Kalastuskajakit

JHammer
Viestit: 331
Liittynyt: 15:57:39 08.03.2009

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja JHammer »

Moro pastori!
Kävin tänään osastolla. Kiitos hyvästä esittelystä!
Kaikenkaikkiaan vahvistu käsitys että kajakkikalastus nimenomaan on mun juttu!
Pastori silli
Viestit: 395
Liittynyt: 09:48:45 13.06.2010

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Pastori silli »

Moro vaan vasara.
Hienoa, että pystyin olla avuksi!


Mukava ja kiireinen päivä kaiken kaikkiaan, tuttuja ja tuntemattomia palstalta tuli nähtyä. Kaikkia varmasti enään edes muista, paitsi naamat. Nimi/nimimerkki pää kun aivan luokattoman huono. :roll:
Nähtyä tuli myös Tmu:n uusi kikotin pirun mageella hauki vaihti raidalla. :-D Haju vielä puuttu.
Muutaman kyläily kutsun joutuu kyllä varmasti käyttämään ens kesänä! :love:
Affen
Percalan Fluviatilis
Viestit: 454
Liittynyt: 08:45:26 28.08.2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Affen »

Hemmetin Pastori silli, nyt iski taas kauhea kajakkikuume. Olin se nuorempi punatakkinen sälli sen lyhyemmän naaraspuolisen kanssa :)

Täytyis varmaan Octaviaan hankkia kattotelineet, josko se siitä lähtis. Se kajakki mitä viimeksi kävin Welhonpesällä melomassa tais olla RTM Abaco. Heillä oli mielenkiintosia kajakkeja Mokenin 10 ja 12.5. Tosin olishan se Cuda aika unelma, hintaa vaan 500€ enemmälti.

Pikkulampea ja järveä tulisi kierrettyä, olisikohan tuollainen Mokenin 10 kokoluokan vehje peräsimen puutteen takia aivan surkea? Lähinnä sen koko olisi sen verta kätevä...
"Ne tekee,jotka osaa,jotka ei osaa,ne arvostelee"
Avatar
Jarzi75
Viestit: 688
Liittynyt: 12:38:46 27.04.2005
Paikkakunta: Vaasa, tuo syvien ja kirkkaiden vesien valtakunta...

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Jarzi75 »

Affen kirjoitti:Pikkulampea ja järveä tulisi kierrettyä, olisikohan tuollainen Mokenin 10 kokoluokan vehje peräsimen puutteen takia aivan surkea? Lähinnä sen koko olisi sen verta kätevä...
Mokenista ei ole mitään kokemuksia, mutta miksi sä peräsintä tarvit jossain lammella? Eihän tuo tietysti kovin suuntavakaa voi olla, mutta onko tosiaan tarvekkaan?

Omaan 135 Rideen en oo osannu kaivata peräsintä edes tuolla merellä. Mutta en toki oo koskaan edes kokeillu peräsimellistä vekotesta...
Jarrut tappiin... Ja vielä napsu yli...

Jos tästä jotain positiivista hakee, niin ei tuu ihan heti mieleen...
Affen
Percalan Fluviatilis
Viestit: 454
Liittynyt: 08:45:26 28.08.2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Affen »

Kävin kokeilemassa tuota Abacoa ja se ainakin tuntu ilman peräsintä aika holtittomalta, siitä jäännyt tuo peräsimen tarve. En sitten muista malleista tiedä ovatko suuntavakaampia eikö kuggaan osaa
"Ne tekee,jotka osaa,jotka ei osaa,ne arvostelee"
Pastori silli
Viestit: 395
Liittynyt: 09:48:45 13.06.2010

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Pastori silli »

Harmi kun en löydä yhtään pohjakuvaa Abacosta, eikä messuillakaan päässyt näkemään pohjaa kun olivat aseteltu niin.

