Kokemuksia Ursuit 5113

Alueen säännöt
Täällä keskustellaan kaikesta yleisestä kalastukseen liittyvästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Kalastus-uutisia - Etusivu uusiks!
Avatar
Möykky
SÄRKI-LOVER
Viestit: 1517
Liittynyt: 21:54:09 20.02.2006
Paikkakunta: Joen varrella

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja Möykky »

jka kirjoitti:Onko joku löytänyt hyvää saapasta käytettäväksi puvun kanssa? Mä olen yrittänyt löytää sellaista puolipitkää saapasta joka olisi venekäytössä tosi hyvä ja mihin saisi villat yms. sisälle. Nykyiset pilkkisaappat ei oikein toimi ton kanssa. Muuten kaikki crockseista, neopreenisukan kautta kahluukenkiin on toiminut.
Muck Bootsit puolipitkällä varrella. Ite ostin just viimeviikolla täyspitkällä varrella, mut jos haluut lyhkäsemmät ni osta ne lyhytvartiset. Viime talven vetelin siviilikäytössä sukkamallin Ursuitilla ja töistä lainatuilla Muck Bootseilla, ja oli kyl paras yhdistelmä mitä ite oon käyttäny. Niin ja töissä samaisilla Muckeilla ja tällä kuivalla välipuvulla. Toimii molempien kanssa... :roll:
Avatar
rkl
Viestit: 376
Liittynyt: 10:50:35 16.05.2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja rkl »

Möykky kirjoitti:
jka kirjoitti:Onko joku löytänyt hyvää saapasta käytettäväksi puvun kanssa? Mä olen yrittänyt löytää sellaista puolipitkää saapasta joka olisi venekäytössä tosi hyvä ja mihin saisi villat yms. sisälle. Nykyiset pilkkisaappat ei oikein toimi ton kanssa. Muuten kaikki crockseista, neopreenisukan kautta kahluukenkiin on toiminut.
Muck Bootsit puolipitkällä varrella. Ite ostin just viimeviikolla täyspitkällä varrella, mut jos haluut lyhkäsemmät ni osta ne lyhytvartiset. Viime talven vetelin siviilikäytössä sukkamallin Ursuitilla ja töistä lainatuilla Muck Bootseilla, ja oli kyl paras yhdistelmä mitä ite oon käyttäny. Niin ja töissä samaisilla Muckeilla ja tällä kuivalla välipuvulla. Toimii molempien kanssa... :roll:
Safarit on kevyet mutta en tykkää kun vuori on vain yläreunoista kiinni, pituus ei noissa niin haittaa kun ovat niin kevyet. Muck bootsit mulla on kanssa...mutta pitkällä varrella, mulla on reilun kokoiset että saa tavaraa alle mutta on silloin kyllä tosi tunnottomat klohnot jalassa. Noi lyhyet Muck Bootsit vois olla kokeilemisen arvoiset.
Avatar
Möykky
SÄRKI-LOVER
Viestit: 1517
Liittynyt: 21:54:09 20.02.2006
Paikkakunta: Joen varrella

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja Möykky »

Joo mä meinasin ostaa eka kans tolla lyhyemmällä varrella, mut päädyin sit kuitenkin pitkään varteen. Itellä jalka 40-41 ja ostin kokoo 43. Mahtuu villasukka kunnolla eikä sit purista tosta pohkeesta ku kuitenkin pikkasen kapeevartiset noi saappaat ja mul on niin lihaksikkaat pohkeet.. :lol:

Onhan noita joo herkempiäkin saappaita. Ite kuitenkin arvostan suuresti noitten lämpimyyttä ja mukavuutta kun tarttee esim. seistä koko päivä haukipilkillä tai veneessä. Eikä noi pahat oo kävelläkkään.. :roll:
JL_
Viestit: 202
Liittynyt: 21:15:53 21.11.2005
Paikkakunta: Bårgåå

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja JL_ »

Tuosta MPS-puvusta...
Mitä sillä oikein haetaan?

