Virittely vinkit

Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Virittely vinkit

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Raikali kirjoitti:Kuva

Jorkkiporkin kanssa olikin tuolla vertikaalijigaus-ketjussa puhetta dashboard virityksistä. Tässä nyt tämä oma, yksinkertainen ja erittäin kevyt. Mustaan leikkuulaudasta tehtyyn "pöytään" porailen sitten reikiä sen mukaan mitä kamaa siihen nyt haluaakaan saada roikkumaan, samalla jigejä ja muita voi latoa siihen odottamaan veteen pääsyä. Ainoastaan tuo anturitelineen varsi vaikuttaa kauhian pitkältä mutta pitää sitten käytössä katsoa millaiseksi sen lyhentää.

Onko täällä ketään joka haavia käyttää kalojen ylösnostossa? Mietin että millaisen virityksen sille saisi että olisi helppo ja nopea käyttää vai pitääkö siirtyä suoraan lip grippeihin tms.
Hyvältä näyttävät tuunaukset!
Ite ehkä siirtäisin kaikuanturin etummaiseksi, että olisi lähempänä vavan kärkeä ja varmemmin poissa melan tieltä vielä, mutta ekat kerrat vesillä kyllä kertovat onko tarvetta.
Ite oikeakätisenä tykkään kalastaa jostain syystä oikealta puolelta, mutta sekin on ihan makuasia.

Haavin mä olen nykyisin jättänyt yleensä autoon kun saaliskalan kokoluokka on sellainen, ettei tartte. Ihan hyvin on saanut sattumahauetkin nostettua käsin varsinkin kun on neopreenisormikkaat käsissä.
Nykyiset kajakit: RTM Abaco 4.2 Hi Luxe, RTM Disco+
Avatar
catch_a_fish
Väärin kalastaja
Viestit: 1947
Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
Paikkakunta: Aura

Re: Virittely vinkit

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

Raikali kirjoitti: Onko täällä ketään joka haavia käyttää kalojen ylösnostossa? Mietin että millaisen virityksen sille saisi että olisi helppo ja nopea käyttää vai pitääkö siirtyä suoraan lip grippeihin tms.
Haukikalassa mulla ei ole haavia, mutta jalokalajahdissa on usein mukana sellainen lyhytvartinen haavi. Sille parhaimmaksi sijoituspaikaksi olen todennut takana vasemman käden puolella olevan vapatelineen. Abacossa vapateline on upotettua mallia, Commarissa pidin vapatelinettä sivukiskossa pystyssä.
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
Avatar
MMan
Viestit: 176
Liittynyt: 13:14:18 15.01.2012
Paikkakunta: Tornio

Re: Virittely vinkit

Viesti Kirjoittaja MMan »

sapporo
Viestit: 65
Liittynyt: 20:29:12 22.05.2014

Re: Virittely vinkit

Viesti Kirjoittaja sapporo »

Heipä Hei.
Oon nyt pikkuhiljaa rakennellu sot kajakkia, ja nyt oon miettiny mistä sais penkin.? Ei kärsi mitään poskettoman hintasta ostaa, vai tekeekö senki itse..? Ehdotuksia pliis
Avatar
catch_a_fish
Väärin kalastaja
Viestit: 1947
Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
Paikkakunta: Aura

Re: Virittely vinkit

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

sapporo kirjoitti:Heipä Hei.
Oon nyt pikkuhiljaa rakennellu sot kajakkia, ja nyt oon miettiny mistä sais penkin.? Ei kärsi mitään poskettoman hintasta ostaa, vai tekeekö senki itse..? Ehdotuksia pliis
Peruspenkkejä luulisi löytyvän melontaliikkeiden valikoimista - sellainen kun yleensä jää ylimääräiseksi asiakkaan valitessa jonkun hi-low / Premium -penkin.
Raikali
Viestit: 288
Liittynyt: 14:22:35 23.10.2012
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Virittely vinkit

Viesti Kirjoittaja Raikali »

Yksi asia minkä kanssa olen päätäni viime päivät vaivannut on kalojen säilytys. Millainen systeemi palstaveljillä on tähän? Sumppu kylkeen vauhtia hidastamaan vai jotain ihan muuta? Kylmälaatikollekaan en oikein järkevää paikkaa keksi. Tokihan tämä ei ole ongelma kuin helteisimmällä säillä joita ei (toivottavasti) ole ihan älyttömästi näillä korkeuksilla.

