Kalastuskajakit

Avatar
MMan
Viestit: 176
Liittynyt: 13:14:18 15.01.2012
Paikkakunta: Tornio

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja MMan »

Jos olisin itse valitsemassa yhtä kajakkia niin laittaisin cuda14 siksi että jos joskus tekee piston merelle, norjaan tai isoille selille niin ei tarvitsisi jännittää. Penkki ja seisoma ominaisuudet loistavat, köntyskin pääsi ylös ja hurjempiin paikkoihin penkin saa alas. Commanderi seisaaltaan vielä parempi mutta ainokaiseksi laittaisin cudan tai big tunan monipuolisuuden takia.

Itsellä käytössä Tarpon 160 merelle ja vetoon, commander 140 seisoma ja koiran kanssa kalastukseen, legend 15 jokitouhuihin. Olen "vain" 115kg/183 8-)

T:M
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Kyllä se taitaa vaan parasta olla niin, että käy itse kokeilemassa ja katsoo, kuinka itselle soveltuu. Täällä tuntuvat muutamat kauppiaat ja sidosryhmät olevan aika innokkaita olemaan omiaan suosittelemaan.
Varmaan laitteet ihan hyviä ovat, mutta olisi kohtuullista kertoa kytköksistään jos sellaisia on.

Itse olen ihan noviisi ja hommasin omani ihan sokkona nettijuttujen perusteella ja parissa liikkeessä paikan päällä käytyäni. Olen ollut tyytyväinen kun en ole muita vielä kokeillut.
Metsälammille ehkä hommaisin jonkun pienen ja kevyen ja jos seisaaltani perhostelisin, niin ehkä jonkun leveän proomun. Merellä ja järvillä oma RTM Abaco on ainakin toiminut hienosti aika kovissakin keleissä.

Oma lähtökohtani oli, että halusin päästä vesille kun se elementti on mulle ollut kuivan maan asukkina aika vieras. Samalla ajattelin poikavuosiin jäänyttä kalastusharrastusta vähän elvyttää. Syksyllä kerkesin vähän jigailua jo harjoitella ja jäiden tultua pikkasen pilkintää. Vanhat perhovehkeet vielä odottelevat kun tuli kaikki sidontavehkeet hävitettyä taannoin niihin ilmestyneiden toukkien takia. Voi olla, ettei vanhaa bambuvapaa kyllä raaskisikaan enää rääkätä. Hienoja muistoja kyllä jäänyt 70-luvun perhokalastuskurssilta ja sen jälkeiseltä ajalta.
JHammer
Viestit: 331
Liittynyt: 15:57:39 08.03.2009

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja JHammer »

Toki tiedän, että kauppiaita on kehumassa tuotteitaan. Näin sen kuuluukin olla. Toki kokeilu kannattaa, ehkä. Tuskin nopealla lillumisella altaassa tms, kovin kummoista kuvaa saa laitteen lopullisesta sopivuudesta omaan käyttöön. Kyllä sen kertoo vasta käytäntö.

Lisää saa ehdotuksia laitta, muuten mennään Cuda 14 linjalla...
Avatar
psy1
Vähän ihastunut
Viestit: 2070
Liittynyt: 09:32:46 21.03.2006
Paikkakunta: Tampere

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja psy1 »

JHammer kirjoitti:Toki tiedän, että kauppiaita on kehumassa tuotteitaan. Näin sen kuuluukin olla. Toki kokeilu kannattaa, ehkä. Tuskin nopealla lillumisella altaassa tms, kovin kummoista kuvaa saa laitteen lopullisesta sopivuudesta omaan käyttöön. Kyllä sen kertoo vasta käytäntö.