Tuntuu hyvin hankalalta "pelastupuvuksi". Tuon alla pitäisi kuitenkin olla vaatetta lämmittäään, kuten normaalinkin/oikean puvun alla, mutta tuon päälle pitäisi laittaa itse pukua suojaava kerros, joka materiaaleista riippuen, kastuessaan painaa vedessä paljon.

Toki jos löytyy jokin fiksu, kevyt vettä imemätön suojahaalarin tuon päälle, niin silloin ajatuksen tasolla tämä MPS toimii, mutta mikä on tuollainen "haalari" ja onko se+MPS sitten hinnaltaan yli normaalin puvun ja käytössä normaalia pukua hankalampi.

Jotenkin koko puvusta jää pitkälti fiilis, että säästetään muutama satanen, eikä hankita oikeaa/kunnollista pelastuspukua.
Avatar
Möykky
SÄRKI-LOVER
Viestit: 1517
Liittynyt: 21:54:09 20.02.2006
Paikkakunta: Joen varrella

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja Möykky »

No itse ainakin tykkäsin tuosta työkäytössä, esim kelkkaillessa talvella se oli kokolailla mukavampi tapaus kuin varsinainen peltsari. Liikkuminen ja muutenkin toimiminen oli tuo päällä (+lämpimät vaatteet) helpompaa ja eritoten mukavampaa johtuen siitä että varustuksen sai säädettyä kivasti kohilleen kovillekkin pakkasille. Toki peltsarillakin ois tarjennu ja saanu olotilan about yhtä mukavaks, mutta sit kyllä olotila ois ollu kankeempi ja jäykempi joka hankaloittaa näppärää liikkumista...

Kyllä tolle paikkansa on tollekkin puvulle. Ehkäpä se on omimmillaan juurikin esim kevään ja alkusyksyn kalastuksissa, missä ei ihan niin jykevää varustusta tarvita kuin mitä varsinainen peltsari on. Ja juurikin esim. kelkkaillessa kelkkavarustuksen alla (huom. muistakaa jäällä paukut lisäks!!)... Jos oisin rahoissani, niin varmasti ostaisin tollasenkin varsinaisen peltsarini lisäks...
JL_
Viestit: 202
Liittynyt: 21:15:53 21.11.2005
Paikkakunta: Bårgåå

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja JL_ »

Joo, kyllähän sille saattaa jotain käyttöä löytyä, mutta...
Onko tuossa mitään etua kalastuskäytössä vs. normaali pelastuspuku?
Ts. miksi kalastaja ostaisi tuon ennemmin kuin tavallisen puvun?

Kalastuskäytöllä tarkoitan uistelua, veneestä tai rannalta heittelyä sekä pilkkihommia.
Karppikone
Viestit: 1142
Liittynyt: 23:52:31 03.10.2009
Paikkakunta: 00840

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja Karppikone »

Ite oon noita eri pukuja koitellu, siis kuivalla maalla,toistaseks ykskään ei oo tuntunu miellyttävältä päällä. Samanlaisia haarniskoja kaikki, toi mps siis menee juurikin keveytensä ansiosta. Siihen päälle kuoritakki ja housut, tosin monesti tulee oltua ilman takkia. Eipä toi yläosa paljon mekaaniselle hankaukselle joudu, siis enempää ilman ku takinkaan kanssa.
Heittokalastusta veneestä ja renkaasta 100% ei voi kuvitella et päivän virpois kankeen puvun kanssa. Mieli saattaa muuttua jos joskus joku tekee sellasen et testiin pääsee.
Pilkille en laittais kumpaakaa, noiden kanssahan piiputtaa jo alkumetreillä. Jos jäät ei tunnu omasta mielestä tarpeeks vahvoilta mennään avovesikalaan...
Ja uistelusta ei oo kokemusta, eikä tuukkaan, siinä ero lienee mitätön, romut veteen ja hyttiin kaffekupin kanssa.
Oli sitten kumpi tahansa ni onhan puku hyvä henkivakuutus ja makuasioita millasia vaatteita tykkää päällä pitää. Mulla ei oo koskaan saappaitakaan kyl jalassa, ei kesällä eikä talvella..
JL_
Viestit: 202
Liittynyt: 21:15:53 21.11.2005
Paikkakunta: Bårgåå