Mutta Jarzia pitää kyllä peesta ja todeta, että itse en myöskään ole nähnyt tarpeelliseksi peräsintä Tarponissa tai Cudassa, eli kyllä suuntavakaampia malleja löytyy.
Avatar
psy1
Vähän ihastunut
Viestit: 2070
Liittynyt: 09:32:46 21.03.2006
Paikkakunta: Tampere

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja psy1 »

Affen kirjoitti:Pikkulampea ja järveä tulisi kierrettyä, olisikohan tuollainen Mokenin 10 kokoluokan vehje peräsimen puutteen takia aivan surkea? Lähinnä sen koko olisi sen verta kätevä...
10f on aivan liian pieni järvelle, lampia sillä kyllä kiertää. Tuon luokan laitteissa peräsimellä ei te mitään. Peräsimen tarve esiintyy vasta pidemmissä aluksissa. Sillä korjataan tuulen/aaltojen tekemää kääntöö, ei kajakin huonoja tai olosuhteisiin sopimattomia ominaisuuksia.
Affen kirjoitti:Kävin kokeilemassa tuota Abacoa ja se ainakin tuntu ilman peräsintä aika holtittomalta, siitä jäännyt tuo peräsimen tarve. En sitten muista malleista tiedä ovatko suuntavakaampia eikö kuggaan osaa
Kuin pitkä tuo on?

Alle 14f laitteista on turha odottaa oikeesti hyvää suuntavakautta! Pois lukien nää extreme pohjaratkasut, niissä saadaan 12f alus kulkeen 14f tuntumalla.

Jos meinaat kierrellä järviä enemmänkin ja siten kaipaat melonta-ominaisuuksia, niin suosittelen kyllä 14f laitetta. Tai sit jos on pakko olla pienempi, niin Ride 115 tai Commander 120.
Joku Tarpon 120 tyyppinen menee lammilla täydellisesti, mutta sit ei tosiaan sais olla järvillä useempien kilometrejen siirtymiä tai isompia aallokkoja.
Mää mukkasi rotvalli reunaa ja pipa lens.
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Abaco on n. 4,2m ja kyllä mä olen tykännyt merellä peräsimestä aika paljon kun meloo vaikkapa 10 m/s tuulessa sivuvastaiseen. Se on ihan fysiikkaa, että vehkeet pyrkivät tuuleen nousemaan.

Mä kun en ole koskaan ennen melonu, niin tuntuihan se alussa ilman peräsintä vähän hankalalta ihan suoraan mennä. Ilmeisesti kajakki on sisäänajautunut ja tottunut veteen kun parin kuukauden jälkeen ei peräsintä enää pienemmille vesille jaksanu edes kiinnittää szeko

Abacon pohjan mallia näkee vaikka täältä:
http://www.kalamies.com/kalastus-keskus ... 49#p981419
Liitteet
IMG_0959.JPG
IMG_0959.JPG (50.75 KiB) Katsottu 4426 kertaa
Affen
Percalan Fluviatilis
Viestit: 454
Liittynyt: 08:45:26 28.08.2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Affen »

Jees, voi olla että oli minun kokemaattomuuttani myös. Jokatapauksessa mut on aika hyvin käännytetty Cudaan, Mokenissa olisi kyllä nuo kiskot sivuilla, mutta eiköhän ilman niitäkin pärjää.

Sen verta kajakki projekti edennyt että löyty vanhat kattotelineet, testaan ensin tehdä jonkinnäköisen patentin tuohon kattotelineeseen, jos tuntuu huonolta viritykseltä niin investoin noihin thulen slide bar:hin.