E: Jotain tällaista olin siis ajatellut: https://www.youtube.com/watch?v=ZPN9GasNj8A

Kysymys vaan että mistähän tuollaisia löytää? Nimenomaan pieneen tilaan rullattavia ja vetoketjullisia. Noita euron höpöhöpöpussejahan saa kaikista marketeista mutta eivät tunnu kovin luotettavilta.
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Virittely vinkit

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Raikali kirjoitti:Yksi asia minkä kanssa olen päätäni viime päivät vaivannut on kalojen säilytys. Millainen systeemi palstaveljillä on tähän? Sumppu kylkeen vauhtia hidastamaan vai jotain ihan muuta? Kylmälaatikollekaan en oikein järkevää paikkaa keksi. Tokihan tämä ei ole ongelma kuin helteisimmällä säillä joita ei (toivottavasti) ole ihan älyttömästi näillä korkeuksilla.

E: Jotain tällaista olin siis ajatellut: https://www.youtube.com/watch?v=ZPN9GasNj8A

Kysymys vaan että mistähän tuollaisia löytää? Nimenomaan pieneen tilaan rullattavia ja vetoketjullisia. Noita euron höpöhöpöpussejahan saa kaikista marketeista mutta eivät tunnu kovin luotettavilta.
Mä olen mennyt ihan perinteisellä styrox-kylmälaukulla. Niitähän on vähän joka marketissa ja ainakin neljää kokoa olen nähnyt. Mm. Artekno tekee Matka-Termo-nimellä. Kylmävaraajana olen perinteisten kylmäkallejen lisäksi pitänyt pakastettua litran vesipulloa, joka toimii samalla varavetenä jos jano yllättää.
Noi pehmeät kassit eivät useinkaan ole kovin hyviä eristysominaisuuksiltaan, mutta ehkä niihinkin täytyy ton toisen kajakin kanssa tutustua kun siinä on rajalliset tilat. Kalastelen kyllä syyspainotteisesti joten luontokin on suureksi avuksi. Välttämättä mitään kylmälaukkua ei edes tartte kun automatkalle.
Nykyiset kajakit: RTM Abaco 4.2 Hi Luxe, RTM Disco+
Raikali
Viestit: 288
Liittynyt: 14:22:35 23.10.2012
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Virittely vinkit

Viesti Kirjoittaja Raikali »

Kalakäyttöön varattu styroksilaukku on kyllä mutta jättäisin sen mielelläni kotiin. Toki oikein helteisille säille sen voi kajakkiin paiskata. Ajattelin vain että olisiko tuollaisesta pehmeästä laukkumallisesta vuoden ympäri mukaan kulkemaan. Kun syksyllä ja alkukeväästähän pärjää huonomminkin eristävällä versiolla, varsinkin jos/kun varjoon saa sen säilöön.
sapporo
Viestit: 65
Liittynyt: 20:29:12 22.05.2014

Re: Virittely vinkit

Viesti Kirjoittaja sapporo »

Hih. Ajattelin tehdä tohon tee se itse kajakkiini luukun minkä vuoraan esim. Styrofoamilla että on ns.integroitu kylmälaukku.
Raikali
Viestit: 288
Liittynyt: 14:22:35 23.10.2012
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Virittely vinkit

Viesti Kirjoittaja Raikali »

Tilailin noita Commanderin ja Riden kiskoon sopivia muttereita läjän Wurthilta kun töiden puolesta muutakin hoidin. Noita saa multa sitten ken tarvitsee, 10kpl jää maksamaan 6€.
Avatar
MMan
Viestit: 176
Liittynyt: 13:14:18 15.01.2012
Paikkakunta: Tornio

Re: Virittely vinkit

Viesti Kirjoittaja MMan »

Raikali kirjoitti:Yksi asia minkä kanssa olen päätäni viime päivät vaivannut on kalojen säilytys. Millainen systeemi palstaveljillä on tähän? Sumppu kylkeen vauhtia hidastamaan vai jotain ihan muuta? Kylmälaatikollekaan en oikein järkevää paikkaa keksi. Tokihan tämä ei ole ongelma kuin helteisimmällä säillä joita ei (toivottavasti) ole ihan älyttömästi näillä korkeuksilla.