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja JL_ »

Seahorse ja 5106 ovat molemmat kyllä tosi vaivattomia päällä, eihän se ole kuin ohuehko vedenpitävä "kuoripuku". Mikä niistä haarniskan tekee, väärä koko?
Ok, mansetit toki saattaa sen minuutin-pari ahdistaa pukeutumisvaiheen jälkeen...

Jos em. pelastuspuku päällä heittelee pitkät päivät perhoa, niin vielä vaivattomampaa luulis virpalla kalastaminen. Hyvin vaivaton pelastuspuku on pilkilläkin. Paljon helmpompi vaate kuin paksu kelluntahaalari, joka on viho viimeinen ja hankala asuste moneen paikkaan.
Avatar
rkl
Viestit: 376
Liittynyt: 10:50:35 16.05.2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja rkl »

Kaverilla on Seahorse ja sitten se hankki ton 5113:sen ja sen jälkeen en ole Seahorsea sen päällä nähnyt. Hinnassa ei varmaan huikeita säästöjä ole kun hyvän kuoren tohon hankkii mutta mukavuudessa se pärjää.
Avatar
catch_a_fish
Väärin kalastaja
Viestit: 1947
Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
Paikkakunta: Aura

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

Aikanaan kun pohdin valintaa Seahorsen ja 5113:n välillä, niin 5113:n valinta perustui paljolti siihen, että välipuvun päälle saa pukea tarpeen mukaan mitä huvittaa. Jos tarvitsee takkia jossa on hyvä huppu, niin ottaa sellaisen. Jos tarvitsee housuja, jossa hyvät taskut niin ottaa sellaiset. Mä en perhokalastuksesta mitään ymmärrä, mutta kuvittelisin ainakin siinä lajissa olevan tärkeää että päällimmäiseksi saa perhokalastukseen suunnitellut asusteet? Se onnistunee vaan välipuvulla.
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
JL_
Viestit: 202
Liittynyt: 21:15:53 21.11.2005
Paikkakunta: Bårgåå

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja JL_ »

Jos tuon 5113:n alle pukee riittävät lämpöiset, niin olisi mielenkiintoista nähdä, miten sen päälle on valinnanvaraa pukea ja kyllä silloin asukokonaisuus on varmaan väkisinkin "kankea" yms.

Mä näkisin, että tämä MPS/5113 on puoltaa paikkansa tilaneteisiiin, jossa vesi/olosuhteet on sen verta lämmintä, että tuonne alle riittää lämmin kerrasto, ohut microfleece asuste.
Tilanteita joita tulee mieleen, niin esim liikkuva vesilinnustus, jolloin tohon päälle laittaisi tilanteen vaativaa "camoa" ja olosuhteet ei vielä muutoinkaan pahat ole.
Jos tuonne alle laitetaan kerroksittain vaatetta, sitten MPS, jonka päälle vielä jotain, niin ollaan hieman koomisessa tilanteessa ja lisäksi pitääkö tuo päällimmäisin kerros vettä? Kalassahan usein kastuu... ja minkä verran tuo päällimmäisin kerros painaa veden varaan joutuneena?

Perhokalastuksella tarkoitin aiemmin perhovavalla viskontaa veneestä. Tuossa tulee enemmän "liikuntaa" kuin virpalla viskoessa ja normi pelastuspuku ei haittaa mainittua millään tavoin.

