Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Bassyaksin setin mukana tuli kuvan mukainen PVM-säädin. Tarkoituksena olisi koteloida säädin valualumiinikoteloon. Koteloon tulisi myös päävirtakytkin ja tappokytkimen rele. Kotelo tulee Ride 135 keskiluukusta soviteltuna rungon sisään.
Hieman mietitytää kotelointi säätimen lämmöntuoton vuoksi. Kuinka paljon tällainen säädin lämpenee ja uskaltaakohan sen koteloida... Valualumiinkoteo ainakin johtaisi lämpöä paremmin verrattuna muovisiin koteloihin.
Alumiinikotelo muuten hyvä, mutta siihen on vähän työläämpi tehdä läpiviennit ja kytkimien reiät. Itse käytin muovikoteloa ja jäähdytyslevyä ja siihen tarpeeksi iso aukko puolijohde mötikkää varten. Vähän huonosti jäähdytyslevy näkyy noissa aiemmin laittamissani kuvissa. Tuossa valmiissa säätimessä tuota lämpenevää komponenttia voi olla vaikempi viritellä jäähdytyslevyyn, mutta eiköhän siihenkin konstit löydy. En tiedä noista jäähdytys ominaisuuksista, mutta luulen, että varsinainen jäähdytyslevy on parempi kuin pelkkä alumiinikotelo . Kotelon olen hankkinut tuolta : http://www.vekoy.com/index.php?cPath=81_355_531
Eilis iltana sain sähköperämoottorini installaation valmiiksi. 4 päivää rakentelua ja 1,5kk suunnittelua. Mukava projekti joka poikkesi muiden tekeleistä jonkin verran. Itse olen erittäin tyytyväinen. Kaksi erillistä osaa kajakkiin , akku ja motti:)
Tänään kerkesin ottaa muutaman foton laitteistani.
Seisonta kuva vuodelta 2013.
Jos jotakuta kiinnostaa kysyä uudesta laitteistosta niin antaa palaa. Nyt en rustaa tän enempiä. Ja palautettakin saa antaa!!
Sorry kun kuvat on arsesta....
Liitteet
Tällaisella mentiin kausi 2013
Seisten myös helppoa.JPG (94.6 KiB) Katsottu 12725 kertaa
H. Ihatsu Kajakki Ride115 sähköversio 107.jpg (84.96 KiB) Katsottu 12725 kertaa
H. Ihatsu Kajakki Ride115 sähköversio 108.jpg (74.45 KiB) Katsottu 12725 kertaa
H. Ihatsu Kajakki Ride115 sähköversio 109.jpg (84.69 KiB) Katsottu 12725 kertaa
H. Ihatsu Kajakki Ride115 sähköversio 110.jpg (88.77 KiB) Katsottu 12725 kertaa
H. Ihatsu Kajakki Ride115 sähköversio 111.jpg (90.31 KiB) Katsottu 12725 kertaa
H. Ihatsu Kajakki Ride115 sähköversio 114.jpg (83.21 KiB) Katsottu 12725 kertaa
H. Ihatsu Kajakki Ride115 sähköversio 117.jpg (80.92 KiB) Katsottu 12725 kertaa
Mielenkiintoinen ratkaisu. Tuonkaltainen johdot suojaputkissa pinnassa toimisi myös commanderissa jossa ne sais reunan alle suojaan koukuilta ja hölmöilyiltä(ni). olen itse ollut jotenkin rajoittunut ajattelultani bassyaksin perusasetuksiin jotka kyllä toimii tarponissa. Onko tuossa akkulaatikossa liitin jolla saa moottorin ja akkulaatikon eri kantoon vai laitatko koko nipun esim ikean kassiin kuljetusta varten kun kiinnikkeet näyttävät avoimilta vai peräkärryllä ilman purkua? Ja missä on päävirtakatkaisin?( Tiedän olevani vanha akka mutta itsellä on pyörähtänyt rupeli aika lähellä tönästessäni katkaisinta ) T: M
Kajakki kulkee edelleen autojen kattotelineissä. Akku kantoon omanaan jossa 16mm2 trukkiliitin ja moottori piuhoineen (motista säätimelle ja akusta säätimelle) omanaan myös. Kaksi erillistä osaa siis. Simppeli ratkaisu. Akkulootassa ei ole virtakatkaisinta erikseen. Nopeudensäädin on minnkotan oma perus motikka jonka irroitin 30lbs kahvan takaa. Säädin on sen verran vankka ettei napsu itsekseen päälle, ellei ihan hölmönä teutaroi kalastaessa. Toki käytäntö sen mulle näyttää tuleeko ostettua katkaisin tuohon. Otan vielä selvennykseksi pari fotoa erikseen noista rikistä ja akusta niin saa osviittaa.
