Kalastuskajakit

JohnnyGoGo
Viestit: 54
Liittynyt: 11:04:55 29.10.2014
Paikkakunta: Turku

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja JohnnyGoGo »

psy1 kirjoitti:http://www.wildernesssystems.com/kayaks ... sher-140-0

Josko keväällä sais Suomeen?
On kyllä mielenkiintoinen kapistus tuokin... Koita tässä nyt sitten päätöksiä tehdä kun lisää vaihtoehtoja vaan pamahtelee tiskiin... :mitaviddua:

E: Taino, tuo varmaan alkaa jo ylittämään meikäläisen hintapuolen kipurajaakin.
Avatar
MMan
Viestit: 176
Liittynyt: 13:14:18 15.01.2012
Paikkakunta: Tornio

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja MMan »

Kun nopeutta pitää olla niin Tarpon 160 tai Tresher 155, jackson kraken. Itsellä on käytössä tarpon 160:nen perämerellä. Näissä uudemmissa tresherissä ja krakenissa on paremmin kantava keula. Minulla (115 kg) keulan yli roiskii kovemmassa kelissä. Jos käytetty tarponi kiinnostaa niin ole yv:llä yhteydessä, voisin myydä moottorilla tai peräsimellä. T:M
Näillä kokemuksilla olisin itse laittamassa näistä krakenin jos olisin laittamassa uutta samaan käyttöön kuin laitoin Tarponin.
Viimeksi muokannut MMan, 21:09:19 29.10.2014. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Hynde
Viestit: 117
Liittynyt: 00:00:30 12.12.2011
Paikkakunta: Turku

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Hynde »

Mun vanha Tarpon 160 meni Kaarinaan, olisi ehkä kokeiltavissa, jos siis haluat tuntumaa Mmanin tarjoukseen nähden
Feelfree Moken 10 Lite, ex. Wilderness Tarpon 160. Tiderace Xplore M retkille, Jackson Super Hero allasharkkoihin
JohnnyGoGo
Viestit: 54
Liittynyt: 11:04:55 29.10.2014
Paikkakunta: Turku

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja JohnnyGoGo »

Okei, pistetään korvantaakse tällainenkin mahdollisuus (harkintoja hankaloittamaan autsz ), kiitokset ehdotuksista. 160 on jo ehkä vähän turhankin pitkä kun alkaa noita seikkailuitakin vähän rajaamaan avoimemmille vesille. Eikä ainakaan paperilla tule kuitenkaan kantavuutta lisää. Mutta vauhdikas peli tosiaan taitaa olla.

Nopeus sinänsä ei kilpatasoista tarvitse olla, vaan enemmänkin mallia "ei olla tuhlattu rungon nopeutta siihen että voi vakauden puolesta jonglöörata yhdellä jalalla keulassa seisten", kun en tosiaan paljoa jigikalastusta kummempaa ole harjoittamassa. Tämän päivän tutkimukset ovat ajamassa Abacon suuntaan mutta huomenna varmaan taas jotain muuta :roll: .
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

JohnnyGoGo:

Mä luulen, että olet aika hyvin jäljillä. Toki paljon riippuu kalastustavoista myös. Jos aiot metrihaukia seisten lähikaislikoista kurittaa, niin mäkin kattelisin näitä leveämpiä 'lentotukialuksia'. Jos taas melkein pelkästään retkeilet ja vedät vähän uistinta samalla, niin ehkä vähän pidempikin alus puoltaisi paikkaansa. Retkeily/yleiskalastuskäyttöön uskon, että olet aika oikeassa kokoluokassa. Maailmalla suosittu tämän luokan alus on myös Ocean Kayak Trident 13.

Itse olen huomannut, että varustus reissuilla senkun vaan kevenee ja olenkin vähän katselemassa kakkosalukseksi jotakin vielä sporttisempaa, mutta saa nähdä kuinka märkää kyyti tulee olemaan.

Omalla Abacollani olen ollut kyllä aika kovissakin keleissä ja olo on silti tuntunut turvalliselta ja matkaakin on taittunut mukavasti. Otin omaani peräsimen varmuuden vuoksi ja totta onkin, että tuulisilla keleillä ilman peräsintä helposti kyrsii kun kokka tuppaa vastatuuleen varsinkin kun takana on kylmälaukkua yms. Pikkasen kun on kokemusta karttunut ja laiskuus lisääntynyt, niin jää melkein aina peräsin nykyisin laittamatta. Kyllä se merelle pidemmille retkille on silti ihan asiallinen ja voimia säästävä varuste.