Syy miksi "tinkaan", niin oma vanha pelastuspuku alkaa olla ehtoopuolelle ja uuden puvun hankinta on jo kenties ensi syksyksi ajankohtainen.
Karppikone
Viestit: 1142
Liittynyt: 23:52:31 03.10.2009
Paikkakunta: 00840

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja Karppikone »

Nii siis paljonko sinne alle yleensä tungetaan vaatetta? Monilla tuntuu olevan esim sea horse ja urskan finfill alusasu. Noi päällä ei sit tarviikkaan mitään tehä, pahempi ku michelinukko... Mulla on normi setti Merinovilla alusasu ja mickrofleese välikerrasto. Sitten mps ja esim Milletin core takki painoa takilla jokunen sata grammaa eikä märkänäkään paljoa enempää. Housut yleensä paksummat.
Ton virpomisen mainitsin ku se varmaan normi kalastusta mitä jl kyselikin. Itekki sitä perhoo eniten veneestä heitän ja viel vähemmän haluun yläkehoon ahdistusta ja kankeutta,niinku sanoit siinähän sitä liikettä tulee enemmän ku virpoessa.
Toi mansetti on varmaan se ikävin osa, mps: ssä pidän sitä vetoketjua aina sen 5-10cm auki, sieltä tulee vähän vettä, ei häiritsevästi. Ja uimassakin monesti tullu käytyy ei hörpi litra tolkulla.
Ja pilkille se ruumissäkki kelluntahaalari varmasti huonoin vaihtoehto. Eihän noita lain mukaan ees oo saanu vuosiin myydä. Corea päälle ja piikkarit jalkaan ei tuu hiki ja jos meinaa viileä tulla ni hiukan lisää sykettä ni jo taas tarkenee.
Nää siis vaan mun omia mieltymyksiä, toi keveys kaikissa varusteissa on vaan se oma juttu. Oli sitten kela,vapa tai vaatteet...
Avatar
catch_a_fish
Väärin kalastaja
Viestit: 1947
Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
Paikkakunta: Aura

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

JL_ kirjoitti:Jos tuon 5113:n alle pukee riittävät lämpöiset, niin olisi mielenkiintoista nähdä, miten sen päälle on valinnanvaraa pukea ja kyllä silloin asukokonaisuus on varmaan väkisinkin "kankea" yms.
Kun on oikeasti kylmä ja vaatekerroksia saa olla useita, niin silloin asukokonaisuus on kankea oli sitten puku mikä hyvänsä. Se on totta, että kun välipuvun alle laittaa kerrastoa ja Ursuitin light-haalarin, niin kaapista saa toki hakea jo päällimmäiseksi muuta kuin slimfit-takkia. Mutta eipä ole ikinä kylmä.

Kuorivaatteiden kastumista mä en ole kyllä ongelmaksi nähnyt missään oloissa, joskaan mulla ei ole tapana pitää kuoriasuna esim. turkishaalaria.

Jos mä nyt olisin ostamassa uutta pukua, niin en ostaisi välipukua. En siksi, että se olisi jotenkin huono vaan ainoastaan siksi, että sitten mulla olisi molemmat. Molemmissa kun on puolensa, niin hyvät kuin huonotkin.
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
Avatar
rkl
Viestit: 376
Liittynyt: 10:50:35 16.05.2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja rkl »

catch_a_fish kirjoitti:
JL_ kirjoitti: Jos mä nyt olisin ostamassa uutta pukua, niin en ostaisi välipukua. En siksi, että se olisi jotenkin huono vaan ainoastaan siksi, että sitten mulla olisi molemmat. Molemmissa kun on puolensa, niin hyvät kuin huonotkin.
Juuri näin, molemmissa on puolensa mutta väliasu taipuu paremmin keleihin...mun mielestä.
Karppikone
Viestit: 1142
Liittynyt: 23:52:31 03.10.2009
Paikkakunta: 00840

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja Karppikone »

Nythän kyllä taitaa olla pelastuspukujakin saatavilla vetoketjullisella kaulamansetilla.Täytyykin venemessuilla kokeilla...
Veijari
Viestit: 167
Liittynyt: 20:19:29 02.07.2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja Veijari »

