Sähkömoottorin voimalla
Re: Sähkömoottorin voimalla
Ensimmäinen reissu tuli tehtyä pari viikkoa sitten, muutamia kuvia alla, Muutamia muutoksia pitänee myös tehdä seuraavia reissuja silmällä pitäen:
-Akku taakse laatikkoon, vikuroiva melottava akun ollessa edessä, vaikka etupainoinen kajakki ei olekaan.
-Lukitusvivun laukaisuraudan vetopiste tulee liian alhaalta -> vaijeri pois rungon sisältä
-Alkuperäiset jalkatuet pitää korvata paremmin liukuvilla ja jäykemmillä malleilla, "polkimet" tahmaavat ja vettä saa olla kokoajan heittämässä liukuville pinnoille.
-Akku taakse laatikkoon, vikuroiva melottava akun ollessa edessä, vaikka etupainoinen kajakki ei olekaan.
-Lukitusvivun laukaisuraudan vetopiste tulee liian alhaalta -> vaijeri pois rungon sisältä
-Alkuperäiset jalkatuet pitää korvata paremmin liukuvilla ja jäykemmillä malleilla, "polkimet" tahmaavat ja vettä saa olla kokoajan heittämässä liukuville pinnoille.
Illalla hilpeinä kaljaa, aamulla kalpeina hiljaa.
Re: Sähkömoottorin voimalla
Dodih, hienosti mosa viritelty.
Säätönupit on tosin sellaisessa paikassa, ettei meloottiin voine, ehkä, korkeaa jakkaraa asentaa. Jos sattuisi joskus moinen mielihalu eteen.
Säätönupit on tosin sellaisessa paikassa, ettei meloottiin voine, ehkä, korkeaa jakkaraa asentaa. Jos sattuisi joskus moinen mielihalu eteen.
Re: Sähkömoottorin voimalla
Ei tule vettä mistään noista 8:sta reijästä. Asentanut kumitulpat jokaiseen. Sain B&W kaupantekijäisiksi mukaan kun melootin aikanani hain.Jarski_K kirjoitti:Fisher81: Tuleeko Riden takatilaan vettä poistoaukoista jo pohjalle, kun akku ym. hilppeet ovat takana?
Komea asennus sinullakin
Re: Sähkömoottorin voimalla
Bassyakin settihän tuo, itse en voi ottaa kunniaa vaikka setinkin kanssa montaa toteutusta pitää itse harkita.Jussijii kirjoitti:Dodih, hienosti mosa viritelty.
Säätönupit on tosin sellaisessa paikassa, ettei meloottiin voine, ehkä, korkeaa jakkaraa asentaa. Jos sattuisi joskus moinen mielihalu eteen.
Potikan paikkaa mietin hartaasti ja ergonomialleni optimoitu paikka löytyi juurikin tuosta. Ajattelin ensiksi koteloida potikan mutta a) hätätilanteessa koteloa saisi aina etsiä ja b) kotelo pyörisi kädessä/sylissä/lattialla jolloin nopeuden säätö olisi epätarkempaa kiinteään asennukseen verrattuna. Potikan alla kuolleenmiehenkytkimen namiskuukkeli.
Virtaliitin peräpäässä on Minnkotan erillisenä myymä 50A? speksattu vesitiivisliitin. Näitähän voi ostaa erinäisistä kaupoista Suomestakin, hinta tosin ~50€. Liitin tuli setin mukana.
Illalla hilpeinä kaljaa, aamulla kalpeina hiljaa.
Re: Sähkömoottorin voimalla
Nuo kun ei yhdellä oikeen mihkään liikukkaan
Mää mukkasi rotvalli reunaa ja pipa lens.
Re: Sähkömoottorin voimalla
Aikamoinen viritys, sähkömoottorilla ohjaus ja lineaarisähkömoottorilla? nosto. Joillakin on ilmeisesti liikaa aikaa ja rahaa. Ilmeisesti akkua halutaan kuluttaa kaksinkertaisella nopeudella?!? Maksiminopeuteen toinen moottori ei liene juuri vaikuta...
Illalla hilpeinä kaljaa, aamulla kalpeina hiljaa.
Re: Sähkömoottorin voimalla
Onnistuisikohan keulasähkömoottorin viritys kajakkiin? Itsellä mielessä kummitellut Commander 140:nen ja keulasähkis löytyisi jo ennestään.
Re: Sähkömoottorin voimalla
Miksikäs ei voisi kokeilla. commanderi kestää hyvin keulapainoa. Pieni keulakansi johon motti kiinni ja akku perään. Jos ei toimi niin kääntää moottorin ympäri ja laittaa perään. Varsinkin virtavedessä tai vastatuulessa keulakone antaisi tarkemman paikallaanpysymisen. Seuraavaksi taivasankkuri. T.M
Re: Sähkömoottorin voimalla
Muutama kysymys fisher81:lle!
Pistetään tämän kautta niin olis apua muillekin.