Lisää saa ehdotuksia laitta, muuten mennään Cuda 14 linjalla...
Ajatellen sitä uutta harrastajaa, niin näinhän sen ei kuuluisi olla. Onko se hyvä että tuputetaan soveltumatonta kajakkia täysin tietämättömälle?
Altaassa lilluttelu ei tosiaan kerro oikeen mitään. Saa tuntumaa tukevuudesta ja dekistä. Siihenhän se sit jääkin. Kyllä siinä vastuu valinnasta on äkkiä kauppiaalla.
Täältäkin löytyy jo niin paljon aluksia ja mukavaa porukkaa, että varmasti pääsee kokeileen laitetta kuin laitetta. Ja löytyy kyllä harrastajiakin joilla riittää tietotaito kertoa tiettyyn käyttöön soveltuvat alukset, ilman että tyrkytetään sitä omaa merkkiä.

Eipä silti, se mitä täälä on hypetelty on Ride 115/135, Commander 120/140, Tarpon 120/140/160 ja Cuda 14. Kaikki on hyviä aluksia, että eipä noilla millään pahasti paskaan astu. Jokaisella noillakin on kuitenkin oma paikkansa ja erikoisuutensa. Että jos haluaa omaan käyttöön sen ihanteelisen aluksen, niin ei se todellakaan ole ihan sama minkä valitsee.

Selkeesti moni puhuu jonkun kajakin soveltuvuudesta tai sen käytöksestä vesillä aivan väärin. Eikä myöskään osata ajatella niitä jokaisen kajakin omia erikoispiirteitä. Kuten jo edellä sanoin, niin jokaiselle kajakille on se oma ideaali käyttötarkoituksensa ja kaikki ei sovi kaikkeen! Voi ehkä olla turhaa hipostelua, mutta miksi tyytyä vähempään, jos tarjolla on parhautta(monesti jopa halvemmalla hinnalla). Väärällä valinnalla pystyy tekeen vesillä olon paskaksi kokemukseksi.

Neuvojien kannattais kokeilla aivan eri tyyppisiä aluksia ja oikeesti perehtyä niiden käytökseen, sekä miettiä mitkä on minkäkin kajakin hyviä ja huonoja puolia, ennen kuin jakaa tiukkaa faktaa intervepissä! Ei muuten, mutta näitä juttuja lukee paljolti ne kellä ei o koko hommasta mitään hajua. Täältä ammennetaan tietoa sen oman ensimmäisen kajakin ostoon. Ja jos kirjotukset on tasolla, mun alus on kaikin puolin paras kaikkeen käyttöön, niin ei hyvä.

Mutu höpinät on hyvä ilmaista mutuina, eikä niin että ne on luettavissa faktoina!!

Jopas tuli avautumista :D Mutta ihan aiheesta...
Mää mukkasi rotvalli reunaa ja pipa lens.
ErikPlankton
Viestit: 41
Liittynyt: 15:56:49 17.04.2012

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja ErikPlankton »

^ erittäin hyviä pointteja! Itse hankin viime vuonna Commander 140:en vailla melontakokemusta, lähes pelkästään nettikirjoittelujen pohjalta. Kävi hyvä tuuri, sillä valinta osui oikeaan ja oikein tyytyväinen tuohon olen ollut siinä käytössä mihin sen suunnittelinkin: heittokalastusta rannikon tuntumassa saarten suojassa, sekä järvillä ja joilla. Jonkin verran uistelua ja parin päivän retkiä.

Kesän ja syksyn aikana hurahti lajiin aika täysin ja kiinnostus syttyi pidempiin retkiin ja ulkosaaristoon. Commander ei taas ole se paras alus isoon aallokkoon, eikä se nopeinkaan ole vaikka ihan mukavasti liikkuukin. Pienen pohdinnan jälkeen tälle kaudelle tuli hankittua Tarpon 160, joka toivottavasti avaa taas uusia mahdollisuuksia hieman isommilla vesillä.

Kuva
Avatar
catch_a_fish
Väärin kalastaja
Viestit: 1947
Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
Paikkakunta: Aura

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

Mun mielestä täällä nyt pahoitetaan vähän turhan helposti mieli siitä, että joku, jolla on kaupallisia intressejä kajakeissa julkeaa kommentoida foorumilla. Kajakkikalastajien määrä on kuitenkin niin vähäinen, että mielipiteitä ei ole koskaan liikaa - oli oma lehmä ojassa tai ei.