Varustuksen ja toiminnan puolesta olen oikeestaan aika hemmetin tyytyväinen. Tänkin kokoluokan vehkeet painavat jo sen verran, että noi apupyörät takana ovat jatkuvasti käytössä kun sinne veteen autolta on kumminkin yleensä sen muutaman kymmen-sata metriä. Toi paksumpi kumipenkki on ihan riittävän mukava vaikka on vesillä yleensä 5-10 tuntia kerrallaan. Kaikuanturin, kaiun, navigaattorin ja akun sai vaivattomasti asennettua ja vielä olis yhdensuuntaiset varustekiskotkin jos tarttis jotain liikuteltavaa työpöytää viritellä. Lisäksi kahvat ja narut ovat asialliset. Voi olla vaan, etten vaan paremmasta tiedä eikö kuggaan osaa

Täällä kausi jatkuu kunnes vedet kovenevat, joten jos aikataulut vaan osuvat, niin toki pääset kokeilemaan vesillekin jos haluat. Kokemukseni mukaan myös Welhonpesässä asiakaspalvelu pelaa, joten sitäkin kautta varmaan onnistuu jos vaan kalustoa on paikalla.
JohnnyGoGo
Viestit: 54
Liittynyt: 11:04:55 29.10.2014
Paikkakunta: Turku

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja JohnnyGoGo »

Welhonpesään onkin nyt alustavasti sovittu kokeilua abacolle ja/tai mokenille jossain välissä ensi kuuta, eli näillä näkymin ei abacon osalta ainakaan tule tarvetta kokeilulle (tai katsoo nyt miten miehen käy). Kiitos kuitenki tarjouksesta!
Avatar
Hynde
Viestit: 117
Liittynyt: 00:00:30 12.12.2011
Paikkakunta: Turku

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Hynde »

Kannattaa ehkä koplata samaan paketti- ja talvihintaan myös kuivapuku tai kuiva välipuku, niin kausi jatkuu Turun nurkissa leutona talvena lähes koko vuoden ympäri. Ja sehän on kalastuskajakkien paras puoli, että alus on aina valmiina, kun vähänkin jostain avovettä löytyy.
Feelfree Moken 10 Lite, ex. Wilderness Tarpon 160. Tiderace Xplore M retkille, Jackson Super Hero allasharkkoihin
JohnnyGoGo
Viestit: 54
Liittynyt: 11:04:55 29.10.2014
Paikkakunta: Turku

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja JohnnyGoGo »

Hyvä pointti. Pitää kattoo mihin asti budjetti venyy, mutta sais varmaan kyllä halvemmalla. Onko noi välikuivapuvut itessään riittävän kelluttavia, vai kaipaavatko vielä kaveriksi liiviä tms? En nimittäin tollasta venäläistä aavaruuspukua näe itselläni päällä henkenikään uhalla :) / Touh
Avatar
Hynde
Viestit: 117
Liittynyt: 00:00:30 12.12.2011
Paikkakunta: Turku

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Hynde »

http://www.kalamies.com/kalastus-keskus ... esta-51903
Tuolta löytyy mielipide jos toinenkin
Feelfree Moken 10 Lite, ex. Wilderness Tarpon 160. Tiderace Xplore M retkille, Jackson Super Hero allasharkkoihin
Avatar
Jarzi75
Viestit: 688
Liittynyt: 12:38:46 27.04.2005
Paikkakunta: Vaasa, tuo syvien ja kirkkaiden vesien valtakunta...

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Jarzi75 »

JohnnyGoGo kirjoitti:Hyvä pointti. Pitää kattoo mihin asti budjetti venyy, mutta sais varmaan kyllä halvemmalla. Onko noi välikuivapuvut itessään riittävän kelluttavia, vai kaipaavatko vielä kaveriksi liiviä tms? En nimittäin tollasta venäläistä aavaruuspukua näe itselläni päällä henkenikään uhalla :) / Touh
Mun mielestä lähtökohta merelle mennessä on _AINA_ jokin kellutuskampe päälle. Vaikka kuivapuvun sisällä oleva ilma kelluttaa, niin liivit pitää kuupan yläasennossa.
Jarrut tappiin... Ja vielä napsu yli...