Mulla on molemmat puvut (välipuku ja "ulkopuku"). Olen huomannut viimeaikoina käyttäneeni ainoastaan välipukua, koska se on niin mukava - huomaamaton. Mielestäni käyttömukavuudessa on selkeä ero. Se "ulkopuku" on vaan jäykempi, koska on paljon paksumpaa, joustamatonta materiaalia. Käytän paksumpaa pukua ainoastaan kovissa sadekeleissä, joissa se taas on mukavampi. Onhan nää tietysti makuasioita, mutta useimmat kaverini ovat siirtyneet käyttämään välipukua.
Karppikone
Viestit: 1142
Liittynyt: 23:52:31 03.10.2009
Paikkakunta: 00840

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja Karppikone »

Tossa tulikin veijarilta hyvä pointti, jos ennusteet lupaa et tavaraa tulee koko päivän taivaalta, ni sillon toi "ulkopuku" vois olla perusteltu. Mutta enemmän niitä poutapäiviä on ku sateisia, tai siltä ainakin tuntuu. Aina toivoo tuulta ja sadetta, mut aurinkoa ja pläkää aina vaan.
Avatar
Möykky
SÄRKI-LOVER
Viestit: 1517
Liittynyt: 21:54:09 20.02.2006
Paikkakunta: Joen varrella

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja Möykky »

Niin. Ite pähkäilin näitä juttuja kans kun tota nykystä pukua mietin. Ja päädyin Sea Horseen. Edelleen. Molemmista kuitenkin aika hyvin itellä käyttökokemuksia. Sea Horsella pärjään hienosti vähän komeemmallakin kelillä, mutta välipuvulla en lähtis niihin keleihin, millä Sea Horsella menen. Mut kuten jo todettua, makuasioita.. :wink:

Itseä ei oo esim. peltsarin kankeus haitannu pätkääkään. Mun mielestä ne on jopa ihan joustavia ja mukavia käyttää. Peltsarilla mennään veneessä, renkaassa ja pilkillä. Kengät ja aluspukeutuminen vaan vaihtelee kelin ja käyttötarkotuksen mukaan... :roll:
ottivaappu
Viestit: 12
Liittynyt: 13:32:57 17.11.2010
Paikkakunta: Satakunta

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja ottivaappu »

Möykky kirjoitti:. Sea Horsella pärjään hienosti vähän komeemmallakin kelillä, mutta välipuvulla en lähtis niihin keleihin, millä Sea Horsella menen. Mut kuten jo todettua, makuasioita..
Eikös toi kelin sieto tule paatista ei puvusta :lol:

Itsellä oli seahorse ja nyt sitten tulevalle kaudelle hankin stormforcen kuivavälipuvun. Osaltaan asian ratkaisi hyttiveneeseen siirtyminen niin jotenkin vaan seahorse tuntui niin kankealta.
Vetouistelua vuodesta -90.
Karppikone
Viestit: 1142
Liittynyt: 23:52:31 03.10.2009
Paikkakunta: 00840

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja Karppikone »

Joo siis molemmat puvut pitää lämpimänä siinä vaiheessa ku tulee uinti keikka. Se Kuinka kauan riippuu allaolevasta vaatteen määrästä. Yhtään järkevää kalastuskeliä ei Suomenlahdella oo mihin ei välipuvulla vois mennä,jos sea horsella vois. Toi sit et luukutetaan 7metrin aallokossa Viron puolelle, voi olla jotain sellasta et välipuku repee helpommin ku pelkkari jos ukot menee veneessä laidasta laitaan. Ainoo mikä välipuvusta puuttuu on lämpöhuppu, se antaa lisäminuutteja nollavedessä.
Pilkkikone
Viestit: 558
Liittynyt: 08:47:07 05.04.2006
Paikkakunta: Lohja

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja Pilkkikone »

Tuon puvun mukavuus kävi ilmi, kun testasin sitä sohvalla TV:tä katsoessani. Syy testaukseen olivat nuo himpun kireiltä tuntuvat rannemansetit. Alla normi sisävaatetus, verkkarit ja t-paita. Puoli tuntia ihmettelin sitä, miksi ei tule hiki, vaikka vaatetta on aika paljon enemmän kuin normisti, mutta se vaan hengittää tosi hyvin. Ja mansetit ehtii unohtaa jo puolessa tunnissa.