Mainostamisen raja voi olla häilyvä, mutta lukijan tulee silti aina osata itse suodattaa nettikirjoittelua, vinkkejä, kommentteja, suosituksia jne. Absoluuttista totuutta ei ole ja omiin tarkoituksiin väärän valinnan voi tehdä vaikka suosittelijan tarkoitusperät olisivat kuinka kunnialliset tahansa. Asunnon ostossakin voi mennä vikaan, miksei yhden muovipulkan kohdalla sitten?

Kajakin ostossa vaikeinta mulle oli ainakin päättää oikea käyttötarkoitus. Se on kuitenkin avainasemassa ja ilman sitä tietoa ei kukaan voi sulle suositella optimaalista ratkaisua. Ja jos haluaa esim. pyöriä sekä pikkulammilla että ulkosaaristossa, niin kompromissiihan sitä joutuu joka tapauksessa tyytymään. Mutta kalastuksessahan on tapana oppia kantapään kautta. Erehtyyhän moni ostamaan shimanoja ja daiwojakin ennenkuin löytää abun, vai miten se oli? :D
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
JHammer
Viestit: 331
Liittynyt: 15:57:39 08.03.2009

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja JHammer »

Niin, ei myyntimies mikään paha olento ole. Eikä myyminen kusetusta (ainakaan ihan joka kerta). Tottakai omaa tuotettaan saa kehua ja tuoda niiden hyviä puolia esiin.

Kyllähän mä commanderia aluksi suunnittelin, mutta Jackson on noussut ykköseksi, koska sen markkinointi on onnistunut. Puhun siis tehtaan tekemistä promootio - videoista yms mitä netistä löytää. Siinä oli paljon asioita mitä en aikasemmin tajunnut.
Olinkin aika pettynyt siihen, kuinka huonommin asiat oli WS:n puolella. Vehje voi olla mun käyttöön jopa parempi, mutta en voi tietää, kun en ole ominaisuuksia nähnyt. Toki kalastusmessuilla Teemu piti loistoesitelmän! Mutta YouTube ei ole sen jälkeen vahvistanut tätä tunnetta.
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

No ilman muuta saa myyntimies ja sen kaverikin omiaan kehua ja jos on hyvä myyntimies, niin osaa valikoimistaan suositellakin niitä sopivimpia kunhan vaan kysyjä antaa hyvät speksit siitä mihin on ryhtymässä.

Fiksu tapa olisi laittaa vaikka tonne allekirjoitukseen tieto jos on jotain kaupallisia intressejä, niin paremmin osaavat ihmiset vielä kysyäkin.

Tutkitusti tällaisilla foorumeilla asiakkaatkin omiaan enempi kehuvat. Kuka sitä nyt itselleenkään haluaisi tunnustaa paskaa ostaneensa Touh

Minusta mielenkiintoisimpia ovat kyllä noi varustelu- ja rakentelujutut. Niistä saa usein hyviä ideoita omiin virityksiin.
Pastori silli
Viestit: 395
Liittynyt: 09:48:45 13.06.2010

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Pastori silli »

Täällähän on hyviä mietteitä laitettu, joten sekannuun asiaan myös luonnollisesti. Olen vain ehtinyt lukemaan, koska perheeseen tuli yksi kalastaja lisää aprillipäivänä.
Myöskin siitä syystä haluan kirjoitella, koska uskon osan kirjoituksista koskevan minua. Myöskin uskallan täysin sen myöntää ilman minkäänlaista häpeän viittaa. :mrgreen:

Muutetaan nyt ihan ensimmäiseksi tuo allekirjoitus sellaiseksi kuin Jorkkiporkki mainitsi, mikä on myös hyvä idea omasta mielestäni ja toivottavasti muutkin niin tekeepi.
Tosin myös tiedoksi se, että mitään virallista tai myöskään epävirallista kytköstä ei itselläni ole, tai no määritelkää kytkös :mitaviddua: Mikäli joku luulee, että kajakkeja saa vaivan palkaksi niin näin ei kyllä ole. Voi kun olisikin! :bigboss:
Omalla kohdallani menin vain eräketulle tutkimaan uutta kajakkia ja kun siinä pitkään turistiin niin päädyin sitten kertomaan tästä hienosta ja rennosta harrastuksesta messuille. Pidän messuilla olemisesta nykyisen työni puolesta ja pääsin nyt tekemään jotain erillaista ja myös hyvää tämän lajin eteen, niin oli helppo sanoa tällaiselle tarjoukselle kyllä. Kuka ei olisi sanonut :mitaviddua:
Jos joku tarjoisi töitä asian tiimoilta niin ei tarvitsisi miettiä sekuntiakaan! (vink, vink)

Olen itse ainakin pyrkinyt antamaan useamman vaihtoehdon, enkä ainoastaa tykittämään omaa valintaani. Nöyrimmät pahoittelut jos aina näin ei ole!
Luonnollisesti toki mainitsen oman kajakkini, kuten moni muukin tekee kun mielipiteitä kysytään.
Olen myös jokaisella kerralla pyrkinyt kertomaan eri laitteiden erot, mutta aina ei jaksa romaania kirjoittaa, kun yleensä erot lukevat jo täällä.
Myöskin olen painottanut aina sitä, että kaikkien tulisi käydä kokeilemassa eri malleja ennen ostopäätöstä. Se on tosiaan niin, että vain siten voi oikean käsityksen kajakista saada!!

En pidä itseäni tosiaan minään kajakki experttinä, koska sitä en ole, mutta pyrin täällä antamaan sen tiedon eteenpäin minkä itse tiedän tai olen lukenut. Tämä siksi, että aloittelijalla olisi suurempi mahdollisuus osua kerralla oikeaan valintaan, eikä tarvitsis kulkea sen toisen kautta, mikä usein vielä on kalliimpi.

Omasta mielestäni olemme saaneet kaikki yhdessä koottua jo hienosti tietoa asian tiimoilta ja toivottavasti jatketaan samaan malliin, varsinkin kun kausi taas lähestyy ja jotkut hullut on jo vesilläkin käynyt!! szeko

Itseäni harmittaa se, että henkilöt joiden tiedän omaavan hirveät tiedot asian tiimoilta ovat eläneet hiukan hiljaiseloa ja muutama ei ilmeisesti vain hirveästi kirjoittele tänne. Näiltä tyypeiltä itsekkin olen paljon oppinut ja aina kun suunsa avaavat niin pääsee kokemaan ahaa elämyksiä.

Tässä omat kommenttini asian tiimoilta ja nämä ovat vain omia mielipiteitäni. Kaikki me saamme olla asioista erimieltä ja näin pitää ollakkin, muuten elämä olisi tylsää!!

Kaikille tasapuolisesti mahtavaa tulevaa kautta!
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Pastori silli kirjoitti:Täällähän on hyviä mietteitä laitettu, joten sekannuun asiaan myös luonnollisesti. Olen vain ehtinyt lukemaan, koska perheeseen tuli yksi kalastaja lisää aprillipäivänä.
Pastorille onnea 'aprillipilan' johdosta! :bigboss:

Jatka ihmeessä innostavia kirjoituksiasi sen minkä vaipanvaihdolta ehdit.
Avatar
Jiibee
Viestit: 676
Liittynyt: 09:54:29 14.08.2007
Paikkakunta: Päijänteen ja Keurusselän välissä.

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Jiibee »

Nonii. Moottorpuatti myötynnä ja tuollanen matalien alueiden haukienahdisteluväline siintää mielessä. Ilmeisesti se on Nokialla käytävä vaikka valinta tällä hetkellä aika selkeältä vaikuttaa. Vielä yks kymysys: Millanen Big Tuna on siirrellä yksistään? Meitin lähinnä että onko perskohtaiset lampirynnäköt poissuljettu tuon kanssa jos 100m on metsää auton ja rannan välissä.