Jos tästä jotain positiivista hakee, niin ei tuu ihan heti mieleen...
Jepla
Viestit: 89
Liittynyt: 09:47:25 18.04.2012
Paikkakunta: Oulu

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Jepla »

Vastataan nyt tähän vaikka vähän otsikon ohi menee.
Toi Ursuitin mps puku ei kelluta yhtään joten liivit päälle.
JohnnyGoGo
Viestit: 54
Liittynyt: 11:04:55 29.10.2014
Paikkakunta: Turku

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja JohnnyGoGo »

Jepulis. Näin tuolta rivien välistä jo lueskelinkin. Eli huoli pois, ostan samalla liivit :) .
Avatar
catch_a_fish
Väärin kalastaja
Viestit: 1947
Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
Paikkakunta: Aura

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

jorkkiporkki kirjoitti:Otin omaani peräsimen varmuuden vuoksi ja totta onkin, että tuulisilla keleillä ilman peräsintä helposti kyrsii kun kokka tuppaa vastatuuleen varsinkin kun takana on kylmälaukkua yms. Pikkasen kun on kokemusta karttunut ja laiskuus lisääntynyt, niin jää melkein aina peräsin nykyisin laittamatta. Kyllä se merelle pidemmille retkille on silti ihan asiallinen ja voimia säästävä varuste.
Onko sulla joku erityinen syy, miksi ylipäänsä olet irrotellut ja kiinnitellyt peräsintä - edes välillä? Mulla on 3.60:ssä peräsin ja se on mun mielestä tarpeellinen ihan varsinaisessa tarkoituksessaan meloessa ja tosi kätevä tapa ohjailla kalastettaessa tuulen mukana ajelehtien. Mä en ole koskaan irrottanut peräsintä, edes kuljetuksen ajaksi.
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

catch_a_fish kirjoitti: Onko sulla joku erityinen syy, miksi ylipäänsä olet irrotellut ja kiinnitellyt peräsintä - edes välillä? Mulla on 3.60:ssä peräsin ja se on mun mielestä tarpeellinen ihan varsinaisessa tarkoituksessaan meloessa ja tosi kätevä tapa ohjailla kalastettaessa tuulen mukana ajelehtien. Mä en ole koskaan irrottanut peräsintä, edes kuljetuksen ajaksi.
Luultavasti se vaan on perua siitä, miten nostelen kajakin katolle (keikautan ensin auton viereen ylösalaisin ja sitten perä nostotuelle) ja ehkä jonkinlainen epäilys, että se motarivauhdissa alkaisi jotenkin väpättää. Lisäksi olen kääntänyt pedaalit ihan vaakasuoraan, etteivät tarraa nostovaiheessa mihinkään. Tarttee kyllä vähän testailla, kiitos herätyksestä!
Avatar
catch_a_fish
Väärin kalastaja
Viestit: 1947
Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
Paikkakunta: Aura

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

Ajelin kesällä 1000km siivun melootti katolla, kyllä se peräsinkin siellä mukana tuli.
Mä olen saanut jotenkin tuntumaa tuohon nosteluun siten, etten enää edes viritä liinaa taakkatelineiden väliin suojaksi, erityistä nostotukea mulla ei ole ollutkaan. Nyt kun näin sanon, niin varmaan ensi kerralla melootti tulee auton kylkeä pitkin alas. :D
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