Rakenteilla samantyylinen paketti Ride 135:een. Kuinka toteutit seuraavat:
1. Lyhensitkö rikiä ja jos? niin kuinka paljon? Pitää toki itse suunnitella mutta minkälainen taittovarsi riittää? että jaksaa nätisti polkimilla pukata moottorin kallelleen,
2. Minkä vahvuisilla johdoilla jatkoit ne eriväriset ohkaiset(ns. säädinjohdot) säätimelle asti? akulta tottakai mitä paksumpi moottorille asti sen parempi.
3. Ohjausvaijerit/kaapelit. Vaijeria vai narua? Ja asensitko putken ohjaamaan niitä vai sellaisenaan rungon sisään?
Tuollaiseen kysymystulvaan jos löytyis vastauksia. Toki muutkin saa potkia oikeaan suuntaan.
Pistetään tämän kautta niin olis apua muillekin.
Rakenteilla samantyylinen paketti Ride 135:een. Kuinka toteutit seuraavat:
1. Lyhensitkö rikiä ja jos? niin kuinka paljon? Pitää toki itse suunnitella mutta minkälainen taittovarsi riittää? että jaksaa nätisti polkimilla pukata moottorin kallelleen,
2. Minkä vahvuisilla johdoilla jatkoit ne eriväriset ohkaiset(ns. säädinjohdot) säätimelle asti? akulta tottakai mitä paksumpi moottorille asti sen parempi.
3. Ohjausvaijerit/kaapelit. Vaijeria vai narua? Ja asensitko putken ohjaamaan niitä vai sellaisenaan rungon sisään?
Tuollaiseen kysymystulvaan jos löytyis vastauksia. Toki muutkin saa potkia oikeaan suuntaan.
Re: Sähkömoottorin voimalla
Jatketaan yksinpuheluna!
Osa asioista ratkaistu.
1 Rikiä ei ainakaan omastamielestä tarvitse lyhentää. Suunnittelun jälkeen jätin täysimittaiseksi. Antaa taittokulmaa nostaessa ja ei omasta mielestä ainakaan liian korkealle jää.
2. akulta moottorille tuli 8mm2 ja pienemmät 6mm2 pitäisi riittää.
3. siirsin ja lyhensin peräsimen ohjausputket oikeaan paikkaan ja niiden sisään 1,2 mm vaijeri.
Seuraavaksi suunnittelussa vaijereiden järkevä kiinnitys polkimiin?
Osa asioista ratkaistu.
1 Rikiä ei ainakaan omastamielestä tarvitse lyhentää. Suunnittelun jälkeen jätin täysimittaiseksi. Antaa taittokulmaa nostaessa ja ei omasta mielestä ainakaan liian korkealle jää.
2. akulta moottorille tuli 8mm2 ja pienemmät 6mm2 pitäisi riittää.
3. siirsin ja lyhensin peräsimen ohjausputket oikeaan paikkaan ja niiden sisään 1,2 mm vaijeri.
Seuraavaksi suunnittelussa vaijereiden järkevä kiinnitys polkimiin?
Re: Sähkömoottorin voimalla
Kevät lähestyy täällä Pohjanmaallakin. Virittely Riden sähköistykseksi jatkuu.
Muutama testireissu tuli ajettua viime syksynä vastaavalla systeemillä mitä fisher81:lläkin. Löytyy ketjusta aijempaa.
Samalla rakenneltu manuaalista hissiä moottorille, kallistuksen lisäksi. Polkimilla kallistaessa moottori jää sen verran alas että raapii rantautuessa ilkeästi. Tämä ratkaistu alustavasti.
Moottorin nopeuden säätösysteemi vanhalla kahvan säätimellä + nipulla johtoja tuli todettua toimivaksi mutta hankalaksi ja raskaaksi siirrellä. Parannusta tulossa tähänkin. Rc auton 50 A Esc säädin suunnanvaihdolla tilattuna. Tarkoitus säätää tämän jälkeen pienestä kauko-ohjaimesta Servolla.
Pitäisi siis riittää seuraava ketju: Moottori josta jää käyttöön musta ja punainen johto. Liitetään Akkulaatikkoon trukkiliittimellä. Laatikkoon rakennettu kiinni säädin josta kauko-ohjain ohuella kaapelilla penkin viereen.
Pistetään kuvia kun tilatut hilut saapuneet ja rakentelu alkanut.
Muutama testireissu tuli ajettua viime syksynä vastaavalla systeemillä mitä fisher81:lläkin. Löytyy ketjusta aijempaa.
Samalla rakenneltu manuaalista hissiä moottorille, kallistuksen lisäksi. Polkimilla kallistaessa moottori jää sen verran alas että raapii rantautuessa ilkeästi. Tämä ratkaistu alustavasti.
Moottorin nopeuden säätösysteemi vanhalla kahvan säätimellä + nipulla johtoja tuli todettua toimivaksi mutta hankalaksi ja raskaaksi siirrellä. Parannusta tulossa tähänkin. Rc auton 50 A Esc säädin suunnanvaihdolla tilattuna. Tarkoitus säätää tämän jälkeen pienestä kauko-ohjaimesta Servolla.