Tositestissä sitten olin tyytyväinen, että päällä oli se ikivanha gorekuoritakki, kun onnistuin ekaa kertaa repäisemään asuun reiän. Ursuitti on edelleen ehjä ja gore rikki. Ja vielä nollakelissä selviää, kun alle laittaa urheilukerraston ja päälle jotain koukunkestävää.
Joskus onnistuu, toisinaan myös paremmin.
Avatar
Jyrikuu
Viestit: 2119
Liittynyt: 20:15:36 13.07.2006
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja Jyrikuu »

Tässä on moneen yhteyteen puhuttu noista jäykkyyksistä... Mä en oikein osaa allekirjoittaa tuota Michelin-mies oloa. Mä käytän venekäytössä SeaHorsea (olen käyttänyt reilut 10 vuotta) ja kelin mukaan alle sopiva setti. Käytön myötä on vakiintunut malli, missä kerroksia on mahdollisimman vähän. Kylmällä kelillä SeaHorse + Heavy-aluspuku - tuon alle ei tarvitse muuta kuin boxerit, sukat ja tekninen t-paita. Ei palele, lähinnä jopa päinvastoin. Lämpimämmällä kelillä riittää vastaava pohjakerros + Ursuitin tikkialuspuku. Ja ei noilla jäykkyydestä ole tietoakaan - jos laitat kuorivaatteet ja alle useita kerroksia, niin varmasti on "yhtä jäykkää".

Toki "kesäkausi" mennään ilman pelastautumispukua ja kevyemmillä asusteilla + paukuilla.

Nyt tuli kajakkikäyttöön hommattua tuo aluspuku ja oikeastaan vain siitä syystä, että pelkään Hobiella liikkumisen kuluttavan pintapuvun lahkeiden sisäpinnat "ruvelle". Ja toisaalta kuorivaatteille ei tarvitse tuolloin panna niin paljon painoa säänkestävyyden suhteen - aluspuku pitää kropan kuivana.
Haukihemmon höpinöitä... www.jyrikuu.fi
Avatar
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry
Viestit: 3524
Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
Paikkakunta: Mansesteri
Viesti:

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko »

Jatketaas tähän noista alusvaateasioista tuon MPS:n suhteen (tai miksei muidenkin pukujen alla). Nopeasti mainitsen ensin, että itsellä MPS ollut nyt muutamia kertoja päällä, ja olen yllättynyt kuinka hyvin se hengittää. Aikas huomaamaton päällä, tuo kaulamansetti tietysti vähän ahdistaa, mutta siitä ei oikein pääse minnekään, ja tuohon tottuu kyllä aika pian. Itsellä olisi vielä tuosta leikkaamisen varaa, joten saattaa sitäkin myötä hieman helpottaa. Aika näyttää kuinka puku taipuu omiin käyttötarkoituksiini, toistaiseksi kuitenkin mennään tällä.

Mutta noihin alusasuvaihtoehtoihin. Nuo X-tex Finnfillit (light & heavy) ovat melko hintavia (~220-250€). Jos ovat oikeasti hyviä, niin ei haittaa, mutta hieman mietityttää kuinka hyviä ne ovat johonkin vastaavaan tuotteeseen verrattuna? Olisiko kokemuksia, että X-Tex on jäänyt kaappiin ja alle onkin laitettu jotain muuta?