Pastorille onnea myös täältä. Tervetuloa unettomien klubiin.
Aina välillä hetken vaikuttaa siltä että asiat sujuisivat mutta kyllä se aina sitten nopeasti helpottaa.

omnis festinatio ex parte diaboli est
Pastori silli
Viestit: 395
Liittynyt: 09:48:45 13.06.2010

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Pastori silli »

Jiibee kirjoitti:Nonii. Moottorpuatti myötynnä ja tuollanen matalien alueiden haukienahdisteluväline siintää mielessä. Ilmeisesti se on Nokialla käytävä vaikka valinta tällä hetkellä aika selkeältä vaikuttaa. Vielä yks kymysys: Millanen Big Tuna on siirrellä yksistään? Meitin lähinnä että onko perskohtaiset lampirynnäköt poissuljettu tuon kanssa jos 100m on metsää auton ja rannan välissä.

Pastorille onnea myös täältä. Tervetuloa unettomien klubiin.

Kiitos kiitos, toinen jo, joten tietää jo etukäteen olevansa zombie noin parin viikon päästä.

Ei tuota Tunaa kyllä millään kanna tuota 100 metriä, tai no ainakaan itse en kanna. Ainoastaan vetää perässä maata pitkin jos ei kiviä tai biltsun kärryillä. Muuten on suht vaikee saada kyllä 100 metriä tai edes pienempää matkaa vietyä.

Toi on kyllä jännä nähä omallakin kohdalla tuo käsiteltävyys kuivalla maalla, kun testi reissulla meitä oli aina kaksi. Varmasti oppii taas tavoille niin kuin kahen edellisenkin kanssa.
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Omana tulevaisuudenkuvanani näen, että jos innostus kajakkihommiin yhtään säilyy, niin jossain vaiheessa tulee varmaan hommattua toinenkin 'kahjokki'.

Kun kokonaiskustannuksia ajattelee, niin kuivapukuun, kalastusvermeisiin, kaikuun, navigaattoriin ym. varusteisiin on helposti mennyt enemmän rahaa kun itse pulkkaan. Suurta osaa näistä voinee hyödyntää useassa aluksessa kun vähän vaan miettii.
Säilytystila on tietty yksi juttu, mutta eiköhän tohon pihalle mahdu.

Tämän ratkaisun etuna on, että voi kaapata kyytiin mielialan ja kalastuspaikan mukaan sopivamman härvelin tai vaihtoehtoisesti lähteä kahdestaan kunhan saa kattotelineen mietittyä sellaiseksi, että saa kummatkin kyytiin. Toki sitten taas varusteisiin menee enemmän jos kahta varten varustaa, mutta tiedän jo, ettei vaimoa kuivapukukeleillä vesille saa muutenkaan.

En vielä tiedä tarkalleen, mikä se seuraava vehje omalla kohdalla olisi. Luultavasti joku sulavalinjainen, enempi melontaan kuin kalastukseen orientoitunut, vaan ehkä mä vielä tulen järkiini ja unohdan koko jutun :mulko:
Avatar
Remox
Mr. KMC Metaani
Viestit: 1060
Liittynyt: 12:15:31 15.10.2008
Paikkakunta: Valkeakoski/Nokia

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Remox »

Täällä on tällänenkin topikki.
Jo jonkun aikaa ollu haaveissa inkkarikanootti kalastuskäyttöön mut sit yhdellä Puruvesireisulla viikko pari sit kaveri sano miettivänsä kajakkia ja siitähän se sit lähti.. Alustavan tarjouspyynnön pyysin Wilderness Ride 135 sesta. Nyt ei malta odottaa vastauksia kysymyksiin kun meiliä laitoin parituntia sitten sipoolaiseen erikoisliikkeeseen ja aattelin jos täältä sais pariin mieltä askarruttavaan kysymykseen vastauksen..

1. Kuinka tollasessa saa jalkatilaa kun pituutta kertyny se parimeetriä ja kilojakin toisellasadalla..?

2. Saako tollaseen millasella vaivalla sähköperämoottorille tehtyä paikan tai korotetulle jakkaralle ja jos sellasen rakentaasi ni tulooko kiikkerä kun painopiste nousee?