E: Jotain tällaista olin siis ajatellut: https://www.youtube.com/watch?v=ZPN9GasNj8A

Kysymys vaan että mistähän tuollaisia löytää? Nimenomaan pieneen tilaan rullattavia ja vetoketjullisia. Noita euron höpöhöpöpussejahan saa kaikista marketeista mutta eivät tunnu kovin luotettavilta.
Esim. Tuolla on 5 sivua vaihtoehtoja. http://www.matkavaruste.fi/product_cata ... 752&page=1

Kuljetan aina mukana juuttikangas säkkiä. Jos saa kalaa niin kastelen sen ja kala(t) kääritään siihen. Haihtuminen pitää kalat viileänä. Hauet ja ahvenet ensin eräsäkissä liman vuoksi. Lohikalat suoraan säkkiin. Säkkiä kastellaan välissä niin että pysyy kosteana kokoajan. Tässä on se etu ettei tarvi aina suunnitella etukäteen että on jäät mukana.
T: M
Raikali
Viestit: 288
Liittynyt: 14:22:35 23.10.2012
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Virittely vinkit

Viesti Kirjoittaja Raikali »

Mä kävinkin tuon Mmanin linkkaaman sivun läpi jo eilen mutta ei oikein mielistä löytynyt. Idea olisi kumminkin että menisi käyttämättä tosi pieneen tilaan. Rullalle saa pieneen tilaan kun ei ole käytössä. Tuo juuttikangas-jutun löysin myös eilen kun asiaa googlettelin. Se voisi ollakin ratkaisu pulmaan.
Avatar
Jarzi75
Viestit: 688
Liittynyt: 12:38:46 27.04.2005
Paikkakunta: Vaasa, tuo syvien ja kirkkaiden vesien valtakunta...

Re: Virittely vinkit

Viesti Kirjoittaja Jarzi75 »

Kyllä mä kuskaan tommosta kovaa kylmälaukkua mukana. Ridessä ei oo pehmosesta mitään hyötyä, kun ei se sovi kuitenkaan keskiluukusta kunnolla. Viehän se kovaloota tilaa ja toimii purjeena, mutta kyllä sen kärsii, kun tietää kalojen olevan priimaa vielä kotonakin...
Jarrut tappiin... Ja vielä napsu yli...

Jos tästä jotain positiivista hakee, niin ei tuu ihan heti mieleen...
Avatar
Jupezku
Viestit: 455
Liittynyt: 18:09:20 03.08.2008
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Virittely vinkit

Viesti Kirjoittaja Jupezku »

Ei taidolla, vaan tuurilla!
http://jupezku.blogspot.com/
SonmH
Viestit: 14
Liittynyt: 17:21:20 29.07.2013

Re: Virittely vinkit

Viesti Kirjoittaja SonmH »

Jupezku kirjoitti:Apurauta farkun katolle nostoon:
http://jupezku.blogspot.fi/2015/04/kaja ... tolle.html
Kiitos hyvästä vinkistä. Täytyy rakennella jotain vastaava. Vaikka kontista jäljet jo löytyykin.
Avatar
fisher81
Viestit: 100
Liittynyt: 09:24:35 09.01.2014
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Virittely vinkit

Viesti Kirjoittaja fisher81 »

Tervehdys piitkästä aikaa tännekin. Virittelyt ovat jatkuneet. Nyt kajakissa on aurinkokennolaturi tuottamassa kaikuun ja plotteriin ja sähköperämoottoriin apu/ylläpitovirtaa. Kenno antaa 5W/h ja on pikakiinnikkeillä kiinni etuluukussa. Luukku aukeaa vaivattomasti kennon ollessa kiinni. Kuvaa voin postata jos jotakuta kiinnostaa?
Eka reissu tehty inkoossa ja homma pelitti erinomaisesti. Viikonpäästä raasepori kutsuu seuran jätkät koolle ja sieltä lisä fotoa ja turinointia luvassa.
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Virittely vinkit

