakin sen 25metriä jotain 4-6mm narua. 4mm kestää jo varmaan melko hyvin mutta on aika ilkeä käsille "kovemmassa" aallokossa. Onko nuo pari sivua sitten esitellyt sukeltajien kelat semmosia jousella toimivia itsestäänkelaavia? Vai vaan käsiveivillä?
Mites ihan vaan sanko tai laatikko sinne moottorikaivon kulmaan? Eli kun tommoseen sankoon lappaa narun, niin se pysyy hallinnassa, eikä mene kovin helposti sotkuun. Ankkuri vaan siihen laidalle, niin pysyy sekin tallella. Narun kyllä vaihtaisin johonki paksumpaan. Ohuet on tympeitä käsissä ja menevät helpommin solmuille.
Jarrut tappiin... Ja vielä napsu yli...

Jos tästä jotain positiivista hakee, niin ei tuu ihan heti mieleen...
Avatar
oykka
Viestit: 466
Liittynyt: 11:37:17 10.07.2011

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja oykka »

Joo siis 8mm köysi mulla on ollut käytössä. Ja jotain tuommosta sankkoakin miettiny, kyllähän semmonenki ihan näppärä ois periaatteissa ja sitten sen vois nostaa penkin alle uistellessa tm.
Mutta ois se vaan hieno kun sais takapenkin taakse piiloon semmosen kelaavan narusysteemin ja sitten moottorikaivoon tulis vaan reikä josta naru tulee. Eikö tässä maailmassa oikeesti ole semmosia jousivetosia keloja jotka imasee sen 30m paksuhkoa narua? Ei tarviis välttämättä olla edes mitään lukituksia tm vaan kiepauttas vaan knaappiin sitten.

Mietin jo jonkun pölyimurin teurastamista mutta saakohan niittenkään kelalle mahtumaan tarpeeksi narua? Tuskin..
Tyhjää saa pyytämättäkin, mutta kokemusta ei!
Vastaa Viestiin