3. Onks tuo kuinka kestävä, meinaan sitä että järvet / lammet on pääsääntöisesti karuja ja kivisiä missä kalastan ja kolhuilta ei voi välttyä?

Kiitokset vaivannäöstänne.
Avatar
tmu
Hyvätapainen nuorimies
Hyvätapainen nuorimies
Viestit: 791
Liittynyt: 19:31:20 24.04.2005
Paikkakunta: Viiala

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja tmu »

1) Ridesta löytyy säätövaraa koripalloilijasta kääpiöön. Penkkiä ja jalkatukia saa molempia liikuteltua.

2.1) sähkömoottorin saa asennettua, mutta vaatii hiukan nikkarointia.
Itselläni on työn alla kolmas viritys ja tästäkin tulee parempi kuin edeltäjästään. Kaveri asensi juuri moottorin 115 Rideen.
2.2) Rideen saa korotetun penkin jos haluaa. Kiikkeryys kasvaa painopisteen noustessa. Järki mukaan, keittiöjakkara on liikaa.

3) melomalla kajakkia on vaikea rikkoa. Näillä lasketaan koskiakin. Kaikki on tietysti mahdollista.

4) onneksi olkoon, hyvä idea! :D
Make my day- Teemun päivä.
Avatar
Remox
Mr. KMC Metaani
Viestit: 1060
Liittynyt: 12:15:31 15.10.2008
Paikkakunta: Valkeakoski/Nokia

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Remox »

Onko tuo oikeasti niin vakaa mitä sanoovat? Lähinnä mietin kun emäntäni pelkää vesillä oloa ja ei astu valtamerilaivaa pienempään alukseen niin ei ehkä fiksu idea istuttaa sitä penkkiin jos heti metrin jälkeen rannasta kippaakin.. Vai onko parempaa vaihtoehtoa jollakin tarjota?
Miulla se tuloo ihan kalastus ja seikkailukäyttöön järvillä ja joilla sekä metsälammilla eli kajakki ei sais painaa yli sataa kilua, ei sitä muuten jaksa kannella montaa kilumeetriä..

Ihe ollu aina seikkailuhenkinen ja tollanen kajakki ois miulle omiaan kun tykkään käydä millonmissäkin lätäköllä ja ihan pidempiäkin matkoja vesillä oloa ja jos emännänkin sais tollasesta kiinnostumaan ni miehän olisin taivaissa olen daivaassa
Avatar
Jarzi75
Viestit: 688
Liittynyt: 12:38:46 27.04.2005
Paikkakunta: Vaasa, tuo syvien ja kirkkaiden vesien valtakunta...

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Jarzi75 »

Remox kirjoitti:Onko tuo oikeasti niin vakaa mitä sanoovat? Lähinnä mietin kun emäntäni pelkää vesillä oloa ja ei astu valtamerilaivaa pienempään alukseen niin ei ehkä fiksu idea istuttaa sitä penkkiin jos heti metrin jälkeen rannasta kippaakin.. Vai onko parempaa vaihtoehtoa jollakin tarjota?
Miulla se tuloo ihan kalastus ja seikkailukäyttöön järvillä ja joilla sekä metsälammilla eli kajakki ei sais painaa yli sataa kilua, ei sitä muuten jaksa kannella montaa kilumeetriä..

Ihe ollu aina seikkailuhenkinen ja tollanen kajakki ois miulle omiaan kun tykkään käydä millonmissäkin lätäköllä ja ihan pidempiäkin matkoja vesillä oloa ja jos emännänkin sais tollasesta kiinnostumaan ni miehän olisin taivaissa olen daivaassa
Kyllä se on todella vakaa. Youtubesta löytyy videoita, kun jenkit kikkailee Rideilla. Niistä saa osviittaa.

Jos istualtaan meloo, niin tuota ei kyllä nurin saa seisovassa vedessä. Ja ennemmin sieltä putoaa kokonaan kuin sen kaataa. En toki oo edes pudonnu vielä itte ja hyvin tuossa seisaaltaan kikkailee. Mähän oon kuskannu junioreita siellä takatilassa ja hyvin on pärjätty seisaaltaankin niiden kanssa... Junioreille ostin jouluksi sen 115:n, joten jäiden lähtöä odotellaan innolla.