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Jupezku kirjoitti:Apurauta farkun katolle nostoon:
http://jupezku.blogspot.fi/2015/04/kaja ... tolle.html
Asialliselta näyttää!
Toi jalka tekee siitä varmaan tukevan, mutta se on myös asia, jota vähän myös vieroksun koska ainakin mun parkkipaikkani eivät suinkaan aina osu ihan suorille alustoille.
Toi oma Ecklan kaupallinen tuki http://www.kalamies.com/kalastus-keskus ... 5#p1137925 on kyllä sinänsä Abacon kanssa toiminut hyvin, mutta Hobie varmaan sen verran painavampi, että voisi olla jo aika kovilla.
Pähkäilin tässä millainen voisi olla omatekoinen nostotuki ilman apujalkaa ja hahmottelin jotain oheisen kuvan kaltaista.
Se olisi pätkä esimerkiksi neliöputkea, U- tai C-profiilia, jonka kylkiin on hitsattu lattaraudat joissa on reiät lukitustapille. Putki tuupataan kattotelineen päähän ja nostetaan vaakasuoraan niin, että lukitustapin saa paikalleen kattotelineputken alle. Voi olla, että lukitustappeja tarvittaisiin kaksi. Toinen aivan kattotelineen kannattimen viereen estämään tuen liukuminen sivuttain ja toinen kauemmas kantamaan varsinaista kuormaa.
Tällainen rakenne voisi toimia esimerkiksi Thulen neliöputkisessa telineessä.
Liitteet
nostotuki.png
Nykyiset kajakit: RTM Abaco 4.2 Hi Luxe, RTM Disco+
Avatar
matsomppi
Viestit: 21
Liittynyt: 10:38:35 25.02.2015
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Virittely vinkit

Viesti Kirjoittaja matsomppi »

Selventäkäähän tyhmälle että mihin noita apurautoja katolle saamisessa tarvitsee?? Onko kajakeissa niin paljon kilkettä vai autot niin korkeita ettei omin voimin alta 50kg laite katolle nouse? Itsellä on tapana pyöräyttää kajakki rinnalle veto tyylisesti suorille käsille ja laskea siitä auton katolle, remmit kiinni ja koko hommaan alta 10min
"Kunto on pieninä hippuina metsissä ja maanteillä, sitä kerätäkseen on kirmattava niin maan perkeleesti"

Itsensä tyydyttäminen luonnossa on mahtimiesten hommaa
Avatar
catch_a_fish
Väärin kalastaja
Viestit: 1947
Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
Paikkakunta: Aura

Re: Virittely vinkit

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

Jotkut on käynyt vähemmän puntilla. Joillain on korkeampi auto. Jotkut haluaa välttää riskejä melottuaan koko päivän vesillä. Joskus nosto-operaatiota häiritsee tuuli. Tossa nyt muutama syy apurautojen tarpeisiin, eikä varmaan ainoita.
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
Avatar
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo
Viestit: 8464
Liittynyt: 13:21:01 27.04.2005
Paikkakunta: Urpoland-Penninpyörittäjien kylä

Re: Virittely vinkit

Viesti Kirjoittaja Sostakovits da Silva »

...
Viimeksi muokannut Sostakovits da Silva, 21:00:07 17.07.2015. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
Avatar
Jupezku
Viestit: 455
Liittynyt: 18:09:20 03.08.2008
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Virittely vinkit

Viesti Kirjoittaja Jupezku »

jorkkiporkki kirjoitti:Asialliselta näyttää!
Toi jalka tekee siitä varmaan tukevan, mutta se on myös asia, jota vähän myös vieroksun koska ainakin mun parkkipaikkani eivät suinkaan aina osu ihan suorille alustoille.
Ensimmäinen proto oli lähes vastaava, mitä siun piirros. Kattotelineeseen jämpti U-profiili, jossa tappi päässä. Varmasti toimii kevyillä kajakeilla. Itse päädyin tukijalalliseen versioon sen takia, että auton omat kattokaiteet vaikuttivat notkuvan aika tavalla, kun kajakin nosti pelkän apuraudan kanssa katolle. Pieni pelko takaraivossa, että vääntyy kattokaide. Tukijalalle porasin useamman reiän, joten voi säätää kaltevissa paikoissa vaateriin.
matsomppi kirjoitti:Selventäkäähän tyhmälle että mihin noita apurautoja katolle saamisessa tarvitsee?? Onko kajakeissa niin paljon kilkettä vai autot niin korkeita ettei omin voimin alta 50kg laite katolle nouse? Itsellä on tapana pyöräyttää kajakki rinnalle veto tyylisesti suorille käsille ja laskea siitä auton katolle, remmit kiinni ja koko hommaan alta 10min
Pro Angler 12 tyhjänä 45kg siihen akut ja muut päälle ollaan lähempänä 70 kiloa. Kuljetetaan köli kattotelineitä vasten ja ainoat paikat josta saa otteet on päissä. Ei ole oikein muita vaihtoehtoja kuin apuraudat. Mavea voi sitten harrastella muissa olosuhteissa, kun kajakin kanssa auton vieressä. Raudan kanssa viimeeksi kajakki oli katolla lähtövalmiina 5 minuutissa, joten ei siinä kauan mene.
Ei taidolla, vaan tuurilla!
http://jupezku.blogspot.com/
Avatar
Hynde
Viestit: 117
Liittynyt: 00:00:30 12.12.2011
Paikkakunta: Turku

Re: Virittely vinkit

Viesti Kirjoittaja Hynde »

Minulla on vakiopaikassa parkki rinteessä ja tuli opittua, että pystystoppari nostoavun ulkoreunassa on hyödyllinen. Ja nyt olen oppinut myöskin sen, että jo 25 kilon kajakilla pakkaskankeilla käsillä puolihuolimattomasti tehty nostorykäisy sattuu vielä 5 kuukaudenkin päästä. Eli peukkua apuraudoille.
Feelfree Moken 10 Lite, ex. Wilderness Tarpon 160. Tiderace Xplore M retkille, Jackson Super Hero allasharkkoihin
JohnnyGoGo
Viestit: 54
Liittynyt: 11:04:55 29.10.2014
Paikkakunta: Turku

Re: Virittely vinkit

Viesti Kirjoittaja JohnnyGoGo »

Onkos kukaan täällä lähtenyt noitten purjeviritelmien kanssa leikkimään? Itse en ole vielä kokeillut, enkä ihan heti ole kokeilemassakaan, mutta tuli noita videoita katsoessa vastaa vekkuli kommentti, jossa lakonisesti todettiin että sateenvarjosta ei olisi tarvinnut maksaa 200 euroa. Vähän jykevämpi sateenvarjo, jossa semmoinen läpinäkyvä osa voisi tosiaan olla pienillä modauksilla yllättävän hyvä kajakkipurje vaiko eikö? Sitoo kahdesta kohtaa kiinni kanteen, tai vaikka asentaa oikein jonkun pikakiinnitys klipsisysteemin ja kahva sylin tietämille, niin on suunnan hallintakin sisäänrakennettuna. Parista kohtaa ehkä vielä narut kankaan reunasta kahvaan kiinni, niin ei mene ympäri ja suunnan hallinta parempi. Omassa kajakissa sujahtaisi vieläpä keskikonsolin vapavarastoon varamelan kaveriksi näppärästi. Tuskin lähden kokeileemaan, jossei jotain oikein pitkää reissua joskus luvassa, mutta ajatuksen tasolla ihan hauska idea.
taho
Viestit: 339
Liittynyt: 12:35:17 12.09.2007
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Virittely vinkit

Viesti Kirjoittaja taho »

Ristus son poijat niin notta etelä-pohojanmaalla ei mitään apurautoja käytetä! :D
Papaecho
Viestit: 42
Liittynyt: 19:27:06 27.06.2013
Paikkakunta: Tampere

Re: Virittely vinkit

Viesti Kirjoittaja Papaecho »

matsomppi kirjoitti:Selventäkäähän tyhmälle että mihin noita apurautoja katolle saamisessa tarvitsee?? Onko kajakeissa niin paljon kilkettä vai autot niin korkeita ettei omin voimin alta 50kg laite katolle nouse? Itsellä on tapana pyöräyttää kajakki rinnalle veto tyylisesti suorille käsille ja laskea siitä auton katolle, remmit kiinni ja koko hommaan alta 10min
Pari viikkoa sitten nappasin Ride 135:n auton katolta päänpäälle ja suuntasin rantaan. Tuuli nappasi hieman kiinni kajakkiin ja kajakki lipsahti pikkasen niskan/yläselän puolelle ja oli vaarassa pudota. Ja koska minähän en kallista kajakkia tipauta niin rykäsin sen väkisin takaisin pään päälle, ilmeisesti oli niska niin oudossa asennossa että venähti oikealta puolelta koko paketti lapojen väliin asti. Kajakki ei kuitenkaan pudonnut ja hampaat irvessä kalastin aamupäivän. Siitä illalla töihin ja kivut vaan ylty, koko yläselkä/niska aivan jäykkänä. Niin jäykkänä että ihmiset kyseli nimmaria kun luulivat Jörn Donneriksi. Seuraavana päivänä saikkua työterveydestä ja kajakin nostelut siltä viikolta pakettiin.

Näinkin voi käydä ja apuraudalla kajakin saisi heti vähän parempaan asentoon ettei tarvitsisi kantaa liukas pohja päätä vasten. Päätin kuitenkin että tapaturma oli vain omaa heikkoutta ja nykyään nostan kajakin ensin auton katolta maahan ja sitten rinnallevetotyylillä päänpäälle ylösalaisin jolloin sitä on vähän parempi kantaa.
Vastaa Viestiin