Pitäisi siis riittää seuraava ketju: Moottori josta jää käyttöön musta ja punainen johto. Liitetään Akkulaatikkoon trukkiliittimellä. Laatikkoon rakennettu kiinni säädin josta kauko-ohjain ohuella kaapelilla penkin viereen.
Pistetään kuvia kun tilatut hilut saapuneet ja rakentelu alkanut.
Re: Sähkömoottorin voimalla
Nyt alkaa kaupallisellakin puolella tulla tarjontaa:
Re: Sähkömoottorin voimalla
Tuo keskikonsoliasennus mietityttää. Potkurin saa puhdistettua vesilläkin mutta sitä ei saa kesken kaiken kokonaan ylös mahdollistaakseen vapaan melonnan. Bassyaksin systeemissä koneen saa riittävän ylös ettei haittaa melontaa. Olen laittanut kumireunaisen putkiklemmarin moottorin varteen ohjain aisojen yläpuolelle johon nosto naru kiinnittyy ruuviin ja kajakissa on tukeva lenkki jonka kautta naru kulkee. Näin kone nousee aina samaan asentoon ja riittävän ylös. Käytän eniten moottoria niin että
vedän meloen mutta kun kala tarttuu niin tipautan koneen ja väsytän veto päällä ja en nosta muita vehkeitä pois. Meloen vetämisessä saan säädeltyä vetovauhtia paremmin, saan sen epäsäännollisemmäksi ja muutenkaan ei ole niin tylsää. Nostot, laskut ja säätämiset on ehdottoman kiva tehdä koneella. Olen taas hukannut 4 vaihteen ja muutenkin porrastettu vaihteisto ei sovi ainakaan vetohommiin.
Olisiko jollakulla halua toimittaa minulle korvausta vastaan portaatoman säätimen osat, olen käsi noissa sähköasioissa, johdot saan juuri kytkettyä ja tinattua. Pistä yv jos kiinnostaa.
T. M
vedän meloen mutta kun kala tarttuu niin tipautan koneen ja väsytän veto päällä ja en nosta muita vehkeitä pois. Meloen vetämisessä saan säädeltyä vetovauhtia paremmin, saan sen epäsäännollisemmäksi ja muutenkaan ei ole niin tylsää. Nostot, laskut ja säätämiset on ehdottoman kiva tehdä koneella. Olen taas hukannut 4 vaihteen ja muutenkin porrastettu vaihteisto ei sovi ainakaan vetohommiin.
Olisiko jollakulla halua toimittaa minulle korvausta vastaan portaatoman säätimen osat, olen käsi noissa sähköasioissa, johdot saan juuri kytkettyä ja tinattua. Pistä yv jos kiinnostaa.
T. M
- Liitteet
-
- pakko ohjaus on tuo sininen naru
- 010 (Copy).JPG (93.57 KiB) Katsottu 21360 kertaa
Viimeksi muokannut MMan, 19:39:37 08.08.2015. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- catch_a_fish
- Väärin kalastaja
- Viestit: 1947
- Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
- Paikkakunta: Aura
Re: Sähkömoottorin voimalla
RTM ja Torqeedo on ratkaissut asian tohon tyyliin.
http://m.youtube.com/watch?v=Gdqa6vcliNo
Hintavia vaan nuo Torqeedot, vaikka ilmeisesti aika laatupelejä.
http://m.youtube.com/watch?v=Gdqa6vcliNo
Hintavia vaan nuo Torqeedot, vaikka ilmeisesti aika laatupelejä.
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
Re: Sähkömoottorin voimalla
Lisätty kuva edelliseen viestiini.
Re: Sähkömoottorin voimalla
Eipä vielä paljoa ole Wildernessin sivulla sähkömoottorista asiaa. Tuossa ylimmässä MManin postaamassa videossa näyttäisi olevan yksi WS:n kajakki varustettu myös jonkinlaisella poljin ratkaisulla... Mielenkiinnolla odotan julkaisua ja hintoja, sillä Hobiet ovat aina olleet riistohinnoissa.
Illalla hilpeinä kaljaa, aamulla kalpeina hiljaa.
Re: Sähkömoottorin voimalla
Lisätietoa willdernessin sähkömoottorista
http://m.kayakfishmag.com/news/powering ... motor-pod/
http://m.kayakfishmag.com/news/powering ... motor-pod/
Re: Sähkömoottorin voimalla
Jos sittenki moottori...Onkos kukaan nähny livenä, saatikka kokeillu? Maahantuojakin on...
http://www.austinkayak.com/products/154 ... Motor.html
Minnkota ainakin kolmasosan halvempi kuin torqeedo, karkeasti ainakin..
http://www.austinkayak.com/products/154 ... Motor.html
Minnkota ainakin kolmasosan halvempi kuin torqeedo, karkeasti ainakin..