Maustesilakkaa

Alueen säännöt
Kuinka tehdään maailman paras kalasoppa?.... Mitä tarvitaan savolaiseen kalakukkoon. Kaikki reseptit ja murkinavinkit...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Satunnaiskalastaja
Viestit: 486
Liittynyt: 23:24:00 10.12.2009

Maustesilakkaa

Viesti Kirjoittaja Satunnaiskalastaja »

Silakka kun on melkein silli niin piti kokeilla. Toissapäivänä litkatuista silakoita ihan kunnolla fileoin veitsen kanssa ja laitoin etikka-suolaliemeen, jossa mukana reippaasti kokonaisia maustepippureita. Vuorokauden jääkaapissa muhittuaan valuttelin enimmät liemet pois ja tein seoksen jossa on pohjana paljon hienonnettua punasipulia, huhmareessa rouhittua rose- ja maustepippuria, sokeria ja ohuita porkkanaviipaleita, päälle vielä loraus oliiviöljyä (rypsiöljy ehkä toimii paremmin, muttei tämäkään näytä jähmettyneen kylmässä.), ladoin kerroksittain silakoiden kanssa ja painon alle jääkaappiin. Pitäisi kuulemma antaa maustua useamman päivän, mutta onkohan noita enää sitten yhtään jäljellä - maistuvat hyvin jo vuorokauden jälkeen.
William Ecquador
Viestit: 117
Liittynyt: 14:56:16 25.01.2008

Re: Maustesilakkaa

Viesti Kirjoittaja William Ecquador »

Vaikuttaa hyvältä!
Saisiko hiukan tarkennusta (voipi olla hiukan tyhmiäkin kysymyksiä):
1) tuon liemen ainesosien suhteet
2) nahkoineen kalafileet vaiko ilman

Itse olen tehnyt etikkasilakoita paistetuita silakoista, netistä löytyy runsaasti reseptejä. Ja lisäksi toimii oikein hyvin myös särjelle! Siksipä mulla ajatuksen kokeilla myös tätä maustehommaa myös särkien kanssa...
Avatar
pääevä
Viestit: 2492
Liittynyt: 19:14:13 04.01.2009

Re: Maustesilakkaa

Viesti Kirjoittaja pääevä »

On itekkin tullu tehtyä tuommoisia, siinä oli lisukkeena kermaviiliä tai smetanaa ja tolkuttomasti valkosipulia. Nyt ei vaan ole tullu tehtyä piiiiitkään aikaan ja en löyä sitä risettiä mistään. :mitaviddua:
Satunnaiskalastaja
Viestit: 486
Liittynyt: 23:24:00 10.12.2009

Re: Maustesilakkaa

Viesti Kirjoittaja Satunnaiskalastaja »

Tekemäni liemen aineosien suhteesta on vaikea sanoa mitään varmaa, nää lorautetaan tunteella. Ehkä tuossa oli kolme osaa suolavettä ja yksi osa 10-rosenttista etikkaa. Suolavedestä tuli turhan vahvaa jotain 10%:sta, ensi kerralla koetan miedompaa. Etikkaa on monenlaista ja -vahvuista, joten kannattaa lukea pullon kyljestä väkevyys, ja etikan tyyppi vaikuttanee makuun jonkin verran. Silakat fileoin siten, että nyppäsin evät pois ja irroitin fileointiveitsellä puolikkaat selkäruodosta. Nahka ja kylkiruodot siis jäivät mukaan. Jos haluaa niin voihan nuo jo tuossa vaiheessa paloitella sillipaloiksi.
Seuraavan satsin taidan tehdä tosiaan miedommalla suola- ja etikkaliuoksella, niin tulee varmaan paremmin mausteet esille lopputuotteessa. Noitahan voi maustaa miten vaan mielikuvitusta riittää, puolisollekin voi puolustella konjakkipullon hankintaa, kun pitää maustaa silakoita....

Eivät varmaankaan säily tällaisenaan kovin pitkään.
Avatar
kapakala
Papanapa
Viestit: 2475
Liittynyt: 14:15:11 11.01.2007
Paikkakunta: lappeenranta

Re: Maustesilakkaa

Viesti Kirjoittaja kapakala »

Kyl silakat toimii! Litkailin ekat silakat, eli kahteen mieheen 15kg tunnissa ja savustettiin ja paistettin voissa. Meni uusien perunoiden ja ruislimpun kanssa alaspäin..
Jos Jumala on olemassa, minä olen kusessa.
Vastaa Viestiin