Kävästiin seurakaverin kanssa inkoossa viime viikonloppuna testailemassa kajakkeja uusilla varusteilla. Homma toimi ja kivaa oli. Kelit telttailuun vaati toki hieman retkeilymieltä hivenen enemmän kuin osasi aluksi kuvitellakkaan. Lähtö aamuna kun oli satanut lunta 10cm.... Mutta saari johon majoittauduttiin palveli suojaisuutensa takia hyvin. Niin ja oli siellä mestoille eräs toinenkin kajakkikalamies. Tompalle lahteen terveisiä jos luet tämän! T: Henkka ja Timppa
Liitteet
Kaverukset
20140315_131946.jpg (99.83 KiB) Katsottu 12469 kertaa
20140315_131931.jpg (98.78 KiB) Katsottu 12469 kertaa
Hämmästelyä
20140315_170819.jpg (92.73 KiB) Katsottu 12469 kertaa
Dashboard viritykset
20140315_171029.jpg (84.94 KiB) Katsottu 12469 kertaa
Alkaapi olemaan akun, moottorin ja muiden tilpehöörien kanssa melko takapainoinen 135 Ride. Tuskin haitannee mitenkään menemistä?
Itse ajattelin ekaksi kokeilla 60Ah akkua eteen, taakse tulee moottori + liikaa vieheitä + kylmälaukku + muuta tilpehööriä akun painoa vastaan. Ei pitäisi olla vikura melottavakaan, näkee sitten.
Onko kukaan mittaillut virtoja / akun kestoa? Minulla ride 135 tulossa moottori ja akkuja pitäisi pähkäillä. 25ah akkuja olisi useampi nurkissa ja ajattelin niitä aluksi 2kpl laittaa. Moottoriksi minulla tulossa patriot 36lbs johon vaihdettu pwm säädin.
SonmH kirjoitti:Onko kukaan mittaillut virtoja / akun kestoa? Minulla ride 135 tulossa moottori ja akkuja pitäisi pähkäillä. 25ah akkuja olisi useampi nurkissa ja ajattelin niitä aluksi 2kpl laittaa. Moottoriksi minulla tulossa patriot 36lbs johon vaihdettu pwm säädin.
Sähköpuoli alkaa olemaan ~reilassa Bassyaksin systeemissä. Töräytin PVM-säätimen, kuolleenmiehenkytkimen releboxin ja päävirtakatkaisimen alumiiniboxin sisälle. PVM-säätimen alumiininen sivulevy tulee jämäkästi kiinni alumiiniboxin seinään lämmönjohtumisen edistämiseksi. Pitänee vielä koekäyttää ja katsoa lämpökameralla miten sisuskalut lämpenee ennen ensimmäistä reissua.
Tein alumiiniboxista samalla myös irroitettavan, sillä varmaa kiinnitystä kajakin sisään en saanut järjestettyä. Eipähän kolise sisällä nosteltaessa ja joudu kärsimään pakkasista. Kaikki piuhat tulee kiinni erinäisillä liittimillä. Virtaliittimet löysin PA-laitteiden liittimistä, virrankestoa luvattiin 30/40A. Varmuuden vuoksi vielä haaroitin virtapiuhat, sillä liittimissä on 4 napaa.
Nyt alkoi itteäkin innostamaan tuunata Cudaan Minnkota kiinni, olisi yksi nurkissa pyörivä Endura 30.
Täytyisi vain löytää luotettava PWM-säädin tuolle, halvalla tietenkin. Jos jollain on kokemuksia jostain mallista joka tuntuisi pelaavankin, niin saa laitella linkkiä!
Muuten sitä joutuu Ebaysta metsästellä jonkun toimivan oloisen...