Samoin koiran kanssa tuo menee hyvin. Ei oo oikeen millänsäkkään, vaikka koira seisoo laidalla. Perussoutuvene keikkuu paljo enempi ku koira hyppää noutoon.
Jarrut tappiin... Ja vielä napsu yli...

Jos tästä jotain positiivista hakee, niin ei tuu ihan heti mieleen...
Hauki mies
Viestit: 1
Liittynyt: 09:28:25 10.04.2010

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Hauki mies »

Morjesta!
Antakaahan kokeneemmat vinkkiä alottelijalle kajakin valinnassa. Oon Rideä ja Tarponia katellu, mutta en oikein tiedä että kumpi soveltuu meikäläiselle paremmin. Käyttötarkoitus olisi uistelu ja heittokalastus, pääpaino uistelussa. Onko Riden 135 tosiaan liian hidas vetämiseen? Mitä muita merkittäviä eroja näiden mallien välillä on?
Pastori silli
Viestit: 395
Liittynyt: 09:48:45 13.06.2010

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Pastori silli »

En itse kyllä usko sen olevan liian hidas uisteluun. Näin mutu tuntumalta (huomaa tuo mutu PSY :saint: ) tuollainen 3-5 km/h veto vauhti sujuu helposti Ridellä, siis ainakin isommalla. Pienestä en mene sanomaan mitään. Mutta on toki suuri ero Tarponi 160 ja Riden välillä.
Avatar
Jarzi75
Viestit: 688
Liittynyt: 12:38:46 27.04.2005
Paikkakunta: Vaasa, tuo syvien ja kirkkaiden vesien valtakunta...

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Jarzi75 »

Hauki mies kirjoitti:Morjesta!
Antakaahan kokeneemmat vinkkiä alottelijalle kajakin valinnassa. Oon Rideä ja Tarponia katellu, mutta en oikein tiedä että kumpi soveltuu meikäläiselle paremmin. Käyttötarkoitus olisi uistelu ja heittokalastus, pääpaino uistelussa. Onko Riden 135 tosiaan liian hidas vetämiseen? Mitä muita merkittäviä eroja näiden mallien välillä on?
Mä melon Ridellä matkavauhtia 5-6 km/h (ilman vieheitä vedossa). Kyllä silläki varmaan vetää, mutta raskaampaa se on...
Merkittävin ero noilla on vakaus. Ridessä voi pitää vaikka lavatanssit. Tarponit on istuskeltavia vehkeitä...
Jarrut tappiin... Ja vielä napsu yli...

Jos tästä jotain positiivista hakee, niin ei tuu ihan heti mieleen...
Avatar
Remox
Mr. KMC Metaani
Viestit: 1060
Liittynyt: 12:15:31 15.10.2008
Paikkakunta: Valkeakoski/Nokia

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Remox »

Uusi korinen ride 115 vs ride 135. Mitä eroa, käytännön merkitystä? Ride 115 kustantaa 550e angler varustuksella ja ride 135 samoilla hiluilla 1000e. Lomautus uhan alla tekis mieli hankkia halvempi mut ajaako saman asian..
antha
Viestit: 52
Liittynyt: 17:51:18 03.03.2012

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja antha »

Jarzi75 kirjoitti:
Hauki mies kirjoitti:Morjesta!
Antakaahan kokeneemmat vinkkiä alottelijalle kajakin valinnassa. Oon Rideä ja Tarponia katellu, mutta en oikein tiedä että kumpi soveltuu meikäläiselle paremmin. Käyttötarkoitus olisi uistelu ja heittokalastus, pääpaino uistelussa. Onko Riden 135 tosiaan liian hidas vetämiseen? Mitä muita merkittäviä eroja näiden mallien välillä on?
Mä melon Ridellä matkavauhtia 5-6 km/h (ilman vieheitä vedossa). Kyllä silläki varmaan vetää, mutta raskaampaa se on...
Merkittävin ero noilla on vakaus. Ridessä voi pitää vaikka lavatanssit. Tarponit on istuskeltavia vehkeitä...
Oma kokemukseni on että Ridellä vetää hyvin useampaakin (2-3) vapaa ja vauhtia pystyy ylläpitämään (tai jarruttelemaan myötätuulessa). Itse koin välillä haasteeksi sen että esim. kalaa ylös otettaessa Ride ei pidä suuntaansa kovin pitkään (riippuen tuulen suunnasta), ja "etappivauhti" siirtymillä ei hirveästi eroa uisteluvauhdista (pitää vaan valita kalapaikat sen mukaan ettei mee aikaa hukkaan siirtymissä vaan voi laittaa uistimet heti veteen). Vakauden osalta olen samaa mieltä. Sivuaaltoja ei tarvitse isommin varoa ja kyydissä kulkee välillä koira tai lapsi. Tuleva kausi näyttää miten uusi korkeampi istuin vaikuttaa vakauteen ja tuuliominaisuuksiin...

Suuntavakavuuden ja nopeuden vuoksi olen harkinnut Tarponia seuraavaksi kajakiksi (Riden kaveriksi, siitä en heti ole luopumassa). Big Tunakin on käynyt mielessä.
JHammer
Viestit: 331
Liittynyt: 15:57:39 08.03.2009

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja JHammer »

Remox kirjoitti:Uusi korinen ride 115 vs ride 135. Mitä eroa, käytännön merkitystä? Ride 115 kustantaa 550e angler varustuksella ja ride 135 samoilla hiluilla 1000e. Lomautus uhan alla tekis mieli hankkia halvempi mut ajaako saman asian..
Hmm, kiinnotaisi kyllä minuakin... Olisiko jollain laittaa näkemyksiä asiasta?
Avatar
Marwin
Viestit: 61
Liittynyt: 19:46:02 23.08.2012
Paikkakunta: Raasepori

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Marwin »

onko noissa molemmissa se uusi korkeempi palli? Hinta ero on aika suuri.. Lista hinnoissa noilla on 100 ero.. Muutenhan noitten eroista o jo puhuttu.. Lisäksi mielestäni erän uusimmassa numerossa vertailtiin hyvin riden eroja.. Itellä käänty pidempään 135 avomeri olosuhteiden kanssa.. En ottanu angling varustusta(mielestäni liian kallis ku ite saa puoleen hintaan iskettyy vapa telineet minne haluu) juu ja mulla 2013 malli.. Enkä maksanu lähellekkään 1000 egee..
Navigare Necesse Est,
Vivere Non Est Necesse
Avatar
Remox
Mr. KMC Metaani
Viestit: 1060
Liittynyt: 12:15:31 15.10.2008
Paikkakunta: Valkeakoski/Nokia

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Remox »

Marwin kirjoitti:onko noissa molemmissa se uusi korkeempi palli? Hinta ero on aika suuri.. Lista hinnoissa noilla on 100 ero.. Muutenhan noitten eroista o jo puhuttu.. Lisäksi mielestäni erän uusimmassa numerossa vertailtiin hyvin riden eroja.. Itellä käänty pidempään 135 avomeri olosuhteiden kanssa.. En ottanu angling varustusta(mielestäni liian kallis ku ite saa puoleen hintaan iskettyy vapa telineet minne haluu) juu ja mulla 2013 malli.. Enkä maksanu lähellekkään 1000 egee..
ride 115 on käsittääkseni viimekesän mallia ja käytetty mutta puheiden perusteella uudenveroinen ja ride 135 on hinta liikkeestä viikko sit kysyttynä. lisäks ride 135 hinnan päälle tulis rahtikuluja 150e ja mela 100e. Taidan kokeilla tuota ride 115 ensi kajakiksi ja jos ei miellytä ni hommaan sit joskus uuren, luulis näiden menevän kaupaksi kunhan ei ihan pilalle raiskaa..
Vastaa Viestiin