catch_a_fish kirjoitti:Ajelin kesällä 1000km siivun melootti katolla, kyllä se peräsinkin siellä mukana tuli.
Mä olen saanut jotenkin tuntumaa tuohon nosteluun siten, etten enää edes viritä liinaa taakkatelineiden väliin suojaksi, erityistä nostotukea mulla ei ole ollutkaan. Nyt kun näin sanon, niin varmaan ensi kerralla melootti tulee auton kylkeä pitkin alas. :D
Mä olen niin laiskistunut, että ajelen melkein aina kajakki katolla, löysään vaan hihnat kotipihalla, ettei muovi turhaan rutistu. Tarttee vaan muistaa, ettei parkkihalleihin kurvaa kun toi X-Trail on sen verran korkea. Kulutukseen en ole oikein huomannut mitään vaikutusta, taitaa vaan parantaa X-Trailin kolhoa aerodynamiikkaa.
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Olen pari kertaa tossa jo aiemmin maininnut, että mieli tekis jotain toistakin kajakkia, että voisi vaimonkin ottaa reissuille joskus mukaan. Kajakki saisi olla sen verran ketterä, että helposti pysytään samassa vauhdissa. Toisaalta kaipaan vertikaalijigaukseen jotain, joka ei vikuroi tuulessa ja tottelee käskyjä rivakasti.
Nämä aatokset mielessäni käväisin alkuviikosta Welhonpesässä kattomassa, mitä olisi mahdollisesti hyllyssä. Tietty olin netistä lueskellut juttuja jo aika paljon ja mielessä välkkyivät lähinnä seuraavat vaihtoehdot: RTM Tempo, DAG/RTM Mid-Way ja RTM Disco+.
RTM Tempo olisi toisaalta ollut ekana vaihtoehtona, koska se on ilmeisesti näistä selvästi vakain ja ehkä nopein. Se perustuu SOT-kajakkien keksijän, Ocean Kayaksin, erittäin menestyneeseen Scupper Pro malliin ja siinä on retkeilykäyttöä varten hyvät tavaratilat jne, mutta ilmeisesti korkeudesta johtuen sen tuuleen hakemista näkee vähän moitittavan. Tätä nyt ei ollut hyllyssä, mutta ehkä tähän palataan vielä.

Toisena listalla oli DAG/RTM Mid-Way, joka on retkikajakin pohjalle rakennettu SOT.
Sattui niin, että liikkeessä oli käytettynäkin yksi Angler-versio, jossa on valmiina kolme vapatelinettä, joten sovin, että haen sen torstaina päiväksi kokeiluun.

Kajakki on nätti kuin karamelli. Pituus 440, leveys 65, paino 23. Vähän vaihtelua kun näilläkin voimilla saa heitettyä X-Trailin katolle suoraan ja kannettua rannalle olalla kantokahvasta.
Vehkeessä on valmiina kolme vapatelinettä, kaksi kiinteää takana ja yksi Scotty-tyyppinen keskellä jalkojen välissä. Jalkojen välissä on myös paikka pienelle viehelaatikolle tai juomapullolle. Edessä olevan vapatelineen paikka on sinänsä ihan toimiva, mutta vähän mietiskelen miten kaiun laittaisi. Voi olla, että vapateline ja muoviblokki johon se on kiinnitetty (ruuveilla kiinni rungossa) korvautuisi omassa käytössä jollain toisenlaisella virityksellä.
Edessä oleva säilytystila on osastoitu ja vesitiivis, joten rungon sisälle ei sitä kautta pääse. Kelluu varmasti hyvin, mutta säilytystilaa tietty rajoittaa vähän. Takakaivo on pyöreäpohjainen, joten jotain tynnyriä tai sukelluspulloa selvästi huutaa.
Mutta..sitten vesille. Kajakki on sen verran kapea, että kätevintä on astua kyytiin hajareisin.
Abacon jälkeen heti outoa kun on niin rauhaton paikallaan ollessa. Heiluu pienimmästäkin liikkeestä. Matalassa vedessä vähän kallistusta lisää ja vakautta alkaa yllättäen löytyä lisää.
Vettä tulee myös poistoreijistä ja istuinosa ei ole paljoakaan korkeammalla joten märkä reissu tiedossa. Peffa ylös ja vedet pois ja tulpat kiinni. Sitten liikkeelle.
Herkästi lähtee. Meno vakautuu heti kun pääsee liikkeelle. Aika vaivattomasti tuntuu kulkevan. Katson kotona myöhemmin GPS-lokista, että vaivaton matkavauhti pyörii siinä 7-8 km/h, reilun kilometrin enemmän kuin Abacolla. Harmittavasti tuulta on ehkä vain 3-4 m/s. melon ulommas ja pikkasen löytyy jo aaltoja. Kokeilen käyttäytymistä tuulessa. Valitsen pisteitä horisontista ja melon niitä kohti. Tuuli ei tunnu juurikaan vaikuttavan, saa meloa ihan tasaisesti molemmilta puolilta ja kääntyminenkin on aika kevyttä.
Lakkaan melomasta ja katson miten kajakki käyttäytyy tuulessa. Yllättävän nätisti lipuu kylki kohtisuoraan tuulta vasten. Minulla tosin ei ole takalootassa mitään, joten vaikea sanoa kuinka sitten käyttäytyisi.
Sitten kokeilen kalastusta. Pikkasen epävarma olo huiskia vavalla kun jalat ovat sisällä kajakissa. Pientä värinää puolelta toiselle. Nostan jalat laidan yli veteen ja fiilis muuttuu täysin, meno vakautuu heti. Huomaan myös, että takapaksiin kurotellessa kannattaa ehdottomasti laskea kurotuksen puoleinen jalka veteen, jollon voi touhuta ihan rauhassa, muuten on hutera olo.
Kokeilen vielä miltä tuntuisi laittaa Abacon n. nelisenttinen penkki peffan alle..ei hyvä, aika hutera olo. Varmaan pelkkä selkänoja on hyvä jos jalan pituus ei osu noihin jalkatukiin. Mulla kyllä sattui osumaan ja sai aika hyvän vedon. Mela varmaan vaan oli sellaset 20 cm liian pitkä, että olisi sanaanut oikein tehokkaita pystyvetoja..jos nyt tällaiselta rapakuntoiselta vanhalta äijältä sellaisia edes irtoaa. Mulla oli 235 mela ja mulle ehkä optimaalinen voisi ton kanssa olla joku 215cm.
Vähän vajaa 4 tuntia ja reilu 13 kilsaa vesillä pyörimistä, eikä huonot fiilikset ollenkaan. Laadukkaan oloinen peli. Täytyy tosin tietää mitä hakee. Ei mikään vakaa yleiskalastusalus, vaan urheilullinen melojan peli. Aika valppaana saa koko ajan olla.