Katsoo jos löytyis jostain sopiva käytetty, muuten joutuu varmaan tilailemaan uuden :)
"Ne tekee,jotka osaa,jotka ei osaa,ne arvostelee"
Affen
Percalan Fluviatilis
Viestit: 454
Liittynyt: 08:45:26 28.08.2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Affen »

Heh, tän ketjun alkupuolellehan olin viime vuonna kirjotellut juttua, se kajakki olikin RTM K-largo mitä olin käynnyt melomassa... Hyvin tämä muisti pelaa:)
"Ne tekee,jotka osaa,jotka ei osaa,ne arvostelee"
Affen
Percalan Fluviatilis
Viestit: 454
Liittynyt: 08:45:26 28.08.2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Affen »

Dodi, nyt on kajakkikuume taltutettu, tuli ihan normi kuume tilalle :D

Joku saattaaki olla jo aiemmin tavannut kyseisen paatin
Liitteet
cuda2.jpg
cuda2.jpg (65.41 KiB) Katsottu 4244 kertaa
"Ne tekee,jotka osaa,jotka ei osaa,ne arvostelee"
Avatar
izengard
Viestit: 107
Liittynyt: 06:40:20 25.09.2007
Paikkakunta: Oulu

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja izengard »

Eikai tuo vaan oo Pastori sillin Cuda? Siis nykyään se ois sitte ex?
Mitähän se nyt on keksiny...
Pastori silli
Viestit: 395
Liittynyt: 09:48:45 13.06.2010

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Pastori silli »

izengard kirjoitti:Eikai tuo vaan oo Pastori sillin Cuda? Siis nykyään se ois sitte ex?
Mitähän se nyt on keksiny...
Kyl se vaan on miun rakas ex... :mrgreen:

Täydellinen kajakki, mutta vain yksipaikkainen, joten tällainen on tilattu tilalle ja saapuu kesäkuussa.
http://i1355.photobucket.com/albums/q70 ... G_0006.jpg
http://i1355.photobucket.com/albums/q70 ... G_0004.jpg

Saa ens kesänä 3v tytön mukaan pois äitiään kiusaamasta ja näin ollen pääsee itse hyvällä tekosyyllä kalaan ilman, että taustalla kuuluu nalkutusta! olen daivaassa
Varmasti kun lompakko sen sallii niin pikku cudan ostan tuohon rinnalle, muttä nyt mennään näillä eväillä. :bigboss:
Avatar
izengard
Viestit: 107
Liittynyt: 06:40:20 25.09.2007
Paikkakunta: Oulu

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja izengard »

Saat kyllä sitten käyttää mua melontaretkellä enskesänä. olen daivaassa
Ei sillai homolla tavalla vaan miehisellä tavalla.
No, tosipuheessa tyypit kiinnostais jos satutaan samoille lätäköille.
Onhan tuosta tosiaan sivulauseissa ollut puhetta, sillä osasinkin epäillä.
Onnea nyt etukäteen jo!
Pastori silli
Viestit: 395
Liittynyt: 09:48:45 13.06.2010

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Pastori silli »

Kyllähän tuo melontaretki sopii vallan mainiosti ja eihän kerta homoks tee... eihän :mitaviddua:

Sanotaan näin, että toivottavasti satutaan samoille vesille!
Tulkaa ihmeessä tonne kisoihin sieltä pohjoosesta. Mie ajattelin, notta jos sinne tulee tuttua porukkaa muutamaks päiväks niin jään sitte itekkin muutamaks päiväks teltan kanssa. Sais kaks kärpästä yhellä iskulla.
Avatar
MMan
Viestit: 176
Liittynyt: 13:14:18 15.01.2012
Paikkakunta: Tornio

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja MMan »

Minäkin haluun testata. :shock: Myös solona että kuinka on raskas. Kaksikkona kulkee varmaan kuin höyhen?

Olen tulossa kisaan ja varaillut Tmu:lta majoitusta pe-la ja la-su. Täältä on sen verran matkaa etten tule aamulla suoraan. vois kyllä jäädä vielä sunnuntaiksi kalaan. Laitampa teltankin kyytiin.

T:M
Affen
Percalan Fluviatilis
Viestit: 454
Liittynyt: 08:45:26 28.08.2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Affen »

On kyllä siisti peli tuo Big Tuna! Onkohan tuo paljon raskaampi meloa kuin esim. Cuda?

Ihan turhaan jännäsin sitä auton katolle nostamista, kävi oikein helposti, vielä kun treenailee tekniikkaa niin johan menee.

Täytyy seuraavaksi viritellä se nostotuki omiin telineisiin ja jonkinlaiset kajakkikärryt. Ajattelin ensin tehdä SOT-malliset kärryt ite ja jos ne on epäkätevät haen biltemasta kärryt.

Sais nyt vaan kelit alkaa lämpeemään!
"Ne tekee,jotka osaa,jotka ei osaa,ne arvostelee"
Pastori silli
Viestit: 395
Liittynyt: 09:48:45 13.06.2010

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Pastori silli »

MMan kirjoitti:Minäkin haluun testata. :shock: Myös solona että kuinka on raskas. Kaksikkona kulkee varmaan kuin höyhen?

Olen tulossa kisaan ja varaillut Tmu:lta majoitusta pe-la ja la-su. Täältä on sen verran matkaa etten tule aamulla suoraan. vois kyllä jäädä vielä sunnuntaiksi kalaan. Laitampa teltankin kyytiin.

T:M
Toivottavasti saan sen tuonne kisoihin mukaan. Tällä hetkellä ei ole varmuuttaa onko oma kajakki vielä saapunut tohon mennessä, mutta on mulla kisoihin kajakki optio olemassa.
Taidan sinne ottaa tuon Tunan niin pääsee sitä sitte kaikki halukkaat testaamaan.

Sen mitä itse sitä viime kesänä kävin iso B:n kanssa testaamassa niin köykänen oli meloa. Jälkikäteen tajuttiin, että soolona ei sitä testattu ollenkaan, mutta varmasti suhteellisen köykänen meloa yksinkin.
Testattiin kääntää penkit "naamat vastakkain", vain minä meloin ja Iso B nautti kyydistä. Tälläkin istumajärjestyksellä liikkui köykäisesti.
Ainut mikä itseäni mietityttää on suuntavakaus varsinkin kun soolona meloo. Sen verran vähän tuota painoa niin kulkee melkoisen pinnassa ja korkeella, joten saattaapi tuuli ottaa aika vahvasti kiinni, mutta sen aika näyttää. :D
Avatar
Jiibee
Viestit: 676
Liittynyt: 09:54:29 14.08.2007
Paikkakunta: Päijänteen ja Keurusselän välissä.

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Jiibee »

Paljonko tuollasesta PigTunasta pitää köyhtyä ja kuinka kauas metsän läpi lammelle tuon + muutaman tunnin kamat kantaa kahteen mieheen?
On tuo vene myynnissä niin tällanen lammenvalloitusväline kiinnostais tilalle.
Aina välillä hetken vaikuttaa siltä että asiat sujuisivat mutta kyllä se aina sitten nopeasti helpottaa.

omnis festinatio ex parte diaboli est
Pastori silli
Viestit: 395
Liittynyt: 09:48:45 13.06.2010

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Pastori silli »

Jiibee kirjoitti:Paljonko tuollasesta PigTunasta pitää köyhtyä ja kuinka kauas metsän läpi lammelle tuon + muutaman tunnin kamat kantaa kahteen mieheen?
On tuo vene myynnissä niin tällanen lammenvalloitusväline kiinnostais tilalle.
Hinnasto löytyy tuolta: oikea laita.
http://www.erakettu.com/index.php?section=1

Kahdestaan kantaa kyllä pitkälle, mutta yksin tuota ei pitkälle kanna.
Jos taas kajakkikärryllä pystyy taipaleen vetämään niin silloin yksinkin pääsee kauas ja pehmeessä maastossa voip vetääkkin, mutta kivikossa sitä en suosittele tekemään. :D
Avatar
Jiibee
Viestit: 676
Liittynyt: 09:54:29 14.08.2007
Paikkakunta: Päijänteen ja Keurusselän välissä.

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Jiibee »

Toinen tiukka kysmys. Rannassa vierekkäin tuollanen tuna ja Terhi Saiman, kummalla käy keveämmin uistelemassa puolen kilsan päässä olevan kuhapaikan kesäiltana?

Ongelma on siis se, että pitäis päästä yksinkin kalaan, mutta kuitenkin pahimmillaan lähdössä 2 aikuista ja 2 alle kouluikäistä.

IT-ihmisen hartioille kumpikin tekee varmaan hyvää verrattuna ruorin kääntämiseen, mutta kanootilla tulis varmaan herkemmin lähdettyä ihan huvikseen matkaan.
Aina välillä hetken vaikuttaa siltä että asiat sujuisivat mutta kyllä se aina sitten nopeasti helpottaa.

omnis festinatio ex parte diaboli est
Pastori silli
Viestit: 395
Liittynyt: 09:48:45 13.06.2010

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Pastori silli »

Jiibee kirjoitti:Toinen tiukka kysmys. Rannassa vierekkäin tuollanen tuna ja Terhi Saiman, kummalla käy keveämmin uistelemassa puolen kilsan päässä olevan kuhapaikan kesäiltana?

Ongelma on siis se, että pitäis päästä yksinkin kalaan, mutta kuitenkin pahimmillaan lähdössä 2 aikuista ja 2 alle kouluikäistä.

IT-ihmisen hartioille kumpikin tekee varmaan hyvää verrattuna ruorin kääntämiseen, mutta kanootilla tulis varmaan herkemmin lähdettyä ihan huvikseen matkaan.
Terhi siis kulkee soutamalla?
Huom. nämä siis jos itse joutuisin valitsemaan.

Tuossa pahimmassa skenaariossa niin ehdottomasti Terhi, vaikka on mahdollista myös toteuttaa Tunassa. Tuna varmasti käy niin ahtaaksi, ettei omasta mielestäni järkeä. Vaatisi myös mahdollisesti kaksi penkkiä lisää.

Mikäli pahimpaa skenaariota ei tapahdu niin oma valintani olisi Tuna.
Yksin ja myös kaksin varmasti huomattavasti leppoisampaa touhua kuin terhillä, vaikka siis siinäkään ei mitään vikaa ole.

Mikäli taas miettii liikuteltavuutta ja haluaa mennä kalaan minne huvittaa niin Tuna vie kirkkaasti voiton.
Avatar
Jiibee
Viestit: 676
Liittynyt: 09:54:29 14.08.2007
Paikkakunta: Päijänteen ja Keurusselän välissä.

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Jiibee »

Täsmennetääm hiukan. Mietin siis että onko tuolle tunalle oikeasti vaihtoehtoja ja paljonko sillä olisi käyttöä. Tuo vene on jo rannassa.
Aina välillä hetken vaikuttaa siltä että asiat sujuisivat mutta kyllä se aina sitten nopeasti helpottaa.

omnis festinatio ex parte diaboli est
Avatar
puuhis82
Viestit: 56
Liittynyt: 17:43:23 06.03.2012
Paikkakunta: kouvola

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja puuhis82 »

Pastori teki sen mitä itsekkin miettinyt...peeveli soikoon, on komia! Onnittelut varmasti hyvästä valinnasta!
Ponsored Pai Puuhis

Jackson kayak cuda
JHammer
Viestit: 331
Liittynyt: 15:57:39 08.03.2009

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja JHammer »

Kuume vain pahenee... Nettiä selattua, juutubesta videoita katottu jne... Cudasta löyty hyvät esittelyvideot... Messuilla Commanderkin vakuutti. Ja ei se Ride 135kaan ole ihan poissuljettu.

Ei osaa päättää tässä vaiheessa! autsz

Eniten tulisin kiertämään pieniä lampia ja järviä, kevyellä kalustolla. Omat mitat on 186cm ja 120kg, eli ei niin kevyt kalusto! :D
Ja tähän asti ainakin heitellyt käytännössä aina seisaaltaan. Cudan istuin oli kyl mukava..

Auttakaa miestä mäessä, ja kertokaa mielipiteitänne, mikä olisi mulle paras? Kajakin lastaus katolle yms, ei väliä, luotto omiin voimiin on tallella. 8-)
Vastaa Viestiin