Moottorinkääntö olisi hieno tehdä servolla, tarttisi vedellä vaijereita. Tosin yksinkertainen yleensä toimii paremmin
Jarski_K kirjoitti: Pitänee vielä koekäyttää ja katsoa lämpökameralla miten sisuskalut lämpenee ennen ensimmäistä reissua.
~5min täydellä höökällä (ilman kuormitusta moottorille) pyörittely nosti kuolleenmiehenkytkimen releen lämpötilan lähes heti arvoon ~50 C ja yhden PVM-säätimen komponenteistä pikku hiljaa ~45 C lämpötilaan. Lämpöongelmia ei siis liene odotettavissa alumiiniboxin kanssa. Boxilta lähtee moottorille ~6mm2 piuhaa mutta akulle mukana tuli vain ~1,5mm2 piuhaa. Pitänee uusia jossain vaiheessa akulle menevät piuhat (~1,5m) ja eristää boxin sisäisiä liitäntöjä paremmin. Josko sitä viikonloppuna pääsisi jo kiusaamaan Kuloveden kuhia
Muutamia PVM-säätimiä (~50€) olen elektroniikkaliikkeissä ihmetellyt ja kovin ovat rimpuloita ja mahdottomalla siilellä varustettuja Bassyakin setissä mukana tulleeseen verrattuna, jossa ei siiltä ole ollenkaan. PVM-säädin on MinnKotan oma, ainakin näiden kuvien mukaan (http://www.submarineboat.com/thrusters.htm). Saisikohan säädintä "varaosana" Normarkin kautta?
Tilasin ebaystä ja laitoin muoviseen kytkentäkoteloon. Lämpöjä en ole mitannut mutta hyvin on toiminut. Myyjä ei ollut sama mutta tuote kyllä, 2kpl hinta toimitettuna n. 25€ http://www.ebay.co.uk/itm/Brand-New-DC- ... 485b24c7e6
SonmH kirjoitti:Tilasin ebaystä ja laitoin muoviseen kytkentäkoteloon. Lämpöjä en ole mitannut mutta hyvin on toiminut. Myyjä ei ollut sama mutta tuote kyllä, 2kpl hinta toimitettuna n. 25€ http://www.ebay.co.uk/itm/Brand-New-DC- ... 485b24c7e6
No eipä ole hinnalla pilattu. Tuosta löytyy ilmeisesti myös moottorin pyörimissuunnan vaihtomahdollisuus eli myös pakki löytyy?
SonmH kirjoitti:Tilasin ebaystä ja laitoin muoviseen kytkentäkoteloon. Lämpöjä en ole mitannut mutta hyvin on toiminut. Myyjä ei ollut sama mutta tuote kyllä, 2kpl hinta toimitettuna n. 25€ http://www.ebay.co.uk/itm/Brand-New-DC- ... 485b24c7e6
SonmH kirjoitti:Tilasin ebaystä ja laitoin muoviseen kytkentäkoteloon. Lämpöjä en ole mitannut mutta hyvin on toiminut. Myyjä ei ollut sama mutta tuote kyllä, 2kpl hinta toimitettuna n. 25€ http://www.ebay.co.uk/itm/Brand-New-DC- ... 485b24c7e6
SonmH kirjoitti:Tilasin ebaystä ja laitoin muoviseen kytkentäkoteloon. Lämpöjä en ole mitannut mutta hyvin on toiminut. Myyjä ei ollut sama mutta tuote kyllä, 2kpl hinta toimitettuna n. 25€ http://www.ebay.co.uk/itm/Brand-New-DC- ... 485b24c7e6
No eipä ole hinnalla pilattu. Tuosta löytyy ilmeisesti myös moottorin pyörimissuunnan vaihtomahdollisuus eli myös pakki löytyy?
Tuossa versiossa ei ole suunnanvaihtoa. Suunnanvaihdollisia versioita en löytänyt yli 20A virrankestolla järkevään hintaan. Toteutin suunnanvaihdon aikalailla oikoen ja yksinkertaisesti, 2kpl 2 asentoisia 50A kytkimiä vierekkäin ja ruuvasin ne yhteen toimimaan samaan aikaan. Rasiaan ei mahtunut enää releitä ja haluan muutenkin kytkentöjen olevan mahdollisimman yksinkertaisia.