No, palautin kajakkia liikkeeseen ja selvisi, että hyllyssä on myös yksi RTM Disco+, vaikka nettisaldo näyttikin nollaa. Ajattelin, että en anna itselleni anteeksi jos en vertailun vuoksi sitäkin kokeile, vaikka nettijuttujen mukaan se onkin soveliaampi pikkasen köykäsemmille melojille.
Sovin, että otan sen kyytiin ja palautan seuraavana iltana.
Jos Mid-Way on nätti, niin Disco+ on suorastaan koru. Kauneus on tietty katsojan silmässä, mutta ainakin mun silmää se on kaunein SOT, jonka olen nähnyt. Unohtui kuva ottaa, mutta Googlaamalla kuvahaussa RTM Disco kyllä löytyy.
Pituus 428, leveys 65 ja paino 23.
Eikun vesille. Kajakissa on kiinteät kantosyvennykset kyljissä..ei ihan niin kätevä kantaa kun MId-Way, mutta sen verran kevyt, että menee yhdessä kädessä.
Vedessä paikallaan tuntuu yllättävän vakaalta. Koekallistus..hups! samaa vauhtia olisi mennyt loppuun asti. Tällainen vikuri siis. Täytyykin olla varovainen.
Perjantaina olikin vähän enemmän tuulta ja aaltoja, sai vähän nautiskella. Kajakki kääntyi kevyesti joka suuntaan ja helposti pystyi melomaan tuulen suunnasta riippumatta.
Tarkistin matkavauhdin taas GPS:stä ja suunnilleen samaa luokkaa kun Mid-Waylla, aavistuksen hitaampaa ehkä, pikkasen vähemmän kaseja logissa.
Jo silmämäärin katsoen sisäpohja on paikallaan ollessa aika paljon vedenpintaa alempana, joten kun tulpat ottaa pois, jalkatilassa on äkkiä useampi sentti vettä. Jalkatilan ja istuinosan välillä on kumminkin kyhmy, joka estää hyvissä oloissa veden pääsyä istuintilaan. Sama kyhmy tietty estää myös sen veden poistumisen sieltä..
No, muutama veto eteenpäin ja kajakki nousee ja imu vetää jalkatilan tyhjäksi. Taitaisi olla hyvä paikka automaattisesti aukeaville tulpille.
Vapa ei ollut nyt mukana, joten en voinut oikeaa kalastusta kokeilla, mutta simuloin ja antauduin tuulen vietäväksi. Nätisti kulki poikittain tuuleen ja ei ollut kauhean levottoman oloinen vaikka oli jalat sisällä kajakissakin. Taakse kurottaessa kyllä sama jalka ulos-kikka paikallaan kuin Mid-Wayssä. Epäilemättä myös kalan kanssa taistellessa tai kovemmissa keleissä.
Säilytystilojen osalta Disco+ toimitetaan riisuttuna. Siinä ei ole avattuna yhtään luukkua rungon sisään. Näin ei ole tietty tarvinnut miettiä mitään kellukeaineita myöskään. Edessä on luukun kaulus, jonka voi leikata auki ja laittaa kumiluukun ja jalkonen välissä on tasainen alue, johon voi laittaa joko kierrettävän luukun tai kauluksen kumiluukulle. Tällöin tietty tarttee myös lisätä kellukkeita rungon sisään. Se mistä tykkäsin, on tasainen seinämä jalkojen etupuolella, johon aika kätevästi saa kaiun kiinni.
Lopuksi päätin vielä kokeilla samaista Abacon istuinta Disco+:ssa. Big mistake.
En päässyt kuin 100 m rannasta ja kokeilin reipasta käännöstä melaperäsimellä..ja kääntyihän se.
Tuli testattua kuivapuvun tiiveys ja todettua, kuinka tärkeää on kiinnittää kaikki irtoroinat kajakkiin.
Sain tärkeimmät pelastettua, mutta päätin uida rantaan etten kippaa niitä uudelleen veteen. On muuten kohtuu hankala uida ja työnnellä kajakkia kun melontaliivit vielä tuppaavat nousemaan ylös.
Rantaan päästyäni lähdin kokeilemaan, kuinka takaisin kiipeäminen onnistuisi. Täytyy sanoa, että meikäläisen akrobatialla ainakin harjoittelematta tosi huonosti. Disco+ on sen verran kiikkerä, että lipeää alta kuin saippua. Tämän kanssa selvästi kannattaa harjoitella ja melakellukekin on enemmän kuin suositeltava.
Kymmenkunta kilsaa vesillä ja oli aika lähteä palauttamaan.
Kuinkas sitten kävi? Aika vaikeeta oli päättää. Mieli olis oikeestaan tehnyt pitää molemmat..ja jos oikein arvaan, niin vaimo saattaa vielä haluta sen Tempon..lähinnä vakauden takia.
Auton katolle jäi kuitenkin tällä kertaa toi Disco+
Jos Abaco on vähän kun toi mun X-Trail, tylsähkö, mutta hoitaa hommansa loistavasti, niin toi Disco+ on enempi kuin SOT-maailman Nissan GT-R. Lisäksi siinä ei ollut niin paljon valmiina kun tossa Mid-Way:ssä, joten pääsee enemmän soveltamaan itse.
Liitteet
DAG MId-Way Jollaksen rannassa
DAG MId-Way Jollaksen rannassa
1787.jpg (73.62 KiB) Katsottu 10311 kertaa
Avatar
catch_a_fish
Väärin kalastaja
Viestit: 1947
Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
Paikkakunta: Aura

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

Olisin kyllä halunnut olla paikanpäällä näkemässä tuon melakäännöksen Discoplussalla. :D
Mutta hieno raportti kaikenkaikkiaan ja onnittelut RTM-laivaston lisäyksestä.
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

catch_a_fish kirjoitti:Olisin kyllä halunnut olla paikanpäällä näkemässä tuon melakäännöksen Discoplussalla. :D
Mutta hieno raportti kaikenkaikkiaan ja onnittelut RTM-laivaston lisäyksestä.
Kiitos, kiitos!
Olen aika varma, että samantyyppisten käännösten näkemiseen tulee vielä paljon tilaisuuksia..
Nykyiset kajakit: RTM Abaco 4.2 Hi Luxe, RTM Disco+
Avatar
Hynde
Viestit: 117
Liittynyt: 00:00:30 12.12.2011
Paikkakunta: Turku

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Hynde »

Kiitokset Jorkkiporkki mukavasta koeajotarinasta. B&W:sta muuten löytyy kajakin vakauttamiseen remmikiinnitteiset "apupyörät", eli Harmonyn Sea Sponsons, jos haluatte varmistaa perheretken ilman uintiosuutta. Ostin itselleni tuollaiset merikajakkiin rekien kalastusrupeamia varten, mutta vielä ei ole tullut kokeiltua.
Feelfree Moken 10 Lite, ex. Wilderness Tarpon 160. Tiderace Xplore M retkille, Jackson Super Hero allasharkkoihin
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Joo, RTM:llä on samankaltaisia apupyöriä. Kai tässä kohta alkaa taantua apupyörä- ja vaippaikään, mutta mitään en vielä myönnä. Täytyy kesällä yrittää ankarasti vaan harjoitella pelastautumista ja tehdä sen jälkeen johtopäätökset.
Nykyiset kajakit: RTM Abaco 4.2 Hi Luxe, RTM Disco+
Avatar
Hynde
Viestit: 117
Liittynyt: 00:00:30 12.12.2011
Paikkakunta: Turku

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Hynde »

Joo, ajattelinkin lähinnä, että jos haluat rouvalle tarjota Discoretkeä
Feelfree Moken 10 Lite, ex. Wilderness Tarpon 160. Tiderace Xplore M retkille, Jackson Super Hero allasharkkoihin
jpihlaja
Viestit: 32
Liittynyt: 11:11:17 26.08.2006

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja jpihlaja »

No niin, nyt on uusi Ride 115 kastettu. Vetta tuli ja tuuli puhalsi niin, että paikoin haukiperhon heittäminen ei vaan enää onnistunut. Mutta olipahan vaan siistiä. olen daivaassa
Kajakki pelasi just niinkuin ajattelinkin, se on looginen ja helppo melottava. Kunhan tekniikka ja kunto paranee, niin kyllä tuolla sellaiset siirtymät tekee mihin itsellä on tarvetta. Nyt matkavauhti oli 4-5 km/h ja huipuiksi sain 7,5 km/h Sports trackerin mukaan. Istuin oli mukava ja itse asiassa huomasin, että nyt aluksi ainakin heitän mieluummin istuen kuin seisten vaikka sitäkin lyhyesti kokeilin. Ehkä kelluntarengastausta on jo opettanut istuen heittelyyn.

Kalastus oli pikkaisen vaikeampaa kun kunnollista kyljellä säädettävää ankkuria ei vielä ollut, joten kajakin kääntyily tuulessä hiukan söi tehokkuutta. Yksi kolmekiloinen kuitenkin kävi katsomassa myös uutta menopeliä.

Auton katolle ja pois nostelu onnistui ihan hyvin räsymaton avulla. Luultavasti tekniikan kehittyessä tuo tulee sujumaan aina vaan paremmin.

Ride vaikuttaa pääosin olevan laadukas peli ja hyvin viimeistelty. Ainoa hempula osa ovat nuo jalkatuet. Ja niinpä toinen niistä tipahti matkalle... No, kai noita saa varaosina tai jotain.

Yhteenvetona siis taas yksi meloottihullu kalastaja on syntynyt. :D
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

jpihlaja kirjoitti:
Kalastus oli pikkaisen vaikeampaa kun kunnollista kyljellä säädettävää ankkuria ei vielä ollut, joten kajakin kääntyily tuulessä hiukan söi tehokkuutta. Yksi kolmekiloinen kuitenkin kävi katsomassa myös uutta menopeliä.
Hyvää settiä! Tervetuloa joukkoon.
Mäkin tykkään syksyllä kalastella kun ei tuu niin kuuma meloessa ja saaliskin säilyy hyvin.
Netti on pullollaan kunnollisten ankkurihissien ohjeita, mutta jos et tälle syksylle enää jaksa ruveta askartelemaan, niin tee tollanen nopea pikaviritys, joka kytketään vaan kajakin sopiviin kahvoihin, kylkinaruihin tai lenksuihin.
Oma viritykseni on tossa kuvassa:
http://www.kalamies.com/kalastus-keskus ... 21#p981721
Välille voi lisätä jousihakoja tarpeen mukaan, joilla voi ohjailla narujen kulkua.
En nyt muista, oliko toi jousihakamalli Motonetistä vai Tarjoistalosta, mutta musta kätevä kun siinä on narua varten oma rengas.
Ite en ankkurissa viihdy, mutta mielessä on ollut joskus testata Ikean kassia ajoankkurina. Muutaman metrin narulla vaan tohon renkaaseen kiinni.
Haukimiehillä olen nähnyt sellaisen kaislikkoankkurin, että on vaan vieteriköyden päässä starttikaapelista nyysitty leuka, jonka voi napsauttaa kaisloihin kiinni.
Nykyiset kajakit: RTM Abaco 4.2 Hi Luxe, RTM Disco+
Avatar
psy1
Vähän ihastunut
Viestit: 2070
Liittynyt: 09:32:46 21.03.2006
Paikkakunta: Tampere

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja psy1 »

Mää mukkasi rotvalli reunaa ja pipa lens.
Vastaa Viestiin