Vastaavia tuotteita tosin ei kovin paljoa löydy, retkiliikkeiden sivuilta löytyy alus- ja väliasuja jos jonkinmoisia, mutta lähinnä 2-osaisia. Itseäni kiinnostaa ehdottomasti enemmän haalarimalli koska mikään ei ole niin inhottavaa kuin alimpien vaatekerrosten liikehdintä (esim paita nousee housuista selän puolelta). Honkkari myy Imax fleece-väliasua neljään kymppiin, mutta vaikea uskoa, että tässä oltaisiin laadullisesti ollenkaan samalla tasolla - tosin noita saakin heti 5-6kpl X-Texin hinnalla:
http://kalastus.hongkong.fi/fi/tekstiil ... /p/123628/

Olen hieman ajatellut tilaavani tuon X-tex Lightin ja käyttäväni siellä alla merinovillaista alusasua.
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/
Da Hylje
Viestit: 708
Liittynyt: 10:57:05 25.05.2009
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja Da Hylje »

MPS ollu käytössä keväällä pari reissua ja nyt syksyllä pari reissua. Todella tyytyväinen olen ollut toistaiseksi ja vakuuttunut, että toi on mun juttu. Välillä tulee nimittäin sählättyä sen verran, että vanha sanonta: "mieluummin reikä kuoriasussa, kuin pelastautumispuvussa" on mun kohdalla enemmän kuin osuva...

Itelle toi kaulamansetti on ollu vaan tottumiskysymys, enkä oo sitä leikelly vaikken varsinainen "kynäniskä" olekaan. Hetken se tuntuu ärsyttävältä, mutta kaikkeen tottuu. Kamppailujuttuja harrastaneena pikku kuristus kaulalla tuntuu ihan kotoisalta...

Toistaseks mul on ollu alusasuna sporttikerrasto ja ohut fleeceasu, sit MPS ja sit kuoriasu. 5-10 asteen lämpötiloissa siirtymillä ei ole tullut kylmä mutta tuulettomissa paikoissa heittelyssä on joutunu välillä riisumaan kuoritakin. Se tietysti taas altistaa MPS:n yläosan esim. koukun pistoille, mutta noita kuoritakin riisumistilanteita tulee aika harvakseltaan mulle kuitenkin.
Haalarimallinen välialusasu kiinnostaa kyllä muakin, kun kelit tästä kovenevat. Kokemuksia niistä ois siis kiva kuulla.

Viime reissulla muuten onnistuin saamaan koukun hauen leuasta MPS:n hihamansettiin ja siihen tuli pari reikää. Paikkasin ne Aquasurella ja tuntuu, että se ois ihan toimiva ratkaisu.
"Jumalauta mikä mötkö! Tulukee kahtoo!"
Avatar
pike
J. Edgar Hoover
Viestit: 5110
Liittynyt: 18:58:45 21.04.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja pike »

Aavikkosammakko kirjoitti:Olen hieman ajatellut tilaavani tuon X-tex Lightin ja käyttäväni siellä alla merinovillaista alusasua.
Itse menen vastaavalla yhdistelmällä ursuit easyn kanssa. Tyytyväinen olen, joskaan en muita alusvaatetusta ole juuri koittanut.
Da Hylje kirjoitti:Toistaseks mul on ollu alusasuna sporttikerrasto ja ohut fleeceasu, sit MPS ja sit kuoriasu.
Tässä tullaankin näiden pukujen ehkä suurimpaan ongelmaan eli alusvaatetuksen määrään. Jos on liikaa vaatetta, puskee helposti hiki ja taas toisaalta jos on liian vähän niin puvusta ei suurta apua ole veden varassa ollessa. Kannattaa joskus käydä puvun kanssa uimassa niin näkee ja tuntee kuinka kylmältä se vesi tuntuu puvun kanssa. Tämä siksi, ettei tule turhaa turvallisuuden tunnetta pelastuspuvun vuoksi. Tuossa edellä olevan vaatemäärän kanssa voi veteen tippuessa olla kylmä hyvinkin nopeaan.
Viimeksi muokannut pike, 15:35:09 23.10.2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin